News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-07-05 Suomalaistunut somali: Molemmat kansat voisivat katsoa peiliin

Started by jopparai, 07.07.2010, 15:22:06

Previous topic - Next topic

Vetinari

Quote from: Fatman on 07.07.2010, 18:36:55
"..yhteiskunnallinen rasite tai suhteettomaksi haitaksi muulle yhteiskunnalle omien valintojensa johdosta"

Alleviivattu osa on se tärkeä. Työttömyys ei ole yleensä oma valinta.

Noiden kahden vaihtoehdon välissä oli sana "tai". Eli joko rasite muuten tai sitten omien valintojensa ansiosta.

On ehkä sukupuolista kanssakäymistä välimerkin kanssa, mutta mielestäni hyvin oleellinen asia tässä tapauksessa. Mitkä sitten ovat niitä rasitteellisia valintoja? Itse valitsin yliopistossa linjan, jonka papereilla voi pyyhkiä perseensä. Valitessani en tätä tiennyt, vaikka yritin parhaani mukaan ottaa selvää. Olenko nyt oman valintani johdosta syypää työttömyyteeni (ja siten yhteiskuntakelvottomuuteeni), koska minulle ei annettu alasta oikeanlaista informaatiota?

No, ihan sama. Hellesää, en jaksa vääntää.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

Zngr

Quote from: Vetinari on 07.07.2010, 18:29:01
Quote from: Zngr on 07.07.2010, 17:02:34
Yhteiskuntakelpoinen tarkoittaa tässä yhteydessä henkilöä joka tulee toimeen omillaan eikä ole yhteiskunnallinen rasite tai suhteettomaksi haitaksi muulle yhteiskunnalle omien valintojensa johdosta.
Tuon sanominen vaatii jo aika suuret pallit. Leimasit juuri sadat tuhannet kotimaiset työttömät yhteiskuntakelvottomiksi.

Huvikseenhan tässä "yhteiskuntakelvottomia" ollaan, perkele...  >:(

Tiedät ihan hyvin, etten tarkoittanut sitä että kaikki työttömät ihmiset ovat yhteiskuntakelvottomia. Ne jotka eivät edes halua tai yritä työllistyä kylläkin ajan kanssa muuttuvat sellaisiksi. Minun subjektiivisesta näkökulmastani.

En minä usko, että olin yhteiskunnallinen ja suuri rasite vaikka olinkin joskus työtön. Selvisin siitä yli polttamatta autoja tai kivittämättä ikkunoita, sekä pääsin lopulta takaisin töihin lähetettynäni tarpeeksi monta sataa hakemusta :)
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

Zngr

Quote from: Vetinari on 07.07.2010, 18:38:05
On ehkä sukupuolista kanssakäymistä välimerkin kanssa, mutta mielestäni hyvin oleellinen asia tässä tapauksessa. Mitkä sitten ovat niitä rasitteellisia valintoja? Itse valitsin yliopistossa linjan, jonka papereilla voi pyyhkiä perseensä. Valitessani en tätä tiennyt, vaikka yritin parhaani mukaan ottaa selvää. Olenko nyt oman valintani johdosta syypää työttömyyteeni (ja siten yhteiskuntakelvottomuuteeni), koska minulle ei annettu alasta oikeanlaista informaatiota?

Et ole, teit valintasi parhaan ymmärryksesi mukaan ilmeisenä tarkoituksena työllistyä. "Rasitteellinen valinta" tässä kontekstissa on mennä kadulle polttamaan autoja koska yhteiskunta ei anna taulutelevisiota ja haluamaasi palkkaa vaikka olet yrittänyt parhaasi - tai mikä pahinta jos et edes olisi vaan uskoisit kaiken putoavan taivaasta jos vain pahat kapitalistit/porvarit/valkoiset (pick one) ensin hävitettäisiin, vähän niinkuin sosialistit ttuntuvat uskovan.

Et ole myöskään yhteiskuntakelvoton.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

BastardoGrande

Quote from: JM-K on 07.07.2010, 16:04:42
Tämä ainainen somaleista lässyttäminen alkaa tympäistä jo aika vahvasti.

Noinkin lukeneelta mieheltä aika erikoinen lausunto.
Minä ainakin katson suomalaisena veronmaksajana olevani oikeutettu 'lässyttämään' somaleista just niin kauan, kuin suurin osa heistä komeilee sosiaalisten tulonsiirtojen saajana, mamujen rikostilastojen kärjessä ja mamujen työllistymistilastojen hännillä.

Jos nyt vaalien alla joku ehdokas alkaa kehumaan somaleja jotenkin erityisen hyvin Suomeen sopeutuneena ja maatamme rikastavana kansanosana, niin pidän sitä populismina, koska kaikkialla muualla mihin ovat jämähtäneet, ovat kotoutuneet varsin huonosti.

Jos mamu ei viidessä vuodessa viitsi/jaksa opetella uutta kieltä ja ala oikeesti sopeutumaan uuteen maahan, niin takas vaan.
[img]http://img840.imageshack.us/img840/6147/manifestikannattaja.png[/img]

"Vähemmistöjen suosiminen on enemmistön syrjintää"

Minä en vihaa mustia, vaan toivon että he elävät onnellisesti omissa maissaan. -Tandefelt-

http://velkakello.fi/

Fatman

Quote from: Vetinari on 07.07.2010, 18:38:05
Itse valitsin yliopistossa linjan, jonka papereilla voi pyyhkiä perseensä. Valitessani en tätä tiennyt, vaikka yritin parhaani mukaan ottaa selvää. Olenko nyt oman valintani johdosta syypää työttömyyteeni (ja siten yhteiskuntakelvottomuuteeni), koska minulle ei annettu alasta oikeanlaista informaatiota?

Oma mielipiteeni kysymykseesi:

Ei muuten ole, eikä myöskään ketjun aihepiirin kohdalta relevantti.

Jos Fatman haluaa keskustella Vetinarin henkilökohtaisesta työtilanteesta ja sen syistä ja seurauksista, suosittelen privaattiviestintää tai vaikka omaa ketjua joko Tupa- tai Peräkammari -alueelle.

Tämä on Uutiset ja media - Kotimaa ja tässä ketjussa käsitellään jatkossa Suomalaistuneen somalin Mohamedin haastattelua ja sanomisia sekä yhteiskunnallista merkitystä.

Bwana

Quote from: P on 07.07.2010, 16:11:12
Quote from: Maailmanmies on 07.07.2010, 15:52:32
Minä en keksi syytä sille, miksi minun pitäisi katsoa peiliin jos kylään ja turvaan tulleet alkavat hillua ja paskoa pitkin nurkkia.

Muista se orjalaivan terva, vaikka tosin Itä-Afrikasta ei orjia laivattukaan, mutta silti! Se on sun (piilo)rastisen perunanenän velvollisuutesi täältä ikuisuuteen.

Ei muuten pidä paikkaansa. Valkoiset joo vähemmän, mutta arabit kyllä kyöräsivät ainakin nykyiseltä osastolta Malawi-Sambia-Tansania-Mosambik vuolaana kymenä orjia itäänpäin. Kannattaa tsekata vaikkapa Sansibarin historiaa. Sen perujahan Itä-Afrikan muhamettilaisuuskin on. Uskonveljeä kun ei saanut ottaa orjaksi.
Nkosi sikelel' Afrika.

qwerty

Quote from: JM-K
Perinteisen paskapostin uhallakin totean, että tunnen henkilökohtaisesti useitakin somaleja, jotka ovat hoitaneet sekä opiskelu- että kouluhommat varsin mallikkaasti.

Hauskaa jos näin on.

Vittuilu postiako kerjäät? Täältä pesee! (modet iisisti nyt, pliis...)

Ai, no eihän täällä paskastaniassa (kehä ykkösen sisäpuolella) sitten mitään ongelmaa ole! Vittuakos JM-K täällä Hommassa huutelet? Painu sinne viherpiiperoiden seuraan takaisin, mihin selvästi kuulut. Pelle.

Ettei herra olisi näitä Tampereen yliopiston kasvatteja? Haluaako herra että yhteiskunta elättää Herraa seuraavat(kin) 40 vuotta? Jaa haluaa. No mikäpä siinä. Tämä tuli selväksi. Oletko muuten ikinä tehnyt tuottavaa työtä?

Jaa muuten, noin opettajas miekkosena varmaan tiedät että paremman väristen läpimenokynnys on "hieman" alemmalla. Tyyliin, jos kokeen maksimi on 100 pojoa.  VHM/VHN pääsee läpi 60-70 pojolla. Paremman väriselle riittää tuollainen 30 pojoa.

Oman kantani sompuista (ja mamuista yleensäkin) typistän kolmeen sanaan. Huoltosuhde, huoltosuhde, huoltosuhde!
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

stadilainen

Quote from: BastardoGrande on 07.07.2010, 19:13:01

Minä ainakin katson suomalaisena veronmaksajana olevani oikeutettu 'lässyttämään' somaleista just niin kauan, kuin suurin osa heistä komeilee sosiaalisten tulonsiirtojen saajana, mamujen rikostilastojen kärjessä ja mamujen työllistymistilastojen hännillä.

Jos nyt vaalien alla joku ehdokas alkaa kehumaan somaleja jotenkin erityisen hyvin Suomeen sopeutuneena ja maatamme rikastavana kansanosana, niin pidän sitä populismina, koska kaikkialla muualla mihin ovat jämähtäneet, ovat kotoutuneet varsin huonosti.

Jos mamu ei viidessä vuodessa viitsi/jaksa opetella uutta kieltä ja ala oikeesti sopeutumaan uuteen maahan, niin takas vaan.

Jokseenkin samaa mieltä bastardon kanssa. Joko ketelä aloittaa median nuoleskelun tässä vaiheessa, ja vielä vertaa suomalaisia kelkasta tippuneita huonommiksi kuin vaikka somaliasta tullutta, joka on jonkun verran opetellut suomea, ja istunut kurssikeskuksen penkillä. Tähänkö on tultu että muutos 2011 heittäytyy tuuliviiriksi.

Nooo vaalit on vasta tulossa ???
voiko vitutukseen kuolla ? testi käynnissä

Mika.H

Roskaväkeä löytyy kaikista ryhmistä. Tämä ainainen somaleista lässyttäminen alkaa tympäistä jo aika vahvasti.

Duoda duoda.

Meillä on somalivähemmistöstä kokemusta JO 20 vuoden ajalta. Hienoa, että olet tutustunut sopeutuneisiin yksilöihin mutta et kai edes sinä voi todeta, ettei KESKIMÄÄRÄISESTI suurimmat maahanmuutto-ongelmat kohdistuisi juuri somaleihin?!

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Sami Aario

Somalien ympärillä pyörii melkoinen media- ja muu sirkus, ja se lienee osasyy siihen miksi somaleista "lässytetään" täälläkin niin paljon. JH-a:ta plagioiden, somalien suvaitseminen on kaikkein suvaitsevaisinta suvaitsevaisuutta.

Aiemmissa yhteyksissä on mainittu, että Somalian naapurimaasta Keniasta Suomeen saapuneiden työttömyysaste on huomattavasti Suomen kantaväestöä matalampi, kun taas kaikki tuntevat Suomessa asuvien somalien surullisen korkean vastaavan luvun. Uskallan väittää että tämä ero johtuu siitä keitä Suomeen näistä maista päästetään. Somalian lailla Kenia on rutiköyhä ja uskon, etteivät näissä maissa ilmenevät erinäiset ihmisten elämää hankaloittavat ongelmat poikkea kovinkaan suuresti toisistaan. Se, että Somaliassa on pitkään kestänyt sisällissota, ilmeisesti riittää joillekin syyksi päästää sieltä Suomeen suunnilleen keitä tahansa.

Reinhardt42

Quote from: stadilainen on 07.07.2010, 20:12:21
Quote from: BastardoGrande on 07.07.2010, 19:13:01

Jokseenkin samaa mieltä bastardon kanssa. Joko ketelä aloittaa median nuoleskelun tässä vaiheessa, ja vielä vertaa suomalaisia kelkasta tippuneita huonommiksi kuin vaikka somaliasta tullutta, joka on jonkun verran opetellut suomea, ja istunut kurssikeskuksen penkillä. Tähänkö on tultu että muutos 2011 heittäytyy tuuliviiriksi.

Nooo vaalit on vasta tulossa ???
Nimenomaan. Saatana. Sen vielä ymmärrän jotenkin että tällaisen paatuneen rassistin lausuntoja ei paljon komppailla kun vieläkin elättelen sellaista lapsellista toivetta että Suomi Afrikaksi-projekti saataisiin jollain taikatempulla vielä torpattua, mutta että nyt jo arvon puoluejohtaja koittaa tuntemiensa somalikavereiden kunnian nimissä hillitä keskustelua Suomen haitallisimmasta ulkoahaalitusta väestönosasta, on mielestäni vähintäänkin yllättävää. Varsinkin kun vertaus kohdistuu suomalaisiin, useimmiten ilman omaa tahtoaan "kelkasta tippuneisiin".
Aika saatananmoista tiäksäämeininkiä.

Zngr

Quote from: Mika.H on 07.07.2010, 20:23:32
Meillä on somalivähemmistöstä kokemusta JO 20 vuoden ajalta. Hienoa, että olet tutustunut sopeutuneisiin yksilöihin mutta et kai edes sinä voi todeta, ettei KESKIMÄÄRÄISESTI suurimmat maahanmuutto-ongelmat kohdistuisi juuri somaleihin?!

Eihän JM-K ole sanonut mitään KESKIMÄÄRÄISISTÄ ???

Tunnen henkilökohtaisesti useitakin somaleja, jotka ovat hoitaneet sekä opiskelu- että kouluhommat varsin mallikkaasti, paremmin kuin monet suomalaiset ikätoverinsa... Roskaväkeä löytyy kaikista ryhmistä.

Tuossa JM-K:n viestin oleellinen osa. Osaatko vastata, missä kohtaa JM-K toteaa, että keskimäärin somalit ovat yhtään mitään.

Mikä helvetti ihmisiä vaivaa, liian kova helle?
-Ali, Rinkeby

- H. L. Mencken

Retroministeri

Quote from: jopparai on 07.07.2010, 15:22:06
Suomalaistunut somali: Molemmat kansat voisivat katsoa peiliin

Mikä ärsyttää :-[

Se ärsyttää, kun tänne tullut maahanmuuttaja on kohtalaisen integroitunut suomalaisuuteen, niin lopulta alkaa vaatia, että meidän pitäisi myös katsoa peiliin.
Minusta se on täysin riittävä, että maahanmuuttaja katsoo itse peiliinsä, ja jos ei pidä naamansa ilmeestä ja haluaisi siihen hieman hymyä, niin sitten muuttakoonsa itse omaa käytöstään.

Jos sinä luet tätä, niin minun ei ole tarvinnut katsoa sinun asiassa peiliin; minulle riittää, että sinä olet kehittynyt suomalaisuuden omaksumisessa ja erityisesti suomenkielen haltuun otossa. Olet elävä esimerkki siitä, että monikulttuurisuus on pelkkää pötyä; ihminen voi paljon paremmin, kun hän elää maassa maan tavalla.

Mutta turha tulla tähän maahan ja vaatia meitä suomalaisia muuttumaan. Meillä on sellainen viisaus, että jos haluaa muutosta, niin aloittaa sen itsestään. On hyvä juttu, että olet itse muuttunut pelkästä somalista lähemmäksi suomalaista; se on itse asiassa niin pirun hyvä juttu, että mielestäni sun pitäisi enemmän kertoa muille maahanmuuttajille, miten heilläkin alkaisi mennä paremmin, kun he ottaisivat suomalaisuudesta vaarin.

Huomautan, että tämä maa oli ilman peiliin katsomatta jo niin hyvä sinulle, että tulit tänne. Jos nimittäin meidän pitäisi katsoa peiliin ja muuttua lähemmäs somalikulttuuria, niin sanompa vaan, että moniko Somaliasta peräisin oleva pitäisi tätä hyvänä maana.

On tietysti hyvin ikävää, että rehellisenä ei voi pitää omaa kotimaataan kovinkaan kehuttavana, mutta huomautan edelleen, että me suomalaiset emme ole syypäitä klaanisotiinne ja perinteisiin uskomuksiin sekoitettuna hirvittävään islamiin. Kuulit oikein, olen katsonut peiliinne ja mitä useammin katson sitä kauheammalta paimentolaisuskonnot hirmuarvoineen näyttävät.

Jari-Petri Heino

Perinteisen paskapostin uhallakin totean, että tunnen henkilökohtaisesti useitakin somaleja, jotka ovat hoitaneet sekä opiskelu- että kouluhommat varsin mallikkaasti. Voisin jopa sanoa, että paljon paremmin kuin monet suomalaiset ikätoverinsa. Sama pätee näiden somalien osalta myös asevelvollisuuden suorittamiseen ja työllistymiseen.

Roskaväkeä löytyy kaikista ryhmistä. Tämä ainainen somaleista lässyttäminen alkaa tympäistä jo aika vahvasti.

:roll:

No shit. Perinteisen foiliohatun uhallakin totean, että Mäki-Ketelältä pääsee vielä omaan housuun, kun koittaa korrektisoitua eduskuntaan pääsyä varten.

Se tie on kuitenkin loputon, sillä lipomista riittää.

Mikä on se viisasten kivi jolla pääsee moiseen hurmioon? Tottakai voit tosissasi väittää, että kun tunnet henkilökohtaisesti muutaman ahkeran somalin, niin sen takia koko asiasta ei enää kannata puhua. Ei ainakaan, ettei sinun korvasi/silmäsi rasitu.

Voi herranpieksut mihin tämä maa onkaan menossa?

Anteeksi ja näkemiin.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Ano Nyymi

Oliskohan nuo ensimmäisten joukossa tulleet somalit senkin takia paremmin menestyneitä, että heitä eivät ympäröineet ihan aluksi tulkit ja joutuivat ihan pakosta opettelemaan paikallisen kielen.

Nyt on toisin, maahan hiljattain tullut somali on jo niin tulkkien ja muiden hyysääjien ympäröimänä että ei hänen tarvi edes opetella mitään paikallista, ei kieltä taikka edes maan tapoja. Senkus huutaa kaikkeen epämieluisekseen kokemaansa rasismia, rasismia..

Hessu

QuoteRoskaväkeä löytyy kaikista ryhmistä. Tämä ainainen somaleista lässyttäminen alkaa tympäistä jo aika vahvasti.

En tiedä ketkä lässyttävät aina somaleista, mutta pakko tätä lausuntoa on kommentoida.

Mielestäni täällä on jokaisella jo pelkästään sananvapauden nimissä oikeus kirjoittaa mistä haluaa, jos pyrkii pidättäytymään tosiasioissa. Somalien kohdalla tilastot ovat huomattavan ikävät. Eikö tästä tosiasiasta saisi mielestäsi "lässyttää"?

Myös kyseisessä artikkelissa on asioita, jotka herättävät ihmetystä. Kyllä niistä täytyy voida kirjoittaa ja puhua.

Ihmettelen itse edelleen kyseisen henkilön seuraavaa lausuntoa.

QuoteMolemmista kulttuureista voisi ottaa vain parhaat palat ja jättää huonot pois, mies ehdottaa kahden kulttuurin sekoittamista.

Miksi ihmeessä minun tai kenenkään muun suomalaisen tulisi ottaa joitain tapoja somalialaisesta kulttuurista? Miksi suomalaisen ja somalialaisen kulttuurin tulisi ylipäätään sekoittua keskenään?

Mistä muista kulttuureista meidän tulisi ottaa malleja omiin tapoihimme?

Tämän asian ihmettely ei muuta miksikään sitä asiaa, että ko. henkilö voi olla hyvinkin sopeutunut yksilö.

Zngr

Quote from: Ano Nyymi on 07.07.2010, 20:53:57
Oliskohan nuo ensimmäisten joukossa tulleet somalit senkin takia paremmin menestyneitä, että heitä eivät ympäröineet ihan aluksi tulkit ja joutuivat ihan pakosta opettelemaan paikallisen kielen.

Niin. Tämä pisti minulla heti silmään:

– Olin onneksi yläasteikäinen Suomeen tullessa. Jos tulee vieraaseen maahan hieman vanhempana ja kielitaidottomana, niin tilanne on aivan toinen, mies kertoo ja lisää, että sopeutuminen ainoana maahanmuuttajana suomalaisten keskuuteen sujui hänellä yllättävän hyvin.

– Koulussamme ei ollut muutamaa venäläistä lukuun ottamatta muita ulkomaalaisia. Varsinkin kielen opiskelemisen kannalta oli tärkeää olla suomalaisten keskuudessa, mies jatkaa.

En esitä faktana, mutta arvelen, että on eduksi kasvaa ympäristössä missä kielen oppii varmasti, ja että vastaavissa tilanteissa peruskouluikäisenä maahan muuttaneet ovat kotoutuneet paremmin ja osaavat kieltä paremmin. Tästä on väännetty peistä 80-luvulta asti: Jos maahanmuuttajanuoret kasvavat kantaväestön keskellä he assimilioituvat itsestään, vai onko hyvä, että he keskittyvät mamukouluihin tai esimerkiksi ääritapauksissa lähetetään kotimaahansa oppimaan "kulttuuria" tietyn ikäisinä, samalla kun muut samanikäiset jatkavat opiskelua mutta samalla pitävät "oman kulttuurinsa"?

Omasta mielestä mitä enemmän kontaktia paikallisen väestöön ja mitä pienempi mahdollisuus klikkityä ja sulkeutua monikulttuurisesti omaan etniseen viiteryhmään sitä parempi. En oikeastaan tajua miksi tästä edes VOI olla muuta kuin yhtä mieltä. Käsittämättömät ovat vasemmistohörhöjen tiet.

Senkus huutaa kaikkeen epämieluisekseen kokemaansa rasismia, rasismia..

Tämäkin. Mitä enemmän konservatiivisia ja mahdollisesti huonosti koulutettuja maahanmuuttajia joilla on taipumus suhtautua negatiivisesti länsimaiseen kulttuurin ja elämäntapaan, sitä todennäköisemmin nämä maahanmuuttajat sulkeutuvat omiin paralleeliyhteiskuntiin ja opettelevat vassari-idiooteilta ja punavihreiltä toistelemaan rasismi, rasismi kohdatessaan jotain josta eivät pidä.

(Anteeksi, kaikki fiksut punavihreät)

Quote from: Heikki Porkka on 07.07.2010, 21:04:19
Mielestäni täällä on jokaisella jo pelkästään sananvapauden nimissä oikeus kirjoittaa mistä haluaa, jos pyrkii pidättäytymään tosiasioissa. Somalien kohdalla tilastot ovat huomattavan ikävät. Eikö tästä tosiasiasta saisi mielestäsi "lässyttää"?

JM-K ei ole yrittänyt kieltää ketään puhumasta mitään. JM-K ei myöskään ole universumin päällikkö joka voi rajoittaa kenenkään sanavapauksia. Hän ilmoitti, että häntä henkilökohtaisesti alkaa kyllästyttämään somaleista lässytys.

Hänellä on siihen yhtä suuri oikeus kuin sinulla ilmoittaa mielipiteesi vaikkapa toimittajien tai somalien lässytyksestä.
-Ali, Rinkeby

- H. L. Mencken

Mika.H

Quote from: Zngr on 07.07.2010, 20:36:18

Mikä helvetti ihmisiä vaivaa, liian kova helle?

voi olla hellekin. fakta kuitenkin on, että ilman somppuja ei olisi koko hommaakaan.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

hoxpox

Quote from: P on 07.07.2010, 16:13:30
Eihän tuo peli vetele! Miten käy silloin ihqun monikulttuurisuuden! Tosin itseänikin perunanenänä kiinnostaa, mitkä ovat ne somalialaisen kulttuurin "parhaat puolet"? Islamilaisuus? Mikä?

Suomalaiset voisivat ottaa somaleilta mallia vaikkapa alkoholin ja tupakan käyttämättömyydessä.

Quote from: Jari-Petri Heino on 07.07.2010, 20:53:41
Perinteisen foiliohatun uhallakin totean, että Mäki-Ketelältä pääsee vielä omaan housuun, kun koittaa korrektisoitua eduskuntaan pääsyä varten.

Kannatan korrektisoitumista. On aivan turhaa aiheuttaa vastakkainasettelua tai alkaa nimeämään ongelmallisia väestöryhmiä, kun JM-K:lla kerran on jo selvä maahanmuuttopoliittinen ohjelma. Jos öyhöttämisen sijaan yritetään olla kaikkien kaveri, niin kyseistä ohjelmaa päästään suuremmalla todennäköisyydellä toteuttamaan.

Zngr

Quote from: Mika.H on 07.07.2010, 21:10:50
voi olla hellekin. fakta kuitenkin on, että ilman somppuja ei olisi koko hommaakaan.

Sitä en osaa arvioida, Eurooppaan saapuvasta n. 2 miljoonasta vuosittaisesta maahanmuuttajasta vain murto-osa on Somaliasta, mutta yritin kiinnittää siihen huomiota ettei JM-K sanonut mitään muuta kuin henk. koht. tuntevansa yritteliäitä somalialaisia.

Ei mitään koko ryhmästä. Ei mitään keskimääräisistä menestysarvioista eikä mitään paremmuudesta suomalaisiin tai vaikka marsilaisiin verrattuna yleensä.

En olisi oikeasti arvannut, että JM-K:n lyhyt viesti saisi näin monta propellihattua kadottamaan luetunymmärtämisen jalon taidon, tai oikeastaan tulkitsemaan heittoa näin käsittämättömällä tavalla.

JH-a välillä ivaa vihervasemmistoa siitä, että he ymmärtävät asioita tahallaan mahdollisimman väärin. Niin ivaan minäkin. Minusta tässä ketjussa on harrastettu tismalleen samaa.
-Ali, Rinkeby

- H. L. Mencken

Jari-Petri Heino

Quote from: hoxpox on 07.07.2010, 21:16:37

Kannatan korrektisoitumista. On aivan turhaa aiheuttaa vastakkainasettelua tai alkaa nimeämään ongelmallisia väestöryhmiä, kun JM-K:lla kerran on jo selvä maahanmuuttopoliittinen ohjelma. Jos öyhöttämisen sijaan yritetään olla kaikkien kaveri, niin kyseistä ohjelmaa päästään suuremmalla todennäköisyydellä toteuttamaan.

Ahaa. Hieman niin kuin, että vääräuskoisille voi valehdella, jos se hyödyntää lopulliseen tavoitteeseen pääsyä?

Milloin totuudesta tuli vastakkainasettelua Muutoksen ohjelmaan?
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Mika.H

Quote from: Zngr on 07.07.2010, 21:18:55
Sitä en osaa arvioida, Eurooppaan saapuvasta n. 2 miljoonasta vuosittaisesta maahanmuuttajasta vain murto-osa on Somaliasta, mutta yritin kiinnittää siihen huomiota ettei JM-K sanonut mitään muuta kuin henk. koht. tuntevansa yritteliäitä somalialaisia.

Ei mitään koko ryhmästä. Ei mitään keskimääräisistä menestysarvioista eikä mitään paremmuudesta suomalaisiin tai vaikka marsilaisiin verrattuna yleensä.

helle sielläkin päässä?

Zngr

Quote from: Zngr on 07.07.2010, 21:18:55

Quote from: Mika.H on 07.07.2010, 21:22:31
helle sielläkin päässä?

JM-K ei ole yrittänyt kieltää ketään puhumasta mitään. JM-K ei myöskään ole universumin päällikkö joka voi rajoittaa kenenkään sanavapauksia. Hän ilmoitti, että häntä henkilökohtaisesti alkaa kyllästyttämään somaleista lässytys.

Hänellä on siihen yhtä suuri oikeus kuin sinulla ilmoittaa mielipiteesi vaikkapa toimittajien tai somalien lässytyksestä.
-Ali, Rinkeby

- H. L. Mencken

Kommeli

Onko tämä somali nyt suomalainen vai somali vai mitä tarkoittaa "suomalaistunut somali"?
Milloin somali on suomalainen?
Onko somali ikinä suomalainen?
Haluaako somali olla suomalainen vai onko somaleilla sellainen käsitys, että suomalaisuus on vain hyvä piilopaikka ja turvapassi olla taskussa. Että se suomalaisuus taskussa kun liikkuu maailmalla niin ei tapahdu mitään pelottavaa ja raha juoksee vaikka mitä tekisi. Että tänne on hyvä tulla ja ottaa ilmainen koulutus ja muut tuet ja etuudet ja siinä se.
Ihan turha syyttää minua rasistiksi ennen kuin tähän on vastattu.

qwerty

Quote from: Mika.H
Fakta kuitenkin on, että ilman somppuja ei olisi koko hommaakaan.

Väite saattaa pitää paikkaansa!

Tilastopläjäys, kun tuli ajankuluksi plärättyä vähemmistöjä.
Suomen somalit ovat lähimenneisyydessä ohittaneet suomen romanit määrällisesti. 11000 vs. 10000 wikipedian mukaan.

Juuri kun aloin miettimään mitä voisimme oppia sompuilta, niin hoxpox ehdotti kahta. Joiden käytön totaalinen lopettaminen tiputtaisi verotuloja noin (hatusta) 5 miljardia per vuosi. Plus lisääntyneet eläkekorvaukset yms. jonninjoutavat lisäerät, kuten vaikkapa vanhainkotien liki tuplaantuva tarve. Syystä että porukka ei kuolekaan niin nopeasti kuin nykyään. Eli keskimäärin alta kasikymppisenä. Loistoidea noin muuten, mutta kuka maksaa?
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

ihminen

(...)
Suomalaiset voisivat ottaa somaleilta mallia vaikkapa alkoholin ja tupakan käyttämättömyydessä.

Khattia kanssa.

(...)
;D

Huh hellettä.

Mika.H

Quote from: Zngr on 07.07.2010, 21:26:02

juu niin on.

siksi ihmettelenkin miksi SINÄ osallistut samaan lässytykseen?

juu eikä ole päällikkö. kaukana siitä.

qwerty

Quote from: ZngrEurooppaan saapuvasta n. 2 miljoonasta vuosittaisesta maahanmuuttajasta vain murto-osa on Somaliasta

Entäs suomeen saapuvista?
Voisit muuten aikasi kuluksi määritellä sanan murto-osa, jotta voimme edes yrittää keskustella ilman faktoja  ;)

Noottikriisi

Quote from: Zngr on 07.07.2010, 20:36:18
Tunnen henkilökohtaisesti useitakin somaleja, jotka ovat hoitaneet sekä opiskelu- että kouluhommat varsin mallikkaasti, paremmin kuin monet suomalaiset ikätoverinsa... Roskaväkeä löytyy kaikista ryhmistä.

Tuossa JM-K:n viestin oleellinen osa. Osaatko vastata, missä kohtaa JM-K toteaa, että keskimäärin somalit ovat yhtään mitään.

Minusta JM-K:n viestin sanoma on juuri se että somalit ovat keskimäärin samanlaisia kuin suomalaiset joten heitä ei pitäisi käyttää esimerkkinä sopeutumattomista maahanmuuttajista.

Itse olen valitettavasti täysin eri mieltä. Olin aikuinen 20 vuotta sitten kun ensimmäiset somalit Suomeen saapuivat ja suhtauduin juuri niin myönteisesti kuin arvojohtaja voi toivoa. Minun mielipiteeni on muuttunut vastentahtoisesti kun olen joutunut sulattelemaan ennakkoasenteeni vastaisia tosiasioita.

Nyt olen siis sitä mieltä että somalien keskimääräinen sopeutumattomuus on erinomainen peruste vastustaa maahanmuuttoa täysin Suomesta poikkeavista olosuhteista. Ei minulla tietenkään ole mitään Suomeen sopeutunutta somalia vastaan eikä Suomeen jo muuttaneiden sopeutumattomienkaan suhteen tarvita mitään toimenpiteitä. Minulle riittää ettei lisää ongelmaväkeä haalita maailman kriisialueilta.

Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Vera

Quote from: Ano Nyymi on 07.07.2010, 20:53:57

Osittain varmaan senkin takia, mutta luulen että enimmäkseen sen takia että sellaisissa tilanteissa yleensä älykkäät ja koulutetut lähtevät ensimmäisinä. Esim. käsittääkseni ensimmäinen erä oli kaikki lukutaitoisia ja monet korkeasti koulutettujakin; nykyään saapuvat nuoret ovat kaikki kasvaneet maassa jossa koulutus ei toiminut kunnolla jne.