News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kirja: Suomessa elävien maahanmuuttajien kokemuksia ympärileikkauksesta

Started by Kaptah, 20.03.2009, 20:23:08

Previous topic - Next topic

Kaptah

http://www.ihmisoikeusliitto.fi/projektit/kokonainen/Mulkin%20julkaisu.pdf

Suosittelen lukemaan. Tässä tutkitaan nimenomaan Suomessa elävien maahanmuuttajien kokemuksia ympärileikkauksesta. Esimerkiksi näin kertoo nuori Suomessa asuva tyttö, joka hakeutui itse Afrikassa käydessään ympärileikattavaksi.

"Nuori tyttö selitti, miksi hänet oli leikattu:
Ei se varsinaisesti mikään leikkaus ollut. Haluttiin,
että verta vaan tulee, se oli siinä. Ei mitään ommeltu
eikä koskettu, se vain pikkusen viillettiin...
Uskonto... Minä itse halusin loppujen lopuksi. Se ei
ollut varsinainen leikkaus, minä itse halusin näin...
Jos minä olisin kieltäytynyt, ei varmaan olisi mitenkään
käynyt. Mutta minä halusin, koska se on kunniallisempaa.
Se on meidän kulttuuri, Jumala suosittelee...
Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun...
Ei ollut minkäänlaista kipua, koska se ei ollut leikkaus.
Ei minkäännäköisiä ongelmia... Jos minua ei
olisi ympärileikattu, sitten olisi kipuja ja vaivoja varmaan.
Ympärileikkaus, että alapäästä otetaan pieni
liha pois tai sitten vaan viilletään, on ihan hyvä asia
ihmiselle. Kiinniompeleminen on kauheeta, se on hirveetä.
Hui, se on silpomista eikä ympärileikkaamista.
Minun tyttärelleni tehdään samalla tavalla kuin
minulle. Minä en toivo hänelle minkäänlaista silpomista
vaan samalla lailla, iisisti, kuin minulle.
Vuodatetaan vain pisara verta...
Se on just tää, vähän verta vaan, että ei silvota, se
on sunna. Se on sallittu Koraanissakin vain se
sunna... Ainahan uskonnosta ihminen lähtee liikkeelle,
se (ympärileikkaus) on uskonnollista. Jos
kerta Jumala sanoo näin, miksi se ei olisi myös terveellistä.
Ja varmaan elämäkin on helpompi myöhemmin,
jos on leikattu... Ei se ole kummallista, jos
muslimityttö leikkauttaa itsensä. Sehän on se logo
mistä tietää, että se on muslimi... Minun mielestäni
ympärileikkauksessa ei ole mitään väärää. Mielestäni
se on ruman näköistä kun ihmistä ei ole ympärileikattu...
Mun mielestä ympärileikattu nainen on kaunis
asia.
Nuoren tytön tarinasta nousee vahvasti ympärileikkauksen
merkitys nuoren tytön kulttuuriselle ja
uskonnolliselle identiteetille:
Sehän on se meidän vanha kulttuuriperinne. Se on
osa meitä ja sitä ei voi muuttaa koskaan. Ja mun
mummot, niitten äidit, meidän suku, kaikki on ympärileikattu.
Se joka ei oo, niin se on ikään kuin häpeätahra
tai häpeäpilkku. Se ei oo niinku mitään. Ja mä
en tietenkään halunnut siinä tilanteessa olla "ei mikään".
Mä halusin olla se joku, se x-maalainen neiti."
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Kaptah

Noissa haastatteluissa pari asiaa on aika huolestuttavia: Ensinnäkin yleinen perustelu myös ympärileikkaamattomuudelle on seuraava: En ympärileikkauttaisi tytärtäni, koska se on Islamin vastaista. Eli sieltä se kuitenkin haetaan se peruste eikä ihmisoikeuksista tai muusta.

Toisekseen monet sanovat, että voisivat sunna-leikkauttaa eli tehdä sen lievän version, jos painostetaan. Tiesin kyllä ennestään, että muslimeilla yhteisön paine on valtava, mutta on silti järkyttävää, että isät mieluummin tuottavat tyttärelleen kärsimystä kuin vastustavat yleistä mielipidettä.

edit: Niinikään pistää vihaksi, kuinka naisten seksuaalielämä on kaikkien yhteinen asia. Aikuiset perustelevat näkemyksiään sillä, miten heidän sukulaistensa, puolison sukulaisten ja veljen siskon kummin kaiman tyttäret ovat olleet neitsyitä avioliittoon asti ympärileikkaamattominakin.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Kullervo Kalervonpoika

Kun kerran olen valinnut päivän teemaksi arkistojen pölyttämisen, niin tässä Hyysärin uutinen aiheesta vuodelta 1995:

"Arvaa sattuiko se!"

Quote"Minut lähetettiin Pohjois-Somaliaan ympärileikattavaksi. Palkinnoksi luvattiin karkkipussi ja minulle sanottiin, että leikkauksen jälkeen minä olen puhdas. Somaliassa karkit ovat todella harvinaisia. Pelkäsin hirveästi ja se nainen joka minut ympärileikkasi oli vanha ämmä, sama, joka oli ympärileikannut minun äitinä. Se ei edes nähnyt kunnolla."

Quote"Minua ei puudutettu. Leikkaus tehtiin partakoneen terällä. Arvaa vaan sattuiko se! Ihan hirveästi. Sitten minut ommeltiin kiinni. Jälkeenpäin olin ylpeä siitä, niinhän kaikki tytöt olivat."

Halimille (nimi on muutettu) tehtiin faraoninen ympärileikkaus kuusivuotiaana. Nyt, yli kymmenen vuotta myöhemmin Suomessa Halim on tiukasti ympärileikkausta vastaan.

Quote"Sitä ei minun tyttärilleni tehdä. Minä olen ylpeä siitä, että olen somali mutta voi sitä olla kunnollinen somalinainen vaikka ei olekaan ympärileikattu."

Halimin mieli muuttui lopullisesti kun hänen somaliystävänsä sai ympärileikkauksen vuoksi pahoja virtsaamisvaikeuksia.

Quote"Kaverillani oli hirveä vessahätä mutta mitään ei tullut ulos!"

Quote"Virtsarakko oli siirtynyt. Lääkäri halusi avata hänet mutta tyttö ja hänen äitinsä eivät suostuneet. Hänestä olisi tullut epäpuhdas eikä somalimies mene sellaisen naisen kanssa naimisiin. Minä rupesin ajattelemaan että tässä ei ole mitään järkeä."

Somaliassa voi olla isompi vamma jos ympärileikkausta ei ole tehty. Lapsena Halim tunsi ympärileikkaamattoman tytön. Kukaan ei suostunut puhumaan hänen kanssaan. Lopulta tyttö pakotti vanhempansa järjestämään hänelle ympärileikkauksen.

Quote"Fyysisten vaivojen lisäksi ympärileikkaus muuttaa suhdetta seksiin. Ei siitä nauti, kun tietää, että se tuottaa tuskaa."

Melkein kaikki naiset ja miehet, jotka Halim tuntee kannattavat ympärileikkausta. Se auttaa pysymään puhtaana ennen avioliittoa. Halimin mukaan lopullisen päätöksen tekee perheen äiti.

Quote"Ystäväni ovat sanoneet, etteivät he halua luopua omasta kulttuuristaan."

Suomalaisten rasismi kärjistää tilannetta.

Quote"Monet sanovat, että miksi pitäisi ottaa niiden tapoja, jotka eivät pidä meistä."

Lähde: HS 6.3.1995
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Kaptah

Quote"Virtsarakko oli siirtynyt. Lääkäri halusi avata hänet mutta tyttö ja hänen äitinsä eivät suostuneet. Hänestä olisi tullut epäpuhdas eikä somalimies mene sellaisen naisen kanssa naimisiin. Minä rupesin ajattelemaan että tässä ei ole mitään järkeä."

Somaliassa voi olla isompi vamma jos ympärileikkausta ei ole tehty. Lapsena Halim tunsi ympärileikkaamattoman tytön. Kukaan ei suostunut puhumaan hänen kanssaan. Lopulta tyttö pakotti vanhempansa järjestämään hänelle ympärileikkauksen.

Quote"Fyysisten vaivojen lisäksi ympärileikkaus muuttaa suhdetta seksiin. Ei siitä nauti, kun tietää, että se tuottaa tuskaa."

Melkein kaikki naiset ja miehet, jotka Halim tuntee kannattavat ympärileikkausta. Se auttaa pysymään puhtaana ennen avioliittoa. Halimin mukaan lopullisen päätöksen tekee perheen äiti.

Oksettavaa toimintaa kyllä. Melkein kaikki miehet ja naiset kannattavat ympärileikkausta? Vieläköhän tuollaista voidaan kirjoittaa?

En minä sinänsä ihmettele, että nuo allahilla pelotellut, täysin kouluttamattomat ja tietämättömät ihmiset uskovat tuohon, mutta jotain tarttis silti asialle tehdä. On se nyt perkele, jos tässä maassa asuvien pikkutyttöjen pimppejä pitää silpoa.
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

Kaptah

Kyllä tähän on feministitkin puuttunut aika kovin äänenpainoin. Tällä forumilla tuntuu olevan erittäin olkiukkomainen kuva feminismistä. Eivät kaikki feministit ole Akuliinoja.
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

Elisa

Olen puhunut asiasta muutaman egyptiläisen naisen kanssa. Luulen, että rituaali on lieventynyt varsinkin sivistyneissä piireissä minimiin, mutta sen ylläpito elää vahvana. Perimätietona opitaan, että se on ainoa kunniallinen tapa olla nainen.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

mikkoellila

Quote from: Kaptah on 20.03.2009, 20:31:16
Tiesin kyllä ennestään, että muslimeilla yhteisön paine on valtava, mutta on silti järkyttävää, että isät mieluummin tuottavat tyttärelleen kärsimystä kuin vastustavat yleistä mielipidettä.

Tyttöjen ympärileikkauksia eivät yleensä tee/teetä tyttöjen isät, vaan äidit, isoäidit, tädit ym. naispuoliset sukulaiset.

Kyseessä on nimenomaan naisten keskinäinen perverssi tapa kontrolloida nuorten naisten seksuaalisuutta.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: mikkoellila on 24.07.2009, 00:49:36
Quote from: Kaptah on 20.03.2009, 20:31:16
Tiesin kyllä ennestään, että muslimeilla yhteisön paine on valtava, mutta on silti järkyttävää, että isät mieluummin tuottavat tyttärelleen kärsimystä kuin vastustavat yleistä mielipidettä.

Tyttöjen ympärileikkauksia eivät yleensä tee/teetä tyttöjen isät, vaan äidit, isoäidit, tädit ym. naispuoliset sukulaiset.

Kyseessä on nimenomaan naisten keskinäinen perverssi tapa kontrolloida nuorten naisten seksuaalisuutta.

Mikko on oikeassa.

Kiihotan jokaista asiasta kiinnostunutta tutustumaan jo aikaisemmin mainostamaani Arja Tiilikaisen kirjaan "Arjen Islam - somalinaisten elämä Suomessa".

Veikkaan vahvasti, että Tiilikainen ei enää nykyään kirjoittaisi noin avointa kirjaa....
---
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Tapio Arjo on 24.07.2009, 01:03:34
Eikös se ole Marja, vai väistänkö muurin?

Korjataan kirjoitusvirhe: Marja Tiilikainen.
---
---
---

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Tapio Arjo on 24.07.2009, 01:16:56
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 24.07.2009, 01:09:29
Korjataan kirjoitusvirhe: Marja Tiilikainen.

Sen verran Kullervo sai minut kiinnostumaan, että tilasin kirjan Salon kirjastosta Muurlan kirjastoon, jota käytän.

En ole tätä nimittäin lukenut.

Mitä lukemiseen tulee, niin paahdan öisin toista kertaa Hankamäen Sensuurin Suomea ja väliin Mustaa joutsenta. Erinomaisia opuksia, varsinkin Sensuurin Suomi -järkäle, jonka jokaisen suomalaisen pitäisi lukea.

Kyllä.
---
---
---

kaivanto

Täytyypä pyytää vaimoa etsimään Kätilöopiston aikainen ryhmätyönsä, jonka kirjoitin puhtaaksi joskus vuonna 1994 tms. Siinä käsitellään muistaakseni lähinnä suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän reaktioita tyttöjen sukupuolielinten silpomiseen, yhtenä lähteenä myös Mulki Mölsä.

Kipin kapin sitten kaikki nuivistelijat kiilaamaan mun ohi tässä Lärvikirja-vetoomuksessa ;)

http://apps.facebook.com/causes/130689/7883402?m=6d54c0aa