News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-12-20 YLE TV1: Ykkösdokumentti: Sormenjäljet

Started by Iloveallpeople, 20.12.2009, 03:50:04

Previous topic - Next topic

BastardoGrande

Quote from: karkoittaja on 21.12.2009, 20:38:06
Asuihan hän useita kuukausia talossa, jossa muutkin somalit olivat.

Vaan ohjelman mukaan siitä talosta/asunnosta tuli somaleille lähtö naapurien toimesta.
Pitäis opetella käyttäytymään maassa maan tavalla, eikä harjoittaa omaa älämölöä 24/7.
Työssä käyvä naapuri saattaa hermostua seinän takana olevaan asuntolaan, jossa on ainainen kuhina kun muurahaispesässä.
[img]http://img840.imageshack.us/img840/6147/manifestikannattaja.png[/img]

"Vähemmistöjen suosiminen on enemmistön syrjintää"

Minä en vihaa mustia, vaan toivon että he elävät onnellisesti omissa maissaan. -Tandefelt-

http://velkakello.fi/

aatelinen

Quote from: tietotyöläinen on 22.12.2009, 12:44:22

Mokumoku näkökantahan lähtee siitä, että Euroopan maahanpäästöpolitiikka onkin syrjivää ja ihmisarvoa alentavaa ja ylipäätään miltei demonista toimintaa. Mokumokukannan mukaan, mitään politiikkaa ei edes pitäisi olla olemassa. Kaikki kun kuuluu kaikille jne.

Rippumatta siitä onko tämä jonkun mielipide vai ei, niin eihän tässä esitetty että maahanmuuttopolitiikkaa ei saisi olla tai että lokit pitäis ampua rajalle. Kuvattiin vain että miltä se käytännössä saattaa tällähetkellä näyttää. Voihan se ollakkin syrjivää ja ihmisarvoa alentavaa muttei sekään asia silmät kiinni miksikään muutu.

Mokumokutuksessa on kaksi vuorottelevaa lähestymistapaa. Selvästi useammin viljellään rikkautta, moniosaamista ja voimavaraa ja kaikkea sitä hyvää mitä tulijat tuovat tullessaan. Toinen linja on se sitten se varmasti kuitenkin lähempänä totuutta oleva linja, että tulijat ovat avun tarpeessa, he esimerkiksi haluavat mahdollisuuden levätä. Ja mokumoku-linjan mukaan he myöskin sen mahdollisuuden automaattisesti ansaitsevat meidän kustannuksellamme. Itse olen tästä tietysti melko voimakkaasti eri mieltä.

Tämähän voi johtua siitä monesti molemmilla puolilla toistetusta asiasta että liikkeellä on monenlaisia ihmisiä. Mutta eihän tässä ohjelmassa mitään ratkaisuja käsitelty.

Säälille ei valitettavasti voi tässä tilanteessa antaa tilaa. Tulijat eivät vastaanottamalla lopu. Jos me annamme Euroopan taantua Afrikaksi, siitä kärsii koko maailma, mutta eniten toki me nykyiset eurooppalaiset. Tässä on pelissä niin isot asiat, että sääliin ei yksinkertaisesti ole varaa. Lisäksi pienemmässä mittakaavassa tässä on pelissä minun ja läheisteni hyvinvointi.

Kai sitä voi jotain kunnioitusta ja sääliä tuntea vaikka ei olisikaan mahdollisuutta auttaa, mistä tietenkin voidaan olla montaa mieltä. Mielestäni logiikka, turha tehdä mitään kun kaikki ei kuitenkaan muutu, on muutenkin haitallinen.

Quote from: aatelinen on 22.12.2009, 11:53:47
http://www.youtube.com/watch?v=dyvRcVXztbs

Tämän voisi tulkita jo henkilöön käyväksi solvaukseksi. Itse kannatan asialinjaa.

[/quote]

:) Mä olen nyt hämmentynyt oliko tämä sarkasmia?

SoulBrother

Minä en lähtökohtaisesti ymmärrä sitä kuinka inhimillisen epätoivon ymmärtäminen ja näkeminen on poissuljettua mikäli ymmärtää turvapaikkakuvion tuhoisuuden. Minä IHAN OIKEASTI uskon esim. ohjelman Alin ja irakilaisen miehen olevan sietokykynsä rajoilla olevia yksilöitä. Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa että nämä sietokykynsä rajoilla olevat yksilöt eivät tosiaankaan vastaanottamalla lopu. On Alin edun mukaista päästä Eurooppaan ja Suomeen. Ei ole Euroopan ja Suomen edunmukaista enää siinä vaiheessa kun samassa paikassa on 10000 Alia. Vielä pidemmälle mentäessä tilanne ei enää edes ole Alien edun mukaista koska kriittisen massan ylittäessään vastaanottava yhteiskunta muuttuu samanlaiseksi kuin Alin kotimaa oli. En perusta tätä mihinkään tieteelliseen, minä vain uskon asian olevan näin.

Ongelmaksi muodostuu se mitä asialle pitäisi tehdä.. suosittu ajatus tuntuu olevan "meillä ei ole mitään velvollisuutta auttaa." Tämä on hankala aihe. Sinänsähän mitään ylhäältäpäin tulevaa velvollisuutta ei olekaan, mutta minun subjektiivisen näkemykseni mukaan jonkinlainen globaali vastuuntunto tulisi olla, ihan jo siitä lähtökohdasta että haluaisin nähdä eurooppalaisen sivistysvaltion yhtenä oleellisimpana piirteenä humaaniuden. Minun mielipiteeni on se, että tähän turvapaikkabisnekseen menevät rahat, tai jonkinlainen asiantuntemukseen pohjautuva summa tulisi käyttää olojen kohentamiseen paikan päällä, mahdollisimman samankaltaisessa kulttuurissa avuntarvitsijan oman kulttuuripiirin kanssa. Tosin sekin taitaa olla utopiaa että tämä toimisi, onhan kehitysapurahoja jo vuosikymmeniä kaadettu Afrikkaan.

Tietenkin siinä myös on ongelma mikäli Afrikasta on tulossa 100 000 täysin samanlaisista oloista olevaa henkilöä joista ainuttakaan ei sinänsä vainota heidän henkilökohtaisten ominaisuuksiensa vuoksi, miten rajataan se kuka pitäisi ottaa? Kaikki vai ei mitään? Minä sanoisin tässä tapauksessa ei mitään, ihan siitä lähtökohdasta että se on edes jollain tasolla reilu ratkaisu. "Kaikki" taas on  ainoastaan tuhoisa ratkaisu.

Lentomestari

Quote from: SoulBrother on 22.12.2009, 16:06:14
Tietenkin siinä myös on ongelma mikäli Afrikasta on tulossa 100 000 täysin samanlaisista oloista olevaa henkilöä joista ainuttakaan ei sinänsä vainota heidän henkilökohtaisten ominaisuuksiensa vuoksi, miten rajataan se kuka pitäisi ottaa? Kaikki vai ei mitään? Minä sanoisin tässä tapauksessa ei mitään, ihan siitä lähtökohdasta että se on edes jollain tasolla reilu ratkaisu. "Kaikki" taas on  ainoastaan tuhoisa ratkaisu.

Afrikassa ja lähi/kaukoidässä on väestöräjähdys täyttä totta, seuraamme sitä koko ajan, se vaan näyttää yhtä vauhdikkaalta kun maalin kuivumisen vahtiminen, näin ihmisen iällä verrattuna. Täällä ei ole olemassa mitään ratkaisua heidän ongelmiin, ratkaisu on heidän omissa käsissään. Vaikka tänne tuotaisiin Afrikasta ja/tai kaukoidän muslimimaista maksimimäärä ihmisiä, ei se mitään/ketään auta. Vaikka syytäisimme kaiken liikenevän rahan näihin maihin heidän avukseen, ei siitäkään ole mitään apua, hulluus jatkuisi vaan. Näinhän se on,  rajat kiinni ja nopsaan! Afrikassa ei taida olla ydinaseita, he tekevät sen ratkaisunsa jotenkin muuten, aasian maissa on ydinaseita ja muutakin asearsenaalia, niillä se nälkä lähtee.

Itseasiassa esim. Pohjoiskorean ei nykytilanteen valossa kannattaisi yhdistyä minkäänlaisiin eteläkoreoihin, silloin kun pahimmat hässäkät alkaa, se maa pärjää suhteellisen hyvin, ovat oppineet elämään niukkuudessa. Jos nyt Pohjoiskorealaiset päästettäisiin "lihapatojen ääreen" kävisi heille kuin nälkiintyneelle keskitysleirivangille, syövät itsensä kuoliaaksi. Sama hyvä tilanne on afrikan paimentolaisheimoilla, jotka asustavat itsenäisesti luonnon antimilla, kun ylikansoittuneiden kaupunkien väki alkaa tappamaan toisiaan veden ja ruuan puutteessa, nämä bushmannit ym. kaivaa juuria syödäkseen ja nappaavat veden kamelin rakosta tehdystä leilistä.

Pelkään kyllä sitä, että tännekin tulee nälkä? vanhasen lainarahoja ei voi syödä.

Ammadeus

Mitähän jos annettaisiin Alien sun muiden selvitä omillaan.
Ei enää mitään sinne,eikä ketään tänne.Luulisi kyllästymisen olevan jo aika yleistä
koko tuubaan.
Senkun polttavat sormenjälkensä vaikka olkapäitä myöten jos huvittaa.
Sitä on vaan niin lopen kyllästynyt tuohon jaakaamisen joidenkin itse aiheutetuista ongelmista.
Kun varsinkin ratkaisua haetaan meidän lompsasta.

aatelinen

Ei ole Euroopan ja Suomen edunmukaista enää siinä vaiheessa kun samassa paikassa on 10000 Alia. Vielä pidemmälle mentäessä tilanne ei enää edes ole Alien edun mukaista koska kriittisen massan ylittäessään vastaanottava yhteiskunta muuttuu samanlaiseksi kuin Alin kotimaa oli. En perusta tätä mihinkään tieteelliseen, minä vain uskon asian olevan näin.

(Turhaa pilkun viilausta mutta ruotsissa hakijoita oli viime vuonna n 36 000 eikä se vielä somaliaa muistuta)

Siis jos köyhät lähtee massoina liikkelle kuultuaan diskorahasta suomalaisten aatelisen aseman romahtamisen lisäksi täältä häviää kaikki osaaminen, valtarakenteet ja ne arvot jotka ovat olemassa ainoastaan mielessämme?

Ongelmaksi muodostuu se mitä asialle pitäisi tehdä.. suosittu ajatus tuntuu olevan "meillä ei ole mitään velvollisuutta auttaa." Tämä on hankala aihe. Sinänsähän mitään ylhäältäpäin tulevaa velvollisuutta ei olekaan, mutta minun subjektiivisen näkemykseni mukaan jonkinlainen globaali vastuuntunto tulisi olla, ihan jo siitä lähtökohdasta että haluaisin nähdä eurooppalaisen sivistysvaltion yhtenä oleellisimpana piirteenä humaaniuden. Minun mielipiteeni on se, että tähän turvapaikkabisnekseen menevät rahat, tai jonkinlainen asiantuntemukseen pohjautuva summa tulisi käyttää olojen kohentamiseen paikan päällä, mahdollisimman samankaltaisessa kulttuurissa avuntarvitsijan oman kulttuuripiirin kanssa. Tosin sekin taitaa olla utopiaa että tämä toimisi, onhan kehitysapurahoja jo vuosikymmeniä kaadettu Afrikkaan.

Onhan myös ehkä somaliaa lukuun ottamatta (ellei oteteta huomioon että jokuhan ne pyssyt sinnekkin valmistaa ja myy) näitten maiden infran tuhoamiseen käytetty huomattavan paljon rahaa ja vaivaa ehkä jopa enemmän. Ja mitään ongelmaahan esim saudien kanssa ei ole kun suojelurahat pamahtaa tilille.

Yksi avainongelmista lähi-idässähan  on nimenomaan se miten juutalaisten ja eurooppalaisten välit tultiin sopineeksi.

On myös nähty aikaa ja vaivaa tuhottaessa eräitä väestön toimeentulon muotoja kuten kalastus. On roudattu arvokkaita raaka-aineita kaikkialta afrikasta välittämättä siitä mitä paikallisille yhteisöille jää siitä käteen.

Tämä kaikki vuodatus vain esimerkkeinä siitä etteivät nämä alueet ole euroopasta erillään kasvaneitten junttien tuhoamia maaplännttejä joissa ihmiset silkkaa tyhmyyttään kiukuttettelee. (Ei sekään tietenkään mahdoton skenaario olisi ollut jos koskaan ei olisi astuttu kyseisille alueille)

Pointtina siis myös että on sinne muutakin ko rahaa kaadettu. Ja jotkut projektit on varmaan joitain ihmisiä auttaneetkin.

Miten se olisi ratkaisu maailman epätasa-arvoon että syntymäpaikan perusteella ihmisten kohtalo ja rooli maailmassa olisi allahin tahto ja siihen on vain alistuttava?

Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä (suomen osalta) että olis hauskaa jos nämä maahamuuttoon menevät rahat laitettaisiin kehitysapurahojen kanssa samaan pottiin joka kasvattettaisiin säädylliselle tasolle ja sitten alettaisiin pohtimaan että minkälaista toimintaa rahoilla saadaan aikaiseksi ja mikä on tehokasta ja mikä ei.

(Tämähän ei tuohon mun alkuperäiseen kiukkuun enää liity enkä omaa patentti ratkaisua maailman ylikansoittumiseen ja yleiseen kärsimiseen, kunhan horisen kirjoittaen.)

M.

Quote from: aatelinen on 22.12.2009, 17:26:13
On myös nähty aikaa ja vaivaa tuhottaessa eräitä väestön toimeentulon muotoja kuten kalastus. On roudattu arvokkaita raaka-aineita kaikkialta afrikasta välittämättä siitä mitä paikallisille yhteisöille jää siitä käteen.

Toivottavasti tässä on taustalla jotain vähän parempaa kuin väite, että somalit merirosvoaa kun ilkeet länkkärit vie niiden kalat ja sitten somalit saavatkin kaapata kauppalaivoja Intian valtamerellä vastineeksi (sen sijaan, että ajaisivat ryöstökalastajat pois).

Tätä arvokkaiden raaka-aineiden "roudaamista" kutsutaan kaupankäynniksi. Se, että paikalliset yhteisöt eivät hyödy siitä tarpeeksi rikastuakseen, ei ole meidän vikamme, sillä harva rikastuu pelkästä raaka-ainevaraston päällä istumisesta. (Saudit tulevat mieleen ensimmäisenä tästä osastosta. Heidän etunsa on se, että öljyn kysyntä on paljon suurempi suhteessa sen tarjontaan kuin monen muun raaka-aineen.) Afrikkalaisilla itsellään ei ole näille raaka-aineille mitään käyttöä, koska he eivät osaa tehdä niillä mitään. Näille raaka-aineille on ylipäätään mitään kysyntää siksi, että on olemassa teknologisesti kehittyneempiä maita, jotka osaavat hyödyntää näitä raaka-aineita. Toisin sanottuna, ilman ilkeitä länsimaita afrikkalaiset olisivat nykyistäkin köyhempiä (ja saudit paimentaisivat kameleita).

Mikäli kaupankäynti diktaattorien kanssa on ongelma, kuten joskus väitetään, unohdetaan se, että nämä afrikkalaiset diktaattorit ovat omien maidensa laillisia hallitsijoita. Tottakai länsimaat voisivat syrjäyttää heidät ja asettaa näihin maihin hallitukset, jotka jakaisivat raaka-aineiden myynnistä saatuja tuloja hieman samaan tapaan kuin Alaskan öljytuloja jaetaan ja Irakin öljytuloille suunniteltiin jossain vaiheessa. Ikävä kyllä tälläkään ratkaisulla ei vielä poisteta Afrikan ja Euroopan välisiä tuloeroja.

aatelinen

Quote from: M. on 22.12.2009, 18:26:26

Toivottavasti tässä on taustalla jotain vähän parempaa kuin väite, että somalit merirosvoaa kun ilkeet länkkärit vie niiden kalat ja sitten somalit saavatkin kaapata kauppalaivoja Intian valtamerellä vastineeksi (sen sijaan, että ajaisivat ryöstökalastajat pois).

Täytyy myöntää että mun tiedot tästä tilanteesta pohjautuu hataraan pohjaan eli pariin dokumenttiin. Mutta niillä tiedoilla mitkä mulla on ni kyllähän sitä rahaa siihen rannikon vahtimiseen ja lunnaisiin kansainvälisilitä tahoilta pamahti yhtäkkiä melko reippaasti. Toista se oli silloin kun sinne dumpattiin euroopan jätteitä ja ryöstökalastettiin. Silloin se oli valitettavaa kilpailuun kykenemättömien ruikutusta.

Kala kannan elpyminen niin että se elättäisi entiseen tapaan on myös aikaa vievää. (Ja nyt voi tietenkin olla että enää ei vanha elämä maistuisikaan)

Joten näillä tiedoilla mä olen merirosvojen puolella. :)

Tätä arvokkaiden raaka-aineiden "roudaamista" kutsutaan kaupankäynniksi. Se, että paikalliset yhteisöt eivät hyödy siitä tarpeeksi rikastuakseen, ei ole meidän vikamme, sillä harva rikastuu pelkästä raaka-ainevaraston päällä istumisesta. (Saudit tulevat mieleen ensimmäisenä tästä osastosta. Heidän etunsa on se, että öljyn kysyntä on paljon suurempi suhteessa sen tarjontaan kuin monen muun raaka-aineen.) Afrikkalaisilla itsellään ei ole näille raaka-aineille mitään käyttöä, koska he eivät osaa tehdä niillä mitään. Näille raaka-aineille on ylipäätään mitään kysyntää siksi, että on olemassa teknologisesti kehittyneempiä maita, jotka osaavat hyödyntää näitä raaka-aineita. Toisin sanottuna, ilman ilkeitä länsimaita afrikkalaiset olisivat nykyistäkin köyhempiä (ja saudit paimentaisivat kameleita).

No sitähän voi kutsua vaikaa sipuliksi jos siltä tuntuu. Pointti kuitenkin pysyy eli että ollaan sinne muutakin kuin keparahoja kaadettu ja auttamalla autettu.

Siirtomaa ajasta ja siitä seuranneesta koulutus ja tietotaidon puuttesta ei voitane syyttää pelkästään afrikkalaisia jotka pääsivät vasta alle sukupolvi sitten pois takapenkiltä. Heillä ei ollut kansallismielistä ruotsalaista eliittiä rakentamassa peruskoulutusta ja teollisuutta eikä suurta neuvosto diktatuuria pelottelemassa vieressa epätasaarvon seurauksista.

Jos sitten paimentaisivat niin paimentaisivat se tekisi nämä perustelut entistä hyödyttömämmiksi.

Mikäli kaupankäynti diktaattorien kanssa on ongelma, kuten joskus väitetään, unohdetaan se, että nämä afrikkalaiset diktaattorit ovat omien maidensa laillisia hallitsijoita. Tottakai länsimaat voisivat syrjäyttää heidät ja asettaa näihin maihin hallitukset, jotka jakaisivat raaka-aineiden myynnistä saatuja tuloja hieman samaan tapaan kuin Alaskan öljytuloja jaetaan ja Irakin öljytuloille suunniteltiin jossain vaiheessa. Ikävä kyllä tälläkään ratkaisulla ei vielä poisteta Afrikan ja Euroopan välisiä tuloeroja.

Mulle toi laillinen hallitsija ei oikein riitä pyhitykseksi mihinkään mutta olet oikeasssa asiaan ei ehkä ole helppoa ratkaisua.

(Hitto toi ruutu vastatessa ei seuraa kursoria.)

Veli Karimies

Quote from: aatelinen on 22.12.2009, 19:01:17
Täytyy myöntää että mun tiedot tästä tilanteesta pohjautuu hataraan pohjaan eli pariin dokumenttiin. Mutta niillä tiedoilla mitkä mulla on ni kyllähän sitä rahaa siihen rannikon vahtimiseen ja lunnaisiin kansainvälisilitä tahoilta pamahti yhtäkkiä melko reippaasti. Toista se oli silloin kun sinne dumpattiin euroopan jätteitä ja ryöstökalastettiin. Silloin se oli valitettavaa kilpailuun kykenemättömien ruikutusta.

Lopetetaan niiden rajaviivojen jakaminen, millä perusteella Somalia olisi oikeutettu omiin kalakantoihinsa, kaikki on yhteistä omaisuutta. On vaan sattuman oikku, että Somalialla on/oli hyvä kalakanta, länkkärit ovat siihen ihan yhtä oikeutettuja kuin somalitkin.

Kala kannan elpyminen niin että se elättäisi entiseen tapaan on myös aikaa vievää. (Ja nyt voi tietenkin olla että enää ei vanha elämä maistuisikaan)

Joten näillä tiedoilla mä olen merirosvojen puolella. :)

Somaleille kyllä lahjoitettiin joskus taannoin 80 tms -tms luvulla kalastuslaivastot ja kalanjalostuslaitokset, mutta ne jäivät rannikolle ruostumaan / ryöstettiin ja tuhottiin somalien toimesta.

aatelinen

Quote from: Veli on 22.12.2009, 19:16:04

Lopetetaan niiden rajaviivojen jakaminen, millä perusteella Somalia olisi oikeutettu omiin kalakantoihinsa, kaikki on yhteistä omaisuutta. On vaan sattuman oikku, että Somalialla on/oli hyvä kalakanta, länkkärit ovat siihen ihan yhtä oikeutettuja kuin somalitkin.

:)

Somaleille kyllä lahjoitettiin joskus taannoin 80 tms -tms luvulla kalastuslaivastot ja kalanjalostuslaitokset, mutta ne jäivät rannikolle ruostumaan / ryöstettiin ja tuhottiin somalien toimesta.

Tai ehkä ne päätti että uusimpiin tutkimustuloksiin nojaten sellainen kalastus olisi paitsi sosioekonomisesti niin myös ympäristön kannalta kestämätöntä ja päätti tuhota ne helvetin koneet samantien.  :) (pakko oli lisätä hymiö kun en ollut enää varma naureetaanko mulle vai vitsille) :)

En tunne tarinaa. Laita linkki niin voin tutustua vaikka ei se varmaan mielipidettä muuta.

CaptainNuiva

"Tai ehkä ne päätti että uusimpiin tutkimustuloksiin nojaten sellainen kalastus olisi paitsi sosioekonomisesti niin myös ympäristön kannalta kestämätöntä ja päätti tuhota ne helvetin koneet samantien.

En tunne tarinaa. Laita linkki niin voin tutustua vaikka ei se varmaan mielipidettä muuta."

Enpä löytänyt linkkiä minäkään....Mutta tällä seudulla veneet rakennettiin ja rakentaja oli Wico boat oy,veneet tunnettiin nimellä Finnspeed ja niitä tehtiin eri versioina eri tarkoituksiin.
Lasikuituisia työveneitä eli näitä sinun helvetinkoneiksi nimeämiä veneitä käytetetään edelleen Suomessa ja muissakin maissa.
Eivät vain ole esim.suomalaiset palolaitokset älynneet tuhota omia helvetinkoneitaan vaan tyytyväsinä käyttävät niitä...Samoin niitä löytyy suomalaisten kalastajien käytöstä yhä.

Afrikkaan toimitetut veneet eivät koskaan laajemalti tehtäviinsä päässeet koska niistä varastettiin kaikki irti lähtevä ja lopulta kaikkinaisen huollon laiminlyömisen jälkeen muuttuivat hylyiksi.

Tässä vielä kuva yhdenlaisesta helvetinkoneen versiosta, katso ja kauhistu millaisilla laitteilla suomalaiset afrikkaa vihassaan rankaisivat(Ei herkkähermoisille):
http://www.crew-boat.com/P1010039.JPG
Kyllä pitäsi valmistaja(Jos ei olisi nurin mennyt) saada viharikoksesta edesvastuuseen :P

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

SoulBrother

Quote from: J. Juntunen on 22.12.2009, 19:43:13
Rauhotu. Varovasti niiden syytösten kanssa.
Olen nähnyt livenä. Oli komeampi kuin Brad Pitt.

E: Eikä toi sunkaa viestimäärä päätä huimaa.

Kiitos rankka. Tämä lämmittää sydäntäni.  ;)

Toistan jälleen pointtini, josko osaisin lähestyä sitä jollain eri vivahteella. Minä henkilökohtaisesti en ymmärrä miten turvapaikkasysteemin tai monikulttuuri-ihanteen kritisointi automaattisesti sulkisi pois sen etteikö Ali voisi olla hätänsä ja epätoivonsa kanssa tosissaan. Että Ali vain näyttelisi huonosti voivaa, mielessään ainoastaan kylmä laskelmoitu juoni päästä eurooppalaisten diskorahapatojen ääreen. Ali varmasti haluaa diskorahapatojen ääreen, Alin kannattaa päästä niiden ääreen, se on Alin etu.

Quote from: scout on 22.12.2009, 17:57:46
...jne... Voi hyvä SielunVeli. Noinko helposti sinua manipuloidaan? Oletko yläaste ikäinen? Mikä asia dokumentissa oli sinulle aivan uutta? Yli 200 postausta Homma-foorumille ja purkautuu kuin pahainenkin mokuttaja. Ettet vain olisi taas yksi "troijalainen"?

Tässä viestissäsi oli surkeinta argumentaation yritystä mitä olen aikoihin nähnyt. Silti, koska mahdollisesti esität näitä kysymyksiä minulle tosissasi, koen asiakseni vastata niihin.

- Ei manipuloida. Tämä oli itsenäisen ajattelun ja inhimillisten tunteiden kokemisen kautta syntynyt päätelmä. Kannattaa kokeilla.
- En ole yläasteikäinen (yhdyssana!), olen lähemmäs 30v.
- Mikään asia dokumentissa ei ollut minulle sinänsä uutta.
- En ole "troijalainen". Tämä oli oikeastaan mielenkiintoisin kysymys. Minua ihan oikeasti kiinnostaa tietää mistä päädyit tällaiseen päätelmään?

Lettunen

Toistan jälleen pointtini, josko osaisin lähestyä sitä jollain eri vivahteella. Minä henkilökohtaisesti en ymmärrä miten turvapaikkasysteemin tai monikulttuuri-ihanteen kritisointi automaattisesti sulkisi pois sen etteikö Ali voisi olla hätänsä ja epätoivonsa kanssa tosissaan. Että Ali vain näyttelisi huonosti voivaa, mielessään ainoastaan kylmä laskelmoitu juoni päästä eurooppalaisten diskorahapatojen ääreen. Ali varmasti haluaa diskorahapatojen ääreen, Alin kannattaa päästä niiden ääreen, se on Alin etu.

Onhan se nyt selvä, että jos ali vuosikausia kulkutaudin lailla kiertelee eurooppaa, siinä alkaa pikkuhiljaa voimaan huonosti. Ja mitä tulee näyttelemisiin ym. ketkuiluihin, Tilastojen valossahan somalit ovat keskimäärin rosmoa porukkaa esim. suomalaisiin verrattuna. (Älä jaksa kysyä minkä tilastojen)
"Minulle poloiselle pää on tuskin muuta varten tarkoitettu kuin voidakseni niistää nenäni.." -Antti Tykinvalaja  /Mikael Karvajalka

SoulBrother

Ei ole Euroopan ja Suomen edunmukaista enää siinä vaiheessa kun samassa paikassa on 10000 Alia. Vielä pidemmälle mentäessä tilanne ei enää edes ole Alien edun mukaista koska kriittisen massan ylittäessään vastaanottava yhteiskunta muuttuu samanlaiseksi kuin Alin kotimaa oli. En perusta tätä mihinkään tieteelliseen, minä vain uskon asian olevan näin.

(Turhaa pilkun viilausta mutta ruotsissa hakijoita oli viime vuonna n 36 000 eikä se vielä somaliaa muistuta)

Siis jos köyhät lähtee massoina liikkelle kuultuaan diskorahasta suomalaisten aatelisen aseman romahtamisen lisäksi täältä häviää kaikki osaaminen, valtarakenteet ja ne arvot jotka ovat olemassa ainoastaan mielessämme?

No tämä oli tietenkin hieman kärkevästi sanottu ja ehkä sillä pyrin korostamaan sitä että pitkällä tähtäimellä tämä mekanismi ei ratkaise mitään. Afrikkalaisten siirtäminen Eurooppaan siis. Asiahan ei sinänsä liittynyt köyhiin ihmisiin vaan kulttuuritaustaltaan erilaisiin ihmisiin. Siihen keskusteluun en edes omaa tieteellisiä ja historiallisia paukkuja sopiiko länsimainen yhteiskunta afrikkalaiseen luonteeseen alkuunkaan. Minulla on vain villi arvaus. Nyt täytyy tietysti myös huomioida se että ei puhuta joistain yksilöistä vaan miljoonien ihmisten (panokset nousee!) siirtolaisuudesta.

SoulBrother

Miten se olisi ratkaisu maailman epätasa-arvoon että syntymäpaikan perusteella ihmisten kohtalo ja rooli maailmassa olisi allahin tahto ja siihen on vain alistuttava?

Täytyy tähän ottaa kantaa vielä kun siirtomaaherra siellä innostuu.  ;)

Siis, mikäli nyt ymmärsin oikein niin peräänkuulutat tässä esim. Alin oikeutta tavoitella onneaan. Tottakai hänellä on oikeus siihen. Mutta se tässä on niin nyrjähtänyttä, että en usko että kenelläkään olisi mitään sitä vastaan että Ali olisi määrätietoisesti lähtenyt tutustumaan Suomalaiseen kulttuuriin ja suomenkieleen (utopiaa, tiedän) ja itsenäisesti tullut Suomeen töihin, naisen perässä.. mitä ikinä. Ongelma tässä on turvapaikkajärjestelmä ja humanitäärinen suojelu jonka avulla miljoonien afrikkalaisten ja arabien siirtyminen on käynnissä. Mikäli ainoa keino lähteä tavoittelemaan tätä "onneaan" olisi oma-aloitteinen toiminta, ainoastaan murto-osa näistä henkilöistä päätyisi Eurooppaan kitisemään eurooppalaisesta rasismista ja kylmyydestä ja ottaisivat afrikassa lusikan kauniiseen käteen ja alkaisivat pohtimaan afrikkalaisia ratkaisuja yhteiskuntansa ongelmiin. Näillä harvemmilla yksilöillä olis myös huomattavasti paremmat mahdollisuudet integroitua eurooppalaiseen yhteiskuntaan, koska heidän olisi pakko tehdä niin massiivisen kotouttamiskoneiston puuttuessa.

aatelinen

Quote from: SoulBrother on 22.12.2009, 20:24:35

No tämä oli tietenkin hieman kärkevästi sanottu ja ehkä sillä pyrin korostamaan sitä että pitkällä tähtäimellä tämä mekanismi ei ratkaise mitään. Afrikkalaisten siirtäminen Eurooppaan siis. Asiahan ei sinänsä liittynyt köyhiin ihmisiin vaan kulttuuritaustaltaan erilaisiin ihmisiin. Siihen keskusteluun en edes omaa tieteellisiä ja historiallisia paukkuja sopiiko länsimainen yhteiskunta afrikkalaiseen luonteeseen alkuunkaan. Minulla on vain villi arvaus. Nyt täytyy tietysti myös huomioida se että ei puhuta joistain yksilöistä vaan miljoonien ihmisten (panokset nousee!) siirtolaisuudesta.

Tähän ei ole kuin pari pientä huomiotä.

Ne tulee kurpitsalla ihan itse ei tarvi lähteä tuomaan. Kysymys on osittain että mitä tehdään kun ne on täällä. (sen lisäksi että onko täällä yilmääräisiä houkutteita)

Tänä vuonna niitä tuli kai 6000 tänne asti. Italiaan, kreikkaan ja espanjaan enemmän. No mitä tehdään?

Teemu Lavikka

Ulkoministeriön matskua somaliasta:

http://global.finland.fi/public/default.aspx?contentid=41009

Somaliaan voi olla todella vaikeaa saada pysyvää rauhaa aikaiseksi kun keskenään tappelevat klaanit(jotka ovat olevinaan samalla puolella) ja ääri-islamilaiset ryhmät.
Somalien pitäisi ongelmansa ratkaistakseen pystyä vetämään yhtä köyttä, ja löytää "talvisodan henki", mutta epäilen vahvasti, että tämä vaihto-ehto on erittäin epätodennäköinen jos jokainen klaani ajaa vain omaa etuaan yhteisen edun sijasta.

Jos somalian 8 miljoonasta ihmisestä saataisiin jollain ihmeellä seulottua kaikki "epäkurantti" aines pois, ja loput sijoitettaisiin ympäri maailmaa...jäljelle jäisivät enää kriisipesäkkeet irak, pohjois-korea, lukuisat muut afrikan maat, venäjän entiset alueet, yms...
Mitä näille kaikille ihmisille tehdään, kun he alkavat sankoin joukoin etsimään parempaa ja turvallisempaa elämään sen sijaan, että tekisivät itse, yhtenäisenä kansana, oman tilanteensa eteen jotain?

"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

kgb

Poistin kuutossivulta pahimmat saastat. Ollaan uutisalueella ja käyttäydytään sen mukaisesti. SoulBrother, scout, aatelinen ja pari muuta hangaroundia voivat jättää typerät heitot sikseen tai ainakin Peräkammarin puolelle.
Joulu koittaa myös banaanisaarille, tarpeen vaatiessa.
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

aatelinen

Quote from: SoulBrother on 22.12.2009, 20:38:51
Täytyy tähän ottaa kantaa vielä kun siirtomaaherra siellä innostuu.  ;)

Jotainhan sitä on yksinäisen ihmisen tehtävä siemailessaan loma viskiä ja tuprutellessaan sikaria.

Siis, mikäli nyt ymmärsin oikein niin peräänkuulutat tässä esim. Alin oikeutta tavoitella onneaan.

Tässä kai ihmettelin sitä huomiota että tasa-arvon kannalta olis paras olla vastaanottamatta ketään.

Tottakai hänellä on oikeus siihen. Mutta se tässä on niin nyrjähtänyttä, että en usko että kenelläkään olisi mitään sitä vastaan että Ali olisi määrätietoisesti lähtenyt tutustumaan Suomalaiseen kulttuuriin ja suomenkieleen (utopiaa, tiedän) ja itsenäisesti tullut Suomeen töihin, naisen perässä.. mitä ikinä.

Mä en menis ihan noin pitkälle uskomaan. :)

Mä luulen myös että somaliasta on huonot yhteydet työkkärin sivuille ja suomalaiseen työelämään valmistautumiseen, johon keskiverto suomalainen tarvitsee 9 vuoden peruskoulun jälkeen yleensä väh. 3 vuoden jatkokoulutuksen.

Ongelma tässä on turvapaikkajärjestelmä ja humanitäärinen suojelu jonka avulla miljoonien afrikkalaisten ja arabien siirtyminen on käynnissä. Mikäli ainoa keino lähteä tavoittelemaan tätä "onneaan" olisi oma-aloitteinen toiminta, ainoastaan murto-osa näistä henkilöistä päätyisi Eurooppaan kitisemään eurooppalaisesta rasismista ja kylmyydestä ja ottaisivat afrikassa lusikan kauniiseen käteen ja alkaisivat pohtimaan afrikkalaisia ratkaisuja yhteiskuntansa ongelmiin. Näillä harvemmilla yksilöillä olis myös huomattavasti paremmat mahdollisuudet integroitua eurooppalaiseen yhteiskuntaan, koska heidän olisi pakko tehdä niin massiivisen kotouttamiskoneiston puuttuessa.

Mä taas sanoisin että suurin osa tulee muita ko virallisia teitä ja ainakin toistaiseksi miljoonat on kai liioittelua, ehkä.

Aika harvalla tuntuu olevan ratkaisuja somalian tilanteeseen. Ehkä joku vuosi puhkeaa vielä somalian yliopisto opiskelijoiden sametti vallankumous. Tai maattomat yhdistää Merirosvo ali ja agat saa tulta alleen. Mutta kyllä paikallisen persaukisen keinot on aika vähissä.

Pliers

Quote from: aatelinen on 22.12.2009, 21:01:41
Mä luulen myös että somaliasta on huonot yhteydet työkkärin sivuille ja suomalaiseen työelämään valmistautumiseen, johon keskiverto suomalainen tarvitsee 9 vuoden peruskoulun jälkeen yleensä väh. 3 vuoden jatkokoulutuksen.

Mä taas luulen, että juuri tästä syystä monen Hommalaisen on vaikeaa nähdä somalialaista laitonta maahanmuuttajaa rikkautena, ja toisaalta toivoisi työperäistä maahanmuuttoa parempien nettiyhteyksien maista.

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

aatelinen

Quote from: BOFH on 22.12.2009, 20:56:59
Poistin kuutossivulta pahimmat saastat. Ollaan uutisalueella ja käyttäydytään sen mukaisesti. SoulBrother, scout, aatelinen ja pari muuta hangaroundia voivat jättää typerät heitot sikseen tai ainakin Peräkammarin puolelle.
Joulu koittaa myös banaanisaarille, tarpeen vaatiessa.

http://www.youtube.com/watch?v=lRYZ0Lhou8c

Jyri Suominen

Quote from: Mika.H on 20.12.2009, 20:38:15

vois joku vielä kysäistä mistä matkakassa on peräisin. aika monen vuoden keskimääräinen palkkahan tuo on.

Todella mielenkiintoista että rahaa löytyy reissaamiseen ja rahat loppuu aina kun pääse kohdemaahan ja jos sieltä passitetaan takaisin, niin löytyy taas rahaa millä matkustella uuteen tai samaan maahan takaisin :(

Sen lisäksi alaikäisillä turvapaikanhakijoilla on myös lähettää rahaa kotimaahansa, eli pankit siellä ainakin toimii ja somaliassa hinnat ovat nousseet paikallisesti paljonkin kun merirosvot ovat saaneet jopa luotolla tuotteita ja tavaroita, maksavat kauppiaille kun saavat lunnaista osuuden.

200 turvapaikankäsittelijää lisää ensitilassa ja puretaan turhat jonot pois.

Varsinais-Suomen vaalipiirin Muutos 2011 ehdokkaana eduskuntaan.
PAM 2010-2014 Edustajiston varajäsen.
JSN yleisön edustaja ehdokas.

Iloveallpeople

QuoteKati Juuruksen Sormenjäljet palkittiin Monte Carlossa

Kati Juuruksen ohjaama dokumentti Sormenjäljet on saanut Punaisen Ristin palkinnon Monte Carlon tv-festivaaleilla.

Punainen Risti antaa palkintonsa ohjelmalle, joka nostaa esiin kansainvälisten humanitääristen lakien periaatteita.

Dokumentissa seurataan Eurooppaan pyrkivien turvapaikanhakijoiden elämää puolentoista vuoden ajan.

Monte Carlon festivaali päättyi torstaina. Sormenjäljet esitettiin TV1:ssä viime joulukuussa.

Ilta-Sanomat
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Phantasticum

Sellainen huomio vielä Ilta-Sanomien uutiseen, että se löytyy viihdeuutisista.

Kansalle viihdettä Sormenjälkien muodossa?  :roll:  ;D