News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Mahtuuko Hommaforumille mamutyöntekijöiden oma nurkka?

Started by olavis, 16.05.2010, 20:05:43

Previous topic - Next topic

hyperbeli

Quote from: ilmari3. on 20.01.2011, 23:36:03
Inna, omasta compjuutterista lähettämäsi viesti ei ole salainen viesti nimimerkistä huolimatta. Naapurit ei sinua tunnista, mutta esim. supo aina halutessaan.

Teknologiapuoli menee niin, että poliisi voi halutessaan pyytää Hommaforumin ylläpitoa paljastamaan keskustelijan ip-osoitteen. Saatuaan ip-osoitteen, poliisi voi halutessaan tuomioistuimen kautta hakea oikeutta saada operaattorilta ip-osoitteen halitijan nimi. Tehokkain tapa torpata tunnistus, on olla antamatta Hommaforumin ylläpidolle ip-osoitetta. En tiedä, miten ylläpito tähän suhtautuu, mutta internetistä on ostettavissa palveluita, joiden avulla oman ip-osoitteen saa piiloon.

Niinkuin Tujukin tuossa sanoi, langattoman lähiverkon kuuntelu on teknisesti myös mahdollista, vaikken usko poliisin sitä harrastavan. Tämän saa estettyä tai ainakin tehtyä hankalaksi salatulla WLANilla. Kaikkein turvallisinta on ruuvata se langaton antenni siitä modeemista irti ja kytkeä koneet nettiin vain RJ-45sella (eli piuhalla).

Näin siis suomen poliisin osalta luulisin homman etenevän. Amerikan viranomaiselle tilanne on aivan toinen, kun sielläpäin pitävät majaa ne Googlet + Facebookit + Echelon + Visa, joten heikäläiset taitavat tietää halutessaan senkin, mitä söit aamiaiseksi.

Offtopic: Olen usein ihmetellyt sitä, että miksi missään ei pidetä meteliä siitä, että meillä alkaa olemaan melkein joka kodissa kannettavia tietokoneita, joissa on vakioasennuksena mikit ja webkamerat. Olenkin miettinyt, että kuinkahan suuri osa tiedustelutoimintaa pystytään jo hoitamaan yksinkertaisesti tätä kautta. Itse olen tästä kannettavasta kytkenyt webbikameran ja mikin pois hardwaretasolla + alla on linux.

Semiurbaani

Erään toisen nimimerkin tavoin odotin kiinnostavaa keskustelua, mutta tämä on sitä sama vali-vali-ongelmakeskeistä paasaamista.

Jos aktiivi-ikäisiä ihmisiä varastoidaan jonnekin ilman mielekästä/hyödyllistä tekemistä niin totta hitossa siitä seuraa ongelmia ongelmien päälle. Ei sen pitäisi olla yllätys aikuiselle suomalaiselle henkilöille. Kai jokainen on ainakin vankiloista lukenut ja nähnyt tv-ohjelmia, jos pakolaiskeskukset ovatkin oudompia.

Anteeks anteeks oli pakko avautua. Itselläni kun on ollut lapsia ja koiria niin tiedän että ilman tekemistä alkaa sattua ja tapahtua, aktivaatio suunnataan aina jonnekin.

Voisivatko mamutyöntekijät vaikka ottaa kantaa toisessa ketjussa esittämääni ajatukseen, että mamuja voisi pikakouluttaa kotiavustajien työpareiksi, ulkoiluttaisivat vanhuksia, pitäisivät seuraa, hoitaisivat pikku askareita. Suomalaisten kotiavustajien palvelu kun on kuulemma aika karua, eivät ehdi kunnolla asiakkaalle päivää sanoa kun vievät roskat, käyvät kaupassa ja latovat pillerit annostelulokerikkoon ja sitten vaan heippa.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

Eino P. Keravalta

QuoteJos aktiivi-ikäisiä ihmisiä varastoidaan jonnekin ilman mielekästä/hyödyllistä tekemistä niin totta hitossa siitä seuraa ongelmia ongelmien päälle.

Noille aktiivi-ihmisille tiedoksi: heidän kotimaissaan varmasti riittää mielekästä ja hyödyllistä tekemistä vielä sukupolviksi - on nimittäin porukalta maat rakentamatta. Sen sijaan ovat tyrkyllä valmiiseen pöytään.

Voisihan toki noille turviksille järjestää myös täällä työtä, jos sitä kaipaavat. Esimerkiksi risuja keräämään metsistä, roskia tienpientareelta, lantaa luomaan pelloille, suota ojittamaan lapiolla ja lumitöitä tekemään. Palkkaakaan ei tarvitse maksaa kun ylläpito jo on.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Aukusti Jylhä

Itse panostaisin ennemmin näiden Koulutettujen hoivaajien työolosuhteisiin, palkkaukseen ja sitä kautta ammattialan arvostukseen.
Se että rahaa laitettaisiin(taas kerran) positiivisen syrjinnän hengessä mamujen työllistämiseen ei mene kaaliin. OnHAN suomalaisiakin työttömänä .
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Eino P. Keravalta

Ja eiköhän turviksille löydy tekemistä jo pelkästään turviskeskuksissa: voi pelata biljardia ja muita pelejä, urheilla, käyttää tietokonetta, osallistua askareisiin kuten lumitöihin, tutustua erilaisiin kulttuureihin, ystävystyä toisten kanssa, lukea kirjoja, kuunnella musiikkia, järjestää itse jotakin puuhaa, katsella televisiota tai jos oikein haluaa mielekästä tekemistä, opiskella vaikka kieltä.

Sitä paitsi näiden ihmisten omien kertomusten mukaan olemme pelastaneet heidän henkensä, joten heidän luulisi olevan erittäin pitkään erittäin kiitollisia jo siitä, että saavat olla lämpimässä ja syödä, eikä heidän henkeään uhata. Pitäisikö vielä näille ostaa tivoliliput ja lyödä hattarat käteen?

PS: Ja vielä sellainenkin tieto, että Suomessa on satojatuhansia omiakin kansalaisia vailla mielekästä työtä. Mistäpä sitä sitten löytyisi ammatti- ja kielitaidottomille? Ellei sitten noista suonojitushommista lapioilla, mistä jo puhuin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

hyperbeli

Quote from: Tuju on 21.01.2011, 17:00:15
Quote from: hyperbeli on 21.01.2011, 11:17:36
Teknologiapuoli menee niin, että poliisi voi halutessaan

Jos poliisista puhutaan, on illuminaatit jo liikkellä. Suomessa on satoja tuhansia julkisen sektorin työntekijöitä, tuskin heistä edes murto osaa seurataan poliisin toimesta :) Salakuuntelu kaiketi vieläkin tarvitsee tuomioistuimen luvan ja sen verran vakavia rikoksia, etten menettäisi yöuniani. Toisaalta, jos julkisella sektorilla vaino on jo sitä luokkaa, että ihmiset kotonaan pelkäävät tekemisiään ettei vaan STASI kuule, niin sääliksi käy.
akussa hikoilevatkaan.

Niin tätä yritinkin sanoa. Ei ole uskottavaa, että suomalainen viranomainen näkisi kuvatunkaltaisen vaivan jonkun peräkammarin pojan henkilöllisyyden selvittämiseksi. Mutta ip-osoitteen salausta suosittelen, mikäli aikoo liikkua nimettömänä, haluaa välttää oikeusjupakat sekä aikoo ilmaisultaan liikkua hämärän rajamailla. Mielestäni esim. Ministerin tapaus on tästä hyvä esimekki. (Muistaakseni Ministeri oli keskusteluun osallistuneista ainut, jolla ei ollut ip-osoitteiden salausta, joten hänet tuomittiin.)

Ja tosiaan, kyllä on myös jokaisen virkamiehen velvollisuus uhrata oma uransa Suomen puolesta. Alle sata vuotta sitten täällä annettiin henkiä Suomen tähden, ja me pelkäämme uran menettämistä... (Sanoo henkilö, joka kirjoittaa nimimerkin takaa, jottei ura kärsisi  :-[

Juho Eerola

Nyt vasta huomasin tämän keskustelun täällä. Itselläni on kokemusta maahanmuuttotyöstä since 1999. Tällä hetkellä olen töissä Kotkan Tulkkikeskuksessa, joka aloitti toimintansa vuonna 2005. Sitä ennen olin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksessa ja välissä "alaikäisten turviksien" yökkönä. Kokemukseni työelämästä olivat tärkein vaikuttaja sen suhteen, että entinen hippi alkoi nuivaantua ja päätti vuonna 2005 liittyä perussuomalaisiin.

justiina1

Quote from: Juho Eerola on 26.01.2011, 12:54:51
Nyt vasta huomasin tämän keskustelun täällä. Itselläni on kokemusta maahanmuuttotyöstä since 1999. Tällä hetkellä olen töissä Kotkan Tulkkikeskuksessa, joka aloitti toimintansa vuonna 2005. Sitä ennen olin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksessa ja välissä "alaikäisten turviksien" yökkönä. Kokemukseni työelämästä olivat tärkein vaikuttaja sen suhteen, että entinen hippi alkoi nuivaantua ja päätti vuonna 2005 liittyä perussuomalaisiin.

Mikä on Juho kokemuksesi maahanmuuton parissa toimivista kunnan työntekijöistä? Itse väitän, että tämä väki saa syyttä paljon kuraa niskaan ja useimmat ovat realisteja ja paapominen on työstä kaukana. Ongelmia tuottavat ehkä enemmän ne iloiset amatöörit, jotka uskovat kaikki nyyhkytarinat.

Mika.H

Sitä ennen olin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksessa ja välissä "alaikäisten turviksien" yökkönä.

Kokemustesi perusteella laittaisitko alaikäisten vastaanottokeskuksen (60-200hlöä) samaan tilaan ala-asteen (120) ja päiväkodin (20-30) kanssa?
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

aethanol

Joskus vuosia sitten tuli tehtyä keikkatöitä parissakin vastaanottokeskuksessa jonkin aikaa. Aika nuivaa tuntui etenkin vastaanottokeskusten terveydenhuoltohenkilökunta olevan eikä johtoporraskaan kovin ruusunpunaisten lasien läpi mailmaa katsellut.

Turvapaikanhakijat olivat selvästikin tietoisia siitä että henkikökunta ei voi kertoa töissään kuulemiaan asioita lupahakemuksen käsittelijöille (ainakaan terveydenhuollon työntekijät) joten olivat aika avoimia taustoistaan. Näppituntumaksi jäi että 75 % hakijoista oli hakemassa parempaa elintasoa, 15 % terveyspakolaisia, 1 % rikollisia jotka olivat "jäähdyttelemässä" ja loput sitten enempi tai vähempi oikean ahdistuksen vuoksi liikenteessä mutta eivät välttämättä silti täytä turvapaikkaan oikeuttavia kriteerejä.

En tiedä minkälainen meininki on nykyään mutta kyllähän sitä aina silmät vähän päässä pyöri kun tuli työpäivää tekemään ja kuuli viimeisimmät juorut siitä mitä Ljudmila oli tällä viikolla keksinyt yrittäessään vältellä karkotuspäätöksen toimeenpanoa.

Embo

Quote from: aprelina on 07.07.2010, 00:34:44
Luin A-tuubin kommentista erään opettajan vuodatuksen loppuunpalamisesta monikulttuurisessa koulussa.

Olisiko linkkiä? Minua kiinnostaisi.

Vk

Quote from: Inna on 20.01.2011, 23:26:10
Onhan tänne nimimerkki Vk ainakin kirjoittanut ulkomaalaispoliisin tehtävistä, tietenkin vaitiolovelvollisuuden mukaisesti. Suosittelen hänen viestihistoriaansa kaikille, valaisevaa lukemista.
Kiitos. Tosin en ole enää ulkomaalaistutkija, vaan olen palannut haalarihommiin. Ajan tasalla aion kuitenkin pysyä jatkossakin, ja informaation jakaminen jatkuu...
Quote from: ilmari3. on 20.01.2011, 23:36:03
Inna, omasta compjuutterista lähettämäsi viesti ei ole salainen viesti nimimerkistä huolimatta. Naapurit ei sinua tunnista, mutta esim. supo aina halutessaan.
Ainakin mulla on vielä virka plakkarissa, mutta toisaalta minulla on myös tuttuja supossa. Ja voin luvata, ettei supoa kiinnosta hommailijoiden henkilöllisyydet.

ev

Terve!
Tässä katselin, jotta tämä thread on ollut aktiivinen viimeksi tammikuussa. Vieläkö joku seuraa tätä? Itse olen sh:na joutunut moisten huippuosaajien kanssa tekemisiin ja en ole vielä löytänyt validia purkautumiskanavaa. Ai niin, olen SKP:n kannattaja, mutta äärimmäisen maahanmuuttajakriittinen. Äärimmäisellä tarkoitan sitä, että en hyväksy nykyään vallalla olevaa lyhytnäköistä "mokkakikkeli"- värinää, joka tuntuu nykyään olevan niin kovasti muotia.
Ja sitten, rakastan hyvää suomenkielen käyttöä ja perusteluita. "Musta tuntuu..." on kahdellakin tapaa epämiellyttävä vastaus.

T: E

ike60

Quote from: ev on 19.04.2011, 19:02:25
Tässä katselin, jotta tämä thread on ollut aktiivinen viimeksi tammikuussa. Vieläkö joku seuraa tätä?

Nämä viestiketjuthan aktivoituvat kun joku ne aktivoi kirjoittamalla. Kun joku kirjoittaa ketjuun uuden viestin, se 1) siirtää ketjun sijoitusta alueella (tässä tapauksessa Salonki) ensimmäiseksi alueen ketjujen listalla, ja 2) viesti tulee näkyviin myös viimeisimpien viestien listalla. Lisäksi useat ovat varmaan laittaneet tämän ketjun aikanaan seurantaan, eli Joomla (se softa jolla tätä forumia pyöritetään) lähettää heille automaattisesti tiedon, kun ketjuun tulee uusi viesti. Eli varmasti kymmenet ihmiset ennen minua ovat lukeneet tämän viestisi.

Itse olen sh:na joutunut moisten huippuosaajien kanssa tekemisiin ja en ole vielä löytänyt validia purkautumiskanavaa. Ai niin, olen SKP:n kannattaja, mutta äärimmäisen maahanmuuttajakriittinen. Äärimmäisellä tarkoitan sitä, että en hyväksy nykyään vallalla olevaa lyhytnäköistä "mokkakikkeli"- värinää, joka tuntuu nykyään olevan niin kovasti muotia.
Ja sitten, rakastan hyvää suomenkielen käyttöä ja perusteluita. "Musta tuntuu..." on kahdellakin tapaa epämiellyttävä vastaus.

Mielelläni lukisin sinun omakohtaisia kokemuksiasi, ja uskon monien muidenkin olevan samaa mieltä. Mitä seikkaperäisempiä tositarinasi ovat, sitä parempi; osaat varmaan tarvittaessa jättää kertomatta sellaiset yksityiskohdat joitten avulla kertomukset voitaisiin yhdistää sinuun henkilönä (mikäli haluat varjella henkilöllisyyttäsi).

Sivumennen sanoen minun puolestani voit olla poliittiselta vakaumukseltasi mitä haluat. Sinänsä olisi tietenkin jossain muussa ketjussa esim. Tuvan tai Kylänraitin puolella mielenkiintoista kuulla, miten kommunismi istuu maahanmuuttokriittisyyteen - kommunismissahan on mukana se internationalismi. Ainakin jotkut entiset kommunistit ovat puna-aatteen palon sammuttua sisältään siirtyneet mokuttajiksi. Tällainen tapaus taitaa olla esim. "rasismitutkija" Vesa Puuronen.

Mulli

Tässä huikeassa kartanossa asuu naarasihminen, joka oli työssä vastaaottamassa aivan ihka ensimmäisiä venäjäntuonti mamuja vuonna kivi ja keihäs. Voin yrittää houkutella hänet lausumaan asiasta jotakin ihan kirjallisesti.

Tänään viimeksi tuli aiheesta keskustelua ja vaikka juhlista on kulunut jo parisenkymmentä vuotta, rikinkatku oli edelleen voimakas. Luulen, että hänen lähtönsä yhteydessä sulkemansa ovi päästi äänen, joka kiersi maapallon kolmesti.

Minulla on sisäpiirin infoa siitä, että tämä koko mamuhomma lähti pieleen jo silloin. Lupaan palata aiheeseen haastattelun ja jukaisuluvan jälkeen.

Minulla on myös perusteltu syy olettaa, että kyseinen naarasihminen olisi mahdollisesti Suomen ensimmäinen nuiva. Ja ajalta parikymmentä vuotta ennen nuivuuden keksimistä.

Pankaahan paremmaksi  ;D

Semiurbaani

Terve!
Tässä katselin, jotta tämä thread on ollut aktiivinen viimeksi tammikuussa. Vieläkö joku seuraa tätä? Itse olen sh:na joutunut moisten huippuosaajien kanssa tekemisiin ja en ole vielä löytänyt validia purkautumiskanavaa. Ai niin, olen SKP:n kannattaja, mutta äärimmäisen maahanmuuttajakriittinen. Äärimmäisellä tarkoitan sitä, että en hyväksy nykyään vallalla olevaa lyhytnäköistä "mokkakikkeli"- värinää, joka tuntuu nykyään olevan niin kovasti muotia.

T: E

SKP:n jäsentä sanotaan kommunistiksi.

Maahanmuuttajakriittistä sanotaan rasistiksi.

"Mokkakikkeli-värinästä" en ole koskaan kuullutkaan. Epäilen, että se ei ole hyvää suomea, koska ilmaus on peräti outoa muotoa eikä siitä pysty edes etäisesti arvailemaan, mitä se voisi tarkoittaa.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

KeiKei

Näyttäisi nuo termit menneen sekaisin aika monelta tässä viime aikoina niin mediassa, kuin omassa lähipiirissäni. Suurimmalle osalla hommalaisia ero maahanmuuttajakriittisyyden ja maahanmuuttokriittisyyden välillä on hyvin selvä.

Tehdessäni työtä maahanmuuton parissa, tuo ero selkeni. Maahanmuuttokritiikki on nimenomaan suomalaisiin kohdistuvaa kritiikkiä. Suomalaiset voivat itse vaikuttaa halutessaan siihen, miten maahanmuuttopolitiikka hoidetaan. Onhan aivan selvää, että ihminen pyrkii sinne, mistä saa parhaat edut.

Jack Frost-Medow

Quote from: Mulli on 20.04.2011, 04:01:37....on kulunut jo parisenkymmentä vuotta,... mamuhomma lähti pieleen jo silloin.

Minulla on myös perusteltu syy olettaa, että kyseinen naarasihminen olisi mahdollisesti Suomen ensimmäinen nuiva. Ja ajalta parikymmentä vuotta ennen nuivuuden keksimistä.

Pankaahan paremmaksi  ;D

Helppoa. Mamuhomma lähti kännystä, kun Kännö lähti eläkkeelle. Eila Kännön toinen nimi oli Nuiva.

QuoteKännö toimi sisäasiainministeriön ulkomaalaistoimiston päällikkönä 1970- ja 1980-luvuilla. Suomen nuiva ulkomaalaispolitiikka sai näihin aikoihin runsaasti arvostelua mediassa, ja arvostelu suunnattiin usein Kännöön.

http://liten.be//4VWiD

Juho Eerola

Quote from: justiina1 on 26.01.2011, 13:05:17

Mikä on Juho kokemuksesi maahanmuuton parissa toimivista kunnan työntekijöistä? Itse väitän, että tämä väki saa syyttä paljon kuraa niskaan ja useimmat ovat realisteja ja paapominen on työstä kaukana. Ongelmia tuottavat ehkä enemmän ne iloiset amatöörit, jotka uskovat kaikki nyyhkytarinat.

Mitä pidempään ovat töitä tehneet, sitä nuivempia ovat.

Eduskuntavaalien 2007 tiimellyksessä minua painostettiin lopettamaan politiikan teko ja lehtiin kirjoittelu. Muuten olisi kuulemma edessä loparit töistä. Eivät toteuttaneet uhkaustaan, vaikka en totellut.

olavis

Hienoa, että tähän ketjuun on ohjautunut Juho Eerolan kaltainen ihan omalla nimellään kirjoittava mamu-alalla työskententelevä.

Vaikka itse olen tällainen nimimerkin takaa viime vuosikymmenten maahanmuuttopolitiikkaa kritisoiva, tunnistan kyllä sen, että kritiikki jää nimimerkin takaa aikalailla hampaattomaksi.

Satuin näkemään vaalien alla tv:sta jonkun paneelikeskustelun, jossa Juho Eerola oli mukana ja siitä kyllä selvästi huomasi normaaliin tapaan asenteellisten toimittajienkin tunnistaneen uuden haasteen. Eerolalta ei konkreettisia kysymyksiä mamu-työstä tohdittuu suurin surminkaan kysyä.

Alan immeisenä arvaan, että olisi saattanut tulla jonkin verran "virallisesta liturgiasta" poikkeavaa tekstiä, jota olisi saattanut keskivertotoimittajan olemattomalla tietämyksellä turvis/kiintiöläis-asiasta ollut paha ruveta rääpimään. Toivottavasti Eerola saa lisää ruutu-aikaa ja pääsee "todistamaan" omaa pitkään kokemukseen perustuvaa asiallista näkemystään!

Farrow

Hei,

Voinen liittyä tähän ketjuun.
Päivätyöni on ihan muulla alalla, mutta olen noin 2 vuoden ajan tehnyt vapaaehtoistyötä, jossa olen tekemisissä maahanmuuttajatyttöjen ja -naisten kanssa. Ei kuitenkaan vain maahanmuuttajien, vaan myös suomalaisten.

Kahden vuoden aikana on tullut toki kaikenlaista eteen, mutta en halua ruveta niitä puimaan täällä julkisesti repostellen. Vaitiolovelvollisuuden takia lähinnä. Mitä en pysty omalla nimelläni ilmaisemaan, niin sitä en myöskään huutele nimimerkin takaa.

Haluan tuoda esiin myös positiivisia kokemuksia, sillä niitä mulla on kuitenkin melkoisen paljon. Ehkä se myös hiukan tasapainottaa tämän foorumin "nuivuutta" ja negatiivista suhtautumista maahanmuuttajiin. Asioilla kun on aina kaksi puolta.

Jatkoa seuraa jossain vaiheessa.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

MoonShine

Quote from: Farrow on 01.08.2011, 19:45:39
Haluan tuoda esiin myös positiivisia kokemuksia, sillä niitä mulla on kuitenkin melkoisen paljon. Ehkä se myös hiukan tasapainottaa tämän foorumin "nuivuutta" ja negatiivista suhtautumista maahanmuuttajiin. Asioilla kun on aina kaksi puolta.

Tottahan toki, varsinkin juuri niistä positiivisista kokemuksista Suomen kansa haluaisi lukea.
Veroja maksavana jalankulkijana niitä positiivisia näkyjä on vaikea huomata.
Alatkin päivittää tähän sellaista miellyttävien kokemusten päiväkirjaa, varmasti saat lukijoita.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

ike60

Voinen liittyä tähän ketjuun.
Päivätyöni on ihan muulla alalla, mutta olen noin 2 vuoden ajan tehnyt vapaaehtoistyötä, jossa olen tekemisissä maahanmuuttajatyttöjen ja -naisten kanssa. Ei kuitenkaan vain maahanmuuttajien, vaan myös suomalaisten.

Ah Mia.

Tämä ketju on tarkoitettu varsinaisesti alan ammattilaisille, mutta voihan tänne kirjoitella kuka tahansa muukin (kuten minä), jos on relevanttia asiaa.

Mikset muuten kirjoittele kokemuksistasi sinne avautumisketjuun jonka olet jo löytänyt aiemmin?

Kahden vuoden aikana on tullut toki kaikenlaista eteen, mutta en halua ruveta niitä puimaan täällä julkisesti repostellen. Vaitiolovelvollisuuden takia lähinnä. Mitä en pysty omalla nimelläni ilmaisemaan, niin sitä en myöskään huutele nimimerkin takaa.

Minkälaisen vaitiolosopimuksen olet tehnyt? Itse olen työurani aikana erilaisia salassapitosopimuksia allekirjoitellut, mutten koskaan sellaista, jossa kiellettäisiin puhumasta yhtään mitään.

Tuollaisessa eräänlaisessa asiakastoiminnassa, jossa olet, luulisi että riittää salata puheen kohteiden henkilöllisyys. Tällöin voi kertoa kipeitäkin asioita. Esimerkiksi ei näin:

Quote from: Farrow, mikäli ei kunnioita yksityisyyttä
Kemal Lavro Padar, sotu 070777-777R, puh. 040-666 1945, virtsasi 27.7.1997 Nastolan S-marketin katolla olevaan ilmanottoaukkoon.

vaan näin:

Quote from: Farrow, joka osaa kertoa oleelliset asiat ihmisiä loukkaamatta
herra A, kotoisin länsi-Afrikasta, ei oppinut mämmin oikeaa käyttöä ruoanlaitossa viiden vuoden ohjatun harjoittelunkaan jälkeen.

Jos et halua, että oma henkilöllisyytesi paljastuisi vapaaehtoistovereillesi tai auttamillesi mamuille, kannattaa tietenkin hävittää tarinoista sellaisia yksityiskohtia jotka paljastumiseen voisivat johtaa.

Jos kirjoittelet joka tapauksessa vain sellaista, jonka pystyt omalla nimelläsi ilmaisemaan, kannattaa muistaa että täällä voi ryhtyä nimelliseksi jäseneksi. Ohjeita täällä.

Positiivisuutta tässä maailmassa on liian vähän. Eli anna palaa vaan. Mutta kerro niistä negatiivisistakin kokemuksista. Totuus, koko totuus, eikä mitään muuta kuin totuus.

Brandöt

Quote from: KeiKei on 20.01.2011, 21:17:47
Mielestäni maahanmuuton suurimpia ongelmia on se, että turvapaikanhakijoiden saamat päätökset ovat salaisia. Jos suomalaiset oikeasti tietäisivät minkälaiset ihmiset ja millaisin perustein täältä oleskelulupia saavat, saattaisi kelkka kääntyä monella.

On ihan käsittämätöntä, että näitä tietoja pidetään salassa kansalaisilta! Tästä pitäisi ehdottomasti puhua enemmän, ja ihan laillisesti ja yksityiskohtaisesti.

Se on myös käsittämätöntä miten kuutamolla ihmiset keskimäärin näistä asioista oikeasti ovat - ei ymmärretä sitä, että eri maista tulevilla ihmisillä on tyystin erilainen käsitys moraalista ja tapa- sekä toimintakulttuuri; ei se ole mikään yleismaailmallinen normi, että jokainen 'pyrkii totuudelliseen ja totuudenmukaiseen toimintaan' - toisille normi voi olla (ja onkin) se, että viilataan linssiin minkä ehditään ja koitetaan keplotella aina vaan paremmille apajille. Tätähän tämä on.

Noin muuten olen kyllä samaa mieltä dothefaken kanssa; minullekin tuli alkuun tästä ketjusta sellainen kutina, että tämä päätyy vielä vääriin käsiin ja väärin tulkituksi lehteen / foorumille / asiakirjaan X.  :roll:

AIP

Quote from: Brandöt on 02.08.2011, 09:39:29
Se on myös käsittämätöntä miten kuutamolla ihmiset keskimäärin näistä asioista oikeasti ovat - ei ymmärretä sitä, että eri maista tulevilla ihmisillä on tyystin erilainen käsitys moraalista ja tapa- sekä toimintakulttuuri

Siinähän se on koko monikulttuurin ydin. Erilaiset moraalikäsitykset nyt vaan ovat väistämättömiä ja ihania juttuja. Kulttuuritaustan huomioon ottava laintulkinta on seuraava, välttämätön askel, jotta illuusiota toimivuudesta voidaan ylläpitää.

Ja kansalle yritetään sitten selittää, että kyse on siitä, että ihmiset ovat eri näköisiä ja puhuvat eri kieliä ja etninen ruoka on ihqua. Ja että kauheat rasistinatsiäärioikeistojuntit vastustavat juuri tuollaisia asioita.

Brandöt

Quote from: AIP on 02.08.2011, 10:01:10
Quote from: Brandöt on 02.08.2011, 09:39:29
Se on myös käsittämätöntä miten kuutamolla ihmiset keskimäärin näistä asioista oikeasti ovat - ei ymmärretä sitä, että eri maista tulevilla ihmisillä on tyystin erilainen käsitys moraalista ja tapa- sekä toimintakulttuuri

Siinähän se on koko monikulttuurin ydin. Erilaiset moraalikäsitykset nyt vaan ovat väistämättömiä ja ihania juttuja. Kulttuuritaustan huomioon ottava laintulkinta on seuraava, välttämätön askel, jotta illuusiota toimivuudesta voidaan ylläpitää.

Ja kansalle yritetään sitten selittää, että kyse on siitä, että ihmiset ovat eri näköisiä ja puhuvat eri kieliä ja etninen ruoka on ihqua. Ja että kauheat rasistinatsiäärioikeistojuntit vastustavat juuri tuollaisia asioita.

Näin juuri. Mutta se, mikä mua aina jaksaa ihmetyttää, on se, että tuollainen tuuba menee tässä laajuudessaan läpi (!). Me suomalaiset etenkin tunnumme olevan todella helposti höynäytettävissä olevaa porukkaa; aina puhutaan vain siitä, miten "rasistisia" ja muukalaisennakkoluuloisia me ollaan, mutta itseasiassa me olemme ihan liian kilttejä, vedätettävissä ja haluamme uskoa kaikista aina hyvää - jopa itsemme kustannuksella. Seen that many times.

Farrow

Quote from: ike60 on 01.08.2011, 23:52:57
Mikset muuten kirjoittele kokemuksistasi sinne avautumisketjuun jonka olet jo löytänyt aiemmin?

Hei sinä jolla fiksaatio Mia Farrow'iin (näin oletan kahden viestisi perusteella, eikä siinä mitään, Mia on ihan jees :))

Olen ollut nyt tällä foorumilla jäsenenä vasta vajaan viikon. Täällä on paljon mielenkiintoista luettavaa, ja monia ketjuja joihin voisi viestiä tunkea. Joten eläpä hättäile, kyllä minä vielä sopivanlaiset ketjut löydän, tai jos en löydä, avaan oitis uuden. Eiköhän täällä toimi muutkin niin. Peruskauraa.

Minkälaisen vaitiolosopimuksen olet tehnyt? Itse olen työurani aikana erilaisia salassapitosopimuksia allekirjoitellut, mutten koskaan sellaista, jossa kiellettäisiin puhumasta yhtään mitään.

Suoraan sanottuna en muista mitä siinä paperissa tarkalleen ottaen luki, enkä nyt tähän hätiin jaksa etsiäkään, sillä en koe sitä kovin olennaiseksi asiaksi tässä vaitioloasiassa. Mulla on nimittäin moraali (kuten tietenkin useimmilla on). Mulla on tietynlainen moraalikäsitys, ja siihen kuuluu myöskin se, että jos mulla on vähänkään sellainen olo etten halua levitellä julkisesti tuntemiini henkilöihin liittyviä asioita, niin en sitä tee. Sen takia aion ottaa sellaisen linjauksen, että en puhu yksittäisistä vapaaehtoistyössäni kohtaamistani henkilöistä, edes peitellysti. Mielestäni ne nuoret naiset ja tytöt sen ansaitsevat, niin suomalaiset kuin maahanmuuttajataustaisetkin. Tämä on minun henkilökohtainen linjaukseni, johon ei tarvitse muiden sen kummemmin puuttua. Yleisellä tasolla (ei yksilöiden tasolla) kerron mielelläni niistä nuorista naisista (sekä suomalaisista että maahanmuuttajista) joita kohtaan, mitä heidän kanssaan teen, jne. 

Omalla nimelläni en ole (ainakaan vielä) valmis esiintymään täällä Hommassa, kuten ei moni muukaan.

Positiivisuutta tässä maailmassa on liian vähän. Eli anna palaa vaan. Mutta kerro niistä negatiivisistakin kokemuksista. Totuus, koko totuus, eikä mitään muuta kuin totuus.

Fakta on se, että mun kokemukseni ovat pääosin positiivisia. Ja se on aivan samalla tavalla totuus kuin se miten esim. Kampin kauppakeskuksen vartija tai vastaanottokeskuksen työntekijä kokee kohtaamisensa maahanmuuttajien kanssa. Olen totuuden puolella. Ja tiedostan, että totuuksia ei ole vain yhtä. Kannattaa myös huomioida, että vaikka kokemukset olisi miten positiivisia tahansa, niin se ei silti yks yhteen tarkoita sitä, että nielisin mukisematta maamme harjoittaman maahanmuuttopolitiikan, tai että uskoisin kaiken mitä lehdissä (tai Hommassa!) tai muissa medioissa lukee.

Luen suurella mielenkiinnolla maahanmuuttajien parissa työskentelevien henkilökohtaisia kokemuksia. Kunnioitan niitä, samoin kuin toivon muidenkin kunnioittavan mun omia henkilökohtaisia kokemuksiani.

Kyllä, myös negatiivisia tuntemuksia (ja kokemuksia) tietenkin on ollut. Kun esim. olen saanut kuulla mitä kaikkea jotkut maahanmuuttajataustaiset ja suomalaiset nuoret ovat joutuneet elämässään kokemaan, olen reagoinut voimakkaasti, lamaantunutkin välillä, tuntenut myös vihaa, surua, jne.

"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

olavis

No mutta entäpäs jos onkin niin, että maahanmuuttajaat eivät ole mikään yhtenäinen joukko. Jospa kysymys onkin siitä, että päinvastoin Suomeen tulevat maahanmuuttajat ovatkin äärimmäisen kirjava sateenkaari  eri maista, eri kulttuureista, erilaisilla taustoilla ja ja eri syistä Suomeen tulleita ihmisiä. Niin kirjava, että on aika hedelmätöntä miettiä ovatko jonkun yksittäisen ihmisen kokemukset maahanmuuttajista positiivisa tai negatiivisia.

Ajattelisin niin, että mitä useampia maahanmuuttajia tai omia maamiehiään työssään ta muuten tapaa, sitä helpompaa on todeta, että valtaosa ihmisten ominaisuuksista on kaikille ihmisille yhtäläisiä. Joka puolella on seksisä ja väkivaltaa. On sotia ja vainoja, mutta joka puolelle vanhemmat rakastaavat lapsiaan, ihmiset menevät naimisiin, nuoret miehet kukkoilevat toisille nuorille miehille tavoitellakseen naisten suosiota ja naiset kaunistutuvat omaksi ja toisten iloksi. Voisin ihan tulla siihen johtopäätökseen, että ihminen on pääpiirteissään sama joka puolella palloa.

Niinpä se, että onko jollain posit. tai negat kokemuksia somalialaisista, savolaisita tai vaikkapa Austraalian aboriginaaleista, riippuu ihan siitä miten monen kanssa on ollut tekemisissä. Perusluonteeltaan ihmiset ovat samoja, kaikkiin ryhmiin mahtuu hyviä, pahoja, rumia ja kaikkea siltä väliltä.

Edellä mainitusta seuraa, että tuntuu varsin turhalta, ja tietysti ammatti-ihmiselle laittomaltakin, ruveta jotain salassapitovelvollisuuden alaista asiaa tonkimaan. Tilastojahan saa miltein joka asiasta.

Paljon olennaisempana kysymyksenä näkisinkin sen, myönnettäköön, että konservatiivisen, ajatuksen, että itsenäisellä valtiolla pitää olla oikeus valita kuka ja millä perusteella saa maahan tulla ja sinne asumaan asettua.

Tästä ollaan tietty lipsuttu kun suurin osa laisäädäntövallastakin on Brysseliin luovutettu, mutta onhan tuo Tanskakin jo rajavaalvontaansa pistänyt vähän entiselle mallille, miksi ei sitten Suomikin. Ja kun ihminen vieraaseen maahan tulee, olipa se sitten mikkeliläinen  Minnesotassa tai watussi Varkaudessa niin maassa maan tavalla tai maasta pois!

Meillä on täällä jo omissa suomalis-ugrilaisssakin ihan tarpeeksi kriminaaleja, ei niita  tarvitse enään ulkomailta haalia. Jos ei osaa ihmisiksi olla niin jospa siellä kotomaassa on sitten kuitenkin mukavampaa. Oma maa mansikka muu maa mustikka! Kyllä sen turistinkin on osattava ihmiksi olla. No tässä tietenkin suomalaisillakin on omia puutteitaan, mutta niinpä niitä on kaljuksi ajeltuja vodkaturisteja ja slussenin sisseja sitten kotimaahan palautettukin. Jos ihminen heti uuteen kotimaahan tultuaa rupeaa rötöstelemään niin ihan turha ruveta itkemään, että kotimaassa tapetaan. Niinpä vissiin!

Niin, että rajat on rakkautta ja rosvot kuriin! Mahtaneenko tämä paatuneen mamutyöläisen yritys vängätä keskustelun kulkua yksilön kokemuksista enämpi valtiolliseen suuntaan onnistua, jään mielenkiinnolla odottamaan.

ike60

Quote from: olavis on 02.08.2011, 19:25:46
No mutta entäpäs jos onkin niin, että maahanmuuttajaat eivät ole mikään yhtenäinen joukko. Jospa kysymys onkin siitä, että päinvastoin Suomeen tulevat maahanmuuttajat ovatkin äärimmäisen kirjava sateenkaari  eri maista, eri kulttuureista, erilaisilla taustoilla ja ja eri syistä Suomeen tulleita ihmisiä. Niin kirjava, että on aika hedelmätöntä miettiä ovatko jonkun yksittäisen ihmisen kokemukset maahanmuuttajista positiivisa tai negatiivisia.

Tietenkään maahanmuuttajat eivät ole yhtenäinen joukko. Juuri sehän on yksi esimerkiksi Halla-ahon usein toistamista argumenteista, että maahanmuuttajat eivät ole mitään yhtenäistä toiseusmassaa. Eroja on yksilöiden välillä (niin kuin aina ihmisten välillä), mutta eroja on myös siinä, miten eri kulttuureista tulevat ihmiset keskimäärin käyttäytyvät: neutraalina esimerkkinä suomalaiset keskimäärin elehtivät vähemmän käsillään puhuessaan kuin italialaiset.

Minusta ei kuitenkaan ole hedelmätöntä miettiä yksittäisen ihmisen kokemuksia. Todisteita nekin ovat suuntaan tai toiseen, ja kyllä niidenkin miettiminen voi hyvin lisätä ymmärrystä näistä tämänkin foorumin keskeisistä teemoista. Valtameri koostuu pisaroista, ja hiekkaranta yksittäisistä hiekanjyvistä.

[..] Voisin ihan tulla siihen johtopäätökseen, että ihminen on pääpiirteissään sama joka puolella palloa.

Tietenkin on, samaa lajiahan tässä ollaan. Silti ihminen on paitsi biologinen eläin myös kulttuurieläin. Biologiset erot ovat suhteellisen pieniä (vaikkeivät merkityksettömiä) mutta kulttuurin tuomat erot asenteissa, käyttäytymistavoissa jne. ovat isompia. Ja nimenomaan ne kulttuurin tuomat piirteet ovat keskeisempiä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Toki sekä yksittäisten ihmisten käyttäytyminen (ja sen pohjalla olevat asenteet yms.) että kulttuuritkin voivat muuttua; nämä muutokset ovat kuitenkin hitaita, eivätkä aina edes johda positiivisiin tuloksiin.

Niinpä se, että onko jollain posit. tai negat kokemuksia somalialaisista, savolaisita tai vaikkapa Austraalian aboriginaaleista, riippuu ihan siitä miten monen kanssa on ollut tekemisissä. Perusluonteeltaan ihmiset ovat samoja, kaikkiin ryhmiin mahtuu hyviä, pahoja, rumia ja kaikkea siltä väliltä.

Epäilemättä ihmisellä voi olla paljon negatiivisia tai positiivisia kokemuksia jostain väestöryhmästä vain, jos hän on ollut sen kanssa paljon tekemisissä. Silti kokemukset jostain väestöryhmästä voivat olla pääosin positiivisia tai pääosin negatiivisia. Paljon riippuu väestöryhmän kulttuurista (siis käytössäännöistä, toimintatavoista jne), mutta myös siitä, millaisessa roolissa kyseinen ihminen on tekemisissä kyseisen väestöryhmän edustajien kanssa.

Edellä mainitusta seuraa, että tuntuu varsin turhalta, ja tietysti ammatti-ihmiselle laittomaltakin, ruveta jotain salassapitovelvollisuuden alaista asiaa tonkimaan. Tilastojahan saa miltein joka asiasta.

Tästä salassapitovelvollisuuden kattavuudesta olisin kiinnostunut lukemaan lisää. Onko kellään laittaa tuollaista sopimusta näytille verkkoon? Sopimushan ei luultavastikaan ole salainen vaan ne asiat jotka se kattaa. Puusta katsoen luulisi että mamutyöntekijöiden salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvat lähinnä kunkin ihmisen yksityisyydensuojaan kuuluvat asiat; siksi luulisi kaiken sellaisen olevan kerrottavissa, josta ihmisen henkilöllisyys ei paljastu kenellekään. Ei niistä kertomuksista kuitenkaan mitään yrityssalaisuuksia tai sotasalaisuuksia paljastu.

Tilastoja ei muuten saa läheskään joka asiasta. Mistä esimerkiksi hankit tilastotietoa jonkun väestöryhmän keskimäärin noudattamista kohteliaisuussäännöistä, siitä miten he käyttäytyvät vaikka hississä tai portaissa, miten tunnollisesti he lajittelevat jätteensä jne.? Kaikkea sellaistakaan tietoa, joka olisi tilastoitavissa, ei tilastoida esimerkiksi sen takia, että millään taholla ei ole tilastointivelvollisuutta tai sen takia, että tilastokeskuksen resurssit eivät riitä. Ja vaikka tilastojen raaka-aineet olisivatkin olemassa, ei niitä tilastoja välttämättä tehdä tai ainakaan anneta tavallisille kansalaisille. Viimemainitusta esimerkki on Suomessa asuvien vuosittain tekemät törkeät väkivaltarikokset tekijän äidinkielen (siis ei kansalaisuuden) mukaan; tämä tieto olisi sinänsä helposti saatavilla tekemällä tietokantakysely poliisin tietojärjestelmiin, toinen tietokantakysely väestörekisterikeskuksen järjestelmiin ja yhdistämällä tulokset. Jos saat tuollaisen tilaston tehtyä, niin laitapa tänne näkyville.

Paljon olennaisempana kysymyksenä näkisinkin sen, myönnettäköön, että konservatiivisen, ajatuksen, että itsenäisellä valtiolla pitää olla oikeus valita kuka ja millä perusteella saa maahan tulla ja sinne asumaan asettua.

Kyllä, nuo ovat paljon oleellisempia. Noita asioita käsitellään täällä kuitenkin toisissa ketjuissa.  Eikä noiden oleellisempien asioiden perusteellinenkaan käsittely sulje pois sitä, etteikö vähemmän oleellisiakin asioita voisi joskus käsitellä.

Tästä ollaan tietty lipsuttu kun suurin osa laisäädäntövallastakin on Brysseliin luovutettu, mutta onhan tuo Tanskakin jo rajavaalvontaansa pistänyt vähän entiselle mallille, miksi ei sitten Suomikin. Ja kun ihminen vieraaseen maahan tulee, olipa se sitten mikkeliläinen  Minnesotassa tai watussi Varkaudessa niin maassa maan tavalla tai maasta pois!

Niin samaa mieltä etten enempää kommentoi.

[..] Mahtaneenko tämä paatuneen mamutyöläisen yritys vängätä keskustelun kulkua yksilön kokemuksista enämpi valtiolliseen suuntaan onnistua, jään mielenkiinnolla odottamaan.

Noista oleellisemmista valtiollisista asioista tarvitaan ilman muuta enemmän keskustelua. Taitaa vain olla niin, että mamutyöntekijöillä ei ole niistä ainakaan ammattinsa puolesta enempää tietoa - sen paremmin koulutuksesta tullutta kuin kokemusperäistäkään - kuin tällaisella tavallisella kansalaisella. Siksi täällä mamutyöntekijöiden nurkkauksessa olisi hyvä käsitellä sellaisia asioita, joista mamutyöntekijöillä on meitä tavallisia tallaajia enemmän tietoa, näkemystä ja kokemusta.

MoonShine

Voisiko joku mamutyöntekijä vastata miksi mamujen saama harkinnanvarainen tuki on tabu, vaikka se annetaan veronmaksajien rahoista?

Tarkoitan tällä urbaanilegendoissa mainittuja autokoulumaksuja, maksumääräyksiä autoihin, autojen huoltokuluihin, taulutelevisioihin, uusiin huonekaluihin jos käytetyt ei kelpaa, jatkuvasti pihalta 'katoaviin' polkupyöriin jne jne...
Jos em. esimerkit eivät ole totta ja niitä ei siis mamuille makseta, joku mamutyöntekijä tai sossutäti katkaiskoon huhuilta siivet.

Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.