News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-12-19 HS: Sairaalat maksavat verestä kymmeniä miljoonia (SPR:lle)

Started by ElinaElina, 19.12.2010, 09:43:23

Previous topic - Next topic

ElinaElina

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sairaalat+maksavat+verest%C3%A4+kymmeni%C3%A4+miljoonia+euroja+vuosittain/1135262485339

QuoteViime vuonna verestä kertyi Veripalvelulle tuloja 44,9 miljoonaa euroa. Liki kolmannes tuli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sairaaloilta, jotka ostivat verta 12,5 miljoonalla eurolla.
Veripalvelu on ainoa veren kerääjä ja tukkukauppias Suomessa.....

.....Veripalvelu nostaa ensi vuonna tuotteittensa hintoja muutamilla euroilla. Hintaa ei ole Sihvolan mukaan mahdollista laskea, sillä kustannukset nousevat ja luovuttajia on koko ajan vaikeampi löytää. Siihen tarvitaan päinvastoin lisärahaa.

Veripalvelu saa päättää itsenäisesti verivalmisteiden hinnoista. Yksikään viranomainen ei valvo hintakehitystä.

Itsekin sain juuri tekstiviestin jossa hälyttävään tilanteeseen vedoten pyydettiin luovuttamaan verta. SPR nettisivuilla kerrotaan, kun jaksaa niitä kahlata läpi, mitä SPR tekee voitoilla: esim omistaa kiinteistöjä ja ostaa henkilökunnalle lisäeläkkeitä.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

guest584

Suomen Punaisen Ristin ja veripalvelun toiminta on viime aikoina ollut sen tasoista, että en ole vajaaseen vuoteen käynyt verta luovuttamassa. Ymmärrän kyllä, että sitä tarvitsevat ihan tavalliset suomalaiset, mutta siitä huolimatta vitutuksen määrä kyseistä putiikkia kohtaan on niin suuri, että ei ole tullut mentyä. Aina on jonkun tekosyyn keksinyt että miksi nyt ei ehdi mennä jne...

Nyt sentään veripalvelun vilunkipeliä pelaava toimitusjohtaja ja hallitus potkittiin pihalle, niin ehkä saattaisin tässä joulun alla joustaa ja käydä tirauttamassa.

Poro

Itse lopetin verenluovutuksen jo vuosia sitten. Syynä oli muistaakseni se, että SPR myi suomalaisten verta itä-euroopan sairaaloihin riisto- ja kiskurihintaan. Sitten ihmeteltiin kun kotimaahan ei riittänyt verta. Ainakaan tässä vuosien mittaan ei SPR ole antanut aihetta muuttaa kantaani, päinvastoin.
Parachute for sale. Only used once, never opened. Small stain.

ElinaElina

Sitä ihmettelen, miksi Veripalvelu piti eriyttää SPR:stä siten, että Veripalvelun voittoja ei voi laittaa SPR avustuskassaan, vaan Veripalvelu pitää ne itse ja pomoilla on millä mällätä.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

LambOfGod

Quote from: Poro on 19.12.2010, 10:18:04
Itse lopetin verenluovutuksen jo vuosia sitten. Syynä oli muistaakseni se, että SPR myi suomalaisten verta itä-euroopan sairaaloihin riisto- ja kiskurihintaan. Sitten ihmeteltiin kun kotimaahan ei riittänyt verta. Ainakaan tässä vuosien mittaan ei SPR ole antanut aihetta muuttaa kantaani, päinvastoin.
Ennen käytiin kaverin kanssa ottamassa kisoja kumpi saa pussin ekana täyteen. Ihan jo pelkkä käden puristeleminen nyrkkiin nopeuttaa.

Samasta syystä lopetin luovuttamasta.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

jupeli

ElinaElinalta: "Sitä ihmettelen, miksi Veripalvelu piti eriyttää SPR:stä siten, että Veripalvelun voittoja ei voi laittaa SPR avustuskassaan, vaan Veripalvelu pitää ne itse ja pomoilla on millä mällätä."

Kaiketi joku kirjoituspöytä alypää keksinyt hyvän keinon saada kähmittyä itselleen ja esikunnalleen
ilmaisbisneksen. Ihmiset matkustavat luovutuspaikkaan, "kantaen" oman verensä mukanaan alipalkattujen hoiturien tehdessä keruuhomman.

Kähmijäporukan ei tarvitse itse sijoittaa mitään. "Hyvä" liiketoiminta, joita varmaankin paljastuu paljon, kunhan saadaan peli aukaistua.

Pöllämystynyt

Lopetin verenluovutuksen jokunen vuosi sitten lähinnä humanitäärisistä syistä, nähtyäni SPR:n kannattavan tuhoisaa ja konflikteja lietsovaa väestönsiirto- ja väestönvaihto-, sekä sulauttamispolitiikkaa, ja tukevan sitä rasismilla alkuperäiskansoja kohtaan. Olin tosin jo vuosia aiemmin pikku teininä alkanut suhtautua siihen varauksellisesti lähinnä sen rahankäyttöön liittyvien epäilysten ja ilmiselvän tekopyhyyden vuoksi.

Punavihreiden mokuttajapiirien eduksi on kyllä laskettava, että niissäkin on aina, tai ainakin niin pitkään kuin muistan, elänyt vahvana käsitys SPR:n taloudellisista väärinkäytöksistä, siis lähinnä, että sen rahoista merkittävä osa menee aivan muuhun kuin pitäisi. Tämä ilmeisen totuudenmukainen käsitys on muuten vahva edelleen, vaikka SPR on osoittautunut näennäisen merkittäväksi liittolaiseksi mokuttajille. SPR on niin niljakas ja tekopyhä, että jopa monet muut mokuttajat inhoavat sitä yleisesti.

Punainen risti on vajonnut jonnekin pohjamutiin loistonsa ajoilta, esimerkiksi siitä, miten se toimi sotien aikana. Nykyisin se ei enää ansaitse kansainvälisesti tunnustettua erityisasemaansa, jota se käyttää häikäilemättömästi väärin.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

MikkoAP

Tuollakin hesarin keskustelupalstalla SPR:ää puolustellaan sillä perusteella, että se on voittoa tuottamaton/vähän voittoa tuottava.

Muttei se itsessään tee järjestöstä pyhää. On aika perkeleesti merkitystä sillä, onko järjestö voittoa tuottamaton siksi, että tuotto menee hädässä olevien avustukseen, vai johtoportaan taskuihin.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Equus Asinus

Quote from: Pöllämystynyt on 19.12.2010, 11:32:16
Lopetin verenluovutuksen jokunen vuosi sitten lähinnä humanitäärisistä syistä, nähtyäni SPR:n kannattavan tuhoisaa ja konflikteja lietsovaa väestönsiirto- ja väestönvaihto-, sekä sulauttamispolitiikkaa, ja tukevan sitä rasismilla alkuperäiskansoja kohtaan. Olin tosin jo vuosia aiemmin pikku teininä alkanut suhtautua siihen varauksellisesti lähinnä sen rahankäyttöön liittyvien epäilysten ja ilmiselvän tekopyhyyden vuoksi.

Punavihreiden mokuttajapiirien eduksi on kyllä laskettava, että niissäkin on aina, tai ainakin niin pitkään kuin muistan, elänyt vahvana käsitys SPR:n taloudellisista väärinkäytöksistä, siis lähinnä, että sen rahoista merkittävä osa menee aivan muuhun kuin pitäisi. Tämä ilmeisen totuudenmukainen käsitys on muuten vahva edelleen, vaikka SPR on osoittautunut näennäisen merkittäväksi liittolaiseksi mokuttajille. SPR on niin niljakas ja tekopyhä, että jopa monet muut mokuttajat inhoavat sitä yleisesti.

Punainen risti on vajonnut jonnekin pohjamutiin loistonsa ajoilta, esimerkiksi siitä, miten se toimi sotien aikana. Nykyisin se ei enää ansaitse kansainvälisesti tunnustettua erityisasemaansa, jota se käyttää häikäilemättömästi väärin.

Komppaan. Juuri noista syistä ei ole minunkaan suonistani veripalvelun
pusseja täytetty enää muutamaan vuoteen. Eikä täytetä jatkossakaan...

Sitten kun monopoliasema on murrettu, harkitsen uudelleen.

pelle12

On jännää huomata kuinka nämä yleisen hyväksynnän ja arvonannon saaneet organisaatiot haluavat väenväkisin munata maineensa. SPR:ltä se vie aikaa, sen verran suuren sädekehän se on onnistunut (usein aiheestakin) itselleen hankkimaan vuosien varrelta. Muutama pahakaan skandaali ei vielä järjestöä muserra.

aivovuoto

Veli Karimies

Quote from: ElinaElina on 19.12.2010, 09:43:23
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sairaalat+maksavat+verest%C3%A4+kymmeni%C3%A4+miljoonia+euroja+vuosittain/1135262485339

QuoteViime vuonna verestä kertyi Veripalvelulle tuloja 44,9 miljoonaa euroa. Liki kolmannes tuli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sairaaloilta, jotka ostivat verta 12,5 miljoonalla eurolla.
Veripalvelu on ainoa veren kerääjä ja tukkukauppias Suomessa.....

.....Veripalvelu nostaa ensi vuonna tuotteittensa hintoja muutamilla euroilla. Hintaa ei ole Sihvolan mukaan mahdollista laskea, sillä kustannukset nousevat ja luovuttajia on koko ajan vaikeampi löytää. Siihen tarvitaan päinvastoin lisärahaa.

Veripalvelu saa päättää itsenäisesti verivalmisteiden hinnoista. Yksikään viranomainen ei valvo hintakehitystä.

Itsekin sain juuri tekstiviestin jossa hälyttävään tilanteeseen vedoten pyydettiin luovuttamaan verta. SPR nettisivuilla kerrotaan, kun jaksaa niitä kahlata läpi, mitä SPR tekee voitoilla: esim omistaa kiinteistöjä ja ostaa henkilökunnalle lisäeläkkeitä.

SPR perustaa ja rahoittaa vastaanottokeskuksia noilla rahoilla.

Lentomestari

Varenluovutus pitäisi saada lakkoon, ei menisi kun hetki kun sairaalat organisoisi verenluovutuksen omaan käyttöön, on paskapuhetta ettei muka onnistuisi, ymmärtääkseni näin joskus aikojen alussa on ollutkin, josta sitten SPR sen otti hoteisiinsa kokonaisuudessaan. Byrokratia vähenisi ja herrojen rahankeruu itselleen, sekä verellä ei pidä mamukustannuksia maksaa.

Itse lopetin luovutuksen, kun piikittivät hauisjänteeseen neulan sillä seurauksella, että kädestä tuli liki toimintakyvytön, maitotölkkiä painavampaa ei pystynyt nostamaan, syynä arpikudos jännetupissa. Ennenkuin tämä oli korjattu, oltiin käyty mangeettikuvauksissa/  lukuisia kertoja vastaanotolla/ fysikaalisessa...jne...kaiken onneksi SPR korvasi, samaan aikaan laitoin potilasvahinkoilmoituksen vetämään, tuli vastaus ,että tapaus kuuluu normaaliin riskiin eikä aiheuta toiminpiteitä eikä korvausvelvollisuutta. SPR sai saman vastauksen lauitakunnalta ja minulle tuli samantien lappu SPR.ltä että lopettaa hoitojen korvauksen, eli SPR.n mielestä he eivät tehneet mitään väärin, minä olin vain tullut vapaaehtoisesti  itseni vammauttamaan. Onneksi juuri ennen näitä tapahtumia olin käynyt sairaalassa oikean henkilön luona, joka oikean diagnoosin myötä hoiti käden kuntoon, juuri täpärästi. Sentään ei SPR laskuttanut minua jälkikäteen. Käsi oli tosi hankala, sitä pisti liki koko ajan samalla tavalla kuin piikki olisi ollut siellä sisällä edelleen. Sitä neulaa ei sinne enään pistetä, niin normaalia riskiä en suostu ottamaan.

aake

Enpä tiennytkään että verellä tehdään bisnestä.
Jos kerran halutaan vapaaehtoisia luovuttajia jotka antavat vertaan ilmaiseksi, minusta ei ole oikein että SPR rahastaa sen luovuttamisesta edelleen.
Jos luovuttaisin, lopettaisin tähän paikkaan.
Jos kerran raha liikkuu, myös verenluovuttajille pitäisi antaa oma siivunsa kakusta.

Axl

Jep, kompataan ajatusta että SPR ja veripalvelu putoaisivat välistä keräämästä rahaa. Ei menisi kovinkaan pitkä aika kun sairaalat organisoisivat itse omat verenluovutuspisteet ja veri tulisi niiden omaan käyttöön. Onko tulevaisuudessa niin, että verikin on niin kallisarvoinen raaka-aine ,että sen vuoksi siitä tarpeeksi hyötyvä, on valmis tappamaan? Meinaan häviäähän niitä ihmisiä ja elimet kaupataan kaikenmaailman rikkaille terveytensä pilanneille plösöille. Mahtavatkohan mahdolliset tulevaisuuden SPR:n ja Veripalvelun "kartellin" johtajat olla verenhimoisia vampyyri:flowerhat:ja ? :D

Mutta kaiken kaikkiaan on sääli että Veripalvelu ja SPR omilla bisneksillään munaavat kaiken sen hyvän työn mitä muuten ovat saaneet aikaan. Raha ja valta on niin kutkuttavaa, ettei sitä huomaakaan milloin hyväntekijä muuttuu verenimijäksi.

Outo olio

Quote from: Veli on 19.12.2010, 14:30:36
SPR perustaa ja rahoittaa vastaanottokeskuksia noilla rahoilla.

:o

Täähän onkin isompi juttu. Veren luovutus ja maahanmuutto eivät liity toisiinsa, eli firmalla on monta rautaa tulessa. Ensin otetaan vastaan verta joka myydään kalliilla, rahat sijoitetaan VO-keskuksiin joista saa julkista tukea (?), jne.

Tulee mieleen se kun järjestäytynyt rikollisuus pesee huumerahoja talousrikoksilla yms. Eli laajempaa toimintaa kuin äkkiseltään arvaisi, ja eri asiat on kytköksissä toisiinsa.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Veli Karimies

Ei tuo mikään uusi tai salailtu juttu ole. Täältä voit ruveta aukomaan sivuja ja hakemaan kuinka monessa vastaanottokeskuksessa SPR pyörii taustalla.

SPR pumppaa suomalaisista verta, jonka se myy takaisin suomalaisille pumpaten näiltä verorahoja. Tätä rahaa se käyttää vastaanottokeskusten perustamiseen ja ylläpitoon ja täten pumppaa suomalaisilta vielä vähän lisää verorahoja.

DRT

Quote from: Lentomestari on 19.12.2010, 15:25:04
Varenluovutus pitäisi saada lakkoon, ei menisi kun hetki kun sairaalat organisoisi verenluovutuksen omaan käyttöön, on paskapuhetta ettei muka onnistuisi, ymmärtääkseni näin joskus aikojen alussa on ollutkin, josta sitten SPR sen otti hoteisiinsa kokonaisuudessaan.

Jos joku on paskapuhetta, niin sinun kirjoittamasi. Sairaaloilla ei ole mitään mahdollisuutta organisoida verenluovutusta hetkessä. Olen ollut kesätöissä veripalvelussa ja nähnyt, mitä niille veripusseille tapahtuu luovutuksen jälkeen. Veripalvelu on hieman erilaista kuin aikojen alussa. Työvaiheita on nykyään useita ja niihin tarvitaan laitteita, joita ei yhdeltäkään sairaalalta löydy. Kokoverta ei enää anneta potilaalle toisin kuin aikojen alussa. Oletko miettinyt, ketkä verenluovutuslakosta saattaisivat kärsiä?

lihansyöjähetero

SPR ja potilaat kärsisivät mielestäni jos lakko tulisi. Itse en ole luovutellut tässä topikissa luettujen syiden tähden.
Paloheimo: Muuttoliike tuhoaa luontoa, latistaa kulttuureja, koska monikulttuurinen mosaiikki samankaltaistuu maiden ja maanosien välillä. Kulttuurien sekoittumisen nopeus ja tekninen tehokkuus köyhdyttää henkisesti ja synnyttää maailmanlaajuisen tasapaksun monokulttuurin.

Ernst

Minä palaan verenluovuttajaksi heti, kun SPR ei enää operoi vastaanottokeskuksissa eikä enää politikoi maahanmuutto- ja turvapaikka-asioissa.

Olen luovuttanut säänöllisesti, ja aktiivivuosia olisi jäljellä kaksinumeroinen luku. Mutta kun firma on iso ja ylpeä, niin ei aatelisverta heille liruteta, ei  ;)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Olisiko muuten kuinka moni hommalainen innostunut luovuttamaan verta, jos SPR lakkaisi mamumultikulttimokutuksensa ja vastaanottohössötyksensä eikä enää käyttäisi torkku-Satu Kurria konsulttinaan/luennoitsijanaan?

Jos vaikka edes 2000 hommalaista jättäisi aamukiljut* juomatta ja marssisi kampanjaviikolla luovuttamaan verta, olisi se uljas näky  :)

*kännissä tai kankkusessa ei verta luovuteta!

Ernst

SPR elättää mm. Satu Kurria verirahoillaan.

QuoteETNAn yhteystiedoistaSatu Kurri
SPR:n Kaakkois-Suomen piiri
osoite: Kalevankatu 13,
45100 Kouvola
puh: 05-3711 313,
040-5759 296
[email protected]
Vapaaehtoistyötä, tukihenkilökoulutusta- ja välitystä. Neuvontaa, ohjausta ja koulutusta erilaisissa pakolaisuuteen tai maahanmuuttoon liittyvissä asioissa.

Lentomestari

Quote from: DRT on 20.12.2010, 07:07:05
Quote from: Lentomestari on 19.12.2010, 15:25:04
Varenluovutus pitäisi saada lakkoon, ei menisi kun hetki kun sairaalat organisoisi verenluovutuksen omaan käyttöön, on paskapuhetta ettei muka onnistuisi, ymmärtääkseni näin joskus aikojen alussa on ollutkin, josta sitten SPR sen otti hoteisiinsa kokonaisuudessaan.

Jos joku on paskapuhetta, niin sinun kirjoittamasi. Sairaaloilla ei ole mitään mahdollisuutta organisoida verenluovutusta hetkessä. Olen ollut kesätöissä veripalvelussa ja nähnyt, mitä niille veripusseille tapahtuu luovutuksen jälkeen. Veripalvelu on hieman erilaista kuin aikojen alussa. Työvaiheita on nykyään useita ja niihin tarvitaan laitteita, joita ei yhdeltäkään sairaalalta löydy. Kokoverta ei enää anneta potilaalle toisin kuin aikojen alussa. Oletko miettinyt, ketkä verenluovutuslakosta saattaisivat kärsiä?
Tein tarkoituksellisen provosoivan tekstin, sillä mitä tämä yksittäisten henkilöiden verenluovutuslakko sitten on, pientä kitinää, suuren ryminän sijaan, toisalta sekin voi tilannetta auttaa, johtaessa tilanteeseen jossa SPR joutuu mietimään uusia keinoja veren saamiseksi.  Toinen vaikutuskeino on saada yleiseen tietoisuuteen tämä korruptoitunut bisnes verellä, siihen on vaikea saada julkisuutta, ellei koko mediaa saada mukaan ja sitähän ei saa, koska lonkerot ulottuu mamubisnekseen ja siksi rasismi.

MikkoAP

Quote from: M on 20.12.2010, 09:51:24

Minä palaan verenluovuttajaksi heti, kun SPR ei enää operoi vastaanottokeskuksissa eikä enää politikoi maahanmuutto- ja turvapaikka-asioissa.

Olen luovuttanut säänöllisesti, ja aktiivivuosia olisi jäljellä kaksinumeroinen luku. Mutta kun firma on iso ja ylpeä, niin ei aatelisverta heille liruteta, ei  ;)

Vastuu verenluovutuksen houkuttelevuudesta on SPR:llä.

Se perustelu, että joo, voipi olla niin, että SPR:n johtoporras käärii veren myymisestä saadut rahat omiin taskuihinsa ja, jos saa siten  paremmat voitot, niin myy veret vaikka Itä-Eurooppaan, mutta kyllä silti pitäisi jatkaa verenluovutusta, koska muuten potilaat kärsivät, ei ole pätevä.

On SPR:n tehtävä antaa potentiaalisille luovuttajille varmuus, että luovutettu veri ja sen myymisestä saadut voitot menevät todellakin oikeaan osoitteeseen.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Soromnoo

Quote from: aake on 19.12.2010, 16:23:21
Enpä tiennytkään että verellä tehdään bisnestä.
Jos kerran halutaan vapaaehtoisia luovuttajia jotka antavat vertaan ilmaiseksi, minusta ei ole oikein että SPR rahastaa sen luovuttamisesta edelleen.
Jos luovuttaisin, lopettaisin tähän paikkaan.
Jos kerran raha liikkuu, myös verenluovuttajille pitäisi antaa oma siivunsa kakusta.

+1

Naiivina luulin että verenluovutus on pyyteetöntä toimintaa eikä businesta sen jälkeen kun veri on saatu. Voisivat sairaalat alkaa keräämään verta omiin tarpeisiinsa suoraan.

Reich

SPR:n Veripalvelun monopoliaseman purkaminen tervehdyttäisi toimintaa joka suhteessa. Ainakin pääkaupunkiseudulla ja muissa isoissa kaupungeissa voisi olla kannattavaa joko sairaaloiden järjestää itse luovutus ja veren käsittely tai jokin taho voisi perustaa SPR:lle kilpailevan toimijan, joka tuottaisi sairaaloille paljon edullisemmin verivalmisteita.

Itse luovutan verta silloin tällöin (1-2 kertaa vuodessa), koska sairaat tarvitsevat verta, mutta rahaa näille huijareille en milloinkaan anna.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

vrv

Veren käsittelylaitteita ei tietenkään ole sairaaloissa koska busines on kokonaan spr:llä. Laitteet eivät sinänsä ole mitään kummallisia varrattuna moniin laitteisiin joita on esim. HYKS:lla (vai mikä se nyt mahtaa olla) käytössä.

Olin 80-luvulla rakentamassa Kivihaan veripalvelukeskusta ja tuskin laitteet on ainakaan monimutkaisimmiksi muuttuneet, pikemminkin päinvastoin. Veri tarvitsee ensisijaisesti jäähdytyksen. Sitten on tietty aika tehdä sekoitukset ja "separoinnit".

Asiasta vaan ei ole ollut korrektia keskustella. Varmuudella voin sanoa että laitteet maksaisivat itsensä takaisin ennätysajassa.
"Tulkoot hurttina aroiltaan, multiin mahtuvat tänne"
Uuno Kailas

Veli Karimies

Quote from: DRT on 20.12.2010, 07:07:05Jos joku on paskapuhetta, niin sinun kirjoittamasi. Sairaaloilla ei ole mitään mahdollisuutta organisoida verenluovutusta hetkessä. Olen ollut kesätöissä veripalvelussa ja nähnyt, mitä niille veripusseille tapahtuu luovutuksen jälkeen. Veripalvelu on hieman erilaista kuin aikojen alussa. Työvaiheita on nykyään useita ja niihin tarvitaan laitteita, joita ei yhdeltäkään sairaalalta löydy. Kokoverta ei enää anneta potilaalle toisin kuin aikojen alussa. Oletko miettinyt, ketkä verenluovutuslakosta saattaisivat kärsiä?

SPR. Potilaat eivät voi kärsiä sellaisesta asiasta jota ei ole olemassa. Jos sinä tarvitset munuaisen ja minulla sattuu olemaan se Suomen ainut munuainen joka sinulle kelpaa niin sinä et kärsi siitä että: minä en anna sitä munuaistani sinulle. Sinä kärsit niistä omista paskoista munuaisista.

Lasisti

Quote from: DRT on 20.12.2010, 07:07:05

Onneksi ei ole minkäänlainen riski lahjoittaa koko verenluovutus-systeemi yhden epämääräisen organisaation monopoliksi.

Reich

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/veripalvelun_veriryhma_o-_hatatilassa_2622005.html
QuoteVeripalvelun veriryhmä O- hätätilassa

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun verenluovuttajat ovat vähissä. Lähes kaikkia veriryhmiä tarvitaan pikaisesti, mutta etenkin veriryhmän O- riittävyys on kriittisellä tasolla. Päivittäin tarvitaan noin tuhat verenluovuttajaa.

--

Onko ulkomaille taas myyty verta liian innokkaasti ja varastot päässeet ehtymään? Vai miksi hätä on näin kova?

Aiheeseen liittyen, toivoisin sairaanhoitopiirien luottamustehtävissä olevien perussuomalaisten poliitikkojen ottavan asiakseen selvittää sen, että sairaanhoitopiiri järjestäisi itse veripalvelutoiminnan, eikä näin joutuisi ostamaan verta (nykyisessä määrin) SPR:n Veripalvelulta. Uskoisin sairaanhoitopiirien pystyvän tuottamaan verivalmisteita helposti vähintään kymmeniä prosentteja SPR:n monopolihinnoittelua halvemmalla.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."