News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homma ja islamkriittinen kirjahanke

Started by Poitiers, 29.11.2010, 18:30:21

Previous topic - Next topic

Poitiers

QuoteKuinka paljon olet perehtynyt islamia koskevaa kirjallisuuteen, lähinnä tietokirjallisuuteen? Emperor

Sanoisinpa että aika paljon. Olen myös lukenut Koraanin useampaan kertaan, tutustunut jokseenkin perinpohjaisesti tähän Hadith -kirjallisuuteen, sekä myös viettänyt töideni ja harrastusteni vuoksi pitkiä aikoja monissa Lähi-idän, Pohjois-Afrikan ja Aasian islamilaisissa maissa. Minulla on ollut lisäksi lukuisia islaminuskoisia opiskelu- ja työkavereita. Tämä tieteellinen kirjoittaminen on myös oikein tuttua puuhaa, vaikka sitä tässä nyt ei haetakaan.

QuoteMitä odotat kirjalta? Netsi kirjoittamassa siitä miten hirveää islam on ja kuinka kivitykset on perseestä, entä sitten?

Voisitko ystävällisesti lakata lähettelemästä näitä täysin lapsellisia kommenttejasi. Kiitos.
Näillä usein luku- ja kirjoitustaidottomilla, ammatti- ja kielitaidottomilla maahanmuuttajilla ei ole mitään mahdollisuuksia Suomen työmarkkinoilla. He muodostavat kaiken aikaa kasvavan taakan veronmaksajille ja ovat myös otollisinta mahdollista maaperää näille islamilaisille ääriliikkeille.

Emperor

Quote from: Poitiers on 08.12.2010, 06:38:04
Sanoisinpa että aika paljon. Olen myös lukenut Koraanin useampaan kertaan, tutustunut jokseenkin perinpohjaisesti tähän Hadith -kirjallisuuteen, sekä myös viettänyt töideni ja harrastusteni vuoksi pitkiä aikoja monissa Lähi-idän, Pohjois-Afrikan ja Aasian islamilaisissa maissa. Minulla on ollut lisäksi lukuisia islaminuskoisia opiskelu- ja työkavereita. Tämä tieteellinen kirjoittaminen on myös oikein tuttua puuhaa, vaikka sitä tässä nyt ei haetakaan.

Eli olet lukenut Koraanin ja hadith -kirjallisuutta. Muuta?

Haen vain sitä takaa, että jos sinulla on tietämystä asiasta niin olisi myös oletettavaa, että kykenisit myös tarkemmin kartoittamaan kirjan aihepiiriä, näkökulmaa ja ennen kaikkea sitä, mikä on sen ainutlaatuinen muusta edeltävästä kirjallisuudesta poikkeava anti.

Quote from: Poitiers on 08.12.2010, 06:38:04Voisitko ystävällisesti lakata lähettelemästä näitä täysin lapsellisia kommenttejasi. Kiitos.

Minusta siinä ei ollut mitään lapsellista. Minusta tämä koko projekti tässä vaiheessa vaikuttaa vain parodialta, hetken luulin sinua trolliksi. Kysyin kysymyksiä, joihin et syystä tai toisesta vastaa. Voin toistaa ne:

Et halua tieteellistä teosta. Mihin kirjan sisällön pitäisi sitten nojata? Huhupuheisiin? Propagandaan? Uskomuksiin?

Mikä on kirjan funktio? Aiheesta on jo kirjoitettu vaikka kuinka paljon, mikä tehtävä kirjalle jäisi, muuta kuin toistaa vanhoja asioita? Kuinka paljon olet perehtynyt islamia koskevaa kirjallisuuteen, lähinnä tietokirjallisuuteen?

Mitä odotat kirjalta? Netsi kirjoittamassa siitä miten hirveää islam on ja kuinka kivitykset on perseestä, entä sitten?

risto

Quote from: Poitiers on 08.12.2010, 06:38:04
QuoteMitä odotat kirjalta? Netsi kirjoittamassa siitä miten hirveää islam on ja kuinka kivitykset on perseestä, entä sitten?

Voisitko ystävällisesti lakata lähettelemästä näitä täysin lapsellisia kommenttejasi. Kiitos.

Sivustahuuteluna Poitiers, juuri tuolta Emperorin kuvaukselta tuo projektisi vaikuttaa sen perusteella, mitä olet tästä projektista kertonut.

Paljon kuvia käsien katkomisista, silpomisista etc. Iranin ja Saudi-Arabian ikävimmät yksityiskohdat, Afrikan muslimeilta tyttöjen silpominen jne.

Tuossa on vaarana, että syntyy islamista kuva, joka on tuo Miniluvin mainitsema "turbaanipäinen Frankenstein". Toisin sanoen karikatyyri, joka ei ole millään maailmankolkalla tosiasia, vaan yhdistelmä kaikkein vastenmielisimmistä käytännöistä ympäri islamilaista maailmaa. Kuulostaa äkkiseltään lähinnä Hommawatchilta.

Phantasticumin ehdotus oli mielestäni loistava, eli käsiteltäisiin suomalaisten kummallista pokkurointia islamin edessä sisältäen nämä uimahallivuorot, kaksinaismoralistinen suhtautuminen kunniaväkivaltaan, silpomisiin, imaamien puheisiin (Halosen kunniavieras!) yms. Lisäksi olisi syytä ottaa mukaan varhaisempaa historiaa kuten tataarit esimerkkinä siitä, että aina ei ole ollut niin, että maassaolijat sopeutuvat tulijoiden tapoihin vaan juuri toisin päin.

Lempeää ja älykästä monikulturismin kritiikkiä, kiitos. Kiitos ei kiiluvasilmäiselle propagandalle.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Vouti

Mielestäni paras vaihtoehto olisi käsitellä asioita, joissa suomalaiset poliitikot ja virkamiehet pokkuroivat yhdistettynä siihen miksi vaatimuksia eriyttämistoimenpiteistä tehdään. Vaarana toki on, että syyt vaikuttavat hieman kiiluvasilmäiseltä propagandalta ellei jopa täysin absurdeilta.

Hyvänä esimerkkinä voisi heittää erilaiset kättelykaustit (Linnassa, Ruotsin telkkarissa, jne...). Useimmat tietävät, että yleisesti naimakelvollisten naisten ja miesten välinen kätteleminen on kiellettyä. Suurimmalla osalla tietämys asiasta loppuu kuitenkin tähän (myös muslimeilla) ja kielto otetaan sellaisenaan (jos sitä edes noudatetaan).

Syy kieltoon on niinkin absurdi kuin se, että jos kätteleminen voi johtaa houkutukseen, niin se on kiellettyä, koska pahuuden välttäminen on uskonnollinen velvollisuus. Osa juristeista suhtautuu kättelykieltoon tiukemmin, osa lepsummin, koska mielipiteet siitä minkälaisten naisten kätteleminen voi aiheuttaa houkutusta vaihtelevat.

      - Vouti

Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

Vouti

Lisä rikkana rokkaan voisin heittää vielä tärkeän asian. On tärkeää, että jos lainaatte islamin lähteitä tai juridistisia päättelyitä, niin niiden täytyisi olla auktoritiivisista lähteistä tai auktoritiivisilta uskonnollisilta johtajilta / lainoppineilta. Muutoin päättelyt ovat pelkkää sanahelinää, jotka voidaan kumota iänikuisilla argumenteilla (konteksti, tulkinta, monoliitti-argumentti jne...).

Erittäin tärkeä konsepti juridiikasta, mikä on syytä opiskella, on opillinen konsensus ja kuinka se syntyy. Konsensuksen suhteen esimerkiksi sunna-islamin pääkoulukunnat (maliki, hanafi, shafi'i, hanbali) ovat monoliitti. Jos kykenette pysymään konsensuksen sisällä, se estää useimmat yleisluonteiset vasta-argumentit.

Esimerkkinä konsensuksesta voidaan antaa jihad, joka jaetaan ensin kahteen pääryhmään pienempään ja suurempaan. Joista edellinen edustaa sotaa islamilaisen järjestelmän perustamiseksi ja jälkimmäinen hengellistä taistelua omaa "aliminää" vastaan. Nämä kaksi jihadia eivät ole missään tapauksessa toisiaan poissulkevia. Toisin sanoen usein käytetty lause "jihad voidaan tulkita sisäiseksi taisteluksi" on tahallisesti muotoiltu harhauttavaksi.

Pienempi jihad jaetaan edelleen kahteen pääryhmään, puolustukselliseen ja hyökkäykselliseen jihadiin. Juridisesti laillisen henkilön velvollisuus osallistua jihadiin on yhteisöllinen (tarkoittaen vuosittaista riittävää osallistujamäärä) sillä poikkeuksella, että piirittynä jihadista tulee jokaisen kynnelle kykenevän velvollisuus.   

         - Vouti

Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

ike60

#35
Quote from: Phantasticum on 07.12.2010, 21:41:58
Eikö Homma voisi keskittyä niihin asioihin, jotka tällä hetkellä islamin kohdalla puhuttavat.

Näitä ovat muun muassa musliminaisten omat uimahallivuorot, akateemisen imaamikoulutuksen saaminen suomalaiseen yliopistolaitokseen, sharialain mukaan toimivat pankkipalvelut tai kokonaan oma pankki, halal-liha ja sellaisten tuomarien saaminen suomalaiseen oikeuslaitokseen, jotka ymmärtävät islamilaista lakia.

Samaa mieltä kuin Risto: Phantasticumin ehdotus on hyvä. Tuo on aihe josta ei ole olemassa kirjaa, ja joka varmasti kiinnostaa moniakin suomalaisia.

Tuli vielä mieleen yksi kirjakonsepti jossa vältetään tieteellisen artikkelikokoelman vaatima valtava työ. Voisimme nimittäin valita joukon keskeisiä islam-aiheisia kriittisiä kirjoja ja tehdä niistä kirja-arviot. Arviot keskittyisivät kirjojen keskeiseen sisältöön höystettynä mahdollisesti Suomi-relevanteilla osilla. Tällöin kutakin kirjoittajaa kohti tulisi ajatuksella luettavaksi yksi kirja. Artikkelin kirjoittaminenkin helpottuisi kun sitä ei tarvitsisi syntetisoida mittavasta lähdemassasta vaan yhdestä yhtenäisestä lähteestä.

Poitiers

QuoteLempeää ja älykästä monikulturismin kritiikkiä, kiitos. risto

Huumori on aina hyvä ase. Tämä kirjailija Veikko Huovinen sanoi aikoinaan hyvin osuvasti, että näille totalitaristisille aatteille ja hulluille diktaattoreille pitää oppia nauramaan ajoissa.

Totalitarististen yhteiskuntien yksi tärkeimmistä tunnusmerkeistä on se, että niistä puuttuu huumori ja nauru. Jostain Pohjois-Korean uutislähetyksistä ei pahemmin loppukevennyksiä löydy.
Näillä usein luku- ja kirjoitustaidottomilla, ammatti- ja kielitaidottomilla maahanmuuttajilla ei ole mitään mahdollisuuksia Suomen työmarkkinoilla. He muodostavat kaiken aikaa kasvavan taakan veronmaksajille ja ovat myös otollisinta mahdollista maaperää näille islamilaisille ääriliikkeille.

SK


Tässä yhteydessä pitää mainita eräs kirja, joka kannattaa lukea, ennen kuin alkaa omaa kirjaa väsäämään. (Siinä on nimittäin aika iso työ).

Separatismi ja islamismi

Christian Jokinen, Anssi Kullberg, Kustannus OY Suomen Mies

Ilmestynyt vuonna 2006, 461 sivua. ISBN: 952-9872-44-5

Linkki ja hakutulokset.

Jos on väärässä ketjussa niin modet nakatkoon muualle.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

verbum

Yksi aihe kirjassa tietenkin pitäisi olla Islam - Kuvataiteet ja musiikki

Molemmat on islamissa kielletty, erityisesti musiikki. Kuvia kai saa jotain töhriä, mutta saa henkensä kaupalla tietysti varoa ettei kukaan epäile sitä Muhammediksi.

Sitten tietysti Islam ja alkoholi (etanoli), muslimi ei saa juoda viinaa.

verbum

#39
Quote from: kmruuska on 03.01.2011, 11:41:35
Quote from: Julmuri on 03.01.2011, 11:30:52
Toki Ruuska taas tietää paremmin kuin koraani, hadithit tai islaminoppineet. Toisaalta niinhän suvikset aina väittävät tietävänsä paremmin kuin muslimit itse.

Menitpä melkein mihin tahansa muslimimaahan niin kuulet musiikkia joka puolella. Ja tuossa on äkkiä vetästynä pari linkkiä taidemuseoihin vaikkapa Marokossa ja Indonesiassa:

http://www.asiarooms.com/en/travel-guide/morocco/marrakech/marrakech-museums/islamic-art-museum-at-the-majorelle-garden-marrakech.html

http://ohd-artmuseum.blogspot.com/

Egyptissä on mm. The Egyptian Modern Art Museum:
http://www.touregypt.net/featurestories/artmuseum.htm

Minusta todellisuus nyt vaan on parempi lähde kuin joku jihadwatch...

Antamasi esimerkit ovat kaikki maista missä ei ole Sharia lakia käytössä. Kyseiset maat ovat myös maita missä Oikean Islamin harrastajat terrorisoivat maata, koska siellä eletään "syntiä" tehden.

Aivan turha siis antaa esimerkkejä maista missä eletään demokraattisesti "ihmisten hallitsemana". Kaikissa noissa maissa on parlamentti.

junakohtaus

Oikeasti islam on sitä, mitä enimmäkseen ei harrasteta ja se, mitä enimmäkseen harrastetaan, on vain nimeltään islamia?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

E.P.L

Quote from: verbum on 03.01.2011, 11:46:52

Antamasi esimerkit ovat kaikki maista missä ei ole Sharia lakia. Kyseiset maat ovat myös maita missä Oikean Islamin harrastajat terrorisoivat maata.
Jos tuollaista islam krjaa tehdään, ei siihen pitäisikään kerätä tietoa vain ääripäistä tai edes vain tulkitsemalla Koraania. Esimerkiksi vaikka Muhammad menikin naimisiin 9-vuotiaan kanssa, se ei ole laillisesti mahdollista kuin Saudi-Arabiassa ja Jemenissä.

verbum

#42
Quote from: E.P.L on 03.01.2011, 11:51:51
Quote from: verbum on 03.01.2011, 11:46:52

Antamasi esimerkit ovat kaikki maista missä ei ole Sharia lakia. Kyseiset maat ovat myös maita missä Oikean Islamin harrastajat terrorisoivat maata.
Jos tuollaista islam krjaa tehdään, ei siihen pitäisikään kerätä tietoa vain ääripäistä tai edes vain tulkitsemalla Koraania. Esimerkiksi vaikka Muhammad menikin naimisiin 9-vuotiaan kanssa, se ei ole laillisesti mahdollista kuin Saudi-Arabiassa ja Jemenissä.

Eikö Islam, siis Koraani ole muslimeille ohje kaikesta miten pitää elää, miten pitää toimia, kenen astiasta saa syödä ja jos kuitenkin syö niin miten se pitää pestä ennen syöntiä siitä samasta astiasta? Islam on totalitaarinen poliittis-uskonnollinen liike ja jos jotkut maat eivät noudata tätä ohjetta kunnolla niin hehän on synnin tekijöitä ja nimenomaan siksi heitä ja heidän esimerkkejään ei pitäisikään ottaa mukaan kirjaan mikä kertoo ja käsittelee Islamia.

Islamia ei voi mitenkään pehmeästi syödä, kevyesti nieleskellä. Koraanissa on erittäin täsmällisesti kerrottu kaikki ja mitä siellä ei ole kerrottu niin ne yksittäiset asiat pitää  tulkita onko niistä joidenkin ominaisuuksiensa mukaan haittaa Islamille (sitä ei käsitellä siis onko siitä haittaa muslimille vaan kriteeri on onko siitä haittaa islamille).

IDA

No oikeastihan islamissa on erittäin ankara kuvakielto ja aihe olisi sinänsä ihan hyvä. Väittäisin kuitenkin sen olevan monimuotoinen ja vaikea ja, että sen käsittelyyn kannattaisi panostaa jossain muualla, kuin maahanmuuttokriittisessä kirjassa.

Ruuskan googlettamista linkeistä ensimmäinen:

"The botanical garden also houses the Islamic Art Museum featuring North African textiles, jewelry, carpets and other Islamic treasures."

Eli siis jotain aivan muuta, kuin eurooppalaisissa taidemuseoissa.

IDA

Quote from: kmruuska on 03.01.2011, 12:12:36
Kummallista. Minun selaimeni ei löydä tuollaista tekstiä lainkaan siitä linkistä, mutta tällainen lause löytyy:

"You will get mesmerized when having a glance at carpets, jewelry, pottery, paintings and so on."

Juu,ihan eri tavaraa kuin Euroopassa...

Etsin paikan omia sivuja, kun halusin nähdä millaista taidetta siellä on esillä.

Aika oleellisesti erilaista. Tosin niin on kiinalaisissakin taidemuseoissa. Kuitenkin tuo kuvakielto on yksi oleellinen piirre islamissa.

verbum

#45
Quote from: kmruuska on 03.01.2011, 12:17:26
Quote from: verbum on 03.01.2011, 11:46:52
Antamasi esimerkit ovat kaikki maista missä ei ole Sharia lakia käytössä.

Ööh, entä sitten? Ne ovat kaikki oikeita muslimienemmistöisiä maita joissa oikeat muslimit elävät.

He eivät elä Koraanissa olevan Sharia lain mukaisesti. Tulee ottaa huomioon että Koraani on kirja jota tulee tulkita kirjaimellisesti. Siinä ei ole kielikuvia.

Quote
QuoteAivan turha siis antaa esimerkkejä maista missä eletään demokraattisesti "ihmisten hallitsemana". Kaikissa noissa maissa on parlamentti.

Onko siis niin että kristinuskosta esimerkiksi kelpaisi vain maa jossa on käytössä täysin vain ja ainoastaan Raamattuun perustuva lainsäädäntö?

Ootko nyt vähän pihalla? Eihän Raamatussa edes ole mitään lainsäädäntöä... 10 käskyä kyllä löytyy, mutta siinä ne sitten onkin eikä raamatusta koskaan ole tehty mitään valtiota kattavaa lakia vai onko?

dothefake

Luepa tuo, hehe, vaan itsellesi.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.20.html

Taitaa olla sittenkin lakia luettu nimenomaan pihalla, ainakin ulkona.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

junakohtaus

verbum,

tässä nyt yritetään selittää sulle, että reaalisesti olemassaoleva islam ei ole sitä, mitä koraaniin on kirjoitettu.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

verbum

#48
Quote from: junakohtaus on 03.01.2011, 13:03:46
verbum,

tässä nyt yritetään selittää sulle, että reaalisesti olemassaoleva islam ei ole sitä, mitä koraaniin on kirjoitettu.
Ymmärrän tämän.

Se kuitenkin että rinastatte Islamin ja ei Islamin lain mukaan elävää valtiota Islaminaiseksi valtioksi on sama kuin väittäisitte Kiinaa kommunistiseksi valtioksi siksi että heillä on kommunistinen puolue. Eikös Kiina kuitenkin ole maailman kapitalistisin maa..? Tälläisestä olen itse kuullut ja pääsyy siihen on se että he eivät pahemmin seuraa lakeja tai heillä ei edes ole niitä, josta seuraa että palkat menevät palttiarallaa yksilöllisesti eikä työhön liittyvät asiat ole kovasti säännöteltyjä ja määrättyjä.

Ja tästä erosta johtuen, että jos väittää Islamilaiseksi valtioksi sellaista joka ei elä aatteensa mukaisesti on vähän niinkuin "väärin".

Eri asia on sitten se, että onko Islam itsessään muuttunut vai ovatko muslimit vieraantuneet islamista? Kummasta tässä varsinaisesti keskustellaan? Ilmeisesti Islam ei ole muuttunut, mutta siitä voidaan keskustella/arvuutella, että ovatko muslimit vieraantuneet uskostaan ja politiikastaan, jota nimitetään Islamiksi. Ilmeisesti näin on ainakin vähän päässyt käymään, koska Sharia laki ei ole voimassa kaikissa muslimivaltioissa.

edit: hmm.. rehellisyyden nimissä täytyy kuitenkin tunnustaa että näen kiinan kauempana kommunismista mitä näen muslimivaltioiden etäisyyden islamista.

Miniluv

#49
Pajaketju, muistakaa tämä. Kysymys on kirjahankkeesta, varautukaa siihen, että yleinen islamruodinta loppuu jossain vaiheessa.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

IDA

Kirjahankkeessa kannattaisi keskittyä suomentamiseen. Esimerkiksi valikoituja artikkeleja eri kirjoista tai sitten yksi kokonainen kirja.

Islamin vaikutus Suomessa ilmenee kuitenkin näissä maahanmuuton ongelmien kautta tulevissa yksityiskohdissa, joten erityistä, suomalaista näkökulmaa ei oikeastaan ole.

Miniluv

Quote from: Miniluv on 03.01.2011, 13:26:00
Pajaketju, muistakaa tämä. Kysymys on kirjahankkeesta, varautukaa siihen, että yleinen islamruodinta loppuu jossain vaiheessa.


Toisten keskustelijoiden ruodinta katoaa eetteriin hyvin nopeasti.

Poistin yhden kmruuskan viestin.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

eliasj

Sinällään kannatettava ajatus. 100-200 sivua ilman kuvia jaettuna esim. 10 henkilölle ei olisi periaatteessa mahdoton työmäärä; kuka tahansa saa kirjotettua 10-20 sivua islamin ongelmista. Ongelmia ilmaantuu aiheen herkkyyden takia. Kuka haluaa ottaa riskin omalla nimellään, että edes pieni osa omasta tekstistä ei pitäisi paikkaansa? Toisaalta kommentoimalla uutisia ja muslimien omia sanomisia ei olisi niin isoa vaaraa asian totuudettomuudella. Silloin kirja kuitenkin saattaisi olla liikaa Halla-ahon Kirjoituksia uppoavasta lännestä tapainen.

Ulkomaisten artikkelien/kirjojen suomentaminen voisi olla ehkä paras vaihtoehto. Suomentaessa pitää kuitenkin olla erittäin tarkkana, sillä kyseessä on suomentaminen, ei kääntäminen. Yksi malli voisi olla, että jokaista kappaletta kohdin olisi esim. puolet kappaleesta kattava suomennettu alustus, jota voisi peilata Suomen nykytilaan. Tai sitten vain suomentaa ne parhaimmat ihan sellaisenaan, ilman omia kommentteja. Kuhan ideoita heittelen.

Tästä projektista tuli muuten mieleen Jokapiraatinoikeus-pamfletti, joka toimii aika hyvänä piraattiaatteen väitteiden kokoajana. Erona tietysti on, että nyt projektina ei ole maahanmuuton (tai muslimien maahanmuuton) kritisointi, vaan pelkkä Islam-kritiikki.

IDA

Quote from: eliasj on 03.01.2011, 14:59:22
Ongelmia ilmaantuu aiheen herkkyyden takia. Kuka haluaa ottaa riskin omalla nimellään, että edes pieni osa omasta tekstistä ei pitäisi paikkaansa?

Itse kyllä voisin. Pitääkö islam paikkansa? :)

Voisin vaikka kirjoittaa aiheesta miksi sen sanominen, että tuo on minusta selkeästi väärin on kunnioittavampaa, kuin kuin sen hokeminen, että ymmärrän uskosi ja mehän siis ajattelemme samalla tavalla.

Toisaalta suosisin kyllä kokonaishankkeena nimenomaan asiallisten suomennoksia.

Simo Hankaniemi

Itselläni on kollektiivisesta kirjoittamisesta hiukan huonoja kokemuksia. Siis siitä, että saman julkaisun parissa häärää useampia kuin yksi kirjoittaja. Yksimielisyyttä siitä ja tästä asiasta on vaikea saavuttaa. Joku lopulta päättää ja jotkut tuntevat jääneensä paitsioon. Ryhmätyönä tehtävästä kirjasta tulee helposti "komitean suunnittelema hevonen" eli kameli. Kirjoittaminen on mielestäni diktaattorin työtä. Mutta ehkä muilla on aivan erilaisia kokemuksia.

Kirjan tieteellisyydestä sanoisin, ettei sen nimenomaan pidä olla tieteellinen vaan jotakin muuta (tietokirja). Näillä kahdella on olennainen ero. Tieteellisessä teoksessa tuodaan julki uutta, tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa tietoa. Käytännössä tällainen uusi tieteellinen tieto julkaistaan eri tieteenalojen lehdissä ja nettijulkaisuissa, jotka on tarkoitettu suppeille tutkijapiireille, opiskelijoille ja kiinnostuneille.

Tietokirja puolestaan on tarkoitettu laajemmalle yleisölle ja siinä käytetään "yleisesti hyväksyttyä" tieteellistä tietoa, joka ei siis edusta aivan uusinta uutta. Tietokirjassa ei välttämättä ole viitteitä, jos kustantaja ei niitä halua, vaan ainoastaan kirjallisuusluettelo.