News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-04-25 HS: Wallah, sanoi uussuomalainen

Started by skrabb, 25.04.2010, 17:09:04

Previous topic - Next topic

JJohannes

Olin parisen viikkoa sitten Helsingin Malmilla Burger Kingissä. Jonossa oli muutamia nuoria, joista osa oli "etnisiä", osa "kantiksia". Erityisesti kiinnitin huomion erään äänekkäästi ja hyvin nopeasti ja aggressiivisesti puhuneen nuoren puheenparteen:

Hei Wadi! Wadi! Mita vittu, mitä sa ota ruoaks? jotai kana?

Mä vanno, Jumalan nime, mä en voi lopetta niiden rahapeli pelaamine!

Ja ei, tämä kyseinen nuori mies ei suinkaan ollut kumpikaan joukon kahdesta afrikkalaisesta, jotka by the way eivät edes olleet somaleita. Sen sijaan puhuja oli sinisilmäinen vaaleatukkainen aivan kantasuomalainen poika. Afrikkalaiset pojat puhuivat paljon selkeämpää suomea eivätkä käyttäneet lainkaan ilmauksia "Jumalan nimeen" tai "mä vannon".

Olin aika häkeltynyt.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Micke90

Saattoi olla myös venäläinen tai virolainen.

JJohannes

No saattoi, mutta usein etenkin venäläisistä tulee ulkonäöllisesti sellainen fiba, että ovat venäläisiä. Tämä näytti kyllä niin perisuomalaiselta kuin vain voi. Ja onhan sekin toki jotain, että venäläis- tai virolaispoika puhuu kuin somali.

Perttu Ahonen

Aika yleistä nykyään nuorison keskuudessa puhua korostetun huonoa Suomea. Etenkin niissä piireissä, jotka koostuvat löyhistä monikulttuurisista kaveriporukoista.   Surkealta se kyllä kuulostaa ja sitä se myöskin on.

Micke90

Silloin, kun itse kävin yläastetta (2003-2006), ei tuollaista kyllä ollut. Mitä muumia tässä maassa on tapahtunut reilussa 10 vuodessa?  >:(

Ja vastaan itselleni: väestönvaihto tässä maassa on tapahtunut. Alla tilastot vieraskielisen väestön määrästä vuosina 2003-2016:

2003 124 817
2004 133 183
2005 144 334
2006 156 827
2007 172 928
2008 190 538
2009 207 037
2010 224 388
2011 244 827
2012 266 949
2013 289 068
2014 310 306
2015 329 562
2016 353 993

Lähde: Tilastokeskus 2016.

ismolento

Quote from: Alaric on 20.10.2015, 20:19:22
Kuuntelin eilen kassajonossa joidenkin ehkä 13 v. pottunokkasällien puhetta, niin kuulin tuon vannon-sanan parikin kertaa siinä, en tosin peräkkäin sanottuna. Särähti jotenkin korvaan, koska ei tuon ikäiset kyseistä sanaa ole mun kuullen ainakaan ennen käyttäneet. Ei siinä mitään, ihan normaali sana, mutta nyt kun tietää mistä tuo ilmaisu todennäköisesti on peräisin, niin eeh.. noh, kieli rikastuu ja pitää vaan sopeutua.

Kyllä jo 1950-luvulla poikaporukoissa käytettiin sanaa vannon ainakin Keski-Pohjanmaalla aivan siinä merkityksessä kuin nytkin.

JJohannes

Quote from: ismolento on 07.02.2018, 23:37:10
Quote from: Alaric on 20.10.2015, 20:19:22
Kuuntelin eilen kassajonossa joidenkin ehkä 13 v. pottunokkasällien puhetta, niin kuulin tuon vannon-sanan parikin kertaa siinä, en tosin peräkkäin sanottuna. Särähti jotenkin korvaan, koska ei tuon ikäiset kyseistä sanaa ole mun kuullen ainakaan ennen käyttäneet. Ei siinä mitään, ihan normaali sana, mutta nyt kun tietää mistä tuo ilmaisu todennäköisesti on peräisin, niin eeh.. noh, kieli rikastuu ja pitää vaan sopeutua.

Kyllä jo 1950-luvulla poikaporukoissa käytettiin sanaa vannon ainakin Keski-Pohjanmaalla aivan siinä merkityksessä kuin nytkin.

Keski-Pohjanmaalla 1950-luvulla vannottiin Allahin, Kaikkitietävän, nimeen aina kun päätettiin tehdä jotain tai kerrottiin kavereille joku juttu? Toki nyt sinänsä aina on jotain vannottu, mutta tuskin kovin usein nuorisokielessä? Nythän tuo siis aukikirjoitettuna tarkoittaa: "Olkoon Allah ja hänen profeettansa todistajinani kun kerron, että eilen näin liikuntatunnin jälkeen Sofian suihkussa" tms.

Micke90

Quote from: ismolento on 07.02.2018, 23:37:10

Kyllä, mutta tuskin mitään wallahia kiljuttiin.

-PPT-

Vahvempi kulttuuri aina vaikuttaa heikompaan ja hallitseva kulttuuri alistettuun kulttuuriin. Eivät eurooppalaisetkaan uuden maailman valloittajat alkaneet omimaan englantiin ja espanjaan sanoaj alistamiltaan alkuperäiskansoilta.

Perttu Ahonen

Vannomatta paras on vanha suomalainen sanonta ja se voittaa Wallahin mennen tullen.

Nämä wallahit sun muut henkiset puhekielen köyhyydet kertovat suomalaisen kulttuurin vastaisesta ilmiöstä, jota vallanmedia hehkuttaa suurena rikkautena ja jota vallanpolitiikka ruokkii ja toteuttaa politiikkansa seurauksena.

Supernuiva

Quote from: JJohannes on 07.02.2018, 23:10:07
No saattoi, mutta usein etenkin venäläisistä tulee ulkonäöllisesti sellainen fiba, että ovat venäläisiä. Tämä näytti kyllä niin perisuomalaiselta kuin vain voi. Ja onhan sekin toki jotain, että venäläis- tai virolaispoika puhuu kuin somali.

Itse en ole vielä tavannut sellaisia venäläisiä tai virolaisia, jotka olisivat imeneet itseensä vaikutteita "rikkaimmista ja paremmista" kulttuureista. Aika näyttää käyttäytyvätkö jatkossa "lättähattu-sakilaiset" enemmänkin tulijakulttuurien tapojen mukaan. Voi olla. Ainakin yksi linnakundi (puhui isoon ääneen linnareissustaan bussissa) koki isoksi puutteeksi sen, ettei hän osannut arabian kieltä. Alamaailma saattaa omaksua todella nopeasti heidän kannaltaan parempien ja tehokkaampien kulttuurien toimintatapoja. Voipa jopa piankin tulla tehokkaita jengejä, joissa on sekä kantiksia että matuja.