News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-03-21 HS MINÄ RAKASTAN J H-a: "Lapset opettavat suvaitsevaisuutta"

Started by skrabb, 21.03.2010, 06:52:48

Previous topic - Next topic

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Kareliana-55 on 22.03.2010, 11:06:59Kyky rakastaa, vieläpä pyyteettömästi, on monelle korkea ilon aihe.

Missä esiintyy pyyteetöntä rakkautta? Ainakaan äidin rakkaus lastaan kohtaan ei ole pyyteetöntä, sillä äiti odottaa hyötyvänsä siitä lapsesta tämän täysi-ikäistyttyä. Siihen astihan se on usein varmasti aivan helvetin rasittava.

MX

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 22.03.2010, 11:05:46
Onko ihan tosissaan tappaminen suurin hirmuteko, jonka pystytte kuvittelemaan? Jos näin, niin mielestäni aika surkea mielikuvitus teillä. Itselleni tulee ainakin helposti mieleen paljon suurempiakin hirmutekoja, kuten vaikkapa miljoonien ihmisten systemaattinen kiduttaminen tai seksuaalinen hyväksikäyttäminen.

Kerrotko miten linkität tuollaisen hirmuteon omien lastesi rakastamiseen ja suojelemiseen?

pelle12

Quote from: Green on 21.03.2010, 22:06:22
Kiitos, Jussi. Todella kaunis ja sympaattinen kirjoitus. Itse olen vanha mies, minulla on kolme jo aikuista lasta, ja tarkastelen elämää "taaksepäin". Oma kokemukseni on, että se aika, kun lapset olivat sinun lastesi ikäisiä, ja vähän isompiakin, oli hienointa ja antoisinta aikaa elämässä. Jos sitä ei olisi kokenut, elämä olisi jäänyt vajaaksi.
Kun katselee noita pieniä, suloisia olentoja, tulee halu toimia niin, että heilläkin aikuisina olisi hyvä elää Suomessa. Minä näen ainakin kolme suurta vaaratekijää: luonnonvarojen ryöstökulutus, ilmastonmuutos ja hallitsematon maahanmuutto. Näistä viimeinen laukeaa ilmeisesti ensin.
Jos tarkastellaan, millainen on Helsinki (ja muutkin suuret kaupungit Suomessa) 30-40 vuoden kuluttua, kun sinun lapsesi ovat aikuisia, antaa hyvää johtoa Länsi-Euroopan tilanteen tarkastelu. Jo nyt on Lontoon kantakaupungissa kolmannes väestöstä maahanmuuttajataustaisia, Rotterdamissa heillä on enemmistö. Kööpenhaminassa joka viides, Pariisissa joka kolmas ja Lontoossa joka toinen lapsi syntyy maahanmuuttajaperheeseen. Brysselissä 57 % lapsista syntyy muslimiperheeseen. Yleisimmät nimet poikalapsilla ovat Mohammed, Adam, Ayoub ja Mehdi. Puolet Saksan turkkilaisista ja 60 % Britannian pakistanilaisista ja bangladeshiläisistä hakee itselleen vaimon entisestä kotimaasta. Nämä luvut ovat Christoffer Caldwellin erinomaisesta, viime vuonna ilmestyneestä kirjasta "Reflections on the Revolution in Europe".  
Tämä on meilläkin odotettavissa. Kertoihan Vanhanen viimeksi tänään, että koko hallitus seisoo Thorsin maahanmuuttopolitiikan takana. Ja Jussi Pajunen on todennut, että vuonna 2025 joka neljäs helsinkiläinen on maahanmuuttajataustainen. Eikä se tietenkään siihen lopu. Olennainen kysymys on se, haluammeko me jättää lapsillemme samanlaisen Suomen kuin mihin useat Länsi-Euroopan maat ovat peruuttamattomasti kulkemassa.
Tuosta kirjoituksestasi tuli mieleen: Nämä kaikkihan ovat EU-kansalaisia. Hehän voivat muuttaa Suomeen aivan kuin ko.maiden kantisvanhemmistakin syntyneet. Olemme siis jo nyt EU-jäseninä kaulaa myöten suossa. Muu Eurooppa on siis pedannut Suomelle jälleen vuotteen valmiiksi, teimmepä mitä tahansa, joten onko muita vaihtoehtoja kuin EU:sta eroaminen tai uimaan oppiminen?

MX

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 22.03.2010, 11:13:57
Missä esiintyy pyyteetöntä rakkautta? Ainakaan äidin rakkaus lastaan kohtaan ei ole pyyteetöntä, sillä äiti odottaa hyötyvänsä siitä lapsesta tämän täysi-ikäistyttyä. Siihen astihan se on usein varmasti aivan helvetin rasittava.

Jos äiti antaa henkensä pelastaakseen lapsensa niin miten äiti hyötyy tästä?

ikki

Quote from: MX on 22.03.2010, 11:17:03

geenit ovat jo siirtyneet lapsiin, ja siten vain niiden hengissä jäämisellä on mitään arvoa äidille.

Kimmo Pirkkala

Tunne-elämä lienee aika hedelmätön alusta väittelylle. Jos minä väitän rakastavani lapsiani täysin pyyteettömästi, et sinä sitä pysty mitenkään kiistämään, enkä minä mitenkään sitä todistamaan. Näin kuitenkin itse koen ja uskon että näkemykseni tässä asiassa on asiantuntevampi kuin sinun näkemyksesi.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: wekkuli on 22.03.2010, 11:20:20Jos minä väitän rakastavani lapsiani täysin pyyteettömästi, et sinä sitä pysty mitenkään kiistämään

Jos rakkautesi on pyyteetöntä, niin silloinhan et loogisesti voi myöskään vaatia heiltä mitään. Sinulle on siis aivan sama, menevätkö he kortistoon, amiston autonrassauslinjalle vai lääkikseen. Lastesi kannaltahan tuo on hieno asia, sillä heidän ei tarvitse stressata asioista kuten niiden, joiden vanhemmilla on erilaisia pyyteitä lapsiaan kohtaan.

MX

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 22.03.2010, 11:23:21
Quote from: wekkuli on 22.03.2010, 11:20:20Jos minä väitän rakastavani lapsiani täysin pyyteettömästi, et sinä sitä pysty mitenkään kiistämään

Jos rakkautesi on pyyteetöntä, niin silloinhan et loogisesti voi myöskään vaatia heiltä mitään.

Miksei voisi? Ei niiden vaatimusten täyttäminen ole edellytys rakkaudelle. Itseasiassa väitän, että lapsille asetettavat vaatimukset ovat seurauksia rakkaudesta eikä päinvastoin.

Eino P. Keravalta

"Lapset opettavat suvaitsevaisuutta"

Eihän se noin ole. Lapset opettavat nimenomaan suvaitsemattomuutta. Lasten saamisen jälkeen ihminen ei enää halua suvaita eli sietää yhteiskunnan haitallisia epäkohtia, kuten monikulttuurisuutta, vaan haluaa lapsilleen turvallisen elinympäristön. Vanhasta bilehileestä tulee poliisin ystävä ja kannattaja. Vanhemmaksi päässyt ei enää suvaitse metelöintiä, autolla kaahausta, puistojuopottelua, irtosuhteita, etnistä värinää, myöhään valvomista, seksiä tihkuvia mainoksia, alkoholin helppoa saatavuutta tai kannabiksen vapauttamista.

Lapset opettavat ennenkaikkea suvaitsemattomuutta. Ja niin tulee ollakin. Ei lasten vanhempien tulekaan suvaita kaikkea, vaan suojella lapsiaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

MX

Quote from: ikki on 22.03.2010, 11:18:41
Quote from: MX on 22.03.2010, 11:17:03
geenit ovat jo siirtyneet lapsiin, ja siten vain niiden hengissä jäämisellä on mitään arvoa äidille.

Sinun mielestäsi lasten tekeminen ja hoitaminen on vaistonvaraista käyttäytymistä eikä siihen liity tunteet millään tavalla?

Entä jos lapsi on ottolapsi?

Jussi Halla-aho

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.03.2010, 11:32:59
"Lapset opettavat suvaitsevaisuutta"

Eihän se noin ole. Lapset opettavat nimenomaan suvaitsemattomuutta. Lasten saamisen jälkeen ihminen ei enää halua suvaita eli sietää yhteiskunnan haitallisia epäkohtia, kuten monikulttuurisuutta, vaan haluaa lapsilleen turvallisen elinympäristön. Vanhasta bilehileestä tulee poliisin ystävä ja kannattaja. Vanhemmaksi päässyt ei enää suvaitse metelöintiä, autolla kaahausta, puistojuopottelua, irtosuhteita, etnistä värinää, myöhään valvomista, seksiä tihkuvia mainoksia, alkoholin helppoa saatavuutta tai kannabiksen vapauttamista.

Lapset opettavat ennenkaikkea suvaitsemattomuutta. Ja niin tulee ollakin. Ei lasten vanhempien tulekaan suvaita kaikkea, vaan suojella lapsiaan.

Huomautan, että otsikko ja ingressi ovat toimittajan valitsemia.

Tämä onkin aika mielenkiintoinen juttu. Toimittaja Ilkka Ahtiainen, joka kirjoituksen tilasi, lähetti minulle luettavaksi ja hyväksyttäväksi version, jossa oli otsikkona:

QuoteLapset kertovat minulle paikkani maailmankaikkeudessa

Ingressitekstiksi oli valittu:

Quote"Täydellinen vanhemmuus on paitsi mahdotonta myös tarpeetonta", kirjoittaa kunnallispoliitikko Jussi Halla-aho.

Tällaisen version olin siis hyväksynyt julkaistavaksi. Minulle tuli sunnuntaina yllätyksenä, että Ahtiainen oli jälkikäteen omavaltaisesti ja minulle ilmoittamatta tehnyt muutoksia juttuun.

On tietysti selvä asia, että uudella otsikoinnilla ja ingressoinnilla haettiin konfliktia, raflaavuutta ja muuta sellaista. Lähetin Ahtiaiselle huomautuksen, mutta en ole saanut vastausta.
"Aloitan perinteiseen tapaan haukkumalla edustaja Halla-ahon toimintaa, koska hän ottaa sen aina henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja tekee minuun henkilökohtaisesti kohdistetun vastahyökkäyksen, joka hivelee sairasta egoani."

- nimim. sivullinen.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.03.2010, 11:32:59Vanhemmaksi päässyt ei enää suvaitse metelöintiä, autolla kaahausta, puistojuopottelua, irtosuhteita, etnistä värinää, myöhään valvomista, seksiä tihkuvia mainoksia, alkoholin helppoa saatavuutta tai kannabiksen vapauttamista.

Itse kyllä tunnen ihan puistojuopottelevia ja pilveä polttelevia vanhempiakin, ja varmasti siltojen allakin asustaa Suomessa monta isää. Myöskin irtosuhteita harrastaa moni isä varmasti ihan mielellään, menestyneillä miehillä tähän toki on paljon enemmän tilaisuuksia kuin tavallisella tallaajalla, tästä esimerkkinä vaikkapa Tiger Woods.

am

Voisiko sana hirmuteko olla ongelman lähteenä? Suurin osa ihmisistä olisi varmaan valmis suojelemaan lastansa tarpeen tullen lähes keinolla millä hyvänsä, eli käyttäen ns. oikeutettua väkivaltaa. Tuota ei kuitenkaan kai luokiteltaisi hirmuteoksi?

Jussi Halla-aho

Quote from: am on 22.03.2010, 11:40:32
Voisiko sana hirmuteko olla ongelman lähteenä? Suurin osa ihmisistä olisi varmaan valmis suojelemaan lastansa tarpeen tullen lähes keinolla millä hyvänsä, eli käyttäen ns. oikeutettua väkivaltaa. Tuota ei kuitenkaan kai luokiteltaisi hirmuteoksi?

Sanoisin, että ongelman lähteenä on se, kuka tekstin on kirjoittanut.
"Aloitan perinteiseen tapaan haukkumalla edustaja Halla-ahon toimintaa, koska hän ottaa sen aina henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja tekee minuun henkilökohtaisesti kohdistetun vastahyökkäyksen, joka hivelee sairasta egoani."

- nimim. sivullinen.

Eino P. Keravalta

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 22.03.2010, 11:39:08
Quote from: Eino P. Keravalta on 22.03.2010, 11:32:59Vanhemmaksi päässyt ei enää suvaitse metelöintiä, autolla kaahausta, puistojuopottelua, irtosuhteita, etnistä värinää, myöhään valvomista, seksiä tihkuvia mainoksia, alkoholin helppoa saatavuutta tai kannabiksen vapauttamista.

Itse kyllä tunnen ihan puistojuopottelevia ja pilveä polttelevia vanhempiakin, ja varmasti siltojen allakin asustaa Suomessa monta isää. Myöskin irtosuhteita harrastaa moni isä varmasti ihan mielellään, menestyneillä miehillä tähän toki on paljon enemmän tilaisuuksia kuin tavallisella tallaajalla, tästä esimerkkinä vaikkapa Tiger Woods.

Aivan. "Koska joka asiassa löytyy aina vähemmistö tai jokin poikkeus, ei kannata väittää mistään mitään". Näin olen Leikkimielisen pihapelin filosofian ymmärtänyt. Ei lisättävää.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

PaulR

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 22.03.2010, 11:39:08

Hankala kuvioida muunlaista elämää viettäviä.  ;D

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.03.2010, 11:45:57Aivan. "Koska joka asiassa löytyy aina vähemmistö tai jokin poikkeus, ei kannata väittää mistään mitään". Näin olen Leikkimielisen pihapelin filosofian ymmärtänyt. Ei lisättävää.

Mies, joka lapsien saamisen jälkeenkin panee vieraita naisia tilaisuuden tullen ihan mielellään(varsinkin jos kiinnijäämisen riski on olematon), ei varmasti ole poikkeus. Vieraan saamisen vain tekee useimmille ongelmalliseksi ajan ja tilaisuuksien niukkuus.

Enkä oikein ymmärrä, miten esim. ihmisen kannabis-asenteet olennaisesti muuttuisivat lapsien saamisen myötä. Jos on vaikkapa lauantai-iltana viihteellä ja lapset hoidossa, mutta joutuu sunnuntaina taas huolehtimaan lapsista, niin parempi kai se on poltella muutama jointti kuin ottaa viinaa. Ei ole sunnuntaina niin huono olo.

Vai tunnetko Eino ihan oikeasti ihmisiä, joista lapsien saaminen on tehnyt kannabis-vastaisia?

pelle12

Kertoisitko, Jussi, vielä selkokielellä, mitä mieltä olet itse heittämääsi (retoriseen?) kysymykseen: Onko kenelläkään? Luulen, että kannatat yksilönvapautta, eli vastauksesi on: Kyllä, yksilöllä on oikeus valita tyhjä, lapseton elämä. Olenko väärässä?

Jussi Halla-aho

Quote from: pelle12 on 22.03.2010, 11:50:19
Kertoisitko, Jussi, vielä selkokielellä, mitä mieltä olet itse heittämääsi (retoriseen?) kysymykseen: Onko kenelläkään? Luulen, että kannatat yksilönvapautta, eli vastauksesi on: Kyllä, yksilöllä on oikeus valita tyhjä, lapseton elämä. Olenko väärässä?

Ei minulla ole siihen vastausta.

On melko surullista, että nykyään kysymykset tulkitaan heti vastauksiksi. Puhdas pohtiminen ja asioiden pyörittely näyttää olevan kiellettyä.

- nimim. sivullinen.

am

Quote from: Jussi Halla-aho on 22.03.2010, 11:44:32
Quote from: am on 22.03.2010, 11:40:32

Sanoisin, että ongelman lähteenä on se, kuka tekstin on kirjoittanut.

Varmasti niinkin.

Käytänpä nyt tätä tilaisuutta hyväkseni: Itse lääketieteellisestä syystä lapsettomuudesta aiemmin kärsineenä en kokenut kirjoitustasi (tarkemmin sanottuna sen loppua) millään tavoin loukkaavaksi. Olin ymmärtävinäni, että pohdiskelit asiaa omalta kannaltasi - ja sehän noissa "Minä rakastan" -jutuissa on kai pointtinakin.

PaulR

Kerrotaanpa mielenkiintoinen yksityiskohta.

Kysyin 20-vuoden avioliitossa olleelta naiselta kuinka monen vieraan miehen kanssa oli ollut.

...120.

prestionat

Quote from: Jussi Halla-aho on 22.03.2010, 11:44:32Sanoisin, että ongelman lähteenä on se, kuka tekstin on kirjoittanut.
Älä nyt yhden tyhmän sananvalinnan vuoksi uhriudu.

ikuturso

Quote from: prestionat on 22.03.2010, 10:50:59
Quote from: prestionat on 21.03.2010, 09:36:44
QuoteEn voi kuvitella sellaista hirmutekoa, johon en olisi lapseni puolesta valmis, kirjoittaa Jussi Halla-aho
Kohta kyllä joku sanoo, että Jussilla on taas väkivaltafantasioita ja päättelee, että hän on lastensa vuoksi valmis sarja-, joukko- ja kansanmurhiin. Ei hyvä hommalle.
Olen oraakkeli!

Pysy kaukana Saudi-Arabiasta...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Jussi Halla-aho

Quote from: prestionat on 22.03.2010, 11:53:47
Quote from: Jussi Halla-aho on 22.03.2010, 11:44:32Sanoisin, että ongelman lähteenä on se, kuka tekstin on kirjoittanut.

Jos puhut minun sanavalinnastani, en pidä sitä lainkaan tyhmänä. Osa reaktioista on kyllä varsin tyhmiä.

- nimim. sivullinen.

Eino P. Keravalta

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 22.03.2010, 11:49:09
Quote from: Eino P. Keravalta on 22.03.2010, 11:45:57Aivan. "Koska joka asiassa löytyy aina vähemmistö tai jokin poikkeus, ei kannata väittää mistään mitään". Näin olen Leikkimielisen pihapelin filosofian ymmärtänyt. Ei lisättävää.

Mies, joka lapsien saamisen jälkeenkin panee vieraita naisia tilaisuuden tullen ihan mielellään(varsinkin jos kiinnijäämisen riski on olematon), ei varmasti ole poikkeus. Vieraan saamisen vain tekee useimmille ongelmalliseksi ajan ja tilaisuuksien niukkuus.

Enkä oikein ymmärrä, miten esim. ihmisen kannabis-asenteet olennaisesti muuttuisivat lapsien saamisen myötä. Jos on vaikkapa lauantai-iltana viihteellä ja lapset hoidossa, mutta joutuu sunnuntaina taas huolehtimaan lapsista, niin parempi kai se on poltella muutama jointti kuin ottaa viinaa. Ei ole sunnuntaina niin huono olo.

Onhan Sinulla aivan päteviä yksittäisiä huomioita; ei kenestäkään tule pyhimystä lasten saamisen jälkeen, mutta väitän, että valtaosasta muokkaantuu aiempaa konservatiivisempia kun lapsia on saatu. Tietenkin on eri asia se, että ihanteet ja asiat muuttuvat, mutta monesti käytäntö laahaa ihanteiden jäljessä; vanhemmuuteen saapunut ihminen voi asennetasolla arvostaa ydinperhettä ja uskollisuutta, mutta saattaa tilaisuuden tullen mennä pöllyttelemään vieraita lakanoita.

Jouko

Elämä soluu omaa latuaan. Standardielämää ei ole olemassa. On vain elämää ja kuolemaa.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

pelle12

Quote from: Jussi Halla-aho on 22.03.2010, 11:52:53

On melko surullista, että nykyään kysymykset tulkitaan heti vastauksiksi. Puhdas pohtiminen ja asioiden pyörittely näyttää olevan kiellettyä.
Saa pyöritellä, mutta minusta tuo kysymys ei nyt pitäisi olla kauhean vaikea vastattavaksi.

Jussi Halla-aho

Quote from: pelle12 on 22.03.2010, 12:05:46
Quote from: Jussi Halla-aho on 22.03.2010, 11:52:53

Saa pyöritellä, mutta minusta tuo kysymys ei nyt pitäisi olla kauhean vaikea vastattavaksi.

On aika vaikea antaa mielipidettä, ellei ole mielipidettä.

- nimim. sivullinen.

kaivanto

Kirjoitus oli hyvä.

Quote from: Jussi Halla-aho on 22.03.2010, 11:55:24
Quote from: prestionat on 22.03.2010, 11:53:47

Jos puhut minun sanavalinnastani, en pidä sitä lainkaan tyhmänä. Osa reaktioista on kyllä varsin tyhmiä.

Ihan kohta Oikeusministeriön työryhmä alkaa varmaan laatia sallittujen sanojen ja ajatusten listaa. Rasistiksi merkityille annetaan vähän suppeampi lista, ettei vaan mitään sellaista tulisi lausutuksi ääneen, mitä ei saa lausua ääneen. Sota on rakkautta.

prestionat

Ymmärräthän Jussi hyvä nyt itsekin, että hirmutekojen kuvitteleminen rakkausjutussa ruokkii julkisuuskuvaasi?