News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-02-19 Hämeen Sanomat: Soini on ääriporukalle pelkkä vellihousu!

Started by NuivaMikko, 19.02.2010, 09:09:41

Previous topic - Next topic

Veli Karimies

Quote from: Topi Junkkari on 20.02.2010, 20:46:06
Ei minua ole ainakaan tässä keskusteluketjussa kukaan kritisoinut. Päinvastoin - olen itse kritisoinut sinua rajusti. En kuitenkaan jaksa jatkaa keskustelua, jonka osapuolilla on selvistä faktoista eri näkemys. Jos minä olen sitä mieltä, että kuu ei ole juustoa, ja joku toinen on sitä mieltä, että kyllä se on juustoa, niin pitkäkään nettikeskustelu aiheesta tuskin osoittautuisi hedelmälliseksi.

Ei minulla ole mitään suurempaa näkemystä, en ole varma miten asiat menevät joten kysyn. Kai se lukee ihan tuossa ekassa viestissäkin jossa alkuperäinen kirjoitus on.

Topi Junkkari

Quote from: Ano Nyymi on 20.02.2010, 20:49:35
Toivottavasti tämä kieliopin oppitunti ei maksa mitään?  ;D

Mutta hyvä hyvä että jaksat opettaa, ainakin minä sain tuosta parikin vinkkiä. Kunhan vaan muistaisin ne myöhemmin...

Nyt menee jo pahasti off-topiciksi, mutta tämän verran vielä osallistun:

Ei maksa mitään, ja kiitos kiittämästä :)

Eivät kaikki kieliopin säännöt, varsinkaan pilkkusäännöt, ole itsestäänselviä tai helppoja minullekaan. Itse asiassa ajattelen, että oma osaamiseni äidinkielessäni suomessa ja parhaiten osaamissani vieraissa työkielissäni ei perustu niinkään mihinkään sääntöihin, vaan "korpuslähtöiseen oppimiseen". Yksinkertaistetusti sanottuna korpus tarkoittaa kielitieteessä (suurta, mutta jollakin tapaa rajattua) tekstikokoelmaa, joka on peräisin aidoista kielenkäyttötilanteista. Minun kielitaitoni ja -tajuni perustuu siis siihen, että olen elämäni varrella lukenut aivan tolkuttoman määrän muiden kirjoittamaa tekstiä ja tavallaan omaksunut "säännöt" käytännön kokemuksen kautta. En muista olleeni peruskoulussa tai lukiossa kovinkaan kiinnostunut kieliopista sääntöjärjestelmänä. Yliopisto-opinnoissa (http://www.ling.helsinki.fi/) olen sitten joutunut formalisoimaan asioita enemmän ja taipumaan sääntöihin, mutta toisaalta yleinen kielitiede ja kieliteknologia tarkastelevat usein kieliä tietyltä etäisyydeltä, tavallaan universaalina järjestelmänä, paneutumatta liian syvälle yksittäiseen kieleen.

Kun kerran otin kieliammattilaisuuteni esille, niin lienee korrektia kertoa, että olen ammatiltani kääntäjä ja työkieleni ovat äidinkieleni suomen lisäksi englanti, ruotsi ja hollanti. Kaupallisen käännösalan käytäntönä on, että useimmat käännöstekstit pyritään kierrättämään kielenhuoltajan kautta - erityisesti silloin, kun kääntäjä kääntää omasta äidinkielestään poispäin eli esimerkiksi minä käännän suomesta englantiin. Opin lähes päivittäin uusia asioita kielenhuoltajilta - myös ja eritoten suomen kielessä. Toivon myös vielä joskus saavani opintoni edellä mainitussa paikassa valmiiksi - työelämä vei aikoinaan mukaansa jo varsin varhain. Akateemisesti katson olevani "vanhan koulun tietokonelingvisti" - Helsingin yliopistossa tietokonelingvistiikan oppiaineen nimi muuttui kieliteknologiaksi kymmenkunta vuotta sitten.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Lodi

Haloo !

Oliko todella tarkoitus keskittyä vit*****maan suomenkielen kieliopista ? ? ?

???
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Ano Nyymi

Quote from: Topi Junkkari on 20.02.2010, 21:12:52

Kun kerran otin kieliammattilaisuuteni esille, niin lienee korrektia kertoa, että olen ammatiltani kääntäjä ja työkieleni ovat äidinkieleni suomen lisäksi englanti, ruotsi ja hollanti. Kaupallisen käännösalan käytäntönä on, että useimmat käännöstekstit pyritään kierrättämään kielenhuoltajan kautta - erityisesti silloin, kun kääntäjä kääntää omasta äidinkielestään poispäin eli esimerkiksi minä käännän suomesta englantiin. Opin lähes päivittäin uusia asioita kielenhuoltajilta - myös ja eritoten suomen kielessä. Toivon myös vielä joskus saavani opintoni edellä mainitussa paikassa valmiiksi - työelämä vei aikoinaan mukaansa jo varsin varhain. Akateemisesti katson olevani "vanhan koulun tietokonelingvisti" - Helsingin yliopistossa tietokonelingvistiikan oppiaineen nimi muuttui kieliteknologiaksi kymmenkunta vuotta sitten.

No ilmankos sää niitä virheitä niin paljon löysitkin, ollaan amatööreinä ammattilaisen kynsissä! Ei mitään jakoa.  ;D

Ihan tosissaan: Mielestäni siitä ei ainakaan haittaa ole jos yleisönosastokirjoituksen värkkää sellaiseksi että siinä ei nyt ihan vilisemällä ole virheitä. Tulee niille hihiteltyä lukiessa joskus itsekin, vaikka siis olen itse kaikkea muuta kuin oikeinkirjoituksen yliosaaja. Siksipä en mielelläni ainakaan omalla nimellä ala mihinkään lehteen kirjoittelemaan, ettei tule suvulle häpiää!

Ai niin, pilkkusääntönä olen noudattanut sellaista käytäntöä että tökkään pilkun siihen kohtaan missä puhekielessä sanoisin sanan *ittu.
Joskus se jopa toimiikin..

Ano Nyymi

Quote from: Lodi on 20.02.2010, 21:19:40
Haloo !

???

Ei siitä haittaakaan ole jos laatii vastineen jossa on pilkut ja pisteet sekä myös sanamuodot kutakuinkin kohdillaan.
Ellei sitten pyri Soiniksi Soinin paikalle  :roll:

Lodi

Quote from: Ano Nyymi on 20.02.2010, 21:24:45
Haloo !

???

Ei siitä haittaakaan ole jos laatii vastineen jossa on pilkut ja pisteet sekä myös sanamuodot kutakuinkin kohdillaan.

Aika erikoista, että aloitit lauseen "Ellei" sanalla.

Uljanov

Eins, zwei, drei, kielipolizei  ;D

Mutta ei kirjoitusvirheistä varmasti hyötyäkään ole, joten kannattaa ne aina korjata huomatessa. Etenkin kun teksti on tarkoitettu julkaistavaksi.

Ja yrittäkääs joku korjata minua niin pamautan kiljupönikällä!

Ano Nyymi

Quote from: Lodi on 20.02.2010, 21:33:20
Quote from: Ano Nyymi on 20.02.2010, 21:24:45
Haloo !

???

Aika erikoista, että aloitit lauseen "Ellei" sanalla.

Mitä muuta luulet amisviiksen tekevän?  ???

Lodi

Quote from: Uljanov on 20.02.2010, 21:38:32
Eins, zwei, drei, kielipolizei  ;D

Mutta ei kirjoitusvirheistä varmasti hyötyäkään ole, joten kannattaa ne aina korjata huomatessa. Etenkin kun teksti on tarkoitettu julkaistavaksi.

Ja yrittäkääs joku korjata minua niin pamautan kiljupönikällä!

Joo, antaa tulla vaan. Joskus on oikeat miehetkin erehtyneet yrittämään.

Veli Karimies

Hmm. Voidaanko muuten puhua kortin allekirjoittamisesta? Parempi olisi mielestäni puhua kortin kirjoittajista tai täyttäjistä.

Lodi

Quote from: Veli on 20.02.2010, 21:49:06
Hmm. Voidaanko muuten puhua kortin allekirjoittamisesta? Parempi olisi mielestäni puhua kortin kirjoittajista tai täyttäjistä.

Jos siihen tulee allekirjoitus, niin voidaanhan silloin puhua sanasta "allekirjoitus",eikö vain.

IDA

En kyllä tajua miten olen voinut unohtaa lähes kaikki kielioppisäännöt muutaman vuosikymmenen aikana. Ainoa minkä saan kohdilleen virheettä on piste, pilkut menee jo arvaamalla..

Ainoa minkä saan kohdilleen virheettä on piste; pilkut menee jo arvaamalla..

Kannattaa aina tempaista puolipiste takataskusta, vain harvat uskaltavat ryhtyä arvostelemaan sen käyttöä ;)

Topi Junkkari

Quote from: Veli on 20.02.2010, 21:49:06

Allekirjoittamisella on juridisesti uskottavampi sävy. Puolueen perustamista koskevalla oikeusministeriön verkkosivulla http://www.vaalit.fi/15365.htm lukee mm. näin:

QuoteLisäksi tarvitaan vähintään 5 000 eduskuntavaaleissa äänioikeutetun kansalaisen allekirjoittamaa kannattajakorttia

Allekirjoituksella on tässä oleellinen merkitys. Pelkkä kirjoitettu tai täytetty kortti ei riitä.

Niin, yritän siis omassa ammatissani erikoistua juridisiin asioihin, jos ei se jo aiemmista reilusta kuudestakymmenestä saivartelustani ole tullut ilmi.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Ano Nyymi

Quote from: IDA on 20.02.2010, 21:55:30
En kyllä tajua miten olen voinut unohtaa lähes kaikki kielioppisäännöt muutaman vuosikymmenen aikana. Ainoa minkä saan kohdilleen virheettä on piste, pilkut menee jo arvaamalla..

Kannattaa aina tempaista puolipiste takataskusta, vain harvat uskaltavat ryhtyä arvostelemaan sen käyttöä ;)

Mä olen luullut että sitä käytetään vain hymiöissä!
Tämmöistä se on kun on käynyt kiertokoulun vastapäivään.

Lodi

Näinhän se tietenkin on; Tosin puolipisteen käyttöä en kyllä suosittele, jos tämän ketjun keskustelu kiteytyy vittui**un muiden kielioppitaidottomuudesta.

Ano Nyymi

Quote from: Lodi on 20.02.2010, 22:03:17

Näinhän se tietenkin on; Tosin puolipisteen käyttöä en kyllä suosittele, jos tämän ketjun keskustelu kiteytyy vittui**un muiden kielioppitaidottomuudesta.

En minä noita neuvojen tarjoiluja kyllä *ittuiluksi käsittänyt.
Muutenhan koulutkin olisivat pelkkiä *ittuloita! Olihan siellä sentään ainakin hyvä ruoka..

Topi Junkkari

Hyvin lausuttu; komppaan tätä ihan täpöllä. Puolipiste on suomen kielessä niin harvinainen ja kummallinen välimerkki, että kukaan ei taida tietää lopullista totuutta sen käyttämisestä.

Ks. kuitenkin esim. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2444

Kokoliha

Penaali Markku Peltosen kirjoitukseen liittyen, Hämeen Sanomien ao. keskustelussa nimimerkki "Vara-Everstiluutnantilla" on mielenkiintoinen ja paikallistuntemusta osoittava kommentti, joka taustoittaa myös pari päivää aiempaa Riikka Happosen mokutuskirjoitusta:  "Kukkahattutäti häpeää Hattulaa"

Lainaan kommentin tähän, jos se vaikka jostakin syystä yllättäen poistettaisiin:

QuoteTässä haluan hieman tarkentaa tuota Peltosen alanurkkakirjoituksen luonnetta, koska se on palstalaisille aiheuttanut ilmeisesti varsin väärienkin johtopäätösten vetämistä. Minä sen voin tehdä, koska en ole tehnyt salassapidon sopimusta asian suhteen. Nimittäin tämä muhamettilaisten parta-ankkurien edessä konttaaminen ja somalialaisperäisten turvakulkumiesten kumartaminen ei sittenkään ole Hämeen Sanomien aivan virallinen linja. Kyseessä on bisnestoimintaa, sillä eräs turvahankkeissa mukana oleva järjestö on tehnyt eräänlaisen mainossopimuksen muun muassa Hämeen Sanomien kanssa.

Kuvioon siis kuuluu, että lehti kirjoittaa säännöllisin väliajoin pseudo-asiallisia kirjoituksia turvaturismin puolesta ja vastaavasti tietysti tätä bisnestä vastustavia ihmisiä vastaan. Ja sopimuksen arvo on sen verran suuri, että se selkeästi kattaa toiminnasta väistämättä aiheutuvat tilaajamenetykset. Mutta ei Hämeen Sanomat ole ainoa lehti, jolle tällainen mainossopimus on tehty. Vastaavia on muillakin lehdillä, joiden vaikutusalueella turvahallitoimintaa on.

Kuten siis olette väistämättä huomanneet, niin säännöllisesti aiheen mukainen alanurkkakirjoitus toistuu ja lehden artikkelisivulla on usein laajakin juttu turvaturisteista suurine valokuvineen. Nytkin toissa päivänä oli Riikan juttu, jossa hän kertoi joutuneensa ikään kuin häpeäpaaluun Hattulan kirkon mäelle kunnan laillisesti ja demokraattisesti valittujen edustajien tekemän päätöksen johdosta. Ja nyt tänään siis Maken juttu uuden poliittisen puolueen vaaroista. Hanna on jo valmistellut seuraavan jutun, joka saattaa ilmestyä jo sunnuntaina, mutta viimeistään ensi viikon alkupuolella?

Lehden luottoreporttereita asian suhteen ovatkin juuri Hanna, Make, Riikka ja vielä pari muuta. Vaan yksi on ollut joukosta poissa jo jonkinlaisen rupeaman? Vaikka valtuustojohtaja aiemmin kuului näiden vihakirjoittajien ehdottomaan kärkeen, niin nyt hän on huomannut homman vaarallisuuden, mikäli aikomus on parlamenttiin pyrkiä. Näitä vihakirjoituksia ei siis kenenkään reportterin tarvitse vastoin tahtoaan kirjoittaa. Ja kyllähän Riikasta, Makesta ja Hannasta tällainen turvatransit-myötämielisyys ihan jo luonnostaan läpi paistaa, ja varmasti kirjoitukset on tehty vakaumuksesta ja aatteen palosta, kuten rouva Nokkonen tuossa jo tavallaan kirjoittelikin.

Mutta jos katsotaan Hämeen Sanomien reportterien yleistä suhtautumista tähän turvabisnekseen, niin ihan pääosa siellä asiaa katsoo vähintäänkin epäluuloisesti, ja melkoinen osa jopa ehdottoman torjuvasti. Ja jos näin ei olisi, niin toki he silloin kaikki näitä vihakirjoituksia laatisivat ihan mielelläänkin. Mutta Hämeen Sanomille riittää varsin hyvin nämä puolisen tusinaa vapaaehtoistakin. Valitettavasti bisnes on bisnestä ja turvabisnes erityisesti. Siinä liikkuu suuri raha ja siihen sotkeutuneiden järjestöjen kannattaa pitää kampanjoita ja mainostamista yllä varsin kyseenalaisinkin keinoin.

Edit: Hämeen Sanomien keskusteluissa kommenttien merkittävyyttä voi nähtävästi myös äänestää ...

Veli Karimies

Tulipa vielä mieleeni, että tuo teksti täyttää kansanryhmää vastaan kiihottamisen(mikäli kannattajakorttien täyttäjät ovat kansanryhmä) ja kunnianloukkauksen kriteerit.

Kimmo Pirkkala

Olipas mielenkiintoinen kommentti varaeverstiluutnantilta.
:o
Alkaisikohan joku penkoa mahdollisuutta että joku turvapaikkabisnesfirma sponssaisi mediaa? Se olisi kovan luokan löytö.

Ammadeus

Mutta eikös se Soini sitten ole vellihousu?
Vanhan äitini sanoin"nuan lihava miäs,sei kyllä ajattele muuta ku ruakaa"

Miniluv

Quote from: Veli on 20.02.2010, 23:30:28
Tulipa vielä mieleeni, että tuo teksti täyttää kansanryhmää vastaan kiihottamisen(mikäli kannattajakorttien täyttäjät ovat kansanryhmä) ja kunnianloukkauksen kriteerit.

Tuskinpa ovat, jos suunnilleen kukaan muu kuin Mäki-Ketelä ei voi sanoa, ketkä kansaryhmään kuuluvat...

Jos olisin itse vastinetta laittamassa, lisäisin vielä vaikka arvostavan maininnan Soinin vanhoista linjauksista esim. karkotusasiassa. Että menee toimittajasedältä kunnolla pää pyörälle :) On selvä, että  Soini ei olisi Shkupollia hyysännyt.

Ääriporukkaa kuin minun äiti  8)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Juha J.

Toivottavasti tämä kieliopin oppitunti ei maksa mitään?  ;D

Mutta hyvä hyvä että jaksat opettaa, ainakin minä sain tuosta parikin vinkkiä. Kunhan vaan muistaisin ne myöhemmin...
Off topiccia jatkaen:

Sama. Minulla on pilkkuhäiriö vaikka rakastankin kieliä ja kielellä leikkimistä. Sanoilla pelaaminen on tietysti vähän eri juttu kuin pilkun paikat, mutta haluan kehittää oikeinkirjoitustani.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

IDA

lukijalta ikään kuin vähenisi mahdollisuus ottaa itse kantaa lauseiden väliseen suhteeseen.

Tunnen syvää, vilpitöntä ja täysin pyytentöntä rakkautta noita mimmejä kohtaan, jotka jaksavat touhuta äidinkielen parissa.

iihkumies

Quote from: IDA on 19.02.2010, 15:35:38
Muuten tuo Hämeen Sanomien kirjoitus vaikuttaa olevan juuri niin typerä tilaustyö kuin sanomalehtien päätoimittajien kirjoitukset nykyään yleensäkin ovat.

Aivan varmasti joo.

Onhan Homma mainittu tuolla jo aiemminkin, jos se todellisuudessa ketään edes kiinnostaa.

oinas

Quote from: Topi Junkkari on 20.02.2010, 22:00:51
Allekirjoittamisella on juridisesti uskottavampi sävy. Puolueen perustamista koskevalla oikeusministeriön verkkosivulla http://www.vaalit.fi/15365.htm lukee mm. näin:

QuoteLisäksi tarvitaan vähintään 5 000 eduskuntavaaleissa äänioikeutetun kansalaisen allekirjoittamaa kannattajakorttia

Allekirjoituksella on tässä oleellinen merkitys. Pelkkä kirjoitettu tai täytetty kortti ei riitä.

Niin, yritän siis omassa ammatissani erikoistua juridisiin asioihin, jos ei se jo aiemmista reilusta kuudestakymmenestä saivartelustani ole tullut ilmi.

Mielestäni on hieno asia, että täällä on osaavia 'kielenhuoltajia', jotka opettavat oikeinkirjoitusta ja korjailevat tekstejä, jotka menevät yleiseen levitykseen. Tällainen opetus on ainakin minulle tarpeen. :)

Avasin tuon em. vaalilinkin ja siellä lukee näin:
Kannattajakortissa, jonka kaavan oikeusministeriö on päätöksellä 97/1990 vahvistanut, tulee olla

kannattajan henkilötiedot;
kannattajan vakuutus siitä, että hän on äänioikeutettu eduskuntavaaleissa;
päivämäärä, joka ei saa olla vuotta vanhempi, sekä
kannattajan omakätinen allekirjoitus.

Milloinkas näitä kannattajakortteja alettiin kerätä? Tuo vuoden voimassaoloaika täytyy pitää mielessä.

Ant.

Quote from: oinas on 21.02.2010, 12:10:34
Milloinkas näitä kannattajakortteja alettiin kerätä? Tuo vuoden voimassaoloaika täytyy pitää mielessä.

Keräys alkoi lokakuun puolivälissä kuten monesta ketjusta käy ilmi.

Vuoden keräysaika on tietenkin kaikkien kerääjien mielessä. Juuri keräysaika asettaa rajan puolueprojekteille. Viimeisin puoluerekisteriin päässyt puolue eli Piraattipuolue keräsi kortit hieman vajaassa yhdeksässä kuukaudessa.
Homma is the new black.

EL SID

En tiedä onko Soini vellihousu, mutta saisi olla enemmän äänessä. Pienellä maakuntakierroksella juttelin muutaman kanssa "noista", siis mamuista ja yleensä porukat mutisivat, kuinka " "ne" saa enemmän rahaa mitä suomalainen työssäkävijä", johon olen vastannut, jos henkilö on oikeanlainen, että keitäs on tullut äänestettyä päättämään asiasta. Yleensä tässä tapauksessa luvataan ensi vaaleissa ääntä Pöntiselle. Siinä vaiheessa on turha enää muistuttaa, että myös Saarakkala on olemassa, ja että hänkin on maahanmuuttokriittinen, Saarakkala, Soinin "oppopoika" ei vain pidä ääntä.....

Topi Junkkari

Quote from: IDA on 21.02.2010, 01:27:36
lukijalta ikään kuin vähenisi mahdollisuus ottaa itse kantaa lauseiden väliseen suhteeseen.

Tunnen syvää, vilpitöntä ja täysin pyytentöntä rakkautta noita mimmejä kohtaan, jotka jaksavat touhuta äidinkielen parissa.

IDAn esittämä lainaus on siltä Kotuksen (Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen) puolipistesivulta, johon minä linkitin, joten "nuo mimmit" tarkoittavat siis Kotuksen henkilökuntaa.

Valtio (opetusministeriö) on esittänyt todella merkittäviä leikkauksia Kotuksen toimintaan lähivuosina (kolmasosa porukasta pihalle).

Kaikkien, jotka tuntevat rakkautta äidinkielen parissa touhuavia kohtaan, kannattaa pistäytyä osoitteessa http://www.adressit.com/kotus_focis. Toivottavasti myös jokin suomalaisuutta arvostava puolue ottaa tai on jo ottanut kantaa asian puolesta.

Jos Kotuksesta tosiaan on pakko leikata merkittävästi resursseja, niin helpoiten tämä tehtäisiin poistamalla länsinaapurin kieleltä "kotimaisen kielen" status. Keskustelu tästä aiheesta kuuluu kuitenkin Hommaforumilla asialle omistettuun ketjuun.