News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-11-19 AL:Moni maahanmuuttajanuori erottautuu suomalaisuudesta

Started by jopparai, 19.11.2010, 14:00:49

Previous topic - Next topic

jopparai

Quote from: jobsy on 19.11.2010, 20:58:39
Minusta tutkimuksessa ei ole mitään maailmaa mullistavaa. Se päinvastoin vahvistaa aikaisempia muiden tutkijoiden tuloksia. Ei ole sattumaa, että juuri toisen polven maahanmuuttajissa vanhempien lähtömaan kulttuuri ja identiteetti korostuvat; pahimmassa tapauksessa radikalisoitumiseen asti. Katsokaapa joskus dokumentteja aikoinaan amerikkaan muuttaneista suomalaissiirtolaisista. Niistä paljastuu hyvin, miten toisen polven siirtolaiset, jotka ovat syntyneet amerikassa ja joista monet eivät koskaan ole edes käyneet Suomessa, ovat ylläpitäneet ja säilyttäneet pitkään ja todella korostetun voimakkaana sellaista kulttuurista identiteettiä, aktiviteettia ja yhteisöllisyyttä mitä ei Suomessa ole enää ollut pitkään aikaan. On amerikkalaisten onni, että se tarkoittaa lähinnä kansantanhuja, Kalevala-runoutta, kokkojen polttoa ja sen semmoista erikoisempaa menneen ajan ylläpitoa, eikä esimerkiksi autojen polttamista ja mellakoita. Vasta kolmannen ja neljännen sukupolven kohdalla kiinnostus omia juuria kohtaan on enää näennäistä ja voidaan puhua täydellisestä assimiloitumisesta.

Tästä tulee mieleen juttu, jonka luin useampi vuosi sitten (ikävä kyllä ei lähteitä). Siinä kerrottiin, että USA'ssa ensimmäinen sukupolvi (puhutaan siis Suomalaisista) halusi unohtaa juurensa ja elää kuin muutkin Amerikkalaiset, mutta toinen sukupolvi rupesi etsimään juuriaan. Tässä on kyseessä kuitenkin toisiaan lähellä olevat kulttuurit, joten ei varmaankaan pidä yleistää otsikon juttuun.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

pakruti2c263

Iltalehti 21.07.2010
QuoteAstronautti Kopra yllättyi suosiostaan Suomessa.
Kopran suku on kotoisin Karjalan Valkjärveltä, josta Timothy Kopran isoisä Antti lähti vuonna 1910 Yhdysvaltoihin. Timothyn isä Lennart Kopra puhui vielä sujuvasti suomea, mutta kielitaito ei periytynyt hänen pojalleen. Kopra on kuitenkin sanonut olevansa ylpeä suomalaisista juuristaan

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/07/1158443/astronautti-kopra-yllattyi-suosiostaan-suomessa

Sukujuuret Suomessa, Timothy Kopra:

QuoteAstronautin työ on houkutellut Texasin Austinissa kasvanutta Kopraa lapsesta saakka.

- Kun olin noin kuusivuotias, maamme lähetti miehiä Kuuhun. Minun sukupolveni pikkulasten mielestä astronautti oli siis ammateista kaikkein paras. Isoveljeni, joka oli todellinen avaruushullu, innosti minua entisestään.

Kopran lapsuuden unelma kuitenkin unohtui, kunnes hän tapasi entisiä avaruuslentäjiä illallisella opiskellessaan Yhdysvaltojen asevoimien sotilasakatemia West Pointissa.

- Olin aina haaveillut astronautin ammatista, mutta se ei tuntunut todelliselta. Kun näin nämä miehet ja kuuntelin heidän juttujaan, tajusin että he olivat normaaleja kavereita, jotka olivat työskennelleet todella kovasti ja saavuttaneet tavoitteensa.

West Pointin jälkeen Kopra alkoi tavoitella unelmaansa. Oltuaan ensin armeijan leivissä hän päätyi insinööriksi ja testipilotiksi Nasalle. Puolentoista vuoden työskentelyn jälkeen, vuonna 2000, hänet valittiin astronauttikoulutukseen.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1694103

Ehkäpä Texasin Austinissa ei ollut ostoskeskuksia siihen aikaan, - joissa notkua,- oli "rotia" ja kuria.  
Muuten, kuinka mr. Kopra eroaa amerikkalaisesta?
(Epä)onnistuiko kotoutus, kun kieli unohtui?

Ps. Afrikan raketti-insingjöörejä tässä venttailen.
     Lähdenkin tästä piakkoin kohti punaista planeettaa. (Missä tyttöset
     laulavat la-la-laa!) ;D      

PSS.Taisi hiukan mennä sivu aiheen, anteex off topic.
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

Lemmy

- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Nuivettunut Han-nenetsi

Quote from: Kareliana-55 on 19.11.2010, 16:23:31
Lisään vielä: kyllä mielestäni kaikille tulee suoda oikeus tuntea yhteenkuuluvuutta haluamansa viiteryhmän kanssa, siinä määrin kuin itse kokee niin. Eihän siinä pitäisi kenelläkään toisella olla nokan koputtamista.

No kyllä on jos jonkun porukan yleisimpiä läheiseksi tuntemia viiteryhmiä ovat esmi. al-qaida, taliban ym.
Toksinen soijamaskuliini

Phantasticum

Quote from: pakruti2c263 on 19.11.2010, 22:10:48
Iltalehti 21.07.2010
QuoteAstronautti Kopra yllättyi suosiostaan Suomessa.
Kopran suku on kotoisin Karjalan Valkjärveltä, josta Timothy Kopran isoisä Antti lähti vuonna 1910 Yhdysvaltoihin. Timothyn isä Lennart Kopra puhui vielä sujuvasti suomea, mutta kielitaito ei periytynyt hänen pojalleen. Kopra on kuitenkin sanonut olevansa ylpeä suomalaisista juuristaan

Näin se minun käsittääkseni menee. Amerikkaan muuttaneet amerikkalaistuvat täysin. He ovat amerikkalaisia, ylpeitä omasta maastaan ja vannovat uskollisuuttaan Amerikalle. Silti kai useimmat muistavat myös siirtolaisjuurensa ja osaavat olla ylpeitä niistäkin.

Mutta noin muuten olen sitä miltä, että Timothyn omiminen sisunautiksi oli ihan ihme hehkutusta; sanoisin sen olevan melkein typeryyttä. Tähän pystyvät vain suomalaiset. Olen tuntenut asian johdosta enimmäkseen myötähäpeää.

Sitä paitsi Kopra on hassu nimi. Olisi nyt edes Kopranen.  :P

pakruti2c263

Linaus käytttäjältä: Phantasticum
QuoteMutta noin muuten olen sitä miltä, että Timothyn omiminen sisunautiksi oli ihan ihme hehkutusta; sanoisin sen olevan melkein typeryyttä. Tähän pystyvät vain suomalaiset. Olen tuntenut asian johdosta enimmäkseen myötähäpeää.

Sitä paitsi Kopra on hassu nimi. Olisi nyt edes Kopranen

Sana "Kopra" tarkoittaa kouraa, (miehen)kättä, mikäli edesmenneen evakko-isoäitini/vaaririni kielenkäyttöä tulkitsen.
Kopra = suom.Koura. Eikö Suomen kieli olekin rikas ja vivahteisikas?  
Siinäpä mamulle ja kotoutusopettajalle hiukan purtavaa.
Itseasiassa nimessä ei ole mitään vikaa. Vaihtaisin mr.Kopran kanssa housuja ja nahkojakin.
Luulenpa, ettei tarjous mairittele Timothy Kopraa, vaikka etunimikaimoja olisimmekin. ???

Ps. Sana "Cobra" on taas Hollywood sanastoa joka ei liity asiayhteyteen.
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

Kareliana-55

Quote from: Nuivettunut Han-nenetsi on 19.11.2010, 22:53:40
Quote from: Kareliana-55 on 19.11.2010, 16:23:31
Lisään vielä: kyllä mielestäni kaikille tulee suoda oikeus tuntea yhteenkuuluvuutta haluamansa viiteryhmän kanssa, siinä määrin kuin itse kokee niin. Eihän siinä pitäisi kenelläkään toisella olla nokan koputtamista.

No kyllä on jos jonkun porukan yleisimpiä läheiseksi tuntemia viiteryhmiä ovat esmi. al-qaida, taliban ym.

No joo, ajattelin tuossa esimerkiksi sen tyyppistä haluamaansa viiteryhmään kuulumista, kuin on tullut esiin tuon "Tanssii tähtien kanssa" - ohjelman yhteydessä.
Nasimahan sai uhkauksia ja paheksuntaa osakseen (afgaani-yhteisöltä) vain olemalla mukana kilpailussa.

Rikollinen toiminta nyt on tietystikin aivan eri asia, eihän tässä nyt siitä ollutkaan puhe.
Juurillani seison - en paikoillani.

Saturoitunut

Heeetkinen, eihän "tavallista suomalaisuutta" pidä olla olemassa, sillä Suomihan on jo moniarvoinen. Tutkijalla on selvästikin sattunut jokin aatteellinen erehdys, jonka hän toivon mukaan korjaa ennen seuraavaa apurahahakemustaan.

Bwana

Quote from: pakruti2c263 on 19.11.2010, 22:10:48

Ps. Afrikan raketti-insingjöörejä tässä venttailen.
     Lähdenkin tästä piakkoin kohti punaista planeettaa. (Missä tyttöset
     laulavat la-la-laa!) ;D      

PSS.Taisi hiukan mennä sivu aiheen, anteex off topic.

http://www.irishtimes.com/newspaper/world/2010/1105/1224282724491.html

Älä älä älä tollaisia toivo. Niitä pian saadaan. Tai ollaan siis jo saatu tuon jutussa mainitun Sambian "avaruusohjelman kautta"  :roll:
Nkosi sikelel' Afrika.

pelle12

Jos suomalainen rakentaa identiteettiään erottautumalla mamuista, on hän ahdasmielinen rasisti. Jos mamu rakentaa identiteettiään erottautumalla suomalaisuudesta, on hän kultamuna, korvaamaton monilahjakkuus. Siinä se suuri ero.

Arvoton

No, nythän sana "rasismi" jyllää. Sillä pääsee joka tilanteessa kantaväestön edustajan yläpuolelle - lähes jumalalliseen asemaan. Jos etninen erehtyy liikaa kantaväestön tasolle, silloin on vaikeaa vedota rasismiin. Kaipaan aikaa tulevaksi, jolloin täällä sana on yhtä tyhjä kuin tuolla naapurissa Venäjällä.

En ole kuin pari vuosikymmentä tiennyt, että mamu-lapset joutuvat ristipaineeseen akselilla demokraattinen ympäristö (kaupallisine) houkutuksineen ja maallistuneine tovereineen - kodin (vanhempien) joskus tiukatkin kehitysmaasta mukana kannetut normit.

Minulle on myös aika lailla todennäköistä, että joissakin romaniperheissä kaikki huono olo pistetään kantaväestön piikkiin ja jopa juurrutetaan vihaa valkolaisia kohtaan. Silloin valkolaiset eivät ole täysin ihmisiä, kuten ei varmastikaan muslimiperheiden mukaan vääräuskoiset ole. Kantaväestön pahoinpitelystä ja tappamisesta ei saa kovia tunnontuskia.

En kyllä myöskään ymmärrä, miksi joistakin "maallistuneista" mamuperheistä kasvaa joskus sukupolvi, joka vetää kusta päähän oikein reilusti ja alkavat fundamentalisteiksi ja pahimmillaan itsemurhapommittajiksi. Siihen ei auta kotouttamismiljoonat. Tuskin auttaa edes kantaväestöltä saatava sukupuoliyhteys (vain se toinen).

Ilmeinen päätön tilanne, johon meillä mukaudutaan kuin lampaat on, että muslimityttö joutuu kärsimään taustayhteisönsä takia, kun hän sattuu ihastumaan kantaväestön edustajaan. Siis vapauden valtakunnassamme voidaan sallia tilanne, että musliminaisilta kielletään lähisuhde kantaväestön mieheen (jos tämä ei ole nimenomaan muslimi).

Tommi Korhonen

Minusta tässä keskustelussa sotketaan kaksi eri asiaa. Kyllä minäkin jos muuttaisin ulkomaille haluaisin olla edelleen suomalainen. Mahdolliseen (oma?)kotitalooni pyrkisin tekemään saunan, ja minun asunnosani kuljetaisiin sukkasillaan ja leivottaisiin joulupipareita ja paistettaisiin joulukinkkua. Ja grillattaisiin tylsästi ja juotaisiin lageria. Ja mahdollset lapseni puhuisivat ainakin merkittävältä osalta suomea. Ja itsenäisyyspäivä olisi tärkeimpiä juhlia taloudessa.

Siltä osin kuin tuo koski minua, niin näin teinkin myös ulkomailla asuessani. Onko jotain valittamista?

Kyllä samat oikeudet täytyy olla myös ulkomaalaisille Suomessa.

Mutta se toinen asia on sitten se että olin myös positiivinen asuttamaani maata kohtaan, ja halusin oppia sen kieltä ja tapoja sen verran että pystyn toimimaan siellä. Hoitamaan veroni ja kunnioittaan osaltani heidän tapojaan ja osallistumaan niihin sopivasti. Kunnioittamaan heidän yhteiskuntansa ja olemaan kuppaamata sitä.

Nämä eivät ole ristiriidassa suomalaisen (tai originaalin) identiteetin kanssa. Eipäs nyt ruveta hommafoorumilla liioittelemaan. Tuo alkuperäisen postauksen esittämät asiat eivät vielä ole ongelma, sitten vasta se on ongelma jos näistä vieraista kulttuurivaikutuksista on haittaa tai vaaraa isäntäyhteiskunnalle, tai jos näitä puoli-identiteettisiä on huomattavan paljon. Mutta kyllä minä myös pidän siitä että intialaisen pitämä intialainen ravintola vaikuttaa intialaiselta, eikä kuusankoskelaiselta.

On eri asia olla identiteetiltään osittain lähtömaansa kannalla kuin olla isäntämaata kunnioittamaton ja vahingollinen.

Tämä keskustelu on osin ollut jopa hieman rasistinen tai ainakin muukalaiskammoinen.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.