News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-12-06 HS mielipide: Kouluihin on saatava monietninen opettajakunta

Started by rähmis, 06.12.2010, 18:12:40

Previous topic - Next topic

hyperbeli

Quote from: Aldaron on 06.12.2010, 23:51:00
Sitä paitsi tiedän täsmälleen, minkä tyyppinen meteli nousisi, jos linjattaisiin, että kaikkien maahanmuuttajalasten on myös ruotsinkielisenemmistöisissä kunnissa käytävä koulunsa suomeksi. Silloin tietenkin sanottaisiin: "Suomenruotsalaiset haluavat pitää omat koulunsa Whites Only-oppilaitoksina ja työntävät ruotsinkielisten kuntien mamulapset suomenkielisten koulujen riesaksi välttyäkseen kulttuuriselta rikastukselta."

Niin tai näin, aina väärin päin.

Tuossa olet kyllä aivan oikeassa!

normi

ei päivää ilman mielenvikaisia otsikoita, ehdotuksia, uutisia, asenteita, ilmiöitä tämän monikulttuuriasian tiimoilta.
Impossible situations can become possible miracles

Sikanez

Quote from: rähmis on 06.12.2010, 18:12:40
Kuka on pätevämpi opettamaan albaanin kieltä äidinkielenä kuin Albaniassa tai Kosovossa opettajaksi opiskellut?
Sellainen, joka on opiskellut albaanin kielen opettajaksi.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

Veli Karimies

Jeps. En minäkään ole mitenkään pätevä opettamaan suomenkieltä vaikka sitä puhunkin äidinkielenäni.

Maastamuuttaja

Jos kerran opettajavalinnoissa tulisi soveltaa positiivista syrjintää eli suhtautua ymmärtäväisesti puutteelliseen suomen kielen taitoon, niin miksi emme soveltaisi samaa periaatetta muihin ammatteihin?

Väkivaltaisten yhteenottojen lisääntyessä Helsingin yössä tarvitsemme poliiseja, jotka uskaltavat ujostelematta käyttää väkivaltaa ns. vastuuvapautettujen kulttuurien edustajia kohtaan. Kun konstaapeli Ovambo nujertaa väkivaltaisesti käyttäytyvän bongorumpali Kigalin, tapahtuma ei johda pitkällisiin rasismi-oikeudenkäynteihin, mikä on merkittävä säästö. Helsingin kokoisessa kaupungissa kannattaisi ehkä perustaa erityinen Ovambo-osasto, joka hoitaa kaikki tämäntyyppiset pahantuulenesiintymät.   

Simo Hankaniemi

Opettajan suomen taidon täytyy olla korkeinta potenssia, siitä ei ole mitään syytä tinkiä. Heikko kielitaito = surkea opetuksen taso. Jos joku ulkomaalainen "korkeasti koulutettu" ei kykene täyttämään niitä vaatimuksia, mitä Suomessa opettajalle asetetaan, niin hänellä ei pitäisi olla mitään asiaa opettajan virkaan. Ensimmäisen polven maahanmuuttaja tuskin kykenee toimimaan opettajan ammatissa, pois luettuna jonkin vieraan kielen opetus (mikäli hän on siihen pätevöitynyt omassa maassaan).

Muodollisesti pätevät natiivit opettajatkin antavat Suomessa varsin usein huonoa opetusta, vaikka ovat siis alallaan maailman huippua. On ärsyttävää nähdä opettajan tekevän esim. jatkuvasti kirjoitusvirheitä viesteissään ja laativan tiedotteita, joista puuttuu asian kannalta oleellisia yksityiskohtia.

On varsin yleinen kuvitelma ulkomaalaisten parissa, että heille "kuuluisi" Suomessa jokin tietty asema joidenkin muualla suoritettujen todellisten tai kuviteltujen opintojen vuoksi. Usein on vaikea saada tolkkua siitä, mitä ne opinnot tarkkaan ottaen ovat olleet. Nämä ensimmäisen polven tulokkaat puhuvat tavallisesti surkeaa suomea ja englanti on melkein yhtä huonoa. Niillä meriiteillä ei Suomessa pääse kuin Kelan luukulle asiakkaan ominaisuudessa. Se nyt vaan pitäisi uskoa, että "asema" on siinä. Ei sitä pidä helpottaa millään oikopoluilla, joko pärjää tai sitten ei.