News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

"Äänestä tyhjää" -ehdokkuus

Started by Jouni Jokela, 15.05.2010, 23:11:03

Previous topic - Next topic

Sisäministeri

Tässä "äänestä tyhjää"-jutussa toistuu taas se sama kaava, että aina välillä joku keksii sellaisen tosi coolin idean että vähänkö olisi protestia kun ei tekisi mitään. Saman ovat keksineet jo aiemmin ne jotka jättävät äänestämisen väliin koska eivät usko voivansa sitä kautta vaikuttaa. He eivät jostain syystä voi hyväksyä sitä erittäin yksinkertaista tosiasiaa että se on heidän ainoa keinonsa edes yrittää vaikuttaa poliittisiin päätöksiin joskin sitä kautta että kuka ja millä puoluekirjalla niitä on päättämässä.

Jostain syystä tämä sinänsä mitättömältä tuntuva osavastuu on kuitenkin yhä useammalle ylivoimainen suorittaa ja sitä pidetään riittämättömänä. Kuitenkin jos näiltä kysyy että mikä systeemissä on vikana, niin johan alkaa tekstiä tulemaan. Nähdäkseni monet näistä ovat elämäntapavalittajia jotka kuvittelevat olevansa jonkinlaisia ajopuita, eivätkä käytä niitä mahdollisuuksia mitä heillä on. Valitusta kyllä riittää.

eros

Quote from: kaivanto on 28.05.2010, 02:00:16
Yhteiskunnan rahoitus pitäisi minusta hoitaa muilla veroilla ja maksuilla. Tie tuohon tavoitteeseen käynee kivuttomimmin yhteisen verokannan (tulo- ja pääomatulovero) kautta.

Minä kannatan nimenomaan tasaprosenttiveroa ja sama prosentti tulon tapaan riippumatta, siis oli pääomatulo tai palkkatulo, niin järkevä prosentti minun laskelmissä heiluu siinä 33% lähettyvillä.
Mallia ei vain voi toteuttaa realistisesti ilman perustuloosuutta, joten ne asiat pitää sitoa keskenään.

Lisäksi voisi tehdä firmojen tuloksen verovapaaksi ja vapauttaa investoinnit heti 100% poisto-oikeuden piiriin, siis investoinnit ovat heti tuloksesta pois (poistojen rajat ovat nytkin enemmän kuin sekavia). Tämän jälkeen määrittää, että osingot suomalaisille luonnollisille henkilöille ovat vapaasti jaettavissa olevaa tuloa (=>33% vero), mutta osingot firmoille tai ulkomaille verotetaan rankasti, esim 66% tai enemmän, jopa 100%?
Tämän jälkeen voisi varmaan arvata, että ulkomaisia ei enään kiinosta omistaa suomalaisia firmoja pätkääkään. Niin ja tietty firman omaisuus verotetaan osinkoveroprossalla, jos firma vaihtaa maata..

No ehkä olisi liian stalinistista 100% vero, mutta mallissa on jonkin verran oikean suuntaista siementä, miksi helkutissa annamme firmojen voittojen lipua verottomasti ulkomaille? Ei pienintäkään järkeä kansantalouden kannalta.

T:Eerin

eros

Quote from: xoxox on 28.05.2010, 02:14:11
No tuskin niin. Olen tässä lähinnä yrittänyt saada selkoa siitä, mitä Muutos on ajamassa, millaisin voimin, ja onko sillä edellytyksiä ajaa oikein mitään. Tällaista selkoa olen mielestäni saanutkin.

(Jonkin muun kysyminen kuin mitä varsinaisesti halutaan tietää, tuottaa joskus yllättävänkin rehellisiä vastauksia siihen, mihin uteliaisuus varsinaisesti kohdistui.)

Minä ajan itsesäätyvää perustuloa ja sen kylkiäisenä täydellistä tasa(prosentti)veroa.

Se on minun oma kantani, ei toistaiseksi Muutos2011 virallinen kanta joskin on muutama "kannatan" ääni myös kuulunut ja julmetusti vastustusta - etupäässä kumminkin olen vastustuksen tulkinnut joko mallia ymmärtämättömien kritiikiksi, toinen vastustava ryhmä on se "ei ilmaista rahaa laiskoille, poistetaan koko sosiaaliturva", asioita joita ei saada läpi reaalisuomessa.
Kukaan ei vielä ole tainut väittää nykyjärjestelmää täydelliseksi, ainakaan millään järkevillä perusteilla, joten sen suhteen voisi arvella jopa todellista Muutos kannatusta löytyvän.

Resursseista vaikea sanoa, riippuu lähinnä siitä kuinka paljon ihmisiä sitten todella lähtee itsesäätyvä perustulo Muutokseen mukaan. Itse varmaan asetun käytettäväksi ehdokkaana Uusimaa alueella, mutta 100% lupausta en vielä voi antaa. Tarvin ainakin jonkin verran kannatusta perustulomallilleni, olisi hyvä, jos jostain löytyisi juuri siitä tehtyjä tutkimuksia - on myös mahdollista, että se on täysin uusi asia, eikä sitä ole vielä ehditty juurikaan tutkia. No silloin se on ainakin terve erottautuminen muiden puolueiden kiinteistä perustulomalleista, vapaasti käytettävissä Muutos2011 rintamalle, olkaa hyvä.

eros

Quote from: eros on 01.06.2010, 21:38:49
Lisäksi voisi tehdä firmojen tuloksen verovapaaksi ja vapauttaa investoinnit heti 100% poisto-oikeuden piiriin, siis investoinnit ovat heti tuloksesta pois (poistojen rajat ovat nytkin enemmän kuin sekavia). Tämän jälkeen määrittää, että osingot suomalaisille luonnollisille henkilöille ovat vapaasti jaettavissa olevaa tuloa (=>33% vero), mutta osingot firmoille tai ulkomaille verotetaan rankasti, esim 66% tai enemmän, jopa 100%?

Hetken funtsin lisää, siis firmojen tulos 33% veron piiriin, vapaa poisto-oikeus, jotta investoinnit (=työpaikkoja) tehdään verojen välttämiseksi, osingot luonnollisille suomalaisille verovapaita johonkin järkevään rajaan asti (ei kaksinkertaista osinkoverotusta) tai, että osingot sadaan vähentää tuloksesta ja ei verovapaita osinkoja (vähän suoraviivaisempi malli, koska luonnollisella henkilöllä tällöin vain yksi veroprossa ja tuloreitti).
Ulkomaiset ja firmoille suuntautuvat osingot voidaan verottaa rankasti.

Johan tulisi investointia suomeen ja raha pysyisi maassa. Ainoa tapa, jolla raha lähtee maasta siis tuonti ja ulkomaille suuntautuvat investoinnit, joista jälkimmäinen ehkä tuottaa myöhemmin rahaa maahan.