News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Mahdollisuus suoraan demokratiaan

Started by Petrus Pennanen, 10.02.2010, 20:05:53

Previous topic - Next topic

Petrus Pennanen

Nykyinen "demokratia" on aikansa elänyt. Annat äänesi jollekin ehdokkaalle joka neljäs vuosi, ääni menee puolueelle tai sen vaaliliittoon, josta eniten ääniä saanut saa koko äänimäärän, seuraava puolet jne, Luultavasti valitsemasi ehdokas ei pääse läpi, ja pienen puolueen tapauksessa äänesi voi mennä kokonaan toisen puolueen hyödyksi. Kun äänesi avulla läpipäässyt ehdokas on vihdoin äänestämässä eduskunnassa, on todennäköisyys että hänen kantansa on sama kuin omasi pieni. Kansanvalta ei toteudu.

Nykyaikaisella tekniikalla asia on helppo korjata. Eniten henkilökohtaisia ääniä saaneet ehdokkaat laitetaan eduskuntaan. Heillä jokaisella on niin monta ääntä kuin he saivat kansalaisilta, ja valitsemattomia äänestäneet voivat siirtää äänensä jollekin valitusta edustajista. Eduskunnan äänestykset ovat netissä ja jos kansalainen haluaa hän voi äänestää niissä itse ottaen näin äänen pois edustajaltaan ko. äänestyksessä. Hän voi myös reaaliajassa siirtää äänen pois edustajalta toiselle. Neljän vuoden päästä järjestetään uusi kaikille ehdokkaaksi haluaville kansalaisille avoin yleinen äänestys.

Järjestelmän edut ovat selvät; edustajien äänivalta on suhteessa heidän saamiinsa kannattajiin, ja kansalaiset saavat halutessaan vaikuttaa eduskunnan äänestyksissä suoraan. Kansalaisten kiinnostus ja aktiivisuus politiikassa kasvaa valtavasti, keskittyen nimenomaan äänestyksissä oleviin asiakysymyksiin.

Myös puolueiden vastustus tätä suoran demokratian järjestelmää kohtaan on selvää. Kansalaiset ovat tyhmiä eivätkä osaa päättää yhtä hyvin kuin poliitikot, hakkerit murtautuvat äänestyskoneeseen jne. Käytännössä kansalaisista vain pieni osa tulee osallistumaan suoraan tyypilliseen äänestykseen. Nämä osallistujat ovat luultavasti asiasta kiinnostuneita ja perehtyneitä siihen paremmin kuin keskimääräinen kansanedustaja, jonka pitäisi osallistua jokaiseen äänestykseeh.

Tietoturvan suhteen melkein jokainen käyttää jo verkkopankkia. Äänestyskone voitaisiin toteuttaa helposti pankkitunnistuksella ja yhteydellä äänestyksiin liittyvään dokumenttivarastoon, josta taustatietoja voisi tutkia. Samaan palveluun voitaisiin yhdistää tunnistettujen käyttäjien keskustelupalsta, missä suomalaiset voisivat keskustella asiakysymyksistä poliitikkojen kanssa.

Nyt on aika tehdä demokratiasta totta!

maisteri

Minua ei niinkään edustajat kiinnosta, minua kiinnostaa se mihin verorahani käytetään ja tästä syystä haluan että minulta kysytään mihin haluan rahojani käytettävän.
tyyliin rasti ruutuun esim. vanhustenhuolto, maahanmuuttajat jne.

Se on erittäin yksinkertainen äänestys ja  sen hyvä puoli on siinä, että varsinaisia edustajia tarvitaan aika vähän.
Samoin tulosten toteuttajia, joten tämä olisi hyvin taloudellinen vaihtoehto.

Kalevi Soilander

Tämä on kyllä erittäin mielenkiintoinen ajatus. Haluaisin ainakin itse nimenomaan löytää jotain luovia ratkaisuja politiikan nykytilaan, ja mieli tekisi kokeilla tuommoista.

Minua hieman huolestuttaisi tuon pankki- tai muun tunnisteen käyttö kotoa käsin. Miten estettäisiin, että koko perhe ei kokoontuisi äänestämään yhdessä juuri niin kuin perheen pää tahtoo? Kuka maaseudulla keskustan dominoimalla pikkupaikkakunnalla asuva uskaltaisi äänestää muuta kuin keskustaa, kun koko perhe on siinä vieressä katsomassa? Äänestäisikö somaliperheessä mies käytännössä kaikkien vaimojensakin puolesta?

Mutta teknologia kyllä tarjoaisi hyviä mahdollisuuksia kehittää päätöksentekoa alkuperäiseen suuntaan. Kaikki poliksen vapaat miehet (nykyään tietysti kaikki kansalaiset) kokoontuvat ensin torille väittelemään ja sitten äänestävät. Nettiyhteyksien avulla sinne torille mahtuisi miljoonia ihmisiä.
Joka niemeen, notkohon saarelmaan VOK:in tahtoisin nostattaa!

erilainen

Quote from: maisteri on 10.02.2010, 20:12:10
Minua ei niinkään edustajat kiinnosta, minua kiinnostaa se mihin verorahani käytetään ja tästä syystä haluan että minulta kysytään mihin haluan rahojani käytettävän.
tyyliin rasti ruutuun esim. vanhustenhuolto, maahanmuuttajat jne.

Se on erittäin yksinkertainen äänestys ja  sen hyvä puoli on siinä, että varsinaisia edustajia tarvitaan aika vähän.
Samoin tulosten toteuttajia, joten tämä olisi hyvin taloudellinen vaihtoehto.

Hyvä idea. Tuollaiset rastiruutuun kyselyt on manipuloitavissa. Helppoa olisi vaikka kierrellä kesällä kameran kanssa ja kysellä ihmisiltä mihin haluaa verovarojensa menevän. Siitä kovan luokan ohjelma.

Ihan kyselykin olisi hyvä, mutta vaikea toetuttaa.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.