News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Tulevaisuuden rakennuspalikat

Started by kelloseppä, 07.12.2010, 12:42:59

Previous topic - Next topic

kelloseppä

Pyrin tässä hieman ennakoimaan tulevaisuutta.

Tällä hetkellä voidaan perustellusti olettaa, että eduskuntavaalien 2011 jälkeen Perussuomalaisilla lienee sen verran runsaasti paikkoja, ettei ole uskottavan pitkäjänteistä politiikkaa:

a) antaa muiden puolueiden hölmöilyillään kasvattaa omaa poliittista pääomaa
b) tyytyä vain arvostelemaan, vaikka kuinka hyvin perustein, muiden puolueiden tekemisiä.

Tämä riippumatta siitä, tulevatko Perussuomalaiset osallistumaan hallitustyöhön vai eivät.

Ymmärrän pienpuolueen ja vaalitaistelun inhorealistisen, jopa lyhytnäköisen toimintalogiikan. Olkoon niin. Sen sijaan rakentamisen ja kompromissien aika koittaa aina vaalien jälkeen, etenkin jos puolueen kokoluokka kasvaa poliittiselta painoarvoltaan merkittäväksi valtakunnan politiikassa.

Mitä linjauksia siis on luvassa? Mitä ehdotuksia konkreettisiksi toimenpiteiksi on luvassa? Millä eväin tulevaisuutemme rakentaminen aloitetaan Suomessa? Millainen on luvattu muutos?

Esitän muutamia tulevaisuuden konkreettisia rakennuspalikoita reposteltavaksi:

1. Mikroyritysten, esim. määrittelyllä, että pienyritys on sellainen, jonka vuotuinen liikevaihto on esim. alle 70 000 – 100 000 euroa, vapauttaminen kokonaan ALV:sta.

2. Työvoima- ja sosiaaliviranomaisilta evättäisiin pääosin täysin toimisto- jopa virkailijakohtainen harkintavalta ja harkinnanvaraiset ylemmän viranomaistahon harkitsemat "sääntökirjan" poikkeamat perusteluineen olisivat pääsääntöisesti aina julkisia.

3. Tulonsiirrot, ts. sosiaalitukien ja henkilöverotuksen perusteet, tulee yksinkertaistaa nykyistä huomattavasti yksinkertaisimmiksi. Tällöin kannustinloukkujen lukumäärä vähenisi ja niiden vaikutus lievenisi, elleivät ne jopa kokonaan poistuisi. Tulonsiirtojen kohdalla "ylijäämä" henkilöresurssit tulisi poistaa julkisen vallan palkkalistoilta taikka siirtää muuntokoulutuksen kautta terveydenhuoltoon, verotuksesta vapautuvat henkilöstöresurssit on siirrettävä suurempien yritysten verotuksen tehostamiseen ja talousrikollisuuden torjuntaan.

4. Koululaitoksemme opetuksen tasoa tulee nostaa, perusopetuksesta korkeimpaan opetukseen. Painopiste tulee olla opiskelijoilta vaadittavan osaamistason nostossa kaikilla koulutuksen portailla ja kaikilla aloilla vuosikymmenien hiljalleen tapahtuneen alasajon sijaan.

5. Kuntien itsemääräämisoikeutta rajoitettaisiin muodollisesti nykyistä huomattavasti kapeammaksi. Todellinen itsemääräämisoikeus on tällä hetkellä useimmissa kunnissa kovin kapea lakisääteisten palveluiden järjestämisvelvollisuuden ja taloustilanteen vuoksi ja koska tilanteen merkittävästä muuttumisesta ei yleisesti ottaen ole vaaraa, voitaisiin tällä tavoin karsia huomattavasti kunnallista hallintoa nykyistä suppeammaksi.

Jos ehdottamani rakennuspalikat koetaan kannatettavaksi, pyydän keskustelua siitä, miten mainitsemani ajatukset voitaisiin teknisesti käytännössä toteuttaa. Jos ne saavat syvää perusteltua kritiikkiä, pyydän keskustelua siitä, miksi ajatukseni ovat periaatteelliselta luonteeltaan toteuttamiskelvottomia. Jos ne koetaan toissijaisiksi, mitkä konkreettiset rakennuspalikat olisivat prioriteettijärjestyksessä tärkeämpiä ja miksi.

PS: Kirjoitin "perussuomalaiset", vaikka kysymyksenasetteluni voidaan luonnollisesti myös laajentaa koskemaan toimintaa muiden puolueiden piirissä.

PSS: Jos ensimmäistä kertaa kirjoittaessani onnistuin sijoittamaan ketjun aloituksen väärään paikkaan, ylläpito ystävällisesti siirtänee tarvittaessa ketjun aloitukseni toisaalle. Tosin katson, että konkreettisten rakennuspalikoiden pohtiminen on aina kovin päivänpolttava kysymys.

Martikainen

Tässä oli vallan hyviä esityksiä, jotka ansaitsisivat ruotimista.
Poiminta:

Quote from: kelloseppärakentamisen ja kompromissien aika koittaa aina vaalien jälkeen, etenkin jos puolueen kokoluokka kasvaa poliittiselta painoarvoltaan merkittäväksi valtakunnan politiikassa.

Mitä linjauksia siis on luvassa? Mitä ehdotuksia konkreettisiksi toimenpiteiksi on luvassa? Millä eväin tulevaisuutemme rakentaminen aloitetaan Suomessa? Millainen on luvattu muutos?

Tämän minäkin haluaisin tietää. Osaako joku Persuissa tiiviimmin mukana oleva vastata tähän?

Lasse

#2
Aivan ensimmäiseksi haluaisin kuulla perussuomalaisilta järkevän, pitkän tähtäimen energiastrategian Suomelle.

Ja koska järkevyydestä ei varmaan ole konsensusta, esitän muutaman oman preferenssini.

1) Katsotaan, miten Ranska on rakentanut oman perusvoimainfrastruktuurinsa. (sähkön osalta)

2) Päätetään jatkaa ja monimuotoistaa nyt alulla olevaa ydinvoimarenesanssia Suomessa. Tässä on keskustelun paikka, jossa järki ja tunteet kohtaavat. (Tai törmäävät.)

3) Tutkitaan, valitaan ja suunnitellaan uuden sukukupolven, korkean lämpötilan modulaarinen ydinvoimalatyyppi. Näitä löytyy maailmalta. Jättikokoiset reaktorit ovat varmaan ihan hyviä, mutta pienemmät modulaariset sopisivat paremmin myös kaukolämmön ja prosessihöyryn hyödyntämiseen.

4) Näitä rakennetaan riittävä määrä, sijoitukset kantaverkon ja kaukolämmöntarpeen mukaan.Usean pienen yksikön rakentamisessa sarjatuotannon edut tulevat esille.

5) Tutkitaan voisiko ed. mainittua prosessihöyryä käyttää turpeen jalostamiseksi suodieseliksi ja muiksi polttonesteiksi.

6) Tyyppireaktoreilla voisi olla useita eri omistajia, lisensoidusti, mutta loppusijoitus tulisi olla keskitetty.

7) Rahoitus voisi olla osin yksityinen, osin julkinen. Rahoitukseen voitaisiin kehittää kansalaisille markkinoitu (mahdollisesti verovapaa) joukkovelkakirjalaina, tai suunnattu osakeanti. (vaikka esim. teemalla www.veronpalautukset_ydinosakkeiksi.fi)

8 ) Valtio voisi hankkia ydinkäyttöisiä jäänmurtajia, vaikka sellaisia, jotka tekisivät kesällä lauhdesähköä valtakunnanverkkoon.

9) Jotta päästäisiin nopeammin liikkeelle, voitaisiin olemassa olevien laitosten konversiota harkita:
http://www.coal2nuclear.com/


Yksi toinen aiheeseen liittyvä linkki, jos kiinnostaa:
http://atomicinsights.blogspot.com/

--Lasse, leijat Helsingin yllä ja reaktorit maan alla.


EDIT: lisätty kohta 9)
NOVUS ORDO HOMMARUM

Jouko

Suurimittainen energiantuotanto on keskeisinpiä asioita hyvinvoinnin ylläpidossa. Eikä se onnistu tuulimyllyjä rakentamalla ja tukemalla. Eikä se onnistu risuja polttamallakaan. Kyllä ydinvoimaa tarvitaan. Tarvitaan myös lisää vesivoimaa, mikä täydentää tuulivoimaa. Eikä voida hiilivoimaakaan kokonaan hylätä - sitä täytyy kehittää. Pelkkä lauhdevoima sähköntuotannossa on tuhoon tuomittu. Se on tuhlausta. Myös ydinvoimasta puhuttaessa. Sähkön ja lämmön yhteistuotanto nostaa voimantuotannon hyötysuhteet maksimiin.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Lasse

Quote from: kelloseppä on 07.12.2010, 12:42:59

Ymmärrän pienpuolueen ja vaalitaistelun inhorealistisen, jopa lyhytnäköisen toimintalogiikan. Olkoon niin. Sen sijaan rakentamisen ja kompromissien aika koittaa aina vaalien jälkeen, etenkin jos puolueen kokoluokka kasvaa poliittiselta painoarvoltaan merkittäväksi valtakunnan politiikassa.

Mitä linjauksia siis on luvassa? Mitä ehdotuksia konkreettisiksi toimenpiteiksi on luvassa? Millä eväin tulevaisuutemme rakentaminen aloitetaan Suomessa? Millainen on luvattu muutos?

Nämä ovat hyviä kysymyksiä, jotka ansaitsevat saada enemmän vastauksia.
Toivottavasti niitä alkaa löytymään.

Quote from: kelloseppä on 07.12.2010, 12:42:59
Esitän muutamia tulevaisuuden konkreettisia rakennuspalikoita reposteltavaksi:

1. Mikroyritysten, esim. määrittelyllä, että pienyritys on sellainen, jonka vuotuinen liikevaihto on esim. alle 70 000 – 100 000 euroa, vapauttaminen kokonaan ALV:sta.

Pienyritysten tukeminen on tärkeää, jo vastalääkkeeksi harmaalle taloudelle ja Viron reppufirmojen epäterveen kilpailun vuoksi.
Tuon keinon mielekkyydestä en osaa sanoa, voisi johtaa monenlaiseen kikkailuun, jonka karsiminen taas vaatisi lisää byrokratiaa. Mutta en nyt suoraan vastustakaan.

Quote from: kelloseppä on 07.12.2010, 12:42:59
2. Työvoima- ja sosiaaliviranomaisilta evättäisiin pääosin täysin toimisto- jopa virkailijakohtainen harkintavalta ja harkinnanvaraiset ylemmän viranomaistahon harkitsemat "sääntökirjan" poikkeamat perusteluineen olisivat pääsääntöisesti aina julkisia.
Harkintavallan poistaminen voisi johtaa vain lisääntyneeseen jäykkyyteen ja kun elämä ei aina mene "kässärin" mukaan, halutut säästöt eivät realisoituisi, ainakaan suurina.
Sen sijaan suurempi julkisuus noille "harkinnanvaraisille" on erittäin hyvä idea, onhan kansalaisten verotulotkin julkisia. Jos ei henkilötasolla julkistettaisi, niin ainakin kattavia tilastoja ja intiimitiedoista putsattuja kuvauksia.

Quote from: kelloseppä on 07.12.2010, 12:42:59
3. Tulonsiirrot, ts. sosiaalitukien ja henkilöverotuksen perusteet, tulee yksinkertaistaa nykyistä huomattavasti yksinkertaisimmiksi. Tällöin kannustinloukkujen lukumäärä vähenisi ja niiden vaikutus lievenisi, elleivät ne jopa kokonaan poistuisi. Tulonsiirtojen kohdalla "ylijäämä" henkilöresurssit tulisi poistaa julkisen vallan palkkalistoilta taikka siirtää muuntokoulutuksen kautta terveydenhuoltoon, verotuksesta vapautuvat henkilöstöresurssit on siirrettävä suurempien yritysten verotuksen tehostamiseen ja talousrikollisuuden torjuntaan.

Verokiilaa on ehdottomasti saatava pienemmäksi.
Työverotus prosessina on käsittääkseni aika yksinkertaista jo nyt, ainakin henkilöresurssien vaatimista silmälläpitäen.
Talousrikollisuuteen perussuomalaiset voisivat puuttua nykyisiä isoja puolueita paljon voimakkaammin, kytkökset puuttuvat. Ainakin näin toivon. Erittäin tärkeä pointti.

Quote from: kelloseppä on 07.12.2010, 12:42:59
4. Koululaitoksemme opetuksen tasoa tulee nostaa, perusopetuksesta korkeimpaan opetukseen. Painopiste tulee olla opiskelijoilta vaadittavan osaamistason nostossa kaikilla koulutuksen portailla ja kaikilla aloilla vuosikymmenien hiljalleen tapahtuneen alasajon sijaan.

Tämä on ansiokkaiden ehdotustesi paras ja tärkein. Tässä on lipsuttu ja menty metsään, läpi linjan. Suurin ongelma on, että asiaa ei korjata pelkällä rahalla.

Quote from: kelloseppä on 07.12.2010, 12:42:59
5. Kuntien itsemääräämisoikeutta rajoitettaisiin muodollisesti nykyistä huomattavasti kapeammaksi. Todellinen itsemääräämisoikeus on tällä hetkellä useimmissa kunnissa kovin kapea lakisääteisten palveluiden järjestämisvelvollisuuden ja taloustilanteen vuoksi ja koska tilanteen merkittävästä muuttumisesta ei yleisesti ottaen ole vaaraa, voitaisiin tällä tavoin karsia huomattavasti kunnallista hallintoa nykyistä suppeammaksi.

Ehdollisesti kannatan, esimerkkinä hiljattain julkisuudessa ollut ehdotus tekonivelkirurgian keskittämisestä saatavat laadulliset ja rahalliset hyödyt. Vastustus johtuu luultavimmin "siltarumpupolitikoinnista".
Tällaisia objektiivisia parannuksia olisi todennäköisesti kunta-alan monella sektorilla, saadut säästöt miljardiluokkaa.


--Lasse

PS. Mainio ensimmäinen kirjoitus!
NOVUS ORDO HOMMARUM

Punaniska


Quote from: kelloseppä on 07.12.2010, 12:42:59

Esitän muutamia tulevaisuuden konkreettisia rakennuspalikoita reposteltavaksi:

1. Mikroyritysten, esim. määrittelyllä, että pienyritys on sellainen, jonka vuotuinen liikevaihto on esim. alle 70 000 – 100 000 euroa, vapauttaminen kokonaan ALV:sta.

2. Työvoima- ja sosiaaliviranomaisilta evättäisiin pääosin täysin toimisto- jopa virkailijakohtainen harkintavalta ja harkinnanvaraiset ylemmän viranomaistahon harkitsemat "sääntökirjan" poikkeamat perusteluineen olisivat pääsääntöisesti aina julkisia.

3. Tulonsiirrot, ts. sosiaalitukien ja henkilöverotuksen perusteet, tulee yksinkertaistaa nykyistä huomattavasti yksinkertaisimmiksi. Tällöin kannustinloukkujen lukumäärä vähenisi ja niiden vaikutus lievenisi, elleivät ne jopa kokonaan poistuisi. Tulonsiirtojen kohdalla "ylijäämä" henkilöresurssit tulisi poistaa julkisen vallan palkkalistoilta taikka siirtää muuntokoulutuksen kautta terveydenhuoltoon, verotuksesta vapautuvat henkilöstöresurssit on siirrettävä suurempien yritysten verotuksen tehostamiseen ja talousrikollisuuden torjuntaan.


1: mitä simppelimmäksi systeemit saadaan hierottua, mitä pienemmällä byrokratiahelvetillä selviää, sitä matalammaksi tulee kynnys siirtyä yrittäjäksi. Ja EU: n suosituksiin täällä on yli-innokas, typeränkin virkaintoinen asenne.

Jos pienyritys olisi vapaa joistain velvoitteista sillä edellytyksellä, että siitä ei tulisi väärää kilpailuvalttia muihin alan yrityksiin nähden, niin mikä ettei.

Mutta nopeana yhteenvetona sanoisin, että järjestelmät ovat luotu näin jäykiksi ja moninkertaisen kyttääviksi , että estettäisiin väärinkäytökset. Hyvät aikomukset jättibyrokratialla kuitenkin tulevat moninkertaisesti kalliimmiksi, kuin se rahallinen hyöty, mitä niillä saadaan.

2.Koska olet uusi, niin tämä sisäpiirivitsi ei varmaan aukea, mutta tuntuu, että sinulla olisi jotain syyrialaisia sohvakauppiaita vastaan  ;)


3.Harmaasta taloudesta: Rakennusliitto muistaakseni esitti yksinkertaista ja toimivaa konstia harmaan talouden kitkemiseksi, mutta jykäboi torppasi sen.
Quote from: Lasse on 09.12.2010, 16:42:46

8 ) Valtio voisi hankkia ydinkäyttöisiä jäänmurtajia, vaikka sellaisia, jotka tekisivät kesällä lauhdesähköä valtakunnanverkkoon.



Tuo murtajaidea on kyllä oikeasti sellaista luovaa ajattelua, mitä tarvitaan. Murtajan kotisatama voisi olla vaikkapa Oulu tai Vaasa, jolloin sähköntuotantoa tasattaisiin maantieteellisesti.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

tarhuri

Quote from: Martikainen on 09.12.2010, 15:28:53
Tässä oli vallan hyviä esityksiä, jotka ansaitsisivat ruotimista.
Poiminta:

Quote from: kelloseppärakentamisen ja kompromissien aika koittaa aina vaalien jälkeen, etenkin jos puolueen kokoluokka kasvaa poliittiselta painoarvoltaan merkittäväksi valtakunnan politiikassa.

Mitä linjauksia siis on luvassa? Mitä ehdotuksia konkreettisiksi toimenpiteiksi on luvassa? Millä eväin tulevaisuutemme rakentaminen aloitetaan Suomessa? Millainen on luvattu muutos?

Tämän minäkin haluaisin tietää. Osaako joku Persuissa tiiviimmin mukana oleva vastata tähän?

Jos näitä ryhdytään nyt jo kovin yksityiskohtaisesti lajittelemaan, on siinä se vaara, että nuolaistaan ennen kuin tipahtaa.  Mutta, tottakai, varautua pitää.

Oli kyllä muutoin aika mainiota luetteloa, tervetuloa.
Olen olemassa, siis ajattelen.

myötäjuoksija

Quote from: Punaniska on 11.12.2010, 10:25:02
Quote from: Lasse on 09.12.2010, 16:42:46

8 ) Valtio voisi hankkia ydinkäyttöisiä jäänmurtajia, vaikka sellaisia, jotka tekisivät kesällä lauhdesähköä valtakunnanverkkoon.



Tuo murtajaidea on kyllä oikeasti sellaista luovaa ajattelua, mitä tarvitaan. Murtajan kotisatama voisi olla vaikkapa Oulu tai Vaasa, jolloin sähköntuotantoa tasattaisiin maantieteellisesti.

Ehdottomasti hieno idea. Huomautan, että ydinkäyttöisen jäänmurtajan/kelluvan ydinvoimalan voi myös kiinnittää sellaiseen laituriin, josta on helppo rakentaa yhteys kohdekaupungin kaukolämpöverkkoon: näin reaktorin lauhdevedetkin saadaan hyötykäyttöön ja ydinvoimalle lähemmäs 90% hyötysuhde.

Voin vain kuvitella kukkahattujen kauhureaktion tästä hienosta ideasta, vihervasureista nyt puhumattakaan.
Homman nousu on ihanaa, luonnollista ja väistämätöntä!

http://sverigedemokraterna.se