News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suoran demokratian puolue

Started by xosk, 07.10.2010, 23:43:45

Previous topic - Next topic

xosk

Terve!

Olen kuullut, että suora demokratia on kova juttu. Tuli mieleen tällainen ajatus, onkohan kukaan asiaa ajatellut: Voisiko eduskuntapuolue (ja siihen kuuluvat edustajat) ottaa päätöksensä itse järjestetyissä kansanvaaleissa, jos puolueen säännöt niin sanoisivat?
1. Äänestä suoran demokratian puolue hallitukseen.
2. Puolue järjestää kansalaisille luotettavalla tavalla vaalit päätettävistä asioista aika ajoin.
3. Puolueen jäsenet sitoutuvat noudattamaan kansan päätöstä (enemmistö) äänestetyissä asioissa.

Kysymyksiä: Kieltääkö laki tällaisen? Jos ei, niin mikä ideassa on vialla? Vaalit vaativat paljon resursseja, joten pelkkä puolueitten saama valtion tuki ei riittäne?

Oami

Tällainen on.

http://www.nettipuolue.net/

Siitä vaan kannattajakorttia allekirjoittamaan, kunhan nyt tästä yhdistysrekisteriin ensin pääsevät.

Itse en siis ole missään tekemisissä tämän porukan kanssa, mutta seurailenpa mielenkiinnolla.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Timoteus

Nettipuolue, jonka nettisivuilla (ml. foorumi ja vieraskirja) ei ole tapahtunut mitään yli kuukauteen, vaikuttaa pahasti lähtökuoppiinsa kuukahtaneelta hankkeelta.

Oami

Quote from: Timoteus on 08.10.2010, 06:29:59
Nettipuolue, jonka nettisivuilla (ml. foorumi ja vieraskirja) ei ole tapahtunut mitään yli kuukauteen, vaikuttaa pahasti lähtökuoppiinsa kuukahtaneelta hankkeelta.

Se on mahdollista. Itse veikkaan että odottelevat yhdistysrekisterimerkintää.

Sen verran sanon kyllä että tällä kierroksella ei tyhjästä mukaan kerkiä enää niin millään. Rehellisesti sanoen en usko että Nettipuoluekaan kerkiää, ei vaikka saisivat yhdistysrekisterimerkinnän tänään ja aloittaisivat korttikeräyksen välittömästi. Mutta voihan sitä seuraaviin vaaleihin yritellä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

_w_

Kunnallisvaaleihin kantsii muutenkin uusien puolueiden se panostus laittaa, eduskuntavaaleissa on hankalaa uusien puolueiden päästä esille kumminkin. Kunnallisvaaleissa äänimäärät joilla valtuustoihin pääsevät on niin paljon pienempiä ja sitten siellä ahkerasti esillä olemalla voi saada lisää ääniä seuraavissa eduskuntavaaleissa.