News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Monikulttuurinen Helsinki jo 1900-luvulla!

Started by Lemmy, 23.09.2010, 01:24:31

Previous topic - Next topic

Lemmy

HS 100 vuotta sitten:

QuoteTatarit tylsine kasvoineen ja patalakkeineen, juutalaiset kauppamiessilmineen ja suurine vaatemyttyineen, viluiset italialaiset kipsitavaroineen ja hedelmäryssät kehuvine huutoineen antavat ensi vaikutelman, joka ei vastaa oikein kotimaista. Tähän tulevat vielä lisäksi venäläisten jäätelön myyjäin käheät huudot ja posetiivin kuluneet sävelet"

Kuvaus Hämeentiestä 1910, lieneekö paljon muuttunut 100 vuodessa?
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Rafael K.

Oliko tämä nyt retorinen kysymys?

Suomessa oli paljon ulkomaalaisia 1920-luvulla. Suurin osa häipyi jonnekin tai sulautui kantaväestöön. Tataarit, juutalaiset ja venäläiset olivat vähemmistöinä lähes näkymättömiä, koska olivat niin pieniä (muutama tuhat kutakin).

Kaikki tuossa lehtiartikkelissa mainitut ulkomaalaiset ovat tulleet Suomeen myymään jotakin. Tuskinpa maahanmuutto olisi Suomessakaan mikään poliittinen kysymys, jos tänne tulisi vain turkkilaisia paistamaan kebabpizzaa. Kebabin tai pitsan kysyntä on kuitenkin rajattua, mutta verovaroin kustannetun kulttuurisen rikastuksen kysyntä on ilmeisesti johtavien poliitikkojemme mielestä rajaton.

Jouko

Quote from: Rafael K. on 23.09.2010, 14:30:51
Oliko tämä nyt retorinen kysymys?

Suomessa oli paljon ulkomaalaisia 1920-luvulla. Suurin osa häipyi jonnekin tai sulautui kantaväestöön. Tataarit, juutalaiset ja venäläiset olivat vähemmistöinä lähes näkymättömiä, koska olivat niin pieniä (muutama tuhat kutakin).

Kaikki tuossa lehtiartikkelissa mainitut ulkomaalaiset ovat tulleet Suomeen myymään jotakin. Tuskinpa maahanmuutto olisi Suomessakaan mikään poliittinen kysymys, jos tänne tulisi vain turkkilaisia paistamaan kebabpizzaa. Kebabin tai pitsan kysyntä on kuitenkin rajattua, mutta verovaroin kustannetun kulttuurisen rikastuksen kysyntä on ilmeisesti johtavien poliitikkojemme mielestä rajaton.
Tunnen yhden laukkuryssän jälkeläisen kolmannessa polvessa. Nimi on Suomalainen. En muista alkuperäistä venäläistä sukunimeä. Äijä on kyllä ihan venäläisen pajarin tai kasakan näköinen mustine partoineen ja tuuheinen kulmakarvoineen mutta aitona suomalaisena häntä pidän. Puhuu Varsinais-Suomen murretta. Kova hihittelijä. ;D
Olisi hauska tavata aitoa Itä-Suomen murretta puhuva musta(nainen). ;)
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

kapa.

Quote from: Jouko on 23.09.2010, 14:41:56
Olisi hauska tavata aitoa Itä-Suomen murretta puhuva musta(nainen). ;)
Ai vähän niin kuin tähän tyyliin:
http://www.youtube.com/watch?v=YcdCwKq9I44

Phantasticum

Quote from: Lemmy on 23.09.2010, 01:24:31
QuoteTatarit tylsine kasvoineen ja patalakkeineen, juutalaiset kauppamiessilmineen ja suurine vaatemyttyineen, viluiset italialaiset kipsitavaroineen ja hedelmäryssät kehuvine huutoineen antavat ensi vaikutelman, joka ei vastaa oikein kotimaista. Tähän tulevat vielä lisäksi venäläisten jäätelön myyjäin käheät huudot ja posetiivin kuluneet sävelet"

Mitä eroa mahtaa olla hedelmäryssällä ja venäläisellä jäätelön myyjällä?

acc

Quote from: Jouko on 23.09.2010, 14:41:56
Quote from: Rafael K. on 23.09.2010, 14:30:51
Oliko tämä nyt retorinen kysymys?

Suomessa oli paljon ulkomaalaisia 1920-luvulla. Suurin osa häipyi jonnekin tai sulautui kantaväestöön. Tataarit, juutalaiset ja venäläiset olivat vähemmistöinä lähes näkymättömiä, koska olivat niin pieniä (muutama tuhat kutakin).

Kaikki tuossa lehtiartikkelissa mainitut ulkomaalaiset ovat tulleet Suomeen myymään jotakin. Tuskinpa maahanmuutto olisi Suomessakaan mikään poliittinen kysymys, jos tänne tulisi vain turkkilaisia paistamaan kebabpizzaa. Kebabin tai pitsan kysyntä on kuitenkin rajattua, mutta verovaroin kustannetun kulttuurisen rikastuksen kysyntä on ilmeisesti johtavien poliitikkojemme mielestä rajaton.
Tunnen yhden laukkuryssän jälkeläisen kolmannessa polvessa. Nimi on Suomalainen. En muista alkuperäistä venäläistä sukunimeä. Äijä on kyllä ihan venäläisen pajarin tai kasakan näköinen mustine partoineen ja tuuheinen kulmakarvoineen mutta aitona suomalaisena häntä pidän. Puhuu Varsinais-Suomen murretta. Kova hihittelijä. ;D
Olisi hauska tavata aitoa Itä-Suomen murretta puhuva musta(nainen). ;)





Laukkuryssiksi sanottiin Vienan Karjalasta tulleita suomalaisia kiertäviä kauppiaita. He eivät siis olleet välttämättä etnisiä venäläisiä vaan aitoja suomalaisia Kalevalan laulumailta.

Suomen heimoja on erottanut historian aikana Ruotsin ja Venäjän välinen raja.  Tietysti on luonnollista, että länsipuolella asuvat ovat kutsuneet rajantakaisia ryssänmaalaisiksi ja ryssiksi, jotka nimitykset eivät olleet ainakaan autonomian alkuvuosina kielteisiä. Rajan itäpuoliset saattoivat kutsua länsipuolisia ruotseiksi. Vielä 1920-luvulla jopa Suomen tasavallan alueella Suojärvellä käytettiin luterilaisista suomalaisista sanaa "ruotsi".

Toisen maailmansodan jälkeen esimerkiksi Karjalan kannakselta tulleita luterilaisia evakkoja saatettiin Helsingissä loukata käyttämällä heistä nimitystä "Karjalan ryssä". Tämä oli erityisen katkeraa ihmisille, jotka olivat menettäneet kotinsa "ryssille". Sanalla ryssä oli tuolloin jo kielteinen merkitys.


2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8