News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-12-16 HS: Hallitus ottaa viharikoksiin tiukan kannan

Started by RTT, 16.12.2010, 20:26:40

Previous topic - Next topic

Ministeri

QuoteTeon vaikuttimina mainitaan rasististen perusteiden ohella uskonto ja vakaumus

Ja tässä on mitä uutta? Nykyisellään toimii "kunnianloukkauksena". Vittu mitä paskaa. Toki saadaan laajempi skaala ja enemmän mahdollisuuksia tuomioihin missä edunsaajana muslimi. Vai tuleeko kenellekään mieleen yhtäkään tapausta missä minkään muun uskonnon edustaja olisi edes kerran kokenut syrjintää?

Olisi eräskin sananen sanottavana noista, mutta näköjään halvempaa pitää mielipiteet ominaan.
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi

Blogini profeetan pilakuvaoikeudenkäynnistä:

http://oikeusmurhattu.blogspot.com/

James Hirvisaari

Quote from: Pekkaa kahvassa on 17.12.2010, 13:17:40
Lain tarkoitusperät ovat ihan muualla kuin turvallisuuden lisäämisessä.

Osuit naulan kantaan.

EDIT: Ja itse asiassa olenkin jonkin verran huolestunut siitä, mitä ilmiöitä oikeuden politisoituminen ja kansalaisten suun tukkiminen vääryydellä voi saada aikaan. Sellainenhan on silkkaa riidan kylvöä. Siihen ansaan ei kenenkään pidä langeta.
"Riittää, että kansa on sitä mieltä; muita perusteluja ei tarvita."
http://hirvisaari.fi

comamais

Syyllistynkö siis nykyisen lain mukaan rikokseen kun linkitän tämän http://www.hitler.org/writings/Mein_Kampf/. Lain mukaan edes sillä ei ole merkitystä onko kirjoitusta kirjoittanut itse. Sairaaksi menee tää maa.

Ministeri

Quote from: comamais on 17.12.2010, 14:26:16
Syyllistynkö siis nykyisen lain mukaan rikokseen kun linkitän tämän http://www.hitler.org/writings/Mein_Kampf/. Lain mukaan edes sillä ei ole merkitystä onko kirjoitusta kirjoittanut itse. Sairaaksi menee tää maa.

Syyllinen ilmoittaukin jo! Nyt etsitään vain uhri ja sopiva rikos.

En minäkään sitä muhammadin kuvaa piirtany.

comamais

QuoteSyyllistynkö siis nykyisen lain mukaan rikokseen kun linkitän tämän http://www.hitler.org/writings/Mein_Kampf/. Lain mukaan edes sillä ei ole merkitystä onko kirjoitusta kirjoittanut itse. Sairaaksi menee tää maa.

Syyllistyit rikokseen kun lainasit lainaustani, itse olen taas taparikollinen kun jo toistamiseen sorrun. Jälleen kerran tärähtäneistö on hysteerisessä paniikissaan keksinyt kerrassaan mainion ja toimivan lain.

Maastamuuttaja

Eiköhän viharikoslaki tulevaisuudessa tarjoa jollekin riuskalle ja väkivallan merkityksen sisäistäneelle sisäministerille mahdollisuuden viharatsioihin. Patrullit vaan kapakoihin mielipiteitä kyselemään. Myös valikoituihin asuntoihin, imaamineuvoston kuukausittain toimittaman luettelon pohjalla.

Nämä edistykselliset toimet saattavat edellyttää joitakin muutoksia lainsäädäntöön. Suomen lait eivät kuitenkaan ole vakavasti otettava este. Imaameja hyvin ymmärtävä ja yhteiskuntaa hellästi ohjaileva edistyksellinen tuomioistuinlaitos hoitaa kyllä kehityksen hienotunteisesti oikeaan suuntaan yhteistyössä median kanssa.   

Pekkaa kahvassa

Quote from: SK on 17.12.2010, 14:03:41

Quote from: nnnrsk on 17.12.2010, 08:56:25
Millä perusteella juuri etnisyys, rotu, uskonto, vakaumus, seksuaalinen suuntautuneisuus ja vammaisuus ovat sellaisia asioita, joihin kohdistuvasta rikoksesta pitää saada kovennettu rangaistus? Entä jos vedän turpaan ihmistä, koska hänellä on mielestäni ruma nenä? Millä olennaisella tavalla se eroaa siitä, että vedän turpaan ihmistä, koska en pidä hänen ihonväristään? Miksi yhdestä pitää saada kovennettu rangaistus, mutta toisesta ei?
Samalla logiikalla voit miettiä, pitäisikö tappo ja murha olla erillisiä rikosnimikkeitä, koska lopputulos on sama, mutta toisesta saa kovemman tuomion.

Ero tulee ainakin jo siinä, että syytenimike tapon ja murhan välillä kohtelee kaikkia ihmisiä/ihmisryhmiä samalla tavalla. Em. eri nimikkeiden periaatteena lienee ennaltaehkäisevästi karsia suunnitelmallisuus teoista. Murha on suunniteltu/laskelmoitu juttu, tappo ei (noin karkeasti jaoteltuna). Ei tappoa muuta murhaksi, se, mitä tekijä ajattelee uhrista, vaan teon suunnitelmallisuus, harkinta, kylmäverisyys jne. Korjatkaa, jos olen väärässä. Siinä ei oteta kantaa niinkään tekijän mielipiteeseen uhria kohtaan. Viharikoksessa voidaan rangaista kovennetusti siitä, että tekijällä on mielipide uhrista tai oletettu sellainen. Ei suunnitelmallisuudesta. Siinä rangaistaan siitä, että ajattelee eri tavalla kuin poliitikot ovat päättäneet.

´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

normi

Quote from: James Hirvisaari on 17.12.2010, 14:16:55
Quote from: Pekkaa kahvassa on 17.12.2010, 13:17:40
Lain tarkoitusperät ovat ihan muualla kuin turvallisuuden lisäämisessä.

Osuit naulan kantaan.

EDIT: Ja itse asiassa olenkin jonkin verran huolestunut siitä, mitä ilmiöitä oikeuden politisoituminen ja kansalaisten suun tukkiminen vääryydellä voi saada aikaan. Sellainenhan on silkkaa riidan kylvöä. Siihen ansaan ei kenenkään pidä langeta.

Ja eivätkö lakien laatijat tajua, että näitä lakeja voi olla joskus käyttämässä heidän kanssaan täysin päinvastaista mieltä oleva porukka... totalitaristeille tarjotaan työvälineitä valmiina pakettina, tarvii vain päästä noihin avainasemiin...

pikku linjan muutoksella tätä lainsäädäntöä voidaan soveltaa myös ei etnisiin suomalaisiin ja jopa heidän uskonnon tulkintoihinsa. (mielestäni osa eräästä pyhästä kirjasta kriminalisoidaan tällä lailla)
Impossible situations can become possible miracles

Topias

Quote from: normi on 17.12.2010, 15:26:19
Ja eivätkö lakien laatijat tajua, että näitä lakeja voi olla joskus käyttämässä heidän kanssaan täysin päinvastaista mieltä oleva porukka... totalitaristeille tarjotaan työvälineitä valmiina pakettina, tarvii vain päästä noihin avainasemiin...

Uskonnollisia fundamentalisteja (oletan, että heitä tässä tarkoitit) ei edes tarvita tähän yhtälöön. Lakeja säätävät ja niitä toimeenpanevat tahot ovat jo pitkälti totalitaristisia. Voisi kai sanoa, että punavihreän tärähtäneistön kieli on jo niin syvällä maltillisen ja ennen kaikkea "maltillisen" imaamikoulukunnan takapuolessa, ettei kahta osapuolta tahdo erottaa toisistaan. Tämä epäpyhä liitto on jo luonut hirviön, joka pyrkii polkemaan länsimaisen kulttuurin ja hyvinvoinnin maanrakoon. Onneksi kansan tahto on kryptoniittia tälle hirviölle. Keväällä veri punnitaan.

PMH

Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

Professori

Quote from: Oinomaos on 17.12.2010, 11:38:07
En voi olla hämmästelemättä sitä täydellistä kyvyttömyyttä, tilannetajun puuttumista, osaamattomuutta ja ennen kaikkea piittaamattomuutta perustuslaista, mitä Barx ja muu nomenklatuura tällä hetkellä edustaa. Halveksin syvästi näitä suomalaisia ja suomalaisuutta pilkkaavia tyyppejä.
.
.

Muuten, te hallituksessa istuvat poliitikkojen irvikuvat: vaalit ovat jo huhtikuussa.

Tämä kaikki voisi olla omasta kynästäni, niin täysin allekirjoitan tämän.

Tuntuu aivan siltä kuin eläisimme jossain absurdissa maassa, jonka hallitsijat eivät ole oppineet mitään historiasta. Ei mitään. Järkyttäväähän tämä on.

Valitettavasti suurin osa kansaa ei ymmärrä minne näillä keinoilla ollaan menossa. Vaalityössä katastrofia estävillä puolueilla on kova tehtävä - toivottavasti ei mahdoton.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Tykkimies Pönni

Huonolla poliittisella johdolla on itsetuhomekanismi. Näitä herkkupaloja vaan lisää kiihtyvällä tahdilla ni hyvä tulee. Eipä näistä mitään suurempaa käytännön haittaa kerkee tulemaan ennenkuin kansa tosiaan herää. Sitten jälkeenpäin vaan naureskellaan ja rehennellään kuka sai silloin hulluina vuosina idioottimaisimman viharikostuomion. Alibissa aina silloin tällöin juttua kun Mika Lahtonen käynyt moikkaamassa Braxia, Thorsia tai Holmlundia Hämeenlinnassa...

PaulR

Quote from: samuliloov on 17.12.2010, 17:22:54
Huonolla poliittisella johdolla on itsetuhomekanismi. Näitä herkkupaloja vaan lisää kiihtyvällä tahdilla ni hyvä tulee. Eipä näistä mitään suurempaa käytännön haittaa kerkee tulemaan ennenkuin kansa tosiaan herää. Sitten jälkeenpäin vaan naureskellaan ja rehennellään kuka sai silloin hulluina vuosina idioottimaisimman viharikostuomion. Alibissa aina silloin tällöin juttua kun Mika Lahtonen käynyt moikkaamassa Braxia, Thorsia tai Holmlundia Hämeenlinnassa...

...Jos asiat menvät kuten parhaissa päiväunissani toivon...  ;D

M.K.Korpela

Täytyy kuitenkin nähdä lakiesityksessä sen verran positiivista pilkahdusta, että suunnittelemani n. 5000 CD:n kampanja saa uuden ulottuvuuden kun nimeän sen Puolan malliksi. Puolassahan hallitus ei tietenkään kyennyt estämään lentolehtisten painamista, ja kaikki muistavat kuinka hallituksen sitten kävi.   

Asioiden on mentävvä todella pahaksi ennen kuin ne voivat parantua, mutta PK-joukkueen romahduksenkin jälkeinen parantuminenkin voi olla roima. ;D
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Malla

Quote from: SK on 17.12.2010, 14:03:41
Quote from: Malla on 17.12.2010, 11:52:23
Oikeudessa voi sitten arvioida törkeysastetta: jos vetää turpaan puolustuskyvytöntä liikuntavammaista tai ryövää vaivaisen vanhuksen, kovennettua voisi hyvin harkita.
Sekoitat kaksi asiaa. Eri rikosten tunnusmerkistön ja koventamisperusteet. Jokaiseen rikokseen voidaan teknisesti soveltaa koventamisperustetta. Olen miettinyt mihin kaikkiin ja tullut siihen tulokseen, että ilmaliikennejuopumus (RL: 23.luku, 6§) ja valmismatkaliikerikos (RL: 30.luku, 3a§)  voivat olla rasistisia. Mutta kiljunhuuruiset aivoni menivät solmuun, kun mietin, miten kissan tai koiran turkiksen markkinoillesaattamisrikos(RL: 17.luku, 15a§) voisi olla rasistinen.

Kiitos asiallisesta oikomisesta & tarkennuksista.
Koetan varmuuden vuoksi olla saattamatta rikollisesti markkinoille koiran turkista.

--

Ot, kentältä kuultua: kaikki tuttavapiirin perusvihreät (= alusta asti vihreitä äänestäneet) ovat sanoneet, että ei kiitos enää sitä lajia. Kokkarien, vasurien ja persujen laariin tuntuu satavan, näppituntumalta. Persukynnys on imagosyistä korkea, muttei mahdoton.  

henkka

Mää otan ainakin pöhnät, tulkoon huomenna poliisi hakemaan minua ja tietokonetta, jonka muistia en ole tukenut maksalla erillistä tekijäinoikeusmaksua.

Ministeri

Quote from: comamais on 17.12.2010, 14:41:26
QuoteSyyllistynkö siis nykyisen lain mukaan rikokseen kun linkitän tämän http://www.hitler.org/writings/Mein_Kampf/. Lain mukaan edes sillä ei ole merkitystä onko kirjoitusta kirjoittanut itse. Sairaaksi menee tää maa.

Syyllistyit rikokseen kun lainasit lainaustani, itse olen taas taparikollinen kun jo toistamiseen sorrun. Jälleen kerran tärähtäneistö on hysteerisessä paniikissaan keksinyt kerrassaan mainion ja toimivan lain.

No voi hemmetti sentään, niinpä tein! Saamari kun ei noita aina huomaa, mutta ole onnellinen etten postannut mitään kuvaa profeetasta tähän samaan niin säästyit itse (ehkä) joltain syytteeltä :P

Eldritch

Quote from: pelle12 on 17.12.2010, 10:59:34
Toivon, että hallitus ottaa myös mamujen/ulkisten/pakisten/turviksien harjoittamaan viharikoksiin yhtä tiukan kannan.

Minä puolestani toivon, että Nivalassa Tapaninpäivänä klo 11.47 alkaa sataa kaasunaamaripäisiä Adolf Hitlereitä väärästä päästä avattu banaani kädessä.

ruikonperä

Quote from: Eldritch on 17.12.2010, 20:34:43
Quote from: pelle12 on 17.12.2010, 10:59:34
Toivon, että hallitus ottaa myös mamujen/ulkisten/pakisten/turviksien harjoittamaan viharikoksiin yhtä tiukan kannan.

Minä puolestani toivon, että Nivalassa Tapaninpäivänä klo 11.47 alkaa sataa kaasunaamaripäisiä Adolf Hitlereitä väärästä päästä avattu banaani kädessä.

Jos pitäis veikata kumpi tapahtuu ensin, niin jälkimmäiselle toivomukselle pistäisin rahani.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

tarhuri

Hajaantukaa, täällä ei ole mitään näkemistä.  Mari Kiviniemihän on pelkkä tuurari, väliaikainen ilmestys.  Ei hänellä mitään omaa hallitusta ole.
Olen olemassa, siis ajattelen.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: tarhuri on 17.12.2010, 22:02:44
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään näkemistä.  Mari Kiviniemihän on pelkkä tuurari, väliaikainen ilmestys.  Ei hänellä mitään omaa hallitusta ole.

... kuten edellinenkin pääministeri.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

SK

Quote from: Pekkaa kahvassa on 17.12.2010, 15:13:53
Ero tulee ainakin jo siinä, että syytenimike tapon ja murhan välillä kohtelee kaikkia ihmisiä/ihmisryhmiä samalla tavalla.
Kyllä, mutta myös koventamisperuste kohtelee ihmisiä du jure samalla tavalla. Jos joku hakkaa minut siksi, että olen suomalainen, niin se on koventamisperuste. (vrt. kerjäämisen kieltoa koskeva laki). Ajattelit asiaa vain eri kannalta kuin minä.

Quote from: Pekkaa kahvassa on 17.12.2010, 15:13:53
Siinä ei oteta kantaa niinkään tekijän mielipiteeseen uhria kohtaan. Viharikoksessa voidaan rangaista kovennetusti siitä, että tekijällä on mielipide uhrista tai oletettu sellainen. Ei suunnitelmallisuudesta. Siinä rangaistaan siitä, että ajattelee eri tavalla kuin poliitikot ovat päättäneet.
Nykyään rangaistaan siitä kovemmin, että jos kohdistaa rikoksen uhriin tämän ryhmään kuulumisen perusteella, ei mielipiteestä uhria/uhrin ryhmää kohtaan. Hallituksen esityksessä tuota muutettiin epämääräisempään muotoon, koska siellä puhutaan "vaikuttimesta".

Quote from: Malla on 17.12.2010, 17:38:13
Koetan varmuuden vuoksi olla saattamatta rikollisesti markkinoille koiran turkista.
Hyvä, muuten saatat olla ratzizti. Nykyisen lain mukaan koventamisperustetta voidaan soveltaa, jos tekee rikoksen "henkilön tähän ryhmään kuulumisen perusteella". Eli en kyllä keksi miten se kissan tai koiran turkiksen markkinoillesaattamisrikos voisi olla rasistinen, mutta uuden lain myötä ei enään puhuta henkilöstä, niin silloin jos myy vain tiettyjen koira/kissarotujen turkiksia, niin sitä voisi pitää rasistisena, koska kyseessä olisi viharikos jotain kissa/koirarotua kohtaan.

Kaikkea muumia sitä tuleekin pohdittua, prkl. Pitää varmaan mennä johonkin suvaitsevaisuuskurssille, niin oppii miten kaikki rikokset voivat olla kamalaa ratziiizmia.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

EL SID

sanoisin että tämä lakia kuuluu sarjaan alas menneet ajat. laki ei ota ollenkaan huomioon nykyistä todellisuutta, jossa myös mamu saattaa lyödä suomalaista siksi, koska tämä on suomalainen.
Kovennetaan vaan rangaistuksia, mutta kyllä minä lähtisin siitä, että laki pitäisi olla kaikille sama.
Nykyhallitus lietsoo liikaa suomalaisvastaista vihaa ja luo liian epäreilua maailmaa, jotta persut voisivat enää muuttaa sitä reilummaksi. Aivan uskomatonta vihanlietsontaa ja suomalaisten alistamista.