News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-08-18 IL: Ruotsin ministeriön korkea virkamies: Islam on kuin natsismia

Started by Iloveallpeople, 18.08.2010, 14:26:11

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteRuotsin ministeriön korkea virkamies: Islam on kuin natsismia

Ruotsin integraatioministeriön ministeriösihteeri Henrik Emilssonin nettikirjoitus nosti kohun.

Ruotsissa nousi kohu Expressen-lehden artikkelista, jossa paljastettiin Ruotsin tasa-arvo- ja integraatioministeriön ministeriösihteerin Henrik Emilssonin islamia kovin sanoin kritisoiva blogikirjoitus.

Emilsson, jonka tehtäviin kuuluu suunnitella maahanmuuttajien kotouttamista ruotsalaiseen yhteiskuntaan, kertoi aluksi, ettei hyviä muslimeja ole olemassa. Sitten hän jatkoi jatkoi:

"Joka vuosi Ruotsissa nähdään enemmän huntua kantavia naisia, jotka ovat syrjittyjä sukupuolensa vuoksi. Syrjintä on luontainen osa islamia. Mikä muka tekee islamista vähemmän pahaa tai erilaista kuin natsismi tai kommunismi?"

Kirjoitus julkaistiin Emilssonin blogissa neljä viikkoa ennen kuin hänet valittiin ministeriösihteeriksi marraskuussa 2008. Hän on Ruotsin tasa-arvo ja integraatioministerin Nyamko Sabunin (kansanpuolue) lähimpiä alaisia.

- Kirjoituksesta on kauan, enkä halua kommentoida sitä, Emilsson sanoi Expressenille.

Iltalehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

RP

Yirtin kaivaa esiin alkuperäisen lähteen; Google cachesta (kielitaitorajoitteiset koittakoot automaattikäännöstä englantiin jos tulos tuntuu ymmärrettävämmältä):
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:dseZeOj6CGMJ:integrationsbloggen.blogspot.com/2008/09/viktigt-av-lena-andersson.html+%22F%C3%B6r+varje+%C3%A5r+som+g%C3%A5r+ser+man+allt+fler+sl%C3%B6jbekl%C3%A4dda+kvinnor%22&cd=5&hl=en&ct=clnk

QuoteViktigt av Lena Andersson
Författaren Lena Andersson är en av mina idoler. Hon skriver idag en lysande text på Newsmill om undfallenheten för islamisterna. Det är för mycket klokskap för att citera allt det jag vill men här är slutklämmen:

...det verkliga problemet är ... de religiösas och just nu särskilt muslimers lättkränkthet beträffande islam. Då kränkthet är helt känslomässig går den inte att bemöta med förnuftet. Allt som återstår är att böja sig. Men yttrandefriheten ska inte böja sig. Och det enda som hjälper mot stark frustrationsbenägenhet är att utsätta sina heliga dogmer på nytt och på nytt för satir och blasfemi. Till slut flyttas den kränktes känslomässiga gränser, både individuellt och kollektivt, såsom någorlunda har skett med de kristna. Vad saken gäller är alltså satir och kritik mot idésystem, inte individer även om det är individer som känner sig förolämpade.

Märkligt nog tycks åtskilliga svenska intellektuella vara likgiltiga inför den självcensur som blir följden av hoten och våldet. Ofta underblåser de lättkränktheten genom att visa förståelse för den i stället för att ifrågasätta dess irrationella grundvalar.

Den religiösa terror som under de senaste åren har utövats mot ett litet antal konstnärliga och journalistiska verk påverkar tusentals utövare som i det tysta avstår från att utforska det de hade tänkt utforska. Den rädslan är förödande.

Islam är som kommunism eller nazism. Det finns inga goda utövare - bara förvirrade eller onda.
Upplagd av Emil kl. 22.00
Etiketter: islam, Lena Andersson, religionskritik
8 kommentarer:

Luke sa...

Tänkte på Salman Rushdie. Han var lite av en hjälte för många när jag gick på gymnasiet. Undrar om lärarna hade fördömt honom nu som de gjorde med Muhammed-tecknarna och Vilks. (Jag bedömer inte de intellektuella kvalitéerna i alsterna) Kritik mot religion eller ideologier ska kunna ta kritik från alla typer.
   30 september 2008 22.27
Luke sa...

Modigt av dig att skriva "Islam är som kommunism eller nazism. Det finns inga goda utövare - bara förvirrade eller onda."
   30 september 2008 22.37
Emil sa...

Jag tycker mest synd om mänskligheten. Denna monumentala dumhet.
   30 september 2008 22.44
Fabrikören sa...

Utmärkt av Lena Andersson, utmärkt av dig att lyfta fram henne - men varför förstöra det med slutklämmen. Även om det finns många likheter mellan islam, kommunism och nazism finns det också avgörande skillnader. Att kalla alla muslimer förvirrade eller onda är grovt.
   30 september 2008 23.26
Emil sa...
   Det här inlägget har tagits bort av den som skapade det.
   (Tästä ilmeisesti oli jo aikaisemmin poistettu ensimmäinen lehdissä lainattu kommentti)
   1 oktober 2008 01.06
Emil sa...

Fabrikören,

Religionen islam har etniskt/religiöst rensat varenda landområde de har koloniserat. De har förvandlar en värld av mångfald till en monoreligiös öken.

Den överväldigande majoriteten politiskt motiverade våldsamma handlingar idag begås i religionen islams namn.

För varje år som går ser man allt fler slöjbeklädda kvinnor i Sverige som underkastar sig den köndiskriminering som är inneboende i mittfåran av islam.

Vad är det som skulle göra islam mindre förvirrande eller ont än andra ideologier som kommunism och nazism?

1 oktober 2008 01.19
Fabrikören sa...

Den största skillnaden mellan islam och andra ideologier är att islam är mycket mer än en ideologi. Det är först och främst en religion, en religion som kan tolkas på väldigt många olika sätt och som mycket väl kan vara en privat angelägenhet för utövaren av religionen. En sekulär nazist eller kommunist är motsägelsefullt. En sekulär muslim är inte det.

Jag håller inte med dig om att slöjan är könsdiskriminerande. Den kan vara det och är det ofta. Men den är det långt ifrån alltid.

Generaliseringar kan vara bra för förståelsen, men så grova generaliseringar som du gör här främjar ingen förståelse.
   1 oktober 2008 09.32
Emil sa...

Kommunism kan också tolkas på många olika sätt... Det finns kommunister som, likt majoriteten muslimer, inte gör en fluga förnär. Det betyder inte att ideologin är bättre...

Jag har många muslimska vänner, de flesta sekulära. Men jag har också vänner som är riktigt troende. Precis som mina vänner som bekänner sig till den kommunistiska tron anser jag att de är förvirrade. Jag tycker om dom ändå.

För mig är alla religioner en typ av ideologi. Med den extra korkade dimensionen att de inte ens försöker tala för sin sak med hjälp av förnuft.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

rähmis

Rasismin vastainen keskus pitää koko Ruotsin hallitusta islamofobisena sakkina ja vaatii integraatioministeri Nyamko Sabunin eroa.

Expressen

Mielenkiintoinen veto sinänsä, sillä Nyamkon setä Mkyabela on toiminnanjohtajana tuossa puulaakissa.

Odotan mielenkiinnolla Afroruotsalaisten liiton kantaa kimuranttiin tilanteeseen, sillä sieltä löytyy lisää Nyamkon sukulaisia.

Ano Nyymi

On muuten hiton hyvä kyssäri arvoisalta virkamieheltä.
Tuota samaa ihmetellään varmaan monessakin maassa, niin herrojen kuin narrienkin mielissä. Harva vain tohtii kysyä sitä ääneen.

Hupaisaahan tuo on tavallaan; se näyttää ihan pahimman luokan fasismilta mutta on silti virallisen liturgian mukaan vain ihanaa, luonnollista ja väistämätöntäkin...

Ernst

Tuollainen tilanne vaatii välittömiä, suoraviivaisia, tehokkaita ja ankaria toimia. Mitäköhän ne voisivat olla? Giljotiiniin moinen kansankodin veneenkeinuttaja?
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

K.K.

Quote from: Iloveallpeople on 18.08.2010, 14:26:11
QuoteRuotsin ministeriön korkea virkamies: Islam on kuin natsismia...

...Kirjoituksesta on kauan, enkä halua kommentoida sitä, Emilsson Galileo  sanoi Expressenille paaville.
[/b]

Defend Finland!

Tämä virkamies on jo siirretty muihin tehtäviin:http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7638042.ab

Jotenkin on ollut odetettavissa, että Kansanpuolueen ministerit alkavat puhua kuin ruotsidemokraatit nyt kun vaalit ovat ovella. Maahanmuuton ja islamin arvostelussa ajetaan ruotsidemokraattien ohi oikealta! Vuonna 2002 tämä taktiikka onnistui, mutta ovatko ruotsalaiset niin tyhmiä, että maan nuivat vielä kerran menevät tähän ansaan? Jos nykyinen hallituskoalitio voittaa vaalit niin voidaan olla varmoja siitä että nämä puheet unohtuvat ja kaikki jatkuu samalla tavalla.

RP

Nuorten muslimien järjestö on tehnyt rikosilmoituksen vihasta (suomalaisittain "kiihotuksesta") kansanryhmää kohtaan:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2103382/henrik-emilsson-polisanmals-efter-muslimuttalande
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/