News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Operaatio: Eroon pakkoruotsista.

Started by kurko69, 15.08.2010, 22:49:44

Previous topic - Next topic

kurko69

Tässä nyt muutaman päivän pohdittuani pakkoruotsia ja sitä kuinka se kyrsii minua olen päättänyt perustaa liikkeen. "Eroon pakko ruotsista".

Idea on itse kypsyttämä, mutta uskon sen vaikuttavan seuraaviin vaaleihin.

Tarkoitus on poistaa Pakko ruotsin opetus suomesta ja virkamies ruotsin tarpeen mitätöiminen.

Tämän aijon toteutaa verkostoitumalla nuoriin opiskelijoihin, jotka aijon saada painostamaan vanhempansa äänestämään edustajia tai puolueita jotka vastustavat pakko ruotsia tai äänestämään itse. Esimerkiksi Irc-Galleria ja Facebook tarjoavat oivat mahdollisuudet levitäytyä nuorten pariin.

Olen kuitenkin yksin tämän idean kehittänyt enkä sitä vielä levittänyt paria ihmistiä lukuun ottamatta.

Aijon myös ottaa yhteyttä Perussuomalaisiin, selvittää M2011 mielipiteen asiasta ja mahdollisesti myös ottaa yhteyttä Kokoomus nuoriin sieltä on tullut positiivisia vivahteita lähi aikoina :).

Joten jos löytyy innokaita aktiiveja ajamaan asiaa, tekemään verkkosivuja tai ideoimaan yms. pistäkää viestiä.

http://www.halla-aho.com/scripta/kielipoliittisia_linjauksia.html

Tässä hyvä kirjoitus aiheesta.
Tämä on täysin pinnallinen asia. Tämä on muotia taviksille. Heille myydään ajatusta, jossa he nousevat tavisten yläpuolelle tässä tapauksessa ulkomaalaisen poikaystävän kautta, koska multikulti on kul. Ironista tietysti on se, että sillä tavoin he tekevät itsestään todellisen taviksen. -elven archer

Rautasormus

Ulkoasusta päätellen olisi pakkosuomi tarpeellisempi.

Scallypunk

Quote from: Rautasormus on 15.08.2010, 22:55:02

Miksi on hyökättävä ihmistä vastaan, joka pyrkii KÄYTÄNNÖSSÄ tekemään jotain muuta, kuin heittämään vittuilevia onelinereitä?

Onnea yritykseen, toivottavasti osaavaa porukkaa löytyy! Tavoite on vähintäänkin haastava, mutta jostain se on lähdettävä.
?› ?›  _______  __     ___     _____   /\__                          ?› ?›
      ?› ?›  \    / |/ /_/\_|   \    \  _ \ / /_ \/\  /\                   ?› ?›
      ?› ?›  /\ \/| / / \/\/| |\ \    \//_// / / / / / /                   ?› ?›
      ?› ?› /  \ \| \ \ /  \| |_\ \  / / \/ /_/ / /// /

kurko69

Sinusta pakkoruotsi taitaa olla ihan hieno juttu vai?
Tämä on täysin pinnallinen asia. Tämä on muotia taviksille. Heille myydään ajatusta, jossa he nousevat tavisten yläpuolelle tässä tapauksessa ulkomaalaisen poikaystävän kautta, koska multikulti on kul. Ironista tietysti on se, että sillä tavoin he tekevät itsestään todellisen taviksen. -elven archer

Rautasormus

En vastusta ajatusta enkä hyökkää, mutta uskottavammaksi sen tekee harkitumpi ulkoasu avauksessa.

kurko69

Jostain se on lähdettävä. Kiitos kritiikistä!  ;)

Scallypunk

Quote from: Rautasormus on 15.08.2010, 23:06:08
En vastusta ajatusta enkä hyökkää, mutta uskottavammaksi sen tekee harkitumpi ulkoasu avauksessa.

Ok, en òlettanutkaan vastustavasi tavoitetta, vaan ihmettelin kommenttisi (pun intended) täysin negatiivista sävyä. Vain pieni promille edes ehdottaa tekevänsä jotain käytännöllistä (ei vain lätinää foorumilla) yhteisen asian hyväksi, ja siis kannattaako hyökätä niiden vähien kimppuun, vaan antaa vaikka jotain rakentavaa palautetta? Mielestäni ulkoasussa ei ollut mitään kummenpaa vikaa jokatapauksessa.
?› ?›  _______  __     ___     _____   /\__                          ?› ?›
      ?› ?›  \    / |/ /_/\_|   \    \  _ \ / /_ \/\  /\                   ?› ?›
      ?› ?›  /\ \/| / / \/\/| |\ \    \//_// / / / / / /                   ?› ?›
      ?› ?› /  \ \| \ \ /  \| |_\ \  / / \/ /_/ / /// /

Ant.

Aate on toki ihailtava, mutta valitettava tosiasia lienee kuitenkin se, että jos lähtee ajamaan pakkoruotsin poistoa ilman, että osaa suomeakaan kunnolla, tekee vain hallaa aatteelle. Kurkon "Pakko ruotsin poistosta" tulee niin mieleen joku "Isäm maan asiala" tai Matti Nykäsen raittiusmainos.

Ei siis millään pahalla. Ehkä esiintymistä ja kirjoitusasua kannattaa vielä vähän hioa. Kyllä se nuorena onnistuu.
Homma is the new black.

Topi Junkkari

Quote from: Scallypunk on 15.08.2010, 23:00:52
Miksi on hyökättävä ihmistä vastaan, joka pyrkii KÄYTÄNNÖSSÄ tekemään jotain muuta, kuin heittämään vittuilevia onelinereitä?

Siksi, että kyseessä on trollaus tai tarkoituksellinen yritys luoda foorumille "isäm maallista" junttimainetta. Avausviestissä oli niin monta niin stereotyyppistä kielivirhettä, että ne oli mitä todennäköisimmin tehty tahallaan.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

kurko69

Gz Topi... Sinähän sen selvitit...  :facepalm:

Onko se pakko ruotsin poisto tosiaan jotenki liitettävissä isän maallisuuteen?

Sigh... Taitaa suomessa tosiaan olla vain profeetat viisaita ja kaikki muut on lahopäitä joistai ei ole mihinkään joiden kuuluisi olla hiljaa ja totella herraa?

Ajatteletteko te oikeasti etten ole pohtinut käytännön hyötyjä?

...
GO Go hommatrollifoorumi.

elven archer

Joka on yksi olennaisimmista argumenteista pakkoruotsia vastaan. Koululaisten suomen kielen taito rapistuu jatkuvasti. Siihen olisi mahdollisuus satsata enemmän mm. pakkoruotsista säästyneillä tunneilla.

ajuha

men jag tror att, vi ha inte många målingheter i dagens finland.

jep, ylläolevaa ruotsin hapuilua, on edeltänyt ruotsinkielen keskikoulun+oppikoulun+yliopiston mittavat opinnot, ainut kerta, kun tarvitsin ruotsinkieltä suomessa, oli maarianhaminan leirintäalueella vuonna 1997.

kai tuolle ikuisuus; pakkoruotsi suomessa kysymykselle,  on oma ketjunsakin?

kurko69

ON varmasti. Mutta nyt ollaan pajassa ja minä aijjon tehdä asialle jotain, enkä voivotella että "pakko on ku pakko on ei sille mitään mahda"

Ajattelin että täällä olisi Joku jota pakkoruotsi myös potuttaisi ja haluaisi siitä eroon jo ensi vaalikaudella eikä herra ties ei milloinkaan.

dothefake

Quote from: elven archer on 16.08.2010, 00:00:24
Joka on yksi olennaisimmista argumenteista pakkoruotsia vastaan. Koululaisten suomen kielen taito rapistuu jatkuvasti. Siihen olisi mahdollisuus satsata enemmän mm. pakkoruotsista säästyneillä tunneilla.
Onko oppilasaines niin huonontunut meikeläisten ajoista, ettei kapasiteetti riitä oppimaan
suomen kieltä, jos pakolla ruotsia opetellaan. Minä olen sitä kerran yrittänyt (siis ylioppilasruotsia)
solkata poliisille Tukholmassa, eikä se ymmärtänyt, vaikka oli syntyperäinen ruotsalainen. Siitä
huolimatta osaan suonta jotenkuten.

edit. selvensin sekavaa viestiäni, onko pakkoruotsi sittenkin saanut aivoni solmuun?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

tietotyöläinen

Quote from: Topi Junkkari on 15.08.2010, 23:36:47
Siksi, että kyseessä on trollaus tai tarkoituksellinen yritys luoda foorumille "isäm maallista" junttimainetta. Avausviestissä oli niin monta niin stereotyyppistä kielivirhettä, että ne oli mitä todennäköisimmin tehty tahallaan.

Todellakin. Itse nauroin ääneen ja totesin, että erittäin todennäköisesti kyseessä on jonkin sortin trolli (en tosin lähtenyt viestihistoriaa kaivelemaan).

Jos olet tosissasi liikkeellä, viestintään kannattaa tosiaan panostaa tai mahdollisesti delegoida se jollekulle muulle.

kurko69

Quote from: dothefake on 16.08.2010, 01:06:47
Quote from: elven archer on 16.08.2010, 00:00:24
Onko oppilasaines niin huonontunut meikeläisten ajoista, ettei kapasiteetti riitä oppimaan
suomen kieltä, jos pakolla ruotsia opetellaan. Minä olen sitä kerran yrittänyt solkata poliisille
Tukholmassa, eikä se ymmärtänyt, vaikka oli syntyperäinen ruotsalainen.

Harmiksenne kärsin lukihäiriöstä joten pyydän anteeksi jos kommentit ovat täysin ei ymmärettävissä.

Joo-o siinä nähtiin sinunkin pakko ruotsin  opetuksen tulos = Ei yhtään mitään.
Eikö olisi järkevää säästää tulevien sukupolvien päät seinään hakkaamiselta ja toimia nyt?

Toivoisin myös, että nämä omat kokemukset vuodatettaisiin jonnekkin muualle kun tänne pajan palstoille.

elven archer

Quote from: dothefake on 16.08.2010, 01:06:47
Onko oppilasaines niin huonontunut meikeläisten ajoista, ettei kapasiteetti riitä oppimaan suomen kieltä, jos pakolla ruotsia opetellaan.
Useamman kielen samanaikainen opettelu kuormittaa enemmän kognitiivisesti, sekä vaatii enemmän motivaatiota, joka on rajallinen resurssi, kuten aikakin. En tiedä, mihin aikaan tarkalleen viittaat, mutta äidinkielen tunteja on vähennetty menneistä vuosikymmenistä. Tässä ei välttämättä ole mitään väärää, koska moni muukin hyödyllinen taito vaatii opettelua. Ruotsi ei vain kuulu niihin, joten ruotsista saisi paljon tunteja hyötykäyttöön aineisiin, joissa niitä todella tarvittaisiin.

http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/asiat_avaus/3928932.shtml

Toinen olennainen asia on muuttuneet harrastukset ja huomattavasti lisääntyneet kilpailevat viihdemuodot. Vähentynyt kirjojen lukeminen näkyy erityisesti ainekirjoituksessa.

Kielipuoli ihminen ei pysty ilmaisemaan itseään tarkasti ja vivahteikkaasti millään kielellä. Pystyyköhän ihminen edes ajattelemaan tarkasti, jos ei omaa kykyä muotoilla tunteitaan ja ajatuksiaan sanoiksi päässään? Nimilaput nimittäin ovat olennainen osa abstraktia ajattelua.

kurko69

QuoteLainaus käyttäjältä: Topi Junkkari - 15.08.2010, 23:36:47

Todellakin. Itse nauroin ääneen ja totesin, että erittäin todennäköisesti kyseessä on jonkin sortin trolli (en tosin lähtenyt viestihistoriaa kaivelemaan).

Jos olet tosissasi liikkeellä, viestintään kannattaa tosiaan panostaa tai mahdollisesti delegoida se jollekulle muulle.

Juu Katostaan nyt jos tulee joku mukaan jolle delegoida nämä hommat, mutta homma on vasta alussa.

elven archer

Quote from: kurko69 on 16.08.2010, 00:59:14
Ajattelin että täällä olisi Joku jota pakkoruotsi myös potuttaisi ja haluaisi siitä eroon jo ensi vaalikaudella eikä herra ties ei milloinkaan.
On toki. Minä ainakin olen joku ja äänestän persuja. Muuten tekemisen mahdollisuudet ovat aika rajattuja. Kyse on samasta ilmiöstä kuin maahanmuuton kanssakin. Koko toiminnan hinta vaihtoehtokustannuksineen, turhuus ja haitallisuus ovat tiedossa, mutta merkittävä osa ihmisistä ei vain halua uskoa. Tai sitten heistä se hinta vain pitää maksaa.

Jos joku perustaa mielipiteensä muuhun kuin tietoon, niin hänen mielipidettään ei voi tiedolla kumota. En usko, että kukaan on elänyt niin pimennossa tai on niin hölmö, ettei kykene itse päättelemään pakkoruotsin turmiollisuutta. Olen puhunut opiskelijoiden kanssa pakkoruotsista paljonkin, mutta en ole saanut ketään vaihtamaan mielipidettään ikinä. Siinä vaiheessa, kun olen argumentoinut eriävät mielipiteet kumoon, tulee lähinnä hiljaista: "No, minä ainakin kannatan silti pakkoruotsia.". Okei.... siinähän sitten kannatat.

kurko69

Voi olla kyllä mutta asia on minulle keskeinen enkä aijo vain katsoa sivusta ja totella sokeana käskyjä.

Kuten sanoin tarkoitus on vaikuttaa nuorten kautta vanhempien äänestys käyttäytymiseen tai nuorien omaan äänestys käytäytymiseen.

Ant.

Sinun ei välttämättä tarvitse perustaa verkostoa itse. Hyvä idea voisi olla Suomalaisuuden liittoon liittyminen. Järjestö on uudistunut nykyisen nuoren puheenjohtajansa Sampo Terhon aikakaudella ja kaipaa varmasti hyviä ideoita. Sen suojissa olisi hyvä ideoida suuremmalla joukolla, millä tavalla nuoriin olisi parasta vaikuttaa. Suomalaisuuden liitolla on myös kokemusta siitä, millainen lähestymistapa toimii ja millainen ei. Missään nimessähän sotaan ei kannata lähteä soitellen.
Homma is the new black.

elven archer

Vaikka olinkin tuossa ylempänä aika pessimistinen, niin uskon kyllä tiedon jakamisen tärkeyteen. En vain usko siihen mainitussa aikataulussa. Tietoa tarvitaan, mutta ihmisten defenssien takia se ei uppoa perille pääkopan sisuksiin. Toivottavasti se kuitenkin jää kytemään ja odottamaan sopivaa hetkeä iskeä vaivihkaa, kun henkiset suojaukset ovat alhaalla.

Tieto pitäisi mielestäni suunnata erityisesti yläasteikäisille tekemään ruotsin kielen aloittamisesta oikein nihkeää. Asenteet muodostuvat usein hyvin alussa ja jopa ennakkomielikuvissa. Pitäisi ytimekkäästi tehdä selväksi, kuinka turhaa ruotsin osaaminen suomalaisille on ja kuinka se muuttuu yhä turhemmaksi globalisoituvassa maailmassa. Ennen oli IRC-galleria, nykyisin on Facebook. Mielestäni vahva läsnäolo sosiaalisessa mediassa on tehokkain ja ei liian tungetteleva tapa tavoittaa nopeasti suuri joukko nuoria. Mutta sehän toki oli jo aloitusviestin perusteella tiedossakin.

Mielestäni pitäisi vain miettiä, mitkä lukuisista pakkoruotsin vastaisista argumenteista uppoavat nuoriin parhaiten. Sanoman sisällön ja muodon suunnittelu on äärimmäisen tärkeää. Nuoret eivät halua, että heitä holhotaan. Heille pitäisi pystyä puhumaan heidän omalla kielellään, niinqu.

kurko69

Kiitos Ant. vinkistä, mutta ainakin vielä jatkan itse. Itse nuorena uskon tietäväni miten homma toimii jos väke kuitenki kiinostuu isoin päinkin niin sitten voi olla ääni minunkin kellossa erillainen. En kuitenkaan halua vielä luovuttaa pilotti paikkaa kenellekkään, koska itse haluan yrittää ja samalla katsoa mihin pysty.

Katsonpa kuitenkin heidän sivunsa.

Oami

Muutos 2011:llä ei taida olla puolueena kantaa asiaan. Yksittäisillä ehdokkailla voi toki ollakin.

Itse henkilökohtaisesti kannatan ruotsin kielen aseman laskemista saamelaiskielten tasolle, siis alueelliseksi vähemmistökieleksi. Vertailukohtaa voi myös hakea suomen kielen asemasta Ruotsissa. Luontevasti yhdessä tämän kanssa jää pois sen pakollinen opiskelu niiltä, joilla on eri äidinkieli.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Lodi

Ei, vaan se ensimmäinen sana on virheellisesti kirjoitettu yhteen.
;D
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Sikanez

Quote from: kurko69 on 16.08.2010, 01:18:36
Harmiksenne kärsin lukihäiriöstä joten pyydän anteeksi jos kommentit ovat täysin ei ymmärettävissä.
Käypä edes korjaamassa säikeen otsikkon yhdyssana. Tulee sitten oikein loppuhin kommentteihin.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

kurko69

kurko69

Facebookissa on kertynyt 28 jäsentä. IRC-galleriassa ei ole tullut jäseniä vaikka yksi amis onkin tullut juttua vääntämään.

K.K.

Ruotsin kielen merkitys murentunut Suomessa.

"Ruotsin kielen asemaa Suomessa ovat murentaneet muun muassa populäärikulttuuri, globalisoituminen ja Suomen EU-jäsenyys. Kaksikielisyyden ideologia on menettänyt historiallisen asemansa. Ruotsin kielen asema pitäisikin arvioida uudelleen, kirjoittaa dosentti Aarne Mattila HS:n sunnuntaidebatissa.

Aarne Mattila kirjoittaa, että ruotsin kielen asema määriteltiin vahvaksi vuoden 1919 säädetyssä perustuslaissa. Sen jälkeen ruotsinkielisen väestön osuus on puolittunut ja myös maan eliitti on suomenkielistynyt. Ruotsinkielisen eliitin valta-asema säilyi pisimpään taloudessa, aina 1980-luvulle saakka, jolloin ruotsinkielisellä pääomalla katsottiin olevan 20 prosentin määräysvalta teollisesta tuotannosta. Nyt se vastaa suurin piirtein ruotsinkielisten väestönosuutta, joka on 5 prosenttia.

Mattila löytää monta perustelua lopettaa ruotsin kielen pakollinen opiskelu koululaitoksessa. Hänen mielestään tärkeintä on huolehtia englannin osaamisesta, jota yhä useampi suomalainen tarvitsee myös työkielenään.

"Osalle oppilaista jo yhden vieraan kielen opiskelussa on tarpeeksi työtä. Lisäksi Suomessa on selvä tarve lisätä muun muassa saksan, ranskan, venäjän, espanjan - ja Aasian talousmahtien kielten - osaamista."

Mattila kirjoittaa, että EU- Suomessa virkamiehiltä laajalti vaadittava ruotsin taito on syrjivä ja kansainvälistä rekrytointia vaikeuttava:

"Virkamiesruotsin tutkintojen antaminen yliopistojen tehtäväksi on vähentänyt muiden kielten kielikokein osoitettua osaamista. Ruotsin kielen pakollisuus on siten kaventanut suomalaista kielivarantoa koko koulutusjärjestelmässä."

Se, että ruotsin kielen pakollinen opiskelu poistuisi, voisi olla Mattilan mukaan itse asiassa palvelus suomenruotsalaisille ja ruotsin opiskelulle:

"Valtaväestö suhtautuisi ruotsiin myönteisemmin, jos aikansa elänyt kaksikielisyysideologia korvattaisiin tehokkaalla vähemmistöpolitiikalla." "http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=36511:qruotsin-kielen-merkitys-murentunut-suomessaq&catid=2:kotimaa&Itemid=4

Lord Liberty

Eikö kannattaisi ennemminkin päästä eroon pakko-opetussuunnitelmasta?
Vaikka hallitus muuttaisi opetussuunnitelmaa siten että pakkoruotsi lopetetaan, nurkan takana väijyvät jo pakkovenäjä, pakkoarabia, pakkokoraani, pakkokasvisruokapäivä jne.. jne...
http://vaaleanpunainenelefantti.blogspot.com/2008/03/ongelmallinen-pakkoruotsi-ja.html
Koulut kilpailemaan keskenään opetussuunnitelmien sisällöllä, jolloin vanhemmat voivat tuloksista vertailla minkälaiset opetussuunnitelmat tuottavat parhaita oppilaita.
Demokratia on sitä että jokainen saa mitä enemmistö tilaa. Markkinatalous on sitä että jokainen saa mitä itse tilaa