News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-02-19 AL: Mustaa kassamiestä ei enää pelätä

Started by JPU, 20.02.2010, 15:25:25

Previous topic - Next topic

KariQVA

MTV3:n kommenteista poimittu: "Yamma Yamma . Zero points"

;D

Enni

Quote from: JPU on 20.02.2010, 15:25:25
Mustaa kassamiestä ei enää pelätä - Jama Jaman kassalle jonotetaan ihan tahallaan

Huhu pitää paikkansa: yhden Turtolan City-marketin kassan takana on muita selvästi pitempi jono. Kassalla istuu marketin historian ensimmäinen musta mies, Jama Jama, 24.

Noh, minusta on aika normaalia, että kaupoissa, varsinkin isommissa marketeissa ja ruuhkaisina aikoina mudostuu joistakin jonoista toista/toisia pidempiä. On jotenkin todella naiivia väittää, että tällä olisi automaattisesti tekemistä ihonvärin kanssa. Ajattelemalla tällä tavoinhan Jama Jama ylentää itsensä, ja kokee olevansa parempi vain siksi, että on musta mies. Entäs sillon, kun jono muodostuu muita pidemmäksi,ja kassalla istuukin supisuomalainen valkonaamainen perunanenä? Pitkä jono saattaa muodostua myös siksi, että kassahenkilö on hidas, tai siksi, että kassajoa on ollut vain vähän auki, mutta yhden jonon kasvaessa pitkäksi kiiruhtaa myyjä avaamaan viereisen.

Aamulehden asenne on kyllä klassinen: on lähestulkoon maailman 8. ihme, että musta mies käy töissä, tai ainakin lehden mielestä näin on, ja siitä on kertakaikkiaan pakko tehdä juttu.

Jama Jama on noussut asiakkaiden suursuosikiksi, ja hänelle on perustettu jopa oma fanisivusto Facebookin. Nyt hän tuottaa kuitenkin asiakkaille pettymyksen, sulkee toviksi kassan ja tulee haastatteluun.

- Aloitin täällä 23. marraskuuta vuonna 2006, Jama Jama sanoo erinomaisella suomella.

- Ensimmäisenä päivänä jännitti aivan hirmuisesti. Että miten asiakkaat suhtautuvat mustaan mieheen, hän tunnustaa.

Minua surettaa, miten kertakaikkisen ihmeellisiä käsityksiä ulkomaalaisilla, kuten Jampallakin nyt tässä, on suomalaisista. He aliarvioivat meitä ja pitävät meitä jonain aivokääpiöinä. Luuleeko Jamppa, että täällä kukaan ei ola aikaisemmin nähnyt mustaa miestä? Että emme osaa käyttäytyä sellaisen kohdatessamme? Kyllä se nyt vaan on Jampankin todettava, että suurimmalle osalle ihmisistä on aivan se ja sama, oletko väriltäsi vihreä, sininen vai musta.

- Vieläkin joku vaihtaa jonoa, kun huomaa millainen tyyppi on kassalla. Mutta toisaalta monet valitsevat minun kassani, ruuhkaa siitä tulee. Mutta se ei haittaa, pidän ihmisistä ja työstä, sanoo Jama Jama.

- Työkaverit kyselevät, mitä oikein syön, kun olen aina tällainen, iloinen ja ystävällinen. Luulen, että se on toisaalta synnynnäistä ja toisaalta johtuu kasvatuksesta.

Onneksi on Jamppa. Suomalaisista kun kukaan ei koskaan hymyile eikä ole ystävällinen. Nuo luonteenpiirteet ovatkin todella harvinaisia. Se, että se saattaa jopa olla ihmisen persoonsassa synnynnäisenä, on toki aivan ainutlaatuisen upeaa,eikä sellaista ominaisuutta ole suomalaisten geeniperimässä. Me suomalaiset ei tiedetä mitään tommosesta. Jurotetaan vaan ja tehdään kilpaa itsareita.

AaJii

Jaa että oikein ryhmä Facebookissa. Sellainen viharyhmä vai? Ai että ei tällä kertaa. No hyvä niin.

Olin aamulla työasioissa Porvoossa ja kävisin paikallisessa pienessä K-marketissa. Kassatyttö oli aivan ylitsevuotavan pirteä ja kohtelias. Harvoin yhtä suklaapatukkaa ostaessa kuulee niin montaa kertaa "kiitos" tai "ole hyvä". Hymyilikin vielä.

Pitää vissiin perustaa faniryhmä.

edit: Täytyy näköjään tarkentaa, että kassatyttö oli suomalainen.
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

Tommi Korhonen

Hmm. Partolan City-Marketissa huomaan että suosikkini on myös etninen maahanmuuttaja. Tätä en olekaan ennen tiedostanut.

Jos huomaan että hän on kassalla, niin menen Natalian asiakkaaksi. Ei sillä että usein huomaisin. Itäinen, tantta, ei siis se söpöin. Olen käynyt hänen kassallaan lukemattomia kertoja. Ja saanut kohtuullisen hyvää palvelua. Ei Natalia ole nopein suoriutuja, mutta ehkä kokenut ja keskiarvoa nopeampi. Eikä mitenkään erityisen sulava seuranainenkaan, vaikka ihailen sitä että hänen suomenkielensä on näinä vuosina kehittynyt valtavasti. Jotenkin hän on vain tavallinen rehti työntekijä jonka kassalla on ok käydä.

Olenkos minä nyt kahea nettinatsirasisti?
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

mikkoR

Minäkin olin tänään hammaslääkärissä, nimestä päätellen Viro, latvia tai liettualainen nuori nainen joka puhui täydellistä Suomea ja kaunis kuin mikä, hänelle kanssa naamakirjaan ryhmä! Heti!
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Kimmo Pirkkala

Kukapa meistä (miehistä) ei olisi kassaneitiin ihastunut joskus.
;D

Hervannan Jukka

Quote from: Enni on 26.03.2010, 12:47:45
Mustaa kassamiestä ei enää pelätä - Jama Jaman kassalle jonotetaan ihan tahallaan

- Ensimmäisenä päivänä jännitti aivan hirmuisesti. Että miten asiakkaat suhtautuvat mustaan mieheen, hän tunnustaa.

Minua surettaa, miten kertakaikkisen ihmeellisiä käsityksiä ulkomaalaisilla, kuten Jampallakin nyt tässä, on suomalaisista. He aliarvioivat meitä ja pitävät meitä jonain aivokääpiöinä. Luuleeko Jamppa, että täällä kukaan ei ola aikaisemmin nähnyt mustaa miestä? Että emme osaa käyttäytyä sellaisen kohdatessamme? Kyllä se nyt vaan on Jampankin todettava, että suurimmalle osalle ihmisistä on aivan se ja sama, oletko väriltäsi vihreä, sininen vai musta.

Käännetään asia toisin päin. Jos menisit marketin kassaksi täysin mustien ihmisten asuttamalle alueelle, niin eikö muka vähän jännittäisi että koska mutka näkyy ;)

Tuo jälkimmäinen haastattelu tosin nyt oli ihan överiksi vedetty, ei se mulle ainakaan mitään kummempaa ole jutellut kuin morjestanut, sanonut hinnan ja kiittänyt kuten muutkin kassat. Toisaalta olenkin valkoinen heteromassamies, ehkä en itse suhtautunut asiaan riittävällä avoimuudella koska en esim. hypännyt linjan yli syleilemään Jamaa. Tietysti ostin myös usein n.s "mustaa jöötiä" aka. "tummaa letkua" eli pandan lakupötköjä, joten ehkä minuun oli syytä suhtautua epäilevästi.

Nikopol

Minä vaihdan jonoa jos kassalla on rautaa naamassa, musta lohkeillut kynsilakka ja tulehtuneet, rikkinäiset kynsinauhat.

Paras kassa on kokenut, keski-ikäinen tehokas ammattilainen joka tekee työnsä ja jonka kanssa ei tarvitse alkaa suhteeseen että pääsee pakkaamaan tarjousmaksalaatikkonsa. Vitsailijat ja liian tuttavalliset kierrän kaukaa. Omassa marketissa naama tunnetaan jo monen vuoden asiakkuuden jälkeen, enkä edelleenkään koe tarvetta jutustella.

Arvostan suomalaiskansallista pidättyvyyttä. So sue me.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

mikkoR

Quote from: wekkuli on 26.03.2010, 15:42:38
;D

Sukupuolirasisimia, nainenkin voi ihastua naiseen...
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

pamaus

Saanko kuitenkin vaihtaa kassajonoa naapurin hehkeän neidin puolelle, tulematta leimatuksi wanhaksi pervoksi?

JK: Olkoon vaikka viimeinen kassa niin ostamatta jää.
Pamaus - tapahtui Viipurissa 30.11.1495 ja uudestaan 19.5.2024  https://mil.in.ua/en/news/an-explosion-occurs-at-an-oil-depot-in-vyborg/ . Vajakkien keskuudessa uumoillaan  ullatusilotuksen sattuneen.

Kimmo Pirkkala

Quote from: mikkoR on 26.03.2010, 17:23:56
Quote from: wekkuli on 26.03.2010, 15:42:38
;D

Sukupuolirasisimia, nainenkin voi ihastua naiseen...

Kaikkien mahdollisten henkilöiden ihastuminen mihin tahansa kassahenkilöön on minun puolestani ihan ok. Mutta sattuneesta syystä minulla nyt sattuu olemaan enemmän kokemusta ihastumisista neiteihin.

Tommi Korhonen

Olen harkinnut Alkon haastamista oikeuteen alkoholiriippuvuuden aiheuttamisesta siellä työskennelleen jumalattoman nätin tytön takia... jos olisin ollut ulospäinsuuntautuneempi ja värinäisempi niin olisimme naimisissa.

Muuten melko yks lysti. Se nuori ja nätti on todennäköisemmin pihalla kuin se keski-ikäinen ja tehokas. Tämä näkyy esim Treen Sokoksen kerroksissa, asiaatuntevaa myyjää saa turhaan hakea.

Ja miten tämä liittyy mustaan kassaan? Ei mitenkään, kuten ei pitäisikään.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

suomelle

Quote from: Nikopol on 26.03.2010, 17:09:54
Arvostan suomalaiskansallista pidättyvyyttä. So sue me.

There's no reason to sue. It's a Finnish culture, and we all should be proud of it.

KJ

Quote- Työkaverit kyselevät, mitä oikein syön, kun olen aina tällainen, iloinen ja ystävällinen. Luulen, että se on toisaalta synnynnäistä ja toisaalta johtuu kasvatuksesta.

Onneksi eivät kysele, mitä Jama mahtaa pureskella.
What would Gösta Sundqvist do?

Iloveallpeople

Quote from: KJ on 26.03.2010, 18:03:01
Quote- Työkaverit kyselevät, mitä oikein syön, kun olen aina tällainen, iloinen ja ystävällinen. Luulen, että se on toisaalta synnynnäistä ja toisaalta johtuu kasvatuksesta.

Ai että khatin kasvatuksesta puhui? Ei kai nyt sentään.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

KJ

Quote from: Iloveallpeople on 26.03.2010, 18:07:49
Quote from: KJ on 26.03.2010, 18:03:01

Ai että khatin kasvatuksesta puhui? Ei kai nyt sentään.

No ei sentään. Lounaaksi Jama nauttii pikkupurtavaa, ja taas jatkuu iloinen puheen porina.
What would Gösta Sundqvist do?

Ano Nyymi

Jotenkin olen noista uutisista haistavinani rasimin iljettävän löyhkän, ei tavallisesta etnisestä suomalaisestakaan tuollaisia ylistysjuttuja tehdä.

Ei siihen työssä käyvään mamuun törmääminen nyt noin suuri uutinen pitäisi olla, niitä kun kuitenkin jokunen on mamujen joukossa.

Mutta ehkä se tsuurnalisteille on niin suuri asia että "herra etninen toiseus" tekee ihan työtä. Tai nojaa lumilapioon...

Ano Nyymi

Quote from: Joonatan on 26.03.2010, 17:49:48
Olen harkinnut Alkon haastamista oikeuteen alkoholiriippuvuuden aiheuttamisesta siellä työskennelleen jumalattoman nätin tytön takia... jos olisin ollut ulospäinsuuntautuneempi ja värinäisempi niin olisimme naimisissa.

Minä taas olen harkinnut haastaa ALKOn oikeuteen siitä että ne myy mulle aina pilaantunutta viinaa. Joka kerta kun olen sen tuotteen asianmukaisesti kuluttanut, olen ollut kamalan kipeä seuraavana päivänä!

Mutta ei ne ole mun valituksiani ottaneet todesta, mokomat rasimukset.

Minä taas halausin mieluiten mennä naimisiin kapakan omistavan miljonäärinymfon kanssa, mutta ei ainakaan tän kylän ALKOssa sellaista ole myyjänä. Vanhoja kurppia vaan. Mutta unelma elää...

Phantasticum

Aamulehden artikkelia mustasta kassamiehestä ei enää löytynyt. Luin sen kylläkin jo silloin, kun se ilmestyi. Olisin vain halunnut tarkistaa muistikuviani.

Onko asia - musta kassamies - todellakin uutisoimisen arvoinen?

Miten Aamulehden uutinen eroaa esimerkiksi tästä uutisesta?

Quote"Neekeri ja muut jenkit saapuivat eilen!" otsikoi Suomen Urheilulehti 12. elokuuta vuonna 1929. Eletään suuren urheilujuhlan tunnelmissa.

http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/2010_1/7514

Ei mitenkään. Ainoastaan sana neekeri on korvautunut sanalla musta.

Virallinen Suomi taivastelee yhä erinäköisiä ihmisiä. Onko siis mikään ihme, että maahanmuuttokeskustelu on juuttunut omituisiin rasismimäärittelyihin "suvaitsevaisten" taholta. Heille musta kassamieskin on uutinen.

häjy

Kyllä minäkin mieluummin valitsisin hymyilevän ja ennenkaikkea kohteliaan ja asiallisen mustan miehen, kuin sen vittumaisen vanhan tantan, joka katsoo sinua kieroon, melkein paiskaa rahat päin naamaa ja ilmeestä päätellen haluaisi vielä sylkeä perään. Eikä sitä 'Hein' sanomista varmaankaan oteta palkasta pois.

Mutta mitä tällä on tekemistä minkään kanssa? Ei mitään. Se kyllä huolettaisi, jos myyjä olisi palkattu pelkästään ihonvärinsä takia.

Rankkibus

Quote from: pamaus on 26.03.2010, 17:28:16
Saanko kuitenkin vaihtaa kassajonoa naapurin hehkeän neidin puolelle, tulematta leimatuksi wanhaksi pervoksi?

JK: Olkoon vaikka viimeinen kassa niin ostamatta jää.

Riippuu varmaan siitä onko nenän alla kalapuikkoviikset.

Iloveallpeople

Jama Jamaa voi äänestää myös vuoden tamperelaiseksi 2011. Ystävällinen asiakaspalvelu taitaa olla Tampereella aikamoinen harvinaisuus.

Quote7. Jama Jama Turtolan Citymarketin kassamyyjän, joka ystävällisellä asiakaspalvelullaan on noussut ilmiöksi, Facebookissa hänellä on jo yli 2 700 kaveria, tamperelaisten nuorkauppakamarien Arjen Sankari 2010

Tamperelainen
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

ruikonperä

Useammin ulkomaalainen kaupan kassalla hymyilee ja yleensäkin palvelee kuin kantis.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Juha J.

Quote from: ruikonperä on 05.01.2011, 03:31:44

Useammin ulkomaalainen kaupan kassalla hymyilee ja yleensäkin palvelee kuin kantis.

Kyllä suomalaisia useammin on kaupan kassoilla hymyilemässä ja palvelemassa, ja hyvä niin. Ollaanhan me tosin kaikki ulkomaalaisia jossakin. Sama pätee kantiksiin.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Viinankylväjä

Quote from: Framtid on 20.02.2010, 16:18:08
Mitähän kertoo yhteiskunnastamme se, että musta mies töissä ylittää uutiskynnyksen?  ;D

Karjalaisessa oli Joulun tienoilla juttu romaninaisesta joka oli töissä. Eipä siinä paljon muuta kerrottukaan. Onhan se uutisenaihe sekin.

ruikonperä

Quote from: Juha J. on 05.01.2011, 05:35:12
Quote from: ruikonperä on 05.01.2011, 03:31:44

Kyllä suomalaisia useammin on kaupan kassoilla hymyilemässä ja palvelemassa, ja hyvä niin. Ollaanhan me tosin kaikki ulkomaalaisia jossakin. Sama pätee kantiksiin.

Niinpä. Mutta tarkoitin jotain muuta.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Ekuli

Mustaa kassamiestä ei enää pelätä

Ihanko totta kuvitellaan, että kassalla istuvaa mustaa miestä kukaan on koskaan pelännyt   :facepalm:  onneksi emme enää joudu pelkäämään einesostoksilla.
'Ihmisten kutsuminen täysin erilaisista kulttuureista asumaan kanssamme on suurin sosiologinen koe ihmiskunnan historiassa ja on selvää, että se päättyy huonosti'. -tanskalainen psykologi Nicolai Sennels.

sikakyösti

lappeenrantaan kun tuli joku vuosi sitten RAJAMARKET kävin ostamassa avajaistarjous kusipojan nestettä autoon, oli tiskin takana YLLÄTYS YLLÄTYS ryssä maatuska joka ei ihmeemmin osannut suomea ja käytös oli perin venäläistä eli yritti kusettaa vaihto rahoissa,pidin käden ojossa ja tuijotin tiukasti silmiin mummoa ja loputkin rahat löytyivät >:(.pihalla tuli ihan sellainen olo että kannut pitää heittää lasista sisään takaisin,mutta köyhänä en voinut uhrata monen euron sijoitusta. :(

Iloveallpeople

QuoteAsenteella jaksaa paremmin

Tiistai-iltana Ajankohtaisen kakkosen työhyvinvointi-illassa osui silmään somalialainen maahanmuuttajamies, ja varsinkin se, miten hän teki työnsä kaupan kassalla. Mies tuli hymyillen töihin tuntia aikaisemmin kuin olisi pitänyt, hänellä ei ollut kiire eikä stressi näyttänyt vaivaavan. Työpaikkaansa hän arvostaa kuin olisi saanut lottovoiton. Kun mieheltä yritettiin kysyä, että eikö ole ikävää, kun pitää kilpailla ja myydä paljon, tämä vastasi, että sitä vartenhan hän täällä on. Asiakkaalle hän antaa sen muutaman sekunnin kohtaamisen aikana koko huomionsa.

Tuollaiset maahanmuuttajat ovat tervetullut ja terveellinen muistutus meille usein niin hapannaamaisille puurtajille, että paljon on hyvinvointimme työssä kiinni myös meistä itsestämme, miten työhömme suhtaudumme. Oikealla asenteella elämä ja työ on paljon hauskempaa. Ja siinä sivussa se itse työkin tulee hoidettua mallikelpoisesti. Asiakkaat jonottavat somalialaismiehen kassalle, koska sillä kassalla saa kaupan päälle hyvän mielen.

Seija Krapu
Kirjoittaja on Nivala-lehden päätoimittaja

Nivala-lehti

Tilitantti

Quote from: Iloveallpeople on 10.02.2011, 18:26:34
QuoteAsenteella jaksaa paremmin

Tiistai-iltana Ajankohtaisen kakkosen työhyvinvointi-illassa osui silmään somalialainen maahanmuuttajamies, ja varsinkin se, miten hän teki työnsä kaupan kassalla. Mies tuli hymyillen töihin tuntia aikaisemmin kuin olisi pitänyt, hänellä ei ollut kiire eikä stressi näyttänyt vaivaavan. Työpaikkaansa hän arvostaa kuin olisi saanut lottovoiton. Kun mieheltä yritettiin kysyä, että eikö ole ikävää, kun pitää kilpailla ja myydä paljon, tämä vastasi, että sitä vartenhan hän täällä on. Asiakkaalle hän antaa sen muutaman sekunnin kohtaamisen aikana koko huomionsa.

Tuollaiset maahanmuuttajat ovat tervetullut ja terveellinen muistutus meille usein niin hapannaamaisille puurtajille, että paljon on hyvinvointimme työssä kiinni myös meistä itsestämme, miten työhömme suhtaudumme. Oikealla asenteella elämä ja työ on paljon hauskempaa. Ja siinä sivussa se itse työkin tulee hoidettua mallikelpoisesti. Asiakkaat jonottavat somalialaismiehen kassalle, koska sillä kassalla saa kaupan päälle hyvän mielen.

Seija Krapu
Kirjoittaja on Nivala-lehden päätoimittaja

Nivala-lehti
Katos perkele, mähän olenkin somali. Tai ainakin olin tuossa jokin 10v sitten kun kaupassa olin töissä. (Ei ollut ruokakauppa mutten kehtaa kertoa mikä oli ettei mene sinne ulkosalle mielenosoittajia että tarvii lisää somaleita.)
Hyvä kun kertoivat kun en tiennyt. Oli kyllä ne muutkin samassa paikkaa somaleita kun nämä luonteenpiirteet on näin hyvin selostettu.

Somaleita ollaan kaikki!