News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-12-06 HS mielipide: Kouluihin on saatava monietninen opettajakunta

Started by rähmis, 06.12.2010, 18:12:40

Previous topic - Next topic

rähmis

Maahanmuuttajat tulisi hyväksyä opettajiksi nykyistä joustavammin

Suomen maabrändiraportti antaa tehtävän opetusministeriölle: maahanmuuttajien koulutustaso muun väestön tasolle ja maahanmuuttajista opettajia. Monella maahanmuuttajalla on jo korkeakoulututkinto, mutta koulutusta ei tunnisteta tai vedotaan heikkoon suomen kielen osaamiseen. Akateemisen suomen kielen opetus on hyvin vähäistä tällä hetkellä.

Maahanmuuttajataustaisia opettajia kentällä näkee lähinnä oman äidinkielen ja uskonnon opettajina. Taannoin kokoomusnuorten puheenjohtaja kirjoitti, että oman äidinkielen opettaminen pitäisi lopettaa muun muassa, koska Suomesta ei löydy tähän päteviä opettajia. Kuka on pätevämpi opettamaan albaanin kieltä äidinkielenä kuin Albaniassa tai Kosovossa opettajaksi opiskellut?

Valitettavasti muualla hankittua opettajan pätevyyttä ei rinnasteta tai tunnisteta täysimittaisina. Tällöin he työskentelevät epäpätevinä ja saavat alhaisempaa palkkaa. Pätevöittäminen vaatisi yliopistoilta ja opetusministeriöltä joustavampia käytänteitä.

Tutkimuksessani opettajataustaiset maahanmuuttajat olivat pettyneitä, ettei koulutus pätevöitä toimimaan opettajana. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa pohditaankin pätevöittämiskoulutuksen järjestämistä, mutta haasteiksi todetaan suomen kielen heikompi taso, Suomen koulujärjestelmän puutteellinen tuntemus sekä mahdollisten opiskelijoiden monialainen tausta.

Suomen kieltä voi oppia sekä koulutuksen aikana että työssään myöhemmin.

Opettajankoulutuslaitoksella on ollut taannoin oma kiintiö maahanmuuttajataustaisille kouluttautua luokanopettajaksi, mutta kiintiö on lopetettu. Silti, kuten maabrändiraporttikin toteaa, tutkimuksissa on todettu, että samasta taustasta tulevan opettajan vaikutus maahanmuuttajalasten oppimistuloksiin on merkittävä. Kouluihin on saatava monietninen opettajakunta, jotta myös maahanmuuttajataustaisille nuorille piirtyy kuva tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Opiskelijaksi otossa voitaisiin ottaa takaisin aikaisempi maahanmuuttajataustaisten kiintiö. Suomea toisena kielenä puhuville opiskelijoille voisi olla oma sisäänpääsykoe, ja pätevöittämiskoulutukseen sisällytettäisiin akateemisen suomen kielen koulutusta ja Suomen koulujärjestelmän tuntemista.

Ilona Tikka
jatko-opiskelija
opettajankoulutuslaitos
Helsingin yliopisto

Hesari (digilehti)

Maastamuuttaja

Maailmalla liikkuu olettamuksia, joiden mukaan koulutus tekee länsimaisesta ihmisestä mamu-asioissa hölmömmän kuin muuten olisi. Tämä kirjoitus ei ole ristiriidassa olettamuksen kanssa.

Sanglier

Quote from: rähmis on 06.12.2010, 18:12:40
Maahanmuuttajat tulisi hyväksyä opettajiksi nykyistä joustavammin

Suomen maabrändiraportti antaa tehtävän opetusministeriölle: maahanmuuttajien koulutustaso muun väestön tasolle ja maahanmuuttajista opettajia. Monella maahanmuuttajalla on jo korkeakoulututkinto, mutta koulutusta ei tunnisteta tai vedotaan heikkoon suomen kielen osaamiseen.

Sokeita pitäisi hyväksyä liikennelentäjiksi entistä joustavammin. Mutta kun vedotaan näkökykyyn.

Olkaa huoleti. Kyllä ohituskaistaa varmasti jo rakennetaan siellä Johannan putiikissa.

Bwana

Aivan rektaaliosastoa taas tämä.  >:(

Se on semmoinen juttu, että meikäläisen suomalaisena luokanopettajana on otettava lusikka kauniiseen käteen työskennellessäni brittisysteemissä. Tämä siitäkin huolimatta, että britit tekevät aikaisella koulunaloituksellaan tasan vastoin melkolailla kaikkia kasvatuspsykologian perusteita. Eli siis opettavat lapsille, joiden kognitiiviset taidot eivät ihan fysiologisista syistä noin 85% kakaroista riitä käsiteltävän asian sisäistämiseen. Prosentin käsite opetetaan kahdeksan vuotiaalle koska systeemi sanoo niin.

Systeemissä systeemin tavalla. Minä opetan englantia vaikkei se ole äidinkieleni. Puhun tosin melko virheetöntä oxfordia. Ja siinäpä se ero juurikin on. En ikinä saisi maikan paikkaa briteiltä jos en kykenisi puhumaan englantia erittäin fluentlysti.

Tietysti suojaväritteisen voi olla britiltäkin helpompi saada pätevyys... Kuinkahan moni suomalaisvanhempi haluaisi lapsensa opettajaksi Mahmudin, jonka kanssa asioinnissa puolet menisi arvaamiseksi, puolin ja toisin?
Nkosi sikelel' Afrika.

Mika

Quote from: Maastamuuttaja on 06.12.2010, 18:25:40
Maailmalla liikkuu olettamuksia, joiden mukaan koulutus tekee länsimaisesta ihmisestä mamu-asioissa hölmömmän kuin muuten olisi. Tämä kirjoitus ei ole ristiriidassa olettamuksen kanssa.

Vaarallisinta on se, että monilla naisilla on vihervasemmistolainen kutsumus, joka saa heidät hakeutumaan yliopistoihin, ja etenkin niihin tiedekuntiin, joista tavallisimmin rekrytoidutaan erilaisiin hyysäystehtäviin. Suuri osa näistä hörhoistä lukee itsensä vielä tohtoriksi asti, jotta tuhotyötä pääsisi tekemään mahdollisimman korkealta vakanssilta. Ei tosiaan hyvältä näytä.  
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

far angst


Näkyy olevan aksiooma, että Suomen koululaitoksen pitää opettaa muitakin äidinkieliä kuin suomea ja ruotsia.  Syytä tähän en alkuunkaan ymmärrä.  Oppikoot ipanat kotimongerrukset kotonaan, niitä ei ole mitään syytä Suomen koululaitoksen opettaa. Sitä pikemmin ja perusteellisimmin piltit integroituisivat, mitä paremmin olisivat koulussa nimenomaan suomen kielen oppineet.  Siksipä ei tarvita maahanmuuttajaopettajiakaan outojen murteiden opettajiksi.   

Mitä tässä on kielistä sanottu, päteköön myös kaikenlaisiin aaveisiin, kummituksiin ja mörköihin uskoviin ja pimssuja silpoviin ja kikkeleitä sahaileviin taikauskoihin.  Taikauskotkin, siis myös se Lutheeruksen oppi, tulee oppia kotona, suotta niihin on käyttää koulun aikaa ja resursseja.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

CaptainNuiva

Minua hämää näissä kielijutuissa se että kummasti maailmalta on tulossa/tullut  korkeastikoulutettuja tänne töihin ja osalle näistä tulijoista sitten vasta paikan päällä ihmettelee että koulutustaan ei tunnisteta eikä työn saaminen tahdo onnistua ilman kielen osaamista...Ihanko totta näin?
Jos nämä korkeasti koulutetut eivät siis osaa ajatella perusasioista ja ottaa niistä selvää ennen tänne tuloaan niin kuinka uskottava korkeakoulutus silloin on ???
Ei ihme että täällä silloin on vaikeuksia "tunnistaa" koulutusta ;D
(Tietty poislukien ne joiden mielestä ihqu värinä on selkeä merkki korkeasta

Kumma myös että minulle ei ole koskaan takavuosina maailmalta työpaikkoja hakiessani tullut tämmöisiä ylläreitä, johtuneeko sitten siitä että otin aina selvää kaikista vaatimuksista niin kielten kuin koulutusten suhteen
Ei ihme että täällä silloin on vaikeuksia "tunnistaa" koulutusta ;D
(Tietty poislukien ne joiden mielestä ihqu värinä on selkeä merkki korkeasta koulutuksesta)
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

as336uyli

QuoteMonella maahanmuuttajalla on jo korkeakoulututkinto, mutta koulutusta ei tunnisteta

Tähän on olemassa helvetin hyvät syyt.

Kokemuksen mukaan Euroopan ulkopuolelta tulevat "korkeakoulututkinnot" voivat olla ihan mitä tahansa, jopa postimyyntinä ostettuja "itseopiskelututkintoja", eikä ole todellakaan kiva huomata että vaikkapa tohtori-/professoritason tutkijan virka tuli annettua tyypille jonka tiedot ovat vasta lukiosta päässeen suomalaisen tasolla.

Tank U

Inter Arma Silent Leges

ibn ghul

Tuleeko näitä monietnisiä kielitaidottomia ja puutteellisilla todistuksilla varustettuja opettajia myös ruotsinkielisiin kouluihin, vai ainoastaan sabotoimaan suomenkielisten koulumenestystä entisestäänkin?
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)

Aldaron

Quote from: ibn ghul on 06.12.2010, 20:28:36
Tuleeko näitä monietnisiä kielitaidottomia ja puutteellisilla todistuksilla varustettuja opettajia myös ruotsinkielisiin kouluihin, vai ainoastaan sabotoimaan suomenkielisten koulumenestystä entisestäänkin?
Maahanmuuttajalapset käyvät normaalisti koulua asuinkuntansa enemmistökielellä. Siis Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi ja Raaseporissa, Pietarsaaressa, Närpiössä jne ruotsiksi.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Entti

Quote from: Aldaron on 06.12.2010, 20:33:30
Quote from: ibn ghul on 06.12.2010, 20:28:36
Tuleeko näitä monietnisiä kielitaidottomia ja puutteellisilla todistuksilla varustettuja opettajia myös ruotsinkielisiin kouluihin, vai ainoastaan sabotoimaan suomenkielisten koulumenestystä entisestäänkin?
Maahanmuuttajalapset käyvät normaalisti koulua asuinkuntansa enemmistökielellä. Siis Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi ja Raaseporissa, Pietarsaaressa, Närpiössä jne ruotsiksi.

Tais tulla lapsus tuossa paikkakuntien listassa. Pk-seutu, Porvoo ja Turku ainakaan eivät ole enemmistöltään ruotsinkielisiä. Kai ne vanhemmat vain voivat valita kumman kieliryhmän kouluun laittavat lapsensa?
Kieli on meissä kaikissa olemassa jo geneettisenä mahdollisuutena. Ihminen on olemukseltaan "kielieläin", joka on geneettisesti kykenevä kielelliseen itsetutkiskeluun, kielenkäytön ja ajattelun rajoitukset ovat rajoituksia ihmisyyttä ja ihmisluontoa vastaan.
Salman Rushdie (Iivi-Anna Masson mukaan

Aldaron

Quote from: Entti on 06.12.2010, 20:41:19
Quote from: Aldaron on 06.12.2010, 20:33:30
Quote from: ibn ghul on 06.12.2010, 20:28:36
Tuleeko näitä monietnisiä kielitaidottomia ja puutteellisilla todistuksilla varustettuja opettajia myös ruotsinkielisiin kouluihin, vai ainoastaan sabotoimaan suomenkielisten koulumenestystä entisestäänkin?
Maahanmuuttajalapset käyvät normaalisti koulua asuinkuntansa enemmistökielellä. Siis Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi ja Raaseporissa, Pietarsaaressa, Närpiössä jne ruotsiksi.

Tais tulla lapsus tuossa paikkakuntien listassa. Pk-seutu, Porvoo ja Turku ainakaan eivät ole enemmistöltään ruotsinkielisiä. Kai ne vanhemmat vain voivat valita kumman kieliryhmän kouluun laittavat lapsensa?
Ei tullut. Lue se uudestaan: kirjoitin "Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi".

Asuinkunnan enemmistökieli on siis maahanmuuttajalapsen koulunkäynnin default-kieli. Maahanmuuttajavanhemmat voivat ymmärtääkseni periaatteessa saada lapsensa suomenkielisenemmistöiselläkin paikkakunnalla ruotsinkieliseen kouluun, jos ovat tarpeeksi itsepintaisia, mutta helppoa se ei ole, jos lapsi ei jo valmiiksi ymmärrä ruotsia.
 
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

hyperbeli

Quote from: Aldaron on 06.12.2010, 20:49:09
Quote from: Entti on 06.12.2010, 20:41:19
Quote from: Aldaron on 06.12.2010, 20:33:30
Quote from: ibn ghul on 06.12.2010, 20:28:36
Tuleeko näitä monietnisiä kielitaidottomia ja puutteellisilla todistuksilla varustettuja opettajia myös ruotsinkielisiin kouluihin, vai ainoastaan sabotoimaan suomenkielisten koulumenestystä entisestäänkin?
Maahanmuuttajalapset käyvät normaalisti koulua asuinkuntansa enemmistökielellä. Siis Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi ja Raaseporissa, Pietarsaaressa, Närpiössä jne ruotsiksi.

Tais tulla lapsus tuossa paikkakuntien listassa. Pk-seutu, Porvoo ja Turku ainakaan eivät ole enemmistöltään ruotsinkielisiä. Kai ne vanhemmat vain voivat valita kumman kieliryhmän kouluun laittavat lapsensa?
Ei tullut. Lue se uudestaan: kirjoitin "Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi".

Asuinkunnan enemmistökieli on siis maahanmuuttajalapsen koulunkäynnin default-kieli. Maahanmuuttajavanhemmat voivat ymmärtääkseni periaatteessa saada lapsensa suomenkielisenemmistöiselläkin paikkakunnalla ruotsinkieliseen kouluun, jos ovat tarpeeksi itsepintaisia, mutta helppoa se ei ole, jos lapsi ei jo valmiiksi ymmärrä ruotsia.
 

Eli onko siis tosiaan niin, että enemmistöltään suomenkielisillä kunnilla ruotsinkieliset koulut jäävät vaille monikulttuurista rikkautta? Pitäisiköhän tässä vaihtaa lasten kirjat ruotsinkielisiksi... :)

melville

Quote from: CaptainNuiva on 06.12.2010, 19:21:54
Minua hämää näissä kielijutuissa se että kummasti maailmalta on tulossa/tullut  korkeastikoulutettuja tänne töihin ja osalle näistä tulijoista sitten vasta paikan päällä ihmettelee että koulutustaan ei tunnisteta eikä työn saaminen tahdo onnistua ilman kielen osaamista...Ihanko totta näin?

No tottapa tämä on. Pitää vain valita ala oikein. IT-alalla ainakin onnistuu työllistyminen ilman muuta kuin englanninkielen taitoa. Ja näitä on paljon. Intialaisia yms. Korkea koulutus, ei kielitaitoa=töitä.

Kommeli

22.11.2010 HBL kirjailija ja entinen biologian ja maantiedon opettaja Aino Kontula päivitteli, että on "tyhmää, kun vain kympin oppilaista tulee opettajia", mikä johtaa siihen, että opettajien kyky puuttua erilaisiin yhteenottoihin kouluympäristössä on yksiselitteinen ja yksikertainen.
Quote from: HBL 22.11.2010
-Men lärarna borde vara olika. De har alltför lika bakgrund. De är ofta sådana som varit duktiga, flickor med tior i betyg som gått genom samma urvalsmaskin. Ingen vet hur det är att inte klara sig.
Kontula valittaa myös, että on väärin, että kouluista puuttuvat nykyään vahtimestarit. Vahtimestari kun oli ennen sellainen ulkopuolinen henkilö koululla ketä kohtaan oppilaat tunsivat erityistä, erilaista kunnioitusta.
Tästä voi kai siis päätellä, että puute on se, että erilaisista taustoista tuleville oppilaille ei koulusta löydy samanlaisen taustan omaavaa esikuvaa.
Quote from: teksti
Silti, kuten maabrändiraporttikin toteaa, tutkimuksissa on todettu, että samasta taustasta tulevan opettajan vaikutus maahanmuuttajalasten oppimistuloksiin on merkittävä. Kouluihin on saatava monietninen opettajakunta, jotta myös maahanmuuttajataustaisille nuorille piirtyy kuva tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Näemmekin tässä kirjoituksessa malliesimerkin siitä, miten monikulttuurisuus sumentaa yhteiskunnan käsityksen oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta. Eliitin mainostama muodikas monikulttuurisuus kasvattaa suomalaisen yhteiskunnan sosiaalisia luokkaeroja, eriarvoisuutta jo lapsesta lähtien. Heimomme heikoimmat unohdetaan jo kouluiässä oman onnensa nojaan Suomen pakkokansainvälistämisen tähden. Näemme esimerkin rakenteellisesta rasismista omaa kansaa, heimoa kohtaan, tytydyttääksemme näennäisen, hyysätyn ja mukaillun tasa-arvokäsityksemme.
Tässä kohdassa olisikin oikein ehdottaa kouluihimme yleisesti hyödyttävää erilaisuutta, elämänkatsomuskirjoa, joka hyödyttää niin ulkomaalaisia, kuin suomalaisiakin. Ulkomaalaisten ongelmat tulisi nähdä osana kantaväestön ongelmia, ei omana eriytettynä ongelmanaan.
Kirjoittaja Ilona Tikka on kuitenkin nähtävästi lähtenyt tutkimukseensa rasismin näkökulmasta, jolloin ulkomaalaiset on pakko nähdä omana erillisenä yhteiskunnan ryhmänä, jota pitää suosia näennäisen tasa-arvon ja tekopyhien ihmisoikeuskäsitysten täyttämiseksi.
Ilona TIkka onkin oiva esimerkki suomalaisen yhteiskunnan vääristyneisyydestä ja irvokkuudesta 2010-luvulla.

Marius

Mielestäni kyseisen artikkelin kirjoittaja on naiivi opportunisti, joka on hypännyt junaan jonka itsekin tietää vievän väärälle pääteasemalle.
Mukaan on mentävä silti, vaikka kukaan tai mikään ei pakota, paitsi juuri ne ominaisuudet itsessä, joita eniten vierastaa ja pelkää.
Ristiriita on täydellinen, paluu arkeen joskus tulevaisuudessa kolkko.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Professori

Quote from: rähmis on 06.12.2010, 18:12:40
Maahanmuuttajat tulisi hyväksyä opettajiksi nykyistä joustavammin
Hesari (digilehti)

Tässä on ääriesimerkki älyllisestä epärehellisyydestä. Suomen kaltaisessa maassa opettajiksi pitää hyväksyä vain opettajan pätevyyden omaavia ihmisiä. Ei muita.

Eri asia sitten, jos nähdään että kulttuurisesta taustasta on hyötyä joissain opettajan tehtävissä. Silloin oikea tie ei ole hyväksyä opetustehtäviin epäpäteviä ihmisiä, vaan järjestää näille ihmisille tie pätevöitymiseen. Ja jos tuo tie veidään kunnilalla läpi, voidaan heidät laskea myös lasten pariin.

Suurimalle osalle hommalaisista ajatukseni älyllisestä epärehelliyydestä lienevätkin tuttuja, mutta jos joku haluaa katsoa, niin täältä löytyy:
http://professorinajatuksia.blogspot.com/2010/04/tosiasioiden-tunnustaminen-on-viisauden.html
http://professorinajatuksia.blogspot.com/2010/10/onko-pohjoismaiden-muutos-kasilla-nyt.html
http://professorinajatuksia.blogspot.com/2010/11/kummallinen-ajattelu-vaikeuttaa.html
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

aivovuoto

Mitäpä turhia. Kieli kuin kieli.  :facepalm:

Mulla oli yläasteella opettaja, joka ei osannut kirjoittaa suomea. Tai osasi se amerikkalaisena englantilaisittain. Teksti oli mielenkiintoisen näköistä. ;D

ibn ghul

Quote from: Professori on 06.12.2010, 21:17:24
Tässä on ääriesimerkki älyllisestä epärehellisyydestä. Suomen kaltaisessa maassa opettajiksi pitää hyväksyä vain opettajan pätevyyden omaavia ihmisiä. Ei muita.

Tuo ei kyllä onnistu nykyisellään mitenkään, opettaja tarvitsee melkein 2 yliopiston tutkintoa (pedagogiikka + ne varsinaiset opetettavat aineet), palkka surkea ja kokeet saa tarkastaa ja tehdä vapaa-ajalla -> harva jolla koulutus riittää viitsii lähteä ylä-asteelle kuuntelemaan haistattelua kun mistä tahansa muusta työstä saa 2x palkan kättelyssä.

Pitkistä lomista muistetaan usein mainita, se lieneekin se ainoa hyvä puoli, ja sekin vain sitten vakituistetuilla. Muuthan nykyään nakataan kortistoon kesän ajaksi, mikä varmasti lisää taas innostusta jatkaa sen sijaan että tekisi jotain muuta.

Jotain pitäisi tietysti tehdä, mutta vielä huonompien opettajien palkkaaminen tuskin auttaa.
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)

KTM

Tällä systeemillä varmaan saadaan ne PISA-pisteet entistä hurjempaan nousuun.

Ei vaan, nyt kun kotimaista koulutusta ja sen tasoa on hehkutettu brändityöryhmänkin voimin, löytyy ideologia jonka läpivienti on vielä korkean koulutuksen ideologiaakin tärkeämpää.

Suomenhan piti Ollilan ryhmän mukaan ryhtyä myös koulutuksen viejäksi, mutta mahtaako kukaan olla kiinnostunut sitä tilaamaan jos täältä lähetetään monietninen opettajakunta sitä antamaan.

Entti

Quote from: Aldaron on 06.12.2010, 20:49:09
Quote from: Entti on 06.12.2010, 20:41:19
Quote from: Aldaron on 06.12.2010, 20:33:30
Quote from: ibn ghul on 06.12.2010, 20:28:36
Tuleeko näitä monietnisiä kielitaidottomia ja puutteellisilla todistuksilla varustettuja opettajia myös ruotsinkielisiin kouluihin, vai ainoastaan sabotoimaan suomenkielisten koulumenestystä entisestäänkin?
Maahanmuuttajalapset käyvät normaalisti koulua asuinkuntansa enemmistökielellä. Siis Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi ja Raaseporissa, Pietarsaaressa, Närpiössä jne ruotsiksi.

Tais tulla lapsus tuossa paikkakuntien listassa. Pk-seutu, Porvoo ja Turku ainakaan eivät ole enemmistöltään ruotsinkielisiä. Kai ne vanhemmat vain voivat valita kumman kieliryhmän kouluun laittavat lapsensa?
Ei tullut. Lue se uudestaan: kirjoitin "Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi".

---
 

Pahoitteleishön.
Kieli on meissä kaikissa olemassa jo geneettisenä mahdollisuutena. Ihminen on olemukseltaan "kielieläin", joka on geneettisesti kykenevä kielelliseen itsetutkiskeluun, kielenkäytön ja ajattelun rajoitukset ovat rajoituksia ihmisyyttä ja ihmisluontoa vastaan.
Salman Rushdie (Iivi-Anna Masson mukaan

Professori

Quote from: KTM on 06.12.2010, 21:44:58
Tällä systeemillä varmaan saadaan ne PISA-pisteet entistä hurjempaan nousuun.

Suomenhan piti Ollilan ryhmän mukaan ryhtyä myös koulutuksen viejäksi

Jorma on hiukkasen outo lintu. Miehen ansiot ovat kiistattomat, mutta toisaalta häneltä on silloin tällöin kuultu aivopieruja. Sekä timanttiveistä terävämpiä analyysejä. Outoa.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Aldaron

Quote from: Professori on 06.12.2010, 22:38:49
Quote from: KTM on 06.12.2010, 21:44:58
Tällä systeemillä varmaan saadaan ne PISA-pisteet entistä hurjempaan nousuun.

Suomenhan piti Ollilan ryhmän mukaan ryhtyä myös koulutuksen viejäksi

Jorma on hiukkasen outo lintu. Miehen ansiot ovat kiistattomat, mutta toisaalta häneltä on silloin tällöin kuultu aivopieruja. Sekä timanttiveistä terävämpiä analyysejä. Outoa.
Ei tuossa minusta ole mitään outoa. Jos joku on hyvä yhdessä asiassa, se ei vielä tarkoita, että hän olisi jonkinlainen yleisnero. Sellaiset ovat käytännössä yhtä harvinaisia kuin valkoiset elefantit.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

KTM

Niin, toisaalta opettajillahan on surkea palkka. Varmaankin Helsingissä on jo vaikeaa kustantaa asuminen opettajan palkalla, eli periaatteessa opettajan työkin voisi olla bussikuskin hommaa vastaava halpapalkkaisemmille maahanmuuttajille siirtyvä työ.

Sitten saisimme kuulla Eevoilta kliseitä kuten että "ilman maahanmuuttajia pääkaupunkiseudun lasten koulunkäynti katkeaisi".

Aldaron

Quote from: KTM on 06.12.2010, 22:43:14
Niin, toisaalta opettajillahan on surkea palkka. Varmaankin Helsingissä on jo vaikeaa kustantaa asuminen opettajan palkalla, eli periaatteessa opettajan työkin voisi olla bussikuskin hommaa vastaava halpapalkkaisemmille maahanmuuttajille siirtyvä työ.

Sitten saisimme kuulla Eevoilta kliseitä kuten että "ilman maahanmuuttajia pääkaupunkiseudun lasten koulunkäynti katkeaisi".
Näen jo sieluni silmillä tilanteen, jossa huomattava osa Pääkaupunkiseudun opettajakunnasta asuu kunnan vuokra-asunnoissa tai amerikkalaistyylisissä trailer parkeissa...
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Mika.H

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Mursu

Quote from: Aldaron on 06.12.2010, 20:33:30

Maahanmuuttajalapset käyvät normaalisti koulua asuinkuntansa enemmistökielellä. Siis Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi ja Raaseporissa, Pietarsaaressa, Närpiössä jne ruotsiksi.

Tuossa taas on jotain, jota en tajua. Ruotsin kieli tulisi nähdä nimenomaan Suomen ruotsinkielisen vähemmistön kieleksi. Maahanmuuttajien kotoutus tulisi tehdä Suomeksi vaikka kyseisellä pikkupaikkakunnalla nyt olisikin enemmän ruotsinkielisiä. Joka osaa suomea, mutta ei ruotsia voi saada työtä. Pelkällä ruotsin kielellä sitä on turha hakea.

RKP tosin haluaa opettaa neljänneksen maahanmuuttajista ensisijaisesti ruotsinkielisiksi. Sitten suomalaiset voidaan pakottaa lukemaan ruotsia, jotta he voivat palvella ko. uussuomalaisia ruotsin kielellä.

CaptainNuiva

Quote from: melville on 06.12.2010, 20:59:08
Quote from: CaptainNuiva on 06.12.2010, 19:21:54
Minua hämää näissä kielijutuissa se että kummasti maailmalta on tulossa/tullut  korkeastikoulutettuja tänne töihin ja osalle näistä tulijoista sitten vasta paikan päällä ihmettelee että koulutustaan ei tunnisteta eikä työn saaminen tahdo onnistua ilman kielen osaamista...Ihanko totta näin?

No tottapa tämä on. Pitää vain valita ala oikein. IT-alalla ainakin onnistuu työllistyminen ilman muuta kuin englanninkielen taitoa. Ja näitä on paljon. Intialaisia yms. Korkea koulutus, ei kielitaitoa=töitä.

No joo, poikkeuksia aloilla tietty on mutta tästä syystä kaiketi IT-alan korkeastikoulutettuja ei näekkään valittelemassa että koulutusta ei tunnisteta ja kielen osaamista vaaditaan....Perusbitti pörrää jokapuolella samalla kielellä.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Aldaron

Quote from: Mursu on 06.12.2010, 23:27:25
Quote from: Aldaron on 06.12.2010, 20:33:30

Maahanmuuttajalapset käyvät normaalisti koulua asuinkuntansa enemmistökielellä. Siis Pääkaupunkiseudulla, Porvoossa, Loviisassa, Turussa jne suomeksi ja Raaseporissa, Pietarsaaressa, Närpiössä jne ruotsiksi.

Tuossa taas on jotain, jota en tajua. Ruotsin kieli tulisi nähdä nimenomaan Suomen ruotsinkielisen vähemmistön kieleksi. Maahanmuuttajien kotoutus tulisi tehdä Suomeksi vaikka kyseisellä pikkupaikkakunnalla nyt olisikin enemmän ruotsinkielisiä. Joka osaa suomea, mutta ei ruotsia voi saada työtä. Pelkällä ruotsin kielellä sitä on turha hakea.
Älä unohda että suomi on ruotsinkielisissä kouluissa pakollinen oppiaine jo ala-asteelta (kolmannelta luokalta) alkaen. Ruotsinkielistä koulua on Suomessa käytännössä aika vaikea käydä oppimatta samalla myös suomea, vaikka ruotsi olisikin paikkakunnan enemmistökieli.

Sitä paitsi tiedän täsmälleen, minkä tyyppinen meteli nousisi, jos linjattaisiin, että kaikkien maahanmuuttajalasten on myös ruotsinkielisenemmistöisissä kunnissa käytävä koulunsa suomeksi. Silloin tietenkin sanottaisiin: "Suomenruotsalaiset haluavat pitää omat koulunsa Whites Only-oppilaitoksina ja työntävät ruotsinkielisten kuntien mamulapset suomenkielisten koulujen riesaksi välttyäkseen kulttuuriselta rikastukselta."

Niin tai näin, aina väärin päin.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen