News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Nettikiusaaminen ja identiteettivarkaus - esitelmä

Started by JM-K, 20.03.2010, 08:13:13

Previous topic - Next topic

JM-K

Kiitos MikroPC-lehden asiallisen jutun sain esitelmöintipyynnön yhdestä koulumaailman uudesta ongelmasta.

Uusi koulukiusaamisen muoto on nettiin kirjoitetut törkeydet luokkakavereista ja opettajista sekä heidän nimissään kirjoitetut törkeydet toisista ihmisistä. Monet lapset ja nuoret ovat joutuneet vaikeuksiin, kun häiriintyneet yksilöt ovat kirjoittaneet jopa kymmenien viestien törkyketjuja eri keskustelupalstoille heidän nimellään.

Otan kolmanneksi näkökulmaksi ns. vihasivustot, jotka ovat keskittyneet herjaamaan jotain tiettyä henkilöä, esimerkiksi Jussi Halla-ahoa.

Tärkeimmäksi havaintoesimerkiksi ajattelin ottaa Hommawatchin, jossa minunkin nimelläni (tai ei nyt ihan nimelläni, vaan jollain epämääräisellä Päällikkö -tittelillä ja sen johdannaisilla) on kirjoiteltu kymmeniä viestejä.

Olen koko lailla varma, että ko. saitin - jostain käsittämättömästä syystä tuntemattomana pysyttelevä - ylläpitäjä/ylläpitäjät on/ovat itse kirjoittanut suurimman osan noista kirjoituksista.

Törkeää ja ajattelematonta touhua tuommoinen. No, minä kyllä opettajana tiedän, miten koulukiusaajat ja nettihäiriköt laitetaan kuriin!

Laitan sitten aikanaan esitelmämateriaalin tänne ja kohta uudistuville kotisivuilleni luettavaksi.

Karkka

Tärkeä aihe totta tosiaan. Eikä luultavasti kovin huonoa julkisuuttakaan, vaikkei se pääasia missään nimessä olekaan.

EL SID

mikä on nettikiusaamista?

eräs henkilö sai loparit. kostoksi hän haukkui SUOMI24ssä firman ja esimiehensä eli minut. Firma mainittiin nimeltä, minua ei (henkilön kannalta hyvä ratkaisu. Olisi muuten tavattu käräjillä.), mutta kuitenkin tunnistin itseni.

Otin yhteyttä SUOMI24n pääkallopaikalle

http://groups.gaia.com/ii/discussions/view/405926?printable=1

ja pyysin heitä poistamaan artikkelin. Kun juttu uusiutui, pyysin SUOMI24stä järjestämään henkilölle IP-bannin. Ilmeisesti sekin järjestyi, koska kirjoittelu, jossa mainittiin minut, loppui. Firmalle on omistettu jo pari ketjua  :D

Vaikka viesti sisälsi uhkauksia en silti pelkää: Raskaaksi tällaista raavasta miestä ei saada, pimeällä kujalla vastustaja jää äkkiä toiseksi ja tappaa kukaan ei uskalla.
Pidän tapausta niin vähäpätöisenä, etten ole edes kertonut siitä muille kuin silloisille pomoille.

Periaatteessa tuo mitä minulle tapahtui oli nettikiusaamista, mutta muutamaa astetta pienempää mitä Halla-aholle JM-Klle tai muutamalle muulle nimellään kirjoittavalle maahanmuuttokriitikoille sattunut.

kohmelo

Vaikka välineet muuttuvat, niin tietyistä asioista ei saisi tulla sallitumpaa. esim. Nolojen kuvien ottaminen ihmisitä ja niiden levittäminen on nykyjään helpompaa kuin koskaan - mutta saako se olla sen sallitumpaa? Myös anonyymisti kiusaaminen on helpompaa kuin aikaisemmin, mutta se ei saa olla sen sallitumapaa.

Vetinari

Nettikiusaaminen voi tosiaan pilata elämän. Moneksi vuodeksi. Oma kiusaajani onnistuu vieläkin toisinaan levittelemään minusta paskaa liki 8 vuoden jälkeen, kun hänellä on nimeä ja näkyvyyttä, vaikkakin kyseenalaisesti hankittua, ja jotkut samankaltaiset sekopäät vielä pitävät häntä hyvänä tyyppinä. Omalla nimelläni en voi vieläkään oikeastaan tehdä mitään, koska sillä pääsen varmasti ko. ihmisen masinoimana kymmenien pöpien hampaisiin. Eikä viitsisi taas ruveta siihen puhelinnumeron ja osoitteenvaihtamisrumbaan.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

M.

Quote from: JM-K on 20.03.2010, 08:13:13
Uusi koulukiusaamisen muoto on nettiin kirjoitetut törkeydet luokkakavereista ja opettajista sekä heidän nimissään kirjoitetut törkeydet toisista ihmisistä. Monet lapset ja nuoret ovat joutuneet vaikeuksiin, kun häiriintyneet yksilöt ovat kirjoittaneet jopa kymmenien viestien törkyketjuja eri keskustelupalstoille heidän nimellään.

Tässä yhteydessä kannattanee mainita myös Sepin toisten nimissä kirjoittelemat jutut. Esiin voi nostaa toki myös lukijankin vastuun: onko jonkun toisen nimissä kirjoitettu teksti täysin epäuskottava yliampuvuudessaan vai onko se nimenomaisesti laadittu niin, että se muistuttaisi mahdollisimman paljon väitetyn kirjoittajan omia tekstejä.

Ernst

Quote from: Vetinari on 20.03.2010, 12:41:01
Nettikiusaaminen voi tosiaan pilata elämän. Moneksi vuodeksi. Oma kiusaajani onnistuu vieläkin toisinaan levittelemään minusta paskaa liki 8 vuoden jälkeen, kun hänellä on nimeä ja näkyvyyttä, vaikkakin kyseenalaisesti hankittua, ja jotkut samankaltaiset sekopäät vielä pitävät häntä hyvänä tyyppinä. Omalla nimelläni en voi vieläkään oikeastaan tehdä mitään, koska sillä pääsen varmasti ko. ihmisen masinoimana kymmenien pöpien hampaisiin. Eikä viitsisi taas ruveta siihen puhelinnumeron ja osoitteenvaihtamisrumbaan.

Odds against You? Call the equalizer!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Vetinari

"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

Hermo

(http://www.filmstalker.co.uk/images/TheEqualizer.jpg)

Veli Karimies

Hommawatch jo ehtikin todistaa syyllisyytensä. Heti tuli vastaus sille sivustolle, päättivät vaan unohtaa kokonaan, että ylläpito voi hyväksyä nimimerkin ilman mitään varmistussähköpostien lähettämisiä.. sähköpostiosoitteen voi myös liittää nimimerkkiin jälkikäteen. :D

kohmelo

En tiedä onko seuraavat materiaalit tuttuja ja onko niistä hyötyä, mutta laitan silti tänne:
Turvallisuuden kehittäminen alkaa riskein kartoituksella
http://www.minedu.fi/etusivu/arkisto/2010/2101/kouluturvallisuus.html?lang=fi
Oppilaitosten turvallisuus
http://www.intermin.fi/julkaisu/402009
Turvallisuushankkeiden päätöseminaarin materiaalit
http://www.laurea.fi/internet/fi/03_tietoa_laureasta/03/10_Seminaarit_ja_konferenssit/Turvallisuushankkeiden_paatosseminaari.jsp

AsiaaAjava

Onkos tuo JM-K:n sähköpostiosoitteiden levittely hommawatch:in etusivulla ihan laillista?

Tulee mieleen sähköisen viestinnän tietosuojalain 2 luvun 4 pykälä.

Lapsellistahan se ainakin on.

kantakaupunkilainen

Siellä watchissa tuntuu ihmisoikeusfriikkien mielenterveys olevan lujilla, se näkyy sitten ikävänä harmina kunnon ihmisille.
War
Ikäluokkansa palomies

JM-K

Quote from: AsiaaAjava on 20.03.2010, 22:16:24
Onkos tuo JM-K:n sähköpostiosoitteiden levittely hommawatch:in etusivulla ihan laillista?

Ei ole laillista. Otin jo yhteyttä asianajajaani. Pitää varmaan siirtää viranomaisten huoleksi tämä asia.

EDIT: 2 luku
Yksityisyyden ja luottamuksellisen viestin suoja

4 §
Viestin, tunnistamistietojen ja paikkatietojen luottamuksellisuus

Viesti, tunnistamistiedot ja paikkatiedot ovat luottamuksellisia, jollei tässä tai muussa laissa toisin säädetä.

Viesti ei ole luottamuksellinen, jos se on saatettu yleisesti vastaanotettavaksi. Viestiin liittyvät tunnistamistiedot ovat kuitenkin luottamuksellisia. Verkkoviestin tunnistamistietojen luovuttamisesta säädetään sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain (460/2003) 17 §:ssä.

Edellä 1 momentissa säädetty koskee myös verkkosivustojen selaamisesta kertyviä tunnistamistietoja.

JM-K

Joko se netin uusi viharikoslaki (tai mikä se nyt olikin) on voimassa? Tuleekohan tästä ennakkotapaus?

Viinankylväjä

Ei siellä mitään sähköposteja julkisteta. Lue vaikka Lähetä-napin yläpuolelta:
QuoteNote: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

JM-K

Quote from: Viinankylväjä on 20.03.2010, 22:53:50
Ei siellä mitään sähköposteja julkisteta. Lue vaikka Lähetä-napin yläpuolelta:
QuoteNote: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Jos tuo koskee vain "hyviä" ja "oikein" ajattelevia kirjoittajia eli nimimerkin takaan huutelevia nettiherjaajia?

Julmuri

Täsmennä nyt vähän. Siis tarkoitat, että sinun itsesi käyttämien nimimerkkien lisäksi ääri-vihervasurien ja islamistien palstalla on kirjoitettu muilla nimimerkeillä, jotka ovat esittäneet sinua?

hiltunen

Huolestuttaako JM-K:ta siis enemmän identiteettirikos, vai se, että yleisessä tiedossa olevat sähköpostiosoitteesi paljastuivat...?

Vetinari

Quote from: Ulkopuolinen on 20.03.2010, 20:09:13

Osanotot.

Itselläni aika vähän kokemusta nettikiusaamisesta. Valokuvakentän tunnetuin nettihäirikkö tosin on ottanut minut jossain määrin hampaisiinsa, mutta samalla hullulla on varmaan kymmenittäin stalkkeroitavia joten henkilökohtaisesti en saa kovinkaan paljon huomiota. Onneksi. Mutta omalla nimelläni ja naamallani en juuri viitsi esiintyä ja kaikenlainen palveluiden markkinointikin on aika vähäistä osin juuri kyseisen hullun vuoksi. Onneksi kyseisen henkilön uskottavuus on hänet vähänkään tuntevissa piireissä aika tukevasti miinusmerkkisellä puolella.

Kuulostaa ikävästi siltä että meillä on sama stalkkeri.
- Miniluv

MW

Voimia Mäki-Ketaleelle ja muille hullujen maalitauluksi joutuneille. Näin nimimerkin takana, kun elää kohtuullisen urautunutta, turvallista elämää, joskus unohtuu se tosiasia, että karkealla yleistyksellä maailma on ihan *tun hullu.

Näitä on nähty, eritoten (anteeksi) naisvaltaisilla "työpaikoilla", joissa työnteko on sivuroolissa omituisen nokittelun ja ruumiskasojen päälle kiipimisen sijaan.

Gott Sei dank, olen viimeiset viisitoista vuotta ollut töissä. Tekemässä työtä. Kanssa, en vastaan.

Lemmy

Quote from: MW
Näitä on nähty, eritoten (anteeksi) naisvaltaisilla "työpaikoilla", joissa työnteko on sivuroolissa omituisen nokittelun ja ruumiskasojen päälle kiipimisen sijaan.

Mä olen kyllä nuoruudessani ollut nk. naisvaltaisilla aloilla ja paljonkin, ja olin ihan nuorena poikana hämmästynyt miten "vanhat ämmät" (no jos sä olet 18 kaikki yli 30 on kuolemaa odottavia) on toisilleen samassa työpaikassa niin kitkeriä. Miesvaltaisilla aloilla se on sitten vaan et kuset jonkun kaffepannuun, tai et käy samaan aikaan syömässä tai röökillä, mut ne naisten draamat.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

MW

Quote from: Lemmy on 21.03.2010, 00:32:32
Quote from: MW

Mä olen kyllä nuoruudessani ollut nk. naisvaltaisilla aloilla ja paljonkin, ja olin ihan nuorena poikana hämmästynyt miten "vanhat ämmät" (no jos sä olet 18 kaikki yli 30 on kuolemaa odottavia) on toisilleen samassa työpaikassa niin kitkeriä. Miesvaltaisilla aloilla se on sitten vaan et kuset jonkun kaffepannuun, tai et käy samaan aikaan syömässä tai röökillä, mut ne naisten draamat.

Jep, naispuolinen tuttava hoitoalalta juuri soitteli ja kertoi kuulumisia. Johtopäätökset: parempi pysyä terveenä.

P.S. Vetinarille voimia myös, sekä onnea ja menestystä!

Juha J.

Quote from: Vetinari on 20.03.2010, 12:41:01

Postaa tänne enemmän tietoja ko. henkilöistä. Kyllä ne revitään netissä kappaleiksi jos on tarvis. Jos sinä joudut osoitteenvaihtamisrumbaan se kuulostaa jo liian vakavalta.

Muista asioiden suhteellisuus. Minä pidän sinua hyvänä tyyppinä, eikä siihen vaikuta kukaan kusipää.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

rähmis

Quote from: JM-K on 20.03.2010, 22:39:14

Ei ole laillista. Otin jo yhteyttä asianajajaani. Pitää varmaan siirtää viranomaisten huoleksi tämä asia.

Kyseinen ketju taisi kadota jo kuin pieru saharaan.

Mikäli todistusaineistolle tulee tarvetta, tiedän tahon jolta löytyy kuvakaappaus aiheesta.

JM-K

Quote from: rähmis on 21.03.2010, 08:00:26
Quote from: JM-K on 20.03.2010, 22:39:14

Kyseinen ketju taisi kadota jo kuin pieru saharaan.

Mikäli todistusaineistolle tulee tarvetta, tiedän tahon jolta löytyy kuvakaappaus aiheesta.

Kiitos. Itsellänikin on koko ketju kommentteineen kuvakaapattuna. Voi poliisi sitten samalla selvittää, ketkä sieltä nimimerkkien takaa minua julkisesti solvaavat. Tulen vaatimaan kaikilta solvaajilta julkista anteeksipyyntöä ja taloudellisia korvauksia.

Kysymys tekniikan hallitseville: jos avaan tuonne wordpressiin sivuston ja henkilö x rekisteröityy sinne, niin näenkö sivuston ylläpitäjänä myös hänen rekisteröitymisessä käyttämänsä salasanan?

Kuten saimme huomata, sähköpostin sivuston ylläpitäjä ainakin näkee (ja jotkut näemmä julkaisevatkin, vaikka toisin väittävät).

Sillä vaan kysyin, että monet ihmisethän käyttävät rekisteröityessään käytännön syistä aina samaa salasanaa. Jokuhan voi perustaa sivustoja ihan vaan kerätäkseen ihmisten käyttäjätunnuksia ja salasanoja ja käyttää niitä sitten myöhemmin väärin.

Asia kiinnostaa minua siksi, että tämän vuoden aikana gmail-tilini on käyttäytynyt oudosti, se on esim. heittänyt minut pihalle kesken istunnon ja on tullut virheilmoitus, jossa lukee jotain tyyliin gmail on turvallisuussyistä kirjannut sinut ulos, koska joku toinen käyttäjä tekee jotain (en muista tarkemmin, sori).

Lisäksi ainakin kerran on käynyt niin, että meiliini tullut uusi meili ei ole näkynyt siellä "lihavoituna" eli uutena meilinä vaan "normifonttina" ikään kuin se olisi jo luettu.

Mistään hakkeroinnista ei (kai?) voi olla kyse, sillä tietoturva on takuulla kunnossa: minulla on toinen kone, joka pyörittää pelkästään jotain tietoturvahässäköitä (kiitos, netsit) ennen kuin pääsen omalle koneelleni.

M.

Quote from: JM-K on 21.03.2010, 11:02:46
Mistään hakkeroinnista ei (kai?) voi olla kyse, sillä tietoturva on takuulla kunnossa: minulla on toinen kone, joka pyörittää pelkästään jotain tietoturvahässäköitä (kiitos, netsit) ennen kuin pääsen omalle koneelleni.

Mitenkään maalaamatta piruja seinälle tai esiintymättä tietoturva-asiantuntijana huomauttaisin, että mikään ei ole niin vaarallista kuin virheellinen turvallisuuden tunne. Tiedätkö miten tietoturvahässäkkäsi toimivat? Jos et, voi hyvinkin olla etteivät ne toimikaan.

Veli Karimies

Quote from: JM-K on 21.03.2010, 11:02:46Kysymys tekniikan hallitseville: jos avaan tuonne wordpressiin sivuston ja henkilö x rekisteröityy sinne, niin näenkö sivuston ylläpitäjänä myös hänen rekisteröitymisessä käyttämänsä salasanan?

Et näe salasanaa, mutta ylläpitona voit kyllä muuttaa tuota salasanaa.

JM-K

Quote from: M. on 21.03.2010, 11:13:31
Quote from: JM-K on 21.03.2010, 11:02:46

Mitenkään maalaamatta piruja seinälle tai esiintymättä tietoturva-asiantuntijana huomauttaisin, että mikään ei ole niin vaarallista kuin virheellinen turvallisuuden tunne. Tiedätkö miten tietoturvahässäkkäsi toimivat? Jos et, voi hyvinkin olla etteivät ne toimikaan.

Itse en ymmärrä asiasta mitään, mutta nuo tietoturvahässäkät ovat huippuammattilaisten (ei siis huippuosaajien) kasaamat. Kaverit ovat siis ihan oikeita tietoturva-ammattilaisia mitään firmoja tai valtion organisaatioita mainitsematta. Ja sadan prosentin luotettavia, olen tuntenut heidät jo kymmeniä vuosia.

Uskon siis, että vehkeet toimii (siis ne tietsikkajutut...)

JM-K

Quote from: Veli on 21.03.2010, 11:20:46
Quote from: JM-K on 21.03.2010, 11:02:46Kysymys tekniikan hallitseville: jos avaan tuonne wordpressiin sivuston ja henkilö x rekisteröityy sinne, niin näenkö sivuston ylläpitäjänä myös hänen rekisteröitymisessä käyttämänsä salasanan?

Et näe salasanaa, mutta ylläpitona voit kyllä muuttaa tuota salasanaa.

Ok, tänks! Putosi kivi sydämeltä. Olen näet tyhmyyksissäni kirjautunut parille keskustelupalstalle käyttäen sitä samaa salasanaa kuin esim. meilitileilleni. Olen tosin jo muuttanut kaikki salasanat, mutta...