News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Thoughts from the field: "Pari sanaa rasismista" by Okko 15v.

Started by karnivori, 20.02.2009, 00:51:21

Previous topic - Next topic

karnivori

Leppävaaran yläasteen nettilehteen kirjoitettu mielipidekirjoitus.

QuoteMielipidepalsta
Pari sanaa rasismista

26.10.2006 klo 10.46, Okko

Rasisti sanana on menettänyt merkityksensä, kun rasisti voi olla kuka tahansa, joka omaa hiemankin eriävät mielipiteet. Pohdin tässä mielipidekirjoituksessa asiaa hieman toisesta näkökulmasta.

Eräänä aamuna olin tullut kuulleeksi, kuinka eräät olivat tulleet puhuneeksi, kuinka tietyn maan kansalaisuuden omaavat tytöt olivat jotenkin muita kauniimpia. Suomalaisiin tyttöihin päästessään tuli kuulleeksi, kuinka "rumia lehmiä" nämä olivat, ilman sen suurempia poikkeuksia. Jollen olisi ollut vielä niin hyvässä aamuväsymyksessä, olisin todennäköisesti provosoitunut tuosta.

Jälkeenpäin rupesin pohtimaan, kuinka vastaavanlaisesti oltaisiin suhtauduttu, jos itse olisin möläyttänyt jostakin muusta kansallisuudesta samoin. Epäilen, että kukaan ei olisi jättänyt kommentoimatta tuota. Epäilen myös, että siitä olisi seurannut jotain, jossa nyrkillä ja kasvoilla olisi ollut lyhyitä, mutta tulisia kontakteja.

Jälkeenpäin olen yhä enenevissä määrin huomannut, kuinka tietyt Suomeen muuttaneet henkilöt ovat mieltyneet nk. alkuperäisväestön morkkaamiseen joka suhteessa. Toki löydän monta henkilöä, jotka eivät halveksi tai vähättele nykyistä asuinmaataan, mutta nuo yksittäistapaukset saavat minut pohtimaan, miksei maahanmuuttajien aiheuttamaa nk. alkuperäisväestöön kohdistuvaa rasismia, oteta puheeksi? Mikä tekee aiheesta tällaisen tabun?

Yhdeksi (helpoksi) syyksi voisi heti heittää huonon itsetunnon, joka stereotyyppisesti kalvaa suomalaisia, mutta se taas olisi yleistämistä, mitä tässä yritän välttää. Toinen syy voisi olla, että asian puheeksi ottamalla henkilö pelkää leimautuvansa itse rasistiksi. Tämä taas on oudoksuttavaa, koska eihän vastaavanlaisesti henkilöä, joka haukkuu nk. alkuperäisväestöä rasistiseksi, leimaudu rasistiksi. Suunta tuntuu olevan jokseenkin yksisuuntainen. Syy, miksi tällaista tapahtuu, on taas oudoksuttavampaa. Se olisi edelleen helppoa selittää huonolla itsetunnolla, mutta sen voisi näiden mietteiden jälkeen mieltää rasismiksi nk. alkuperäisväestöä kohtaan, mutta sehän olisi helppo mieltää yleistämiseksi ja sitä kautta rasismiksi nk. alkuperäisväestöä kohtaan. Jos siis tähän ryhmään kohdistettu rasismi joskus tunnistettaisiin/tunnustettaisiin rasismiksi.

Toisinaan olen huomannut, kuinka minut koetaan rasistiksi tilanteissa, joissa kritisoin esimerkiksi pissiksiä. Moneen kertaan minihameiset, turpaan vedetyn näköisiksi tai drageiksi meikatut, korvia riipivällä nasaaliäänellä kitisevät ja muutenkin tyhjäpäiset tyttökullat ovat luokitelleet minut rotusyrjijäksi. Rasisti sanana on minun silmissäni menettänyt tämän vuoksi merkityksen, kun rasisti voi olla kuka tahansa, joka omaa hiemankin eriävät mielipiteet.

Suomen nk. alkuperäisväestöä haukutaan usein umpimieliseksi, suvaitsemattomaksi, ja media haluaa ilmeisesti antaa sellaisen kuvan, jotta (oletettu) huono itsetunto säilyisi. Samaan aikaan meillä otetaan vastaan pakolaisia, järjestetään näille koulutusta ja opetusta, haetaan koko ajan lisää tasa-arvoa miesten ja naisten välillä, järjestetään proletaareille asialliset työsopimukset, modernisoidutaan hyväksymään seksuaalivähemmistöt "normaaleiden" kanssa yhdenvertaisina, autetaan kehitysmaita, sopeudutaan uusiin uskontoihin ja vakaumuksiin ja niin poispäin. Jos yleis-suomivihaajat ottaisivat nämä asiat huomioon, he voisivat etsiä syrjintää maista, joissa sitä ihan oikeasti on. Toisaalta, kai se on hyvä potkia tervettä puuta, joka ei siitä piittaa, sen sijaan, että potkisi kuivunutta puuta, joka rusahtaisi niskaan.

http://www2.edu.fi/lehtiverstas/templates/artikkeli.php?id=239&dep=827&clip=17632

Ottaen huomioon, että kyseessä on 15 vuotias kaveri vuonna 2006, ei ollenkaan pöllömpi suoritus. Right?

Itse samaisen koulun käyneenä voin todeta, että kaveri puhuu 110 prosenttisesti asiaa.

gloaming

Quote from: karnivori on 20.02.2009, 00:51:21

Ansiokas. Ei siis koska homma, vaan rakenteen, sanaston ja ajatuksen kehittelyn osalta. Vain yksi paljon relatiivipronomineja sisältävä jakso, jossa viittaussuhteiden pituus hieman haittaa luettavuutta.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

MW

Quote from: gloaming on 20.02.2009, 01:01:44

Ansiokas. Ei siis koska homma, vaan rakenteen, sanaston ja ajatuksen kehittelyn osalta. Vain yksi paljon relatiivipronomineja sisältävä jakso, jossa viittaussuhteiden pituus hieman haittaa luettavuutta.

Ansiokas, koska nyt varmaan arvosana-odote putosi rajusti, jos nimimerkin suoja ei pidä. Ja sitä paitsi hyvin hillittyä kritiikkiä. Kyllä 70-luvullakin koulussa lättyynsä saattoi saada, mutta silloin opettaja ei katsonut toiseen suuntaan, korrekteista syistä.

EDIT: Pehmensin vähän, "saattoi saada". Itse olin muutamilla turpakäräjillä, ja yleensä ihan (omasta) syystä. Ja penaltia tuli, ei suvaittu.

karnivori

Kannattaa muistaa, että jossain niiden tulevien äänestäjienkin pitää kasvaa.
Ja voin muuten vannoa, että mikään ei nuivista niin paljon kuin pääkaupunkiseudulla suoritettu yläaste 2000-luvulla!

MokuMan

Moneen kertaan minihameiset, turpaan vedetyn näköisiksi tai drageiksi meikatut, korvia riipivällä nasaaliäänellä kitisevät ja muutenkin tyhjäpäiset tyttökullat ovat luokitelleet minut rotusyrjijäksi.

Ei voi muuta todeta kuin että on jätkällä sanan säilä hallussa. Siis lukekaa vaikka tuo yllä oleva lause. Tuskin maltan odottaa, että tyyppi siirtyy politiikkaan.

IDA

Quote from: MokuMan on 20.02.2009, 01:29:45
Ei voi muuta todeta kuin että on jätkällä sanan säilä hallussa. Siis lukekaa vaikka tuo yllä oleva lause. Tuskin maltan odottaa, että tyyppi siirtyy politiikkaan.

No, jos kyseessä on vasta 15-vuotias kaveri, niin se ehtii tehdä paljon muuta ennen sitä.

MW

Quote from: karnivori on 20.02.2009, 01:17:02
Kannattaa muistaa, että jossain niiden tulevien äänestäjienkin pitää kasvaa.
Ja voin muuten vannoa, että mikään ei nuivista niin paljon kuin pääkaupunkiseudulla suoritettu yläaste 2000-luvulla!

Nykymenolla tietty 2000-luvulla suoritettu ylä-aste voi tarkoittaa Sharia-yliopistoa sitten vähän myöhemmin.

Arja Alho lie uimamaisteri, hän tietää tarkemmin.

Dark Serenity

Kyllä erittäin vaikea uskoa 15 vuotiaan kirjoittamaksi.

Ellei sitten muoto ja sanasto ole jäljitelty jostain mallista ajan kanssa.

:/

reino

QuoteToisinaan olen huomannut, kuinka minut koetaan rasistiksi tilanteissa, joissa kritisoin esimerkiksi pissiksiä. Moneen kertaan minihameiset, turpaan vedetyn näköisiksi tai drageiksi meikatut, korvia riipivällä nasaaliäänellä kitisevät ja muutenkin tyhjäpäiset tyttökullat ovat luokitelleet minut rotusyrjijäksi. Rasisti sanana on minun silmissäni menettänyt tämän vuoksi merkityksen, kun rasisti voi olla kuka tahansa, joka omaa hiemankin eriävät mielipiteet.

Hyvää tekstiä!

No niin, kuka tunnustaa? Kuka täällä on Okko 17 v. ?  ;D

Okko tulee vielä katumaan noita sanojaan, koska Tehtaankadun Surreal kaivaa ne armotta esiin netin kätköistä vuonna 2025, kun Okko on Kansallisen Nuivistipuolueen eduskuntavaaliehdokkaana. Ja Sanna Ukkola tekee Ilta-Sanomiin koko aukeaman jutun rasistisesta koulukiusaajasta ja tunnetusta dragipissisten hakkaajasta.

mikkoR

Tuon on kirjoittanut joku opettaja joka on vittuuntunut nykymenoon.

Jos opettaja menisi tuollaista sanomaan tai kirjoittamaan olisi Päivi Lipponen jo keräämässä kolehtia polttorovion klapeja varten asspeeärrän kanssa.

Mutta jos kaveri on oikeasti 15v niin veikkaan että parin vuoden päästä jonkin puolueen nuoriso-osastossa nähdään nouseva tähti.
Vaihtoehtoinen tulevaisuus kaverilla on pullo ja mielisairaala kun tajuaa ettei nykymeno muutu kovin helpolla.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Lemmy

Okko ei tainnut saada pissixiltä  ;D

Mutta melko 1:1 sama asenne kuin mulla. Nuorisossa on toivoa. Tää lähentelee jo runoutta:
QuoteToisaalta, kai se on hyvä potkia tervettä puuta, joka ei siitä piittaa, sen sijaan, että potkisi kuivunutta puuta, joka rusahtaisi niskaan.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Taustavaikuttaja