News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

A2 Teema: Pakkoruotsi-ilta

Started by Emperor, 30.11.2010, 00:15:30

Previous topic - Next topic

Jaakko Sivonen

Quote from: Kikken on 01.12.2010, 00:26:03
Quote from: elukka on 01.12.2010, 00:19:41
Kyllä Tala on todennut päinvastaista kuin väität....

Jossain ohjelmassa hän höpisi että suomenruotsalaiset sanovat että ovat finländare, mikä tarkoittaa suomenmaalaisia. Eli täten he eivät ole suomalaisia, vaan vain asuvat Suomessa.

Siinä Tala vain kritisoi ruotsin kielen tapaa tehdä erotus sanojen finländare ja finne välille, erotus jota ei suomen kielessä ole. Jos olen käsittänyt oikein, Tala nimenomaan toivoo, että Suomen ruotsinkieliset alkaisivat kutsua itseään finne-nimellä.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: dothefake on 01.12.2010, 00:24:15

Sitä tarvitaan, kun kaikki suomalaiset menevät Ruotsiin myymään mämmiä.
Ajatteleppa omalle kohalle yrittää myydä mämmiä ruottalaislle suomeksi, ei onnistu, ei.

Olen itse tarjoillut sakemanneille mämmiä karhunpaskana ja suomalaisena miehistymisriitin tärkeänä osana. Hyvin meni läpi.

Aika, asia ja paikka. Unohtamatta itä-suomalaista huumorintajua...
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 01.12.2010, 00:19:58
Muistiko kukaan kysyä mihin sitä pakkoruotsia tarvitaan kun

A Suurin osa ruotsinkielisistä osaa myös suomea
B Sisämaassa pakkoruotsia ei tarvitse mihinkään , joten se unohtuu.
Ajatteleppa omalle kohalle yrittää myydä mämmiä ruottalaislle suomeksi, ei onnistu, ei.

No mutta kun se ei kuulemma onnistu edes tuolla meidä kouluruotsillakaan riikinruotsi ja skåne ovat sen verta erilaisia.

Kikken

Quote from: Jaakko Sivonen on 01.12.2010, 00:33:16
Siinä Tala vain kritisoi ruotsin kielen tapaa tehdä erotus sanojen finländare ja finne välille, erotus jota ei suomen kielessä ole. Jos olen käsittänyt oikein, Tala nimenomaan toivoo, että Suomen ruotsinkieliset alkaisivat kutsua itseään finne-nimellä.

Tässä linkki missä hän myös toteaa sen: http://sampoterho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24636-suomalaisuus-on-voimavaramme

Heikki Talan kommentissa: "Tänään on hyvä ymmärtää ero suomalaisuuden ja suomenmaalaisuuuden välillä. Tässä suomenruotsalaiset ovat olleet ovelia kääntämällä kaksi erimerkityksistä sanaa "finne" ja "finländare" yhdellä sanalla "suomalainen", jota he suomeksi käyttävät opportunistisesti."

Kaikki voivat itse päätellä mitä Tala tarkoittaa...

Aldaron

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 01.12.2010, 00:37:48
No mutta kun se ei kuulemma onnistu edes tuolla meidä kouluruotsillakaan riikinruotsi ja skåne ovat sen verta erilaisia.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä: kommunikaatio suomenruotsiksi länsinaapurien kanssa ei tuota mitään vaikeuksia. Ne tajuavat sitä varsin hyvin, ja heidänkin puhettaan kyllä tajuaa suomenruotsin pohjalta. Jopa skoonea... 8)
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Aldaron on 01.12.2010, 00:41:19
Kokemuksen syvällä rintaäänellä: kommunikaatio suomenruotsiksi länsinaapurien kanssa ei tuota mitään vaikeuksia.

Precis. Om man kan tala på svenska.
---
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---

dothefake

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 01.12.2010, 00:19:58
Muistiko kukaan kysyä mihin sitä pakkoruotsia tarvitaan kun

A Suurin osa ruotsinkielisistä osaa myös suomea
B Sisämaassa pakkoruotsia ei tarvitse mihinkään , joten se unohtuu.

Koulujärjestelmämme heikkous, kaikkia ruotsin murteita pitää pakko-opettaa,
eihän siitä tosiaan muuten meille itäsuomalaisille mitään hyötyä ole.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: dothefake on 01.12.2010, 00:43:19

Koulujärjestelmämme heikkous, kaikkia ruotsin murteita pitää pakko-opettaa,
eihän siitä tosiaan muuten meille itäsuomalaisille mitään hyötyä ole.

Itse asiassa, ei. Nuorin tyttäreni opiskelee lukiossa (suomenkielinen kun äidinkieleltään on) riikinruotsia.
---
---
---

Patriootti

Quote from: Kikken on 01.12.2010, 00:10:27
Quote from: Patriootti on 01.12.2010, 00:03:27
Eipä pilkata.
Heikki Tala on pakkoruotsille samaa kuin Halla-aho vahingolliselle maahanmuutolle.
Tehnyt työtä suomalaisuuden asian eteen pitkään ja hartaasti.
Kunnioitettava mies.
http://www.simplesite.com/Tala/13312244

Joka sanoo etteivät suomenruotsalaiset ole suomalaisia on naurettava jätkä. Piste.
Pakkoruotsi on sitäpaitsi aivan merkityksetön kysymys maahanmuuton rinnalla. Talasta puhuminen Halla-ahon kanssa samassa lauseessa on aivan naurettavaa.
Ne jotka sanovat olevansa suomenruotsalaisia kieltävät jo itse olevansa suomalaisia.
Sama ruotsiksi tulikin jo tuossa aiemmissa kommenteissa.
Eihän tässä viime kädessä ole muusta kysymys kuin siitä että Tala on suomalaisuusmies
ja Kikken on pakkoruotsittaja. Itse kallistun Talan kannalle.

Perttu Ahonen

Kyllä ruåtsinkielisten tulisi ottaa lucia neidon lisäksi lucifer(Göran), sillä molemmilla on taipumus olla valonkantajia.  Missä on ruåtsinkielisten peräänkuuluttama sukupuolineutraalisuus?

Suomalaiset voivat pitäytyä muinaiskansallisessa valottaressa ja joulunvietossa, eli uuden vuoden syntymän -elämän ikuisuuden- juhlassa,so. talvipäivänseisauksen juhlassa.

Muutoin ohjelma oli sitä itseään, eli Suomalaismieliset esitti kyseenalaistuksia pakkoruåtsin järkevyydestä ja ruåtsinkieliset kokivat asiallisen kritiikin henkilökohtaisena uhkana omalle identiteetille; Hetemaj oli muuten vain opportunisti.  No, Suomen ruoåtsalaisuuteen kuuluu tietty minäkeskeisyys, joka tulee usein esiin käydyissä keskusteluissa ja suomenruåtsalaisen itsekorostuksessa verrattuna suomalaisiin.  Tämä ehkä ilmentää Suomenruåtsalaisilla yleisenä esiintyvää minäkeskeisyyttä.   http://www.youtube.com/watch?v=QArjeq4TcHk

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Patriootti on 01.12.2010, 00:50:52

Ne jotka sanovat olevansa suomenruotsalaisia kieltävät jo itse olevansa suomalaisia.

Miten sitten me puolikkaat?
---
---
---

Miniluv

Pysytään ohjelman käsittelyssä.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Kikken

Eihän tässä viime kädessä ole muusta kysymys kuin siitä että Tala on suomalaisuusmies

Taas yksi trolli...Vai olisiko itse Teppis.

Katso se viestihistoriani ennen kuin kutsut minua pakkoruotsittajaksi.

dothefake

Quote from: Miniluv on 01.12.2010, 00:57:12
Pysytään ohjelman käsittelyssä.

Valaistus oli mielestäni kohtuullisen hyvin hoidettu, mutta kiertävän
kameran vaunu häiritsi minua eräässä kohdassa suuresti.
Pelästyin myös, kun se masennushoitoa saanut alkoi potkiman mikrofoneja
ja sanoi itsekin, että nyt varmaan tulee henkilökuntaa paikalle.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Patriootti

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 01.12.2010, 00:52:41

Voisiko olla ihan vaan kokonaan suomalainen? Äidinkielenä ruotsi. Jos ei ala itse liputtamaan itseään ulos ja korostamaan erilaisuuttaan niin ei sitä toisetkaan helposti tee.
Arvostan muita juttujasi enkä halua henkilökohtaistaa asiaa.

Kikken

Quote from: Patriootti on 01.12.2010, 01:06:26
Voisiko olla ihan vaan kokonaan suomalainen? Äidinkielenä ruotsi. Jos ei ala itse liputtamaan itseään ulos ja korostamaan erilaisuuttaan niin ei sitä toisetkaan helposti tee.

Saako itseään kutsua vielä turkulaiseksi, vai pitääkö sanoa että on suomalainen, asuinpaikka Turku? Ihan naurettavaa pelleilyä tämä termeillä kikkaileminen.

Patriootti

Quote from: Kikken on 01.12.2010, 01:11:47

Saako itseään kutsua vielä turkulaiseksi, vai pitääkö sanoa että on suomalainen, asuinpaikka Turku? Ihan naurettavaa pelleilyä tämä termeillä kikkaileminen.
No suomenruotsalaisiksi itseään kutsuvat ovat kyllä ihan itse sen kikkailun aloittaneet. En nyt kuitenkaan jaksa alkaa kanssasi vääntämään. Katselin aiempia viestejäsi ja kantasi on harvinaisen selvä ja sellainen kuten ihan aluksi arvelinkin.
Tala ja Sampo tekivät ohjelmassa hyvää työtä. Piraattityttö oli vähän koristeena. Oli piraateille hyvä tilaisuus olla esillä, joten agendaa olisi voinut ajaa korkeammalla profiililla.

Uljanov

Kyllä tuota nimitystä kritisoi ohjelmassa voimakkaasti ainakin Kaj Kunnas. Ja syystä, nimitys on hölmö ja harhaanjohtava. Kun ruotsinkieliset eivät kerran ole ruotsalaisia, niin sellaiseksi kutsuminen aiheuttaa ihan turhaan väärinkäsityksiä. Ihan sanan rakenteen vuoksi se sopisi paremmin lähinnä Ruotsista Suomeen muuttaneille maahanmuuttajille.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 01.12.2010, 00:52:41

Minä olen kokonaisesti suomalainen - puoliksi (kummaltakin puolelta) karjalainen ja suomenruotsalainen. Lisäksi olen paljasjalkainen stadilainen.  Halusin korostaa sitä, että suomenruotsalaisuus ei ole automaattisesti erkoopeeläisyyttä, eikä se tarkoita pakkoruotsin hyväksymistä (miksi näin, sen olen tuon jo aikaisemmin tässä ketjussa perustellut)

Isännänviirini on muuten punamusta.
---
---
---

Kikken

Quote from: Uljanov on 01.12.2010, 01:30:20
Kyllä tuota nimitystä kritisoi ohjelmassa ainakin Kaj Kunnas. Ja syystä, nimitys on hölmö ja harhaanjohtava. Kun ruotsinkieliset eivät kerran ole ruotsalaisia, niin sellaiseksi kutsuminen aiheuttaa ihan turhaan väärinkäsityksiä. Ihan sanan rakenteen vuoksi se sopisi paremmin lähinnä Ruotsista Suomeen muuttaneille maahanmuuttajille.

Tämä voi olla totta. Mutta on aivan turha takertua tähän termiin. Kaikki Suomessa tietävät että suomenruotsalainen on suomalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia tai sekä suomea että ruotsia. Aika hankala sitä on nyt alkaa muuttamaan, kun se on pesiytynyt kieleen.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Kikken on 01.12.2010, 01:36:19
Kyllä tuota nimitystä kritisoi ohjelmassa ainakin Kaj Kunnas. Ja syystä, nimitys on hölmö ja harhaanjohtava. Kun ruotsinkieliset eivät kerran ole ruotsalaisia, niin sellaiseksi kutsuminen aiheuttaa ihan turhaan väärinkäsityksiä. Ihan sanan rakenteen vuoksi se sopisi paremmin lähinnä Ruotsista Suomeen muuttaneille maahanmuuttajille.

Tämä voi olla totta. Mutta on aivan turha takertua tähän termiin. Kaikki Suomessa tietävät että suomenruotsalainen on suomalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia tai sekä suomea että ruotsia. Aika hankala sitä on nyt alkaa muuttamaan, kun se on pesiytynyt kieleen.

Totta.

(... josta tulikin mieleeni, että taitaapa olla jo aika poistaa Suomen pienimpään karaokebaariin (Restroomiin) pesiytynyt pappa/fatta-betalarsakki ihan lähitulevaisuudessa.

Rajansa kaikella - jopa riikinruotsalaisilla renkutuksilla bättrefolkin ja näiden hang-aroundien kiljumina stadin yössä.)
---
---
---

kaivanto

Management by Salomon eli mun kielipoliittinen ohjelmani:

Toisen kotimaisen tilalle peruskouluun pakollinen naapurikieli (valikoimaksi: suomi, ruotsi, venäjä, viro, norja, unkari). Sen pitää sitten olla pakollinen aine myös ylioppilaskirjoituksissa.

Karjala takaisin ja samanlaiset kaksikielisyyslait (suomi-venäjä) voimaan Itä-Suomessa, poikkeuksena Viipuri, jonka tulee olla kolmikielinen kaupunki (suomi-ruotsi-venäjä).

Aldaron

Tuo kommenttisi on hyvä esimerkki itsetarkoituksellisesta riidanhaastamisesta: teet tikusta asiaa.

"Suomenruotsalainen" on pelkästään lyhyempi tapa sanoa "ruotsinkielinen suomalainen". Mitään tuon kummempaa mystiikkaa siihen ei sisälly. Itse tosin käytän ilmaisua "ruotsinkielinen" useammin kuin "suomenruotsalainen", mutta pidän sitä aivan puhtaasti makuasiana. Siitä on täysin turha tehdä kiistakysymystä, ellei nimenomaisena tarkoituksena ole haastaa riitaa ruotsinkielisten kanssa.

Ja mitä Talaan tulee: hän ei ole mikään suomalaisuusmies vaan sellaisen karikatyyri, joka jo pelkästään kielenkäytöllään vahingoittaa sitä asiaa jota on ajavinaan. Hänhän toimii kuin olisi Rkp:n perussuomalaisiin ujuttama myyrä, jonka tehtävänä on käytöksellään karkottaa kaikki vähänkin järkevämmät ihmiset omasta vaikutuspiiristään. Kun on lukenut läpi aiemmin tässä ketjussa linkittämäni Talan wikisitaatit, tajuaa siitä miehestä jo kaiken olennaisen.
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

SK

Minua häiritsi ohjelmassa erityisesti se sama asia, kuin maahanmuuttokeskustelussakin. Eli pakkoruotsittajien puolelta tuli monta kertaa näitä "minun tuttavani meni terveyskeskukseen ja kukaan ei puhunut ruotsia" argumentteja. Pakkoruotsin vastustajat sen sijaan puhuivat kokonaistilanteesta, kuten pitääkin.

Toiseksi, varsinkin Björn Månsson ei vastannut hänelle esitettyihin kysymyksiin, vaan alkoi vetämään ihan aiheen ohi.

Sellainenkin kummajainen kuultiin, että pakkoruotsi ei kuulemma ole minkään muun kielen oppimisesta pois. Jos tuntijaossa on määrätty siten, että ruotsin kieli, 5 tuntia, niin silloin ruotsin opiskelu vie tämän viisi tuntia. Jos pakkoa ei olisi, niin silloin se antaisi tilaa muille kielille.

Lisäksi jäi mieleen se, kun joku pakkoruotsittajista sanoi jotenkin niin että "pitää olla monta ikkunaa johon katsoa kun opetellaan kieliä". Minusta se oli sangen huvittavaa, koska nythän tilanne on se, että katsot siihen pakkoruotsi-ikkunaan ja et saa vilkaistakaan mihinkään muualle.

(Nämä siis oman varhaisdementiamuistini mukaan. Jos muistin jonkun kohdan väärin, niin korjatkoon joku sanomisiani.)

Pakkoruotsin vastustajat, erityisesti Sampo Terho pysyi loogisena, ja antoi vastapuolen sortua omaan tunnehöttöönsä.

OT:

Lopussa oli puhetta RKP:stä ja siitä, että se on yhden asian liiken. Olen samaa mieltä, sillä he ajavat kaikkea sellaista, mikä on haitaksi suomalaiselle yhteiskunnalle. Muuta politiikkaa heillä ei juuri ole. Tämän voi todeta katsomalla eduskunnan täysistuntoja. Siellä kun puhutaan vaikka siitä, pitäisikö Suomeen rakentaa sata uutta ydinvoimalaa, niin muut puolueet käyvät debattia asiasta. Äärioikeistossa istuu yksi "päivystäjä" joka sitten jossain vaiheessa saa puheenvuoron ja sanoo näin: "Meillä ei ole kantaa ydinvoimaan, mutta tuleehan sähkölasku edelleen ruotsin kielellä?"
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

Aldaron

Kyllä tuota nimitystä kritisoi ohjelmassa voimakkaasti ainakin Kaj Kunnas. Ja syystä, nimitys on hölmö ja harhaanjohtava. Kun ruotsinkieliset eivät kerran ole ruotsalaisia, niin sellaiseksi kutsuminen aiheuttaa ihan turhaan väärinkäsityksiä. Ihan sanan rakenteen vuoksi se sopisi paremmin lähinnä Ruotsista Suomeen muuttaneille maahanmuuttajille.
Henkilökohtaisesti olen tuossa kysymyksessä samaa mieltä Kunnaksen kanssa, vaikka en koekaan tuota semanttista kysymystä mitenkään kovin tärkeäksi. On kuitenkin huomattava, että Kunnas, joka itse on ruotsinkielinen (tarkemmin sanottuna kaksikielinen kuten itsekin olen) ei kiistänyt muilta oikeutta kutsua itseään suomenruotsalaisiksi, vaan koki sen kuvaavan huonosti omaa identiteettiään.

Lähtökohtaisesti jokaisella kansanryhmällä tulee olla oikeus kutsua itseään millä nimellä haluaa ilman että kukaan ulkopuolinen vetää siitä hernettä nenäänsä. On yksi asia jos ruotsinkielinen (mukaan lukien me kaksikieliset) toteaa, että termi "ruotsinkielinen suomalainen" kuvastaa oikeastaan paremmin hänen identiteettiään kuin termi "suomenruotsalainen" (joka voidaan tulkita väärin, jos pahaa tahtoa löytyy). On kuitenkin täysin eri asia jos joku ruotsinkielisiin aggressiivisesti suhtautuva tulee solvaamaan ruotsinkielisiä "ei-suomalaisiksi" sen perusteella että termi "finlandssvensk" on vakiintunut kieleen 1910-luvulta alkaen.
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

Kullervo Kalervonpoika

Keskustelun taso alkaa saavuttamaan - nyt ja täällä - niinkin korkeita pohjamutia, kuin mihin svekofiilit ja fennomaanit ylettyivät jo edesmenneellä (ja poistetulla) Suoli24:n kielipalstalla. Ei tehdä tästä kansakunnan vessanseinää.

Jätetäänkö sikseen ja palataan pakkoruotsiin, jookos? Luulen, että siitä (ja sen hyödyllisyydestä) täällä vallitsee ihan hyvä konsensus.

Ruotsalaisia emme ole, somaleita meistä ei tule, olkaamme siis suomalaisia. Eikö?
---
---
---

Uljanov

QuoteLähtökohtaisesti jokaisella kansanryhmällä tulee olla oikeus kutsua itseään millä nimellä haluaa ilman että kukaan ulkopuolinen vetää siitä hernettä nenäänsä

Lähtökohtaisesti minulle ei nämä termit kovin paljoa merkitse, ainakaan niin paljoa että jaksaisin niistä tähän aikaan pidempää keskustelua käydä. Kunhan yritin pukea selkeämmiksi sanoiksi patriootin pointtia, kun se tunnuttiin ymmärtävän virheellisesti. Siis patrioottihan puhui juuri noista termeistä, eikä kenenkään suomalaisuudesta tai ei-suomalaisuudesta.

Näin muuten tässä menee väkisinkin yksinkertainen ihminen sekaisin, kun välillä ruotsinkieliset ovat oma kansanryhmänsä ja välillä eivät ole. Termi ruotsalainen tai suomenruotsalainen viittaa erillisyyteen, mielestäni ruotsinkielinen ei viittaa. Puhekielen tasolla termillä suomenruotsalainen viitataan kuitenkin aina vain ja ainoastaan ruotsinkielisiin suomalaisiin, joista ainakaan osalla ei ole mitään tekemistä ruotsalaisen etnisyyden kanssa.

Tämänkin viestin varmaan voi ymmärtää riidanhaastamisena, mutta se ei nyt kuitenkaan ole tarkoitus, kunhan yritin korjata väärinkäsityksiä.

Kutsukoot kansanryhmät itseään miksi haluavat, mutta siitä tuntuu olevan useampaa eri näkemystä, että ovatko ruotsinkieliset kansanryhmä. Siitähän tässä on kyse, mitä kansanryhmällä tarkoitetaan. Yhteinen etninen ryhmä ruotsinkieliset eivät ainakaan ole, sen enempää kuin suomenkielisetkään.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Uljanov on 01.12.2010, 02:16:20
Termi ruotsalainen tai suomenruotsalainen viittaa erillisyyteen, mielestäni ruotsinkielinen ei viittaa.

Olen samaa mieltä.
---
---
---

Aldaron

Olkinuoralla oli hyvä pointti siinä kun hän nosti esille erään ruotsin vapaaehtoistamiseen liittyvän ongelman: sen että monessa tapauksessa siitä, olisiko koululaisella mahdollisuus opiskella ruotsia riippuisi käytännössä ei hänestä itsestään eikä hänen vanhemmistaan, vaan siitä, päätettäisiinkö kuntatasolla ruotsin kuuluvan tarjottavien kielten joukkoon vai ei. Jos ruotsi joutuisi kilpailemaan samoilla ehdoilla saksan, ranskan, venäjän ja espanjan kanssa, se johtaisi käytännössä siihen että osassa kouluista ruotsin voisi valita jo ala-asteella, joissakin ylä-asteella, joissakin vasta lukiossa ja joissakin ehkä ei ollenkaan.

Tästä syystä oikeus oppia ruotsia säilyisi vapaaehtoisuuden puitteissa vain jos kaikille koululaisilla taattaisiin mahdollisuus valita ruotsi asuinkunnasta ja opetusryhmän koosta riippumatta. Tämän oikeuden puuttumisella olisi huomattavan eriarvoistava vaikutus. Viittaan mm. kaksikielisten kuntien virkamiehiltä edellytettävään kielitaitoon ja EK:n tutkimukseen siitä, mitä kieliä yksityiset työnantajat pitävät tärkeinä rekrytoinnissaan.
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

Aldaron

Quote from: Uljanov on 01.12.2010, 02:16:20
Tämänkin viestin varmaan voi ymmärtää riidanhaastamisena  
Ei voi, koska ilmaiset itseäsi asialliseen sävyyn etkä, toisin kuin eräät muut, kiistä ruotsinkielisten olevan suomalaisia.
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen