News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-03-25 Norja: Kolaritilastot ja maahanmuuttajamiehet

Started by rähmis, 26.03.2010, 08:37:30

Previous topic - Next topic

rähmis

Norjassa on tehty hieman etnistä profilointia ja tultu johtopäätökseen, jonka mukaan joidenkin maahanmuuttajaryhmien miehet ovat yli kaksi kertaa kantaväestöä useammin osallisina liikenneonnettomuuksissa. Suurin yliedustus on Lähi-Idästä ja Afrikasta saapuneilla.

(http://media.aftenposten.no/archive/01236/ulykkestall2_1236780x.jpg)

Tiehallitus sortuu halpahintaiseen populismiin esittäessään toiveen joidenkin kansanryhmien laittamisesta uudelleen autokouluun.

Aftenposten

Suvaitsija

Inssitädit ovat tainneet harrastaa hieman positiivista syrjintää. Eihän ukaan sitä älämölöä ja rasismointia jaksaisikaan, jos juuri meidän pikkuinen Ahmed Abdullah ei ajokokeesta ykkösellä selviäisikään.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Ernst

Quote from: Suvaitsija on 26.03.2010, 10:39:27
Inssitädit ovat tainneet harrastaa hieman positiivista syrjintää. Eihän ukaan sitä älämölöä ja rasismointia jaksaisikaan, jos juuri meidän pikkuinen Ahmed Abdullah ei ajokokeesta ykkösellä selviäisikään.

Tulkin kanssa teoriakokeeseen... ajokortillisen tulkin kanssa...
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Antero Nuiva


Esimiehenä eräässä monikulttuurisessa yrityksessä työskentelevä tuttuni kertoi tietyllä aikavälillä tapahtuneista työtapaturmista olevan n 90% erään Afrikan maan miehille sattunut. Tämä kertoo aika välinpitämättömästä asenteesta sääntöjä ja turvallisuusmääräyksiä kohtaan. En yhtään ihmettele, jos samankaltaisista kulttuureista tulevat tyypit tunaroivat liikenteessäkin.
Jos propellihattua alkaa himottamaan, niin aihanan se voi vetää nuivat.

dothefake

Quote from: M on 26.03.2010, 10:40:50
Quote from: Suvaitsija on 26.03.2010, 10:39:27
Inssitädit ovat tainneet harrastaa hieman positiivista syrjintää. Eihän ukaan sitä älämölöä ja rasismointia jaksaisikaan, jos juuri meidän pikkuinen Ahmed Abdullah ei ajokokeesta ykkösellä selviäisikään.

Tulkin kanssa teoriakokeeseen... ajokortillisen tulkin kanssa...

Myös ajokokeen voisi ajaa tulkki, hän ikäänkuin tulkkaisi afrikkalaisen
ajotyylin norjalaiseksi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Eino P. Keravalta

Hassu juttu: arvasin heti, ketkä siellä kolaritilastojen kärjessä kekkuloivat. Ja oikeaan osuin!

Oliko tuo oikeaan osunut arvaukseni nyt sitten rasismia vai viisautta? Vaiko peräti molempia?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

KTM

Quote from: Antero Nuiva on 26.03.2010, 10:53:09
Esimiehenä eräässä monikulttuurisessa yrityksessä työskentelevä tuttuni kertoi tietyllä aikavälillä tapahtuneista työtapaturmista olevan n 90% erään Afrikan maan miehille sattunut. Tämä kertoo aika välinpitämättömästä asenteesta sääntöjä ja turvallisuusmääräyksiä kohtaan. En yhtään ihmettele, jos samankaltaisista kulttuureista tulevat tyypit tunaroivat liikenteessäkin.

Ja nämä sitten pitävät Helsingin seudun joukkoliikenteen pyörimässä?

No, onneksi sentään päivää osaavat sanoa ja valita hyvää musiikkia.

Mika.H

Seuraavalle "bussikuskihöpöttäjälle" täytyypi kertoa tuo juttu.

Olisi muuten erittäin rasistista edes luulla, että Suomen (lue maailman!) Parhain Autokoulukin olisi jo vaikuttanut muualle maailmaan.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

pelle12

Quote from: Antero Nuiva on 26.03.2010, 10:53:09

Esimiehenä eräässä monikulttuurisessa yrityksessä työskentelevä tuttuni kertoi tietyllä aikavälillä tapahtuneista työtapaturmista olevan n 90% erään Afrikan maan miehille sattunut. Tämä kertoo aika välinpitämättömästä asenteesta sääntöjä ja turvallisuusmääräyksiä kohtaan. En yhtään ihmettele, jos samankaltaisista kulttuureista tulevat tyypit tunaroivat liikenteessäkin.
Eläköön erilaiset turvallisuuskulttuurit! Pipoa hieman löysemmälle, nuivat. Erilaisuudessa on rikkaus.

Tommi Korhonen

Kyse ei tietenkään ole rodusta, vaan kulttuurilla on myös näppinsä pelissä. Jollain rodullisella ärsyke-vasteella voi olla tekemistä, mutta uskon enemmän kyseen olevan paikallisesta ajokulttuurista, tai sitten länsikulttuurin ja kotikulttuurin arvostuseroista.

Saudi-Arabiassa oli aivan käsittämätöntä ajokulttuuri. Siellä ilmeisesti autojen yleistyttyä n. 70-luvulla annettiin (vanhemmille?) aikuisille kortti anomuksesta. Ja vieläkin ajotapa oli täysin käsittämätöntä: jotkut käyttivät katkoviivaa sopivana ohjaavana viivana, kaistoilla seilattiin miten sattui, turvavälin jättäminen oli heikkoutta: maantienopeuksissa >10m väli oli TAKUU siitä että joku jonosta ohittaa siihen. Risteyksissä sivuttaiset välit olivat tyhmyyttä ja niihin ajettiin ihan normaalina tapana: nelikaistaisessa risteyksessä oli käytännössä aina n. yhdeksän autoa rinnakkain.

Ja en valehtele tai liioittele YHTÄÄN. Siellä ajaminen oli todella riemukasta, varsinkin kun tiesi että mahdollisessa onnettomuustapauksessa ulkomaalainen ja vääräuskoinen on oletusarvoisesti syyllinen. (Tämä myös lähetystön epävirallisena ohjeena).

Suurinta huumoria osoitti se ison maasturin omistaja joka sitten tuosta "yhdeksän jonon nelikaistaisesta" risteyksestä pisti KESKIMMÄISESTÄ jonosta vilkun oikealle ja alkoi kääntyä niiden neljän muun jonon LÄVITSE oikealle... Ja tämä siis oli päivittäistä ja normaalia. Maantiet olivat isoja (öljyrahalla) ja tosiaan toiset ajoivat katkoviivaa pitkin, jotkut kaistallaan, jotkut käyttivät kaiken tilan omiin linjoihinsa jne. Vilkun käyttö oli melko tuntematonta, ja länskärin piti koko ajan tarkkailla jos joku valuu päälle mistä tahansa suunnasta ja olla valmiina väistämään.
Jätteet toki heitettiin autosta suoraan, mm. voileipiä tuulilasiin saaneena. (eikä se voinut olla rasismia koska oli sen verran pimeätä jonossa ajaessa ettei meitä todnäk olisi tunnistettu) Okei, tämä viimeinen oli yksittäistapaus, enkä voi sillä sanoa että tuota tehtiin ihan koko aikaa, vaikka teiden pientareet aika räävittömiä olivatkin.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Ernst

Entinen esimieheni totesi aina kun näki liikenteessä holtitonta tai vaarallista ajamista, että tuossa on taas todiste siitä, että suomalainen on siirtynyt suoraan puusta auton rattiin. Norjalaiset tuovat tähän perspektiiviä  :) Otan tietoisen riskin ja kirjoitan tähän, että Norjan tilastojen mukaan se on lähi-itämaaalainen tai afro, joka siirtyi suoraan puusta rattiin.

Nettivinkkiin pääsee tästä!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

HDRisto

Rasistisista vuodenajoista rasistisin "talvi" on ehdottomasti kiellettävä!.
Eihän hiekkadyynien kasvatti voi millään ymmärtää jään liukkauden ja lumisten olosuhteiden päälle.

Ja mitä Saudien ajeluun tulee: perille päästään jos Allah suo. Mitäs sitä turhaan kiukuttelemaan ylipäällikön mieleen juolahtavia onnettomuuksia vastaan

Tommi Korhonen

Quote from: HDRisto on 26.03.2010, 16:41:56
Ja mitä Saudien ajeluun tulee: perille päästään jos Allah suo. Mitäs sitä turhaan kiukuttelemaan ylipäällikön mieleen juolahtavia onnettomuuksia vastaan

Totta! Tästä mekin päättelimme sen ajotavan johtuvan. Erityisesti sokoissa mutkissa tai yöllä ajaessa.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Buugi

Onko rasistista nostaa tämän seurauksena vain näitten ryhmien vakuutusmaksuja? Vai pitääkö vhm:n maksaa taas enemmän ilman syytä?

Turkulaine

Onneksi meillä voidaan välttää muualla tehdyt ajovirheet.

Liikennerikokset, Somalian kansalaiset (v. 2008 lopussa 4919 henkeä)

1997   137
1998   112
1999   96
2000   103
2001   114
2002   83
2003   152
2004   143
2005   153
2006   163
2007   184
2008   172

Irakin kansalaiset (v. 2008 lopussa 3238 henkeä)

1997   109
1998   139
1999   172
2000   175
2001   252
2002   228
2003   278
2004   308
2005   330
2006   359
2007   384
2008   337

Turkin kansalaiset (v. 2008 lopussa 3429 henkeä)

1997   264
1998   300
1999   300
2000   282
2001   267
2002   302
2003   319
2004   319
2005   437
2006   424
2007   449
2008   497
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Tommi Korhonen

Quote from: Buugi on 26.03.2010, 18:00:33
Onko rasistista nostaa tämän seurauksena vain näitten ryhmien vakuutusmaksuja? Vai pitääkö vhm:n maksaa taas enemmän ilman syytä?
Eivätkös esim pääkaupunkiseudulla (paljon liikennettä) asuvat nuoret (tyhmiä) miehet (tyhmänrohkeita) jo nyt joudu maksamaan enemmän? Ainakin vakuutuslaskureissakin noita juttuja kysytään. Olisiko siihen iso asia lisätä vielä syrjiviä kriteereitä.

Nuo tilastot on hassuja. Somaleiden määrä on vissiin kasvanut tuona aikana? Mutta onnettomuudet eivät? Ja onko muilla onnettomuusmäärää kasvaneilla väestönkasvu ollut suhteessa?

Itse en noista kyllä osaisi vielä tulkita mitään.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

jupeli

"
Ja en valehtele tai liioittele YHTÄÄN. Siellä ajaminen oli todella riemukasta, varsinkin kun tiesi että mahdollisessa onnettomuustapauksessa ulkomaalainen ja vääräuskoinen on oletusarvoisesti syyllinen. (Tämä myös lähetystön epävirallisena ohjeena)."
Kyllä se Joonatan noin menee kuten kirjoitit. Olin aikoinani muutamia aikoja Saudeissa. Liikenteeseen piti vain tottua eli mennä vauhdilla mukana. Käsimerkkien viuhtomiset avoimista ikkunoista (molemmista ikkunoista, jos oli kaveri mukana) toimivat paljon paremmin kuin vilkut ja olivat itseasiassa välttämättömät.

Oli hyvä oppia nopeasti "es fii" = mitä nyt? Ja "kullu kuis" = kaikki hyvin.

Oletusarvona oli se, että jos et olisi tähän maahan tullut, niin kyseistä onnettomuutta ei olisi sattunut.

Niihin aikoihin sai siellä ajokortin, kun osasi peruuttaa aavikolla.


Turkulaine

Quote from: Joonatan on 26.03.2010, 18:40:41
Nuo tilastot on hassuja. Somaleiden määrä on vissiin kasvanut tuona aikana? Mutta onnettomuudet eivät? Ja onko muilla onnettomuusmäärää kasvaneilla väestönkasvu ollut suhteessa?

Itse en noista kyllä osaisi vielä tulkita mitään.

Somalien määrä ei ole merkittävästi kasvanut, sillä heille annetaan paljon kansalaisuuksia sitä mukaa kuin uusia tulee. Tuolloin suomessa asuvista n. 11 000 somalista vain 4919 ei ollut vielä Suomen kansalaisia.

Ylläolevia populaatioita vastaavissa suomalaispopulaatioissa (Vimpeli, Vihanti, Taipalsaari) liikennerikoksia kirjataan 50-120 vuodessa. Asiat eivät ole yhteismitallisia, mutta sen verran tilastoista voi päätellä, että ulkomaalaiset sössivät liikenteessä ja paljon.

Selvitän vielä vertailuluvut.

Enpäs selvitä ainakaan kaupunkien osalta. En pysty selvittämään tilastokeskuksesta paljonko minkäkin kaupungin alueella asuu tiettyjen maiden kansalaisia.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Olisi hyvin mielenkiintoista nähdä, kun mokuttaja selittelisi tätä tilastopoikkeamaa. Kun ei vissiin voi rasismiin vedota tällä kertaa? Vai onko muut autoilijat autoilleet rasistisesti ja sen takia mamut kolaroi minkä kerkeää?

suomelle

Quote from: Turkulaine on 26.03.2010, 18:04:49
Onneksi meillä voidaan välttää muualla tehdyt ajovirheet.

Liikennerikokset, Somalian kansalaiset (v. 2008 lopussa 4919 henkeä)

Kun on tuota kaljaa taas tullut vedettyä suomalaiseen malliin (kuten kaikki jo tietävätkin), niin en ole varma siitä, saanko tuon laskettua oikein prosentteina. Voisitko Turkulaine vähän avittaa?

mod: oops, olikos se jo jossain, pitää tarkistaa..

Kimmo Pirkkala

Quote from: Buugi on 26.03.2010, 18:00:33
Onko rasistista nostaa tämän seurauksena vain näitten ryhmien vakuutusmaksuja?

Jaa-a. Siinäpä kysymys homma-älymystölle. Mielestäni ei ole syrjintää, jos jollain ihmisryhmällä maksatetaan viiteryhmänsä riskien mukaiset vakuutusmaksut, sehän on vain oikeudenmukaista. Ei vakuutusmaksuissa nähdä syrjintänä luokittelua iän, sukupuolen tai asuinpaikankaan mukaan, joten miksi etninen tausta olisi poikkeus?

suomelle

Quote from: Turkulaine on 26.03.2010, 19:01:03
Enpäs selvitä ainakaan kaupunkien osalta. En pysty selvittämään tilastokeskuksesta paljonko minkäkin kaupungin alueella asuu tiettyjen maiden kansalaisia.

Ok, kaiken kaikkiaan on melko selvää, ettei kamelin ajamista 'rannattomalla aavikolla' voi verrata auton ajamiseen kaupunkiliikenteessä, tai yleensäkään missään. Tietenkin asiaan voi vaikuttaa jollakin tavalla helpottavan positiivisesti se, että Valte maksaa sen ajokortin.

Kari Kinnunen

Quote from: Eino P. Keravalta on 26.03.2010, 11:09:06
Hassu juttu: arvasin heti, ketkä siellä kolaritilastojen kärjessä kekkuloivat. Ja oikeaan osuin!

Oliko tuo oikeaan osunut arvaukseni nyt sitten rasismia vai viisautta? Vaiko peräti molempia?

Jostakin syystä ammatikseni autoa ajavana tuo Norjalaisten tulos ei millään tavoin yllätä. Vaimoni joka myöskin on ammattikuljettaja henkilöliikenteessä ei millään tavoin koe Norjalaisten tutkimusta yllättävänä.

Pikemminkin omia havaintoja tukevana aineistona.

rankka

Espoossa piti käydä sanomassa erääseen kansanryhmään kuuluvalle useampaan kertaan ettei aja pihaan kun oli niin pelottavan näköistä ja lapsia pihalla. Ihmettelin myös miten auton sai pakitettua puolentoista autonmitan matkalla lumipenkkaan täysin jumiin. Siinä kun olisi pakittanut suoraan koskematta rattiin niin olisi mennyt hyvin. No, ei mennyt hyvin.
Otin tapauksesta pari kuvaakin omaksi iloksi.

Sama jannu ajoi taksia ja poliisikin sitä etsi, en tiedä että ajotaitojenko takia etsivät, vai liittyikö erääseen taksirikastumiseen ...

control

Mielestäni ajokortti pitäisi voida kuitata sillä, että on ollut lähtömaassa lupa kuljettaa kamelia. Eihän tässä nyt mitään rasisteja sentään olla. Täytyy muistaa ihmisoikeudet ja positiivinen erityiskohtelu niin homma toimii.

CaptainNuiva

Olen onnistunut saamaan käsiini videota tulevaisuudesta, koskien
Helsingin liikennettä:
http://www.youtube.com/watch?v=ZNMyL6vPp9k&NR=1
Tosin tästä puuttuu vielä lumi....
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Ur-ho-man

Ette te tietenkään voi verrata keskenään yhden etnisen ryhmän (esim. somalit) ja yhden paikkakunnan liikennerikosmääriä, vaikka otoksen koko olisikin suunnilleen sama henkilömääräisesti.

Ihan lonkalta voi heittää että esim. ajo-olosuhteet ovat näillä otoksilla täysin erilaiset. Vimpelissä on teitä joilla ei 10 kilometrin aikana kohtaa välttämättä yhtäkään ihmistä, suurin onnettomuusriski lienee kelirikko, hirvi tai tylsistymisestä johtuva rattiin nukahtaminen. Somalikuskeista takuulla leijonan osa ajaa pääkapunkiseudulla missä olettaisin tapahtuvan myös enemmän onnettomuuksia (tämä asia pitäisi tarkistaa mutta en nyt jaksa). Lisäksi somalikuskeista suurin osa lienee nuorehkoja miehiä, joilla on riskialttiimpi ajotapa myös kantasuomalaisilla. Huomauttaisin että jos nuori somalikuski otta autovakuutuksen, maksaa hän ihan yhtä lailla "nuoren miehen lisää" kuin kantasuomalainenkin.

En kiistä sitä etteikö kulttuurisilla/luonteenpiirteillä olisi onnettomuusriskiin kasvattava vaikutus mutta jos vertailukohdaksi valitaan maaseutupitäjä X, on se yksinkertaisesti "huonoa matematiikkaa". Vastinparina tulisi olla ominaisuuksiltaan vastaavanlainen joukkio kantasuomalaisia. Tätä ennen olisi myös syytä varmistaa somalikuskien mallityyppi.

Kimmo Pirkkala

Minä veikkaan että pk-painotteisuudesta huolimatta somalien riskialttius liikenteessä on perunaneniä pienempi ihan kilometrisuoritteesta johtuen ja siitä että iso osa liikenneonnettomuuksista tapahtuu työmatkaliikenteessä.

Tunkki

Eniten toki rytisee siellä missä on eniten liikennettä, Suomessa suurimman liikenteen alue on pääkaupungin ympäristössä.

Ur-ho-man

Quote from: wekkuli on 28.03.2010, 12:54:05
Minä veikkaan että pk-painotteisuudesta huolimatta somalien riskialttius liikenteessä on perunaneniä pienempi ihan kilometrisuoritteesta johtuen ja siitä että iso osa liikenneonnettomuuksista tapahtuu työmatkaliikenteessä.

Aika paha.  ;D

nimetönkeskustelija

No mutta näistähän tulee hyviä bussikuskeja pääkaupunkiseudun kuskipulaa helpottamaan.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Kimmo Pirkkala

Vakuuttamisessahan on kyse riskien jakamisesta ja ongelmaksi mielestäni nousee se, että jos vakuuttamisessa määritellään ryhmäjako äärimmäisen pieneksi ja riski sen sisällä lasketaan absoluuttisen tarkasti, menettää vakuuttaminen merkityksensä. Toisin sanoen, jos ryhmä on mahdollisimman pieni, niin sehän tarkoittaa yhtä ihmistä => tällaisessa tilanteessa et jaa riskiäsi muiden kanssa vaan säästät tahi maksat velaksi perästä päin itse aiheuttamasi vahingot.

Ainoastaan sellaiset henkilöt, jotka ovat selvästi riskialttiimpia kuin muut (mutta vakuutusyhtiö ei rankaise siitä) hyötyvät oman materiaalisen omaisuutensa vakuuttamisesta liikenteessä. Muiden kannattaisi säästää kaskomaksun verran itse rahaa johonkin ja ottaa sieltä vahingon sattuessa. Lopputulos olisi nätisti voitollinen pidemmän päälle.

CaptainNuiva

Quote from: Ur-ho-man on 28.03.2010, 12:23:37
Lisäksi somalikuskeista suurin osa lienee nuorehkoja miehiä, joilla on riskialttiimpi ajotapa myös kantasuomalaisilla. Huomauttaisin että jos nuori somalikuski otta autovakuutuksen, maksaa hän ihan yhtä lailla "nuoren miehen lisää" kuin kantasuomalainenkin.

En kiistä sitä etteikö kulttuurisilla/luonteenpiirteillä olisi onnettomuusriskiin kasvattava vaikutus mutta jos vertailukohdaksi valitaan maaseutupitäjä X, on se yksinkertaisesti "huonoa matematiikkaa". Vastinparina tulisi olla ominaisuuksiltaan vastaavanlainen joukkio kantasuomalaisia. Tätä ennen olisi myös syytä varmistaa somalikuskien mallityyppi.


Kulttuurisilla piirteillä on vaikutusta.
Kun auto lähtee lapasesta niin syy on mielestään lähes poikkeuksetta toisaalla, ihan kuin monessa muussakin asiassa, omaa töpeksintää ei tunnusteta koska kasvot menee ja päälle rasismi...Epäilen että jokusia rasistisia kolareita on tullutkin :P

Toki tämä osaltaan koskee myös joitakin tuikea-ilmeisiä nuoria han-miehiä vanhoissa bemuissaan jotka mielestään pystyvät rikkomaan fysiikan lakeja mutta noin yleisesti ottaen kulttuurimme ei suosi jatkuvia selittelyjä muiden tekemistä ja aiheuttamista kolareista.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Turkulaine

Quote from: Ur-ho-man on 28.03.2010, 12:23:37
En kiistä sitä etteikö kulttuurisilla/luonteenpiirteillä olisi onnettomuusriskiin kasvattava vaikutus mutta jos vertailukohdaksi valitaan maaseutupitäjä X, on se yksinkertaisesti "huonoa matematiikkaa".

Kuten tuossa yritin sanoa, asiat eivät ole yhteismitalliset ja siksi yritin selvittää tilannetta kaupunkien osalta.

Lisäksi suurempi erottava tekijä kuin ajamisympäristö kaupungin ja maaseudun välillä on poliisien tiheys. Mitään merkintää liikennerikoksesta ei tule ellei poliisi saa asiasta vihiä.

Kuitenkin, luvut ovat tiettyjen väestönosien kohdalla niin suuria, että joko he ajavat huonosti tai he ajavat paljon enemmän suhteessa kantaväestöön. Voihan sitä toki uskotella itselleen, että viisi kuusi kertaa suuremmat liikennerikosmäärät johtuvat siitä, että lähes yksinomaan suurissa kaupungeissa julkisen liikenteen parissa asuvat, vähävaraiset turvapaikanhakijat autoilevat monenkertaisesti keskivertovirtaseen verrattuna. Ja että ne samat luonteen ominaisuudet, jotka saavat mussukat syyllistymään ryöstöihin, pahoinpitelyihin, varkauksiin ja seksuaalirikoksiin valtavissa määrin eivät lisää riskiä liikenteessä.

Keksin juuri yhden tavan vertailla ulkomaalaisia suomalaisiin luotettavammin. Palaan asiaan jos homma pelittää.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Ur-ho-man

Quote from: Turkulaine on 28.03.2010, 16:23:37


Keksin juuri yhden tavan vertailla ulkomaalaisia suomalaisiin luotettavammin. Palaan asiaan jos homma pelittää.

Jäämme odottelemaan mielenkiinnolla tulosta.

Turkulaine

No niin, tämäkään ei ole täydellinen vertailu, mutta parempi. Valitsin neljä sellaista kaupunkia joissa ei asu kovin suurta määrää ulkomaalaisia ja jotka eivät ole samassa mielessä ulkopaikkakuntalaisten suosiossa työ- tai läpikulkumatkailun osalta kuin Helsinki. Oletettavasti mm. Helsingissä on paljon muiden kuntien väkeä autoilemassa ja syyllistymässä liikennerikoksiin. Näissä kaupungeissa on myös poliisi valvomassa. Allaolevissa luvuissa vain Suomen kansalaisten tekemät liikennerikokset.

Porissa tehtiin vuonna 2008 0,036 liikennerikosta per perse per vuosi.

Porvoossa tehtiin vuonna 2008 0,035 liikennerikosta per perse per vuosi.

Hämeenlinnassa tehtiin vuonna 2008 0,020 liikennerikosta per perse per vuosi.

Rovaniemellä tehtiin vuonna 2008 0,025 liikennerikosta per perse per vuosi.

Näistä voitaneen päätellä, että suomalaisessa keskuspoliisiasemallisessa kaupungissa 0,02-0,04 on melko luonnollinen määrä kirjattuja liikennerikoksia.


Seuraavaksi tarkastelemme valtakunnallisella tasolla eräiden muiden maiden kansalaisten liikennerikoksia. Lopuksi keskustelua tuloksista ja vertailun rajoituksista.

Irakin kansalaiset tekivät vuonna 2008 0,145 liikennerikosta per perse per vuosi.

Turkin kansalaiset tekivät vuonna 2008 0,104 liikennerikosta per perse per vuosi.

Vietnamin kansalaiset tekivät vuonna 2008 0,048 liikennerikosta per perse per vuosi.

Entisen Jugoslavian kansalaiset tekivät vuonna 2008 0,043 liikennerikosta per perse per vuosi.

Somalian kansalaiset tekivät vuonna 2008 0,035 liikennerikosta per perse per vuosi.


Huomioita:

- Tarkastelu on todennäköisesti suosiollinen ulkomaalaisille. Näissäkin kaupungeissa käy matkalaisia ja maalaisia törttöilemässä ja rumentamassa tilastoa. Kukaan suomalainen ei käy Irakin kansalaisena ajelemassa tieliikenteessä.

- Entisen Jugoslavian osalta väestötiedot ovat sekavat muuttuneiden olosuhteiden vuoksi, mutta luvut lienevät suuntaa-antavia.

- Viron ja Venäjän osalta tietoja on, mutta ne ovat arvottomia. Molemmista maista on teillämme liikkeellä huomattavia määriä henkilöitä jotka eivät ole kirjoilla Suomessa.

- Somalian kansalaisten osalta rikosluvut ovat suomalaisten luokkaa, mutta tässä on huomioitava kaksi seikkaa. Paljon naisia ja lapsia eikä koko populaatiossa juurikaan työmatkaliikennettä. Turkin ja Irakin osalta tilanne on toinen, eikä vähiten runsaan ravintola- ja elintarvikekauppayrittäjyyden (tavaratoimitukset, kotiinkuljetus) vuoksi.

- Tarkasteluaineistossa enimmillään liikennerikoksia oli yli 7 kertaa niin paljon ulkomaalaisryhmässä kuin kaupungissa (Irak vs. Hämeenlinna).


Lopuksi:

Mielestäni ei ole syytä olettaa yhteensattumaksi tai tilastoharhaksi, että osasto Lähi-itä näyttäytyy synkkänä sekä esitettyjen Norjan että Suomen tilastojen osalta.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma