News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Serkusavioliittojen vaikutus kulttuuriin

Started by törö, 27.11.2010, 18:46:44

Previous topic - Next topic

törö

Sitaatti on pätkäisty tuolta löytyvästä tekstistä.

http://www.uta.fi/tyt/avoin/verkko-opinnot/sosiaaliantropologia/yksilo1.html

QuoteEksogamia merkitsee sitä tapaa, jonka mukaan aviopuolisoa on aina etsittävä oman ryhmän ulkopuolelta. Suurin osa maailman kulttuureista tunnustaa tämän vaatimuksen. Myös Suomessa avioliitot ovat pääsääntöisesti eksogamisia. Ihmiset hakevat aviopuolisonsa yleensä oman sukunsa ulkopuolelta. Lisäksi insestikielto estää avioliitot määrättyjen lähisukulaisten kesken. On siis muistettava, että Suomessakaan ei voi avioitua kenen kanssa haluaa. Voidaankin väittää, että avioliiton muodostaminen on rajattu kaikkialla tietyin säädöksin. Vaikka Euroopassa vallalla oleva käytäntö, joka perustuu eksogamiaan ja kahden yksilön väliseen tunnesiteeseen, on esimerkki minimisäädöksin rajatusta järjestelmästä, on aviopuolison valinnalla juridisesti vahvistetut ja sosiaalisesti ylläpidetyt kriteerit. On kiinnostavaa, että eksogamia ja insestikielto yhdistetään usein toisiinsa. Näin siksi, että insestikieltoa on perusteltu juuri sillä, että sen katsotaan juurruttaneen eksogamisen mallin yhteisöllisen elämän ohjenuoraksi. Usein esitetty väite on, että vasta eksogamisten käytäntöjen yleistyminen on mahdollistanut inhimilliselle kulttuurille ominaisten poliittisten suhteiden muodostamisen, laajempien sosiaalisten organisaatioiden syntymisen ja yhteiskunnallisen valveutuneisuuden kehittymisen. Tämä väitteen historiallinen todentaminen on vaikeaa. Tässä yhteydessä voidaan kuitenkin toistaa jo edellä mainittu seikka, että suurin osa maailman kulttuureista rajoittaa avioliittokäyttäytymistä eksogamisin säännöin ja vaatimuksin. Eksogamian yleisyys ja insestikiellon lähes universaali esiintyminen näyttäisivät viestivän niiden välisestä sosiaalisesta kytköksestä.

Jos eksogamia viittaa ulkoryhmäavioliittoon, viittaa endogamia niihin sääntöihin, vaatimuksiin ja järjestelyihin, joilla aviokumppanien etsintä rajataan sulhasen tai morsiamen lähipiiriin. Usein käytetty esimerkki on arabialainen ja islamilainen ideaaliavioliitto, jossa kahden veljeksen lapset, serkukset, avioituvat keskenään. On tietenkin selvää, että tällaisen liiton järjestämiseen ei ole aina mahdollisuuksia. Tällöin avioliitto järjestetään usein muiden serkkujen välillä. Serkkujen, pikkuserkkujen ja serkkupuolien väliset liitot ovatkin erittäin yleisiä islamilaisessa maailmassa, tosin eivät välttämättömiä eivätkä ainoita mahdollisia ratkaisuja.

Somalia tarjoaa kiinnostavan lähteen tässä suhteessa. Perinteisen avioliittomallin välillä on selvä ero vertailtaessa Somalian etelä- ja pohjoisosia keskenään. Somaliaa ja somaleita tutkinut brittiantropologi I.M. Lewis on korostanut, että sukulaisuuden, politiikan ja taloudellisten resurssien yhteenkietoutumisen seuraukset ilmenevät selvästi somalien avioliittokäyttäytymisessä. Asiaa voidaan arvioida lähemmin tarkastelemalla somalien diya-ryhmien toimintaa poliittisten liittoumien muokkaajina.

Diya-ryhmä on isänpuoleisten sukulaisten muodostama tiivis yhteisö. Se on yhteisvastuussa omista jäsenistään. Se kontrolloi heitä ja maksaa heidän rikkomuksistaan, saaden myös hyvitystä, jos jotain ryhmän jäsenistä on loukattu. Diya-ryhmä on helppo mobilisoida sotilaalliseksi ryhmittymäksi ja sen apuun voidaan turvautua selkkausten aikana. Pohjois-Somaliassa käytäntönä on yleensä ollut, että diya-ryhmän jäsenet eivät avioidu oman ryhmänsä jäsenien kanssa. Morsian etsitään toisesta diya-ryhmästä. Ryhmien suorittama naistenvaihto, avioliittojen muodossa, kertoo kuitenkin aina myös poliittisten suhteiden solmimisesta ja lojaliteetin kasvattamisesta. Avioliitto voidaan lisäksi nähdä toimenpiteenä, jonka avulla pyritään taloudellisten resurssien yhä parempaan hyödyntämiseen.

Toisin kuin pohjoisilla alueilla, Etelä-Somaliassa avioliitot ovat yleensä solmittu oman diya-ryhmän jäsenten kesken. Syy tähän kulttuuriseen eroon juontuu siitä seikasta, että eteläisessä Somaliassa isänpuoleiset sukulaissuhteet eivät ole yhtä kiinteitä kuin pohjoisosissa. Etelä-Somaliassa avioliitoilla pyritäänkin vahvistamaan juuri isänpuoleisia sukulaisuussuhteita. Ihanneavioliitto on perinteinen islamilainen serkusavioliitto, veljesten jälkeläisten kesken.

Etelä- ja Pohjois-Somalian avioitumiskäytännöissä ilmeneviä eroja selittää osaltaan taloudellisten olosuhteiden erilaisuus. Pohjois-Somalian asukkaat ovat olleet perinteisesti paimentolaisia, toisin kuin etelässä, jossa maanviljely on ollut keskeinen elinkeinomuoto. Varsin liikkuva paimentolaiselämä rakentuu sukujen välisille liitoille, joilla pyritään niukkojen resurssien maksimaaliseen hyödyntämiseen ja eliminoimaan mahdollisia poliittisia konflikteja, jotka uhkaisivat toimeentuloa ankarissa luonnonolosuhteissa. Tilanne on siis varsin erilainen kuin maanviljelyyn ja maaomistukseen perustuvassa järjestelmässä, jossa paikallisuus nousee sukulaisuuden ohella tärkeäksi liittolaisuuden kriteeriksi. Etelässä avioliitoilla pyritäänkin vahvistamaan lähisuvun siteitä maa-alueeseen, täten avioliitoilla on tärkeä merkitys maaomaisuuden säilymisessä diya-ryhmän hallussa. Eroista huolimatta linjasuku on kuitenkin keskeinen yksilön identiteetin ja aseman määrittelijä niin etelässä kuin pohjoisessakin, niin miesten kuin naistenkin kohdalla. Esimerkiksi Pohjois-Somaliassa avioliitto ei murra vaimon suhdetta omaan sukuunsa ja omaan diya-ryhmäänsä.


On siis selvää, että kaikki kulttuurit tunnustavat joitain sääntöjä, joilla potentiaalisten aviopuolisoiden valintaa rajataan ja joilla parhaina pidetyt avioliittomuodot määritellään. Jo yksin insestikielto rajaa yksilöiden seksuaalista ja avioitumiskäyttäytymistä varsin tehokkaasti sulkien määrätyn joukon ihmisiä aviopuolisokandidaattien ulkopuolelle. Mutta kuten edellä on jo todettu insestikielto ilmenee erilaisena eri kulttuureissa. Erästä insestikiellon seurausta ja parhaana pidetyn avioliiton muotoa onkin syytä tarkastella lähemmin. Itse asiassa olemme viitanneet siihen jo edellisissä kappaleissa.

Kyse on islamilaisesta ideaaliavioliitosta, jossa mies avioituu isän veljen tyttären kanssa. Tällaista liittoa kutsutaan yleisesti rinnakkaisserkusavioliitoksi ja se erotetaan kategorisesti ristikkäisserkusavioliitosta. Kyse on kahdesta erilaisesta sosiaalisesta suhteesta. Rinnakkaisserkusavioliitto tarkoittaa samaa sukupuolta olevien sisarusten lasten välistä liittoa ja ristikkäisserkusavioliitto eri sukupuolta olevien sisarusten lasten liittoa. Monissa kulttuureissa rinnakkaisserkusavioliitto mielletään liian läheiseksi, joten sitä pidetään insestisenä suhteena, ja täten ristikkäisserkusavioliitolle suodaan preferenssi avioliittoja suunniteltaessa. Mutta vaikka veljesten lasten välistä suhdetta pidetäänkin ihanneliittona esimerkiksi eteläisessä Somaliassa, yhdistetään Afrikan ja Lähi-Idän islamilaisissa kulttuureissa insestinen suhde usein nimenomaan juuri rinnakkaisserkusavioliittoon. Toisin sanoen, vaikka veljesten lasten välinen liitto sallitaan, pidetään sisarien lasten suhdetta liian läheisenä, insestisenä, ja se pyritään kulttuurisesti torjumaan.


Elikä siis, pohjoissomalialaiset eivät eteläsomalialaisista poiketen liiemmin serkusavioliittoja harrasta. Muita eroja eteläsomalialaisiin verrattuna ovat mm. merirosvojen puuttuminen, ei havaittavaa määrää muiden syyttelemistä, avun mouruamista ja sekalaista vikinää ainakaan länsimaisessa (ja tuskin pohjoissomalialaisessakaan) mediassa, pakolaisien ongelmaton sopeutuminen Suomeen ja muihin länsimaihin sekä lähes kaikkien pakolaisien palaaminen takaisin kotikonnuille heti kun eteläsomalialaisien aloittama sisällissota lakkaisi ulottumasta pohjoiseen siitä yksinkertaisesta syystä, että ampumatarvikkeet kävivät niin vähiin, että jopa Mogadishu on välillä melko pitkiäkin aikoja rauhallinen eri osapuolten varustautuessa seuraavaan nahinaan.

Toisaalta tiedämme useita sukupolvia jatkuneen serkusavioliittokierteen aiheuttavan kehitysvammaisuutta, perimästä johtuvia sairauksia ja ynnä muuta rappeutuvan perimään liittyviä ongelmia, puhumattakaan järjestettyihin avioliittoihin liittyvistä ongelmista.

http://atuubi.yle.fi/keskustelu/id-2006267

Minusta olisi syytä alkaa etsiä islamilaisen maailman epätoivoisien kriisipesäkkeiden tilanteeseen siitä mitä tekstissä (arvatakseni mokutukseen liittyvistä syistä) kutsutaan islamilaiseksi ideaaliavioliitoksi, vaikka suuri osa islamilaisesta maailmasta vastustaa sitä niin kuin moniavioisuuttakin. Muutenkin on ainakin allekirjoittaneelle syntynyt sellainen vaikutelma, että eniten uutisotsikoissa komeilevat serkusavioliittoja suosivat muslimikulttuurit ja niitä karsastavat muslimikulttuurit kykenevät aika hyvin pitämään huolta omista asioistaan.

Edit: pientä viilaamista

tarhuri

Kovin oli mielenkiintoista luettavaa, tosin varmaan aika palonarkaakin.  Asia on sinänsä minusta hyvinkin järkeenkäypää ja tarjoaa loogista selitystä.  Kiitos kaunis.
Olen olemassa, siis ajattelen.

törö

Google-haulla "inbred muslims" löytyy kaikkea jännää.

http://www.google.fi/search?q=inbred+muslims&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

Esim. brittien ympäristöministeri Phil Woolas on luonnehtinut tiettyjen muslimiyhteisöjen sisäsiittoisuutta kansanterveydelliseksi aikapommiksi.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article3342040.ece
Quote
Woolas emphasised the practice did not extend to all Muslim communities but was confined mainly to families originating from rural Pakistan. However, up to half of all marriages within these communities are estimated to involve first cousins.

Medical research suggests that while British Pakistanis are responsible for 3% of all births, they account for one in three British children born with genetic illnesses.

Eli kiteytetysti käännettynä: Pakistanilaisvähemmistön avioliitoista noin puolet solmitaan ensimmäisien serkusten välille. Tutkimukset osoittavat, että vaikka vain 3% brittien syntyvyydestä on pakistanilaisian "vastuulla", joka noin kolmas geneettisistä sairauksista kärsivä lapsi on heidän jälkeläisensä.


Ernst

Duoda, duoda, ei kai kenellekään ole varsinainen ylläri, että genetiikan alalla  korkeintaan kamelien ja aasien risteyttämiseen perehtynyt "kulttuuri" on pikkuisen vaikeuksissa oman lisääntymisensä kanssa, kun korkein saatavissa oleva oppi on koraanista eikä yhtään bio- tai lääketieteen Nobelia ole islamilaiseen maailmaan annettu. Pois luetaan tietenkin Yhdysvaltojen tiedeyhteisössä kunnostautuneet taustasta ja uskonnosta riippumatta.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

törö

Kyllä tämä kissa kannattaa nostaa pöydälle.

Suomalaisien sisäsiittoisuudesta on meuhkattu jo vuosia, vaikkei siihen erityistä syytä olekaan, mutta eräiden kulttuurien edustajien todellinen sisäsiittoisuus on muka liian sensitiivinen aihe julkiseen keskusteluun, vaikka näitä serkusavioliittoja harrastavia epeleitä haalitaan tänne muka parantamaan suomalaista geeniperimää.

Paljonpa se kantaväestön geeneihin vaikuttaa kun maahanmuuttajavähemmistö ei tykkää solmia avioliittoja edes samaa kulttuuria edustavien sukujen välille vaan serkku sen puolison olla pitää.

Lentomestari

Quote from: törö on 28.11.2010, 10:57:10
Kyllä tämä kissa kannattaa nostaa pöydälle.


Todentotta esille pitäisi, mutta kuinkas se rotu/rasismisyytösten tässä yhteydessä? Hankalaa, kuitenkin tätä helvetin maahanmuuttoa on mainostettu suomalaisten köyhällä geeniperimällä. Meidän geenikarttaa saa kritisoida vaikka kuinka, vaan meneppäs sanomaan jotain paskanistanin tai suomalian geenimutaatioista, nin käräjätupa kutsuu.

Siis, rikastukoon Suomi sisäsiittoisella kansalla....huokaus....

törö

#6
Jos ei verrata serkusavioliittoja harrastavia maahanmuuttajia Korkeasaaren paviaaneihin ja korostetaan, ettei ole mitään syytä epäillä esim. pohjoissomalialaisien olevan yhtään suomalaisia sairaampia niin kyllä tästä jonkinlaisen keskustelun luulisi aikaiseksi saavan. Kaikkihan joka tapauksessa tietävät, etteivät rotukoiratkaan ole järin terveitä vaan vähemmällä vaivalla pääsee kun tyytyy sekarotuiseen lemmikkiin.

Keskittymällä serkusavioliitoista seuraaviin geneettisiin sairauksiin saadaan keskustelu pyörimään kaikkein tärkeimmän aiheen eli rahan ympärillä. Jos tupakoiva ja kovia rasvoja paljon syövä kantasuomalainen on melkeinpä rikollinen, koska hänellä on keskimääräistä suurempi riski sairastua vakavasti, niin kyllä serkkunsa naineessa eteläsomalialaisessakin on vikaa.


Edit: Poistin viittaukset tiettyyn sisäsiittoisuuden yleisesti tunnettuun oireeseen, koska sen mainitseminen saattaisi yllyttää käänteiseen rassissmiin.

pelle12

#7
 Suomessa on pyritty välttämään sekä rinnakais- että ristikkäisserkkuavioliittoja, jo kauan ennen mitään pysyvää lainsäädäntöä asiasta, puhumattakaan modernista genetiikasta. Wanha sanonta:' Vain sika (vai oliko se koira) samasta kylästä nai' oli myös varoittavana muistutuksena, että liian läheinen maantieteellinenkään naiminen ei ollut suotavaa.
Tuosta serkkujen kesken naimisesta saattaa johtua hälyttävä autismitapauksien yleistyminen somaliväestön keskuudessa.