News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-07-28 Kaleva: Kolumni: Vaate, joka pelottaa

Started by Iloveallpeople, 28.07.2010, 00:14:08

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteVaate, joka pelottaa

Kansainvälinen vaatemuoti on keksinyt kummallisuuden toisensa perään. Länsimaisissa suurkaupungeissa tulee vastaa erikoisuuden tavoittelijoita mitä merkillisimmissä vetimissä. Miksi sitten vain silmät paljaaksi jättävä islamilaisen naisen vaateparsi herättää niin voimakkaita tunteita?

Kyse ei tietenkään ole itse vaatekappaleesta. Ei mustasta silkkikaavusta eli niqabista eikä sen rajummasta versiosta, rautaristikolla varustetusta burkasta. Kyse on siitä, millaista maailmaa noiden vaatteiden kantajat oikein edustavat.

Islam ja varsinkin sen radikaali tulkinta on asia, jota länsimaissa pelätään. Tiukasti verhottuja naisia on erityisen paljon sellaisissa maissa kuin Saudi-Arabia ja Afganistan, joissa islamia tulkitaan kaikkien vanhoillisimpien oppien pohjalta. Köyhyys yhdistettynä radikaaleihin oppeihin on alusta, mihin islamilainen terrorismi rakentuu.

Vaikka tiukasti verhotut naiset tulevat usein samoista maista kuin kiihkoislamilaiset julistajat ja itsemurhaiskujen tekijät, haukutaan burka-keskustelussa silti väärää puuta. Löysien vaatteiden alle saa toki piilotettua millaisen räjähdevyön tahansa, mutta pommien kuljettamiseen on sata muutakin keinoa.

Kasvot peittävä asu on ongelmallinen julkisissa kulkuneuvoissa, pankissa ja virastoissa, mutta näitä tilanteita varten ei tarvita lakiin ankkuroitua yleiskieltoa. Paikalliset määräykset riittävät.

Useimmiten burkaa vastustetaan naisten oikeuksien nimissä. Islamilaisasujen sanotaan olevan todiste naisten alistamisesta. Asiassa on tietysti vinha perä, ainakin jos puhutaan vanhoillisten arabimaiden tilanteesta.

Asiaa hankaloittaa kuitenkin se, että länsimaissa monet niqabia tai burkaa kantavat ovat maassa syntyneitä toisen polven siirtolaisia tai islamiin kääntyneitä kristittyjä. Pelottavaksi mielletyllä asulla nuori musliminainen protestoi vanhempiaan ja asuinympäristöään vastaan. Täyshunnutettua asua vapaaehtoisesti pitävät naiset sanovat, että niqab tai burka vapauttaa ulkoasupaineista.

On tietysti myös tapauksia, joissa aviomies vaatii vaimoa pukemaan kasvot peittävän asun päälleen ulos lähtiessään. Jos Ranskan parlamentin alahuoneen hyväksymä laki saa myös ylähuoneen siunauksen, burkaan pakottamisesta on luvassa vuoden vankeustuomio ja 30 000 euron sakot. Asian todistaminen taitaa vain olla mahdoton tehtävä.

Niqabin tai burkan kantamisesta yleisellä paikalla saisi saman lain mukaan 150 euron sakon. Lisäksi sakotettu joutuisi kurssille, jolla opetetaan ranskalaisen yhteiskunnan perusarvoja.

Ranskassa asuu viisi miljoonaa muslimia. Maahanmuuttajia on kaikista ilmansuunnista. Presidentti Nicolas Sarkozyn puheet "ranskalaisuudesta" kuulostavat erityisen ontoilta, sillä hän itse on unkarilaisen maahanmuuttajan poika.

Muslimiväestön jatkuva lisääntyminen herättää huolta kantaväestön keskuudessa Länsi-Euroopan maissa. Uusi ja tuntematon pelottaa varsinkin niitä, jotka tuntevat asemansa jotenkin uhatuksi.

Täyshunnutettu asu pistää silmään ja kelpaa tämän vuoksi kohteeksi, johon pelot voi kanavoida. Samaa voidaan sanoa moskeijoista, varsinkin jos niihin liittyy minareetteja.

Ongelmattominta islamin ulkoisten tunnusmerkkien sulattaminen on ollut maissa, joissa maahanmuutolla on pitkät perinteet. Tällaisia ovat Britannia ja Itävalta.

Burkan kieltohankkeita on ollut vireillä useissa maissa. Useimmissa niistä kielto on kuitenkin todettu uskonnon- ja ilmaisunvapauden vastaiseksi.

On hyvä muistaa, että myös monissa muslimimaissa on kasvojen verhoamista koskevia kieltoja. Islamin tulkintaa ja sitä heijastelevat kiistat naisten asemasta ja vaatetuksesta ratkeavat jos ovat ratketakseen muslimimaissa, ei lännessä.

Suvaitsevaisuus on länsimaisen elämäntavan kulmakiviä. Kaikkea ei tarvitse silti kakistelematta niellä. Tyttöjen ympärileikkaus on niin julma perinne, ettei sitä pidä missään olosuhteissa hyväksyä.


Seppo Ylönen

Kaleva
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

antero

QuoteVaate, joka pelottaa

Kansainvälinen vaatemuoti on keksinyt kummallisuuden toisensa perään. Länsimaisissa suurkaupungeissa tulee vastaa erikoisuuden tavoittelijoita mitä merkillisimmissä vetimissä. Miksi sitten vain silmät paljaaksi jättävä islamilaisen naisen vaateparsi herättää niin voimakkaita tunteita?

Kyse ei tietenkään ole itse vaatekappaleesta. Ei mustasta silkkikaavusta eli niqabista eikä sen rajummasta versiosta, rautaristikolla varustetusta burkasta. Kyse on siitä, millaista maailmaa noiden vaatteiden kantajat oikein edustavat.

Islam ja varsinkin sen radikaali tulkinta on asia, jota länsimaissa pelätään. Tiukasti verhottuja naisia on erityisen paljon sellaisissa maissa kuin Saudi-Arabia ja Afganistan, joissa islamia tulkitaan kaikkien vanhoillisimpien oppien pohjalta. Köyhyys yhdistettynä radikaaleihin oppeihin on alusta, mihin islamilainen terrorismi rakentuu.

Vaikka tiukasti verhotut naiset tulevat usein samoista maista kuin kiihkoislamilaiset julistajat ja itsemurhaiskujen tekijät, haukutaan burka-keskustelussa silti väärää puuta. Löysien vaatteiden alle saa toki piilotettua millaisen räjähdevyön tahansa, mutta pommien kuljettamiseen on sata muutakin keinoa.

Kasvot peittävä asu on ongelmallinen julkisissa kulkuneuvoissa, pankissa ja virastoissa, mutta näitä tilanteita varten ei tarvita lakiin ankkuroitua yleiskieltoa. Paikalliset määräykset riittävät.

Useimmiten burkaa vastustetaan naisten oikeuksien nimissä. Islamilaisasujen sanotaan olevan todiste naisten alistamisesta. Asiassa on tietysti vinha perä, ainakin jos puhutaan vanhoillisten arabimaiden tilanteesta.

Asiaa hankaloittaa kuitenkin se, että länsimaissa monet niqabia tai burkaa kantavat ovat maassa syntyneitä toisen polven siirtolaisia tai islamiin kääntyneitä kristittyjä. Pelottavaksi mielletyllä asulla nuori musliminainen protestoi vanhempiaan ja asuinympäristöään vastaan. Täyshunnutettua asua vapaaehtoisesti pitävät naiset sanovat, että niqab tai burka vapauttaa ulkoasupaineista.

On tietysti myös tapauksia, joissa aviomies vaatii vaimoa pukemaan kasvot peittävän asun päälleen ulos lähtiessään. Jos Ranskan parlamentin alahuoneen hyväksymä laki saa myös ylähuoneen siunauksen, burkaan pakottamisesta on luvassa vuoden vankeustuomio ja 30 000 euron sakot. Asian todistaminen taitaa vain olla mahdoton tehtävä.

Niqabin tai burkan kantamisesta yleisellä paikalla saisi saman lain mukaan 150 euron sakon. Lisäksi sakotettu joutuisi kurssille, jolla opetetaan ranskalaisen yhteiskunnan perusarvoja.

Ranskassa asuu viisi miljoonaa muslimia. Maahanmuuttajia on kaikista ilmansuunnista. Presidentti Nicolas Sarkozyn puheet "ranskalaisuudesta" kuulostavat erityisen ontoilta, sillä hän itse on unkarilaisen maahanmuuttajan poika.

Muslimiväestön jatkuva lisääntyminen herättää huolta kantaväestön keskuudessa Länsi-Euroopan maissa. Uusi ja tuntematon pelottaa varsinkin niitä, jotka tuntevat asemansa jotenkin uhatuksi.

Täyshunnutettu asu pistää silmään ja kelpaa tämän vuoksi kohteeksi, johon pelot voi kanavoida. Samaa voidaan sanoa moskeijoista, varsinkin jos niihin liittyy minareetteja.

Ongelmattominta islamin ulkoisten tunnusmerkkien sulattaminen on ollut maissa, joissa maahanmuutolla on pitkät perinteet. Tällaisia ovat Britannia ja Itävalta.

Burkan kieltohankkeita on ollut vireillä useissa maissa. Useimmissa niistä kielto on kuitenkin todettu uskonnon- ja ilmaisunvapauden vastaiseksi.

On hyvä muistaa, että myös monissa muslimimaissa on kasvojen verhoamista koskevia kieltoja. Islamin tulkintaa ja sitä heijastelevat kiistat naisten asemasta ja vaatetuksesta ratkeavat jos ovat ratketakseen muslimimaissa, ei lännessä.

Suvaitsevaisuus on länsimaisen elämäntavan kulmakiviä. Kaikkea ei tarvitse silti kakistelematta niellä. Tyttöjen ympärileikkaus on niin julma perinne, ettei sitä pidä missään olosuhteissa hyväksyä.


Seppo Ylönen

Kaleva

Hohoho...

Ensiks Seppo jäpättää aanelosen verran vaatteista. Ja sitten koko jäpätyksen viimeinen virke:
"Tyttöjen ympärileikkaus on niin julma perinne, ettei sitä pidä missään olosuhteissa hyväksyä."

Seppo, ei näin.  :facepalm:
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Hob

Mahtaako kirjoittaja hyväksyä myös ruskeapaitaiset nuoret miehet joilla on hindulainen onnensymboli käsivarressa näkyvällä paikalla?

Vaatteet lähettävät viestin. Typerää teeskennellä, etteikö näin olisi.

Simo Lipsanen

Ensin pitkä teksti siitä miksi "burkan kieltäminen olisi väärin" ja lopetetaan "ongelmat pitää ratkaista muslimimaissa eikä täällä, meidän on vain suvaittava". Lopuksi täytyy vielä kuitenkin muistuttaa miten julmaa tyttöjen ympärileikkaus on, mutta eikö sekin sodi kirjoittajan aikaisemmin käyttämää "meidän on suvaittava"-mentaliteettia vastaan?

Roope2

Jos unkarilaisen maahanmuuttajan pojasta ei voi tulla 'ranskalaista', niin kannataako meidän istuttaa pulpeteissa ja maksaa rahaa siitä, etta jotkut suomalaistuisivat ?
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Kaarin M

 
Quote from: Roope2 on 28.07.2010, 03:20:29
Jos unkarilaisen maahanmuuttajan pojasta ei voi tulla 'ranskalaista', niin kannataako meidän istuttaa pulpeteissa ja maksaa rahaa siitä, etta jotkut suomalaistuisivat ?

Näin juuri.

QuoteIslam ja varsinkin sen radikaali tulkinta on asia, jota länsimaissa pelätään. Tiukasti verhottuja naisia on erityisen paljon sellaisissa maissa kuin Saudi-Arabia ja Afganistan, joissa islamia tulkitaan kaikkien vanhoillisimpien oppien pohjalta

Ja miksei saisi pelätä? Saudi-Arabia ja Afganistan ovat mielestäni maanpäällisiä helvettejä naiselle, en ole kovin vastaanottavainen näiden kultturien "tapoihin".

QuoteKasvot peittävä asu on ongelmallinen julkisissa kulkuneuvoissa, pankissa ja virastoissa, mutta näitä tilanteita varten ei tarvita lakiin ankkuroitua yleiskieltoa. Paikalliset määräykset riittävät.

Eivät riitä, Rassismmi.

QuoteRanskassa asuu viisi miljoonaa muslimia. Maahanmuuttajia on kaikista ilmansuunnista...Ongelmattominta islamin ulkoisten tunnusmerkkien sulattaminen on ollut maissa, joissa maahanmuutolla on pitkät perinteet. Tällaisia ovat Britannia ja Itävalta.

TÄH??? ???

QuoteMuslimiväestön jatkuva lisääntyminen herättää huolta kantaväestön keskuudessa Länsi-Euroopan maissa. Uusi ja tuntematon pelottaa varsinkin niitä, jotka tuntevat asemansa jotenkin uhatuksi

Tottakai, en kait riemusta kilju kun näen miten naisen ihmisoikeuksia poljetaan kaapuun pukemalla. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä ja onneksi voi vielä olla hyväksymättä...

QuoteSuvaitsevaisuus on länsimaisen elämäntavan kulmakiviä. Kaikkea ei tarvitse silti kakistelematta niellä. Tyttöjen ympärileikkaus on niin julma perinne, ettei sitä pidä missään olosuhteissa hyväksyä.

Voi Seppo, miten sinua nyt tämä uusi ja tuntematon näin pelottaa? Tunnetko asemasi uhatuksi?

Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Sinna

Ei, ei ja vielä ei.
Kun minä keskustelen ihmisen kanssa, hänellä ei ole naamaria/ristikkoa/Alkon pussia päässä.
Suomen kulttuurissa naamareita ei ole pidetty, eikä mielestäni kulttuuria tule muuttaa jonkun ryhmän vuoksi. Jos "ristikko"-ryhmä ei tätä suvaitse, voi jatkaa seuraavaan maahan.
Uusi ei pelota. Tässä tapauksessa uusi ärsyttää.

Shawast

QuoteMuslimiväestön jatkuva lisääntyminen herättää huolta kantaväestön keskuudessa Länsi-Euroopan maissa. Uusi ja tuntematon pelottaa varsinkin niitä, jotka tuntevat asemansa jotenkin uhatuksi.

Ei, tämä on valhe. Kyse ei ole uuden ja tuntemattoman pelosta, vaan nimenomaan ikivanhan ja hyvin tunnetun pelosta. Islamilaisella maailmalla on takanaan noin 1400 vuotta historiaa, tiedämme hyvin mitä tuo uskonto tuo mukanaan.

Tottakai jokaisen ihmisoikeuksia ja sekulaaria valtiota kannattavan täytyy pelätä laajamittaista väestönsiirtoa kulttuurista, jossa ylimpänä auktoriteettina on pyhään sotaan kehoittava mielikuvitusolento.
"Hän puhuu korostetun rauhallisesti, mutta tunnekuohu näkyy hikikarpaloina nenän alla."

- HS raportoi mystisestä keltaiseen purjehdustakkiin pukeutuvasta perussuomalaisten kannattajasta 29.3.2011

ibn ghul

QuoteAsiaa hankaloittaa kuitenkin se, että länsimaissa monet niqabia tai burkaa kantavat ovat maassa syntyneitä toisen polven siirtolaisia tai islamiin kääntyneitä kristittyjä. Pelottavaksi mielletyllä asulla nuori musliminainen protestoi vanhempiaan ja asuinympäristöään vastaan. Täyshunnutettua asua vapaaehtoisesti pitävät naiset sanovat, että niqab tai burka vapauttaa ulkoasupaineista.

Älkää nyt helvetti sentään nauruun tappako. Jos joku ex-kristitty käyttää burkhaa kapinoidakseen vanhempiaan vastaan, niin se ei ainakaan vaikeuta yhtään mitään, koska tämä ei ole mitenkään hyväksyttävä käyttötarkoitus tälle asusteelle. Eikö se syy pitänyt olla se vanha ja ihana sivistyskulttuuri joka käskee niitä käyttämään. Nyt yhtäkkiä se onkin modernia kapinaa. Voi perse sentään...
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)

Lemmy

Mä haluan juosta valkoinen kaapu ja piippahuppu päällä palava risti roihuten kaupungin läpi. kikkelis kokkelis se on mun uskonto.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Jaakko Sivonen

QuoteRanskassa asuu viisi miljoonaa muslimia. Maahanmuuttajia on kaikista ilmansuunnista. Presidentti Nicolas Sarkozyn puheet "ranskalaisuudesta" kuulostavat erityisen ontoilta, sillä hän itse on unkarilaisen maahanmuuttajan poika.

Heh, mokuttajat eivät pidä unkarilaisen poikaa ranskalaisena, mutta arabit ja afrikkalaiset he kyllä kelpuuttavat ranskalaisiksi niin ensimmäisessä kuin toisessakin polvessa?
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Ano Nyymi

Kirjoittaja ei halua ymmärtää että kyseinen kaapu on naisten alistamisen väline. Siis lähes samanlainen kuin oli aikoinaan juutalaisten takinhihassa ollut daavidin tähtikin.

Ei se voi pelkoa olla jos ihmisten alistamista haluaa olla vastustamassa, mutta vastustamisen vääntäminen joksikin muuksi asiaksi kyllä on mitä ilmeisimmin silkasta pelosta kumpuava ilmiö.

Skeptikko

Quote from: Ano Nyymi on 28.07.2010, 20:40:14
Kirjoittaja ei halua ymmärtää että kyseinen kaapu on naisten alistamisen väline. Siis lähes samanlainen kuin oli aikoinaan juutalaisten takinhihassa ollut daavidin tähtikin.

Muslim Scholar Calls Defenders of the Burqa 'Naive'
https://spectator.org/muslim-scholar-calls-defenders-of-the-burqa-naive/

QuoteTwo weeks ago, Pauline Hanson, leader of the right-wing One Nation party, walked into the Australian Senate wearing a black burqa to protest Islamic face veils in Australia. The move was instantly condemned by political leaders, media pundits, and celebrities. Now, a female Arab scholar is hitting back on critics, saying the face veil is a symbol of a totalitarian ideology and deserves to be discussed as such.
...
Controversially, Manea also views the more common hijab, or headscarf, as operating in the same ideological continuum as the face veil. She has previously critiqued the Women's March for its use of an illustration of a chador-clad woman to promote gender justice and equality. In an interview with The American Spectator, Manea acknowledged the diversity of reasons Muslim women veil, but said that this does not negate nor eliminate the veil's role as an instrument in Islamism. "The control of women, their social behavior and imposing a dress code are all part of the fundamentalists' worldview," she said. "In fact, it is clearly articulated within the literature of all major Islamist ideologues." She cited the writings of Muslim Brotherhood thinkers Hassan al-Banna and Sayyid Qutb, Jamaat-i-Islami founder, Abul Ala Mawdudi and Iranian revolutionary leader, Ayatollah Ruhollah Khomeini as examples.

Manea, who is also a member of the Swiss federal agency for women's affairs, has spent much of her professional life researching the impact of Islamism on women's rights. In Women and Shari'a Law, her latest book released in 2016, Manea conducted field research in the U.K. to observe how Muslim women and children were affected by Shari'a councils, which operate legally under the Arbitration Act 1996. She concluded that parallel religious legal systems, even when optional, perpetuate social divisions and leave women in particular open to discriminatory rulings that are otherwise illegal in civil law.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/