News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Äänestys: Mitkä ovat hyviä vaalikonekysymyksiä?

Started by hoxpox, 18.06.2010, 15:26:28

Previous topic - Next topic

Äänestys: Mitkä ovat hyviä vaalikonekysymyksiä?

+ Pyrkimys pitää koko Suomi asuttuna on liian kallis siitä koituvaan hyötyyn nähden.
19 (5.4%)
- Pyrkimys pitää koko Suomi asuttuna on liian kallis siitä koituvaan hyötyyn nähden.
14 (4%)
+ Pääkaupunkiseudulla sijaitsevia kaupunkien omistamia sosiaalisin perustein vuokrattavia  asuntoja tulisi alkaa myydä yksityisille asunnontarvitsijoille.
21 (6%)
- Pääkaupunkiseudulla sijaitsevia kaupunkien omistamia sosiaalisin perustein vuokrattavia  asuntoja tulisi alkaa myydä yksityisille asunnontarvitsijoille.
10 (2.8%)
+ Nykyiset rakentamissäännökset ovat liian tiukkoja ja nostavat asuntojen hintoja kohtuuttomasti.
24 (6.8%)
- Nykyiset rakentamissäännökset ovat liian tiukkoja ja nostavat asuntojen hintoja kohtuuttomasti.
9 (2.6%)
+ Valtion ei tule verotuksellisesti suosia omistusasumista vuokra-asumiseen verrattuna.
25 (7.1%)
- Valtion ei tule verotuksellisesti suosia omistusasumista vuokra-asumiseen verrattuna.
8 (2.3%)
+ Julkisten palvelujen tuotantoa tulee ulkoistaa yhä enemmän.
25 (7.1%)
- Julkisten palvelujen tuotantoa tulee ulkoistaa yhä enemmän.
7 (2%)
+ Apteekkialan kilpailunrajoituksia tulisi karsia.
21 (6%)
- Apteekkialan kilpailunrajoituksia tulisi karsia.
9 (2.6%)
+ Viinien ja väkevien alkoholijuomien myynti tulee sallia ruokakaupoissa.
22 (6.3%)
- Viinien ja väkevien alkoholijuomien myynti tulee sallia ruokakaupoissa.
12 (3.4%)
+ Reseptivapaiden lääkkeiden myynti tulee sallia ruokakaupoissa.
23 (6.6%)
- Reseptivapaiden lääkkeiden myynti tulee sallia ruokakaupoissa.
7 (2%)
+ Suomen jakamien maataloustukien taso on liian korkea.
25 (7.1%)
- Suomen jakamien maataloustukien taso on liian korkea.
8 (2.3%)
+ Suomen tulisi aktiivisen maataloustoiminnan sijasta järjestää kriisinaikainen huoltovarmuus suurien viljavarastojen avulla.
22 (6.3%)
- Suomen tulisi aktiivisen maataloustoiminnan sijasta järjestää kriisinaikainen huoltovarmuus suurien viljavarastojen avulla.
7 (2%)
+ Tekesin kautta yrityksille jaetut varat parantavat yritysten kilpailukykyä verrattuna tilanteeseen, jossa kaikkien yritysten maksamia veroja alennetaan Tekesille jaetun summan verran.
16 (4.6%)
- Tekesin kautta yrityksille jaetut varat parantavat yritysten kilpailukykyä verrattuna tilanteeseen, jossa kaikkien yritysten maksamia veroja alennetaan Tekesille jaetun summan verran.
9 (2.6%)
+ Muillekin kuin kirkolle tulisi sallia oikeus haudata ihmisiä.
21 (6%)
- Muillekin kuin kirkolle tulisi sallia oikeus haudata ihmisiä.
13 (3.7%)
+ Suomen tulisi sallia ydinvoimaloiden rakentaminen mikäli halukkaita yrityksiä löytyy.
32 (9.1%)
- Suomen tulisi sallia ydinvoimaloiden rakentaminen mikäli halukkaita yrityksiä löytyy.
6 (1.7%)
+ EU:sta on Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.
29 (8.3%)
- EU:sta on Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.
10 (2.8%)
+ Suomalaisten virastojen toimintaa tulisi supistaa nykyistä enemmän mikäli EU:n tasolla toimii jo vastaava virasto.
19 (5.4%)
- Suomalaisten virastojen toimintaa tulisi supistaa nykyistä enemmän mikäli EU:n tasolla toimii jo vastaava virasto.
11 (3.1%)
+ Suomessa on liian monta yliopistoa ja ammattikorkeakoulua.
22 (6.3%)
- Suomessa on liian monta yliopistoa ja ammattikorkeakoulua.
12 (3.4%)
+ Ulkomaalaisten opiskelijoiden tulisi saada opiskella Suomessa ilmaiseksi mikäli suomalaisetkin saavat.
30 (8.5%)
- Ulkomaalaisten opiskelijoiden tulisi saada opiskella Suomessa ilmaiseksi mikäli suomalaisetkin saavat.
9 (2.6%)
+ Opiskelun tulisi olla maksullista kaikille yliopisto-opiskelijoille.
27 (7.7%)
- Opiskelun tulisi olla maksullista kaikille yliopisto-opiskelijoille.
8 (2.3%)
+ Yliopistojen tulisi tarjota opiskelupaikka normaalin sisäänoton lisäksi niille opiskelijoille, jotka ovat valmiit maksamaan opiskelunsa aiheuttamat kustannukset.
22 (6.3%)
- Yliopistojen tulisi tarjota opiskelupaikka normaalin sisäänoton lisäksi niille opiskelijoille, jotka ovat valmiit maksamaan opiskelunsa aiheuttamat kustannukset.
6 (1.7%)
+ Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille annettujen tukien määrä on liian korkea.
46 (13.1%)
- Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille annettujen tukien määrä on liian korkea.
1 (0.3%)
+ Suomen tulisi määritellä yläraja sille, moniko turvapaikanhakija ja pakolainen (ja heidän perheenyhdistettävät perheenjäsenensä) saa vuosittain turvapaikan tai oleskeluluvan.
37 (10.5%)
- Suomen tulisi määritellä yläraja sille, moniko turvapaikanhakija ja pakolainen (ja heidän perheenyhdistettävät perheenjäsenensä) saa vuosittain turvapaikan tai oleskeluluvan.
3 (0.9%)
+ Ihmisiä tulisi pääsääntöisesti auttaa heidän omissa maissaan.
40 (11.4%)
- Ihmisiä tulisi pääsääntöisesti auttaa heidän omissa maissaan.
4 (1.1%)
+ Turvapaikanhakijoita pitäisi voida palauttaa nykyistä helpommin lähtömaan oloista riippumatta.
46 (13.1%)
- Turvapaikanhakijoita pitäisi voida palauttaa nykyistä helpommin lähtömaan oloista riippumatta.
1 (0.3%)
+ Suomen tulisi ottaa mallia Tanskan maahanmuuttopolitiikasta.
21 (6%)
- Suomen tulisi ottaa mallia Tanskan maahanmuuttopolitiikasta.
12 (3.4%)
+ Humanitaarisen maahanmuuton vuotuiset kokonaiskustannukset tulisi selvittää ja julkaista.
45 (12.8%)
- Humanitaarisen maahanmuuton vuotuiset kokonaiskustannukset tulisi selvittää ja julkaista.
0 (0%)
+ Perheyhdistettäviltä tulisi vaatia geenitestillä varmistettu sukulaisuussuhde.
40 (11.4%)
- Perheyhdistettäviltä tulisi vaatia geenitestillä varmistettu sukulaisuussuhde.
1 (0.3%)
+ Perheyhdistettävien matkakulujen maksamisesta tulisi luopua.
42 (12%)
- Perheyhdistettävien matkakulujen maksamisesta tulisi luopua.
1 (0.3%)
+ Perheenyhdistämistapauksissa tulisi vaatia, että täysi-ikäinen perheenyhdistäjä pystyy elättämään perheensä ilman tukitoimia.
42 (12%)
- Perheenyhdistämistapauksissa tulisi vaatia, että täysi-ikäinen perheenyhdistäjä pystyy elättämään perheensä ilman tukitoimia.
0 (0%)
+ Perheenyhdistämismenettelystä tulisi luopua kokonaan.
30 (8.5%)
- Perheenyhdistämismenettelystä tulisi luopua kokonaan.
7 (2%)
+ Perheenyhdistämisen tulisi tapahtua Suomen sijasta toiseen maahan, mikäli alaikäinen perheenyhdistäjä on Suomessa ja muu perhe jossakin toisessa turvalliseksi luokitellussa maassa.
35 (10%)
- Perheenyhdistämisen tulisi tapahtua Suomen sijasta toiseen maahan, mikäli alaikäinen perheenyhdistäjä on Suomessa ja muu perhe jossakin toisessa turvalliseksi luokitellussa maassa.
4 (1.1%)
+ Maahanmuuttajat tulisi pisteyttää sen mukaan kuinka paljon heistä on oletettavasti hyötyä Suomen taloudelle, ja annettuja pisteitä tulisi käyttää oleskeluluvan myöntämisperusteena.
37 (10.5%)
- Maahanmuuttajat tulisi pisteyttää sen mukaan kuinka paljon heistä on oletettavasti hyötyä Suomen taloudelle, ja annettuja pisteitä tulisi käyttää oleskeluluvan myöntämisperusteena.
1 (0.3%)
+ Muslimimaista saapuvilla maahanmuuttajilla on muita maahanmuuttajaryhmiä pienempi todennäköisyys sopeutua Suomeen.
28 (8%)
- Muslimimaista saapuvilla maahanmuuttajilla on muita maahanmuuttajaryhmiä pienempi todennäköisyys sopeutua Suomeen.
11 (3.1%)
+ Suomen tulisi pienentää pakolaiskiintiötään.
35 (10%)
- Suomen tulisi pienentää pakolaiskiintiötään.
6 (1.7%)
+ Suomen tulisi pienentää antamaansa kehitysapua.
36 (10.3%)
- Suomen tulisi pienentää antamaansa kehitysapua.
2 (0.6%)
+ Kansalaisuuden saamisen yhtenä kriteerinä tulisi olla se, että hakija on pystynyt elättämään itsensä tietyn ajan ilman yhteiskunnan tukia.
39 (11.1%)
- Kansalaisuuden saamisen yhtenä kriteerinä tulisi olla se, että hakija on pystynyt elättämään itsensä tietyn ajan ilman yhteiskunnan tukia.
1 (0.3%)
+ Kansalaisuudelle tulisi määritellä koeaika, jonka kuluessa kansalaisuus voidaan peruuttaa mikäli se on myönnetty valheellisten tietojen perusteella tai hakija syyllistyy rikokseen.
38 (10.8%)
- Kansalaisuudelle tulisi määritellä koeaika, jonka kuluessa kansalaisuus voidaan peruuttaa mikäli se on myönnetty valheellisten tietojen perusteella tai hakija syyllistyy rikokseen.
0 (0%)
+ Suomen tulisi siirtyä asevelvollisuudesta palkka-armeijaan.
22 (6.3%)
- Suomen tulisi siirtyä asevelvollisuudesta palkka-armeijaan.
11 (3.1%)
+ Suomen tulisi liittyä Natoon.
24 (6.8%)
- Suomen tulisi liittyä Natoon.
8 (2.3%)
+ Suomen tulee jatkossakin osallistua Afganistanin rauhanturvausoperaation kaltaisiin operaatioihin.
21 (6%)
- Suomen tulee jatkossakin osallistua Afganistanin rauhanturvausoperaation kaltaisiin operaatioihin.
11 (3.1%)
+ Nykyinen tapa järjestää maanpuolustus aiheuttaa merkittävän tasa-arvo-ongelman sukupuolten välille.
20 (5.7%)
- Nykyinen tapa järjestää maanpuolustus aiheuttaa merkittävän tasa-arvo-ongelman sukupuolten välille.
11 (3.1%)
+ Kansalaispalkka on hyvä tapa järjestää perusturva.
29 (8.3%)
- Kansalaispalkka on hyvä tapa järjestää perusturva.
9 (2.6%)
+ Yhteiskunnan tukia tulee pääsääntöisesti saada vain työsuoritteita vastaan.
26 (7.4%)
- Yhteiskunnan tukia tulee pääsääntöisesti saada vain työsuoritteita vastaan.
6 (1.7%)
+ Ansiosidonnainen työttömyysturva on liian korkea suhteessa peruspäivärahaan.
14 (4%)
- Ansiosidonnainen työttömyysturva on liian korkea suhteessa peruspäivärahaan.
12 (3.4%)
+ Suomalaisilla työntekijöillä on liian hyvä irtisanomisturva.
24 (6.8%)
- Suomalaisilla työntekijöillä on liian hyvä irtisanomisturva.
6 (1.7%)
+ Erillinen asumistuki kohottaa vuokria ja se tulisi poistaa.
24 (6.8%)
- Erillinen asumistuki kohottaa vuokria ja se tulisi poistaa.
7 (2%)
+ Opintotukea tulee nostaa.
30 (8.5%)
- Opintotukea tulee nostaa.
5 (1.4%)
+ Yksinhuoltajaperheet saavat liikaa tukia verrattuna kahden huoltajan perheisiin.
15 (4.3%)
- Yksinhuoltajaperheet saavat liikaa tukia verrattuna kahden huoltajan perheisiin.
12 (3.4%)
+ Suomessa tuetaan liikaa eri yhdistysten toimintaa.
25 (7.1%)
- Suomessa tuetaan liikaa eri yhdistysten toimintaa.
8 (2.3%)
+ Vaaleissa äänestämisestä tulisi maksaa pieni palkkio jokaiselle äänestäjälle.
9 (2.6%)
- Vaaleissa äänestämisestä tulisi maksaa pieni palkkio jokaiselle äänestäjälle.
20 (5.7%)
+ Lyhytaikaista osakeomistusta tulisi verottaa kireämmin kuin pitkäaikaista.
17 (4.8%)
- Lyhytaikaista osakeomistusta tulisi verottaa kireämmin kuin pitkäaikaista.
10 (2.8%)
+ Pörssikeinottelu ei ole hyödyllistä työtä.
13 (3.7%)
- Pörssikeinottelu ei ole hyödyllistä työtä.
14 (4%)
+ Suomen bruttoveroaste on liian korkea.
29 (8.3%)
- Suomen bruttoveroaste on liian korkea.
7 (2%)
+ Mikäli arvonlisäverojen kiertäminen on jollain alalla yleistä, kannattaa kyseisen alan arvonlisäveroa alentaa.
7 (2%)
- Mikäli arvonlisäverojen kiertäminen on jollain alalla yleistä, kannattaa kyseisen alan arvonlisäveroa alentaa.
19 (5.4%)
+ Tulovero tulisi muuttaa progressiivisesta Viron mallin mukaiseksi tasaveroksi.
22 (6.3%)
- Tulovero tulisi muuttaa progressiivisesta Viron mallin mukaiseksi tasaveroksi.
6 (1.7%)
+ Valtion velkaa tulisi lyhentää.
33 (9.4%)
- Valtion velkaa tulisi lyhentää.
5 (1.4%)
+ Istuvat hallitukset tulisi velvoittaa pitämään valtion velat ja varat yhtäsuurina joka vuoden lopussa.
14 (4%)
- Istuvat hallitukset tulisi velvoittaa pitämään valtion velat ja varat yhtäsuurina joka vuoden lopussa.
15 (4.3%)
+ Ministerien palkkoja tulisi korottaa.
11 (3.1%)
- Ministerien palkkoja tulisi korottaa.
18 (5.1%)
+ Laki uskonrauhan rikkomisesta tulisi kumota.
37 (10.5%)
- Laki uskonrauhan rikkomisesta tulisi kumota.
3 (0.9%)
+ Vapaa Internet-kirjoittelu muodostaa uhan yleiselle turvallisuudelle.
25 (7.1%)
- Vapaa Internet-kirjoittelu muodostaa uhan yleiselle turvallisuudelle.
10 (2.8%)
+ Kansanryhmää vastaan kiihottamisesta ei tulisi joutua oikeuteen, mikäli ei ole näyttöä siitä että joku on tämän seurauksena kiihottunut.
26 (7.4%)
- Kansanryhmää vastaan kiihottamisesta ei tulisi joutua oikeuteen, mikäli ei ole näyttöä siitä että joku on tämän seurauksena kiihottunut.
6 (1.7%)
+ Positiivinen erikoiskohtelu ja työpaikkojen erityisryhmäkiintiöt ovat hyviä keinoja auttaa huonommassa asemassa olevia ihmisryhmiä.
25 (7.1%)
- Positiivinen erikoiskohtelu ja työpaikkojen erityisryhmäkiintiöt ovat hyviä keinoja auttaa huonommassa asemassa olevia ihmisryhmiä.
10 (2.8%)
+ Yksityishenkilöiden tekemistä tekijänoikeusrikkomuksista tulisi rangaista nykyistä useammin.
16 (4.6%)
- Yksityishenkilöiden tekemistä tekijänoikeusrikkomuksista tulisi rangaista nykyistä useammin.
14 (4%)
+ Homopareille pitäisi sallia rajaton adoptio-oikeus.
21 (6%)
- Homopareille pitäisi sallia rajaton adoptio-oikeus.
11 (3.1%)
+ Eutanasia tulisi laillistaa.
28 (8%)
- Eutanasia tulisi laillistaa.
6 (1.7%)
+ Kannabiksen kieltolaista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
22 (6.3%)
- Kannabiksen kieltolaista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
10 (2.8%)
+ Väkivaltarikoksista tulisi antaa nykyistä kovempia tuomioita.
36 (10.3%)
- Väkivaltarikoksista tulisi antaa nykyistä kovempia tuomioita.
2 (0.6%)
+ Ruotsin asemasta toisena virallisena kielenä tulisi luopua.
40 (11.4%)
- Ruotsin asemasta toisena virallisena kielenä tulisi luopua.
1 (0.3%)
+ Evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon julkisoikeudellinen erityisasema tulisi purkaa.
28 (8%)
- Evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon julkisoikeudellinen erityisasema tulisi purkaa.
5 (1.4%)
+ Minareettien rakentaminen Suomeen tulisi kieltää.
27 (7.7%)
- Minareettien rakentaminen Suomeen tulisi kieltää.
7 (2%)
+ Uskonnollisia yhteisöjä tulisi kieltää lupaamasta jäsenilleen kuolemanjälkeistä elämää mikäli tästä ei ole todisteita.
7 (2%)
- Uskonnollisia yhteisöjä tulisi kieltää lupaamasta jäsenilleen kuolemanjälkeistä elämää mikäli tästä ei ole todisteita.
21 (6%)
+ Luvallisen aseen hankkiminen on Suomessa liian helppoa.
17 (4.8%)
- Luvallisen aseen hankkiminen on Suomessa liian helppoa.
13 (3.7%)
+ Käsiaseiden hallussapito tulisi kieltää, ja nämä aseet tulisi kerätä pois omistajilta.
16 (4.6%)
- Käsiaseiden hallussapito tulisi kieltää, ja nämä aseet tulisi kerätä pois omistajilta.
13 (3.7%)
+ Ilmastonmuutoksen torjumiseen tulee käyttää merkittävästi yhteisiä varoja.
23 (6.6%)
- Ilmastonmuutoksen torjumiseen tulee käyttää merkittävästi yhteisiä varoja.
13 (3.7%)
+ Fossiilisten polttoaineiden kulutuksen rajoittaminen länsimaissa johtaa vain niiden kulutuksen siirtymiseen kolmansiin maihin.
19 (5.4%)
- Fossiilisten polttoaineiden kulutuksen rajoittaminen länsimaissa johtaa vain niiden kulutuksen siirtymiseen kolmansiin maihin.
12 (3.4%)
+ Kotitalousjätteiden poltto on ympäristön kannalta parempi ratkaisu kuin jätteiden lajittelu ja erilliskeräys.
15 (4.3%)
- Kotitalousjätteiden poltto on ympäristön kannalta parempi ratkaisu kuin jätteiden lajittelu ja erilliskeräys.
13 (3.7%)
+ Kulutuspäätöstä seuraavan kulutusketjun aiheuttaman hiilijalanjäljen suuruus on käytännössä mahdollista laskea.
13 (3.7%)
- Kulutuspäätöstä seuraavan kulutusketjun aiheuttaman hiilijalanjäljen suuruus on käytännössä mahdollista laskea.
13 (3.7%)
+ Suomalaisen maatalouden aiheuttama ympäristökuormitus on merkittävä ongelma.
19 (5.4%)
- Suomalaisen maatalouden aiheuttama ympäristökuormitus on merkittävä ongelma.
14 (4%)
+ Suomalaisten tuotantoeläinten elinoloja tulisi parantaa.
19 (5.4%)
- Suomalaisten tuotantoeläinten elinoloja tulisi parantaa.
11 (3.1%)
+ Suomessa harjoitetussa turkistarhauksessa on merkittäviä eettisiä ongelmia.
18 (5.1%)
- Suomessa harjoitetussa turkistarhauksessa on merkittäviä eettisiä ongelmia.
15 (4.3%)

Total Members Voted: 351

hoxpox

Homman vaalikoneeseen on ehdotettu allaolevia väitteitä. Mikäli väite on mielestäsi sopiva väite vaalikoneeseen, valitse väitteelle plus-vaihtoehto. Mikäli väite ei mielestäsi sovi vaalikoneeseen valitse miinus.

Lisäys- tai muutosehdotuksia otetaan myös vastaan. Vaalikone ilmeisesti toteutetaan siten että kaikkiin kysymyksiin ei ole pakko vastata, jolloin vastaamattomat kysymykset eivät vaikuta tuloksiin. Tällöin kysymysten suuri määrä ei luultavasti haittaa käyttäjiä. Haluttaessa vaalikoneesta voidaan myös julkaista eri (käyttöliittymä)versioita kuten suppea, laaja ja maahanmuuttoversio, jolloin versioiden käyttöliittymissä näkyvät eri kysymykset ja piilotetut kysymykset eivät vaikuta tuloksiin.

Väitteet on muotoiltu siten että niihin voi vastata valitsemalla jonkun seuraavista vaihtoehdoista:
a) täysin samaa mieltä b) samaa mieltä c) ei kantaa d) eri mieltä e) täysin eri mieltä.


ASUMINEN

- Pyrkimys pitää koko Suomi asuttuna on liian kallis siitä koituvaan hyötyyn nähden.

- Pääkaupunkiseudulla sijaitsevia kaupunkien omistamia sosiaalisin perustein vuokrattavia  asuntoja tulisi alkaa myydä yksityisille asunnontarvitsijoille.

- Nykyiset rakentamissäännökset ovat liian tiukkoja ja nostavat asuntojen hintoja kohtuuttomasti.

- Valtion ei tule verotuksellisesti suosia omistusasumista vuokra-asumiseen verrattuna.


ELINKEINOPOLITIIKKA

- Julkisten palvelujen tuotantoa tulee ulkoistaa yhä enemmän.

- Yleisradion budjettia tulisi leikata.

- Apteekkialan kilpailunrajoituksia tulisi karsia.

- Viinien ja väkevien alkoholijuomien myynti tulee sallia ruokakaupoissa.

- Reseptivapaiden lääkkeiden myynti tulee sallia ruokakaupoissa.

- Suomen jakamien maataloustukien taso on liian korkea.

- Suomen tulisi aktiivisen maataloustoiminnan sijasta järjestää kriisinaikainen huoltovarmuus suurien viljavarastojen avulla.

- Tekesin kautta yrityksille jaetut varat parantavat yritysten kilpailukykyä verrattuna tilanteeseen, jossa kaikkien yritysten maksamia veroja alennetaan Tekesille jaetun summan verran.

- Muillekin kuin kirkolle tulisi sallia oikeus haudata ihmisiä.

- Suomen tulisi sallia ydinvoimaloiden rakentaminen mikäli halukkaita yrityksiä löytyy.


EU

- EU:sta on Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.

- Suomalaisten virastojen toimintaa tulisi supistaa nykyistä enemmän mikäli EU:n tasolla toimii jo vastaava virasto.


KOULUTUS

- Suomessa on liian monta yliopistoa ja ammattikorkeakoulua.

- Ulkomaalaisten opiskelijoiden tulisi saada opiskella Suomessa ilmaiseksi mikäli suomalaisetkin saavat.

- Opiskelun tulisi olla maksullista kaikille yliopisto-opiskelijoille.

- Yliopistojen tulisi tarjota opiskelupaikka normaalin sisäänoton lisäksi niille opiskelijoille, jotka ovat valmiit maksamaan opiskelunsa aiheuttamat kustannukset.


MAAHANMUUTTO

- Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille annettujen tukien määrä on liian korkea.

- Suomen tulisi määritellä yläraja sille, moniko turvapaikanhakija ja pakolainen (ja heidän perheenyhdistettävät perheenjäsenensä) saa vuosittain turvapaikan tai oleskeluluvan.

- Ihmisiä tulisi pääsääntöisesti auttaa heidän omissa maissaan.

- Turvapaikanhakijoita pitäisi voida palauttaa nykyistä helpommin lähtömaan oloista riippumatta.

- Suomen tulisi ottaa mallia Tanskan maahanmuuttopolitiikasta.

- Humanitaarisen maahanmuuton vuotuiset kokonaiskustannukset tulisi selvittää ja julkaista.

- Perheyhdistettäviltä tulisi vaatia geenitestillä varmistettu sukulaisuussuhde.

- Perheyhdistettävien matkakulujen maksamisesta tulisi luopua.

- Perheenyhdistämistapauksissa tulisi vaatia, että täysi-ikäinen perheenyhdistäjä pystyy elättämään perheensä ilman tukitoimia.

- Perheenyhdistämismenettelystä tulisi luopua kokonaan.

- Perheenyhdistämisen tulisi tapahtua Suomen sijasta toiseen maahan, mikäli alaikäinen perheenyhdistäjä on Suomessa ja muu perhe jossakin toisessa turvalliseksi luokitellussa maassa.

- Maahanmuuttajat tulisi pisteyttää sen mukaan kuinka paljon heistä on oletettavasti hyötyä Suomen taloudelle, ja annettuja pisteitä tulisi käyttää oleskeluluvan myöntämisperusteena.

- Muslimimaista saapuvilla maahanmuuttajilla on muita maahanmuuttajaryhmiä pienempi todennäköisyys sopeutua Suomeen.

- Suomen tulisi pienentää pakolaiskiintiötään.

- Suomen tulisi pienentää antamaansa kehitysapua.

- Kansalaisuuden saamisen yhtenä kriteerinä tulisi olla se, että hakija on pystynyt elättämään itsensä tietyn ajan ilman yhteiskunnan tukia.

- Kansalaisuudelle tulisi määritellä koeaika, jonka kuluessa kansalaisuus voidaan peruuttaa mikäli se on myönnetty valheellisten tietojen perusteella tai hakija syyllistyy rikokseen.


MAANPUOLUSTUS

- Suomen tulisi siirtyä asevelvollisuudesta palkka-armeijaan.

- Suomen tulisi liittyä Natoon.

- Suomen tulee jatkossakin osallistua Afganistanin rauhanturvausoperaation kaltaisiin operaatioihin.

- Nykyinen tapa järjestää maanpuolustus aiheuttaa merkittävän tasa-arvo-ongelman sukupuolten välille.


SOSIAALIPOLITIIKKA

- Kansalaispalkka on hyvä tapa järjestää perusturva.

- Yhteiskunnan tukia tulee pääsääntöisesti saada vain työsuoritteita vastaan.

- Ansiosidonnainen työttömyysturva on liian korkea suhteessa peruspäivärahaan.

- Suomalaisilla työntekijöillä on liian hyvä irtisanomisturva.

- Erillinen asumistuki kohottaa vuokria ja hyödyttää pääasiassa vuokranantajia.

- Opintotukea tulee nostaa.

- Yksinhuoltajaperheet saavat liikaa tukia verrattuna kahden huoltajan perheisiin.

- Suomessa tuetaan liikaa eri yhdistysten toimintaa.

- Vaaleissa äänestämisestä tulisi maksaa pieni palkkio jokaiselle äänestäjälle.


TALOUS

- Lyhytaikaista osakeomistusta tulisi verottaa kireämmin kuin pitkäaikaista.

- Pörssikeinottelu ei ole hyödyllistä työtä.


VALTIONTALOUS

- Suomen bruttoveroaste on liian korkea.

- Mikäli arvonlisäverojen kiertäminen on jollain alalla yleistä, kannattaa kyseisen alan arvonlisäveroa alentaa.

- Tulovero tulisi muuttaa progressiivisesta Viron mallin mukaiseksi tasaveroksi.

- Valtion velkaa tulisi lyhentää.

- Istuvat hallitukset tulisi velvoittaa pitämään valtion velat ja varat yhtäsuurina joka vuoden lopussa.

- Ministerien palkkoja tulisi korottaa.


VAPAUDET JA OIKEUDET

- Laki uskonrauhan rikkomisesta tulisi kumota.

- Vapaa Internet-kirjoittelu muodostaa uhan yleiselle turvallisuudelle.

- Kansanryhmää vastaan kiihottamisesta ei tulisi joutua oikeuteen, mikäli ei ole näyttöä siitä että joku on tämän seurauksena kiihottunut.

- Positiivinen erikoiskohtelu ja työpaikkojen erityisryhmäkiintiöt ovat hyviä keinoja auttaa huonommassa asemassa olevia ihmisryhmiä.

- Yksityishenkilöiden tekemistä tekijänoikeusrikkomuksista tulisi rangaista nykyistä useammin.

- Homopareille pitäisi sallia rajaton adoptio-oikeus.

- Eutanasia tulisi laillistaa.

- Kannabiksen kieltolaista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

- Väkivaltarikoksista tulisi antaa nykyistä kovempia tuomioita.

- Ruotsin asemasta toisena virallisena kielenä tulisi luopua.

- Evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon julkisoikeudellinen erityisasema tulisi purkaa.

- Minareettien rakentaminen Suomeen tulisi kieltää.

- Uskonnollisia yhteisöjä tulisi kieltää lupaamasta jäsenilleen kuolemanjälkeistä elämää mikäli tästä ei ole todisteita.

- Luvallisen aseen hankkiminen on Suomessa liian helppoa.

- Käsiaseiden hallussapito tulisi kieltää, ja nämä aseet tulisi kerätä pois omistajilta.

- Kuolleiden henkilöiden elimiä tulee oletusarvoisesti voida käyttää elinsiirtoihin, mikäli he eivät ole tätä erikseen kieltäneet.


YMPÄRISTÖ

- Ilmastonmuutoksen torjumiseen tulee käyttää merkittävästi yhteisiä varoja.

- Fossiilisten polttoaineiden kulutuksen rajoittaminen länsimaissa johtaa vain niiden kulutuksen siirtymiseen kolmansiin maihin.

- Kotitalousjätteiden poltto on ympäristön kannalta parempi ratkaisu kuin jätteiden lajittelu ja erilliskeräys.

- Kulutuspäätöstä seuraavan kulutusketjun aiheuttaman hiilijalanjäljen suuruus on käytännössä mahdollista laskea.

- Suomalaisen maatalouden aiheuttama ympäristökuormitus on merkittävä ongelma.

- Suomalaisten tuotantoeläinten elinoloja tulisi parantaa.

- Suomessa harjoitetussa turkistarhauksessa on merkittäviä eettisiä ongelmia.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Maahanmuuttoa koskevissa kysymyksissä pitäisi erotella selkeämmin

1 Pakolainen (YK:n pakolaisstatuksella tänne tuleva pakolainen

2 Sosiaaliturvapaikanhajkijat (toissijainen suojeluksen tarve mutta hakija ei täytä YK:n pakolaisstatusta)

2 Työperäinen maahanmuutto

3 perhesyyt (ei kuiteskaan kohtien 1 ja 2 perheen yhdistämiset)

Hämeenlinnan Oraakkeli

#2
Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 18.06.2010, 15:37:58
Maahanmuuttoa koskevissa kysymyksissä pitäisi erotella selkeämmin

1 Pakolainen (YK:n pakolaisstatuksella tänne tuleva pakolainen

2 Sosiaaliturvapaikanhajkijat (toissijainen suojeluksen tarve mutta hakija ei täytä YK:n pakolaisstatusta)

2 Työperäinen maahanmuutto

3 perhesyyt (ei kuiteskaan kohtien 1 ja 2 perheen yhdistämiset)


Heivatkka tuo osakekeinottelu kysymys mäelle. Aika harva edes tajuaa mitä eroa on osakekeinottelulla ja osakesäästäämisellä. Osakkeita shorttaamalla elää aika harva joten se ei ole relevantti kysymys

Pistäkää ennemmin pitäisikö osakesäästämistä matalammin verottamalla pitää suomalaisfirmat kotimaisessa omistuksessa.


Kotitalousjätteiden poltto on ympäristön kannalta parempi ratkaisu kuin jätteiden lajittelu ja erilliskeräys. Tämäkin on tyhmä kyssäri nämä ei sulje toisiaan pois.
Kysymys kuuluisi olla onko jätteiden poltto kaatopaikalle hautaamista parempi vaihtoehto.
Tuossa listassa on paljonkin kysymyksiä joita tulisi järkeistää tai poistaa.

hoxpox

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 18.06.2010, 15:41:11
Heivatkka tuo osakekeinottelu kysymys mäelle. Aika harva edes tajuaa mitä eroa on osakekeinottelulla ja osakesäästäämisellä. Osakkeita shorttaamalla elää aika harva joten se ei ole relevantti kysymys

Pistäkää ennemmin pitäisikö osakesäästämistä matalammin verottamalla pitää suomalaisfirmat kotimaisessa omistuksessa.

Ollaan kuitenkin varmaan samaa mieltä siitä että kansanedustajaehdokkaan on hyvä ymmärtää mitä osakesäästäminen ja osakekeinottelu tarkoittavat. Jos keksit paremman kysymyksen millä mitataan kansanedustajien ymmärrystä asian suhteen niin ole hyvä ja kerro.

Osakesäästämisen veroaste on ihan hyvä kysymys, vaikkakin jatko on johdatteleva.

Atte Saarela

Vaikka äänestys ehti jo alkaa, niin ehdotan, että kysymys "Yleisradion budjettia tulisi leikata" tms otettaisiin mukaan.

terrakotta

Hommalleko on sitten tosiaan tulossa oma vaalikone. Hienoa!  :D

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: hoxpox on 18.06.2010, 15:45:39
Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 18.06.2010, 15:41:11
Heivatkka tuo osakekeinottelu kysymys mäelle. Aika harva edes tajuaa mitä eroa on osakekeinottelulla ja osakesäästäämisellä. Osakkeita shorttaamalla elää aika harva joten se ei ole relevantti kysymys

Pistäkää ennemmin pitäisikö osakesäästämistä matalammin verottamalla pitää suomalaisfirmat kotimaisessa omistuksessa.

Ollaan kuitenkin varmaan samaa mieltä siitä että kansanedustajaehdokkaan on hyvä ymmärtää mitä osakesäästäminen ja osakekeinottelu tarkoittavat. Jos keksit paremman kysymyksen millä mitataan kansanedustajien ymmärrystä asian suhteen niin ole hyvä ja kerro.
Vaan on tuo nykyinenkin malli johdatteleva, sen lisäksi se on vielä harhaanjohtava.
Osakesäästämisen veroaste on ihan hyvä kysymys, vaikkakin jatko on johdatteleva.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Moni noista kysymyksistä on ihan päättömiä esim

Pääkaupunkiseudulla sijaitsevia kaupunkien omistamia sosiaalisin perustein vuokrattavia  asuntoja tulisi alkaa myydä yksityisille asunnontarvitsijoille.
Tämä lienee kuuluu alueen konnallispolitiikkaan.


Kulutuspäätöstä seuraavan kulutusketjun aiheuttaman hiilijalanjäljen suuruus on käytännössä mahdollista laskea.
Tällaista ei tarvitse kysellä sillä se tosiaan on mahdollista laskea.


Fossiilisten polttoaineiden kulutuksen rajoittaminen länsimaissa johtaa vain niiden kulutuksen siirtymiseen kolmansiin maihin.
Kolmannet maat kuluttavat fossiilisia polttoaineita, jos niitä löytyy niiltä omasta takaa. Meidän kulutustottumukset tuskin juurikaan tähän vaikuttaa.

Muslimimaista saapuvilla maahanmuuttajilla on muita maahanmuuttajaryhmiä pienempi todennäköisyys sopeutua Suomeen.
Tällaistakaan ei tartte kysellä kun asiasta löytyy tutkittua faktaa.

Viinien ja väkevien alkoholijuomien myynti tulee sallia ruokakaupoissa.
Miksi näin kun edes vahvoja oluita ei näy vähittäiskaupoissa.

Miniluv

QuoteUskonnollisia yhteisöjä tulisi kieltää lupaamasta jäsenilleen kuolemanjälkeistä elämää mikäli tästä ei ole todisteita.

Täysin älytöntä. Onko tällaista joku vakavissaan ehdottanut vai ulkoilutatko omia keppihevosiasi?


"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

hoxpox

Quote from: Miniluv on 21.06.2010, 20:48:13
QuoteUskonnollisia yhteisöjä tulisi kieltää lupaamasta jäsenilleen kuolemanjälkeistä elämää mikäli tästä ei ole todisteita.

Täysin älytöntä. Onko tällaista joku vakavissaan ehdottanut vai ulkoilutatko omia keppihevosiasi?

Kiitos kommentista, mutta kerrotko vielä miksi väite on tarkkaanottaen älytön? Suomessa ei saa esittää ravintolisien markkinointimateriaaleissa lisillä olevan terveysvaikutuksia mikäli vaikutuksista ei ole todisteita.

Miniluv

Täysin älytöntä olisi siis ryhtyä sääntelemään selkeästi sananvapauden piiriin kuuluvaa kommunikaatiota. Marxin ja Keynesin kirjojenkin kanssa on selvitty ilman varotiustarroja, vaikka ne koskevat sellaisia asioita, joilla on politiikan kanssa jotain tekemistä.

Jos haluat kysellä kantojani tarkemmin, otat varmaan asian esiin foorumin ainoassa 200 sivun mitan ylittäneessä ketjussa.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

ikki

ja toisin kun edellisissä vaaleissa missä on voinut luvata kaikkea hyvää ja kaunista, nyt pitää säästää. Miten säästäisit?
* lisää velkaa, tai veroja korotetaan, mistään ei luovuta
* listaa itse mitä voisi ajaa alas [ruutu]

tai mihin pitäisi mielestäsi kohdistaa säästöt? (valitse yksi tai useampi, ja alla selityslaatikko)
* ansiotuloverotusta kiristettävä
* pääomatulot progressiivisiksi, sekä pienyrityksiltä veroedut pois
* palveluja ja julkista sektoria leikattava
* kulutusveroja korotettava


aseluvat
* kiristettävä
* lupakäytännöstä voisi luopua, eihän lupia tarvita maiidon ostoon
* nykyinen käytäntö on hyvä

Topelius

Quote from: Miniluv on 21.06.2010, 20:48:13
QuoteUskonnollisia yhteisöjä tulisi kieltää lupaamasta jäsenilleen kuolemanjälkeistä elämää mikäli tästä ei ole todisteita.

Täysin älytöntä. Onko tällaista joku vakavissaan ehdottanut vai ulkoilutatko omia keppihevosiasi?

Typerimpiä kysymyksiä juurikin tuo, sekä kehitysavun vähentämistä koskeva kysymys. Jälkimmäinen muuttuisi järkeväksi jos se saisi tuekseen jonkinlaisen kysymyksen tyyliin "Kehitysavun kohdistamiseen tarvitaan täysremonttia". Ei se määrä, vaan mihin se laitetaan...

hoxpox

Quote from: Miniluv on 22.06.2010, 01:14:56
Täysin älytöntä olisi siis ryhtyä sääntelemään selkeästi sananvapauden piiriin kuuluvaa kommunikaatiota. Marxin ja Keynesin kirjojenkin kanssa on selvitty ilman varotiustarroja, vaikka ne koskevat sellaisia asioita, joilla on politiikan kanssa jotain tekemistä.

Omasta mielestäni kuolemanjälkeistä elämää tarjoavat uskonnolliset yhteisöt vertautuvat paremmin lisäravinnekauppiaisiin kuin talousteoreetikoihin.

Löytyisikö ideoita miten väitettä voisi korjata? Sehän lienee hyvä asia että väite jakaa mielipiteitä voimakkaasti, sillä tällöin väite auttaa epäsopivien ehdokkaiden karsimisessa.

svobo

1. Myönnättekö vai kiistättekö, että kolmannesta maailmasta Eurooppaan suuntautuva maahanmuutto johtaa lopulta eurooppalaisen kulttuurin katoamiseen tältä mantereelta?
2. Olisiko eurooppalaisen kulttuurin katoamienn mielestänne vahinko?
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Atte Saarela

Quote from: ikki on 22.06.2010, 01:16:04
* palveluja ja julkista sektoria leikattava
Tämä voisi olla hyvä erillisenä kysymyksenä samaa vs eri mieltä..Ehkä voisi olla myös vaihtoehtoja "Mistä leikkaisit jos olisi pakko" esim. maanpuolustus, koulutus, toimeentulotuet vai juustohöylä. Luulen, että useimmat valitsisivat juustohöylän. Kannattaisikohan vaihtoehtoja ottaa?

hoxpox


Muutamia muutoksia.

Lisätään väite:
- Yleisradion budjettia tulisi leikata.

Vaihdetaan väitteen "- Erillinen asumistuki kohottaa vuokria ja se tulisi poistaa." tilalle väite:
- Erillinen asumistuki kohottaa vuokria ja hyödyttää pääasiassa vuokranantajia.

Ant.

Vaalikoneeseen ei saa tulla liikaa kysymyksiä. Ahkerimmat hommailijat, jotka jo muutenkin tietävät ketä äänestävät, jaksavat vastata kymmeniin ja kymmeniin kysymyksiin. Muilla - siis sekä ehdokkailla että äänestäjillä - loppuu kiinnostus nopeasti kesken. Kysymyksiä ei saa olla missään nimessä yli kolmeakymmentä.

Ehdokkaille kiusallinen, mutta äänestäjille mielenkiintoinen kysymys oli kysymys hallituspohjasta. On kuitenkin turhan rajoittavaa kysyä, mitkä kaksi suurista puolueista haluaa hallitukseen, koska monelle on huomattavan paljon tärkeämpää, mitkä pienemmistä puolueista ovat hallituksessa ja mitä siellä eivät ole. Siksi olisi kysyttävä puoluekohtaisesti, kuinka mielelläsi näkisit tämän puolueen hallituksessa.
Homma is the new black.

hoxpox

Quote from: Ant. on 22.06.2010, 21:30:30
Vaalikoneeseen ei saa tulla liikaa kysymyksiä. Ahkerimmat hommailijat, jotka jo muutenkin tietävät ketä äänestävät, jaksavat vastata kymmeniin ja kymmeniin kysymyksiin. Muilla - siis sekä ehdokkailla että äänestäjillä - loppuu kiinnostus nopeasti kesken. Kysymyksiä ei saa olla missään nimessä yli kolmeakymmentä.

Toistoa: Vaalikone toteutetaan siten että kaikkiin kysymyksiin ei ole pakko vastata, jolloin vastaamattomat kysymykset eivät vaikuta tuloksiin. Tällöin kysymysten suuri määrä ei luultavasti haittaa käyttäjiä. Haluttaessa vaalikoneesta voidaan myös julkaista eri (käyttöliittymä)versioita kuten suppea, laaja ja maahanmuuttoversio, jolloin versioiden käyttöliittymissä näkyvät eri kysymykset ja piilotetut kysymykset eivät vaikuta tuloksiin.

Quote from: Ant. on 22.06.2010, 21:30:30
Ehdokkaille kiusallinen, mutta äänestäjille mielenkiintoinen kysymys oli kysymys hallituspohjasta. On kuitenkin turhan rajoittavaa kysyä, mitkä kaksi suurista puolueista haluaa hallitukseen, koska monelle on huomattavan paljon tärkeämpää, mitkä pienemmistä puolueista ovat hallituksessa ja mitä siellä eivät ole. Siksi olisi kysyttävä puoluekohtaisesti, kuinka mielelläsi näkisit tämän puolueen hallituksessa.

Puoluekohtaiseen hallitustoivekyselyyn kuluu noin 8 kysymystä. Laajaan versioon ne mahtunevat.

Reich

Liian suuri kysymysten määrä karkottaa sekä ehdokkaat että konetta käyttävät äänestäjät. Parikymmentä olennaisinta kysymystä kyllä riittää.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

Noottikriisi

Quote from: hoxpox on 22.06.2010, 01:07:45
Quote from: Miniluv on 21.06.2010, 20:48:13
QuoteUskonnollisia yhteisöjä tulisi kieltää lupaamasta jäsenilleen kuolemanjälkeistä elämää mikäli tästä ei ole todisteita.

Täysin älytöntä. Onko tällaista joku vakavissaan ehdottanut vai ulkoilutatko omia keppihevosiasi?

Kiitos kommentista, mutta kerrotko vielä miksi väite on tarkkaanottaen älytön? Suomessa ei saa esittää ravintolisien markkinointimateriaaleissa lisillä olevan terveysvaikutuksia mikäli vaikutuksista ei ole todisteita.

Kyllä tuo minulle kysymykseksi kelpaa. Se rajaa ihan tarkkaan ketä en ainakaan äänestä. :D
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

hoxpox

Quote from: Reich on 22.06.2010, 22:33:41
Liian suuri kysymysten määrä karkottaa sekä ehdokkaat että konetta käyttävät äänestäjät. Parikymmentä olennaisinta kysymystä kyllä riittää.

Uskotko oikeasti että kysymysten suuri määrä karkoittaa ehdokkaita?

Äänestäjille voidaan tarjota oletuksena suppeampaa käyttöliittymiä kuten aiemmin on esitetty.

hoxpox

Quote from: Noottikriisi on 22.06.2010, 22:47:15
Quote from: hoxpox on 22.06.2010, 01:07:45
Quote from: Miniluv on 21.06.2010, 20:48:13
QuoteUskonnollisia yhteisöjä tulisi kieltää lupaamasta jäsenilleen kuolemanjälkeistä elämää mikäli tästä ei ole todisteita.

Täysin älytöntä. Onko tällaista joku vakavissaan ehdottanut vai ulkoilutatko omia keppihevosiasi?

Kiitos kommentista, mutta kerrotko vielä miksi väite on tarkkaanottaen älytön? Suomessa ei saa esittää ravintolisien markkinointimateriaaleissa lisillä olevan terveysvaikutuksia mikäli vaikutuksista ei ole todisteita.

Kyllä tuo minulle kysymykseksi kelpaa. Se rajaa ihan tarkkaan ketä en ainakaan äänestä. :D


Kyseinen väite näyttää saaneen hyvin vähän puoltajia joten se poistettaneen. Pahoittelen jos väite loukkasi joitain.

Lisätä voisi ehkä uuden väitteen:

- Kuolleiden henkilöiden elimiä tulee oletusarvoisesti voida käyttää elinsiirtoihin, mikäli he eivät ole tätä erikseen kieltäneet.

Atte Saarela

Quote from: hoxpox on 22.06.2010, 23:20:19
Quote from: Reich on 22.06.2010, 22:33:41
Liian suuri kysymysten määrä karkottaa sekä ehdokkaat että konetta käyttävät äänestäjät. Parikymmentä olennaisinta kysymystä kyllä riittää.

Uskotko oikeasti että kysymysten suuri määrä karkoittaa ehdokkaita?

Äänestäjille voidaan tarjota oletuksena suppeampaa käyttöliittymiä kuten aiemmin on esitetty.
Joo tämä saattaisi olla hyvä idea.

Nykyisessä versiossa on myös lista puolueista mitä äänestäjä on valmis äänestämään (esim. RKP:n voi ruksata suoraan pois). Tämänkin voisi siirtää pelkästään laajennettuun hakuun.

Atte Saarela

Quote from: thinkingmind
Tanskahan muutti juuri lainsäädäntöään.

jos lähtee Tanskasta lomalle (tai vaikka sotimaan) maahan josta on paennut tanskaan turvapaikkaa hakemaan niin menettää oleskelulupansa tanskassa.
Tämäkin voisi ehkä olla hyvä kysymysehdotus samaa mieltä vs. eri mieltä..

Pitäisiköhän ottaa suoraan mukaan vai avata pian toinen äänestysketju kaikille kysymyksille jotka eivät ehtineet tähän äänestykseen..

Reich

Quote from: hoxpox on 22.06.2010, 23:20:19
Quote from: Reich on 22.06.2010, 22:33:41
Liian suuri kysymysten määrä karkottaa sekä ehdokkaat että konetta käyttävät äänestäjät. Parikymmentä olennaisinta kysymystä kyllä riittää.

Uskotko oikeasti että kysymysten suuri määrä karkoittaa ehdokkaita?

Ehdokas, joka muutenkin on kriittinen tällaiseen Hommajuttuun, niin voi pientenkin asioiden vuoksi jättää vastaamatta.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

hoxpox

Quote from: Reich on 25.06.2010, 18:20:07
Quote from: hoxpox on 22.06.2010, 23:20:19
Quote from: Reich on 22.06.2010, 22:33:41
Liian suuri kysymysten määrä karkottaa sekä ehdokkaat että konetta käyttävät äänestäjät. Parikymmentä olennaisinta kysymystä kyllä riittää.

Uskotko oikeasti että kysymysten suuri määrä karkoittaa ehdokkaita?

Ehdokas, joka muutenkin on kriittinen tällaiseen Hommajuttuun, niin voi pientenkin asioiden vuoksi jättää vastaamatta.

En usko että eduskuntavaaleihin lähtevät vakavastiotettavat ehdokkaat eivät jaksaisi vastata kansalaisia kiinnostaviin kysymyksiin. Mutta varmuuden välttämiseksi ehdokkaille voidaan myös tarjota vaihtoehtona suppeampaa kysymyslistaa.

maisteri


Noissa kysymyksissä on paljon yksinkertaistamisen varaa: suurin osa ihmisistä ei tiedä mikä on pääomatuloverotus etc. ja miten se koskettaa heidän arkea.

Kysymysten tulisi olla yksinkertaisesti muotoiltuja ja lyhyitä. Lisäksi jos väittämiä käyttää on syytä olla sekä myönteisiä että kielteisiä.

Esim verotuksesta voisi olla hyviä kysmyksiä:

Pitäisikö (kokonais)veroaste olla 10%, 20% vai 30%?

Siis suoria kysymyksiä.

Muutenkin olen sitä mieltä että poliittiseksi tavoitteeksi tulee asettaa tietty veroprosentti maksimissaan esim. tavoite voisi olla 10 %.
Rikollisuuteen ja töhrimiseen nollatoleranssi.
Perheenyhdistämiseen nollatoleranssi ja muutamaksi vuodeksi humanitaariseen maahanmuuttoon.
Täytyy etsiä uusia ajatuksia ja  uusia ilmaisutapoja.

Ja lopuksi, haluan että kansalaisilta kysytään mihin he haluavat veromarkkoja käyttää, se on hyvin yksinkertaista nykyisen tietoteknologian avulla.
Ei tarvita massiivista virkamiesarmeijaa päättämään verorahojen käytöstä.

 

Atte Saarela

#28
Quote from: maisteri on 25.06.2010, 20:40:39

Noissa kysymyksissä on paljon yksinkertaistamisen varaa: suurin osa ihmisistä ei tiedä mikä on pääomatuloverotus etc. ja miten se koskettaa heidän arkea.
Fiksujen äänestäjien mielestä tuollaiset kysymykset ovat varmasti kuitenkin erittäin mielenkiintoisia.

Vaalikoneessa voi helposti jättää vastaamatta haluamiinsa kysymyksiin, jolloin ne sivuutetaan ehdokkaiden haussa.

Tietysti voisi ottaa "helpompia" kysymyksiä perus-hakuun ja jättää monimutkaisemmat kysymykset laajennettuun hakuun.
Quote
Kysymysten tulisi olla yksinkertaisesti muotoiltuja ja lyhyitä. Lisäksi jos väittämiä käyttää on syytä olla sekä myönteisiä että kielteisiä.

Esim verotuksesta voisi olla hyviä kysmyksiä:

Pitäisikö (kokonais)veroaste olla 10%, 20% vai 30%?
Paljon mielenkiintoisempi kysymys on, mistä pitäisi leikata, jotta päästäisiin kohti matalampaa verotusta, vai pitäisikö leikata ollenkaan..
Quote
Ja lopuksi, haluan että kansalaisilta kysytään mihin he haluavat veromarkkoja käyttää, se on hyvin yksinkertaista nykyisen tietoteknologian avulla.
Ei tarvita massiivista virkamiesarmeijaa päättämään verorahojen käytöstä.
Luultavasti organisointiin kuitenkin tarvitaan, vaikka virkamiehiä voisikin luultavasti karsia jonkin verran ilman että siitä tulisi mitään ongelmia. Se miten julkisen sektorin uudelleenorganisoinnin pitäisi tapahtua ei välttämättä ole kuitenkaan ihan yksinkertainen kysymys.

Juuri siksi tarvitaan syvällisiä kysymyksiä, jotta äänestäjät voivat paremmin arvioida, ketkä ovat päteviä ehdokkaita pohtimaan tuollaisia kysymyksiä.

Poliitikon on liian helppoa todeta, että kokonaisveroasteen pitäisi olla 10% (tai 0%) jos ei tarvitse perustella, miten siihen voisi käytännössä päästä.

hoxpox

Ohessa uusia kysymysehdotuksia. Näistä pidettäneen toinen äänestys jossain vaiheessa. Lisää voi ehdottaa, mutta muotoilkaa mieluusti semmoiseen muotoon että väitteisiin voi vastata valitsemalla jonkun seuraavista vaihtoehdoista:
a) täysin samaa mieltä b) samaa mieltä c) ei kantaa d) eri mieltä e) täysin eri mieltä.

Lisäksi jokaisesta väitteestä voisi ehkä avata oman keskustelun, johon myös ehdokkaat voisivat kommentoida.


- Kuolleiden henkilöiden elimiä tulee oletusarvoisesti voida käyttää elinsiirtoihin, mikäli he eivät ole tätä erikseen kieltäneet.

- Maanomistusta tulisi verottaa nykyistä enemmän.

- Kuntien kaavoitusmonopoli tulisi purkaa.

- Kunnille tulisi säätää velvoite kaavoittaa uusia tontteja tietty osuus nyt rakennetusta määrästä.

- Yleisradion budjettia tulisi leikata.

- Pääoman liikkeitä tulisi hillitä valuutanvaihtoverolla.

- Kehitysmaiden väestönkasvu on suurin yksittäinen ympäristön tilaa uhkaava tekijä.

- Mikäli turvapaikanhakija oleskelee maassa, josta hän lähti turvapaikkaa hakemaan, tulisi hänen menettää oleskelulupa Suomessa.

- Kokoomus olisi sopiva puolue seuraavaan hallitukseen.

- Keskusta olisi sopiva puolue seuraavaan hallitukseen.

- SDP olisi sopiva puolue seuraavaan hallitukseen.

- Vihreät olisi sopiva puolue seuraavaan hallitukseen.

- Perussuomalaiset olisi sopiva puolue seuraavaan hallitukseen.

- Vasemmistoliitto olisi sopiva puolue seuraavaan hallitukseen.

- Kristillisdemokraatit olisi sopiva puolue seuraavaan hallitukseen.

- RKP olisi sopiva puolue seuraavaan hallitukseen.