News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-04-23 Aviisi: Kolumni: Asioiden oikea laita

Started by Iloveallpeople, 23.04.2010, 18:03:27

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteAsioiden oikea laita

Maan tavalla

Minä olen maahanmuuttaja. Olen asunut yhteensä lähes kolme vuotta Espanjassa. Kiinnostuneena olen seurannut viimeaikaista suomalaista maahanmuuttokeskustelua Euroopan etelälaidalta. Ennakkoluulot ja ääriäänet ovat kaikuneet erittäin ikävällä tavalla. Myös maahanmuutto- ja pakolaispolitiikka-termit ovat sekoittuneet keskenään. Valitettavaa on ollut havaita, miten asiallistakin debattia on käyty autuaan supisuomalaisesta lähtökohdasta.

SDP:n Jutta Urpilaisen "Maassa maan tavalla" sai monet nostamaan rasismikortin ilman pohdintoja. Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Anni Sinnemäki kommentoi Ilta-Sanomien nettisivujen (27.3.2010) mukaan Urpilaisen puheita toteamalla, ettei pidä sitä "hyvänä ilmaisuna näissä asioissa". Käytyäni jo kolmatta vuotta läpi henkilökohtaista integroitumisprosessia kulttuurissa, joka poikkeaa yllättävänkin paljon omastani, pidän edellä mainittua erittäin hyvänä ilmaisuna näissä asioissa.

Myös hyvin heterogeenisissä yhteiskunnissa on kulttuuriin liittyviä kirjoitettuja ja kirjoittamattomia, yhtenäisiä käytäntöjä ja normeja, jotka leimaavat keskenään varsin erilaisten yksilöiden elin- ja toimintatapoja. Muualta tuleva havaitsee ne tahtomattaankin. On naiivi, vahingollinen ja aitoa monikulttuuristumista haittaava asenne, jos ei ulkomaalaisena ole valmis ottamaan niitä huomioon. Eurooppa ei edelleenkään ole mikään maailmankylä, vaikka suvaitsevaisuutta edistäessämme haluaisimme ajoittain niin uskoa. Kulttuurieroja on olemassa, ja niitä pitää myös osata vaalia. Se ei suinkaan ole rasismia, päinvastoin.

Pankkiasioiden hoitaminen tai ADSL:n asennuttaminen eivät nykyisessä asuinmaassani onnistuisi ilman espanjan taitoa. Toisinaan olen kiemurrellut myötähäpeän vallassa, kun ulkomainen kollega ei tervehdi hissiin osuvia ventovieraita paikallisia. Eipä siitä mitään tulisi, jos asuisin Espanjassa osaamatta paikallista kieltä tai kuvittelisin, että voin käyttäytyä umpisuomalaisen tavoin. Varsinkin vapaaehtoisesti maahan saapuvalla tulee olla nöyryyttä osin luopua kotimaan tavoistaan. Olennaista on myös kiinnostus uutta kohtaan. Sitä kutsutaan myös kunnioitukseksi.

Saan takuulla vastavuoroisesti paikallisilta enemmän kunnioitusta osakseni, kun puhun heidän kieltään ja olen mukautunut esimerkiksi täkäläiseen, erittäin rankkaan työkulttuuriin. Tämä ei tarkoita, että olisin luopunut suomalaisista näkemyksistäni tai sinänsä pitäisin kaikkia espanjalaisia käytäntöjä hyvinä, kaukana siitä. Mutta niin kauan kuin täällä pysyn, maassa maan tavalla.

Emilia Savolainen
entinen yo-kunta-aktiivi

Aviisi 7/2010
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Uljanov

Hyvä kirjoitus hyvästä näkökulmasta. Jokainen joka vastustaa maahanmuuttajien integroitumista, siis maan tavalla elämistä, tulisi miettiä, miten itse eläisi maahanmuuttajana vieraassa maassa. Kunnioittaisiko paikallisten tapoja ja perinteitä vai vaatisiko niiden piilottamista?

Toki loppuun muistutus siitä, että yleensä perinteistä luopumista ei suinkaan vaadi maahanmuuttajat, vaan kantasuomalaiset sekopäät, jotka luulevat esim. sen kuuluisan suvivirren loukkaavan jotakuta.

Mika Mäntylä

Quote from: Uljanov on 23.04.2010, 18:12:44
Jokainen joka vastustaa maahanmuuttajien integroitumista, siis maan tavalla elämistä, tulisi miettiä, miten itse eläisi maahanmuuttajana vieraassa maassa. Kunnioittaisiko paikallisten tapoja ja perinteitä vai vaatisiko niiden piilottamista?

Minulla on sellainen kutina, että nämä yrittäisivät omaksua vieraan maan kulttuurin tai oman näkemyksensä siitä. Katsos kun se on kulttuuria, toisin kuin suomalainen tapa olla ja elää, joka siis ei ole kulttuuria. Ja kulttuuria pitää kunnioittaa, paitsi niitä osia siitä, joista ei itse pidä.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Kettu2

Olen järkyttynyt, että ylioppilaslehdessä julkaistaan näin järkevä kirjoitus.