News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Miten Suomen talous kuntoon?

Started by Semiurbaani, 01.01.2011, 01:26:21

Previous topic - Next topic

Semiurbaani

Rahaa pitää haalia tai säästää. Ehkä yksi uusi nokia ja kymmenen isoa paperitehdasta riittäisi? Niitä vaan ei ole juuri tulossa joten lienee pakko leikata.

Vai olisiko tehostaminen merkittävä apu?

Perheellisenä yksinhuoltajana olen syvällisesti ihmetellyt tätä menoa. Palvelut eivät toimi, viranomaisvalvonta ei toimi, terveydenhuolto on täynnä tyhjäkäyntiä ja turhuutta, lastensuojelu tekee kaikenlaisia näennäistoimia toimivien perheiden kimppuun kun samaan aikaan naapurissa valmiit ongelmalapset ja ongelmavanhemmat kehittävät rauhassa kustannuspommia. Se tuleva huostaanotto kun maksaa tuhansia euroja kuukaudessa.

Terveydenhuollossa järjestelmä toimii tehottomasti ja tsaarinaikaisesti.

Kun lapsella on korvasärky eikä ensimmäinen antibioottikuuri auttanut, pitää vanhemman raahata työajalla lapsi lääkäriin että voi saada toisen lääkkeen. Kun terveydenhoitaja ei saa niihin korviin kurkata, mikä on noin kaksi minuuttia kestävä toimenpide. Eikä lääkäri voi määrätä sitä antibioottia ilman, että korviin katsotaan. On hyvä, että ollaan tarkkoja, mutta pitäisikö jossain kohdassa jo kustannustenkin takia käyttää maalaisjärkeä? Vanhuksia, mielenterveyspotilaita ja sairaita kuolee "resurssien" puutteessa ja toisaalla heitetään kuperkeikkaa kun pitää olla tarkan tarkka varmuuden vuoksi - kun on riski että lapsi syö yhden turhan antibioottikuurin.

Jokainen on lukenut jostain, mitä yksi oopperalippu yhteiskunnalle maksaa. Ei vain yksi ooppera, onko kukaan laskenut, mitä nk. korkeakulttuuri maksaa yhteiskunnalle? Teatterit, kaupunginorkesterit, radion sinfoniaorkesteri, kaiken maailman kulttuuritoimen kulttuuriprojektit? Kun vanhukset kuolevat tässä maassa huonon hoidon tai suoranaisen hoidon puutteen takia, eikä voida panna korkeakulttuuria maksamaan itse itseään - se, mistä ei haluta maksaa, kuolee pois. Maksaahan kevyt musiikkikin itse itsensä, jos nyt jotain pop/jazzopistoa ylläpidetään niin siinä se. Paljonko klassisen musiikin kaiken maailman musiikkiopistot yhteiskunnalle maksavat? Poikani käy kitaratunneilla, tunti maksaa 28 euroa kuitilla, siitä yhteiskunta saa verot ja maksut. Joku muu lapsi käy pimputtamassa pianoa musiikkiopistossa, todennäköisesti se jää lapsuuden harrastukseksi eikä hän kenenkään iloksi mitään soita aikuisena. Niitä tapauksia olen nähnyt kymmeniä minä itse mukaan luettuna, ainoa saldo on ikuinen viha Aaronin pianokouluvihkoja kohtaan :)

Eikö niitä työttömiä edes voida määräämään lumitöihin? Tai kehittää vapaaehtoistalkoita? Tiedotusvälineet ovat täynnä Helsingin lumiongelmaa, kuinka miljoonat palavat kun autoja siirrellään että saadaan lumet pois kadulta. Ei niitä autoja tarvitse mihinkään siirtää jos lapiomies siirtää sen lumen auton vierestä lumiauran saataville. Eikö Suomessa ole joutilasta väkeä lapioimaan, väkeä jonka yhteiskunta elättää saamatta mitään työpanosta vastineeksi?

Tässä vain muutama esimerkki.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

CaptainNuiva

Uskoisin että tehostamisen varaa on ja paljon ja nimenomaan byrokratiaa purkamalla sekä tietty tuossa terveydenhoidossa.
Suomella on järjetön määrä byrokraatteja kansan kokoon nähden.
Samoin jos ajatellaan että tämän kokoisella kansalla on 200 kansanedustajaa ja nyt sitten kaikilla vielä avustajat ja mepit siihen päälle...tämähän on hulluutta.

Säästettevääkin taatusti löytyy kuntatasolla jos vain asioihin viitsittäisiin paneutua.
Aiemmin kirjoitin miten järjetöntän on polttaa valoja moottoritiellä siten kuin nyt,puolet vähempikin riittäsi mainioisti.
Kaupunkien taajamateillä sama juttu, jos joka toisen sammuttaisi niin taatusti valoa riittäsi ihan tarpeeksi.
Tuossa kaupingilla asioidessani katselin miten venesatamassa valot palavat,laiturivaloja myöten...Minkä ihmeen vuoksi ???

Pienistä puroista se jokikin kasvaa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Miniluv

QuoteSamoin jos ajatellaan että tämän kokoisella kansalla on 200 kansanedustajaa ja nyt sitten kaikilla vielä avustajat ja mepit siihen päälle...tämähän on hulluutta.

Ei oikeastaan. Eduskunnan koon puolittaminen vastaisi vaikutuksiltaan äänikynnystä: samat vanhat vahvistavat asemiaan, ja eduskunta ei ole suhteessa suuri menoerä. Mepitkin hukkuvat helposti EU:n kustannusten sekaan.

Tämänkokoisella maalla ei ole varaa jättää yrittämättä saada edes muutama tolkullinen Arkadianmäelle ;)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

ajuha

Eikö niitä työttömiä edes voida määräämään lumitöihin? Tai kehittää vapaaehtoistalkoita? Tiedotusvälineet ovat täynnä Helsingin lumiongelmaa, kuinka miljoonat palavat kun autoja siirrellään että saadaan lumet pois kadulta.


Semiurbaani

Quote from: CaptainNuiva on 01.01.2011, 02:22:42

Suomella on järjetön määrä byrokraatteja kansan kokoon nähden.
Samoin jos ajatellaan että tämän kokoisella kansalla on 200 kansanedustajaa ja nyt sitten kaikilla vielä avustajat ja mepit siihen päälle...tämähän on hulluutta.


En minäkään tätä allekirjoita. 200 kansanedustajaa, joilla on pitkät lomat, hirvittävä määrä joutavia kissanristiäisiä ja vaalityötä koko kauden kun pitää yrittää varmistaa uudelleenvalinta.

Kun ajatellaan vanhuskurjuutta, voi vain ihmetellä miten ne 200 eivät saa laitettua sitäkään asiaa kuntoon, vaikka varmasti JOKAINEN heistä on samaa meltä siinä, että vanhuksella on oikeus hyvään hoitoon ja ihmisarvoiseen elämään.

Onko kansanedustajilla velvollisuus valvoa hallinnon toimintaa, kuten kunnanvaltuutetuilla on kunnissa? Sitä ei monikaan kansanedustaja näytä tekevän. Onko heillä oikeus saada tietoja viranomaisten toiminnasta esim. kun on jokin epäkohta ilmennyt? Eduskuntakyselyitä he kyllä tekevät, mutta onko se ainoa tapa?
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

heikkiolli

Quote
Quote from: Miniluv on 01.01.2011, 02:41:53
QuoteSamoin jos ajatellaan että tämän kokoisella kansalla on 200 kansanedustajaa ja nyt sitten kaikilla vielä avustajat ja mepit siihen päälle...tämähän on hulluutta.

Ei oikeastaan. Eduskunnan koon puolittaminen vastaisi vaikutuksiltaan äänikynnystä: samat vanhat vahvistavat asemiaan, ja eduskunta ei ole suhteessa suuri menoerä. Mepitkin hukkuvat helposti EU:n kustannusten sekaan.

Tämänkokoisella maalla ei ole varaa jättää yrittämättä saada edes muutama tolkullinen Arkadianmäelle ;)


Sata paikkaa olisi aivan riittävä, onko nykyisestäkään kahdestasadasta monikaan kyennyt suurista asioista ratkaisuja esittämään, pikku näpertelyyn vain rahkeet riittävät, sukupuolinetraalit jne.? Äänikynnysvaikutus voidaan hoitaa tasauspaikkajärjestelmällä, muutenkin kansanedustajat ovat enempi mannekiineja, ne 'terävät' aivot ovat taustalla, yksissä päissä.
Kaikin puolin suurempi lama oli 1990-luvulla, alkoi lähes yön yli, devalvaatio 30% ja viennistä pois kolmasosa. Elpymiseen oppia saisi sieltä, oli julkisen talouden säästöt pakon edessä ja taloudellisen toiminnan edellytysten parantaminen. Varsinaiseksi lottovoitoksi osoittautui pääomaveron laskeminen 25 %:in pahimmillaan 90%:sta. Oltiinko jo lähellä 'kuninkaan aarretta', tuotto kuitenkin ylitti kaikki odotukset. Nyt ollaan kuitenkin siitä loittonemassa, kovat halut ovat vielä kauemmas siirtyä.
Tömarkkinoiden toimivuuteen olisi tarjolla Tanskan mallia ja Sveitsin mallia. Jälkimmäinen on mielenkiintoinen, siinä työntekijällä ei ole irtisanomissuojaa, muttä työn loppuessa työttömyyskorvaus alkaa heti seuraavana päivänä, työnantajan ilmoituksen perusteella. Systeemi tuntuu siellä toimivan, sekä yrittäjän että työntekijän kannalta. Pystyn kuvittelemaan kauhistuneet kommentit, jos tänne joku tuollaista ehdottaisi. Kannattaisi asia tutkia, meillä on työvoimapula, korkea työttömyys, työ ei kelpaa= ihmisiä ei saada töihin.

Marko Parkkola

Quote from: Semiurbaani on 01.01.2011, 01:26:21
Vai olisiko tehostaminen merkittävä apu?

Perheellisenä yksinhuoltajana olen syvällisesti ihmetellyt tätä menoa. Palvelut eivät toimi

Tuohon voisi laittaa stopin, sillä siinä sanottiinkin jo kaikki oleellinen. Verot ovat maailman huippuluokkaa, mutta palvelut eivät toimi. Miksi ei?

Minusta syynä on byrokratia ja hajautettu vastuu. Lähdetään liikkeelle pienestä esimerkistä, eräästä projektista jonka tein julkiselle puolelle.

Projektia vetämään perustettiin johtoryhmä. En ole varma montako siinä istui, sillä minä en siinä ollut, mutta veikkaisin 1-4 per osapuoli. Projektissa oli useita osapuolia.

Kuinka käy tämmöisessä päätöksenteko? Mikäli tilaajalla, eli julkisella, ei ole osaavaa henkilöä ryhmässä, vastuu hajaututetaan ryhmän kesken, jolloin kenelläkään ei ole vastuuta. Ainut mikä kiinnostaa loppujen lopuksi on, että budjetti saadaan kulutettua ja mieluusti vähän ylikin, ettei sitä leikata seuraavana vuonna. Tuottajapuoli on hyvillään, saahan se rahaa.

Samanlaista ilmiötä olen havaitsevani vähän joka puolella julkisessa toiminnassa. Vastuuta ei uskalleta kantaa (tai siitä ei välitetä) ja kun kyse ei ole omista rahoista, vaan veronmaksajien, niin mikäs siinä ollessa. Tämä mentaliteetti valuu sitten ylhäältä alaspäin ja se kaikkein pienipalkkaisin työntekijä ei varmana laita tikkua ristiin asian korjaamiseksi. Toisaalta miksi laittaisikaan, eihän se hänen tehtävänsä ole.

Tilanne on mielenkiintoinen terveydenhuollon puolella. Olen käsittänyt, että tervydenhuollossa on rahaa ja resurssejakin, mutta jostain syystä homma ei vain pelitä. Kysyin aikoinani sairaanhoitajilta HS:n palstalla suoraan miksi ei ja vastaus oli huono johtaminen ja huono hallinto. Voisin kuvitella, että vastuun ottaminen tai kyky siihen puuttuu terveydenhuollon hallinnosta. Ja luultavasti juuri ylläkuvaamastani syystä.

Eli kyllä, tehostamista tarvitaan ja oikeanlaista tehostamista. Tehostamisen pitää vain lähteä ylhäältä päin, ei alimman palkkaluokan työntekijästä.

Ugh. Olen puhunut.

JR

Olikos se Brasilia, missä pankinjohtajat vastaavat henkilökohtaisesti pankkiensa taloudesta ja pankkisektori on hyvässä jamassa. Aina, kun vastuun voi hukata, niin tottahanse hukkuu.

törö

QuoteVerot ovat maailman huippuluokkaa, mutta palvelut eivät toimi. Miksi ei?

Meillä on 110 000 virkamiestä keskushallinnossa ja 400 000 paikallishallinnoissa. Virastojen ja muiden laitosten säästöt kohdennetaan sinnikkäästi suorittavaan portaaseen ja varsinaiseen toimintaan, koska hallinnon työpaikat on jaettu puolueiden kesken eivätkä ne halua kaventaa omaa vaikutusvaltaansa, vaikka suuri osa porukasta puristelee aikansa kuluksi muniaan kun tekemistä ei juuri ole vaikka suorittavan portaan työtaakkaa miten paisutetaan turhalla paperisodalla.

Marko Parkkola

Törö kirjoitti kauniisti sen mitä yritin sanoa ylempänä vähän ronskimmalla kielenkäytölläni :D

MX

Quote from: törö on 01.01.2011, 12:57:27
[...], koska hallinnon työpaikat on jaettu puolueiden kesken eivätkä ne halua kaventaa omaa vaikutusvaltaansa, [...]

Tähän muuten liittyy myös toinen keskeinen ongelma Suomessa: johtotehtäviin nimitetään yleensä poliittisen perustein eikä kokemuksella ole mitään merkitystä.

Jos minä olisin diktaattori niin johtotehtäviin pääsisi vain suorittavan portaan kautta, sillä johtajan tulee ymmärtää työhön liittyvät käytännön realiteetit. Poliittisin perustein nimitetyt tuijottavat vain paperilla olevia numeroita ja tekevät niistä sitten väärät johtopäätökset, koska heillä ei ole riittävää osaamista päätöksistä syntyvien seurauksien arvioimiseen.

Marko Parkkola

Quote from: MX on 01.01.2011, 14:38:58
Quote from: törö on 01.01.2011, 12:57:27
[...], koska hallinnon työpaikat on jaettu puolueiden kesken eivätkä ne halua kaventaa omaa vaikutusvaltaansa, [...]

Tähän muuten liittyy myös toinen keskeinen ongelma Suomessa: johtotehtäviin nimitetään yleensä poliittisen perustein eikä kokemuksella ole mitään merkitystä.

Näin on. Lisäksi poliittisesti muodollisille henkilöille hoidetaan erilaisia pikkutehtäviä joista saa ainakin kokouspalkkioita, jos ei tule valituksi ihan ylimmälle huipulle. Sopivien ehdokkaiden läpipääsyä lisäksi on tapana varmistaa sillä, että jos esimerkiksi metsuri erehtyy väärän puolueen listoille pikkupaikkakunnalla, loppuu häneltä työt hyvin nopeaan. Seuraavalla kerralla hän ei ole listoilla.

En ymmärrä tällaista demokratian halveksimista. Enkä myöskään veronmaksajien rahojen haaskausta.

Semiurbaani

Hallinnon työpaikkoihin liittyy myös suojatyöperiaate: huono virkamies ei saa potkuja vaikka syyllistyisi väärinkäytöksiin ja virkavirheisiin.

Esimerkkinä kallis sosiaalitoimi:

Sosiaalivirastot ovat täynnä edellisen työvoimapulan aikana haalittuja "sossuja" joilla on opintoina esim. valtio-opin keskenjääneitä opintoja tai sosiologiaa. Henkilöitä, joilla ei alunperinkään ole ollut edellytyksiä perheiden tukemiseen ja auttamiseen. Osa näistä tantoista toimii perheitä tylyttämällä ja huostaanottohakuisesti. Virallisessa Suomessa täysin luonnevikainenkin sossutantta on ihana, auttamisen kutsumustaan pyytettömästi toteuttava enkeli, vaikka hänen toiminnastaan kertyisi pinokaupalla valituksia hallinto-oikeuteen ja jopa EU-ihmisoikeustuomio.

Mutta semmoinen ihminen käy yhteiskunnalle hirmuisen kalliiksi: jos hänen ammattitaidottomuutensa/soveltumattomuutensa johtaa vaikkapa kahteen turhaan huostaanottoon vuodessa, ne maksavat yhteiskunnalle enemmän kuin tuon sossutantan oma palkka.

Kun sosiaalitoimi on kuntien valtava rahareikä, sen pitäisi toimia tehokkaasti ja tuloksellisesti. Toimiiko se? Miksi kukaan ei kyseenalaista sen toimintaa kun perheiden vaikeudet tilastoissa pahenevet, lastensuojelun asiakkaiden määrä kasvaa, huostaanotot lisääntyvät? Vaan ei, mittareina käytetään juuri sitä asiakkaiden määrää, joten mitä enemmän asiakkaita, sitä enemmän sosiaalitoimi toimii. Eikä niin päin, että yrittäisivät tehdä itsensä mahdollisimman tarpeettomiksi.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

Marko Parkkola

Quote from: Semiurbaani on 01.01.2011, 17:30:24
Kun sosiaalitoimi on kuntien valtava rahareikä, sen pitäisi toimia tehokkaasti ja tuloksellisesti. Toimiiko se? Miksi kukaan ei kyseenalaista sen toimintaa kun perheiden vaikeudet tilastoissa pahenevet, lastensuojelun asiakkaiden määrä kasvaa, huostaanotot lisääntyvät? Vaan ei, mittareina käytetään juuri sitä asiakkaiden määrää, joten mitä enemmän asiakkaita, sitä enemmän sosiaalitoimi toimii. Eikä niin päin, että yrittäisivät tehdä itsensä mahdollisimman tarpeettomiksi.

Hyvä pointti tuo mittari. Terveydenhoidon puolella Kuopion yleislääketieteen tohtori puhui viime kunnallisvaalien edustalla mittareista terveydenhuollossa. Hänen mielestään mittareita tarvitaan ja niissä on otettava myös kustannukset huomioon. Oma mielipiteeni on, että humanisteille tämä ei käy, vaan kaiken on oltava "ihmislähtöistä" ja tämän vuoksi todellisia kustannuksia ei selvitetä näissä asioissa.

Petri_Petri

Ehdotukseni Suomen talouden korjaamiseksi (versio 1.0, 25.10.2010).

Menetelmät:

* Byrokratia. Se tarkoittaa asioiden tekemistä selkeästi liukuhihnamenettelyllä. Yksilöityjä ja yksinkertaisia menettelytapoja. Ei sitä hössöttämistä, jota virkamiehet kutsuvat byrokratiaksi.
* Uusien ideoiden testaus. Perusohjeet yhdellä A4:lla per tehtävä.

Noilla ohjeilla:

1) Vanhustenhoito, syrjäytyneiden kuntoitus, kehitysavun tarkka kohdentaminen. Ostetaan lämpimistä maista (esim. Thaimaa) soveltuvia kiinteistöjä. Halukkaat vanhukset siirretään sinne palmujen katveeseen lämpimän merituulen leppoisaan hyväilyyn. Paikallisia työntekijöitä saa halvalla. Suomalaisia halukkaita syrjäytyneitä kuntoitukseen sinne tekemään mahdollisuuksien mukaan tarkasti ohjeistettua yksinkertaista työtä. Mahdollisesti myös esim. Afrikkaan, jolloin käytetään kehitysapurahoja ruohonjuuritasolla.

2) Suomen työvoimapula halpa-aloilla. Tehdään erityisehdot tänne 1 - 5 vuodeksi tuleville siirtolaisille. Palkka 200 - 300 euroa/kk, parakkimajoitus. Kun työt loppuvat, niin työntekijä palaa kotimaahansa. Köyhästä maasta tänne tuleva saa 5 vuodessa rahat taloon kotimaassaan.

3) Koulutus. Tehdään tietokoneajot joissa yhdistetään kouluttain/opettajittain oppilaat sotu-tunnuksella verottajan ja sosiaaliviraston tietokantoihin. Tuloksista selviää valtiolle kannattamattomat ja huonot oppilaitokset. Sama kaikille maahanmuuttajille, jolloin huonot kotoutuslaitokset lopetaan. Sama TE-keskusten ym. koulutuksille ja yritystuille. Kiintiöt uusille afrikkalaisille opiskelijoille, esim. max. 100 oppilasta vuodessa.

4) Sosiaalitoimi. Liukuhihnan mukaan jaetaan muutamaan kategoriaan. Työelämään kelpaamattomille on turha järjestää koulutusta. Mahdollisuuksien mukaan niitä voidaan käyttää kohdan 1 kuntoutuksessa ja saadaan myös jonkinlainen työpanos. Työkuntoon mahdollisesti saatavat ja haluavat yritetään kuntouttaa. Tulosten selvittely kuten kohdassa 3.

5) Maahanmuuttajat. Liukuhihnameininki. Ensin asutetaan syrjäisille paikoille, esim. vanhoihin kouluihin. Itseopiskelua tietokoneiden ja videoiden avulla. Turvapaikanhakijoille pitää riittää turvallinen asuinpaikka, ruoka, nettiyhteys ja perustarpeet. Jos kerran ovat hengenhädässä, niin tuosta niiden pitäisi olla iloisia. Valtio ja kunnat eivät anna vuokrarahaa tai sosiaalikorvauksia, joten voivat muuttaa Helsinkiin ja muihin kalleimpiin paikkoihin vain omilla rahoillaan ja työnteolla. Ei palkata valtion tai kunnan suojatyöpaikkoihin.

6) Valtion ja kuntien työntekijät. Tehokkuus selvitetään yksityispuolella käytössä olevilla metodeilla. Huonot johtajat ja virkamiehet voidaan siirtää vähemmän älyä vaativiin tehtäviin ja palkka samalla laskea.

7) Reiluus. Suomi on suomalaisten rakentama. Muslimit ja muut voivat kotona olla tavallaan, mutta kouluja ja tapojamme ei muuteta.

8 ) Politiikka. Päättäjien pitää tehdä arvio päätöksistä. Mahdollisesti testaus pienessä mittakaavassa. Sitten 6 kk:n, vuoden ja pidemmän ajan vertailu, jossa havaitaan osasiko poliitikko arvoida päätöstensä seurauksia. Huonot politiikot pois. Ei puolueiden eläkevirkoja hallinnossa.

9) Tietotekniikka. Määritellään tiedonsiirrot yksinkertaisiksi xml-kuvauksiksi, jolloin eri sovellukset voivat keskustella keskenään ja myös pieni tietopaja voi tehdä palikoita niiden käsittelyyn. Sopimukset julkisiksi.

10) Valtion ja kuntien ostotoiminta. Ostojen ja investointien seuranta. Tarkastusvirastoon muita kuin saman puolueen kavereita. Etenkin pienten kuntien hyväveli-huijausrinkien lopettaminen. Virkamiehen pitää raportoida havaitsemistaan virheistä. Lakia noudattamattomat ja sormien välistä katsovat siirretään alemman tason töihin.

11) Internet. Valtion ja kuntien maksamat summat nettiin. Yhdistykset ja yritykset jotka saavat merkittäviä tukia, tulee julkaista tilinpäätös myös netissä. Virkamiehet jotka eivät ole havainneet avustuntensa menneen hämärille bisnessmieheille, siirretään toisiin tehtäviin.

Valtion budjetissa on 20 %:n aukko ja se vaatii järeitä toimia. Ei enää sössötystä ilman analyysia. Päättäjien pitää ymmärtää syy-seuraus-suhteita ja tehdä toimintoketju päätöksestä yksittäiseen tapahtumaan/henkilöön. Eli selkeää byrokratiaa niinkuin byrokratian pitää ollakin. Yksinkertaisia ohjeita. Ei ylenmääräistä säätämistä.

Nykyinen hallitus ei ole tehnyt noista yhtäkään.


Cicero

Quote2) Suomen työvoimapula halpa-aloilla. Tehdään erityisehdot tänne 1 - 5 vuodeksi tuleville siirtolaisille. Palkka 200 - 300 euroa/kk, parakkimajoitus. Kun työt loppuvat, niin työntekijä palaa kotimaahansa. Köyhästä maasta tänne tuleva saa 5 vuodessa rahat taloon kotimaassaan.

Erinomainen ehdotus. Aivan varmasti tanne saadaan tulemaan vakea noillakin ehdoilla. Esim. Kiinassa 300 euroa kuussa on todella kova palkka. Kiinan maaseudun ja kaupunkien tyottomat itkisivat ilosta tuollaisesta mahdollisuudesta.

Marko Parkkola

Paitsi ensin joudutte kieltämään AY-liikkeet.

Petri_Petri

Quote from: Marko Parkkola on 02.01.2011, 11:05:01
Paitsi ensin joudutte kieltämään AY-liikkeet.

Tuollaisissa heitoissa voisi perustella miksi. Ainakin tulisi sanoa mikä kohta tässä ketjussa tuota edellyttäisi.

Jos tarkoitat kohtaa 2, niin nythän jo moni virolainen rakennusfirma toimii Suomessa suunnilleen noin, ja jopa ihan laillisesti. Teollisuus siirtyy Kiinaan ja toimii noin.

Palkkatukia myös käytetään noin http://blogit.yle.fi/mot/aktivointia-vai-orjatyota?page=5

Quote
Eniten palkkatukia käyttävät kunnat ja valtion virastot. Esimerkiksi TE-toimistot (entiset työvoimatoimistot) työllistävät palkkatuella vuosittain yli tuhat ihmistä.
...
Osa kokee palkkatukityöhön joutumisen orjatyöksi. Sitä se onkin, niin kauan kuin työtä on pakko ottaa vastaan työttömyysturvan katkeamisen uhalla.

Ei nuokaan ole edellyttäneet ay-liikkeiden kieltämistä.

Jos taas tarkoitat etteivät ay-liikkeet hyväksyisi epäpätevän virkamiehen siirtoa toisiin töihin ja palkan laskemista, niin mitä sitten? Nykyäänkin laki sallii epäpätevän työntekijän irtisanomisen.

Oikeastaan ammattiliiton virkailijoita ei kiinnosta ottaa varsinaista vastuuta mistään sen enempää kuin poliitikkoja tai virkamiehiäkään. Kunhan oma duuni säilyy. Puheita voidaan pitää ja esittää hyviksiä, mutta se on pelkkää lässytystä. Tämä on tullut selkeästi ilmi paperityöläisten kohdalla. Ja satamalakon aikana.

Tässä maassa ei ole merkitystä silläkään mitä sanoo vaan kuka sanoo. Siksi ehdotuksestani ei taatusti sano mitään esim. pääministeri Mari Kiviniemi, vaikka hän uudenvuodenpuheessaan sanoi näin: http://hommaforum.org/index.php/topic,40828.0.html

Quote
Ei todellakaan riitä, että harvalukuisten joukko käy keskustelua suurista asioista, joilla on valtava vaikutus suomalaisten arkeen. Vanheneva väestö, valtion velka ja verotus koskettavat kaikkia. Tämän vuoksi kaipaan kansalaisten osallisuutta keskusteluun Suomen suunnasta, Kiviniemi sanoo.

Mitään keskustelua ei tule, eikä sitä haluta. Kepu vaatii muilta puolueilta kannanottoja vain siksi, että voivat lyödä sanojaa omilla lässytyksillään. Eivät he halua ratkaisuja. Heillä itsellään ei ole ratkaisuja, joten haluavat korostaa taitavuuttaan mielikuvilla.

HDRisto

"Päättäjien pitää tehdä arvio päätöksistä. Mahdollisesti testaus pienessä mittakaavassa. Sitten poliitikon 6 kk:n, vuoden ja pidemmän ajan vertailu, jossa havaitaan osasiko poliitikko arvoida päätöstensä seurauksia. Huonot politiikot tarkistusvaaleissa pois. Ei puolueiden eläkevirkoja hallinnossa eikä missään muuallakaan".

Tällä yhdellä päästäisiin jo pitkälle, koska tuo saisi ne muut kohdat oikenemaan itsestään.


xoxox

Quote from: CaptainNuiva on 01.01.2011, 02:22:42
Samoin jos ajatellaan että tämän kokoisella kansalla on 200 kansanedustajaa ja nyt sitten kaikilla vielä avustajat ja mepit siihen päälle...tämähän on hulluutta.
Voi valtionhallinnon niinkin järjestää, ettei kansanedustajia ole ainuttakaan. Näin toimi Venäjän keisarikunta vuoteen 1906 saakka, minkä jälkeen sitten asiat alkoivat mennä kunnolla vinoon. Reilussa kymmenessä vuodessa kyseinen valtio oli tuhoutunut.

Hermo

#20
Velkaa! Velkaa ja velkaa... Otetaan niin paljon velkaa, että EU:n on pakko taata meidän lainat, kun oma perse ei kestä takaisinmaksua. Sitten vain jätetään maksamatta koko paska. Helppoa! Sitten meidät potkitaan unionista hvettiin ja luonnollisesti rahaliitosta. Saksaa saattaa hieman kyrsiä, mutta mitä sitten? Itsehän ehdottivat koko EU:ta...

Sitten vaan Markka käyttöön ja kansa kiittää!

Edit: Aletaan olemaan kansallisesti ITSEKKÄITÄ, niin tämäkin ongelma poistuu. Kaikki ulkomaille suunnattu avustustoiminta pitää lailla kieltää ja avustusjärjestöjen ensisijainen kohde on oltava aina Suomessa.

Kaptah

Kansanedustajien palkat, lumityöt ja torkkupeitot ovat aivan yksi ja sama. Todellinen ongelma on se, että tässä maassa on kohtuuton määrä ihmisiä, jotka eivät tee mitään tuottavaa työtä ja toinen on se, että on paljon sellaisia, jotka eivät voi/halua tehdä mitään työtä.

Virkamiesten määrä pitäisi leikata mahdollisimman alas. Jonkin verran tarvitaan aina väkeä huolehtimaan siitä, että asiat sujuvat, lakeja valvotaan, verotus onnistuu yms, mutta se, että kaikkeen mahdolliseen tarvitaan luvat ja kaikkea mahdollista pitää jonkun viranomaisen valvoa, on älytöntä. Jokainen virkamies elää veronmaksajien palkalla, joten heidän määränsä pitäisi pitää mahdollisimman vähäisenä. Tämä ei tarkoita kuitenkaan nollaa.

Toisekseen lapsien, nuorten ja elämänhallinnan kanssa painivien asiat pitäisi hoitaa kuntoon. Jokainen alkoholisoitunut, masentunut ja syrjäytynyt maksaa yhteiskunnalle aivan helvetisti enemmän kuin se hoito olisi maksanut.

Kun nämä asiat saataisiin kuntoon, veikkaan että meillä menisi jo paljon paremmin.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

xoxox

Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:00:58
Todellinen ongelma on se, että tässä maassa on kohtuuton määrä ihmisiä, jotka eivät tee mitään tuottavaa työtä
Mikä olisi tätä "tuottavaa" työtä?

Kaptah

Quote from: xoxox on 02.01.2011, 20:22:48
Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:00:58
Todellinen ongelma on se, että tässä maassa on kohtuuton määrä ihmisiä, jotka eivät tee mitään tuottavaa työtä
Mikä olisi tätä "tuottavaa" työtä?

No sen määritteleminen täysin aukottomasti on hankalaa, kuten rasisminkin, mutta sanoisin että sellainen työ josta joku on valmis maksamaankin. Tällaista on esimerkiksi teollinen työ, kaupan ala tai palvelut. Sen sijaan tuottavaa työtä ei ole esimerkiksi viranomainen, joka valvoo GPS-pohjaisen ajoneuvoverotuksen käyttöä. Tällaista ihmistä kukaan veronmaksaja ei kaipaa eikä kukaan ole hänen palveluistaan halukas maksamaan, mutta silti hänen palkkansa maksetaan meidän rahoistamme.

Jos tehtaassa on enemmän työntekijöitä, saadaan enemmän tuotetta ja enemmän voittoa. Mutta kuvittelepa vaikkapa Tyrnävälle kymmenkertainen määrä virkamiehiä. Ei sillä kaupungilla sen paremmin ainakaan menisi...

Lisää asista voi lukea vaikkapa täältä: http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/mit%C3%A4-on-tuottava-ty%C3%B6/13922
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Machine Head

Ihan ensimäiseksi tulisi lopettaa yrityksiin kohdistuva byrokratia. Yritystoimintaa koskevat lait asettavat yritykset eriarvoiseen asemaan riippuen siitä minkä alan yritys on kyseessä. Esim. teollista toimintaa harjoittava yrittäjä/yritys joutuu hankkimaan kalliin ja mielivaltaisen ympäristöluvan, joka on puhdasta byrokratiaa ja yritysten rahastamista. Palvelualalla toimiviin yrityksiin taas virkamiesbyrokratia/verottaja ei iske samalla voimalla, päin vastoin, esim. palvelualalla yritystukia saa helpommin ja verorasitus (ALV) on lievempi.
Yrittäjyys ja yritykset ovat tämän maan hyvinvoinnin perusta. Ilman yrityksiä ei ole työpaikkoja, ei edes ruokkivaa kättä purevilla byrokraateilla.

xoxox

Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:30:13
Quote from: xoxox on 02.01.2011, 20:22:48
Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:00:58
Todellinen ongelma on se, että tässä maassa on kohtuuton määrä ihmisiä, jotka eivät tee mitään tuottavaa työtä
Mikä olisi tätä "tuottavaa" työtä?
No sen määritteleminen täysin aukottomasti on hankalaa, kuten rasisminkin, mutta sanoisin että sellainen työ josta joku on valmis maksamaankin. Tällaista on esimerkiksi teollinen työ, kaupan ala tai palvelut.
Mistä sitten johtuneekin, ettei työvoiman kysynnän kehitys ole kyseisillä aloilla ollut absoluuttisen suotuisaa? Esimerkiksi mistään erikoisesta työvoimapulasta ei taida olla juuri havaintoa.

QuoteSen sijaan tuottavaa työtä ei ole esimerkiksi viranomainen, joka valvoo GPS-pohjaisen ajoneuvoverotuksen käyttöä.
Koska GPS-pohjaista ajoneuvoverotusta ei ole olemassakaan, kuvatun kaltainen työ ei taatusti täytä tuottavan työn tunnusmerkkejä.

QuoteTällaista ihmistä kukaan veronmaksaja ei kaipaa eikä kukaan ole hänen palveluistaan halukas maksamaan, mutta silti hänen palkkansa maksetaan meidän rahoistamme.
Jos olisi olemassa GPS-pohjainen ajoneuvoverotus, millä perusteella veron kerääjä ei olisi valmis maksamaan palkkaa kyseistä verotusta valvovalle viranomaiselle aivan erityisesti siinä tapauksessa, että valvonnalla saavutettava verotuoton lisäys ylittää valvonnasta aiheutuvat kustannukset?

QuoteJos tehtaassa on enemmän työntekijöitä, saadaan enemmän tuotetta ja enemmän voittoa.
Valitettavasti asia näyttäisi olevan päinvastoin monessa tapauksessa. Jos ei olisi, minkä kumman vuoksi teollisuustuotantoa jatkuvasti rajoitetaan työntekijöitä vähentämällä ja tehtaita sulkemalla?

Semiurbaani

Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:00:58
Kansanedustajien palkat, lumityöt ja torkkupeitot ovat aivan yksi ja sama. Todellinen ongelma on se, että tässä maassa on kohtuuton määrä ihmisiä, jotka eivät tee mitään tuottavaa työtä ja toinen on se, että on paljon sellaisia, jotka eivät voi/halua tehdä mitään työtä.

Virkamiesten määrä pitäisi leikata mahdollisimman alas. Jonkin verran tarvitaan aina väkeä huolehtimaan siitä, että asiat sujuvat, lakeja valvotaan, verotus onnistuu yms, mutta se, että kaikkeen mahdolliseen tarvitaan luvat ja kaikkea mahdollista pitää jonkun viranomaisen valvoa, on älytöntä. Jokainen virkamies elää veronmaksajien palkalla, joten heidän määränsä pitäisi pitää mahdollisimman vähäisenä. Tämä ei tarkoita kuitenkaan nollaa.

Toisekseen lapsien, nuorten ja elämänhallinnan kanssa painivien asiat pitäisi hoitaa kuntoon. Jokainen alkoholisoitunut, masentunut ja syrjäytynyt maksaa yhteiskunnalle aivan helvetisti enemmän kuin se hoito olisi maksanut.

Kun nämä asiat saataisiin kuntoon, veikkaan että meillä menisi jo paljon paremmin.

Allekirjoitan. Virkamiesten palkkoja tosin ei tarvitsisi leikata, jos huonot virkamiehet voisi potkia pois ja korvata paremmilla. Nyt kerran virkaan päässeellä on jokseenkin ikuinen suojatyö.

Ja muutenkin pitäisi tehdä jotain huonosti tuottavalle työvoimalle. Onhan se epistä jos perheasioiden tai huono terveyden takia menettää työpaikkansa. Mutta onhan sekin epäreilua sekä yhteiskunnalle että työnantajalle, että pitää maksaa palkkaa henkilöille, jotka ovat todella paljon sairauslomalla. Niiden sijaisillekin pitää sitten maksaa palkkaa vaikka ne eivät ehkä pysty täydellä teholla tekemään vakituisen töitä. Tai niitä ei vaan tee kukaan ja yritys toimii vajaateholla.

Ehkä näin ei saisi ajatella, mutta minun työyksikössäni on huono kannattavuus ja palkkaleikkauset ja myös väkeä joka roikkuu monta kuukautta vuodessa sairauslomalla.

Suomessa myöskin on tapana, että lääkäritodistuksen saatuaan sairas makaa kotona eikä tee yhtään mitään, vaikka jalkavaivainen kyllä pystyisi istumaan kirjoituspöydän takana tai käsivaivainen hoitamaan puhelinasioita.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

Volmari


Käytännöllisesti katsoen kaikki vähänkään tärkeät virat kuntien ja valtion hallinnossa on täytetty johonkin puolueeseen kuluvilla ihmisillä. Puolueisiin kuuluu kumminkin vain kuutisen prosenttia kaikista.

Jos nyt (vaikka vaalien jälkeen) pistetään demokratia toimimaan ja valitaan tulevina vuosina virkoihin vain sellaisia, jotka eivät ole koskaan kuuluneet mihinkään puolueeseen, saadaan kertarysäyksellä järki-ihmisiä korruptoituneen roskajoukon tilalle.

Näin se talouskin tulee kohisten kuntoon.

xoxox

Quote from: kirov on 03.01.2011, 21:07:31
Teinpä tässä töitä työttömänä, mutta sen verta Kela rankaisi, että nyt ei työnteko huvita paitsi jos tulee vakituinen työpaikka. Siinä mielessä vittumainen systeemi. Lumitöitä tekisin mielelläni korvausta vastaan.
Jos työtön tekee tilapäisesti jotakin, josta hänelle maksetaan palkkaa jokin pikkusumma, palkasta jää periaatteessa käteen 50 prosenttia miinus verot. Helppona lisäetuna on tulevien työttömyyskorvausten viivästyminen muutamilla viikoilla, jos vaikka sattuu, että palkan maksaja ei toimita palkkakuittia aivan hetimiten. Mutta voi sitä porua työnteon kannattamattomuudesta, jos jonkun ei-työttömän palkkatulosta pidätetään saman prosentin mukaan.

l'uomo normale

Kelan sovellettua päivärahaa kannattaa nostaa tilapäisduunien ohella vain, jos on ystäviä tai omaisia, jotka pystyvät lainaamaan rahjaa ja elättämään silloin, kun päivärahan maksu viivästyy palkkakuitin myöhästymisen tai muiden epäselvyyksien takia. Eli ei kaikkein heikko-osaisimmille.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.