News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Oikeuden mukaisuus: vuokralaiset ja asunnon omistajat

Started by Lasse Laaksonen, 08.09.2010, 07:14:06

Previous topic - Next topic

Alkuasukas

Mikä takaa sen, että salkku ei ole pakasella 50% juuri silloin kunmpitäisi nauttia siitä eläkkeestä? Aivan niin, ei mikään. Tuollaiset lisäeläkkeet ovat ihan kiva lisä kahvirahoihin, mutta en laskisi eläkettäni niiden varaan. Omat rahani on hajautettu eläkevakuutukseen (!) , osakkeisiin ja helposti realisoitaviin asuntoihin.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

JormaK

Quote from: helmi on 19.09.2010, 14:52:53
No eihän asunnon ostaminen/omistaminen poissulje sitä etteikö voisi vielä laittaa 100 euroa kuussa tai enemmänkin eläkerahastoon?!? Itse ostin ekan asuntoni muutamia vuosia sitten ja sitten tuli tarve jossain vaiheessa päästä ulkomaille. Asunnosta sain 2+ vuoden aikana melkein 20000 euron voitonkin. Hinnat vaan nousi tuolloin älyttömästi ja hassua kyllä se kaunis sisustus saa ihmiset tarjoamaan hullua hintaa vaikka eivät sitä sisustusta omakseen saakaan. Kyllä ei silloin kaduttanut ostaa omaa tuolla tuotolla ja nyt asustellaan sitten toista asuntoa kun takaisin Suomeen tultiin.
Kiva kuulla, että homma toimii ja noinhan se useimmiten varamsti tomiikin. Itelle riittää tää halpa vuokrakaksio keskustassa vaikka onhan se varmaan rahan heittämistä tuuleen kuten jotku sanoo, mut jotenki se nyt ei iha siltäkään tunnu. Jää rahaa kuussa enempi käteen ja voi reissata sun muuta. Toki asunnossa on se, että se jää sit lapsille, mutta jos haluaa elää vaan itselleen niin asia voi olla toinen.

Varsinaissuomalainen

Skandia Alexandria Growth manager Fund

(http://img530.imageshack.us/img530/6597/nyttkuva20100919kohtees.png)

JormaK

Quote from: wekkuli on 19.09.2010, 14:55:34
Quote from: JormaK on 19.09.2010, 14:46:23
EDIT: ja alkuasukkaalle aivan osakkeiden arvo vaihtelee jatkuvasti välillä tulee takkiin ja välillä tulee tuottoa sellaista se on, mutta pitkällä aikavälillä se tuottaa tulosta. 4v on vielä lyhyt aika.

Pitää tismalleen paikkansa. Miksi et siis ostaisi osakkeita?
Liian suuri riski tietämättömälle. Yksinkertaisesti siksi ja koska Blomqvist.

JormaK

Quote from: Varsinaissuomalainen on 19.09.2010, 15:00:01

Tämä on aika hyvä. Ei tuossa mielestäni kovin pahasti metsässä olla kun katsoo tuota vertailuindexiä minkä minäkin varmaan tajuan :D jos vertaa miten ois jos ite sijoittelis.

Lasisti

Ja firma lupailee kymmenen prosentin jatkuvaa vuosituottoa kulujen jälkeen? Taidanpa minäkin mennä pankkiin ja ottaa miljoonan lainaa, sen kun sijoittaa tuohon niin ei tarvitse enää koskaan tehdä päivääkään töitä.

Wincapita olisi tietysti vielä kovempi.

edit. Ettei koko viesti olisi pelkkää vittuilua, annanpa oman vinkkini: jos ei halua perehtyä asioihin mutta silti tahtoo sijoittaa osakkeisiin, niin kannattaa ostaa indeksirahastoja. Väittävät että pieksee lopulta korkeakuluiset aktiiviset rahastot..

dothefake

Eikö valtion kannattaisi sijoittaa noin hyviin tuottoihin, voitaisiin
sitten loput kulut tilkitä pikkuruisella verotuksella.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

JormaK

Mistähän tämä kateus ja muu tällä foorumilla johtuu? ei voi olla kuin katedesta johtuvaa purnaamista jatkuvasti selvästä asiasta. Mä saan satatonniani kun jään eläkkeelle tai jopa enemmän jos nostan kuukausisummaa. Te ette saa mitäänn jotka ette mihinkään sijoita tai sijoitatte yksin riskillä ja hommat kusahtaa. Lähetän kortin sitten jostai viiden tähden hotellista pattayalta jossa asun muiden sijoittajien kanssa ja kysyn, että kuka nyt nauraa ja neuvoo haha =)

Alkuasukas

Vaatii melkoista pätevyyttä hävitä indeksille vuosi toisensa jälkeen.

Kaarina Ranne (vihr.)

JormaK

Quote from: Alkuasukas on 19.09.2010, 15:09:10

Vaatii melkoista pätevyyttä hävitä indeksille vuosi toisensa jälkeen.
Pieniä lukuja ovat. Paljonkohan sun sijoitukset on indeksiin verrattuna? heh niimpä niin et taida kehtaa sanoa. Paljonkoha lento bisnesluokassa Thaimaahan maksaa? noh sama se ei oo sit rahasta kiinni =)

Lasisti

Quote from: JormaK on 19.09.2010, 15:08:22
Mistähän tämä kateus ja muu tällä foorumilla johtuu? ei voi olla kuin katedesta johtuvaa purnaamista jatkuvasti selvästä asiasta.

Kyse ei ole kateudesta, vaan silkasta faktasta: ilmaista lounasta ei ole olemassakaan. Jokainen saa toki sijoittaa rahansa rahastoyhtiöiden markkinointimateriaalien perusteella mihin lystää, onnea vaan jos se kantaa juuri sinun tapauksessasi hedelmää.

Vähän kyllä luulen, että ainoastaan nuo Alexandrian myyntineuvojat niitä kortteja lähettelevät rahastokaupasta saamillaan provisiopalkkioilla ;D ;D

Kimmo Pirkkala

Quote from: JormaK on 19.09.2010, 15:00:32
Quote from: wekkuli on 19.09.2010, 14:55:34
Quote from: JormaK on 19.09.2010, 14:46:23
EDIT: ja alkuasukkaalle aivan osakkeiden arvo vaihtelee jatkuvasti välillä tulee takkiin ja välillä tulee tuottoa sellaista se on, mutta pitkällä aikavälillä se tuottaa tulosta. 4v on vielä lyhyt aika.

Pitää tismalleen paikkansa. Miksi et siis ostaisi osakkeita?
Liian suuri riski tietämättömälle. Yksinkertaisesti siksi ja koska Blomqvist.

En minäkään niistä mitään tiedä. Siksi hajautan, se riittää. Täysin umpimähkään ostaminen riittää siihen, että pääset ko. pörssin yleisindeksin tuottotasolle. Ja se jo hakkaa lähes kaikki muut sijoitusmuodot, ml tuon Alexandrian eläkesäästämisen.

Ihmiset eivät vaan usko sitä että umpimähkään osakkeisiin sijoittamalla voisit tehdä parhaan tilin.

Blomqvisthan ei toiminut niin että hän olisi ostanut osakkeita umpimähkään.

Tuossa äsken mainitsin salkkuni olevan 32,56% plussalla. Se antaa hieman liian positiivisen kuvan asiasta, sillä aloitin ostot taantumassa. Mutta siinähän se juju onkin ja se on keino jolla pääset vielä korkeampaan tuottoon kuin pörssin yleisindeksi: Laske vaikka 10v liukuva keskiarvo indeksille ja ostat vain silloin kun yleisindeksi on liukuvan alapuolella, eli silloin kun ollaan taantumassa ja osakkeet ovat halpoja. Kun ollaan yläpuolella, keskityt lyhentämään velkojasi, tai laittamaan ylimääräiset rahasi korkeakorkoisimmalle tilille mitä löydät (yleensä noususuhdanteessa korot ovatkin korkealla), mutta sellaiselle tilille, josta saat rahat irti kun taantuma taas iskee ja pörssikurssit tulevat alas. Kas kun suhdanteet ovat ystäväsi ja taantuma tarkoittaa että on halpaa ostettavaa. Kun taantuma on päällä ostelet tasaisin välein hissukseen ja sattumanvaraisesti = hajauta sekä ajallisesti että toimialan mukaan.

Ja tämä sijoitusneuvo tuli aivan ilmaiseksi ja hakkaa Alexandrian. Sen kertovat jo puhtaat luvut, jotka minä olen ilmoittanut ja jotka on luettavissa tuosta Varsinaissuomalaisen meilistä. Pistä talteen.

Ja kyse ei todellakaan ole kateudesta vaan ihan puhtaasta järjenkäytöstä. Älä ota tätä henkilökohtaisesti vaan pysähdy hetkeksi miettimään. Alexandria tekee liiketoimintaa ja on ensisijaisesti kiinnostunut omasta kannattavuudestaan, ei sinun tuotoistasi. Jostain he elantonsa repivät ja se on sinun säästösi.

Race you to Spain.
;)

JormaK

Ei ilmaista tietenkään. Pitäähän minun sijoittaa omaa rahaa tuohon tottakai. Perkele se kyl vituttaa ku sit ite on eläkkeellä ja kaikki kateelliset vaan kadehtii ja tahtoo mun rahoja kun nostan osinkoni. No saapa tuntea miltä Liliuksesta ja Ollilasta tuntuu. Noh Suomeen en jää sitä onneksi kuuntelemaan.
Kiitoksia vinkistä Wekkuli ja voisi tuotakin koittaa joskus tässä siis tuota summissa osakkeiden ostamista. Jos haluat niin kertoisitko nyt millaisista summista puhut? prosenteissa olet tehnyt voittoa ihan kivasti, mutta oletko oikea vakava sijoittava vai "leikitkö" vain pikkurahalla? kuten naiset osakehommissa vissiin paljon tekee. Onhan se kivaa kun parin satkun sijoitus saa parikypää voittoa vuodessa tjsp.

nuiseva

Quote from: JormaK on 19.09.2010, 14:19:59
Jotai lukuja löytyy ihan noista papereita joita lähettävät silloin tällöin tässä jotai:
Vuoden 2009 tuotot per rahasto
Skandia Alexandria Growth manager Fund +26,5%
Skandia Alexandria Balanced Manager Fund +17,2%
Skandia Alexandria Cautious Manager Fund +9,2%

Noh jos tuollaisia pysyvät nyt sen 32v niin ihan kivastihan tuo tuottaa ja mikseivät pysyisi.

Ja mikseivät pystyisi??? Vuonna 2008 marraskuussa nähtiin osakemarkkinoiden pohjat. Wärtsilän osakkeita sai 15 euroon (nykyään 44 euron paikkeilla), M-real tippui maaliskuussa 2009 alimmilleen, 0,19 euroon. Silloin jos olis hoksannut laittaa 10 000 M-realiin, olisi saanut 50 000 osaketta. Ja näiden arvonnousun ollessa 2,81, olisi arvonnousu nyt mukavat 140 000 euroa.

On melko sinisilmäistä katsoa tuottoja lähtien romahdusvuodesta 2008 seuranneeseen vuoteen 2009 ja uskoa, että mikseivät tämänkaltaiset nousuprosentit jatkuisi.

Toivon, että olet lukenut kaikki sopimukseen liittyvät pienellä präntätyt yksityiskohdat ja olet niistä perillä. Esimerkiksi nordean surullisenkuuluisasta mermaid-rahastosta on todettu, etteivät finanssiammattilaisetkaan ymmmärtäneet, mitä olivat kauppaamassa.

http://blogit.yle.fi/mot/harhaanjohtava-paaomaturva
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

Lasisti

Quote from: nuiseva on 19.09.2010, 15:18:53
On melko sinisilmäistä katsoa tuottoja lähtien romahdusvuodesta 2008 seuranneeseen vuoteen 2009 ja uskoa, että mikseivät tämänkaltaiset nousuprosentit jatkuisi.

Jep, pohjilta on helppo saada komeita nousuprosentteja. Ja pitää muistaa sekin ettei 50 % romahdus korjaudu 50 % nousulla. Prosenttilasku on ihmeellistä ;D

Vielä tuohon eläkesäästämiseen liittyen, onko JormaK ajatellut poliittista riskiä? Kun saat eläkevakuutukseen säästäessäsi nyt verovähennykset, niin niitä nostaessasi tulet maksamaan niistä pääomaverot Suomeen (kuinka iso vero pääomatuloista menee vuonna 2040?). Minä en uskaltaisi sitoa säästöjäni yhteen valtioon.

Alkuasukas

JormaK on joko trolli tai 1. luokan tuulipuku. Jos vaikka saisitkin sen haaveilemasi 100ke, niin se on 10 vuoden nostoajalla 800€ kuukaudessa. Pattiksen lento ykkösluokassa on parisen tonnia.

Kaarina Ranne (vihr.)

JormaK

Quote from: Lasisti on 19.09.2010, 15:21:45
Quote from: nuiseva on 19.09.2010, 15:18:53

Jep, pohjilta on helppo saada komeita nousuprosentteja. Ja pitää muistaa sekin ettei 50 % romahdus korjaudu 50 % nousulla. Prosenttilasku on ihmeellistä ;D

Vielä tuohon eläkesäästämiseen liittyen, onko JormaK ajatellut poliittista riskiä? Kun saat eläkevakuutukseen säästäessäsi nyt verovähennykset, niin niitä nostaessasi tulet maksamaan niistä pääomaverot Suomeen (kuinka iso vero pääomatuloista menee vuonna 2040?). Minä en uskaltaisi sitoa säästöjäni yhteen valtioon.
Juup noh noin paljoa en ole ajatellut asiaa. Sopimus käytiin läpi ja Alexandrian osuus tuotosta oli kaikkein pienin mahdollinen muihin eläkerahastoihin verrattuna. Toistaiseksi sijoitus on plussalla joten annan sen satkun mennä jatkossakin. Voihan tuon keskeyttää välillä jos siltä tuntuu. Siihen tilanteeseen en ainakaan halua, että sitten vanhainkodissa vituttaa kun en ottanut sitä helvetin parjattua eläkevakuutusta? satanen kuussa on kuitenkin aika pieni summa jos se vaikka kusisi kokonaan niin sittenhän kusee. Elämä on.  

JormaK

Quote from: Alkuasukas on 19.09.2010, 15:25:56
JormaK on joko trolli tai 1. luokan tuulipuku. Jos vaikka saisitkin sen haaveilemasi 100ke, niin se on 10 vuoden nostoajalla 800€ kuukaudessa. Pattiksen lento ykkösluokassa on parisen tonnia.
Tota noin. Ei mene ihan noin. Ota edes alustavasti selvää asioista. Alexandriassa osuuden voi nostaa kahdessa tai useammassa erässä. Eli voin nostaa 99% heti 62 vuotiaana ja sen prosentin vuoden päästä. Tätä nimenomaan painotettiin myös.

Lasisti

Siihen tilanteeseen en ainakaan halua, että sitten vanhainkodissa vituttaa kun en ottanut sitä helvetin parjattua eläkevakuutusta

Pelottelu on hyvä kikka monen asian myynnissä. Ja mikset voisi säästää itse suoraan haluamiisi rahastoihin tai mihin vain? Ei valtiota välissä, ei nostorajoituksia tai muita virveleitä sotkemassa. Lisäksi et joudu naimisiin yhden ainoan rahastoyhtiön kanssa, jos se alkaisikin vaikka tympiä.

räsänen

Mitä etuja eläkesäästäminen tuo esim. normaaliin rahastosäästämiseen verrattuna? Siis sinulle? Pankillehan se on tietenkin hyvä etu että he saavat touhuta rahoillasi muutaman vuosikymmenen.

Normirahastosta saisit rahat näppiisi muutaman päivän viipeellä?

edit:lasisti kyselikin tuota samaa.

JormaK

Quote from: Lasisti on 19.09.2010, 15:34:29
Siihen tilanteeseen en ainakaan halua, että sitten vanhainkodissa vituttaa kun en ottanut sitä helvetin parjattua eläkevakuutusta

Pelko on hyvä kikka monen asian myynnissä. Ja mikset voisi säästää itse suoraan haluamiisi rahastoihin tai mihin vain? Ei valtiota välissä, ei nostorajoituksia tai muita virveleitä sotkemassa. Lisäksi et joudu naimisiin yhden ainoan rahastoyhtiön kanssa, jos se alkaisikin vaikka tympiä.
Minä säästän jo sinne minne haluan. Tähän asiaan tunnutaan suhtauduttavan kun johonkin uskontoon. Joitakin tuntemattomia ihmisiä foorumilla huolestuttaa just MUN sijoutus ja mun pitäs sijoittaa kuten hekin tekevät. Osakkeisiin saa mun puolesta sijoitta kuka tahtoo ja ehkä joskus sijoitan minäkin, mutta nyt on hyvä näin. Kiitoksia huolenpidosta kuitenkin. =)

KJ

Quote from: JormaK on 19.09.2010, 15:29:51
Quote from: Alkuasukas on 19.09.2010, 15:25:56
Tota noin. Ei mene ihan noin. Ota edes alustavasti selvää asioista. Alexandriassa osuuden voi nostaa kahdessa tai useammassa erässä. Eli voin nostaa 99% heti 62 vuotiaana ja sen prosentin vuoden päästä. Tätä nimenomaan painotettiin myös.

Jessus että käyn hitaalla tänään, kun en heti tajunnut: forumia on kohdannut ensimmäinen mainos-trolli 29 viestillään.

Eikö se riittänyt, että Alexandrian pölvästit soittelevat, mutta vielä täälläkin.
Ei hyvää päivää.

What would Gösta Sundqvist do?

Lasisti

Jokainen toki tekee itse omat valintansa ja vastaa niistä vain itse.

Minä kaipasin lähinnä hyviä perusteluja eläkevakuutuksen puolesta (sen sisällähän voi säästää sekä rahastoihin että osakkeisiin makunsa mukaan). Kun itse tutustuin näihin niin totesin että säästän mieluummin "eläkkeeni" muulla tavoin noiden sidonnaisuuksien ja poliittisten riskien johdosta.

Varsinaissuomalainen

(http://img34.imageshack.us/img34/4773/10v.jpg)

Kymmenessä vuodessa pääoma on kasvanut jopa lähes 16% eli n.1,6%/v.

Kimmo Pirkkala

Quote from: JormaK on 19.09.2010, 15:14:58
Kiitoksia vinkistä Wekkuli ja voisi tuotakin koittaa joskus tässä siis tuota summissa osakkeiden ostamista. Jos haluat niin kertoisitko nyt millaisista summista puhut? prosenteissa olet tehnyt voittoa ihan kivasti, mutta oletko oikea vakava sijoittava vai "leikitkö" vain pikkurahalla?

No miten sen nyt ottaa, joillekin pikkuraha, joillekin isoa. 500 eurolla olen ostanut kutakin mainitsemaani yritystä, eli ostoihin on mennyt n. 2500e ja salkun arvo nyt n. 3300e. Tarkoitus on jatkaa mainitsemallani strategialla tästä eläkeikään saakka eli arviolta n. 30v tästä eteenpäin. Juuri nyt ollaan niillä rajoilla, että kannattaako enää ostella vai säästää muualle, keskittyä velkojen lyhentämiseen ja odotella seuraavaa taantumaa.

Pitkän tähtäimen strategia on leventää leipää kun eläkeikä koittaa ja ehkä asustella puolet vuodesta jossain lämpimässä. Tai sitten varautua siihen, että nykyinen eläkejärjestelmä on romutettu hyvinvointivaltion mentyä manan majoille. Siihen liittyy tietysti muitakin kuvioita kuten tämän nykyisen omakotitalon myyminen aikanaan kun kakarat ovat pesästä lentäneet.

Mutta 2000e vuodessa noin suurinpiirtein ja 10% tuotto-odotus pörssistä tietää salkun arvoksi 30v päästä 328988e. Optimistina odottaisin aiemmin mainitulla sijoitusstrategiallani olevani reilusti kovemmassa kuin 10% vauhdissa. Prosenttilaskua on siitä hassua, että pieneltä näyttävät muutokset tekevät isoja juttuja pitkässä juoksussa, sillä 15% tuotto tekisikin salkun arvosta 869490e 30v päähän. Mutta aika näyttää ja sieltä tulee se mikä tulee.

Kannattaa opetella prosenttilaskuja. Tuo Alexandrian -37,5% lasku vuonna 2008 tarkoittaa sitä, että noustakseen taas tasoihin tuon dipin jälkeen ei riitä 37,5% nousu, vaan siihen tarvitaan 60% nousu. Vastaavasti -50% kurssilasku tarvitsee takaisin samoihin noustakseen +100% kasvun.

JormaK

juu no sullakin sitten kivat eläkepäivät tiedossa =) en minä todellakaan mitään eläkesäästöfirmoja mainosta, kuhan nyt yleisesti vain voisi todeta, että on tärkeää säästää johonkin koska eläkejärjestelmämme romutetaan tai se romuttuu joka tapauksessa. Eläkeiät nousee ja eläkkeet laskee joten säästää kannattaa miten nyt tahtoo. Mut joo otetaan pattayalta sitten vierekkäiset bambumajat ja höylätään thaityttöjä aamusta iltaan. Ei sitä eläkepäiviä voisi paljo paremmin viettää  ;) toki jos sillon jotku eukot on riesana niin ostetaan niille jotku halvat kämpät vaikka Epsanjasta.
Itteä tuo 2008 lasku ei haittaa ollenkaan koska silloin vasta alotin joskus syksyllä. Ajoitus kyllä oli sitten aika hyvä täytyy sanoa heh  ;D

Salvation

Luovu hyvä mies siitä eläkesäästämisestä, jos kyseessä ns. vapaaehtoinen eläkevakuutus. Laita se tauolle ja kärsi vuosittainen keskeytysmaksu. Jos haluat säästää eläkettäsi varten, avaa ps-tili. Kulut käytännössä 0 % (tai siis normaalit kaupankäyntikulut ja esim. rahastoissa n. 0,5 % hoitokulu) ja saat silti verovähennyksen. Eläkevakuutuksissa kulut noin 15%.

Quote from: JormaK on 19.09.2010, 10:55:40
Quote from: Alkuasukas on 19.09.2010, 10:51:32
Quote from: JormaK on 19.09.2010, 10:33:04
Erittäin hyvä aihe ja itse olen aina asunut vuokralla vaikka olen vakituisessa työssä ollut jo kohta 9 vuotta. Eikä ole aikomustakaan ostaa omaa asuntoa koska velkaantua en halua ja 20-25 vuoden velkavankeus ei vaan oikein houkuta. Olisihan se toki kiva kun vuokrat laskisivat tai sitten niistäkin saisi jonku verovähennyksen.

Mitäs luulet ajattelevasi asiasta 20 vuoden kuluttua? Että olisi pitänyt sittenkin ostaa?
Tai sitten en. 20 vuotta on pirun pitkä aika ja mitä vaan voi sattua. Elämä on valintoja ja eläkepäiväni olen turvannut jokatapauksessa sijoittamaalla 100E joka kuukausi eläkesäästörahaastoon jolla saan noin reilun 100.000E kun pääsen varmasti eläkkeelle viimeistään 62 vuotiaana. Vaikka sitä eläkeikää  nostettaisiinkin koska rahastosopparissa on sovittu tuo 62 vuoden ikä kun rahat saa. Aluksi tuo eläkesäästäminen kyllä epäilytti, mutta ei enää kun kerran eläkeikää ollaan nostamassa 65 vuoteen jo nyt ja tiedä mitä se on sit 30 vuoden päästä.
EDIT: Eläkesäästämisessä kyllä kadun sitä kun en sitä aiemmin aloittanut. Nyt vasta pari vuotta ollut päällä, mutta kyllä tässä vielä aikaa onneksi on. Mikäs sen mukavempaa kun kuuskakkosena panna alaikäsiä pattayalla :D heh no vitsi.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Lasisti

Eläkeiät nousee ja eläkkeet laskee...

Oletko varma, ettei eläkeiän nousu vaikuta tuohon 62 ikävuoden nostorajaan? Olisipa hassua jos vaikuttaisi, ja säästösi olisivat kanitettuna johonkin 80-ikävuoteen asti. Ei naurattaisi lähteä impotenttina pattayjalle, jos edes olisi enää hengissä..

JormaK

Salvation en luovu kiusallakaan  ;D jos se eläkesäästäminen on noin HUONO kuin täälä saa ymmärtää niin en varmasti luovu koska silloin sen täytyy olla hyvä juttu. Miksi muuten kukaan olisi huolissaan jonkun tuntemattoman sijoituksista? luulis olevan hiljaa ja sit nauravan kuten normaalit ihmiset tekevät. Eli tästä voi päätellä että eläkesäästäminen on hyvä juttu ja kuukausisummaa voisi jopa nostaa. :) pattaja ja nuoreet naiseet vanhalle pervolle lalalaal =)

JormaK

Quote from: Lasisti on 19.09.2010, 16:07:53
Eläkeiät nousee ja eläkkeet laskee...

Oletko varma, ettei eläkeiän nousu vaikuta tuohon 62 ikävuoden nostorajaan? Olisipa hassua jos vaikuttaisi, ja säästösi olisivat kanitettuna johonkin 80-ikävuoteen asti. Ei naurattaisi lähteä impotenttina pattayjalle, jos edes olisi enää hengissä..

Nimeonmaan tästä olen varma. Sopimus tehtiin nykyisen eläkeiän mukaan eli 62v ja tähän ei valtio voi puuttua koska rahani nostan. Tätäkin painotettiin, että myöhemmin jotka ottaa vakuutuksen joutuvat ehkä odottamaan rahojaan kuusvitosiksi tai jopa myöhemmäksi.