News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-03-21 HS MINÄ RAKASTAN J H-a: "Lapset opettavat suvaitsevaisuutta"

Started by skrabb, 21.03.2010, 06:52:48

Previous topic - Next topic

Hommelitäti

Quote from: ikuturso on 21.03.2010, 14:08:31

Mietin tuossa loukkaantumisista, että jos ihmisellä on puute tai poikkeavuus, jonka vuoksi jokin asia ei onnistu, tämä usein on oppinut elämään sen asian kanssa, ellei asia ole liian tuore.

Toisaalta voisi ajatella, että tietoisesti lapsettomuuden valinnut pariskunta on enemmän sinut asian ja aiheesta kirjoittelun kanssa kuin pariskunta, joka ei halustaan huolimatta pysty toteuttamaan "velvoitettaan" ja saamaan omaa jälkikasvua.   
Minulla ei ole asiasta omaa kokemusta, mutta voisin hyvin kuvitella lapsettomuuden olevan joillekin niin kipeä ja herkkä asia, että siitä ei välttämättä toivu kokonaan koskaan.   
Kulttuurin rikastaminen on kallista puuhaa.

PaulR

Quote from: M on 21.03.2010, 14:09:06
Kun sitä odottelee, voi hyvin harjoitella...

Hyvä mies. Kokeilen mieluiten tosissaan. Käsi sydämellä.

Auringonvalo

Hienoa.
Haastattelu kertoo että olemme normaalisti tuntevia ja ajattelevia suomalaisia aikuisia - samaistuttavia. Tavallista valtavirtaa, emme netin pikkupiirisiä kummajaisia.
Kiitos Helsingin Sanomat, luottamukseni journalismisi tasapuolisuuten on palautumassa. 

Jussi Halla-aho

Jos pohdin yleisellä tasolla sitä, onko ihmisellä oikeutta valita lapsettomuutta, miten joku voi tulkita tämän sellaisten ihmisten arvostelemiseksi, jotka kärsivät lapsettomuudesta? Onko tahaton lapsettomuus jokin valinta?

Panee todella hiljaiseksi.
"Aloitan perinteiseen tapaan haukkumalla edustaja Halla-ahon toimintaa, koska hän ottaa sen aina henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja tekee minuun henkilökohtaisesti kohdistetun vastahyökkäyksen, joka hivelee sairasta egoani."

- nimim. sivullinen.

Jussi Halla-aho

Quote from: Inna on 21.03.2010, 15:16:05
Mä olen ton Scriptan lukemisen jälkeen vielä enemmän kallellaan VELAn suuntaan kuin ennen ;D.

Mikä on VELA?
"Aloitan perinteiseen tapaan haukkumalla edustaja Halla-ahon toimintaa, koska hän ottaa sen aina henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja tekee minuun henkilökohtaisesti kohdistetun vastahyökkäyksen, joka hivelee sairasta egoani."

- nimim. sivullinen.

Jussi Halla-aho

Quote from: Inna on 21.03.2010, 15:21:06
Quote from: Jussi Halla-aho on 21.03.2010, 15:18:00
Quote from: Inna on 21.03.2010, 15:16:05
Mä olen ton Scriptan lukemisen jälkeen vielä enemmän kallellaan VELAn suuntaan kuin ennen ;D.

Mikä on VELA?

Vapaaehtoinen lapsettomuus.

Tämä nyt ei liity sinuun, mutta yleisesti ottaen minua ihmetyttää eräs epäsymmetria: On sosiaalisesti hyväksyttävää demonisoida lasten saamista erilaisilla eettis-moraalisilla perusteilla (väestöräjähdys, ilmastonmuutos, lapset-pitää-adoptoida-Afrikasta jne). Ihmisten, joilla on lapsia, ei odoteta loukkaantuvan tällaisesta puheesta, eivätkä he käsittääkseni juuri koskaan loukkaannukaan. Minua ainakaan ei heilauta yhtään.

Sen sijaan ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää edes hyvin yleisellä, abstraktilla ja pohtivalla tasolla ottaa puntaroinnin kohteeksi sitä, onko ihmisellä moraalista oikeutta olla lisääntymättä. Se on heti hävytön hyökkäys yksilönvapautta kohtaan.

Enhän minä edes esitä tuossa tekstissä mitään varsinaista mielipidettä, ainoastaan yhden näkövinkkelin, jota olen paljon keskenäni miettinyt.

- nimim. sivullinen.

Eino P. Keravalta

Nyt Inna vain reippaasti lapsia tekemään! Uhanalainen valkoinen väestö tarvitsee vauvoja!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

suomelle

Quote from: Jussi Halla-aho on 21.03.2010, 15:10:59
Jos pohdin yleisellä tasolla sitä, onko ihmisellä oikeutta valita lapsettomuutta, miten joku voi tulkita tämän sellaisten ihmisten arvostelemiseksi, jotka kärsivät lapsettomuudesta? Onko tahaton lapsettomuus jokin valinta?

Panee todella hiljaiseksi.

Esimerkiksi minä halusin vain tuoda julki sen, että asiaa omassa avioliitossani (no2)  kokeneena, olisin jättänyt muutaman sanan sanomatta. Siis minä olisin, mikä ei tarkoita samaa kuin että muidenkin pitäisi niin tehdä.

Jussi Halla-aho

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.03.2010, 15:33:25
Nyt Inna vain reippaasti lapsia tekemään! Uhanalainen valkoinen väestö tarvitsee vauvoja!

Kai tämä oli huumoria?

- nimim. sivullinen.

Eino P. Keravalta

Quote from: Jussi Halla-aho on 21.03.2010, 15:37:06

Kai tämä oli huumoria?

Se oli, jos koet sen huumorina. Tosin taustalla on vakava huoli siitä, että suomalaiset ovat vähitellen katoamassa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.03.2010, 09:18:17
Ihmisessä elää erittäin vahvana halu suojella lastaan

Ei välttämättä. Jos ei sitä lasta ole alun perinkään halunnut, niin tuskinpa sen suojelemisellakaan viitsii päätään hirveästi rassata. Jos se halu suojella omaa lasta olisi automaattisesti niin voimakas, niin tuskinpa esim. vastasyntyneitä vauvoja löytyisi roskiksista.

Quote from: skrabb on 21.03.2010, 06:52:48Jos olisin valinnut toisin, kymmenien, satojen ja tuhansien sukupolvien ketju olisi katkennut minuun.

Tämä oli minusta vähän erikoinen ajatus. Millä lailla olisi valinnut toisin? Olisi valinnut jonkun toisen naisen? Mutta eihän siinä mikään sukupolvien ketju olisi katkennut, se vaan olisi jatkunut erilaisena, ja lasten äiti olisi varmaan hankkinut lapsia jonkun muun miehen kanssa.

Tai jos tuolla tarkoitetaan, että olisi jättänyt käyttämättä tilaisuuden harrastaa suojaamatonta seksiä, niin eihän kukaan mies sillä tavalla toimi.

Minua jäi siis vaivaamaan tuo koko virke: millä tavalla toisin toimimisesta tuossa oikein puhutaan?

Jussi Halla-aho

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.03.2010, 15:40:42

Minua jäi siis vaivaamaan tuo koko virke: millä tavalla toisin toimimisesta tuossa oikein puhutaan?

Jos olisin valinnut lapsettomuuden, se suora ketju, joka on johtanut alkuliemestä suoraan minuun, olisi katkennut.

Ei se oikeasti ollut vaikea virke. Sinulla vain oli halu olla ymmärtämättä sitä.

- nimim. sivullinen.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Jussi Halla-aho on 21.03.2010, 15:44:52
Jos olisin valinnut lapsettomuuden, se suora ketju, joka on johtanut alkuliemestä suoraan minuun, olisi katkennut.

Noi nyt käsittääkseni on sellasia päätöksiä, että niitä tehdessä miehet on yleensä enemmänkin kuunteluoppilaana, eli sikäli hieman kyseenalaista puhua "minun päätöksestäni".

Iloveallpeople

Quote from: Jussi Halla-aho on 21.03.2010, 15:44:52
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.03.2010, 15:40:42

Ei se oikeasti ollut vaikea virke. Sinulla vain oli halu olla ymmärtämättä sitä.

Minusta on hyvittavaa, että joku kokee, että tämä evoluutioketjun huipentuma on se, että hän saa mahdollisimman nautinnollisen elämän. Siksi en ymmärrä lainkaan vapaaehtoista lapsettomuutta.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

ElinaElina

Miehillä on aikaa täydentää ketjua. Esim Charlie Chaplin tuli isäksi vielä 73-vuotiaana. Jopa yli 90-vuotiailla on ollut perheonnea!
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Jussi Halla-aho

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.03.2010, 15:46:59

Noi nyt käsittääkseni on sellasia päätöksiä, että niitä tehdessä miehet on yleensä enemmänkin kuunteluoppilaana, eli sikäli hieman kyseenalaista puhua "minun päätöksestäni".

Ikävää, jos sinun parisuhteessasi tilanne on tuo. Minulla ja tuhansilla muilla se ei ole.

- nimim. sivullinen.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Iloveallpeople on 21.03.2010, 15:47:38Minusta on hyvittavaa, että joku kokee, että tämä evoluutioketjun huipentuma on se, että hän saa mahdollisimman nautinnollisen elämän. Siksi en ymmärrä lainkaan vapaaehtoista lapsettomuutta.

Minä taas en ymmärrä, miten lapsettomuus muka tekisi elämästä jotenkin nautinnollisemman. Siis ihminenhän pärjää ilman lapsia vallan mainiosti tuonne 60-70-vuotiaaksi asti, mutta siinä vaiheessa kun oma terveys alkaa pykiä, ne lapset tulevat tuiki tarpeellisiksi. Viimeistään siinä vaiheessa, kun makaa omissa paskavaipoissaan laitoksessa, on varmasti todella mukava, että joku joka oikeasti välittää käy säännöllisesti pitämässä kädestä kiinni. Minä uskon, että tämä on se perimmäinen syy, miksi ihmiset lapsia hankkivat. Kyllähän sitä normaali keski-ikäinen pärjäisi ilmankin, mutta vanhus ei.

maltti on valttia

Quote from: Inna on 21.03.2010, 15:29:29
Ei se olisi mulle mikään moraalinen valinta olla tekemättä lapsia. Ihan käytännön tasolla mietin sitä, miten tämä elämä olisi paras elää, minulle.
Hyvä näkökulma sinänsä, uskoakseni vanhempani ovat minut tähän maailmaan tehneetkin lastenlasten toivossa :).
Menee vähän ohi aiheesta mutta tällainen ajatus minulla:
 Puolisoni suvussa on usean sukupolven ajan mennyt niin että ensimmäinen lapsi on syntynyt äidin ollessa 21v ikäinen. Isoäidiksi on tultu noin42v ikäisenä, isoisoäidiksi noin 63 vuotiaana.
Suvussa on tapana, että lastenlapset viettävät varsin paljon aikaa isovanhempien luona.
  Sellaista olen havainnut että 63v isoisoäiti ei enää lapsia hoida, lapsen ollessa 3-6vuotias, isomummo on 66-69v, sen ikäinen ei hiekkalaatikolla lasten kanssa juurikaan ole.
 Ilmeistä on, että jos lastensaanti viedään 35-40v ikään 70-85v isoäiti ei juurikaan hoida 5v ikäistä lastenlastaan.

Jussi Halla-aho

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.03.2010, 15:52:43
Minä uskon, että tämä on se perimmäinen syy, miksi ihmiset lapsia hankkivat.

Höpinää. Ihmiset hankkivat lapsia, koska geneettinen kello kilkattaa.

- nimim. sivullinen.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Jussi Halla-aho on 21.03.2010, 15:55:16
Minä uskon, että tämä on se perimmäinen syy, miksi ihmiset lapsia hankkivat.

Höpinää. Ihmiset hankkivat lapsia, koska geneettinen kello kilkattaa.

Tämähän ei mitenkään kumoa väitettäni. Se biologinen kello kilkattaa juuri siksi, että ihminen tiedostaa alitajuisesti, että jollei niitä toukkia kohta tule, jää vanhana ja raihnaisena yksin.

Iloveallpeople

Quote from: Iloveallpeople on 21.03.2010, 15:47:38Minusta on hyvittavaa, että joku kokee, että tämä evoluutioketjun huipentuma on se, että hän saa mahdollisimman nautinnollisen elämän. Siksi en ymmärrä lainkaan vapaaehtoista lapsettomuutta.

Minä taas en ymmärrä, miten lapsettomuus muka tekisi elämästä jotenkin nautinnollisemman. Siis ihminenhän pärjää ilman lapsia vallan mainiosti tuonne 60-70-vuotiaaksi asti, mutta siinä vaiheessa kun oma terveys alkaa pykiä, ne lapset tulevat tuiki tarpeellisiksi. Viimeistään siinä vaiheessa, kun makaa omissa paskavaipoissaan laitoksessa, on varmasti todella mukava, että joku joka oikeasti välittää käy säännöllisesti pitämässä kädestä kiinni. Minä uskon, että tämä on se perimmäinen syy, miksi ihmiset lapsia hankkivat. Kyllähän sitä normaali keski-ikäinen pärjäisi ilmankin, mutta vanhus ei.

Ei se teekään siitä nautinnollisempaa, päinvastoin. Lapsettomuuden valinneet eivät vain sitäkään tajua.

Ihmiset hankkivat lapsia ihan samasta syystä kuin eläimetkin. Jotta omat geenit säilyisivät.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Jussi Halla-aho

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.03.2010, 15:57:02

Tämähän ei mitenkään kumoa väitettäni. Se biologinen kello kilkattaa juuri siksi, että ihminen tiedostaa alitajuisesti, että jollei niitä toukkia kohta tule, jää vanhana ja raihnaisena yksin.

Höpinää. Sama kello panee kaikki muutkin eläimet lisääntymään, vaikka niillä ei ole mitään toivoa saada jälkeläisiltään omaishoitoa.

Kelloa kilkattaa geeniperimä, joka tahtoo siirtyä eteenpäin.

- nimim. sivullinen.

MW

Quote from: Inna on 21.03.2010, 15:29:29

Ei se olisi mulle mikään moraalinen valinta olla tekemättä lapsia. Ihan käytännön tasolla mietin sitä, miten tämä elämä olisi paras elää, minulle.

Hyvä näkökulma sinänsä, uskoakseni vanhempani ovat minut tähän maailmaan tehneetkin lastenlasten toivossa :).

Kalapuikkoa kehiin, kieli poskella. Minä voisin helposti ei-tehdä-lapsia Innan kanssa. Mulla on jo. Elkää lyökö, kovaa.

MW

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.03.2010, 15:40:39
Quote from: Jussi Halla-aho on 21.03.2010, 15:37:06

Kai tämä oli huumoria?

Se oli, jos koet sen huumorina. Tosin taustalla on vakava huoli siitä, että suomalaiset ovat vähitellen katoamassa.

Jos se ei kenellekkään kelpaa, se oli mediakritiikkiä.  ;D

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Jussi Halla-aho on 21.03.2010, 16:01:29Höpinää. Sama kello panee kaikki muutkin eläimet lisääntymään, vaikka niillä ei ole mitään toivoa saada jälkeläisiltään omaishoitoa.

En lähtisi sinällään eläinten ja ihmisten lisääntymistä vertailemaan päittäin, koska käsittääkseni esim. leijonilla, kepardeilla ja pussirotilla spärdärien, e-pillerien ja kierukoiden saatavuus on paljon heikompaa kuin ihmisillä, joten valinnanvapaus on niukempi.

Mutta onko tosiaan niin, että elukat eivät lainkaan huolehdi vanhuksistaan? Jos noin on, niin sangen sydämetöntä sakkia kyllä ovat.

Vielä lasten hankkimisen psykologiaan liittyen, että siinähän pitää erotella kaksi täysin erilaista tapausta:
a) yksi ihminen hankkii lapsen
b) kaksi ihmistä hankkii lapsen

Motiivit ovat näissä kahdessa varmasti hyvinkin erilaiset.

JR

Olettepas te kyynisiä. Itse en ole päättänyt lasten hankinnasta, luonto on päättänyt sen minun puolestani, eikä siinä ole ollut nokan koputtamista. Lapset vain halusivat tulla ja hyvä niin.
Tuttu rouva sanoi, että lasten ollessa pieniä, elämä oli yhtä helvettiä, mutta kun lapset tulivat isoiksi, niin palkinto on ollut ylenpalttinen.
Muuten olen sitä mieltä, että kun sydämensä pienelle lapselle menettää kerran, niin siitä ei toivu koskaan. Aina kun kuulee lapsen itkun, niin  vaistomaisesti koittaa katsella, että mikä hätänä.
Minulle lapset ovat olleet hyväksi, ehkä jollekin muulle eivät. Suurempi ongelma on, että kaikki vanhemmat eivät ole lapselle hyväksi.

Huscarl

Viimeistään siinä vaiheessa, kun makaa omissa paskavaipoissaan laitoksessa, on varmasti todella mukava, että joku joka oikeasti välittää käy säännöllisesti pitämässä kädestä kiinni.

Kenenkään ei ole mikään pakko päästää itseään tällaiseen kuntoon. Epäterveelliset elämäntavat, luonnoton teollinen ruoka ja negatiiviset asenteet ajavat nykyihmiset tällaiseen tilaan. Tämän vuoksi elämää pitäisi elää täysillä, arvostaen jokaista päivää, eikä eläkkeelle päästyään vain odotella kuolemaansa kiikkutuolissa. Normaali, hyvän ja terveellisen elämän elänyt vanhus ei makaa dementoituneena sängyssä omissa paskoissaan.

Pikkupoika

Ei voi mitään, mutta kun "Uppoavan Lännen" Tohtori Viha kirjoittaa Pravdassa otsikolla "Minä rakastan", niin päässä alkoi soida välittömästi Juicen "Myrkytyksen oireet"  :)

http://www.youtube.com/watch?v=ldEayevxZ28

QuoteKetkä kaapanneet on äänen profeetan?
Teidät parannan!
Minä rakastan.
Mulle antoivat lapset saatanan demokratian.
Minä rakastan.
Tässä seison nyt lailla miljoonan nuoren katkeran.
Minä rakastan.
Olen orpo, oon lapsi vainajan - lapsi maailman.
Minä rakastan.

Kuule, istuta vielä se omenapuu.
Vaikka tuli jo tukkaasi nuolee.
Vaikka huomenna saaste jo laskeutuu.
Vaikka huomenna aurinko kuolee.
Hyvin mielin voin vierelläs vilkuttaa,
kun maailma hautaansa nilkuttaa.

MW

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.03.2010, 16:06:52
Quote from: Jussi Halla-aho on 21.03.2010, 16:01:29Höpinää. Sama kello panee kaikki muutkin eläimet lisääntymään, vaikka niillä ei ole mitään toivoa saada jälkeläisiltään omaishoitoa.

En lähtisi sinällään eläinten ja ihmisten lisääntymistä vertailemaan päittäin, koska käsittääkseni esim. leijonilla, kepardeilla ja pussirotilla spärdärien, e-pillerien ja kierukoiden saatavuus on paljon heikompaa kuin ihmisillä, joten valinnanvapaus on niukempi.

Mutta onko tosiaan niin, että elukat eivät lainkaan huolehdi vanhuksistaan? Jos noin on, niin sangen sydämetöntä sakkia kyllä ovat.

Vielä lasten hankkimisen psykologiaan liittyen, että siinähän pitää erotella kaksi täysin erilaista tapausta:
a) yksi ihminen hankkii lapsen
b) kaksi ihmistä hankkii lapsen

Motiivit ovat näissä kahdessa varmasti hyvinkin erilaiset.

Tämä on nyt jo ihan eläimellistä, mutta esim. rukoiljasirkkanaaras yleensä hotkii kärkkään isukin suihinsa, että eipä jää elatusmaksuja....

Poitiers

"Mikään ei ole niin mukavaa kuultavaa kuin pienten jalkojen tepsutus lattialla - loistojuttu saada kääpiö hovimestariksi!"

W.C.Fields
Näillä usein luku- ja kirjoitustaidottomilla, ammatti- ja kielitaidottomilla maahanmuuttajilla ei ole mitään mahdollisuuksia Suomen työmarkkinoilla. He muodostavat kaiken aikaa kasvavan taakan veronmaksajille ja ovat myös otollisinta mahdollista maaperää näille islamilaisille ääriliikkeille.