News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-02-19 Hämeen Sanomat: Soini on ääriporukalle pelkkä vellihousu!

Started by NuivaMikko, 19.02.2010, 09:09:41

Previous topic - Next topic

Kokoliha

Quote from: Oami on 19.02.2010, 15:55:33
Loukkaantuneelle lukijalle jää luonnollisesti vapaus perua lehden tilaus.

Niinpä. Ja ketjun aiheena oleva Markku Peltosen kirjoitus sopii oivallisesti linkitettäväksi peruutusilmoitukseen, jonka voinee jättää palautesivunkin kautta.

M.

QuoteHän on tehtävään liian leppoisa ja maisterismiehenä liian sivistynyt.

Tuota, eihän tässä kirjoituksessa nyt muutenkaan järki liiemmin loistanut, mutta eikös Ketale ole jotakuinkin valmis tohtori?

Lemmy

Quote from: Jari-Petri Heino
Vastaus oli, että se on vain hänen mielipiteensä ja jokainen saa olla mitä mieltä haluaa.

Jaa, no se on hyvä sitten että minä saan olla sitä mieltä, että hän kirjoittaa kuten paraskin Neuvostotieteen saavutus;D
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Luotsi

Quote from: Iloveallpeople on 19.02.2010, 11:09:02
Kertoohan tällaiset jutut sen, että valtapuolueissa todenteolla aletaan huolestumaan Muutos2011:n puoluehankkeesta. Pelko suorasta demokratiasta ja konsensuspolitiikan haastamisesta näyttää olevan kova.

Näin juuri. Markun höpinöistä loistava pelko ja viha on hieno juttu - M2011 on siis jo niin vaaralliseksi kilpailijaksi koettu että sitä vastaan on hyökättävä apinan raivolla. Ilmeisesti kannattajakorttien keräys on ollut laukaisevana tekijänä ja purkauksen primäärimotiivi on varoittaa lukijoita ko. kortin täyttämisen kaikinpuolisesta tuhoisuudesta:
QuoteMuutospuolueen kannattajakortin on täyttänyt 2 300 henkilöä, joten 0.06 prosenttia suomalaisista on ääriainesta.

*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Veli Karimies

Löyty. Linkki vie väärään paikkaan eikä siinä listassa näy edes tuota kirjoitusta.

Tässä oikea linkki:
http://www.hameensanomat.fi/?article=124482

Miniluv

Hukassa Googlelta, ei ole Alanurkkakirjoitusten listassa...?

:)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Uljanov

Veli Karimies

Quote from: Versio 1.041Muutos 2011 -liikkeen kannattajakorttien allekirjoittajat eivät ole ääriporukkaa

Toimittaja Markku Peltoselle sattui Alanurkassa 19.2. valitettava virhe. Hän väitti, että Muutos 2011 -liikkeen kannattajakorttien allekirjoittajat olisivat ääriporukkaa. Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Minä olen Muutos 2011:n jäsen, valtuutettu kannattajakorttien kerääjä ja kerään kannattajakortteja Hämeenlinnassa. Olen luonnollisesti myös itse allekirjoittanut Muutos 2011:n kannattajakortin.

Pidän toimittaja Peltosen kommentteja hyvin loukkaavina niin itseäni, kuin niitä henkilöitäkin kohtaan, joilta olen kerännyt Muutos 2011:n kannattajakortin. Tyypillinen kortin allekirjoittaja on kokemusteni mukaan nuori politiikasta hiukan kiinnostunut nainen. Nähdäkseni myös suuri osa keräystyössä kohtaamistani ihmisistä, jotka eivät ole allekirjoittaneet korttia, on Muutos 2011:n kanssa asioista samaa mieltä. Hekään eivät ole ääriporukkaa, vaan aivan tavallisia ihmisiä matkalla kauppaan, töihin, kahville tai tapaamaan tuttavia. Pyydän Markku Peltosta tulemaan itse katsomaan ja täyttämään Muutos 2011:n kannattajakortin Hämeenlinnan kävelykadulla xx.xx. kello xx.xx, jolloin Muutos 2011 kerää siellä kannattajakortteja.

Veli
Muutos 2011 -liikkeen jäsen ja valtuutettu kannattajakorttien kerääjä

Tuommoisen aattelin pistää menemään. Kommentteja? Korjauksia? Mitä mieltä hallitus on?

Niijja ketkä lähteepi keräilemään esimerkiksi 6.3 ? Jos vaikka Markku lähtiskis kirjoittaan kortin sinne ja ehkä myös mahdollisesti jotain lehtijuttua repäsis? Kun sadaan päivämäärä lukkoon ja keräysjoukko kasaan nii pistän ton menemään. Ja kirjotelkaapa muutkin!

EDIT: Kiitoksia Topi Junkkarille avusta.

JM-K

Quote from: Veli on 20.02.2010, 19:06:49
QuoteMuutos 2011 kannattajakortin kirjoittaja ei ole ääriporukkaa

Peltosen Markulla kävi Alanurkkassa 19.2 valitettava virhe. Peltosen Markku väitti, että Muutos 2011 kannattajakortin allekirjoittaja olisi ääriporukkaa. Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Olen henkilökohtaisesti Muutos 2011 jäsen, valtuutettu kannattajakorttien kerääjä ja kerään kannattajakortteja Hämeenlinnassa sekä olen luonnollisesti myös itse kirjoittanut Muutos 2011 kannattajakortin.

Pidän Peltosen Markun kommentteja hyvin loukkaavana niin itseäni kohtaan kuin henkilöitä joilta olen kerännyt Muutos 2011 kannattajakortin. Tyypillinen kortin kirjoittava henkilö on minun kokemusteni mukaan nuori politiikasta hiukan kiinnostunut naishenkilö. Ehdottomasti suurin osa myös kortin kirjoittamatta jättäneistä on Muutos 2011 kanssa asioista samaa mieltä. Hekään eivät ole ääriporukkaa, vaan ihan tavallisia ihmisiä jotka ovat matkalla kauppaan, töihin, kahville tai tapaamaan tuttavia. Ehdotan, että Peltosen Markku tulee itse katsomaan ja täyttämään Muutos 2011 kannattajakortin Hämeenlinnan kävelykadylla xx.xx. klo xx:xx kun Muutos 2011 kerää sielä kannattajakortteja.

Veli
Muutos 2011 Jäsen ja valtuutettu kannattajakorttien kerääjä.

Tuommoisen aattelin pistää menemään. Kommentteja? Korjauksia? Mitä mieltä hallitus on?

Oikein hyvä! Anna palaa meikäläisen puolesta!

Topi Junkkari

Quote from: Veli on 20.02.2010, 19:06:49

Kieliasussa on aika lailla sanomista. Yhdistyksen nimestä puuttuu genetiivin pääte, eikä puhuttelu "Peltosen Markku" kuulu asiatyyliin.

Esimerkiksi otsikko auki luettuna: "Muutos kaksituhattayksitoista kannattajakortin kirjoittaja ei ole ääriporukkaa" on huonoa suomea. Se pitäisi kirjoittaa "Muutos 2011:n kannattajakortin kirjoittaja..." eli auki luettuna "Muutos kaksituhattayhdentoista ..."

Vaikka vieraiden kielten vaikutus pyrkiikin muuttamaan kieltämme, niin kyllä suomen kielen sanat taipuvat edelleen. Myös erisnimet. Miltä kuulostaisi "Kokoomus kannattaja ei ole ääriporukkaa" - vrt. "Kokoomuksen kannattaja..."
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Veli Karimies

Jätin genetiivisen päätteen tahallani pois. Se on tarkoituksenmukaista.

Topi Junkkari

Quote from: Veli on 20.02.2010, 19:26:21
Jätin genetiivisen päätteen tahallani pois. Se on tarkoituksenmukaista.

No, jos nimenomaan haluat luoda itsestäsi ja samalla Muutos 2011:stä sivistymättömän kuvan, niin tee toki miten haluat.

Toinen vaihtoehtohan olisi muotoilla asia yhdyssanaksi eli kirjoittaa esimerkiksi "Muutos 2011 -kannattajakortin". Käyttämäsi muoto on aivan yksiselitteisesti kielemme normien vastainen ja siksi asiatyyliin sopimaton.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Veli Karimies

Teksti näyttää mielestäni paremmalta ilman päätteitä. Esteettinen seikka minulle. Ja otsikko se sitten oikeen tyhmältä näyttääkin.

Topi Junkkari

Quote from: Veli on 20.02.2010, 19:32:41
Teksti näyttää mielestäni paremmalta ilman päätteitä. Esteettinen seikka minulle. Ja otsikko se sitten oikeen tyhmältä näyttääkin.

Jos ja kun vastapuolella on sanankäytön ammattilaisia, niin kieliasultaan ja tyyliltään tökerö teksti herättää väistämättä negatiivisia mielikuvia. Ei kai Muutos 2011 halua leimautua liikkeeksi, jonka "valtuutetuilla" edustajilla ei ole edes peruskoulun oppimäärä hallussa?

Korjaa edes tuo "Alanurkkassa".

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Veli on 20.02.2010, 19:32:41

Mielestäni otsikon tulisi olla Muutos 2011 liikkeen kannattajakorttien allekirjoittajat

elikkä monikossa ja muista käyttää nimeä liike sillä olemme poliittinen liike

6.3 en pääse kannattajakorttien keruuseen mutta huhtikuun eka viikonloppu kävisi tai
maaliskuun vika.

Topi Junkkari

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte link=topic=23701.msg316896#msg316896Mielestäni otsikon tulisi olla Muutos 2011 liikkeen kannattajakorttien allekirjoittajat

Tuostakin puuttuu yhdysmerkki. Pitäisi olla siis "Muutos 2011 -liikkeen kannattajakorttien allekirjoittajat".

Voisin melko vähällä vaivalla stilisoida tuon lyhyen tekstin, mutta koska sen kirjoittajan mielestä on "esteettistä" tehdä tahallisia virheitä, niin taitaisi mennä taisteluksi tuulimyllyjä vastaan.

EDIT: tekninen vika.

Veli Karimies

Senkun korjaat, postita se minulle niin katson miltä se näyttää ja päätän lähetänkö sen vai omani.

Topi Junkkari

Quote from: Veli on 20.02.2010, 19:45:16
Senkun korjaat, postita se minulle niin katson miltä se näyttää ja päätän lähetänkö sen vai omani.

Ole hyvä, tässä tulee. En viitsi siirtää asiaa yksityisviestittelyyn, koska kyse kuitenkin on koko Muutos 2011:tä koskevasta asiasta.

Korjaukseni ovat puhtaasti kielellisiä yhtä lukuun ottamatta: pehmensin käyttämääsi ilmaisua "ehdottomasti suurin osa", koska se vaikutti mielestäni ns. kouhottamiselta. Kuten sanottu, sanankäytön ammattilaisille kirjoitettaessa on syytä pitäytyä asiatyylissä.

Minun versioni tässä:

QuoteMuutos 2011 -liikkeen kannattajakorttien allekirjoittajat eivät ole ääriporukkaa

Toimittaja Markku Peltoselle sattui Alanurkassa 19.2. valitettava virhe. Hän väitti, että Muutos 2011 -liikkeen kannattajakorttien allekirjoittajat olisivat ääriporukkaa. Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Minä olen Muutos 2011:n jäsen, valtuutettu kannattajakorttien kerääjä ja kerään kannattajakortteja Hämeenlinnassa. Olen luonnollisesti myös itse allekirjoittanut Muutos 2011:n kannattajakortin.

Pidän toimittaja Peltosen kommentteja hyvin loukkaavana niin itseäni kuin niitä henkilöitäkin kohtaan, joilta olen kerännyt Muutos 2011:n kannattajakortin. Tyypillinen kortin allekirjoittaja on kokemusteni mukaan nuori politiikasta hiukan kiinnostunut nainen. Nähdäkseni myös suuri osa keräystyössä kohtaamistani ihmisistä, jotka eivät ole allekirjoittaneet korttia, on Muutos 2011:n kanssa asioista samaa mieltä. Hekään eivät ole ääriporukkaa, vaan aivan tavallisia ihmisiä matkalla kauppaan, töihin, kahville tai tapaamaan tuttavia. Pyydän Markku Peltosta tulemaan itse katsomaan ja täyttämään Muutos 2011:n kannattajakortin Hämeenlinnan kävelykadulla xx.xx. kello xx.xx, kun Muutos 2011 kerää siellä kannattajakortteja.

Veli
Muutos 2011 -liikkeen jäsen ja valtuutettu kannattajakorttien kerääjä

Muistathan sitten myös käyttää oikeaa nimeäsi - nimettömät kirjeet menevät yleensä roskiin. Forumilla en tietenkään pyydä sinua nimeäsi paljastamaan.

Veli Karimies

QuoteNähdäkseni myös suuri osa keräystyössä kohtaamistani ihmisistä, jotka eivät ole allekirjoittaneet korttia, on Muutos 2011:n kanssa asioista samaa mieltä.

Eikö tuon kuuluisi olla "ovat samaa mieltä" eikä "on samaa mieltä". Ja Veli on oikea nimeni.

Topi Junkkari

Quote from: Veli on 20.02.2010, 20:04:19
QuoteNähdäkseni myös suuri osa keräystyössä kohtaamistani ihmisistä, jotka eivät ole allekirjoittaneet korttia, on Muutos 2011:n kanssa asioista samaa mieltä.

Eikö tuon kuuluisi olla "ovat samaa mieltä" eikä "on samaa mieltä". Ja Veli on oikea nimeni.

Ei kuuluisi. Subjekti on "suuri osa". Eli siis tiivistettynä "suuri osa -- on samaa mieltä".

Yhteiskunnallisissa ja poliittisissa asioissa pelkällä etunimellä esiintyminen on poikkeuksellista.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Pistä sukunimi mukaan. Ja tarjoa kirjoitusta myös saman konsernin viikkolehden ja kaupunkiuutisten toimitukseen
Joku poliitikko olisikohan ollut Filatov sai kirjoituksen kaikkiin kolmeen lehteen
(ovat samaa konsernia)

Veli Karimies

Ajattelin, että se olisi "suuri osa ihmisistä", ei "suuri osa".

Topi Junkkari

Quote from: Veli on 20.02.2010, 20:10:50

Haluaisit siis kirjoittaa "suuri osa ihmisistä ovat"? Ei käy - kyllä tuossa subjektina on sana "osa", joka on yksikössä.

Eri juttu olisi, jos kirjoittaisit vaikkapa "hyvin monet ihmiset ovat". Älä kuitenkaan kirjoita niin, jookos? :)

Veli Karimies

Quote from: Topi Junkkari on 20.02.2010, 20:15:04

Haluaisit siis kirjoittaa "suuri osa ihmisistä ovat"? Ei käy - kyllä tuossa subjektina on sana "osa", joka on yksikössä.

Eri juttu olisi, jos kirjoittaisit vaikkapa "hyvin monet ihmiset ovat". Älä kuitenkaan kirjoita niin, jookos? :)

Ei vaan "he ovat".

Juki

OT: ihmisistä on elatiivissa, joka ei voi olla subjektin sijana. Muutenkin subjekti on tällaisissa tapauksissa juuri tuo osa. Kaikista hyvimmin (:)) koko virke olisi muotoiltu uudestaan. No joo...

Topi Junkkari

Quote from: Veli on 20.02.2010, 20:17:06
Ei vaan "he ovat".

Puheena olevaan virkkeeseen on aika vaikea uittaa he-pronominia.

En jaksa jankuttaa tästä asiasta enempää. Tarjosin oman panokseni (ammattilaisena), ja se ei ilmeisesti kelpaa. Ehdotin pari päivää sitten toisessa ketjussa, että Muutos 2011:n kannattaisi rekrytoida joku kielenhuoltotaitoinen viimeistelemään julkisuuteen tarkoitetut kannanottonsa. Olen edelleen samaa mieltä, mutta en valitettavasti ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, koska kuulun jo erääseen rekisteröityyn puolueeseen.

Veli Karimies

Kyllä se kelpaa ihan hyvin. Jotain kritiikinsietokykyä tarttet ihan selkeesti kun tuohdut parista kysymyksestä.

Topi Junkkari

Quote from: Veli on 20.02.2010, 20:37:12
Jotain kritiikinsietokykyä tarttet ihan selkeesti kun tuohdut parista kysymyksestä.

Kyllä minulla omasta mielestäni on kritiikinsietokykyä, enkä ole "tuohtunut" yhtään mistään.

Ei minua ole ainakaan tässä keskusteluketjussa kukaan kritisoinut. Päinvastoin - olen itse kritisoinut sinua rajusti. En kuitenkaan jaksa jatkaa keskustelua, jonka osapuolilla on selvistä faktoista eri näkemys. Jos minä olen sitä mieltä, että kuu ei ole juustoa, ja joku toinen on sitä mieltä, että kyllä se on juustoa, niin pitkäkään nettikeskustelu aiheesta tuskin osoittautuisi hedelmälliseksi.

Ano Nyymi

Quote from: Topi Junkkari on 20.02.2010, 20:15:04

Toivottavasti tämä kieliopin oppitunti ei maksa mitään?  ;D

Mutta hyvä hyvä että jaksat opettaa, ainakin minä sain tuosta parikin vinkkiä. Kunhan vaan muistaisin ne myöhemmin...

En kyllä tajua miten olen voinut unohtaa lähes kaikki kielioppisäännöt muutaman vuosikymmenen aikana. Ainoa minkä saan kohdilleen virheettä on piste, pilkut menee jo arvaamalla..