News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-04-15 HS Mielipide: Sosiaalietuuksille kovemmat ehdot

Started by skrabb, 16.04.2010, 08:10:22

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteHS - Mielipide - 15.4.2010 - 1286 merkkiä - 1. painos

Sosiaalietuuksille kovemmat ehdot
Hain turvapaikkaa Suomesta vuonna 1990. Nykyään olen Suomen kansalainen. Alun perin somalialaisena miehenä koen kotoutuneeni Suomeen hyvin. Oleskeluluvan saatuani pääsin nopeasti kiinni työelämään. Olen toiminut bussikuskina, taksikuskina, rekkakuskina ja kuljetusalan yrittäjänä. Nykyään minulla on asioimistulkkausyritys ja toimin itsekin tulkkina.

Työllä on ollut oleellinen merkitys kotoutumiselleni ja onnellisuudelleni. Minulle on tärkeää elättää perheeni itse ja auttaa sukulaisiani.

Uskoisin, että pakolaistaustaiset kotoutuisivat Suomeen paremmin, jos paineet elättää itse itseä olisivat kovemmat. Sosiaalietuuksille pitäisi olla enemmän ehtoja, varsinkin toimeentulotuelle. Tukimuodot ovat liian passivoivia.

Aikuisen pakolaisen on vaikea oppia kieltä ilman kontakteja valtaväestöön, mihin luonnollisin väylä on työ. Tämä toki vaatii työnantajilta pelottomampaa asennetta murtaen suomea puhuviin ja vieraskielisellä nimellä työhakemuksia jättäviin.

Lasten ja nuorten kotoutuminen voisi olla onnistuneempaa, jos peruskoulun valmistava vaihe olisi pidempi. Silloin normaalille luokalle siirtyminen ei aiheuttaisi automaattista pudotusta luokan heikoimpiin, mikä vaikuttaa syrjäytymiseen.

YUSUF HASSAN TURKU

http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Sosiaalietuuksille++kovemmat+ehdot/HS20100415SI1MP01ict?free=Sosiaalietuuksille kovemmat ehdot&date=20100316&advancedSearch=&
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

JM-K

Quote from: skrabb on 16.04.2010, 08:10:22

Hain turvapaikkaa Suomesta vuonna 1990. Nykyään olen Suomen kansalainen. Alun perin somalialaisena miehenä koen kotoutuneeni Suomeen hyvin. Oleskeluluvan saatuani pääsin nopeasti kiinni työelämään. Olen toiminut bussikuskina, taksikuskina, rekkakuskina ja kuljetusalan yrittäjänä. Nykyään minulla on asioimistulkkausyritys ja toimin itsekin tulkkina.

Työllä on ollut oleellinen merkitys kotoutumiselleni ja onnellisuudelleni. Minulle on tärkeää elättää perheeni itse ja auttaa sukulaisiani.

Uskoisin, että pakolaistaustaiset kotoutuisivat Suomeen paremmin, jos paineet elättää itse itseä olisivat kovemmat. Sosiaalietuuksille pitäisi olla enemmän ehtoja, varsinkin toimeentulotuelle. Tukimuodot ovat liian passivoivia.

Aikuisen pakolaisen on vaikea oppia kieltä ilman kontakteja valtaväestöön, mihin luonnollisin väylä on työ. Tämä toki vaatii työnantajilta pelottomampaa asennetta murtaen suomea puhuviin ja vieraskielisellä nimellä työhakemuksia jättäviin.

Lasten ja nuorten kotoutuminen voisi olla onnistuneempaa, jos peruskoulun valmistava vaihe olisi pidempi. Silloin normaalille luokalle siirtyminen ei aiheuttaisi automaattista pudotusta luokan heikoimpiin, mikä vaikuttaa syrjäytymiseen.

YUSUF HASSAN TURKU

http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Sosiaalietuuksille++kovemmat+ehdot/HS20100415SI1MP01ict?free=Sosiaalietuuksille kovemmat ehdot&date=20100316&advancedSearch=&

Perskeles, jo toinen hieno yleisöosastokirjoitus tänään. Ja molemmat niiltä paljon parjatuilta somaleilta. Kuten olen täälläkin useamman kerran sanonut, niin ihan asiallista sakkia somaleissakin on. Ihan henkilökohtaisista kokemuksistani tämän tiedän. Sama pätee kaikkiin kansallisuuksiin ja etnisiin ryhmiin. Suomalaisiinkin. Osa jengistä hoitaa hommansa, osa ei.

[Valmistautuu p*skavyörytykseen]

Sivulause

QuotePerskeles, jo toinen hieno yleisöosastokirjoitus tänään. Ja molemmat niiltä paljon parjatuilta somaleilta. Kuten olen täälläkin useamman kerran sanonut, niin ihan asiallista sakkia somaleissakin on. Ihan henkilökohtaisista kokemuksistani tämän tiedän. Sama pätee kaikkiin kansallisuuksiin ja etnisiin ryhmiin. Suomalaisiinkin. Osa jengistä hoitaa hommansa, osa ei.
No juurikin näin.
Ja on se kumma että niiden parjattujen pitää itse alkaa vaivihkaa huomauttelemaan, että kröhömmm ehkä tää menis paremmin ku ois vaikka tuo raha tiukemmassa ni motivois muitakin hommiin... ;)

Poliitikot, voi nenä teidän kanssanne.

RP

Tämäkin, sinänsä ilmeisen hyvin kotoutunut (ja todennäköisesti ryhmään "omistusasunnossa asuvat somalit" kuuluva) ja kansalaisuutensa ansainnut somali toimii siis asiointitulkkina (ja pyörittää tulkkausyritystä). Henkilökohtaisella tasolla hän varmaan on elantonsa ansainnut. Yhteiskunnan tasolla on ikävää, että hän ansaitsee sen yrittämällä vähentää (ex)maamiestensä aiheuttamia ongelmia Suomessa.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

skrabb

Hesari haastoi maahanmuuttajia kommentoimaan mielipidepalstalle omista kokemuksistaan jne.
Eilisessä lehdessä niitä kommentteja sitten oli useampikin.
Tässä vielä yksi:

QuoteHS - Mielipide - 15.4.2010 - 1476 merkkiä - 1. painos

Harvat maahanmuuttajat seuraavat Suomen tapahtumia
Maahanmuuttajien kotoutumisessa vastuu ei ole vain valtaväestön. Kyseessä on maahanmuuttajayhteisön, -yksilön, kuntien ja valtion yhteinen tangotanssi.

Suomeen muuttaneiden maahanmuuttajien yhteisöt eivät vielä ole järjestäytyneet niin, että koko yhteisön olisi mahdollista osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon.

Nyt lukuisia yhdistyksiä ja järjestöjä perustamalla yhteisöt pyrkivät suojelemaan itseään ja kulttuuriaan ja säilyttämään identiteettinsä. Järjestöt toimivat ensisijaisesti lähtömaan asioiden etenemisen puolesta. Tästä syntyy kuilu valtaväestön ja maahanmuuttajayhteisön väliin. Kuilu, joka voi estää maahanmuuttajien kotoutumista.

Samalla, kun rohkaisemme yksilöiden kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, on tehtävämme rohkaista koko yhteisöä omaksumaan yhteiskunnan pelisäännöt menettämättä omaa identiteettiämme.

Suomessa kotoutuminen on monesti epäonnistunut. Kunnat ja valtio eivät ole mielestäni ainoita epäonnistumisen syitä. Maahanmuuttajilla on tässä oma osuutensa, koska monet heistä ovat haluttomia osallistumaan aktiivisesti kotoutumiseen. Harvat maahanmuuttajatta seuraavat Suomen tapahtumia. He ovat satelliittikanavien välityksellä virtuaalisesti vieläkin kotimaassaan ja päivittävät elämänsä sikäläisten tapahtumien valossa.

Toisaalta maahanmuuttajat ovat harvoin päässeet päättämään kotoutumishankkeista.

ABDOULMAJID HAKKI DIPLOMI-INSINÖÖRI

HELSINKI

http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Harvat+maahanmuuttajat+seuraavat+Suomen+tapahtumia/HS20100415SI1MP01icx?free=harvat maahanmuuttajat&date=20100316&advancedSearch=&
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Jaska Pankkaaja

Quote from: RP on 16.04.2010, 09:03:28

Tämäkin, sinänsä ilmeisen hyvin kotoutunut (ja todennäköisesti ryhmään "omistusasunnossa asuvat somalit" kuuluva) ja kansalaisuutensa ansainnut somali toimii siis asiointitulkkina (ja pyörittää tulkkausyritystä). Henkilökohtaisella tasolla hän varmaan on elantonsa ansainnut. Yhteiskunnan tasolla on ikävää, että hän ansaitsee sen yrittämällä vähentää (ex)maamiestensä aiheuttamia ongelmia Suomessa.

Ei ole tarkoitus dissat kelpo yrittäjää mutta ehkäpä tässä onkin hyvä esimerkki maahanmuutosta:

Sen huutavan työvoimapulan alalta yrittäjäksi lopulta mamutusbisnekseen koska sieltähän se levein ja varmin leipä tietenkin urkenee..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Veli Karimies

Mielestäni sosiaalietuuksia ei pitäisi antaa kellekään muulle kuin Suomen kansalaisille tai Suomelle ansioveroa maksaneille. Tämän pitäisi olla ensimmäinen kriteeri.

Pakolainen joka on ikänsä asunut hiekka-aavikolla syöden matoja on varmasti tyytyväinen jo siihen, että saa teltta/parakkimajoituksen, lämpimän suihkun kerran päivässä, ruokaa ja vaatetuksen.

Hessu

Olkoon kirjoitus hyvä tai huono, mutta se ei muuta Suomen maahanmuuttopolitiikkaa yhtään mihinkään.
Kirjoitin jonnekin tästä mokutusrintaman alkavasta propagandavyörystä muutama viikko takaperin ja sehän alkoi aivan suunnitellusti jo pari viikkoa sitten. Mutta missä viipyvät edelleen ne tilastot kuluista, rikollisuudesta jne.

Puolueet ovat muka muuttaneet kantojaan maahanmuuttopolitiikan suhteen. Positiivisia ja iloisia juttuja ilmestyy palstoille ja kaikilla on kivaa. Ihan tosi!!

Näiden yksittäisten irtiottojen (mukavien ja hieman tunneperäisten kirjoitusten) tarkoitus on loiventaa ja saada katse pois ikävästä todellisuudesta. Muistetaan kuitenkin kokonaisuus, kuten mokuttajat aina vaativat. Yksittäistapaukset ovat asia erikseen.

On mukavaa, että näitä sopeutujia löytyy, mutta itse pääongelma säilyy edelleen ja paisuu entisestään. Tämä on oikea fakta eikä propagandaa.

Tilastot tiskiin ja faktat esiin. Sen jälkeen voi ryhtyä asialliseen keskusteluun. Ennen täysin avointa politiikkaa ei myöskään synny reilua keskustelua. Faktat ovat kaiken asiakeskustelun pohja. Iloisia ja surullisia tarinoita on maailma täynnä, mutta niiden tarkoitus on useasti propagandistinen. Näitä juttuja tehdään myös tilauksesta ja niiden kieliasukin korjataan, jotta kuva olisi riittävän positiivinen.
Siis haastoiko HS vai tilasiko se sopivia juttuja sopivilta henkilöiltä? Miettikääpä itse ilman median höpötoimittajien ja propagandistien opastavaa kättä. Muistelkaa samalla mitä Saska sanoi median tehtävästä!!Helpotetaan hieman. Saska kertoi, että median tehtävä on kertoa mikä on oikeaa ajattelua ja mikä väärää.

Mokutusrintama ei ole valmis kertomaan asioiden todellista laitaa vaan pyrkii hämäämään yksittäistapausten avulla. Mokutusrintama tekee juuri sitä, mitä se väittää kriittisten tekevän. Mokutusrintaman ongelma on edelleen se, että se peittelee enemmän kuin kertoo.
Mokutusrintama toimii kuten suomalainen puolue-eliitti toimii normaalisti. Parhaillaan saamme seurata Keskustan ympärillä pyörivää farssia.Onko jollain harhaluulo siitä, että tämän Keskustan ympärillä pyörivän kohun alkuperäinen asetelma olisi jotenkin uutta? Tämä maa on umpikorruptoitunut. Jokainen Keskustan tai Sdp:n toimintaa läheltä seurannut tietää sen, mutta ei kerro, koska ei uskalla ja/tai menettäisi mahdollisesti jotain avautumisensa jälkeen.

Kyseessä on siis mukava ja positiivinen yksittäistapaus, ei mitään sen kummempaa. Juhlimmeko me jokaista työllistynyttä suomalaistakin samalla tavoin? Kysyn tätä siksi, että huomasin taas vertauksen suomalaisiin. Onhan suomalaisissakin jne. Jos nyt jätettäisiin nämä suomalaiset rauhaan. Täytyy pitää mielessä, ketkä tämän maan ovat rakentaneet ja keille taas on tarjottu kultalautasella asunto ja ruokaa sekä vaatetus + diskorahaa. Kyllä minullekin kelpaisi. Mikä on ollut kiitos kaikesta tästä? Vaatimuksia vaatimusten perään. Kysykää sosiaalipuolelta jos ette usko.

Eli pysytään realisteina huolimatta näistä yksittäistapauksista. Media ei saa viedä, koska kansan täytyy jo tehdä jotain vikinän sijaan.

JoKaGO

Asiaa, Heikki, jälleen! Kirjoitin parin sanan referaatin tästä juuri toiseen ketjuun.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

hammerzeit

Quote from: JM-K on 16.04.2010, 08:53:44
Perskeles, jo toinen hieno yleisöosastokirjoitus tänään. Ja molemmat niiltä paljon parjatuilta somaleilta. Kuten olen täälläkin useamman kerran sanonut, niin ihan asiallista sakkia somaleissakin on.

Tietysti. Ei täällä varmasti kukaan oikeasti usko siihen, että 100% jostain kansanryhmästä on (insert stereotyyppi). Tästä huolimatta voitaneen kuitenkin luottavaisin mielin todeta, että melkoisella osalla somaleista on vaikeuksia sopeutua Suomeen ja tarttis tehrä jottai, kuten vanha sanonta kuuluu.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

Jari-Petri Heino

Quote from: JM-K on 16.04.2010, 08:53:44
Quote from: skrabb on 16.04.2010, 08:10:22

YUSUF HASSAN TURKU

Perskeles, jo toinen hieno yleisöosastokirjoitus tänään. Ja molemmat niiltä paljon parjatuilta somaleilta. Kuten olen täälläkin useamman kerran sanonut, niin ihan asiallista sakkia somaleissakin on. Ihan henkilökohtaisista kokemuksistani tämän tiedän. Sama pätee kaikkiin kansallisuuksiin ja etnisiin ryhmiin. Suomalaisiinkin. Osa jengistä hoitaa hommansa, osa ei.

Sama pätee myös juoppoihin, narkkareihin ja kaikkiin sosiaalisiin ryhmiin, joten tuossa nyt ei ole mitään ihmeellistä.
Hienoa on se, että nämä ihmiset kertovat missä mennään ja kuten entinen turkulainen  autokuski(työkaveri)toteaa, kotoutumiseen tarvitaan motivaatiota. Enemmän tälläisiä omia maanmiehiä kannustavia ja kritisoivia kirjoituksia ja ääniä kaivataan.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

JoKaGO

Quote from: Jari-Petri Heino on 16.04.2010, 10:47:01
Hienoa on se, että nämä ihmiset kertovat missä mennään ja kuten entinen turkulainen  autokuski(työkaveri)toteaa, kotoutumiseen tarvitaan motivaatiota. Enemmän tälläisiä omia maanmiehiä kannustavia ja kritisoivia kirjoituksia ja ääniä kaivataan.

Tämä on tärkeä pointti. Jospa vihdoinkin alkaisi keskustelu kaiken metakeskustelun jälkeen.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

pelle12

Quote from: Veli on 16.04.2010, 09:58:25
Mielestäni sosiaalietuuksia ei pitäisi antaa kellekään muulle kuin Suomen kansalaisille tai Suomelle ansioveroa maksaneille. Tämän pitäisi olla ensimmäinen kriteeri.

Näin juuri.
Kansalaisuuden hankkiminen olisi motivoivaa ja kannustaisi integraatioon. Sen sijaan kukkahattutädit suunnittelevat päinvastaista operaatiota eli kansalaisuuden saamisen helpottamista.

JM-K

Quote from: hammerzeit on 16.04.2010, 10:37:58
Ei täällä varmasti kukaan oikeasti usko siihen, että 100% jostain kansanryhmästä on (insert stereotyyppi).
En olisi ihan näin varma tästä asiasta.

Quote from: hammerzeit on 16.04.2010, 10:37:58
Tästä huolimatta voitaneen kuitenkin luottavaisin mielin todeta, että melkoisella osalla somaleista on vaikeuksia sopeutua Suomeen ja tarttis tehrä jottai, kuten vanha sanonta kuuluu.
Varmasti totta. Pointtini oli vain se, että mukava nähdä, että maahanmuuttajat itse ovat tuota mieltä mitä ovat. Toisin kuin esimerkiksi poliittiset päättäjämme.

JM-K

Quote from: Jari-Petri Heino on 16.04.2010, 10:47:01
Hienoa on se, että nämä ihmiset kertovat missä mennään ja kuten entinen turkulainen  autokuski(työkaveri)toteaa, kotoutumiseen tarvitaan motivaatiota. Enemmän tälläisiä omia maanmiehiä kannustavia ja kritisoivia kirjoituksia ja ääniä kaivataan.

Tämäpä se meikäläisen pointti nimenomaan olikin.

Ari-Lee

Pakolainen joka on ikänsä asunut hiekka-aavikolla syöden matoja on varmasti tyytyväinen jo siihen, että saa teltta/parakkimajoituksen, lämpimän suihkun kerran päivässä, ruokaa ja vaatetuksen.
Tässähän se koko kupletin juoni on. Jos alkuasukkaan sosiaaliturvaa heikennetään joudumme asumaan kuusen alla. Jos samaan aikaan työt, ne vähäiset mitä on, määräaikaiset pätkätkin, annetaan mamuille, päästään sanomaan: "Ne veivät meidän duunit sen jälkeen kun veivät sosiaaliturvan".
Työttömyys on hurja ja kasvava, lama syvä. Koittakaa tajuta, vaikka itsellänne olisi töitä ei se tarkoita että kaikilla on.
Sosiaaliturvan vastikkeellisuutta voitaisiin kasvattaa kyllä. Mutta sekin aiheuttaisi jonkin lieveilmiön kuten esimerkiksi vastikkeellisten orjien hyväksikäytön mikä ei lisäisi työpaikkoja. Tämä ilmiö on jo olemassa mutta sitä ei tunnusteta.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Jouko

Komppaan tätä. Mitään automaattista rahanjakoa ei pitäisi olla jokaiselle maahan päässeelle. Se vaatii lakimuutoksen. Kun perustarpeet on tyydytetty niin rahaa voitaisiin antaa harkinnan mukaan sosiaaliturvan normistandardiin asti vain niille jotka ovat saamassa oleskeluluvan. Tässäkin on taas erotettava visusti pakolaisstatuksella tulijat omaksi ryhmäkseen eli oikeuttettu heti oleskelulupaan ja sosiaaliturvaan. Mutta perheenyhdistäminen siinäkin määriteltävä tarkemmin.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

hammerzeit

Quote from: JM-K on 16.04.2010, 10:54:51
En olisi ihan näin varma tästä asiasta.

Totta. "Toivottavasti" olisi ollut parempi sana kuin "varmasti". Oikea rasismi on oikeasti aika mälsää.

QuoteVarmasti totta. Pointtini oli vain se, että mukava nähdä, että maahanmuuttajat itse ovat tuota mieltä mitä ovat. Toisin kuin esimerkiksi poliittiset päättäjämme.

Juu, ymmärsin ja halusin myötäilyni ohella vain tuoda esiin sen, että vaikka nyt menikin nappiin niin kokonaiskuvaa ei silti pitäisi tarkastaella yksittäistapauksien perusteella, koska joku olisi kuitenkin kuvitellut minun tarkoittavan sitä.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

oinas

Hyvin kirjoitettu, Heikki Porkka! Samaa mieltä.

nimetönkeskustelija

Hyvää ja vastuullista tekstiä. Ikävä vaan että tämmöstä politiikkaa ei pysty ajamaa kukaan kantasuomalainen politiikko joutumatta rasistilistalle välittömästi. Onneksi edes ne sopeutuneet maahanmuuttajat yrittävät huudella väliin järjen sanoja. Mutta eihän se mitään auta kun kukkahattutädit kuivaa silmäkulmiaan ja tekee päätöksiä, joiden mukaan kaikki elinkustannukset tietysti maksetaan valden kassasta.

Tietäähän sen kun heti tänne tultuaan TP-hakijat lähetetään vaatekaupoille vinguttamaan kela goldia. Voisihan sitä tosin halvemmalla Uffistakin hakea käytettyjä rättejä. Tuskin on mamujen itsensä vika. Systeemi opettaa heti alusta asti, että raha tulee vastikkeettomasti valtion kassasta.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Hommelitäti

Yusuf on aivan oikeassa. Tukijärjestelmä on liian passivoiva. Lisäksi  valvonnassa on porsaanreikiä. Esimerkiksi kun etuudensaaja lähtee tilapäisesti tai vakituisesti ulkomaille, ilmoitusvelvollisuus tästä maistraattiin ja etuuksienmaksajalle on henkilöllä itsellään. Asia ei välttämättä tule pitkään aikaan tai lainkaan tietoon kelalle. Tuet juoksevat kuitenkin tilille entiseen malliin.

Kertomukset maahanmuuttajista, jotka käyvät kotimaassaan usean kuukauden lomamatkoilla, eivät ole pelkkää urbaanilegendaa. Osa ilmoittaa näistä matkoista, osa ei. Näillä lomamatkoilla voidaan esim. vihkiä nuoria naisia islamin uskon mukaisiin avioliittoihin ja saattaa heitä raskaaksi. Suomeen tullessaan ovat sitten viimeistään 9 kk kuluttua yksinhuoltajia. Toisaalta vanhemmat voivat lähettää lapsiaan vanhaan kotimaahansa esikouluun, mutta eivät ilmoita kuitenkaan kelaan ja lapsilisät jatkavat perusteettomasti maksuaan.
Kun työttömyysajan ilmoitus on mahdollista täyttää sähköisesti, kukaan ei tiedä missä päin maailmaa henkilö ilmoitustaan tekee. Työkkärissä tai kelassa kun ei tarvitse joka viikko käydä näyttämässä naamaansa.
Kulttuurin rikastaminen on kallista puuhaa.