News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-08-21 Yle Ykkösaamu: P. Haavisto:Olen aika kriittinen tätä ilmiötä kohtaan

Started by xor_rox, 01.09.2010, 01:25:11

Previous topic - Next topic

xor_rox

http://areena.yle.fi/audio/1239648
00:24 alkaen.

Toimittaja:
Pekka Haavisto, millä tavalla te olette katsoneet tätä keskustelua (perheenyhdistäminen ja kasvattilapset)?

Pekka Haavisto:
No, mä olen ajatellut itse niin, että paras tapa hoitaa Somalian asioita on auttaa rauhan syntymistä Somaliaan ja kaikki nää pakolaisuus ja siirtolaisuus sieltä on tietysti sodan lieveilmiöitä.

Jos ajattelee niin, että mikä on tehokkain tapa auttaa sodan jalkoihin jääneitä somaleita on varmasti auttaa niitä, jotka on leireissä joko Somalian sisällä tai Kenian rajalla tai muualla. Eli millon yhdellä eurolla saadaan eniten apua perille on varmasti näille ihmisille. Mut tietysti ne, jotka sitten Eurooppaan asti pääsee niin varmasti yrittävät näiden perheenyhdistämisten kautta sitten saada sukulaisia tänne.

Ja kyllä mä oon aika kriittinen tätä ilmiötä kohtaan, että kaikilla alkaa nyt olla kasvattilapsia. Yhtä hyvin voi tietysti, että on ihmisiä, joilla on useampia vaimoja ja sitten näiden lapsia ja muuta et, kyllä meidän tehtävä on vetästä raja siihen. Että se on ihan ymmärrettävää, että sodan kriisiin jääneet ihmiset pyrkii käyttämään kaikkii keinoja sukulaistensa saamiseksi myöskin eurooppaan. Mutta sitä ei voi loputtomiin <epäselvä>.

mikkoR

No nyt on kyllä maailmankirjat pahasti sekaisin kun Pekkakin alkaa tuollaisia juttelemaan!

Haavisto on ollut kyllä ûber mokuttaja mutta ilmeisesti raja se on hänenkin säkissään vai onko HS niin mahtava aviisi että on saanut Pekan silmät raolleen vai kenties onko kyse uskalluksesta? Kun kerran muutkin uskaltaa kritisoida niin ehken hänkin?

Mutta ihan viisaita sanoja sinällään nuo häneltä, ei se ole somalin vika että käyttää systeemiä, se on systeemin ylläpitäjän vika että tehdään säännöt joiden mukaan voidaan kusettaa mennen tullen.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

ämpee

Pekka Haavisto:
No, mä olen ajatellut itse niin, että paras tapa hoitaa Somalian asioita on auttaa rauhan syntymistä Somaliaan...

Yllättävintä tuossa lausunnossa on se, että Haavisto väittää ajatelleensa.
Millähän konstilla Haavisto on ajatellut(??) auttavansa rauhan syntymistä Somaliaan??
Tähän tuskin tulemme koskaan saamaan vastausta.
Ajattelemiseen on ollut aihetta peräti 20-vuotta, ja maailmassa mitä luultavimmin löytyy ainakin joku joka pystyy syvällisempään ajatteluun kuin Haavisto.

Käytäntö nimittäin on osoittanut ne edellytykset jotka tarvitaan rauhan saamiseksi yhtään minnekään, ja tämän käytännön nojalla Somaliassa, ja joissain muissakin paikoissa, ei olla tapeltu riittävästi.
Käytäntö nimittäin lahjomattomasti osoittaa, että kun tappelunhaluisia riittävästi on harvennettu, niin halu tappeluun vähenee suorassa suhteessa harventamiseen.
Historia on nykyään harvinaisen ali-arvostettu dokumentaatio tapahtumista.

Haavisto sen sijaan on harvinaisen hyvä esimerkki julkisuuden ihmisen röyhkeydestä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

-gentilhommehki-

Kas kas, vaalitkin ovat tulossa ja Peku joutui vaihteeksi puhumaan ihan asiaakin. Kyllähän Peku on sen verran maailmaa nähnyt, että on saattanut jopa sisäistää, millaisesta vedätyksestä on kyse.
Olin tänään aamulla kymmeneltä Turun kauppatorilla yli 20 asteen pakkasessa toista tuntia. Kuulostaa hullulta, mutta oli siellä muitakin hulluja. Yli tuhat ihmistä tuli kuuntelemaan ja tapaamaan Pekka Haavistoa. (Ville Niinistö vihreiden nettisivuilla 4.2.2012 http://www.vihreat.fi/node/7291)

ämpee

Quote from: -gentilhommehki- on 01.09.2010, 06:53:48
Kas kas, vaalitkin ovat tulossa ja Peku joutui vaihteeksi puhumaan ihan asiaakin. Kyllähän Peku on sen verran maailmaa nähnyt, että on saattanut jopa sisäistää, millaisesta vedätyksestä on kyse.

Valitettavasti minä en nähnyt sitä asiaa, joten selventäisitkö ihan ystävällisesti mistä on kyse, sillä minä näin pelkästään paskaa.
Maailman näkeminen ei enää nykyään ole jonkun etuoikeutetun yläluokan etuoikeus, aivan samaan tyyliin kuin tieto ei enää majaile pelkästään yliopistoissa.
Olen pahoillani tapahtuneesta Muutoksesta, mutta seuraan iästäni huolimatta aikaani, mitä monistakin nuorista on erittäin vaikeata havaita.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

kertsu59

Pekalle pukka hätäkakkaa punttiin,vaalit lähestyvät ja kannatus vihreillä laskussa...
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

hammerzeit

Quote from: ämpee on 01.09.2010, 06:16:06
QuoteYllättävintä tuossa lausunnossa on se, että Haavisto väittää ajatelleensa.
Millähän konstilla Haavisto on ajatellut(??) auttavansa rauhan syntymistä Somaliaan??

Sotahan ei lopu ennen kuin osapuolten halu sotia loppuu. Väliaikainen rauha voidaan saada aikaan pakottamalla, hieman pitkäkestoisempi sulkemalla raha- ja materiaalivirta maahan, mutta silti urheimmat sissit jatkavat riehumistaan vaikka kepein ja viidakkoveitsin.

Ei Somaliaan saada rauhaa sillä, että länsimaiset poliitikot mussuttavat konferensseissa. Rauha tulee kun ihmiset kyllästyvät sotaan ja tekevät asialle jotain.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

pelle12

Mä kyllä pakosti symppaan pikku-Pekkaa. Mies jaksaa jakaa ymmärtämystä jopa niille, jotka vetäisivät hänet julkihomona hirteen, jos heillä olisi valta niin tehdä. Tuosta ei enää suvaitsevaisuus paljon parane. Itse olen aina pitänyt suvaitsevaisuuden rajapyykkinä sitä, että sen täytyy olla molemminpuolista. Siis, jos vaatii suvaitsevaisuutta itselleen, on oltava valmis sitä myös toisille jakamaan. Tolerance is a two way street- tai jotain sinne päin.

P

Quote from: pelle12 on 01.09.2010, 11:30:16
Mä kyllä pakosti symppaan pikku-Pekkaa. Mies jaksaa jakaa ymmärtämystä jopa niille, jotka vetäisivät hänet julkihomona hirteen, jos heillä olisi valta niin tehdä. Tuosta ei enää suvaitsevaisuus paljon parane. Itse olen aina pitänyt suvaitsevaisuuden rajapyykkinä sitä, että sen täytyy olla molemminpuolista. Siis, jos vaatii suvaitsevaisuutta itselleen, on oltava valmis sitä myös toisille jakamaan. Tolerance is a two way street- tai jotain sinne päin.

Sanasta tolerance, mulle tulee aina mieleen tämä. On muuten pirun hyvä livebändi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

hammerzeit

Quote from: P on 02.09.2010, 13:50:45Sanasta tolerance, mulle tulee aina mieleen tämä. On muuten pirun hyvä livebändi.

Minulle taas tulee legendaarinen South Park -jakso, jossa opetetaan, että erilaisten asioiden hyväksyminen ei tarkoita sitä, että niistä tarvitsee pitää.

http://www.southparkstudios.fi/episodes/614/
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

Meuhkaaja

Quote from: kertsu59 on 01.09.2010, 08:39:51
Pekalle pukka hätäkakkaa punttiin,vaalit lähestyvät ja kannatus vihreillä laskussa...

Nimenomaan. Ennenkuin vaalit on käyty, ei Suomesta löydy montaa poliitikkoa, joka suustaan tai kynästään jotain nuivalta kuulostavaa tai näyttävää olisi päästänyt. Se on sitten ihan eri asia mitä tapahtuu vaalien jälkeen. 

Kannattaa sisäistää se, että jokaisesta hallituspuolueesta nykyinen maahanmuuttopolitiikka perheiden yhdistämisineen ja kasvattilapsineen on ollut täydellisen oikeaa ja jokainen hallituspuolue on tätä politiikkaa täysillä tukenut. Thorsilla takanaan koko hallitus ja valtionvarainministerin karttuisa käsi. Tähän sekoilun on otettu paljon velkaa ja otetaan koko ajan lisää.  Jos joku oikeasti olisi halunnut asiaa muuttaa, olisi varsinkin Kokoomus voinut nykymenon laittaa kuriin lähtemällä hallituksesta(mikä olisi johtanut hallituksen kaatumiseen ja uusiin vaaleihin). Uusissa vaaleissa se olisi ollut todennäköisesti suurin puolue ja päässyt toteuttamaan itseään.

Myös Vihreät olisivat pystyneet heiluttamaan hallitusta ja konsensusta pahasti, vaikka tietenkin rajoitetummin. Ja Keskustahan pitelee sitä pääministerin salkkua, joten luulisi, että nekin olisivat jotakin tälle sekoilulle voineet tehdä. RKP:n järkisiipi taas olisi halutessaan voinut tehdä...jotakin. Mitä siellä kulisseissa yleensäkin tehdään.

Mutta kukaan ei tehnyt mitään, kun maailman pelastaminen ja auttaminen veronmaksajien rahoilla ja velalla on niin kovin kivaa.

Summa summarum: Kivaa oli niin kauan kuin sitä kesti. Nyt väistämättä vaalit lähestyvät ja se jättekivajuttu, jota tähän asti on pyöritetty uhkaa loppua. Nykyisen maahanmuuttopoliitikan ja kummallisten perheenyhdistämisien arvostelu lisääntyy ihan varmasti. Onkin syytä muistaa, miten ja miksi tähän nykyjamaan on päädytty- Toivottavasti mahdollisimman moni suomalainen tajuaa ja muistaa tämän äänestyskopissa.