News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-12-14 Yle: Joulujuhlapelleily kouluissa jatkuu

Started by Kelpo Hääppönen, 15.12.2010, 00:19:13

Previous topic - Next topic

Koskela Suomesta

Aika pelleilyä. Noinhan se menee, jotkut suvikset yrittävät olla paavillisempia kuin paavi itse, vaikka kukaan ei sitä heiltä edes pyydä.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Ekuli

Tulin juuri lasteni joulujuhlasta ja pari selkeästi tietämääni muslimiperhettä oli paikalla. Ovat olleet aina päiväkodista lähtien mukana. Kunnioitan todella! He eivät ajattele joulujuhlia uskonnon harjoittamisena, vaan kulttuuriin ja kouluun kuuluvana, mihin on kohteliasta osallistua.

(Tiedän kyllä myös, että saman koulun muslimit pitävät omat islamiin kuuluvat vapaapäivänsä. En kyllä sitä, ovatko nämä perheet niitä.)

Mutta enivei, hatunnosto muslimeille, jotka tuovat lapsensa ja osallistuvat suomalaisen koulun joulujuhlaan.

ps. minäkin osallistuin ja osallistun, vaikka ateisti.
'Ihmisten kutsuminen täysin erilaisista kulttuureista asumaan kanssamme on suurin sosiologinen koe ihmiskunnan historiassa ja on selvää, että se päättyy huonosti'. -tanskalainen psykologi Nicolai Sennels.

Chrattac

Vähän kyllä hävettää, kun itse lukio- ja yläasteaikoina äänekkäästi aina vastustin kaikkea kristittyä joulu- ja kevätjuhlissa ja vaadin erioikeuksia (mitkä kyllä myönnettiin, jos ko. juhlat sisälsivät jotain papin puhumista tai vastaavaa). Syyhän nyt ei ollut se, että kristilliset vivahteet itseäni olisivat häirinneet, vaan se kylmä tosiasia, että juhlissa oli läsnäolopakko (kun ovat opetusministeriön säädöksien mukaan vielä koulupäiviä) ja mielestäni tuolloin (kuten nytkin vielä vähän on) kevät- ja joulujuhlat kouluissa olivat lähes pahinta ajanhukkaa ja niistä oli juhliminen ja hauskuus kaukana. Tuolloin en olisi osallistunut niihin mielelläni, vaikka kaikki kristillinen olisikin karsittu pois. Sama jatkui vielä armeijassakin, mutta tällöinkin syy enemmän oli epämiellyttävistä palveluksista (kenttähartaudet koiranilmalla ja joku X km marssi kirkkoon ja takaisin) sluibaaminen, mihin armeija valitettavasti opettaa.

Nykyään tietty ymmärrän sen perinteeksi ja jopa joulukirkkoon olen isovanhempien kanssa päättänyt mennä. Joko kyseessä sitten oli nuoruusvuosien (mitä vieläkin toki elän) identiteettikriisi, kun vanhempani pakottamalla pitivät minua kirkon jäsenenä ja opiskelemassa uskontoa lukioon saakka, jolloin sai sitten valita elämänkatsomustiedon tilalle. Nykyään olen jo aiemmin esitettyjen kantojen puolella, että aivan hyvin voin osallistua noihin perinteikkäisiin juhliin, mutta uskontunnustukseen ja rukoilemiseen en yhdy.

Kyllä siis voi olla niitäkin ateisteja, jotka noista perinteista valittavat, mutta vaikea uskoa, että olisivat aikuisia. Tai no, onhan niitä militanttiateistejakin olemassa (ainakin toisinaan vapaa-ajattelijoiden suusta pääsee sellaisia ihmeellisyyksiä). Kuitenkin luulisin, että tietty moniosaajille tyypillinen uskonkunta vahvistettuna tietyllä ammattiloukkaantujien ryhmällä tätä kristillisyyden perkaamista joulusta äänekkäimmin vaativat.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

Haima

Hohhoijaa!

Olen aikuinen, en ole militanttiateisti enkä myöskään ammattiloukkaantuja. Löytyisikö jotakin nimitystä vielä, kun en kuitenkaan ymmärrä, miksi kaikkiin koulujuhliin on pakko tunkea se uskonnollinen aspekti mukaan, aivan kaikkiin (kevät- ja joulujuhliin, päivänavauksiin, itsenäisyysjuhlaan...). No lukion penkkareissa ja vanhojen tansseissa ei taida sitä vaivaa olla mukana.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Faidros.

Quote from: Haima on 16.12.2010, 16:55:11
Hohhoijaa!

Olen aikuinen, en ole militanttiateisti enkä myöskään ammattiloukkaantuja. Löytyisikö jotakin nimitystä vielä, kun en kuitenkaan ymmärrä, miksi kaikkiin koulujuhliin on pakko tunkea se uskonnollinen aspekti mukaan, aivan kaikkiin (kevät- ja joulujuhliin, päivänavauksiin, itsenäisyysjuhlaan...). No lukion penkkareissa ja vanhojen tansseissa ei taida sitä vaivaa olla mukana.

Hohhoijaa!

Tässä toinen ateisti, jonka jalat vedettiin suusta...taas.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Koskela Suomesta

Quote from: Haima on 16.12.2010, 16:55:11
Hohhoijaa!

Koska ne ovat siellä olleet iät ja ajat? perinne? suomalaisuutta?
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Ernst

Quote from: Reinhart on 15.12.2010, 09:04:34
Meinasin juuri kirjoittaa samaa.

Olen ateisti.

Osallistun kirkollisiin juhliin, veisaan ja rukoilen.

Itse en vietä joulua, mutta perheessäni vietetään.

Minulla ei ole yhtään mitään kristillisiä tapoja vastaan.

Täsmälleen sama pätee allekirjoittaneeseen!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Faidros.

Quote from: Koskela Suomesta on 16.12.2010, 17:55:16Koska ne ovat siellä olleet iät ja ajat? perinne? suomalaisuutta?

Suomessa oli iät ajat omat uskomukset. Onko lähi-itäinen uskonto Suomalaisuutta saati perinnettä?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

junakohtaus

Komppi myös täältä. Olen uskonnoton mutta en vastusta joulujuhlia tai suvivirsiä. Siinä ne menee vanhasta muistista ja mikä perinne se sellainen on, joka ei ole perinne.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Miniluv

Ketju on mennyt ulos uutisalueen aihepiiristä.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/