News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Puliukot vs. romanialaiset

Started by Lodi, 15.07.2010, 23:14:46

Previous topic - Next topic

Lodi

Quote from: Mika Mäntylä on 16.07.2010, 00:29:10
Toinen ongelma on oma ja (osin) yhteiskuntamme aiheuttama ongelma, toinen ulkopuolelta tullut. Ei liene minusta epäselvää sen suhteen, että kummasta meillä on (suurempi) vastuu.

Mut hei, pointsit somaleille. He eivät kerjää.

Jos on asunto ja rahaa niin ei tarvitse kerjätä.
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Lodi

Quote from: JM-K on 16.07.2010, 12:30:10
Quote from: Lodi on 15.07.2010, 23:14:46
Hanna Rentola varmasti heittäisi sen aikuisen lapsensa ulos.
Minä ainakin heitän. Sillain on sovittu, että kun on koulut ja intti käyty, omaan kämppään hipihopi. Jos ei koulut ja intti maistu, niin saa muuttaa heti, kun 18v. täyttää ihan mihin haluaa. Jos viinalla tai muilla huumeilla tärvelevät elämänsä, niin sääliä tai myötätuntoa ei tästä osoitteesta heru. Rahasta nyt puhumattakaan.

EDIT: Puliukkoihin en pistäisi senttiäkään yhteiskunnan rahoja. Sen sijaan yhteiskunta voisi tarjota niille niin paljon viinaa, että juovat itsensä hengiltä mahdollisimman nopeasti. Tämä ei ollut pilaa, vaan olen ihan vakavissani (vaikka taas Muutos 2011 kaatui...). Jos ihminen päästää elämänsä tuohon tilaan, niin voisi jo itsekin harkita sitä hengiltä juomista tai vaikka hankeen sammumista.

Älä nyt ihan höpöhöpöä juttele...  :D
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Femakko

Quote from: Jari Leino on 17.07.2010, 11:36:37Monesta näistä saisi vielä sitä kovasti kaivattua työperäistä työvoimaa, jos Suomella olisi tarjota heille jotain sisältöä elämään: työtä, uskoa tulevaisuuteen ja oikeus olla ylpeä itsestään ja suomalaisuudestaan.

En ole ihan niin varma. Mitä olen kuullut päihdetyötä tekeviltä kavereilta niin elämänhallinta on näiltä ihmisiltä aika hukassa, kemiallinen alkoholiriippuvuus on kova ja alkoholidementia alkaa vaivata, joten työperäisen työvoiman saanti tätä kautta on yhtä vaikeaa kuin ns. varsinaista reittiä.

Uljanov

Juuh, mitä olen rantojen miesten kanssa jutellut, niin kyllä monella on aivot osin liuotettu, lähimuistia ei ole. Jos pitempään juttelee niin samat tarinat meinaa tulla useaan kertaan.

Viinankylväjä

Eikös julkisilla paikoilla juominen ole kiellettyä Helsingissä? Itse kieltäisin kerjäämisen sen vuoksi, ettei ulkomailta lähetettäisi ihmisiä lentokoneella kesäksi "keikalle" Suomeen. Ei siinä ole kyse kaupungin imagosta tms. Paikalliset pärjäävät ilman kerjäämistäkin.

PaulR

Quote from: Viinankylväjä on 17.07.2010, 12:30:58
Eikös julkisilla paikoilla juominen ole kiellettyä Helsingissä?

On. Viime reissulla siellä hörsin siideriä steissin edustalla junaa odotellessa kun transitista vinkattiin, että tulepa käymään täällä. Juteltiin hetki lainsäädännöstä kun konstaapeli totesi lakonisesti, että toi pulsu vei just sun juomasi.

"Noh, ongelma ratkaistu."  ;D

Femakko

Quote from: JM-K on 16.07.2010, 12:30:10EDIT: Puliukkoihin en pistäisi senttiäkään yhteiskunnan rahoja. Sen sijaan yhteiskunta voisi tarjota niille niin paljon viinaa, että juovat itsensä hengiltä mahdollisimman nopeasti. Tämä ei ollut pilaa, vaan olen ihan vakavissani (vaikka taas Muutos 2011 kaatui...). Jos ihminen päästää elämänsä tuohon tilaan, niin voisi jo itsekin harkita sitä hengiltä juomista tai vaikka hankeen sammumista.

Hohhoijaa. Oletko ikinä kuullut sellaisesta pikku jutusta kuin 90-luvun lama, jossa sattui ja tapahtui, kuten tiedät aivan hyvin... Monelta meni ilman omaa syytään yritys tai työ, talo, avioliitto ja nykyajan kansalaisluottamus eli luottotiedot, ja jäljelle jäi vain elämänpituinen velka. Jos joku alkoholisoituu näissä olosuhteissa, pitäisiköhän häneenkin vain soveltaa noita ohjeita? Ja mitenkäs edellisessä sukupolvessa sotaveteraanit, jotka hoitivat psyykkisiä ja myös fyysisiä traumojaan (kts. lisää Wendisch: "Me sotilaiden lapset") alkoholilla, kun mitään muuta ei vain ollut?

Toisekseen neurobiologian perusoppikirjassakin opetetaan, että alkoholi luo hyvin helposti kemiallisen riippuvuuden, jota vastaan on hankala taistella. Ihmisten välillä on eroja siinä, kuinka helposti riippuvuus muodostuu. Näinhän muutkin huumeet toki tekevät, mutta toisin kuin niiden kanssa absolutisti (joka ei ota sitä riskiä, että hänen aivokemiansa sattuisi olemaan sitä mallia, että riippuvuus muodostuu erityisen helposti) joutuu Suomessa selittelemään valintojaan ja saa joka tapauksessa tylsän ja ehkä hankalan ihmisen maineen.

En sano, että alkoholismia pitää automaattisesti vain ymmärtää kovien olosuhteiden uhrina, mutta se vain on tapauskohtaista, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Joku pakenee kasvuolosuhteitaan tai vaikeaa elämäänsä työnarkomaniaan ja saa burn-outin, joku krooniseen uskottomuuteen, joku väkivaltaan, joku alkoholiin. Onko näistä vain se alkoholisti "pahis"?

dothefake

Minäkin olen sitä mieltä, että ihan kaikkia mielipiteitään ei puolueen (tul.)
puheenjohtajan pitäisi ilmoille saattaa, vaikka sen rehellisyyttään ajatteleekin
oikeaksi ilmaista. Se vaan on niin, että alkaa olemaan Mäki-Ketelän mielipiteitä
ja puolueen puheenjohtajan koko puoluetta edustavia mielipiteitä ja vaikka kuinka
toistellaan, että nämä ovat omiani, niin ne tulkitaan meidän kaikkien kannattamaksi
ajatuksiksi, joten rehellisyyttä on myös vaieta joistain asioista, ainakin tuollaisesta,
jota moni on joutunut lähellään ja jopa peilissä näkemään, asia ei ole noin yksioikoinen.
Erikseen lehdessä uutisoituna tuollainen lausunto näyttäisi hoopolta ja mehän emme halua,
että johtajamme leimataan hooponoloiseksi, emmehän?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Mika Mäntylä

Olen jostakin lukenut, että suurimmalla osalla vakavasti alkoholisoituneista ihmisistä on myös aivoissa serotoniinin vajausta ja vakava-asteinen masennus. Siitä ei käsittääkseni ole tietoa, kumpi yleensä on syy ja kumpi seuraus. Yleensä alkoholistit eivät kuitenkaan koskaan saa masennusdiagnoosia, vaan mielenterveyspalveluiden sijaan lääkitsevät itse pahaa oloaan parhaaksi katsomallaan lääkkeellä.

Tästäkin näkövinkkelistä "puliukot" tarvitsevat apua. Mielestäni kuitenkin vastikkeeton sosiaaliturva ei oikeasti auta näitä miehiä lainkaan, vaan pikemminkin mahdollistaa sairauden pahenemisen. Pakollinen kuntouttava työtoiminta minkään rahallisen etuuden saamiseksi voisi toimia paremmin kuin pelkkä rahan jakaminen. Tämä auttaisi pääsemään edes hetkeksi irti aineesta ja ehkä mahdollistaisi taustalla olevien ongelmien hoitamisen.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Jarkko-setä

Quote from: JM-KPuliukkoihin en pistäisi senttiäkään yhteiskunnan rahoja.

Ja mitäpä niistä hyvin monessa tapauksessa taustalla olevista mielenterveysongelmista välittämään?

Quote from: JM-Kettä juovat itsensä hengiltä mahdollisimman nopeasti.

Tätäkö ratkaisua, JM-K, muidenkin sairaiden (tai mahdollisesti tulevaisuudessa sairastuvien) "menoerien" kohdalle suosittelet? Entäpä kehitysvammaiset?

Vai onko ratkaiseva tekijä "puliukon" ns. oma valinta, jolloin nousee väistämättäkin kysymys esimerkiksi ylipainoisten aiheuttamista kustannuksista? Kookosvoit valtion puolesta että syövät itsensä hengiltä mahdollisimman nopeasti?

Omasta mielestäni täysin käsittämätön asenne. Mistä tämä täysin suhteeton viha, joka kohdistuu yhteen ainoaan, jopa surulliseen porukkaan?

Miniluv

Quote from: dothefake on 17.07.2010, 12:59:02
Minäkin olen sitä mieltä, että ihan kaikkia mielipiteitään ei puolueen (tul.)
puheenjohtajan pitäisi ilmoille saattaa, vaikka sen rehellisyyttään ajatteleekin
oikeaksi ilmaista. Se vaan on niin, että alkaa olemaan Mäki-Ketelän mielipiteitä
ja puolueen puheenjohtajan koko puoluetta edustavia mielipiteitä ja vaikka kuinka
toistellaan, että nämä ovat omiani, niin ne tulkitaan meidän kaikkien kannattamaksi
ajatuksiksi, joten rehellisyyttä on myös vaieta joistain asioista, ainakin tuollaisesta,
jota moni on joutunut lähellään ja jopa peilissä näkemään, asia ei ole noin yksioikoinen.
Erikseen lehdessä uutisoituna tuollainen lausunto näyttäisi hoopolta ja mehän emme halua,
että johtajamme leimataan hooponoloiseksi, emmehän?

+1.

Menee kaikenlaisten kesätoimittajien työ vähän liian helpoksi.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Arvostelijatorino

[OFFTOPIC]
Minä ainakin heitän. Sillain on sovittu, että kun on koulut ja intti käyty, omaan kämppään hipihopi. Jos ei koulut ja intti maistu, niin saa muuttaa heti, kun 18v. täyttää ihan mihin haluaa. Jos viinalla tai muilla huumeilla tärvelevät elämänsä, niin sääliä tai myötätuntoa ei tästä osoitteesta heru. Rahasta nyt puhumattakaan.
Aika kylmää tekstiä on omia lapsia kohtaan. Kyllä elämässä virheitä sattuu ja perheestä pitäisi minun moraalini mukaan löytyä tukea elämän vaikeissa asioissa.
EDIT: Puliukkoihin en pistäisi senttiäkään yhteiskunnan rahoja. Sen sijaan yhteiskunta voisi tarjota niille niin paljon viinaa, että juovat itsensä hengiltä mahdollisimman nopeasti. Tämä ei ollut pilaa, vaan olen ihan vakavissani (vaikka taas Muutos 2011 kaatui...). Jos ihminen päästää elämänsä tuohon tilaan, niin voisi jo itsekin harkita sitä hengiltä juomista tai vaikka hankeen sammumista.
Olen jo pitkään arvuutellut onko sinun jutuissasi loppujenlopuksi asiat loppuunastimietitty. Tämä oli minulle se vasaranisku joka sai Muutoksen menemään hömppä-puolue koriin. Kaikki varmasti tajuavat että puolueen johtohamojen asenteet ovat ainakin osittain puolueen ajatuksia.
[/OFFTOPIC]

Poitiers

Seuraavalla kerralla kun näette kadulle sammuneen puliukon, niin kannattaa ajatella: "Tuossa voisin olla minä, jos geenini olisivat vähän toisella tavalla järjestyneet tai elämänolosuhteeni huonommat". Kukaan ei voi etukäteen tietää kenestä tulee alkoholisti.
Näillä usein luku- ja kirjoitustaidottomilla, ammatti- ja kielitaidottomilla maahanmuuttajilla ei ole mitään mahdollisuuksia Suomen työmarkkinoilla. He muodostavat kaiken aikaa kasvavan taakan veronmaksajille ja ovat myös otollisinta mahdollista maaperää näille islamilaisille ääriliikkeille.

hallis

Karmiva kommentti J M-K:ltä, jota olen pitänyt suhteellisen fiksuna kaverina tai ainakin puheidensa puolesta korrektina. :o

Harvat hiukseni nousevat pystyyn, kun ajattelen, miten M-K kiemurtelee tämän lausuntonsa kanssa mahdollisessa tv-haastattelussa/väittelyssä, jossa takuuvarmasti kaikki tämänkaltaiset sammakot lyödään tiskiin. :facepalm: Toivottavasti ei pahempaa ole vielä tulossa...
Ei kannata ruveta deletoimaan mitään. Se on siinä, eikö niin. - Miniluv 26.7.2010.

Miniluv

QuoteKukaan ei voi etukäteen tietää kenestä tulee alkoholisti.

Sen sijaan jotkut voivat tietää, että heistä ei tule alkoholisteja. Alkoholismin välttäminen loppujen lopuksi ei ole mitenkään monimutkaista.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Poitiers

QuoteAlkoholismin välttäminen loppujen lopuksi ei ole mitenkään monimutkaista. Miniluv

Lapsi ei välttämättä kykene tuollaisiin selkeisiin ja järkiperäisiin valintoihin. Tunnen alkoholistiperheen lapsia, joille on kotona tarjottu alkoholia jo vähän toisella kymmenellä. Asia on kaikkea muuta kuin yksinkertainen.
Näillä usein luku- ja kirjoitustaidottomilla, ammatti- ja kielitaidottomilla maahanmuuttajilla ei ole mitään mahdollisuuksia Suomen työmarkkinoilla. He muodostavat kaiken aikaa kasvavan taakan veronmaksajille ja ovat myös otollisinta mahdollista maaperää näille islamilaisille ääriliikkeille.

Miniluv

Quote from: Poitiers on 17.07.2010, 17:36:34
QuoteAlkoholismin välttäminen loppujen lopuksi ei ole mitenkään monimutkaista. Miniluv

Lapsi ei välttämättä kykene tuollaisiin selkeisiin ja järkiperäisiin valintoihin. Tunnen alkoholistiperheen lapsia, joille on kotona tarjottu alkoholia jo vähän toisella kymmenellä. Asia on kaikkea muuta kuin yksinkertainen.

Lapsia kirjoittamani ei tietenkään koske.

MikkoAP

Quote from: Femakko on 17.07.2010, 12:43:03
Quote from: JM-K on 16.07.2010, 12:30:10EDIT: Puliukkoihin en pistäisi senttiäkään yhteiskunnan rahoja. Sen sijaan yhteiskunta voisi tarjota niille niin paljon viinaa, että juovat itsensä hengiltä mahdollisimman nopeasti. Tämä ei ollut pilaa, vaan olen ihan vakavissani (vaikka taas Muutos 2011 kaatui...). Jos ihminen päästää elämänsä tuohon tilaan, niin voisi jo itsekin harkita sitä hengiltä juomista tai vaikka hankeen sammumista.

Hohhoijaa. Oletko ikinä kuullut sellaisesta pikku jutusta kuin 90-luvun lama, jossa sattui ja tapahtui, kuten tiedät aivan hyvin... Monelta meni ilman omaa syytään yritys tai työ, talo, avioliitto ja nykyajan kansalaisluottamus eli luottotiedot, ja jäljelle jäi vain elämänpituinen velka. Jos joku alkoholisoituu näissä olosuhteissa, pitäisiköhän häneenkin vain soveltaa noita ohjeita? Ja mitenkäs edellisessä sukupolvessa sotaveteraanit, jotka hoitivat psyykkisiä ja myös fyysisiä traumojaan (kts. lisää Wendisch: "Me sotilaiden lapset") alkoholilla, kun mitään muuta ei vain ollut?

Jep. Ja lisäksi nykyisin nuorisotyöttömyys on niin järkyttävän suurta, että valtava määrä työhaluisia nuoria on ilman töitä, mukaanlukien koulutuksen hankkineita.

Ja tästä johtuen mm. se oman kämpän hankkiminenkaan ei aina ole mahdollista.

ennen 90-luvun lamaa voitiin suht kohtuullisella tarkkuudella (joskaan ei läheskään sataprosenttisella) soveltaa yhtälöä: työtön = työnvieroksuja.

Vielä silloin 80-luvulla kun paitsi, että töitä sai helpommin, niin myös kouluja käymätön duunarikin saattoi saada kohtuullisen elannon (ei toki aina).

Siltikin työnantajapuoli yrittää pitää yllä tuon ajan työmarkkinoihin pohjautuvia käsityksiä, vaikka työmarkkinat ovat nykyisin aivan toiselta planeetalta.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

prestionat

Quote from: MikkoAP on 17.07.2010, 18:08:09Vielä silloin 80-luvulla kun paitsi, että töitä sai helpommin, niin myös kouluja käymätön duunarikin saattoi saada kohtuullisen elannon (ei toki aina).
Ja nimike sekatyömies oli käytössä. Se tarkoitti, että mies teki kaikenlaista työtä. Ei kysytty, että kelpaiskos herralle tämmöinen vai tämmöinen kurssi kylpylässä.

Fatman

Sen sijaan yhteiskunta voisi tarjota niille niin paljon viinaa, että juovat itsensä hengiltä mahdollisimman nopeasti. Tämä ei ollut pilaa, vaan olen ihan vakavissani..

Fatman (tarkoituksellisesti huonoissa ryysyissä): "Saiskos viinaa ?"
JM-K: "No tässä kossupullo, lupaatkos juoda tämän päivän aikana ?"
Fatman: "No...joo..yritän."

Seuraavan kerran:
JM-K: "No prkl, oletko vielä hengissä ?"
Fatman: " Joo, en juonu kaikkea kerralla"

JM-K: "No tässä kaksi pulloa, ja juo ne prkl nopeasti, koska Muutos 2011 tulee ja tappaa ellet juo".
Fatman:" On se hyvä tuo Muutos2011, saiskos oliivin".
JM-K: "Minä sulle oliivit näytän"...<sensuroitua väkivaltaa>
;D

hallis

Juha Mäki-Ketelän sivulta (lihavoinnit minun):

Minulle tärkeitä henkilökohtaisia arvoja ovat puolueettomuus ja tasapuolisuus, oikeudenmukaisuus sekä toisten ihmisten ainutlaatuisuuden hyväksyminen ja ymmärtäminen. Myös yhteiskunnallinen tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja niiden toteutuminen merkitsevät minulle paljon. Nämä arvot ohjaavat elämääni kaikilla sen eri osa-alueilla. Erityisesti ne ohjaavat minua opettajana ja kasvattajana riippumatta siitä, ovatko kyseessä omat lapseni tai toisten lapset.

Abstraktista paskaa on helppo jauhaa, mutta lopulta ne todelliset karvatkin tulevat esiin.
Ei kannata ruveta deletoimaan mitään. Se on siinä, eikö niin. - Miniluv 26.7.2010.

Lentomestari

Viimeaikaiset J M-K.n lausunnot kuullostavat näin entisenä alkoholin suurkuluttajana rankoilta ja olen aika pettynyt. Mäki-ketelälle on iskenyt vauhtisokeus ja kannataisi äkkiä pistää peruutusvaihde päälle,  jotta mahdollinen uskottavuus säilyisi.

Ohni

Tuon tuen ehdoksi alkoholisteille voitaisiin laittaa pakkohoito. Pelkän rahan jakaminen heille ei auta, kun he juovat ne.

MäkiKetelän "ei yhtään rahaa alkoholisteille" kuulostaa kuitenkin liian jyrkältä.

Harri Eerikäinen

Tunnen alkoholistiperheen lapsia, joille on kotona tarjottu alkoholia jo vähän toisella kymmenellä. Asia on kaikkea muuta kuin yksinkertainen.

Noin myöhään vasta? :-X Muutama lyhyt kommentti muihinkin ketjussa esille tulleisiin asioihin:

Pers'aukinen rappioalkoholisti ei sisuskalujen vaihtoon pääse, eikä minusta pidä päästäkään. On helppoja keinoja taata krooniselle, sairauteensa ennemmin tai myöhemmin kuolevalle alkoholistille ihmisarvoinen ja aivan kohtuuhintainen saattohoito, esim. Diakonissalaitoksen ylläpitämän Alppituvan http://www.hdl.fi/fi/asumispalvelut/alppitupa periaatteita noudattaen.

Koska alkoholismi on yleensä elinikäinen sairaus johon kuoleminen (tai elämäntavan muihin seurauksiin, väkivalta, tapaturmat) kestää vuosia tai vuosikymmeniä, voivat alkoholismista tai muusta työkyvyn alenemasta kärsivät kansalaiset hyvinkin rakentaa omalta osaltaan yhteiskuntaa, jos siihen tarjotaan mahdollisuudet. Kirjoitan aiheesta mm. vaaliohjelmassani http://www.harrieerikäinen.fi/blogi/2010/05/19/23 näin:

Syntyperäisten suomalaisten "kannustinloukut" on aivan yhtä todellisia aktivoitumisen ja sohvanpohjalta nousemisen esteitä kuin maahanmuuttajillekin maksettavat kotoutumista tehokkaasti ehkäisevät vastikkeettomat tulonsiirrot, vaikkakaan ne eivät heidän kohdallaan maahanmuuttajien lailla heijastu ulospäin työssäkäyvää väestöä parempana, vaan heikompana toimeentulona. Passivoivaa yhtä kaikki on se, että mitään ei "kannata" tehdä, koska tekemättä mitään saa saman tai enemmän, ja johonkin ryhtyminen yleensä vielä sotkee pitkäksi aikaa eri etuuksista koostuvan toimeentulon, ja lopputulema on persnettoa. Tämä pitää muuttaa.

Niille, joilla on selvää työkyvyn alenemaa tai muuta työrajoitetta, mutta ei eläkkeeseen oikeuttavaa sairautta, vikaa tai vammaa, on valtion ja kuntien järjestettävä vaikkapa hahmottelemillani välityömarkkinoilla mielekästä yleishyödyllistä tehtävää. Nykyisessä, 2010 alusta voimaan tulleessa kuntouttavan työtoiminnan mallissa on vialla se, että sanktiot osuvat juuri siihen joukkoon, joka on kiinnittynyt esimerkiksi kuntouttavaan työtoimintaan, työharjoitteluun työmarkkinatuella tai vastaavaan aktiivitoimenpiteeseen, ja toimettomana oleva joukko elää aivan niin kuin ennenkin. Tähän tulen esittämään parannuksia; työteon on aina ja kaikissa tapauksissa kannatettava toimettomuutta paremmin.

Mielekkään, kuntouttavan, osallistavan ja toimeentuloa parantavan työn ja toiminnan lisäksi tarvitaan joka kuntaan viranomainen, joka kartoittaa näiden väliinputoajien sosiaali- ja terveyspalveluiden tarvetta, ja opastaa ja ohjaa näiden käyttämiseen. Tämän toteutumiseksi on tarpeen tehdä tarvittavat lakimuutokset.

Ihmiselle on tyypillistä mustavalkoinen ajattelu, tunteminen ja toiminta. Kenestä välitän ja ketä rakastan, häntä saatan rakastaa hänen omaksi vahingokseen, ja kenestä en välitä, häntä haluan ojentaa ja rankaista itseni ja koko yhteisön vahingoksi. Sohvanpohjalla makaava vetämätön (tai vetävä :-\) oma lapsi todellakin tarvitsee potkun persuuksiin ja hänen pitää tulla tuntemaan omien tekemistensä ja tekemättä jättämisiensä seuraukset. Vasta sitten, kun on pyrkimystä oikeaan suuntaan, tulee apuja. Se on oikeaa, kovaa mutta viisasta rakkautta.

Sama pätee kääntäen yhteisesti laadittujen pelisääntöjen (esim. lait) rikkojiin. Jos pelkkä keppi riittäisi heille, ja omille mussuille pelkkä hali, kaikki olisi helppoa. Rajat ja rakkaus, rajat ja ymmärrys, miten asia nyt halutaankin ilmaista, molempia tarvitaan kummassakin tapauksessa.

Liioiteltu huoli kenenkään yksittäisen Muutos 2011:n jäsenen sanomisista, edes puheenjohtajan, on mielestäni tarpeetonta. Kun säännöissä ihan selvästi sanotaan, että kunhan yhdistyksen/puolueen kuudesta pääkohdasta on pääosin samaa mieltä, voi muuten olla mitä mieltä vain, pitää tämä ottaa todesta. Lisäksi minkään liikkeen tai yksittäisen henkilön suosio, nousu, julkisuus tms. ei mitenkään edellytä sitä, että ko. taho alkaisi oraakkelinomaisesti suoltamaan mitään kiveen kirjoitettuja totuuksia. Kaikenlaisia heittoja ja tokaisuja tullaan joka tapauksessa irrottamaan asiayhteydestään niin muutoslaisten kuin muidenkin nuivien sanomina, siitä on ihan turha huolehtia. Jonkun äänestyskäyttäytymiseen se varmasti vaikuttaa, kuten mikä tahansa muukin irrationaalinen asia. Ei näiden mukaan pidä alkaa puheitaan säätämään. Muutenhan Muutos 2011 olisi kuin valtapuolueet ilman valtapuolueiden kannatusta...

Ei Juha muuten ensimmäinen ole, joka miettii ilmaisen viinan jakamista alkoholisteille, idea on kyllä pitkän urani aikana pulpahtanut säännöllisin väliajoin esiin epävirallisissa keskusteluissa. Funtsikaapas itse. Olisit alkoholisti, yhteiskunnan hylkiö, aina krapulassa tai kännissä, mukana ainainen pelko siitä, ettei rahaa ole seuraavaan unohduksen tuovaan humalaan. Jos olisi alue, jonne voisit lääkärin lähetteellä kirjautua sisään, saisit pienen asuntolatyyppisen huoneen, rajattomasti puhdasta viinaa epämääräisten korvikkeiden sijaan, lämmintä ruokaa, perusterveydenhoidon ja kivunlievityksen, ja perushenkilökunnan lisäksi sinua voisivat halunsa mukaan yrittää auttaa erilaiset vapaaehtoisjärjestöt, niin eikö sinne kannattaisi mennä? Vaiko notkua yhteiskunnan ulkopuolella, anoen toimeentulotukea ja peläten nuorison nyrkkejä ja parempiosaisten ylenkatsetta? Sama koskisi tässä absurdissa kuvitteellisessa tilanteessa varmasti vähintään yhtä paljon narkomaaneja. Jos joku kesätoimittaja nyt kirjoittaa tämän kommenttini perusteella että: "Muutos 2011 haluaa internoida alkoholistit ja narkomaanit saareen kuolemaan", niin ei siitä tule pahastua. He taas ovat sellaisia...

(Anteeksi modet, noi mun linkit skandeilla ei vain toimi, mutta ei ole varmaan teille pulma)?

Miniluv

Url-tagi linkin ympärillä auttaa.

hallis

Harri Eerikäisen juttu oli kyllä enemmän kuin hattua nostattava, kiitos siitä! Mutta sanomastasi huolimatta JM-K:n repliikki oli kyllä aika hyytävää tekstiä, irrottipa sen sitten kontekstistaan tai ei.

Sinällään ajatus "viinalla tappamisesta" ei ehkä ole niin kauhea, mutta kannattaisi varmaan Ketelänkin miettiä, miten sen tuo esiin. Sillä totuus varmaan on, että moni ns. rappioalkoholisti on niin syvällä harrasteessaan, että siitä ei enää nousta normaalielämään, saati sitten tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi (ihmisarvo tunnutaan nykyään todella mitattavan pelkällä tuottavuudella).

Lähes päivittäin näen noita vapisevia ressukoita kotikaupunkini r-tieasemalla töistä palattuani ja moniaita kertoja olen antanut heille pari kolme kolikkoa pyydettäessä, he kun rehellisesti sanovat sen menevän kaljaan. Säälihän noita tulee, ja niinkuin moni on täällä sanonut, monesti tulee miettineeksi, että itse saattaisi jossain olosuhteissa olla samassa tilassa. Nytkin tissuttelen punaviintä turvallisesti kodissani, mutta entäpä 10 vuoden päästä...?

Siksi minua järkytti M-K:n kylmät sanat. Jos ei lähimmäisistään pidä huolta, niin mihin me yhteiskuntaa oikeastaan tarvitaankaan?

Kukkahattuinen Fatima

Näinpä juuri hyvinkin.

Kaikki alkoholisteja eli alkoholin ongelmakäyttäjiä tuntevat (ja kukapa suomalainen heitä ei sukulais- ja tuttavapiiristään löytäisi?) tietävät kyllä varsin mainiosti, ettei hyysäys juoppoa paranna. Päinvastoin. Alkavaa alkoholismia se vain pahentaa. Oman kurjuutensa edessä elämälle nöyrtyneen ja useimmiten ohikulkijoille vaarattoman, mutta pahanhajuisen puliukon parantaa varmimmin uskoontulo, mutta sekään ei aina riitä. 

Hyysäyksellä tässä tarkoitan sitä, miten juopottelua ja ongelmakäyttöä yleisesti kaunistellaan ja salaillaan, alaikäisille ostetaan alkoholia ja teinien juopottelua katsellaan läpi sormien, humalaisen toilailut kuitataan huumorilla höystäen ja hyväksyen, usein sossun lisäksi vanha äiti/isä ruokkii rahatonta juoppoa lastaan ja täten mahdollistaa alkavan alkoholismin pahenemisen jne.

Rankimmin tästä kärsivät lapset. Alkoholisoituneet vanhemmat saavat oikeuden huoltaa tai tavata lastaan ilman, että kukaan takaa vanhempien raittiutta tapaamisaikoina (näitä näkyy mm. kauppojen kassajonoissa kaljakori kädessä, lapsella jäätelö tai karkkipussi...). Jos pariskunta juopottelee koko perheen voimalla (eikä edes se erossa raittiimmaksi jäänyt osapuoli tuo asiaa esille), kuinka usein (mahdollisesti itsekin juopotteleva) naapuri tai sukulainen katsoo asiakseen ilmiantaa perheen sosiaaliviranomaisille? Entä mistä lapsi saa apua, jos ja kun isovanhemmatkaan eivät nykyisin usein ole sieltä raittiimmasta päästä?

Kulttuurimme hiljaa tukee ja kannustaa humalhakuista juopottelua ja juoppojen hyysäystä.
Ken tästä puhuu, saa ahdasmielisen tiukkiksen, moraalitantan ja terveysfanaatikon leiman.
Koska humalhakuisen juomisen, alkoholismiin kannustavien kulttuuripiirteiden ja lainsäädännön kritisoiminen on Suomessa yhä TABU. Aivan yhtä lailla tästä tulisi kuitenkin puhua kuin tyttöjen silpomisesta somalikulttuurissa. Kyseessä on kuitenkin sangen barbaarimainen ja haitallinen kulttuurinen piirre, jonka suhteen meillä on opittavaa muilta kulttuureilta.

Jos nostat esiin suomalaisten humalhakuisen juopottelun kustannuksineen ja kärsimyksineen, olet nykyisin myös onnetonta VHM:ää parjaava suomivihaaja (ja vähintäänkin muslimiksi kääntynyt vihervasemmistofeministi?). Ja kieltolaki-kortti viuhahtaa esiin alta aikayksikön.

Näinkö siis tälläkin foorumilla? Pitäisi varmaan perustaa "raittiiden nuivien ja mokuttajien salainen raittiusseura...".
Laittaisin hompanssin pieneen lasiseen purkkiin jos kiinni saisin, heinällä kutittaisin ja tuhmille tummille musliminaisille iloksi lahjoittaisin.

hallis

Quote from: Jari Leino on 18.07.2010, 00:43:41
Quote from: hallis on 17.07.2010, 23:46:12
Nytkin tissuttelen punaviintä turvallisesti kodissani, mutta entäpä 10 vuoden päästä...?

10 vuoden päästä olet veneen alla rautatieasemalla pahasti alkoholisoituneena, koska Ketaleen kylmät sanat veivät pohjan pois elämältäsi.

Yrität kerjätä susiturkeissaan ohi kulkevilta Muutoksen jäseniltä paria lanttia kaljaan, mutta he kaatavat vain kurkkuusi raakaa viinaa.

Vai niin.

Etkös sinäkin ole ehdokasehdokas tässä "Ketaleen" tulevassa puoleessa?

dothefake

Hmmmm...johdonmukaisuuden nimissä myös pari askia päivässä polttavalle tupakoitsijalle
pitää hyvittää kuittia vastaan Klubi 77-menot. Ylipainoisten voistipendit otettava käyttöön jne....
...ei mutta, taitaa Muutoksen kannattajia kuolla kuin kärpässieniä helteellä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

hallis

Quote from: dothefake on 18.07.2010, 01:13:06
Hmmmm...johdonmukaisuuden nimissä myös pari askia päivässä polttavalle tupakoitsijalle
pitää hyvittää kuittia vastaan Klubi 77-menot. Ylipainoisten voistipendit otettava käyttöön jne....
...ei mutta, taitaa Muutoksen kannattajia kuolla kuin kärpässieniä helteellä.

Älä muuta sa! Taitavat Muutoksen kannattajat pienine paheineen kuolla ennen kun koko Muutos on puoluerekisterissä! Terkkuja vaan Johtajalle!