News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Positiivisia kohtaamisia mamujen kanssa

Started by Vääräpää, 17.12.2008, 04:41:47

Previous topic - Next topic

Vääräpää

Pakkohan tääkin tredi on postaa tänne.

Mä aloitan:

Tapasin tänään (siis joulukuun 16.) pubissa, en kerro missä ja mikä pubi, kolme (3) irakilaista nuorehkoa miestä. Siis alle 40 v.

Istuin alunperin kamujen kanssa toisessa pöydässä, mutta sain sitten päähänpiston, menenpä jutteleen noitten kanssa. Kamut hiukan esteli, kun tiesivät kansallismielisen ja iloisen luonteeni, mutta hyvin kävi.

Idea oli kartoittaa rasismia Suomessa, ja meninkin sitten tosiaan niitten pöytään ja kysäisin millaista Suomessa on elää jne muita kliseitä.

Kivaa ja hyvää tietysti, kaikki sanoivat.

Sitten kysäisin: "Oletteko kohdanneet rassismia?"

Pojat siihen yhteen ääneen melkein: "Viimeksi -96, vuodet 94-96 olivat pahimpia, sen jälkeen ei olla kohdattu arjen rasismia.

Kysuin vielä piilorasismista, mutta koska eivät olleet kohdanneet sitäkään sitten 90-luvun alun, niin alettiin nauraan sille kun Bush sai melkein kengästä päähän. Se todella yhdisti meitä, jonkinlainen synergian silta siinäkin oli kehissä.

Asia kun oli selvitetty, ettei suomalaiset olekaan niitä pahoja rassisteja, niin läksin omaan pöytään, jossa sain haukut tavanomaiseen tapaan siitä kuinka natsi ja rasisti olen, kun menin vittuilemaan mamuille.

On tää välillä rankkaa.

Varsinkin kun unohdin vittuilla niille islamin ja alkoholinkäytön suhteesta.
Kaikki on mahdollista, mahdottomassa menee vain pitempään.

"Vääräpää on kyllä ihmeen hyvä tyyppi vaikka onkin joskus vetäny sieniä ja salaattia." -NxS

Oami

Itse työssäni (lehdenjakajana) joudun toisinaan opastamaan työhön uusia tekijöitä; joskus nämä ovat maahanmuuttajia.

Nämä ovat pääsääntöisesti hyviä kohtaamisia. Asennoidun näihin ihmisiin lähtökohtaisesti siten, että he haluavat tehdä töitä. Tämä työ sinänsähän sopii vähän koulutetulle maahanmuuttajalle, pitää osata suomen kielestä vain sanat vasen ja oikea sekä viikonpäivien ja värien nimet.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Count

80-luvun lopulla olin töissä eräässä elektroniikkaa valmistavassa tehtaassa. Melkoisen suuri osa porukasta oli Vietnamilaisia ns. venepakolaisia. Mitään pahaa sanottavaa ei heistä ole, ahkeraa ja kohteliasta porukkaa jotka eivät sikailleet ja sotkeneet. Jos jotain ongelmia välillä olikin, ne johtuivat enemmänkin työnohjauksen puutteista kun kielitaidon, oletettiin joittenkin asioitten olevan 'itsestään selviä' mitä ne ehkä olivatkin Insinöörille itselleen.
Mutta se algerialainen kaveri joka oli jonkin aikaa työparini...napit menivät jatkuvasti vastakkain ja työmoraali ja -tapa eivät oikein kohdanneet.

(Tuosta hyvästä vietnamilaiskokemuksesta johtuen minulle oli melkoinen järkytys kuulla, kuinka nuorempi vietnamilaisperäinen sukupolvi on kunnostautunut rikoksen poluilla. Mistä lie johtuu?)

Henri_K

Nuorempana (olen vieläkin mielestäni melko nuori) olin yökerhossa töissä. Baarimikon retaleena. Omistaja oli joskus 90-luvulla tullut Suomeen.

Kotoaan tunisiasta hän oli saanut lähtöpassit hylättyään islamin. Hän lähti välimeren yli italiaan, josta vuosien jälkeen muutti Ruotsiin. Ruotsissa hän kerkesi asumaan myös joitain vuosia ja eräällä "päivä helsingissä" risteilyllä ihastui Suomeen niin, että päätti muuttaa tänne. Teki töitä, veti karaokeiltoja ja mitä kaikkea nyt sattui saamaan. Meni naimisiin suomalaisen naisen kanssa ja perusti perheen. Lopulta löysi itsensä kohtalaisen ison yökerhon omistajana.

Tästä kulttuurinrikastuttajasta itselläni ei oikeastaan ole mitään huonoa sanottavaa. Ainut "silmiinpistävä" ero suomalaisiin voisin sanoa äkkipikaista luonnetta. Kyllähän tietysti äkkipikaisuutta on supisuomalaisessakin, mutta jotenkin tuntui että tämä "tunisialainen veri" kuohahti huomattavan herkästä. Ja kyllähän tästä taidettiin aika paljon vitsiäkin vääntää, eikä kukaan nostanut rassssistikorttia esiin.

Lemmy

No mulla on huone vuokralla ja siinä on yleensä ollut alivuokralaisena vaihto-opiskelijoita. Tai sitten tällasta porukkaa jotka on just tulleet Suomeen mutta että saa organisoitua itselleen kunnon kämpän niin siinä menee aikaa. Ja muutama akkaansa karkuun lähteny puoltuttu. Ollut kaikista maanosista ja roduista ja uskonnoista... paitti arabialaista ei ole tainnut olla. Mulla on ollut sen verta hyvä säkä (tai ihmistuntemus) ettei mulla ole ollut mitään katastrofia vaikka ihan vieraan ottaa nurkkiinsa asumaan. Jokainen taaplaa tyylillään. Ja just nää "jokainenhan nää hommat tietää" jutut on ne mitkä aiheuttaa "ongelmia" jos hommia ei puhu halki. Ei siinä on mullakin ulkomaalainen muija ollut et varmaan sitäkin getutti mun jäyhä jököttämiseni.

- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

antero

Samassa harrastuksessa pyöri yksi mamu, jota ehkä voisi sanoa toisen polven mamuksi koska oli tullut kapalossa suomeen.
Hyvin suomalaisen tuntuinen kaveri; tavat, puhe, kommunikaatio hyvin suomalaista.
Kyllä siitä vielä oikein hyvä suomalainen tulee, vaikka naaman väri onkin kontrastinen verrattuna arjalaiseen väriin.
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Nationalisti

Asuin kaksi vuotta kaakkois-Aasiassa. Olin positiivinen ja rikastuttava kokemus kaikille paikallisille.  ;D
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Crommower

Kaverin sisko on naimisissa irakin kurdin kanssa. Tyyppi tuli maahan vuonna -91 kuulemma pakoon persianlahden sotaa. Nykyisin töissä eräässä suuressa pitsalafkassa, eikä ole mitään integraatio-ongelmia.
Välistä tulee sällin kanssa juotua iltasella viskiä ja nauru raikaa. 8)
Taivas ja Maa ja Tuli ja Lumi. Ihminen taipui ees Pohjolan tuolin. Valan he vannoivat kylmässä kodin. Sanat nuo otti, tai Tuonen nyt koit.

Turjalainen

Positiivisia kohtaamisia lapsesta asti, sukulaisia naimisissa ulkomaalaisten kanssa, jne, kaveripiirissä myös ulkomaalaistaustaisia. Olen huomannut, että ongelmat eivät ainakaan johdu ihonväristä.
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

junakohtaus

Enimmäkseen noi arkiset kohtaamiset on mullakin vaihdelleet positiivisesta neutraaliin. Asiallisen väen kanssa aina tulee toimeen enkä mä ainakaan sinänsä kenellekään laske viaksi, että se tahtoo pois paskasta paikasta elämään jossain, missä on rauha ja vauraus, enkä sitten vähääkään rupea kenenkään yhden yksilön niskaan kaatamaan laajoja väestöpoliittisia mielipiteitäni.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

MustaLeski

Esimiehenä toimiessani tuli monia positiivisia kohtaamisia mamujen kanssa. Työmoraali oli korkealla ja kielitaito kiitettävää. Monia mielenkiintoisia keskusteluja tuli käytyä kahvipöydässä erilaisten kulttuurien kohtaamisista. Samoin nyt opiskellessa. Suvustakin löytyy eksoottista värinää.

Simo Hovari

Käytännössä pelkästään positiivisia kokemuksia mamujen kanssa toimimisesta. Jos nyt ei päivittäin, niin viikottain tulee lisää kokemuksia. Siltikään en ole, eikä yksikään niistä maahanmuuttajista joiden kanssa olen asiasta puhunut, niin naiivi että haluaisin toistaa muiden Euroopan maiden virheet maahanmuutossa ja antaa ghettoutumisen alkaa vapaasti.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Veli Karimies

Joskus oli kännykkä hukassa ja piti lainata puhelinta. Suomalaisilta en saanut lainaksi mutta musta mies lainasi. Mukava mies.

Zngr

Pääasiassahan on hyviä kokemuksia, lähes päivittäisiä.
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

Pöllämystynyt

Kaikki tuntemani slaavilaiset (venäläiset ja yksi puolalainen) maahanmuuttajat ovat mukavia, ja heillä on pitkälti tallella terveet perinteiset asenteet. He ovat ylpeitä länsimaisesta sivilisaatiosta ja kulttuurista sekä kansallisesta kulttuuristaan. Tosin he eivät tuo kansallista kulttuuriaan häiritsevästi esiin Suomessa, vaan ovat jopa turhan ujoja sen kanssa. Venäläiset tuttuni ovat myös jollain tavoin kristittyjä, ja he puolustaisivat varmaankin kristikuntaa kriisiajan tullen. Venäläisissä on paljon hyviä puolia, jotka monilta suomalaisilta alkavat jo unohtua, kuten ylellinen vieraanvaraisuus, siisteys ja seksuaalinen kunnollisuus (eli lähinnä, että ei mennä pettämään). Viimeisin voi olla ristiriitainen, onhan Venäjällä myös rankka biletyskulttuuri. Minä en ole törmännyt kuin satunnaisesti himobilettäviin venäläisiin.

Slaavilaiset tuttuni puolustavat länsimaalaisuutta jopa "vieraalla maalla" eli täällä Suomessa; he ovat, niiltä osin kuin olen asiaa tiedustellut, kriittisiä vahingollisia "monikulttuurisuuden" muotoja kohtaan. He myös arvostavat hyvin paljon suomalaisia ja Suomea, ja ovat integroituneet erittäin hyvin. Olen muutaman kerran törmännyt epämielyttävään tuntemattomaan venäläiseen, mutta nämä ovat harvinaisuus.

Eräs venäläisnainen kuuluu nykyisin sukuuni, ja olen nähnyt miten hän äitinä opettaa lapsilleen terveet asenteet. Hän kasvattaa lapsensa sellaisiksi suomalaisiksi, jotka varmasti eivät taivu "monikulttuurin" ikeeseen.

Edellä sanotulla en tietenkään tarkoita, että tukisin venäläistenkään massamuuttoa Suomeen. En ylipäätään kannata massamuuttoja, koska se vahingoittaa maailman kulttuurillista monimuotoisuutta. Lisäksi Venäjän valtiolla on taipumus käyttää naapurimaiden venäläisväestöjä painostuskeinona naapurimaita kohtaan.

Olen ollut tekemisissä myös joidenkin virolaisten kanssa, ja vaikka en ole tutustunut keneenkään vielä kunnolla, niin vain hyvää sanottavaa heistä. Täysin integroitunutta ja kielen oppinutta virolaista on jopa vaikea pitää "maahanmuuttajana". Olemme tavallaan samaa itämerensuomalaista kansaa, jolla on eri murteita.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Petrus

Asiakaspalvelijana kohtaan töissä päivittäin monia tosi mukavia mamuja monista eri kulttuureista.

Dark Serenity

Aika harvoja noita on mutta jää juuri sen takia kenties paremmin mieleen.

Nuori somali joka toimii yöllä postinkantajana. Tekee työnsä niin hiljaa ettei kuulu paljon mitään. Aikaisemmasta asunnossa sattumanvaraiset postinkantajat tuntuivat paiskovan luukkuja huvikseen.

Sitten on muutama kaveri, yksi kreikkalainen ja toinen serbialainen. Mahtavia tyyppejä joiden kanssa on tullutkin vietettyä hemmetisti aikaa. Serbialaisen lempihuvia on kutsua viherhippejä rasisteiksi jolloin ne ovat jonkin aikaa aivan ylikilttejä. Sitten repeillään niille. :D

kertsu59

Muutama, yks musta mies oli samassa firmassa töissä pirun kova tekemään duunia.Toinen oli pizzerian omistaja erittäin ystävällistä palvelua Summa summaarum ei ole ollut ongelmia mamujen kanssa. :D
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

JohannaS

Tänään katselin silmäkulmasta AMK:n kirjastossa, kun viereisellä tietokoneella istuvalla mustalla miehellä näytti olevan vaikeuksia logata koneelleen. En yrittänyt vakoilla mitä hän teki mutta pistin merkille, että kaveri vain istui ja katseli näyttöä tympääntyneen oloisena. Selaimen tai muun ohjelman sijasta pelkkä login-screeni oli näytöllä. Päätin kysyä (suomeksi) tarvitseeko hän apua, hän ei ymmärtänyt, vaihdoin englanniksi ja kysyin uudelleen. Sitten autoin häntä pääsemään tietokoneelleen. Juttelimme vielä hetken lisää tietokoneongelmista, ja lopuksi mies sanoi kauniisti "kiitos" suomeksi (:

Muutenkin täällä suuren kaupungin AMK:ssa on ihan reilusti ulkomaalaisia. Mutta ei ole yhteisiä tunteja, joten en ole päässyt luontevasti tekemään tuttavuutta heidän kanssaan. Kommunikaatio rajoittuu tämän vuoksi lähinnä siihen, että silloin tällöin joku ventovieras lähestyy ja kysyy jelppiä tietokoneongelmassa tai käännösapua suomenkielisen tekstin kanssa. Pidän sitä positiivisena ja jännänä asiana kun aina joskus pääsee harjoittamaan englannin taitoaan ihan käytännön elämässä.

Timo Hellman

Näitä on aika hitosti. Otetaan ranskalaiset viivat apuun.

- Opiskeluaikoina luokallani oli 3 venäläistaustaista. Näistä kaksi oli hiljaisia nuoria kavereita jotka viihtyivät keskenään ja tämä yksi nainenkaan ei mikään hirmuisen hölösuu ollut, mutta nauravainen ja vilkkaan asiallinen kyllä. Tulimme juttuun loistavasti. Tulin myös opiskelija-asuntolassa asuessani hyvin juttuun yhden venäläisen kanssa, dokailtiinkin proosallisesti yhdessä.

- Äärimmäisen stressaavan päivän ja huonosti nukutun yön jälkeen aamulla Kampin terminaalissa bussia odotellessani olin niin pihalla ja ylirasittunut että oikaisin kuin oikaisinkin kylmälle kivilattialle. Intialaisen oloinen siivoojaheppu oli ainoa joka kumartui kysymäään olenko kunnossa, suomalaisista yksi nainen vain marisi "kun toi kundi nukkuu tossa" ;)

- Loistava palvelu kebab-rafloissa. En ole kohdannut vielä yhtäkään naama norsunvitulla tiuskivaa asiakaspalvelijaa siellä tiskin takana - toisaalta harvassa ne ovat kantasuomalaistenkin kohdalla.

- Egyptiläinen työkaveri. Ylitsevuotava kohteliaisuus, kiltteys ja työmoraali. Mahtava ihminen jonka edessä kumarrun henkisesti.

Oikeastaan en näe tällaisella ketjulla muuta funktiota kuin umpiluupäisimpien anti-mamukriitikkojen herättely sen suhteen että hyvin harva meistä nyt oikeasti mamuja vihaa ja osa meistä jopa tuntee sellaisia.

Perustanko ketjun top 5. seksifantasioista? ;)
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

junakohtaus

TH,

nyt sitten vain jäädään odottamaan Iltsukaisen suurta paljastusjuttua 8)
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

gefa

Eräs tosi hyvä ystäväni on syntyjään Turkkilainen, tosin on ollut suomen kansalainen jo monta vuotta.
On pyörittänyt omaa Kebab pizzeriaa toistakymmentä vuotta ja tekee kaikki ainekset itse, eikä mitään Lidlin purkkiliha ja Felix-ketsuppikastike virityksiä.

Ollaan käyty eräretkillä, siis lähinnä kalassa, kaljalla ja sitä rataa...
Sen verran erikoinen tapaus tosin, että ei haluisi myöskään Suomeen mamujen invaasiota, vaikka ei alkuasukas olekaan...
(ja ilman mitään rasismia taka-ajatuksena): niin kaveri vihaa mustalaisia, kuin ruttoa.

Se vaan harmittaa, että ei ole tullut tavattua viimeaikoina, kun asustelee tuolla Pohjois-Suomessa  ja itse muutin vuosia sitten Etelä-Suomeen  ::)

Mulukku

Onhan noita kertynyt vuosien mittaan vaikka kuinka paljon. Tuttavapiiriini on kuulunut tähän mennessä varmaan ainakin pariakymmentä kansallisuutta.

Viimeisin positiivinen mamukokemus on tältä päivältä, kun kävin lounaalla etnisessä ravintolassa. Ruoka oli hyvää, sitä oli riittävästi ja palvelu oli ensiluokkaista, kuten kyseisessä ravintolassa joka ainoa kerta.

ElinaElina

Pienemmissä uskonnollisissa liikkeissä, joiden pääalue on ulkomailla, tapahtuu paljon avioliittoja ulkomaisen samoin uskovan kanssa. Suomeen tullaan naimisiin ja Suomesta lähdetään naimisiin. Tätä väkeä tunnen ja useimmiten unohdan koko maahanmuuttajuus-käsitteen heidän kohdallan.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

prestionat

Quote from: ElinaElina on 17.12.2008, 23:31:42

Tätä väkeä tunnen ja useimmiten unohdan koko maahanmuuttajuus-käsitteen heidän kohdallan.

Toivottavasti et unohda Suomen lakia heidän kohdallaan, siis jos olisit valtion virkamies ja sillain enemmän vastuussa isänmaallemme.

Frostbite

Entisen työkaverin kanssa joskus puhuttiin maahanmuuttopolitiikasta, josta yllättäen satuimme olemaan melkoisen samaa mieltä. Asiasta tekee mielenkiintoisen se, että kyseessä on itähelsinkiläinen somali, joka toimii myös Somaliliitossa enemmän tai vähemmän aktiivisesti yrittäen herätellä vanhempia herroja "Maassa maan tavalla" -ajatteluun.

hammerzeit

Kuten olen jo muuallakin maininnut, opiskelen erään suuren yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa. Koska yliopistot saavat nykyään massiivisen erektion monikulttuurisuuden ajattelustakin, mamuja ja suoranaisia ulkomaalaisoppilaita näkee joka puolella.

Monet heistä ovat kantaväestön tavoin sijoittuneet lukemaan höpöhöpö-mukatieteitä (naistutkimus, kehitysmaatutkimus), mutta onneksi tuohon jengiin ei juuri törmää. Sen sijaan oikeita tieteitä lukevien joukossa törmätyt ulkomaalaiset ovat lähes  poikkeuksetta vahvistaneet ennakkoluulojani. Heistä suuri osa kun on ollut sangen asiallista porukkaa.

Tätä kautta olen myös huomannut, että yleiset jeesustelut musliminuorten neitseellisen hyvistä käytöstavoista ovat pelkkää höpöpuhetta. Kyllä niillekin viina maistuu ihan samalla tavalla kuin suomalaisille, eivätkä he pelkää herätä aamulla vieraasta sängystä. Ihmisiä siinä kuin muutkin, siis.

Näyttäisi siis siltä, että teoriani pitää paikkansa. Ulkomaalaisten joukkoon mahtuu yllättäen niin mukavia kuin epämukaviakin, niin rehellisesti täältä koulutusta kuin ilmaista rahaa haluavia. Ongelmahan onkin se, että nykyinen järjestelmämme kannustaa juuri tätä jälkimmäistä porukkaa tulemaan maahan ja vieläpä eristäytymään omille alueilleen jotta ei vahingossakaan pääsisi syntymään mitään todellista kulttuurivaihtoa. Korkeakoulutuksesta kiinnostuneet suuntaavat muualle viimeistään valmistuttuaan.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

Uuno

Entisen työkaverin kanssa joskus puhuttiin maahanmuuttopolitiikasta, josta yllättäen satuimme olemaan melkoisen samaa mieltä. Asiasta tekee mielenkiintoisen se, että kyseessä on itähelsinkiläinen somali

Saman olen huomannut itsekin. Varsinkin viime aikoina olen ollut tekemisissä hyvin monen ulkomaalaisen (varsinkin 'haasteellisilta alueilta' tulevien) kanssa, eikä juuri kukaan näistä uskonut monikulttuurisuuden onnistumiseen. Itse asiassa tapaamistani henkilöistä vain yksi irakilainen (ei-muslimi) piti monikulttuurisuutta jollakin tavalla tavoiteltavana asiantilana.

Muslimikaverini mielipide esim. somaleista on varsin selvä: 'Don't take them, they are nothing but trouble. Nobody likes them.'  ;D
Öyhö- ja jankkakriittinen.

xor_rox

Miten käyttäydyt asioidessasi maahaanmuuttajien kanssa? Kysymys on varmasti vähän outo, mutta tuli mieleeni tuosta natsi-keskustelusta ja  aiemmasta historiastani.

Nimittäin, vaikka olen juuriltani perisuomalainen, minulle suotiin jostain syystä erikoisen tummat hiukset ja ruskeat silmät, joista sain lapsena ja nuorena kuulla aika monessa yhteydessä. Muistan muutamiakin kertoja kun kävelin pienen kaupungin katuja, niin ohi ajavista (pilluralli)autoista huudeltiin ja näytettiin keskisormea. Absurdia, mutta ei-niin-hauskaa silloin. Lukion jälkeen 90-luvun alussa sattui niinkin, etten päässyt vantaalaiseen ravintolaan 'jostain syystä'.

Sittemmin nuivahdettuani alkoi tukka onneksi harmaantua, eikä vastaavia tilanteita ole tullut. Olen jäänyt vain miettimään sitä, että mitä ihmeen hyötyä, noin poliittisessa mielessä, henkilökohtaisesta vittuilusta on.

Myöhemmin asuin jonkin aikaa USA:n etelävaltioissa ja törmäsin erikoiseen ilmiöön. Siis siihen, kuinka ihmiset voivat olla samaan aikaan poliittisesti tavattoman nuivia, mutta kuitenkin hyvin ystävällisiä ulkomaalaisia kohtaan (Texan hospitality). Jotenkin itsellenikin kävi selväksi, että tässä ympäristössä on syytä käyttäytyä asiallisesti. Toki liikennemerkit, joissa luki 'Don't mess with Texas', edesauttoivat tätä =)

Hommalle mielestäni on kunniaksi juuri se, että nuivana ilmiönä tämä on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Siis asiallinen ja poliittisesti orientoitunut. Se antaa aidosti tilaa argumentoinnille ja moderoi ääripäät pois. Vastustajan on hyvin vaikea tarttua siihen asia-argumentein, kuten vaikkapa Lipposen esiintymisestä nähtiin.

Pöllämystynyt

Minä käyttäydyn maahanmuuttaja-ystäviäni ja tuntemattomia maahanmuuttajia kohtaan suunnilleen samoin kuin suomalaisia kohtaan. Ehkä käytökseni eroaa siinä, että maahanmuuttajia kohtaan olen hienotunteisempi ja kiinnostuneempi. Kyselen enemmän, koska haluan oppia vieraista kulttuureista, mutta varon härskejä tai arkaluontoisia juttuja. Täytyy myöntää, että aina en ole hienotunteinen, esimerkiksi kun tuntemani muslimi alkoi väittää, ettei holokaustia ole tapahtunut ja lähes kaikki paha on juutalaisten syytä, niin siihen oli "pakko" vastata kriittiseen sävyyn.

Maahanmuutto- ja monikulttuurisuuskritiikkini kohdistuu harjoitettuun politiikkaan, ei ihmisiin yksilöinä. Niin suomalaisia kuin ulkomaalaisiakin ihmisiä yksilöinä voin kritisoida heidän henkilökohtaisista käsityksistään, mutta se ei liity maahanmuuttokriittisyyteeni mitenkään.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel