News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-02-14 HS VÄLIHUOMIO: Siirtomaavalta Suomi

Started by skrabb, 14.02.2010, 07:41:32

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteVÄLIHUOMIO

Siirtomaavalta Suomi
Matti Huuskonen HS

Maahanmuuttoministeri Astrid Thors (r) vastaili viime Kuukausiliitteessä kansalaisten kysymyksiin. Kysymykset olivat laatineet verkkosivusto Homma-forumin jäsenet. Homman keskusteluissa kaiken maailman tulokkaita ja thorsseja silitetään nyrkillä tanakasti vastakarvaan.

Ministerin haastattelun sai aloittaa nimimerkki Sivulause. Hän luonnehti maahanmuuttoa Suomelle taloudelliseksi rasitteeksi ja kysyi, kuinka "perustelette kyseisen hyväntekeväisyyden suomalaisille veronmaksajille". Thors vastasi Suomen sitoutuneen "YK:ssa ja EU:ssa ihmisoikeusnormeihin. Jos ihminen kohtaa kotimaassaan vainoa, hänelle on tarjottava turvapaikka. Se on osa meidän kansainvälistä vastuutamme".

Ministeri myös arveli, että Suomessa on "niitä, jotka ajattelevat, että meillä on oma hyvinvointivaltiomme eikä siitä riitä muille kuin suomalaisille".

Suomi on vauras, vakaa maa, hyvinvointivaltio. Semmoiseen on onni – onnellinen sattuma – syntyä.

Vaan tasan eivät käy onnen lahjat.

Thorsin vastauksista lienee luettavissa, että sattuman satoa on lupa ja myös velvollisuus tasoittaa. Rikas Suomi ei siitä köyhdy, että antaa omastaan myös muille.

Lottovoittajan vastuun, rikkaan vastuun lisäksi Suomen velvollisuutta auttaa voi perustella myös maamme siirtomaahistorialla. Se alkoi viimeistään – saamelaisethan on alistettu jo ammoin – vuonna 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin. Unionin muita jäseniä ovat muun muassa Britannia, Ranska, Espanja, Portugali, Hollanti, Belgia, Saksa ja Italia. Ne valloittivat aikoinaan suuren osan muuta maailmaa, rosvosivat rikkauksia ja raaka-aineita, vetivät mielivaltaisia rajoja ja jättivät lopulta jälkeensä raunioituneita ja rampoja haiteja, somalioita, kongoja ja afganistaneita.

Suomen EU-jäsenyys ei tarkoita vain vapaata kauppaa, yhteistä rahaa ja alhaisia korkoja tai joutavia kurkku- ja kalakukkodirektiivejä, vaan myös osuutta yhteisestä historiasta. Suomi otti paitsi euron, myös kaiken sen mistä eurot on lyöty: inkojen ja atsteekkien kullan, Kongon timantit ja kuparin, orjien veren ja hien.

Suomalaista toimeentulotukea kirjeessä sukulaisille Somaliaan? Siinä euro palaa syntysijoilleen.

[email protected] Kirjoittaja on HS:n uutistoimittaja.
http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Siirtomaavalta+Suomi/1135252882322

Juttu haiskahtaa täkylle, joka on tarkoitettu hommalaisille ja pohdiskelin, että maksaako vaivaa tänne linkata.
Tässä se nyt kuitenkin on.
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

BeerBelly

Näille jutuille on olemassa hyvä englanninkielinen termi jolle ei taida olla yhtä hyvää käännöstä suomeksi: grasping at straws.

Orjalaivojen tervaa odotellessa ;D

QuoteRikas Suomi ei siitä köyhdy, että antaa omastaan myös muille.

Matti Huuskonen on hyvä ja jakaa omaisuutensa sitä enemmän tarvitseville. Et sinä siitä köyhdy.
Unkari FTW

Teemu Lavikka

Suomen EU-jäsenyys ei tarkoita vain vapaata kauppaa, yhteistä rahaa ja alhaisia korkoja tai joutavia kurkku- ja kalakukkodirektiivejä, vaan myös osuutta yhteisestä historiasta

Jos näin kerran on, vaadin, että EU:n jäsenvaltiot kantavat vastuunsa talvi- ja jatkosodan veteraaneista sekä heidän puolisoistaan ja kustantavat heille paremman hoidon, minkä Suomen valtio heille nyt tarjoaa.

Skrabb taitaa olla oikeassa sen täkyn suhteen, ei tuollaista sontaa voi vakavalla naamalla kukaan kirjoittaa...
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

juge

Ei kai Huuskonen ole kirjoittanut tuota tosissaan ja selvin päin?
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Jaska Pankkaaja

Eikös täällä ollut puhetta että hesarin voisi taas tilata :)
Millainen älykääpiö siis voi olla oikeasti tuota mielta?
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Sivusta seuraaja

RP

Hankalaksi tekee järjestää uutta uhkaavan oloista kirjoituskilpailua. Miten tätäkään nyt enää parodioisi?

QuoteSuomen EU-jäsenyys ei tarkoita vain vapaata kauppaa, yhteistä rahaa ja alhaisia korkoja tai joutavia kurkku- ja kalakukkodirektiivejä, vaan myös osuutta yhteisestä historiasta. Suomi otti paitsi euron, myös kaiken sen mistä eurot on lyöty: inkojen ja atsteekkien kullan, Kongon timantit ja kuparin, orjien veren ja hien.

Suomalaista toimeentulotukea kirjeessä sukulaisille Somaliaan? Siinä euro palaa syntysijoilleen.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Zngr

Quote from: juge on 14.02.2010, 08:22:34
Ei kai Huuskonen ole kirjoittanut tuota tosissaan ja selvin päin?

Huuskonen taitaa trollata toimittajakuntaa, en usko, että on kirjoittanut tosissaan (mutta ei myöskään selvin päin).

Parodiahorisontti ylittyy niin että kajahtaa.
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

M.

Vaikka tätä ei ehkä tosissaan ole kirjoitettukaan, on pidettävä mielessä, että on oikeasti ihmisiä, jotka luulevat Euroopan (siis Espanjan ja Portugalin) rikastuneen rosvoamalla esimerkiksi inkojen kultaa. Monet nimittäin luulevat, että rahan (tai tässä tapauksessa rahametallin) määrä taloudessa tekee maasta vauraan.

BeerBelly

Quote from: M. on 14.02.2010, 09:11:11
Vaikka tätä ei ehkä tosissaan ole kirjoitettukaan, on pidettävä mielessä, että on oikeasti ihmisiä, jotka luulevat Euroopan (siis Espanjan ja Portugalin) rikastuneen rosvoamalla esimerkiksi inkojen kultaa. Monet nimittäin luulevat, että rahan (tai tässä tapauksessa rahametallin) määrä taloudessa tekee maasta vauraan.

On oikeasti ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että Suomi on riistänyt Afrikkaa. Olen tähän mennessä törmännyt kahteen henkilöön jota ovat sitä mieltä että koska Suomi oli osa Ruotsia tämän tapahtuessa, maksamme velkaa. Ja molemmat ovat aivan tosissaan.
Unkari FTW

Punaniska

Tätä mukasuvaitsevaista plörinää...

Thorssilta pitänee myös kysyä, että koska ruåtsi meinaa maksaa takaisin ne maan ryöstämiset ja miesten pakko-otot armeijaan? Ja Thors itse on ruåtsinkielisenä sukua jollekin esi-esi-esi-isälleen, joka on tullut valloittajana Suomeen, Miten Thors ajatteli korvata sukunsa tekemät vääryydet?

Onhan Suomikin ollut Ruåtsin siirtomaa, eli me olemme heidän uhrejaan.. aloittakaamme siis ruåtsalaisista orjalaivoista, joilla suomalaisnuorukaisia kuljetettiin vieraalle maalle taistelemaan ja kuolemaan ruåtsalaiskuninkaan puolesta...

Lasku tulee perästä! >:(

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Aallokko

Saman logiikan mukaan Somalia on Afrikan unionin jäsenenä vastuussa Etelä-Afrikan Apartheid-menneisyydestä. Voisi aloittaa anteeksipyytelyt ja korvaukset saman tien.

-gentilhommehki-

En itse osaa sanoa, onko tämä pelkkä vitsi, todellinen mielipide tai yritys voittaa uhkaavanoloisen kirjoituskilpailun palkinto.
Parodiana menettelee, mutta epäilenpä miehen olevan tosissaan, sellainen hyysärille ominainen paskamyrsky tässä on kyseessä.
Kuten aloittaja sanoi, on vaikea päättää kannattaako tätä edes kommentoida.
Olin tänään aamulla kymmeneltä Turun kauppatorilla yli 20 asteen pakkasessa toista tuntia. Kuulostaa hullulta, mutta oli siellä muitakin hulluja. Yli tuhat ihmistä tuli kuuntelemaan ja tapaamaan Pekka Haavistoa. (Ville Niinistö vihreiden nettisivuilla 4.2.2012 http://www.vihreat.fi/node/7291)

Kaarin M

Olen luullut, että EU on pelkkä talousliitto, mutta ilmeisesti olen ollut väärässä, toimittajan tietojen mukaan se on jo liittovaltio.
Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Ernst

Quote from: Punaniska on 14.02.2010, 09:25:13
Tätä mukasuvaitsevaista plörinää...

Thorssilta pitänee myös kysyä, että koska ruåtsi meinaa maksaa takaisin ne maan ryöstämiset ja miesten pakko-otot armeijaan? Ja Thors itse on ruåtsinkielisenä sukua jollekin esi-esi-esi-isälleen, joka on tullut valloittajana Suomeen, Miten Thors ajatteli korvata sukunsa tekemät vääryydet?

Onhan Suomikin ollut Ruåtsin siirtomaa, eli me olemme heidän uhrejaan.. aloittakaamme siis ruåtsalaisista orjalaivoista, joilla suomalaisnuorukaisia kuljetettiin vieraalle maalle taistelemaan ja kuolemaan ruåtsalaiskuninkaan puolesta...

Lasku tulee perästä! >:(

Isoisoisoisäni taisteli Balkanin vuorilla. Ettei olisi tuonut sieltä sotasaaliina perunoita ja kultahampaan? Nautti eläkettäkin, jonka kävi jalkapatikassa hakemassa 300 km:n päästä kerran kesässä.

Vastuu on siis minulla: ne perunat ja niiden viemisestä seurannut pysyvä epäonni pitää hyvittää päästämällä kosovolaisia maahan pilvin pimein, ilman ehtoja. Afroarabeja ja muslimeja tietysti myös, koska pottujen omistaja on voinut hyvinkin olla muhamettilainen.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Juki

Quote from: RP on 14.02.2010, 09:01:06
Hankalaksi tekee järjestää uutta uhkaavan oloista kirjoituskilpailua. Miten tätäkään nyt enää parodioisi?

QuoteSuomen EU-jäsenyys ei tarkoita vain vapaata kauppaa, yhteistä rahaa ja alhaisia korkoja tai joutavia kurkku- ja kalakukkodirektiivejä, vaan myös osuutta yhteisestä historiasta. Suomi otti paitsi euron, myös kaiken sen mistä eurot on lyöty: inkojen ja atsteekkien kullan, Kongon timantit ja kuparin, orjien veren ja hien.

Kyllä! Kongo ja Somaliahan ovat sama maa. Siinä palaa palaa euro syntysijoilleen? Taitaa pikemminkin palaa kirjoittajalla hamppu piipussa, jaa man!

Kimmo Pirkkala

Tähän on hyvä päättää Hesarin tilaus. Olen vähän odotellut hyvää oksennusta, jonka voin liittää ilmoitukseeni 10v jatkuneen kestotilauksen lopettamiseksi. Pitääpi kasata parhaat kommentit ko. kirjoitusta vastaan täältä.

Toivottavasti on ajateltu täkyksi tai provoksi. Jos se on toimittajan mentaliteetti, niin eiköhän se iske aika kivasti näpeille, jos tilauksia lopetetaan.

Ernst

Quote from: Kaarin M on 14.02.2010, 09:47:47
Olen luullut, että EU on pelkkä talousliitto, mutta ilmeisesti olen ollut väärässä, toimittajan tietojen mukaan se on jo liittovaltio.

Liittymisasiakirjoissa oli varmaan pienellä painettu, että liittyessä otamme kannettavaksemme muiden jäsenmaiden synnit aina viidenteen polveen asti liittymähetkestä molempiin suuntiin laskien.

Roope

Tämä olikin paljon tasokkaampi kuin Hannu Verrosen ilmiselvä vedätys Karkotetaan kaikki pois. Onnistuu juuri siinä missä pitääkin eli pitää lukijan epävarmuudessa siitä, onko kirjoittaja tosissaan vai ei. Toimittajan henkilöhistoriaa tuntematta minä en ainakaan osaa varmuudella sanoa.

Viimeisistä lauseista pilkahtanee pienoista ilkikurisuutta. Mielestäni tosin aiheesta voisi kirjoittaa ihan asiallisestikin kun kerran kirjoittamaan ryhtyy.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Melbac

Quote from: BeerBelly on 14.02.2010, 09:19:37
Quote from: M. on 14.02.2010, 09:11:11

On oikeasti ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että Suomi on riistänyt Afrikkaa. Olen tähän mennessä törmännyt kahteen henkilöön jota ovat sitä mieltä että koska Suomi oli osa Ruotsia tämän tapahtuessa, maksamme velkaa. Ja molemmat ovat aivan tosissaan.
Häviäjät ovat velkaa häviäjille?.Eikös suomi liitetty ruotsiin voimalla eli oltiin aivan samanlaisia siirtomaita kuin nykyinen ghana yms?.Menisi aika mutkikaaksi jos ruvettaisiin katsomaan että ketä on valloittanut ketä:D.

PaulR

Quote from: BeerBelly on 14.02.2010, 07:55:54
Näille jutuille on olemassa hyvä englanninkielinen termi jolle ei taida olla yhtä hyvää käännöstä suomeksi: grasping at straws.

Tarttua oljenkorsiin.

Ympyrä on sulkeutunut. Mokutus on palannut alkupisteeseensä käymättä logiikan kautta matkallaan.

ElinaElina

M:
QuoteIsoisoisoisäni taisteli Balkanin vuorilla.

Interressant! Sama täällä! Tutustuitko palstoilla jo edesmenneeseen "Nietscheen"? Hän oli myös Balkanin urhon jälkeläisiä.

Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Alkuasukas

QuoteVÄLIHUOMIOSuomi on vauras, vakaa maa, hyvinvointivaltio. Semmoiseen on onni – onnellinen sattuma – syntyä.

Ottamatta muutoin kantaa tuohon aivo-oksennukseen, niin yo lainaus on yksi asia jonka korostaminen ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Ihan kuin Suomen vauraus olisi SYNTYNYT sattumalta. Kyllä vaarivainaa ihan itse raivasi pellon ja rakensi talon uuden pellon reunaan, kävi kalassa ja viljeli maata ja piti elikoita ja elätti sillä perheensä. Ei se onni ja vauraus tullut sattumalta, se rakennettiin itse. Sitä vaurauttako nyt pitäisi jakaa kaikenmaailman onnenonkijoille?

Tämä maa ei oleollut  mitenkään ystävällinen luonnonvoimiltaan, täällä ei pärjää vuoden ympäri makaamalla palmun alla tai savimajassa, vaan pitää rakentaa kunnon asumus ja kerätä ruokaa pitkän talven varalle. Samaa aikaa yhden maailman luonnonvaroiltaan rikkaamman alueen ihmiset eivät saatana saa itselleen edes lukuaitoa hommattua.

Pitäkää tunkkinne, perkele.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kimmo Pirkkala

Quote from: Alkuasukas on 14.02.2010, 10:15:27
QuoteVÄLIHUOMIOSuomi on vauras, vakaa maa, hyvinvointivaltio. Semmoiseen on onni – onnellinen sattuma – syntyä.

Ottamatta muutoin kantaa tuohon aivo-oksennukseen, niin yo lainaus on yksi asia jonka korostaminen ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Ihan kuin Suomen vauraus olisi SYNTYNYT sattumalta.

Tämä alkuasukkaan pointti yhdessä täysin mielikuvituksen varaan jäävän "siirtomaavelkamme" ohella on se olennaisin päättömyys kirjoituksessa.

Jos omaa "vaurauttani" ajattelen, niin en oikein ymmärrä mistä minä olen velkaa? En ole perinyt yhtään mitään, vaan omalla työllä ja pankkilainalla on hyvinvointini rahoitettu. Ja ympäröivä yhteiskunta? Eiköhän se ole ihan suomalaisten rakentamaa. Osaltaan myös niiden, joista minä polveudun. Ei siinä ole mitään "sattumaa" tai "onnea", kyllä se on ihan itse tehty.

Uljanov

Olipas varsin tuore ja omaperäinen tapa linkittää Suomi siirtomaavaltoihin. Mihin tässä enää orjalaivojen tervaa tarvitsee?   ;D

Kaarin M

QuoteIhan kuin Suomen vauraus olisi SYNTYNYT sattumalta. Kyllä vaarivainaa ihan itse raivasi pellon ja rakensi talon uuden pellon reunaan, kävi kalassa ja viljeli maata ja piti elikoita ja elätti sillä perheensä. Ei se onni ja vauraus tullut sattumalta, se rakennettiin itse. Sitä vaurauttako nyt pitäisi jakaa kaikenmaailman onnenonkijoille

Aivan, ja tätä ns. vaurautta ei ole kestänyt edes 50 vuotta ja jo siitä on kiire päästä eroon. Sodan jälkeen äitini sai joululahjaksi appelsiinin, sitä sopii miettiä kun alkaa puhumaan siirtomaista siirretyistä rikkauksista.
Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Ernst

Quote from: ElinaElina on 14.02.2010, 10:13:25
M:
QuoteIsoisoisoisäni taisteli Balkanin vuorilla.

Interressant! Sama täällä! Tutustuitko palstoilla jo edesmenneeseen "Nietscheen"? Hän oli myös Balkanin urhon jälkeläisiä.

Taisi mennä kelpo Friedrich ja hänen soturitaustansa ohi. Kuulin tästä kaukaisesta Balkanin sankarista isältäni. Tämän vanhan soturin kesäohjelmaan kuului useamman sadan kilometrin käveleminen kuittaamaan eläkerahat. Isälläni ei ollut varmaa tietoa, mistä hän ne rahat haki ja mihin diiliin tai värväyskirjaan tuo raha perustui. Suuri se eläke ei varmaankaan ollut. Soturi harvoin rikastuu. Oli sen verran tykästynyt oluen ja viinan makuun, että paluumatka kesti menomatkaa pidempään, joskus puoli kesää, ja oli vähän niin ja näin, paljonko eläkkeestä oli jäljellä kotiin tullessa. Hän eleli sukulaisten maatalossa, ja kesäinen poissaolo herätti tietysti talonpojissa hiukan närää. Yritti sovitella sitä ahkeroimalla kaikenlaista metallis- ja puutyötä, kun luisteli kasvukaudella kiertelemään.

juge

Quote from: Alkuasukas on 14.02.2010, 10:15:27

Ottamatta muutoin kantaa tuohon aivo-oksennukseen, niin yo lainaus on yksi asia jonka korostaminen ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Ihan kuin Suomen vauraus olisi SYNTYNYT sattumalta. Kyllä vaarivainaa ihan itse raivasi pellon ja rakensi talon uuden pellon reunaan, kävi kalassa ja viljeli maata ja piti elikoita ja elätti sillä perheensä. Ei se onni ja vauraus tullut sattumalta, se rakennettiin itse. Sitä vaurauttako nyt pitäisi jakaa kaikenmaailman onnenonkijoille?

Jotenkin tulee mieleen toimituspäällikkö Reetta Rätyn vuodatus parin kuukauden takaa:

QuoteOn lottovoitto syntyä Suomeen.

Niinhän se taitaa olla: kaikki tämä yltäkylläisyys, sen tuntee nahoissaan. Mutta se helposti unohtuu, että lottovoitto on arvonnan tulos.

Muuttuisiko maailma, jos suomalaislapsille opetettaisiin tämäkin osuus lottovoitosta: Meillä kävi hyvä tuuri. Emme me tätä vaurautta ole ansainneet - eivätkä nuo toiset ole syyllisiä huonoon arpaonneen.

Keskustelu Reetan tuherruksesta:
http://hommaforum.org/index.php?topic=18105.0
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Pliers

Provohan tuo on, mutta...

Suomi ei ole saanut lottovoittoa. Maa on rakennettu kansalaisten selkänahasta useaan kertaa. Sotien jälkeen Suomen kansan työn ja verovarojen avulla on maksettu maailman raskaimmat sotakorvaukset, rakennettu maa kivikaudelta 1900-luvulle ja rakennettu kollektiivinen hyvinvointivaltio ilman kehitysapua.

Mikä tahansa maailman maa olisi voinut tehdä saman.  Sen sijaan valtion varat on mieluummin käytetty gepardihattujen kullattuihin mersuihin ja aseisiin. Joitakin maita on avustettu kehitysavulla tähän on Suomikin osallistunut.Kehitysavun motiivi on kollektiivisen huonon omantunnon lievitys asioista, joihin Suomi ei ole ollut osallinen.

Mikä on siis Suomen vastuu?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Janix

Nukuin pitkään ja nyt kahvin voimalla sain propellini vihdoin pyörimään. Minusta tuo kirjoitus on mainio. Kuin pipari jonka vasta nieltyänsä huomaa siinä olevan nuivan täytteen. Tämä on omenainen pyllistys toimittajille jotka näkevät unta orjalaivojen tervasta ja orjien hiestä.

Kirjoituksen alku oli pitkälle referointia Kuukausiliitteen Thorsin haastattelusta ja vasta viimeiset rivit näyttävät nuivilta...

Tosin vielä on unihiekkaa silmissä.
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.