News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-06-10 Kaleva - Suomen kansalaisuuden saaminen helpottumassa

Started by mmm, 10.06.2010, 16:36:03

Previous topic - Next topic

mmm

Suomen kansalaisuuden saaminen helpottumassa

Suomen kansalaisuuden saaminen on helpottumassa. Hallitus esittää, että kansalaisuuden saisi viiden vuoden yhtäjaksoisen asumisen jälkeen. Nykyisin Suomessa pitää asua vähintään kuusi vuotta.

Maahanmuuttajia myös halutaan palkita kielen opiskelusta. Kansalaiseksi pääsisi neljässä vuodessa, jos hallitsee hyvin joko suomen tai ruotsin kielen.

Muutoksia on tulossa myös asumisajan laskentaan. Hallitus esittää, että jatkossa puolet tilapäisellä oleskeluluvalla oleskelusta laskettaisiin mukaan asumisaikaan. Tähän asti tilapäisellä oleskeluluvalla asumista ei ole huomioitu ollenkaan. Tämän toivotaan lisäävän ulkomaalaisopiskelijoiden halua jäädä Suomeen valmistumisensa jälkeen.

Muutosten on tarkoitus tulla voimaan syksyllä 2011.

http://www.kaleva.fi/uutiset/Suomen-kansalaisuuden-saaminen-helpottumassa/858202
***
Ilmeisesti siinä kansalaisuudessa ei ole palkintoa tarpeeksi. Hyvin - on myös tarpeeksi epämääräinen ilmaisu, jonka määritystä voi tarpeen vaatiessa venyttää.

Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Uljanov

"Maahanmuuttajia myös halutaan palkita kielen opiskelusta. Kansalaiseksi pääsisi neljässä vuodessa, jos hallitsee hyvin joko suomen tai ruotsin kielen."

Tarkoittaako tämä, että kansalaisuuden voi saada ilman hyvää kielitaitoa, mikäli hyvällä taidolla sen saa nopeammin? Kansalaisuuden pitäisi olla palkinto onnistuneesta integroitumisesta, sellaisesta ei voi puhua mikäli hyvää kielitaitoa ei ole.

Erik Herrmann

Quote from: Uljanov on 10.06.2010, 16:40:29Tarkoittaako tämä, että kansalaisuuden voi saada ilman hyvää kielitaitoa, mikäli hyvällä taidolla sen saa nopeammin?

itse asiassa, jos tämä laki menee läpi, niin kansalaisuuden voi saada melkein ilman kielitaitoa, jos on esim. lukutaidoton kotiäiti tms.

jo nykylain mukaan kielivaatimukset ovat suht. naurettavia. en näe mitään syytä madaltaa vaatimustasoa.
"The truth is that the liberal (multicultural) position on Islam is racist. If a predominantly white community behaved this way — the Left would effortlessly perceive the depth of the problem." -Sam Harris

Maastamuuttaja

Koska lähtökohtaisesti kysymyksessä on Suomen kansalaisuuden saamisen "helpottaminen", voimme olla varmoja siitä, että kielikokeen tulkitsijatkin ymmärtävät yskän. Mitä paremmin ymmärtävät, sitä parempi uralle. Ja kääntäen...

Eino P. Keravalta

Miksei tähän olla sidottu vaatimusta työhistoriasta? Pelkästään notkumalla saisi oikeuden olla Suomen kansalainen? Moraalitonta! Jos ylipäänsä halutaan integroida ihmisiä ja välttää muiden maiden tekemiä virheitä, tulisi kansalaisuuden saantia vaikeuttaa merkittävästi ja sitoa kansalaisuus erinäisiin vaatimuksiin. Mielestäni kansalaisuuden voisi myöntää, jos

- on esittää vähintään 10 vuoden työhistoria

- suomen tai ruotsin kielen koe on läpäisty

- hakija on käynyt X määrän kursseja Suomen kulttuuriarvoista ja tavoista sekä läpäissyt tentin

- hakijalla ei ole rikosrekisteriä

- hakijalla ei ole AIDS:ia tai muuta vaarallista tartuntatautia

Tämänkin jälkeen kansalaisuuden saaneen voisi karkottaa milloin tahansa vakavan rikoksen nojalla.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ernst

Jos osallistuitte Ota kantaa -sivuston keskusteluun kansalaisuuslakimielipiteinenne, muistatte varmasti, miten yksimielisesti tuomittiin tuohon esitykseen sisältyvä ajatus kansalaisuudesta integroitumisen kannusteena eikä integroitumisen viimeisenä tunnustuksena. Useat vaativat pikemminkin sveitsiläisten 12 vuoden odotusaikaa kuin 6:sta vuodesta alas laskettavaa aikaa.

Ja miten kansalaisten mielipiteitä kuultiin? No ei tietysti mitenkään.

Olisi sen kansanäänestyksen paikka tässäkin!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

CaptainNuiva

Suomen kansalaisuuden saa siis sillä että että ilmottautuu tänne
turvapaikanhakijaksi ja sitten vain odottelee, samalla kun valtio/kunta maksaa elämisen ja pikkaisen vielä rahaa fikkaan?
Helpompaa ja halvempaa kuin lottoaminen ja varmenpaakin, jokainen arpa voittaa!

Mielestäni kansalaisuus annettakoon vaikka 1-2 vuoden jälkeen mutta todellisista vain ansioista, pelkästä oleskelusta ei edes 100 vuoden jälkeen.
Ketkä jumalauta näitä lakeja kehittelee ja ennen kaikkea, eikö tällaisten esittelijöillä ole minkäälaista vastuuta?
Moraalia kansalaisia kohtaan, ovat he sitten minkä värisiä vain, ei ainekaan näytä olevan.
Tällaisten lakien laatijat pois toimistaan ja heti, syyksi vaikka epäpätevyys, sitä kun ainekin näyttää löytyvän yltäkylläisesti.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Jaakko Sivonen

Asumisajakriteerin pidentäminen 10-12 vuoteen vastaisi paremmin kansan oikeustajua. Siinä ajassa kansalaiseksi hakevalta voitaisiin odottaa kiitettävää kielitaitoa. Henkilöitä, jotka eivät kunnioita suomalaista kulttuuria tai suomalaisia arvoja ei pitäisi edes sen jälkeen päästää kansalaisiksi. Kansalaisuuden antaminen ei voi olla mikään muutaman vuoden maassa hengaamisesta seuraava automaatio.

Valitettavasti meillä on hallitus, joka osoittaa vihamielisyytensä tämän maan kansaa kohtaan jo hallitusohjelmassaan.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

RP

"Faktat" ovat peräisin sisäasianministeriöltä, mikä tekee vain pahemman siitä, että ne ovat päin prinkkalaa.
http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/HeadlinesLinked/8B89DEE47819A504C225773E0032A060

Quote from: mmm on 10.06.2010, 16:36:03
Muutoksia on tulossa myös asumisajan laskentaan. Hallitus esittää, että jatkossa puolet tilapäisellä oleskeluluvalla oleskelusta laskettaisiin mukaan asumisaikaan. Tähän asti tilapäisellä oleskeluluvalla asumista ei ole huomioitu ollenkaan.

Nykyään tilapäisellä oleskeluluvalla Suomessa asuminen lasketaan mukaan täysimääräisesti
http://www.migri.fi/netcomm/content.asp?article=3614#4

Ja niin se minun nähdäkseni  se tullaan laskemaan myös luonnostekstin mukaan uuden lain aikana, jos on viitsinyt opetella tyydyttävästi suomen tai ruotsin ja hakee kansalaisuutta neljän vuoden oleskeluajan jälkeen (pykälä 18a):
http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/4cb1e333f8510616c225765e004747d7/$file/luonnos%20hallituksen%20esitykseksi%2028.10.2009.pdf
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Maastamuuttaja

Luultavasti päädytään siihen, että Suomen kansalaisuus myönnetään Helsinki-Vantaan lentokentälle ja muihin toimipisteisiin sijoitettavilla automaateilla. Maahan tulija ilmoittautuu automaattisesti Suomen kansalaiseksi syöttämällä koneeseen matkustusasiakirjansa numeron. Ilman matkustusasiakirjoja saapuville riittää ilmoitus, että matkustusasiakirjoja ei ole. Prosessin nopeuttamiseksi se yleisin nimi on oletusarvona.

Eino P. Keravalta

Kun nyt tätä löperölinjaa ollaan entisestäänkin löperöittämässä, niin miksi ihmeessä notkujan täytyy olla Suomessa viisi vuotta notkumassa kansalaisuuden saamiseksi? Eikö Suomelle olisi edullisempaa, jos notkuja notkuisi kotimaassaan sen viisi vuotta? Toisin sanoen jokainen yli 5-vuotias voisi vaikka postikortilla hakea ja saada Suomen kansalaisuuden. Sen saatuaan voisi reippaasti astua rajan yli Suomen passi kourassa ja kysyä tullivirkailijoilta tietä lähimpään sosiaalitoimistoon. Tämähän vähentäisi turvapaikkajonojakin. Ja laitonta maassaoleskelua. Ja ihmissalakuljetusta. Tilaahan meillä on vaikka parille miljardille notkujalle, korpea riittää. Eivätkä rahatkaan lopu, kyllä velkaa saadaan aina konkurssiin saakka. Ja konkurssihan tulee jo nykyisilläkin maahanmuuttajamäärillä lähitulevaisuudessa. Että mitä tässä viivytellään välttämätöntä; otetaan ilo irti, tilataan kaikki maailman notkujat tänne notkumaan ja nautitaan yhteisöllisestä värinästä! Kerran täällä vain eletään. Ja kerran oli Suomi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

PYO

Quote from: mmm on 10.06.2010, 16:36:03Tämän toivotaan lisäävän ulkomaalaisopiskelijoiden halua jäädä Suomeen valmistumisensa jälkeen.
Vittu, vitun vittu, ku ottaa päähän! Miksi helpotus annetaan kaikille rikollisille, sosiaalipummeille ja kaiken maailman ketkuttelijoille, jos kerran tavoitteena on pitää kouluttautunut väki täällä? Eikö olis helkkaristi fiksumpaa antaa bonusta vaikkapa täällä suoritetusta tutkinnosta? Miten näinkin yksinkertainen asia voidaan ryssiä näin totaalisesti? Ei vaan tajua!

Hienoa myös, että tuo muutos osuu juurikin vuodelle 2011, jotta vahinkoa saadaan näppärästi vielä tämän hallituskauden aikana.
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

Erik Herrmann

Quote from: PYO on 11.06.2010, 11:19:23Miten näinkin yksinkertainen asia voidaan ryssiä näin totaalisesti?

en tiedä ryssimisestä. tämähän on vanha tuttu kuvio: puhutaan fazereista, mutta ihme kyllä lait ja palvelut räätälöidään lukutaidottomalle abdille. en jaksa uskoa että tämä olisi mikään vahinko. 
"The truth is that the liberal (multicultural) position on Islam is racist. If a predominantly white community behaved this way — the Left would effortlessly perceive the depth of the problem." -Sam Harris

pw

Quote from: Tuju on 10.06.2010, 17:05:27


Toisin sanoen, muslimien kasvattamat nuoret oppivat suomea tarpeeksi, saavat kansalaisuuden ja voivat sen jälkeen ottaa lenkkeilijän romanttisesti heinäpellolla ja karkoitus on askeleen vaikeampaa tämän lain hyväksynnän jälkeen.



Niin siis, kansalaisuuden saanutta ei voi karkoittaa enää ollenkaan. Ei ole kyse karkoituksen vaikeutumisesta vaan koko uhan poistumisesta. Kansalaisuuden saamisen nopeuttaminen onkin aivan keskeinen tavoite multikultissa. Maahan roudatulle rikastusmassalle pitää saada mahdollisimman nopeasti kansalaisuus jolloin massan jääminen pysävästi Suomeen on varmistettu.

Vera

Quote from: PYO on 11.06.2010, 11:19:23
Vittu, vitun vittu, ku ottaa päähän! Miksi helpotus annetaan kaikille rikollisille, sosiaalipummeille ja kaiken maailman ketkuttelijoille, jos kerran tavoitteena on pitää kouluttautunut väki täällä? Eikö olis helkkaristi fiksumpaa antaa bonusta vaikkapa täällä suoritetusta tutkinnosta? Miten näinkin yksinkertainen asia voidaan ryssiä näin totaalisesti? Ei vaan tajua!

Heh. Silloin kun itse olin opiskelija minua kovasti ihmetytti, että vaikka Suomi tarjosi minulle ilmaista koulutusta hyvin vapaasti, tämä koulutuksen hyödyntämiseen täällä suhtauduttiin aika nuivasti. Rahoitin asumiseni täällä olemalla erään silloin jatkuvassa työvoimapulassa olleen suuren suomalaisen kännykkävalmistajan palveluksessa, ja joka vuosi kun hain työlupaa siihen ulkomaalaispoliisin virkailijat jaksoivat muistuttaa että opintojen jälkeen minun on palattava USA:han, sillä Suomi ei halua viedä ammattilaisia muilta mailta. No, lopulta antoivat työntekijän oleskeluluvan kuitenkin.

Mitään opiskelijan tai myöhemmin työntekijän B-luvalla täällä asuttua aikaa ei saanut sisällyttää kansalaisuusaikavaatimuksiin, joten sain kansalaisuuden vasta viime vuonna asuttuani Suomessa yhteensä 14 vuotta.

Sinänsä se uusi laki suurimmalta osaltaan ei ole paha: Suomessa oli pitkään (ennen 2003) ollut 5 vuoden asumisaikaedellytys (ne pidensi sen kun luuli että ihmiset oppivat kieltä paremmin), ja systeemi jossa B-luvalla asuminen voidaan ainakin osittain laskea kansalaisuuteen mutta kansalaisuutta saa hakea vasta sen jälkeen kun on saanut A-luvan on parempi kuin joko nykyinen (kuka tahansa B-lupalainen saa kansalaisuuden) tai edellinen (B-luvalla asuttua aikaa ei laskettu olleenkaan, joten työntekijällä ja varsinkin ensin opiskelleella työntekijällä meni paljon enemmän aikaa kuin muilla).

Sen sijaan kielivaatimusten löysentäminen on hyvinkin huolestuttavaa. Monella pakolaismiehellä varmaan menee viimeisinkin motivaatio päästää naisensa kielikurssille, eräät puolueet saavat lukutaidottomia äänestäjiä ja eräiden ryhmien mahdollisuus päästä työelämään vähenee entisestään.

PYO

Vera hyvä. Älä nyt enää käännä veistä haavassa.

Quote from: pw on 11.06.2010, 13:25:17Maahan roudatulle rikastusmassalle pitää saada mahdollisimman nopeasti kansalaisuus jolloin massan jääminen pysävästi Suomeen on varmistettu.
Lisäksi mm. rikostilastot ja työttömyystilastot heikentyvät kantaväestön osalta, kun lusmuketkut siirtyvät turviksista täyden 'vastuun' kansalaisiksi.

Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

Roope

Eduskunnan sivuille on tänään lisätty kyseinen lakiesitys:
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi kansalaisuuslain muuttamisesta (HE 80/2010 vp)

En tiedä, kuinka se on muuttunut lausuntokierroksen jälkeen, mutta lausuntojen väitetään vaikuttaneen lain muotoiluun. Minusta ne kaikki entiset ongelmakohdat ovat edelleen siellä. Kansalaisuuden saisi ilman osoitettua kielitaitoa esimerkiksi sillä perusteella, ettei hakijalle on ollut tosiasiallisesti mahdotonta osallistua kielikoulutukseen (kotiäiti, yksinhuoltaja jne.). Kansalaisuus siis jaetaan joillekin eräänlaisena lohdutuspalkintona, kun he eivät ole oikein pärjänneet.

Lukutaidottomia ja oppimishäiriöisiä on ennen voitu käsitellä melko harvinaisina yksittäistapauksina, mutta kun näitä yksittäistapauksia on tulossa Suomeen lähivuosina tuhansittain, niin tästä ei pitäisi tehdä mitään kansalaisuusautomaattia. Lähtömaan olosuhteisiin ja keskimääräiseen elinikään vetoaminen erivapauden perusteena on huono vitsi, mutta niin vain sekin on edelleen lakiesityksessä.

QuotePykälän 1 momentin 4 kohdassa säädettäisiin kielitaitoedellytyksestä poikkeamisesta erittäin painavasta syystä. Kohdan mukaisena erittäin painavana syynä voitaisiin pitää esimerkiksi olosuhteita, jolloin laissa edellytetyn kielitaidon tason saavuttaminen olisi hakijan kohdalla tosiasiallisesti mahdotonta. Tällaisia syitä voisivat olla esimerkiksi todennetuista oppimisvaikeuksista tai puutteellisesta koulutuksesta johtuva selvästi alentunut oppimiskyky. Poikkeuksellisesti henkilö voi olla myös lähtömaansa olosuhteisiin ja keskimääräiseen elinikään nähden niin iäkäs, että oppiminen olisi tosiasiallisesti mahdotonta, vaikka hän ei suomalaisen ikäkäsityksen mukaista pykälän 1 momentin 2 kohdassa ja 2 momentissa tarkoitettua 65 vuoden ikärajaa vielä täyttäisikään.

Kielitaitoedellytyksestä poikkeaminen erittäin painavan syyn perusteella edellyttäisi aina hakijan erityistilanteen huomioon ottavaa kokonaisharkintaa. Esimerkiksi suomen tai ruotsin kielen opiskelun olisi tullut olla hyväksyttävästä syystä tosiasiallisesti mahdotonta, jotta painavaa erityistä syytä poikkeamiselle voitaisiin soveltaa. Tilanne, jossa vain toinen vanhempi mahdollisesti yhdessä muiden perheenjäsenten kanssa täyttää kansalaistamisen edellytyksen ei yksinään riittäisi perusteeksi kielitaitoedellytyksestä poikkeamiselle edellytyksen täyttämättömän vanhemman kohdalla. Lisäksi tulisi osoittaa, että kielitaidon opiskelu olisi tämän kohdalla ollut hyväksyttävästä syystä tosiasiallisesti mahdotonta ja käyttää hakijan yksilöllinen tilanne huomioon ottavaa kokonaisharkintaa. Nykyisin kotoutumiskoulutukseen osallistuminen edellyttää pääsääntöisesti täyttä opiskelupäivää. Kotoutumiskoulutusta ollaan kehittämässä perheiden ja erityisryhmien tarpeet huomioon ottavammaksi, mutta voimassaolevan järjestelmän puitteissa voi ilmetä tilanteita, joissa monilapsisten perheiden äitien ja yksinhuoltajien on tosiasiallisesti mahdotonta osallistua kielikoulutukseen.

Pykälän 2 momentissa säädettäisiin kielitaitoedellytyksestä poikkeamisesta luku- ja kirjoitustaidottoman ja 65-vuotiaan tai sitä vanhemman henkilön osalta, jolle on myönnetty oleskelulupa muulla kuin 18 b §:n 1 momentin 2 kohdassa alakohdassa tarkoitetulla perusteella. Tällöin edellytyksestä voitaisiin poiketa, jos hakija osoittaisi hallitsevansa suomen tai ruotsin kielen ymmärtämisen ja puhumisen alkeet tai osallistuneensa säännöllisesti suomen tai ruotsin kielen opintoihin. Myös luku- ja kirjoitustaidottoman sekä muun kuin kansainvälistä suojelua saaneen 65-vuotiaan tai sitä vanhemman kohdalla voitaisiin soveltaa myös 1 momentin 4 kohdan mukaista poikkeamista erittäin painavan syyn nojalla, jolloin myöskään kielen alkeita tai säännöllistä osallistumista opintoihin ei edellytettäisi.

Suomen tai ruotsin kielen ymmärtämisen tai puhumisen alkeiden hallinta pitäisi sisällään hieman yleisten kielitutkintojen tasoa 2 vastaavaa kielenhallintaa alhaisemman tason. Tällöin edellytettäisiin että hakija ymmärtää selkeää ja yksinkertaistettua puhetta, joka käsittelee jokapäiväisiä ja tuttuja asioita. Hakijan tulisi selvitä rutiininomaisissa yksinkertaista tiedonvaihtoa vaativissa puhetilanteissa, vaikka ääntäminen olisikin vielä puutteellista. Lisäksi edellytettäisiin yleisimmän perussanaston hallintaa sekä joitakin peruskieliopin rakenteita.

Pykälän 3 momentissa säädettäisiin, että luku- ja kirjoitustaidottomuus sekä suomen tai ruotsin kielen ymmärtämisen ja puhumisen alkeiden hallinta tai säännöllinen osallistumisen suomen tai ruotsin kielen opintoihin osoitettaisiin hakijan suomen tai ruotsin kielen opettajan antamalla todistuksella.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Micke

Quote from: mmm on 10.06.2010, 16:36:03
Suomen kansalaisuuden saaminen helpottumassa

Suomen kansalaisuuden saaminen on helpottumassa. Hallitus esittää, että kansalaisuuden saisi viiden vuoden yhtäjaksoisen asumisen jälkeen. Nykyisin Suomessa pitää asua vähintään kuusi vuotta.

Maahanmuuttajia myös halutaan palkita kielen opiskelusta. Kansalaiseksi pääsisi neljässä vuodessa, jos hallitsee hyvin joko suomen tai ruotsin kielen.

Muutoksia on tulossa myös asumisajan laskentaan. Hallitus esittää, että jatkossa puolet tilapäisellä oleskeluluvalla oleskelusta laskettaisiin mukaan asumisaikaan. Tähän asti tilapäisellä oleskeluluvalla asumista ei ole huomioitu ollenkaan. Tämän toivotaan lisäävän ulkomaalaisopiskelijoiden halua jäädä Suomeen valmistumisensa jälkeen.

Muutosten on tarkoitus tulla voimaan syksyllä 2011.

http://www.kaleva.fi/uutiset/Suomen-kansalaisuuden-saaminen-helpottumassa/858202
***
Ilmeisesti siinä kansalaisuudessa ei ole palkintoa tarpeeksi. Hyvin - on myös tarpeeksi epämääräinen ilmaisu, jonka määritystä voi tarpeen vaatiessa venyttää.




Ja päivän vit-n parhaat uutiset tulvivat sisään.
Ja riittävästi porkkanoita ja palkintoja esiin kaikille; on lottovoitto tulla Suomeen.

Kuka hallituksessa on nyt suoraan syyllinen tähän? Tai onko tämän takana joku vinosti hymyilevä virkamies? Ei kai ikinä tule vastauksia - tämä on hallituksen linja.
Kansa ilmoittaa ettei enää halua lisää maahanmuuttajia ja tämäkö on hallituksen vastaus siihen???
"Pliis, lisää ankkuri-'lapsia'" - ei vissiin hengaille riittävästi heitä työttömiä mallikansalaisia jokaisen nurkan takana.