News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-08-22 HS: Yrittäjyys takaa työn pitkäksi aikaa

Started by juge, 22.08.2010, 10:39:15

Previous topic - Next topic

juge

Ulkomaan kansalaisten yrityksiä on pääkaupunkiseudulla arviolta 2500-3500, joista valtaosa Helsingissä. Tarkkaa määrää on vaikea sanoa, koska yhdessä yrityksessä voi olla useampi yrittäjä ja toisaalta yrittäjällä voi olla monta eri yritystä. Mukana ei ole Suomen kansalaisuuden jo saaneita yrittäjiä.

Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston mukaan eniten yrityksiä on virolaisilla, venäläisillä, turkkilaisilla ja ruotsalaisilla. Työssäkäyvistä turkkilaisista peräti kolmannes on yrittäjiä.

Vähiten yrittäjiä on somalialaisissa, kenialaisissa ja etiopialaisissa.

Joronen uskoo, että joidenkin maahanmuuttajaryhmien on muita vaikeampi ryhtyä yrittäjäksi pakolaistaustan ja pääomien puutteen vuoksi. "Luulen, että somalialaisilla yrittäjyys on vasta tulossa."

http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Yritt%C3%A4jyys+takaa+ty%C3%B6n+pitk%C3%A4ksi+aikaa/HS20100822SI4KA01al7
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Ahmatti

Quote from: juge on 22.08.2010, 10:39:15
Joronen uskoo, että joidenkin maahanmuuttajaryhmien on muita vaikeampi ryhtyä yrittäjäksi pakolaistaustan ja pääomien puutteen vuoksi. "Luulen, että somalialaisilla yrittäjyys on vasta tulossa."

Anteeksi, mutta nyt en pysy perässä. Siis pääomien puute? Miten humanitäärinen maahanmuuttaja/pakolainen voisi edes omata tarvittavaa pääomaa jo valmiiksi, kun tullaan vainoa ja ahdistusta karkuun Suomeen ja vielä aivan köyhänä. Jos on kykyä ja halua perustaa firma, niin pääomahan ei ole ongelma, kun hankkii uuden yrityksen perustamiseen tuen ja pääoman TE-keskuksen kautta. Eikös köyhä/työtön suomalainen myös tee näin?

mikkoR

Ei yrityksen aloittaminen ihan ilmaista ole.

Ensinkin aloittamiseen menee rahaa ja jos aloitat kunnolla tarvitaan kirjanpitäjää ym.
Mahdollisesti tarvitse kalustoa ja/tai toimitilaa, mainostaa pitäisi sekä usein laskuja tulee enemmän kuin rahaa alkuun ostoista ym.

Tosin kerran olin iltamyöhällä perjantaina nostelemassa tiilikuormaa alas keskustassa olevalla työmaalla niin kaveri käveli ämpärin kanssa ja tuumasi että paljonkos tienaat? Mulla on ämpäri, rätti, lasta ja pesuainepurkki niin saan 100mk tunti.
Arvaatteko alkoiko viduddaa...
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Ahmatti

Quote from: mikkoR on 22.08.2010, 13:03:55
Ei yrityksen aloittaminen ihan ilmaista ole.

Eipä ei. En sitä väittänytkään. Tässähän onkin suurin kannuste se halu yrittää ja tuoda itselle toimeentuloa. Joillain ryhmillä sitä ei nähtävästi ole, ainakin näin ymmärsin välillisesti lainatusta jutusta.