News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-03-24 HS: Lentäjälle kymmenen vuotta vankeutta rukoilusta turmahetkellä

Started by rähmis, 24.03.2009, 13:58:24

Previous topic - Next topic

rähmis

Tunisialainen lentäjä on tuomittu kymmeneksi vuodeksi vankeuteen, koska hän alkoi onnettomuushetkellä rukoilla eikä huolehtinut matkustajien turvatoimista.

Päätöksen teki sisilialainen tuomioistuin maanantaina.

Onnettomuudessa kuoli 16 ihmistä, kun ATR-72 -kone teki pakkolaskun mereen elokuussa 2005 Sisilian rannikolla.

Hesari

etnis

Kuulin joskus semmoista, että rättipäämaissa liikennelentokoneissa täytyy aina olla vähintään kakkospilotti joka ei ole muslimi, juurikin tästä syystä. Kuvittelin (t)urbaanilegendaksi, tähän asti :)

edit: Siis syytä. Itse asia varmaakin sitä on.
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

Miniluv

Ensimmäinen, mikä tuli otsikosta mieleen, on että joku piti rukoushetken lentokoneen hytissä ja sen vuoksi kone joutui onnettomuuteen.

Ei sitten ollut noin. Lentäjä meni vain tolaltaan onnettomuuden sattuessa.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

nuivaster

Quote from: Miniluv on 24.03.2009, 14:18:50
Ensimmäinen, mikä tuli otsikosta mieleen, on että joku piti rukoushetken lentokoneen hytissä ja sen vuoksi kone joutui onnettomuuteen.

Ei sitten ollut noin. Lentäjä meni vain tolaltaan onnettomuuden sattuessa.


Ei vaan onnettomuus sattui koska lentäjä meni tolaltaan eikä noudattanut toimintaohjeita. Polttoaineen vähyys ei ole vielä onnettomuus. Kylmäpäisempi pilotti olisi pistänyt matkustajat ja miehistön valmistautumaan hätälaskuun kuten hänet on koulutettu ja tehnyt hätälaskun lähimmälle lentokentälle tai varalaskualueelle maalle.


P

EDIT: Hups. Kyseinen uutinen oli jo postattu. Voi poistaa!

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Lent%C3%A4j%C3%A4lle+kymmenen+vuotta+vankeutta+rukoilusta+turmahetkell%C3%A4/1135244565824

Vaikuttaa, että Italia on rasistinen maa, joka rajoittaa jumaluuksien palvontaa virkatehtävissä.

"Lentäjälle kymmenen vuotta vankeutta rukoilusta turmahetkellä

24.3.2009 13:25
A A

REUTERS–HS

palermo. Tunisialainen lentäjä on tuomittu kymmeneksi vuodeksi vankeuteen, koska hän alkoi onnettomuushetkellä rukoilla eikä huolehtinut matkustajien turvatoimista.

Päätöksen teki sisilialainen tuomioistuin maanantaina.

Onnettomuudessa kuoli 16 ihmistä, kun ATR-72 -kone teki pakkolaskun mereen elokuussa 2005 Sisilian rannikolla.

Osasyy turmaan oli koneen viallinen polttoainemittari, jota ei olisi saanut asentaa kyseiseen lentokonetyyppiin vaan pienempään ATR-42 -koneeseen. Mittari ei näyttänyt oikeata polttoainemäärää.

Lentokoneen pilotti meni paniikkiin huomatessaan polttoaineen olevan loppumassa. Hän alkoi rukoilla kovaäänisesti eikä noudattanut hätätilanteita varten annettuja ohjeita.

Tuomioistuimen mielestä lentäjä teki väärän päätöksen tehdessään pakkolaskun mereen. Ohjeiden mukaan hänen olisi pitänyt yrittää lentää lähimmälle lentokentälle.

Koneessa olleista 39 ihmisestä 23 selvisi hengissä, kun he pitelivät kiinni kelluvasta koneen rungosta.

Valtaosa matkustajista oli italialaisia turisteja, jotka olivat matkalla italialaisesta Barin kaupungista Tunisian Djerbaan.

Koneessa olleet muut seitsemän lentohenkilökuntaan kuuluvaa saivat myös vankeutta. Tuomioita ei kuitenkaan panna täytäntöön, sillä oikeuden päätöksestä on valitettu.

ATR-72 kone oli Tunisair-yhtiön tytäryhtiön Tuninterin omistama. "
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

mikkoellila

Quote from: ekto on 24.03.2009, 15:45:33
Jenkkilässä vasta eräs lentäjä teki pakkolaskun veteen eikä kukaan loukkaantunut.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/01/lentokone_syoksyi_jokeen_new_yorkissa_-_matkustajat_pelastuivat_483615.html

Mutta se lentäjä olikin valkoinen heteromies.

http://www.uusisuomi.fi/files/imagecache/suurennettu/kuvat/lentaja.jpg

Miehen nimi oli Chesley Sullenberger eikä esim. Mustafa Abdullah.

Olisi mielenkiintoista tehdä empiirinen tutkimus siitä, ovatko Chesley Sullenberger-nimiset lentäjät keskimäärin parempia matkustajien turvallisuuden kannalta kuin Mustafa Abdullah-nimiset.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Kommunistimutantti

Jenkeissä vaihtoehtoina olivat kuitenkin ainoastaan vesi ja rakennukset.

Alpo

Kuuntelin taannoin tuon Sullenbergerin ja lennonjohdon välisen keskustelun. Mies oli rauhallinen kuin viilipytty, vaikka tiesi, ettei laskeutuminen millekään lentokentälle ollut mahdollinen, vaan Hudson-joki oli ainoa vaihtoehto. Koneessa oli kuitenkin paljon ihmisiä ja mies ajatteli heitä koko ajan toimiessaan. Käsittämättömän teräshermoinen sankari.

Kimble

^Ei tietenkään voida tehdä mitään sen suuntaisia olettamuksia. Sen sijaan voitaneen olettaa melkoisella varmuudella että Italian turmakoneen lentäjän käyttäytyminen johtui nimenomaan islamilaisesta uskosta ja Allahin mahtavuuskäsityksestä. Tuskimpa siellä ohjaamossa on Hare Krishnaa apuun kutsuttu. Vai osaatko kertoa mistä muusta tämä käytös saattoi johtua? Yksittäistapaus jota ei voida yleistää islaminuskoisiin?

Miniluv

QuoteMutta se lentäjä olikin valkoinen heteromies.

Niin. Laadukkaammat uutisvälittäjät kertoivat tämänkin. Mutta Yleisradio vaikeni tästä asiasta!

Quotehttp://muumi.fi/uutiset/ulkomaat/2009/01/valkoihoinen_heteromies_ohjasi_koneen_jokeen_new_yorkissa_-_heteromatkustajat_pelastuivat_483615.html
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Lentomestari

Quote from: etnis on 24.03.2009, 14:02:55
Kuulin joskus semmoista, että rättipäämaissa liikennelentokoneissa täytyy aina olla vähintään kakkospilotti joka ei ole muslimi, juurikin tästä syystä. Kuvittelin (t)urbaanilegendaksi, tähän asti :)

edit: Siis syytä. Itse asia varmaakin sitä on.

Aasian maissa on niin vahva auktoriteettikunnioitus että matkustajakone saa mennä vuorta päin ja kakkosohjaaja ei puutu ohjaimiin, muistan tapauksen jossa konetta käännettiin vasemmalle vuoren seinään  (sumuinen sää), kakkospilotin viimeiset sanat ohjaamonauhurissa olivat (hoki kauhuissaan) "oikealle olis pitänyt kääntyä" (tai päinvastoin), silti ei puuttunut päällikön tekemisiin, luin joskus tämän jutun ilmailu-lehdestä.

Kissapeto

Quote from: kmruuska on 24.03.2009, 23:00:58
On tietysti mahdollista ajatella myös että Sullenbergerin sankarillisuus ei välttämättä johtunut vain hänen perimänsä valkoisuudesta tai hänen seksuaalisesta suuntautumisestaan.

Hittolainen, tämähän on Hommahuumoria parhaimmillaan! :D
Ei ärinää, vaan rento heitto, joka napsahtaa todella tarkasti takahampaaseen.
Pisteet kmruuskalle tällä kertaa!

edit: sanamuotoa viilattu

Ernst

Quote from: Miniluv on 24.03.2009, 14:18:50
Ensimmäinen, mikä tuli otsikosta mieleen, on että joku piti rukoushetken lentokoneen hytissä ja sen vuoksi kone joutui onnettomuuteen.

Ei sitten ollut noin. Lentäjä meni vain tolaltaan onnettomuuden sattuessa.


Ehkä tässä on syy siihen, että värikuvalehdessä kuvatun suomimusuperheen lentäjä-meteorologi-isä ei ole työllistynyt liikennelentäjänä. Koraanin resitointi ohjaamossa ei liene direktiivien mukaista toimintaa...vielä
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

dothefake

Olen harrastanut moottorilentämistä (yksimoottoriset maakoneet) ja voin sanoa,
että vaikka pakolaskun osuus koulutuksessa on melkoinen, ei kukaan voi sanoa miten
oikeassa tilanteessa käyttäytyisi. Siksi sitä harjoitellaan niin paljon ja tolkutetaan,
että niin on pakko tehdä, jotta olisi mahdollisuus selvitä. Esim. pienkoneella on parempi
vetäistä tuuheaan kuusimetsään, kuin veteen, vaikka toisin luulisi. Tehtäessä ns. normaali
lasku latvoihin saadaan nopeus pois ja pudotaan vain latvoista alas, kun taas vedessä
mennään yleensä ympäri ämpäri ja siinä voi mennä kotvaksi taju, jolloin korjaa hukkumakuolo.
Mutta tuollainen pidempi matkustajakone töppöset sisällä tietenkin voi laskeutua veteen "sukkana",
jolloin mahdollisuudet ovat hyvät.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Maxwell Smart

Olipa hyvä, etten tällaista uutista ollut lukenut vuonna -85. Lensin Ateenasta Istanbuliin. En muista minkä yhtiön koneella, mutta juuri ennen lähtökiihdytystä  kajareista tuli arabiankielinen rukous joka minulle tulkittiin onnentoivotukseksi matkaajalle.

Silloin ajattelin sen olevan vain "have a nice flight", mutta nyt tuo sai aivan uuden merkityksen.

Ernst

Quote from: Maxwell Smart on 24.03.2009, 23:34:50
Olipa hyvä, etten tällaista uutista ollut lukenut vuonna -85. Lensin Ateenasta Istanbuliin. En muista minkä yhtiön koneella, mutta juuri ennen lähtökiihdytystä  kajareista tuli arabiankielinen rukous joka minulle tulkittiin onnentoivotukseksi matkaajalle.

Silloin ajattelin sen olevan vain "have a nice flight", mutta nyt tuo sai aivan uuden merkityksen.

Ihan kuin lentokapteenj Hujasen (=Petelius) alkukuulutus Kalakukko Airways'in lennolla  :)

"Aekamoista haepakkata tälläselle rakkineellej..."
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

pakruti2c263

QuoteOsasyy turmaan oli koneen viallinen polttoainemittari, jota ei olisi saanut asentaa kyseiseen lentokonetyyppiin vaan pienempään ATR-42 -koneeseen. Mittari ei näyttänyt oikeata polttoainemäärää.

Lentokoneen pilotti meni paniikkiin huomatessaan polttoaineen olevan loppumassa. Hän alkoi rukoilla kovaäänisesti eikä noudattanut hätätilanteita varten annettuja ohjeita.

2x Huippuosaamista?  ???
Boys and gentlemen. We are landing to sea now. Fasten your seat belt and pray, please. (stuertin kuulutus)
Eipähän  tule noustua turbaaniputkeen.
Airlines Black List;
http://www.1001crash.com/index-page-liste_noire-lg-2.html
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

Alceste

Ja lentoturmien viimeisiä sanoja: http://www.planecrashinfo.com/lastwords.htm viimeisimpänä juurikin Hudsoniin laskeutuminen. Sivulla linkit transskripteihin.

Huomauttaisin sitten että niitä nauhoitteita epäonnisimmista tapauksista ei kannata lähteä yhtään heikkohermoisemman kuuntelemaan.

Edit: typo.
"At last, the gods remove cock from fucking ass."
--Quintus Lentulus Batiatus

"'Suosi suomalaista' on nykyään ainakin rasistinen ilmaisu. Joutsenmerkki ja suomenlippu ovat rasistisen tuotteen merkkejä. Suomalainen peruna on rasisti."
--Sotakoira@Muro

P

Quote from: kmruuska on 24.03.2009, 23:25:42
Quote from: Kimble on 24.03.2009, 23:10:19
^Ei tietenkään voida tehdä mitään sen suuntaisia olettamuksia. Sen sijaan voitaneen olettaa melkoisella varmuudella että Italian turmakoneen lentäjän käyttäytyminen johtui nimenomaan islamilaisesta uskosta ja Allahin mahtavuuskäsityksestä. Tuskimpa siellä ohjaamossa on Hare Krishnaa apuun kutsuttu. Vai osaatko kertoa mistä muusta tämä käytös saattoi johtua? Yksittäistapaus jota ei voida yleistää islaminuskoisiin?

Kyllä minä kuvittelisin että onnettomuus ja käytös johtui ennemminkin paniikista ja ehkä puutteellisesta koulutuksesta ja ammattitaidosta kuin uskonnosta. Ja juu, kyllä tuo todellakin on minusta yksittäistapaus josta ei voi yleistää, vai onko sinulla tiedossa paljonkin vastaavanlaisia tapauksia joista voisi muodostaa trendin?

Toki. Mutta aatteellinen vakaumuksellinen ateisti tuskin olisi lyönyt kaikkea laimin ja alkanut resitoimaan koraania - jotta allah pelastaisi. Hän olisi lie panikoinut muuten tai jatkanut ihan lentäjäkoulutuksen mukaisia toimia pidempään siirtymättä antaa allahin lentää -modus operandiin.. Joka ei välttämättä johtunut panikoinnista, vaan oli looginen valinta uskovaiselle.

Islam kohtalonuskossaan on kieltämättä ongelmallinen. Ihminen kun ei voi paljoa vaikuttaa ko. opin mukaan kohtaloonsa maanpäällä, vain omaan pelastukseensa kuoleman jälkeen. Kun tuollainen ajatus on iskostettu pienestä pitäen päähän yhdistettynä jopa pakotettuun rukoilemiseen 5 -kertaa päivässä.. Niin eipä voi paljoa ko. lentäjää syyllistää, siitä, että hätätilanteessa allah-autopilootti napsahti päässä päälle. Tuo käytösmalli oli seurausta yksilön vuosikymmenten ehdollistamiselle, jossa allah viimekädessä päättää kaikesta tapahtuvasta.

Silloin lie herkkyys hätätilanteessa heittää kädet irti ja rukoilla lie korkeampi henkilöllä, kuin esim. ateistilla joka on varma, että jos menee käteen, se on game over lopullisesti. Fataali uskovainen voi pitää rukoilemista jopa tehokkaampana kuin maallista toimintaa, eikä kyse ole  mistään panikoinnista, vaan loogisesta vallinnasta, joka perustuu uskoon jonkin yliluonollisen entiteetin ylivallasta kaikkeen. Sen valossa lentäjän ratkaisu oli looginen. Ateistia siellä kyydissä tuskin se hirveästi lämmittää..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Alceste on 25.03.2009, 09:04:38
Ja lentoturmien viimeisiä sanoja: http://www.planecrashinfo.com/lastwords.htm viimeisimpänä juurikin Hudsoniin laskeutuminen. Sivulla linkit transskripteihin.

Huomauttaisin sitten että niitä nauhoitteita epäonnisimmista tapauksista ei kannata lähteä yhtään heikkohermoisemman kuuntelemaan.

Edit: typo.

Aika coolisti ne El-Alin pilotitkin nauhoitteen perusteella törmäsivät Amsterdamissa taloon 1992, kun koneen toisen siiven moottorit olivat tippuneet nousussa ja ohjailukyky oli menetty.. Going down, Going down ....
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Alceste

Quote from: P on 25.03.2009, 09:47:18
Aika coolisti ne El-Alin pilotitkin nauhoitteen perusteella törmäsivät Amsterdamissa taloon 1992, kun koneen toisen siiven moottorit olivat tippuneet nousussa ja ohjailukyky oli menetty.. Going down, Going down ....

Menee vähän off topicciin, mutta wth... Joo, lentäjillä ei taida ihan helposti hermo pettää, näin yleistäen. Jos nauhoituksia kuuntelee niin meikäläistä karmii (muun muassa) joissain jatkuvasti huutava automaatti "whoop whoop pull up", varsinkin jos se on viimeinen mitä on nauhalle tallentunut :(
"At last, the gods remove cock from fucking ass."
--Quintus Lentulus Batiatus

"'Suosi suomalaista' on nykyään ainakin rasistinen ilmaisu. Joutsenmerkki ja suomenlippu ovat rasistisen tuotteen merkkejä. Suomalainen peruna on rasisti."
--Sotakoira@Muro

P

Quote from: Alceste on 25.03.2009, 09:54:36
Quote from: P on 25.03.2009, 09:47:18
Aika coolisti ne El-Alin pilotitkin nauhoitteen perusteella törmäsivät Amsterdamissa taloon 1992, kun koneen toisen siiven moottorit olivat tippuneet nousussa ja ohjailukyky oli menetty.. Going down, Going down ....

Menee vähän off topicciin, mutta wth... Joo, lentäjillä ei taida ihan helposti hermo pettää, näin yleistäen. Jos nauhoituksia kuuntelee niin meikäläistä karmii (muun muassa) joissain jatkuvasti huutava automaatti "whoop whoop pull up", varsinkin jos se on viimeinen mitä on nauhalle tallentunut :(

Jep kyllä lentäjien paineensietokyky seulotaan monessa vaiheessa läpi koulutusta. Se jolla paineensietokyky ei yleensä riitä ei pääse jatkamaan opintoja eikä pääse koneen puikkoihin.. Siksi lie pokka useimmin pitää ohjaamossa ihan maakosketukseen..

Siksi en ensimmäisenä alkaisi epäillä edes tuon Tunisialaiskoneen pilotin paineenhallinnan pettäneen. Hän vain ehdollistettuna uskovaisena piti loogisesti parempana rukoilla allahia, kuin lentää.. Uskoisin, että jälkikäteen pitää pelastumisensa syynä juuri allahia ja hänen rukoilemistaan. Sellainen on uskovaisten mielenasetus. Siis kyllä resitointi putoavassa koneessa vaatii myös pokkaa eikä ole lie välttämättä kmruuskan väittämää panikointia. Jokainen, joka on nähnyt paniikkiin menneen täysin irrationaalisesti toimivan ihmisen ymmärtää lie eron.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Veli Karimies

Quote from: Alpo on 24.03.2009, 22:41:53
Kuuntelin taannoin tuon Sullenbergerin ja lennonjohdon välisen keskustelun. Mies oli rauhallinen kuin viilipytty, vaikka tiesi, ettei laskeutuminen millekään lentokentälle ollut mahdollinen, vaan Hudson-joki oli ainoa vaihtoehto. Koneessa oli kuitenkin paljon ihmisiä ja mies ajatteli heitä koko ajan toimiessaan. Käsittämättömän teräshermoinen sankari.

Niin toisaalta olisihan se ollut monikulttuurista jos keskustelun tilalla kuuluu allah allah joikaa ja lentokone vetäsee jonkun rakennuksen kylkeen.

P

Quote from: Veli on 25.03.2009, 10:17:33
Quote from: Alpo on 24.03.2009, 22:41:53
Kuuntelin taannoin tuon Sullenbergerin ja lennonjohdon välisen keskustelun. Mies oli rauhallinen kuin viilipytty, vaikka tiesi, ettei laskeutuminen millekään lentokentälle ollut mahdollinen, vaan Hudson-joki oli ainoa vaihtoehto. Koneessa oli kuitenkin paljon ihmisiä ja mies ajatteli heitä koko ajan toimiessaan. Käsittämättömän teräshermoinen sankari.

Niin toisaalta olisihan se ollut monikulttuurista jos keskustelun tilalla kuuluu allah allah joikaa ja lentokone vetäsee jonkun rakennuksen kylkeen.

Nykyaikaista kulttuurienvälistä vuoropuhelua?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

CaptainNuiva

"Tuomioistuimen mielestä lentäjä teki väärän päätöksen tehdessään pakkolaskun mereen. Ohjeiden mukaan hänen olisi pitänyt yrittää lentää lähimmälle lentokentälle.

Koneessa olleista 39 ihmisestä 23 selvisi hengissä, kun he pitelivät kiinni kelluvasta koneen rungosta.

Valtaosa matkustajista oli italialaisia turisteja, jotka olivat matkalla italialaisesta Barin kaupungista Tunisian Djerbaan.

Koneessa olleet muut seitsemän lentohenkilökuntaan kuuluvaa saivat myös vankeutta. Tuomioita ei kuitenkaan panna täytäntöön, sillä oikeuden päätöksestä on valitettu."
-----------------------------------------------------------------------------------

Aika suoraviivaista oikeudenkäyttöä, väärään paikkaan laskeuduttu kun kerta ohjeet sanovat että kentälle kuuluu tulla....Ja häkkiin vaan aivan kaikki!
Bensa loppu? Ei ole puolustus ja sillä ei ole mitään merkitystä,ohjeet sanovat että kentälle kuuluu tulla ;D

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."