News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kokemuksia työpaikan monikulttuurisuudesta

Started by Satsuki, 07.02.2010, 07:53:42

Previous topic - Next topic

Satsuki

Vantaalainen siivooja kertoo monikulttuurisuuskokemuksistaan jotka nuiviuttivat hänen vihervasemmistolaisuutensa.

http://deschaneldiaries.blogspot.com/2010/02/tuki-suusi-ja-alistu-vai-oletko-rasisti.html

" Sinä olet suomalainen, siksi sinun täytyy tehdä tämä työ. "
" Sinä olet nainen, siksi sinun täytyy tehdä tämä työ. "
" Minä olen afrikkalainen, siksi minun ei tarvitse tehdä tätä työtä. "
" Se on naisten työtä. "
" Sinun pitää tiskata lautaseni, koska olet nainen. "
" Minä olen afrikkalainen! " ( syynä moneenkin asiaan )
" Vitut Suomen kulttuurista. Ei sitä tarvitse kunnioittaa. "

Kuuntelen tällaisia juttuja töissä, se on ihan normaalia. Työnantaja on sanonut, ettei ota tähän mitään kantaa.
On myös täysin normaalia, että työkaveri kyselee koko päivän perhesuhteitani, ja päivittelee kun minulla ei ole miestä ja lapsia tai en asu vanhempieni kanssa. Töissä on normaalia yrittää myydä toiselle kamelia, mainostaa omaa uskontoaan tai pohtia kenelle suvun miehistä minä sopisin. Vihjailla seksijuttuja ja jopa lääppiä.

Lodi

Ei ole mikään yksittäistapaus. Mutta minkäs teet. Jos näiltä alettaisiin vaatia samaa työmoraalia, kuin suomalaisilta, loppuisivat siivoojat. Kuka sitten siivoaa?
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Vetinari

Suomalainen hyssyttely- ja yltiösuvaitsevainen valtakulttuuri näyttää irtileikatut kyntensä. Ei saa huomauttaa, ei saa puuttua, ei saa vaatia sääntöjen noudattamista koska rassismi. Vihaksi pistää.  >:(

Hatunnosto kirjoittajalle, että on jaksanut tuossa työpaikassa noinkin kauan. Itse yrittäisin aktiivisesti etsiä mitä tahansa muuta työtä, jos töissä olisi tuollaista.

Lisäys: tuollainen lepsuilumeininki kostautuu kyllä jossain vaiheessa. Jos itse tilaisin siivouspalvelua joka olisi jatkuvasti myöhässä, töitä ei tehtäisi kunnolla enkä voisi tarvittaessa antaa tekijöille mahdollisia lisäohjeita kieliongelmien vuoksi, vaihtaisin palveluntarjoajaa hyvin äkkiä.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

tietotyöläinen

Erinonmainen kirjoitus. Kyllä tällaiset julkitulot pitävät toivonkipinää yllä.

Nostan hattua kirjoittajalle.

ämpee

Hieno oivallus oli noiden varomisten kirjaaminen, pitää varoa mitä sanoo, jne. ettei loukkaannuta, ja saada itselleen leimaa otsaan.
Tuo kaiken varomisen pakko johtaa väistämättä siihen, että joitain vähemmistöjä tullaan varomaan niin paljon, että siitä tulee syrjintää.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Himatuikku

Minulla on vain positiivisia kokemuksia (terveestä) monikulttuurisuudesta. Työpaikalla kymmenkunta ulkomaalaista, jotka joko väitelleitä tai kohta väittelemässä. Jokainen tullut töihin hakemuksilla, jotka ovat tasa-arvoisesti kilpailleet mm. suomalaisten jättämien hakemusten kanssa. Yksikään ei ole tarvinnut minkäänlaisia kotouttamistoimia. Mikäli työpaikalla on kahta tai useampaa kansallisuutta samassa huoneessa, puhekieli on luonnollisesti englanti.

Eihän työpaikkamme monikulttuuri ole tietenkään oikeaa monikulttuuria, koska jostain kumman syystä joukossa ei ole yhtään afrikkalaista tai Kosovon albaania, vaikka haut työpaikkoihin ovat olleet kaikille avoimia, ihonväristä, uskonnosta tai kansallisuudesta välittämättä.

Odottelemme innolla laimeaan kiinalais-intialais-venäläis-ranskalais-hollantilais-suomalaiseen monikulttuuriyhteisöömme lisää värinää. Jos joku, esim. somalialainen työtön tohtori, sattuu tämän lukemaan, niin työpaikkailmoitukset löytyvät Naturesta ja Sciencesta. Ei muuta kuin hakemusta sisään ja tervetuloa joukkoon. (Jos omaat väitöskirjan lisäksi luku- ja kirjoitustaidon, olet jo vahvoilla).

Ernst

Quote from: Himatuikku on 07.02.2010, 13:30:11
Minulla on vain positiivisia kokemuksia (terveestä) monikulttuurisuudesta. Työpaikalla kymmenkunta ulkomaalaista, jotka joko väitelleitä tai kohta väittelemässä. Jokainen tullut töihin hakemuksilla, jotka ovat tasa-arvoisesti kilpailleet mm. suomalaisten jättämien hakemusten kanssa. Yksikään ei ole tarvinnut minkäänlaisia kotouttamistoimia. Mikäli työpaikalla on kahta tai useampaa kansallisuutta samassa huoneessa, puhekieli on luonnollisesti englanti.

Eihän työpaikkamme monikulttuuri ole tietenkään oikeaa monikulttuuria, koska jostain kumman syystä joukossa ei ole yhtään afrikkalaista tai Kosovon albaania, vaikka haut työpaikkoihin ovat olleet kaikille avoimia, ihonväristä, uskonnosta tai kansallisuudesta välittämättä.

Odottelemme innolla laimeaan kiinalais-intialais-venäläis-ranskalais-hollantilais-suomalaiseen monikulttuuriyhteisöömme lisää värinää. Jos joku, esim. somalialainen työtön tohtori, sattuu tämän lukemaan, niin työpaikkailmoitukset löytyvät Naturesta ja Sciencesta. Ei muuta kuin hakemusta sisään ja tervetuloa joukkoon. (Jos omaat väitöskirjan lisäksi luku- ja kirjoitustaidon, olet jo vahvoilla).

Minunkin suomalaiseen työporukkaani pääsee lyhyellä odotusajalla minkä värinen tahansa eläjä, joka esittää pätevyyskirjan eli laillistamisensa. Tunkua ei ole ollut. Tosin hylkäämme armotta itse kirjoitetut "sertifikaatit" eikä kaksoisstandardi muutenkaan paina.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Veli Karimies

Ei ole muuta ongelmaa tullut ulkomaalaisten työkavereiden kanssa paitsi pienet kommunikointiongelmat, mutta kyllä ne häviää nopeasti kun oppii ymmärtämään toisen murteella puhuttua suomea.

Varsinaisten kanssa tosin en ole työskennellyt.. lähinnä virolaisten, venäläisten ja puolalaisten.

Koskela Suomesta

Itsekin "monikulttuurisen" työpaikan esimiehenä joskus parikymmentä vuotta sitten olleena, en muista meillä olleen mitään ongelmia. Tosin kaikilla oli yliopistotutkinto ja melkoisesti työkokemusta ja lisää olisimme samoilla kriteereillä palkanneet, jos olisimme löytäneet, pula kun oli tekijöistä. Eli aivan samaa kuin edellä.

Ainoa kulttuuriin liittyvä ongelma tuli esille kun olimme lähdössä porukalla reissuun autolla. Saksalainen ja hollantilainen kaveri tuli sanomaan, että mennäänkö minun autollani? Se toki, sopi, mutta ihmettelin että miksi. No, kun muuten espanjalainen innokkaana ajajana haluaa, että menemme hänen autollaan, ja kukaan ei oikein haluaisi, on talvi ja kaikkea... Jos menemme pomon autolla, ei espanjalainen pysty olemaan kuskina, oli kaverit tuumailleet...  eli kyse oli liikennekulttuurista  ;D ;D ;D
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Kari Kinnunen

Quote from: Koskela Suomesta on 07.02.2010, 14:05:07
espanjalainen innokkaana ajajana haluaa, että menemme hänen autollaan, ja kukaan ei oikein haluaisi, on talvi ja kaikkea... Jos menemme pomon autolla, ei espanjalainen pysty olemaan kuskina, oli kaverit tuumailleet...  eli kyse oli liikennekulttuurista  ;D ;D ;D

*heh* Heh, juu tuttu ilmiö. Minäkin yleensä näin talvikeleillä olen hyvinkin vapaaehtoinen tarjoutumaan kuskiksi. Noitten etelänpoikien kokemus liukkaasta ajoradasta on verraten puutteellinen.

Veli Karimies

Quote from: Kari Kinnunen on 07.02.2010, 14:15:04
Noitten etelänpoikien kokemus liukkaasta ajoradasta on verraten puutteellinen.

Haahahaha... luin ensin tuon amisjutun ja heti seuraavaksi tässä ketjussa lukeekin näin. :D

VMJ

Omassa työpaikkassani ei varsinaisia ole. Työperäisten (lähinnä Itä-Euroopasta ja latinalaisen kulttuurin maista tulevien) kanssa työskentely sujuu ihan kelvollisesti. Ainoa ongelma on heidän suhtautumisensa suomalaiseen kulttuuriin ja suomen kieleen. Käytännössä työkieleksi on muodostunut suurelta osin englanti. Nyt siis puhutaan koulutetuista ihmisistä, jotka ovat asuneet jo vuosia Suomessa, ja jotka eivät puhu tai halua puhua suomen sanaa. Monesti nämä työperäiset maahanmuuttajat, joita muuten työpaikalla ulkomaalaisiksi kutsutaan, muodostavat omia ryhmiään ja seurustelevat kahvi- ja muilla tauoilla lähes ainoastaan keskenään.

Tämä ärsyttää siinä mielessä, että mitenköhän minuun suhtauduttaisiin esim. Espajassa tai Ranskassa, jos kieltäytyisin opettelemasta paikallista kieltä ja haukkuisin paikallista kulttuuria? Tässä mielessä kebabin pyörittäjät saavat minulta hieman kiitosta siitä, että he ovat (pakon sanelemana) opetelleet suomen kielen.
Homma ^^!!

PaulR

Quote from: Kari Kinnunen on 07.02.2010, 14:15:04
Quote from: Koskela Suomesta on 07.02.2010, 14:05:07
espanjalainen innokkaana ajajana haluaa, että menemme hänen autollaan, ja kukaan ei oikein haluaisi, on talvi ja kaikkea... Jos menemme pomon autolla, ei espanjalainen pysty olemaan kuskina, oli kaverit tuumailleet...  eli kyse oli liikennekulttuurista  ;D ;D ;D

*heh* Heh, juu tuttu ilmiö. Minäkin yleensä näin talvikeleillä olen hyvinkin vapaaehtoinen tarjoutumaan kuskiksi. Noitten etelänpoikien kokemus liukkaasta ajoradasta on verraten puutteellinen.

Laitetaan omakin lusikka soppaan. Eräs talvi taivas rykäisi kaiken lumen mitä oli antaa. Soitin samana päivänä maahan saapuneille intialaisille taksin, jota ei ollut tulossa, koska "taivas rykäisi kaiken lumen mitä oli antaa".

Aikamme odoteltuamme tarjosin sälleille kyydin hotellille.

Pienten intiaanien päät pyörivät villinä hämmästellessä suomalaisen liikennekultturin säntillisyyttä. Olivat kauhusta jäykkänä. Koskaan - ikinä ei ole kiitelty palveluksesta yhtä vuolaasti.

Ministeri

Entinen työkaveri - afrikasta:

Tuli ja meni miten sattuu, harvoin paikalla kun olisi pitänyt olla. Ei voinut tehdä töitä naisten kanssa koska afrikkalainen kulttuuri. Kymmemen vuotta suomessa asuneena ei puhunut montaa sanaa suomea, ja muutenkin täysin pihalla aivan kaikesta mikä tähän maahan liittyy.

Voisin kirjoittaa pitkästikin mutta antaa nyt olla, siinä ei ole integraatio onnistunut mitenkään eikä tule onnistumaankaan ko. tapauksessa - ikinä.
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi

Blogini profeetan pilakuvaoikeudenkäynnistä:

http://oikeusmurhattu.blogspot.com/

Sir Mustapossu

Voisin tähän sanoa että itselläni on ollut hyviä kokemuksia työelämässä ulkomaalaisista, oikeastaan mitään negatiivista ei tule heti mieleen. Olen ollut tekemisissä ainakin näiden kansallisuuksien kanssa: viro, venäjä, usa, meksiko, italia, englanti, ranska, tanska, saksa, unkari, puola ja intia

rantavahti

Meillä on kohta työvoimapula ja maahanmuuttajat ovat silloin mahdollisuus eikä mikään ongelma. Näin sanoo virallinen taho ja uskoo ken tahtoo.
Meikä on nähnyt käytännössä mitä hyötyä näistä on työpaikalla.
Tyntekemisen malli tulee kotoa ja ymäröivästä kultuurista, sitä ei muuta mikään. En usko kotouttamiseen enkä mihinkään työhön valmennukseen; pönttö on jo ohjelmoitu ja siihen ei mikään enään vaikuta.

terrakotta

Minä olen töissä monikulttuurisessa työyhteisössä, jossa ulkomaalaisia on noin 20% ja kaikin puolin hankaluuksitta on mennyt. Tosin paikkaa pitäisi ehkä ennemmin kutsua kansainväliseksi, sillä ulkkarimme tulevat lähinnä Euroopasta (sekä länsi- että itä-). Mukaan mahtuu/on mahtunut ihmisiä myös Intiasta ja Kiinasta. Varsinaisia ei ole näkynyt. Lähes kaikilla on yliopistotutkinto ja osa heistä puhuu suomea, tosin suurimman osan kanssa yhteinen kieli on englanti. Monet niistäkin joiden kanssa puhun englantia opiskelevat suomea.  

Ennen minun aikaani oli kuulemma ollut joku lähi-itämaalainenkin. Tosin hänkään ei ollut ollut  varsinainen, vaan ihan kunnollisella tutkinnolla varustettu ja oikeasti työn takia tänne tullut. Hän olikin sitten ollut ainut jonka asenteen kanssa oli ollut vähän ongelmia, kun pomonsa oli sattunut olemaan nainen.

edit: On hienoa, että joku on viitsinyt ja uskaltanut kirjoittaa ketjun alussa linkitetyn tekstin. Hyvä esimerkki siitä, miten suuri ero voi olla ulkomaalaisten kanssa työskentelemisessä riippuen siitä, mistä nämä ovat tulleet. Minun työpaikkani ulkomaalaiset eivät toden totta ole syy siihen, miksi vastustan nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa. Syy on juurikin siinä, että Suomessa (eikä monessa muussakaan paikassa) tunnuta onnistuvan taikomaan varsinaisista minun työpaikkani ulkomaalaisten kaltaisia.

Ammadeus

Olen työllistänyt venäläistaustaisia joissa ei kyllä ole ollut mitään moitittavaa.
Tekevät sen mitä sovitaan hyvällä asenteella.
Olen ymmärtänyt että ainakin näillä kavereilla on tärkeää tehdä duunia
oli se sitten ns "paskatyötä"kuin olla tekemättä mitään.
Muutenkin tykkään naapurien äijä asenteesta jossa ei paljon "yyteitä"kaivata
saati mitään välikäsiä .
Miehet sopii asiat ja se on siinä.

mishrak

Vielä puolitoista vuotta sitten kun aloitin nykyisellä työpaikallani kaikki 14 työntekijää olivat suomalaisia. Nyt suomalaisia on enää 6. Maahanmuuttajia on 8. suurin osa Ali ja Muhammed nimisiä. Ongelmia ei minulla heidän kanssa ole ollut (mitä nyt pieni kielimuuri, englannilla pärjätään). Hyvä tietysti jos kaverit työllistyvät, mutta kyllä selkeästi nykyinen trendi on havaittu nyt myös "omassa elämässä" eikä ainoastaan lehtien palstoja ja uutisia seuraamalla.

Ernst

Virolaisia, venäläisiä, hollantilainen, italialainen, algerialainen, japanilainen, saksalainen, kolumbialainen ja malilainen.

Ei ole valittamista. Algerialaisen kanssa kulttuurierot ja työelämäkäytännöt hiersivät eniten mutta ei sietämättömällä tavalla. Ovat olleet kaikki koulutettuja ammattilaisia.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

riku

Meillä myös siivojia nepalista, sri lankasta, venäjältä ja tansaniasta. Hyvin ja nurisemattaa hoitavat työnsä, meillä kun jälki täytyy myös olla puhdasta, ei vain sinne päin. Muutaman kanssa olen jutellut enemmänkin ja he tuntuvat olevan suomalaiseen yht.kuntaan integroituneita ja asettuneita. Esim. ovat tulleet omia itsenäisiä väyliään pitkin tänne, on yksinhuoltajaa, jolla oli juoppo suomalaismies jne. eli kantapään kautta opittu maan tavoille, opiskelija, joka todella arvostaa koulutus mahdollisuuksia täällä jne jne.

Asiakkaina törmäämme myös vähemmistöryhmiin, pääasiallisesti kurdeihin. Heidän kanssaan tilanteet ovat työläämpiä kuin suomalaisten kanssa, monelle tulee yllätyksenä se että hoidoissa pyritään nopeasti omatoimisuuteen ja itseohjautuvuuteen ja henkilökunta mitoitus tätä edellyttääkin. Miehet toimivat naistensa edustajina ja yleensä ottavat puhemiehenroolin paikalla ollessaan. Selvää ns. passuuttamista on havaittavissa, a-ö´stä pyydetään apua - kuuluu ilmeiseti kulttuuriin että suku hoitaa ympärillä asioita.

Toisaalta tässä auttaa kun ottaa suomalaisena napakan roolin ja sanoo vahvasti asiansa, joskus olen sanonut niin tomerasti että olen varma että olisin saanut suomalaiselta potilaskantelun mutta kurdinainen rauhoittui ja oli ilmeisen tyytyväinen `huonosta kohtelustaan`. Ihan kuin vasta riita-näytelmä asettaisi meidät samalla viivalle...

nimetönkeskustelija

Meillä on työpaikalla ainakin porukkaa Kiinasta, Intiasta, Venäjältä, Pakistanista, Etelä-Amerikan maista, USA:sta ja lukuisista Euroopan maista. En edes pysty muistamaan enkä tiedä kaikkien juuria. Uskonnoista edustettuina on ainakin ateisteja, kristittyjä ja muslimeja. Oma periaatteeni on, että suhtaudun kaikkiin ihmisiin yksilönä. En siis etukäteen leimaa ketään syntyperänsä mukaan. Erottelen politiikan yksittäisistä ihmisistä. Ei ole mitään hyötyä riidella esimerkiksi yksittäisen muslimin kanssa. Kaikki työntekijät on akateemisesti koulutettuja. Useimmiten asiat rulla hyvin, koska porukka on suht fiksua ja he pyrkivät sopeutumaan ja tekemään työtä. No eipä ainakaan voi sanoa, että olisin peräkammarin poika, jolta puuttuu ulkomaalaisten kohtaamiset.

Yksi itseäni eniten huolestuttanut asia on se, että meillä touhu on muuttunut todella kansainväliseksi muutamassa vuodessa. Nykyään työntekijöistä on ulkomaalaisia niin suuri osa, että mitään kokousta, koulutusta tms. ei voida pitää suomeksi. Meillä on monia vuosia täällä töissä olleita, jotka aikovat jäädä asumaan Suomeen, mutta jotka eivät aio opetella Suomen kieltä. Täällä kuulemma pärjää englannilla täydellisesti. Pelkään hieman että tulevaisuudessa ilmiö leviää kaikille työpaikoille ja missään ei enää pärjää Suomen kielellä.

Poikkeuksena on ihme kyllä Ranskalaiset ja Italialaiset. Heikäläisistä lähes kaikki on oppinut sujuvaa suomea tosi kovalla vauhdilla. Heidän kulttuurissa jotenkin kunnioitetaan maan kieltä, mikä on ihailtavaa.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

M.K.Korpela

Matkatöissä seuraavat maat: Ruotsi, Norja, Saksa, Itävalta, Italia, Espanja, Portugali, Venäjä, Hollanti, Englanti, Puola, Bulgaria, USA, Etelä-Korea, Chile.

Näissä yleensä paikallinen työväki. Arabityöntekijöitä Ruotsissa, Hollannissa ja Italiassa, turkkilaisia Itävallassa. Ruotsin muistot ovat että arabien hommasta ei tule mitään. Riippuu tosin osittaain siitä milloin ovat tulleet. Turkkilaiset ovat omissa oloissaan.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

erilainen

Quote from: rantavahti on 07.02.2010, 15:37:25
Meillä on kohta työvoimapula ja maahanmuuttajat ovat silloin mahdollisuus eikä mikään ongelma. Näin sanoo virallinen taho ja uskoo ken tahtoo.
Meikä on nähnyt käytännössä mitä hyötyä näistä on työpaikalla.
Tyntekemisen malli tulee kotoa ja ymäröivästä kultuurista, sitä ei muuta mikään. En usko kotouttamiseen enkä mihinkään työhön valmennukseen; pönttö on jo ohjelmoitu ja siihen ei mikään enään vaikuta.

Noinhan se menee. Työmoraali lähtee ihmisestä itsestään. Sitä ei voida kouluttaa.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

acc

Quote from: Lodi on 07.02.2010, 11:07:52
Ei ole mikään yksittäistapaus. Mutta minkäs teet. Jos näiltä alettaisiin vaatia samaa työmoraalia, kuin suomalaisilta, loppuisivat siivoojat. Kuka sitten siivoaa?

Seurauksena olisi palkkatason nousu ja suomalaisia siivojia tulisi markkinoille.  

Asiasta toiseen. Ehkä on suomalaisia, jotka eivät mielellään työskentele rikastetuissa työpaikoissa tai käy sellaisissa kauppaliikkeissä, joissa on rikastajia joko asiakkaina tai työntekijöinä. Katsokaapa esimerkiksi pääkaupunkiseudun supermarkettien kassoja. Lyhin jono saattaa olla rikastajakassatyöntekijän kohdalla.

Ja lopuksi kokemuksia eräästä monikulttuurisesta työpaikasta. Harmia on kielivaikeuksista ja asiakkaat joutuvat siitä myös kärsimään. Kyseessä on työantajan strategiavirhe. Ovat valinneet halvan työvoiman ja hintakilpailun tien.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Maastamuuttaja

Mitenkähän menestyisi siivousfirma, jonka palveluksessa olisi pelkästään suomalaisia? Luultavasti hyvin, vaikka velottaisikin enemmän kuin "tavalliset" firmat. Markkinointi olisi tietysti ongelma. Ei voisi mainostaa, että mamuton työntekijäkaarti. Ehkä aikaa myöten ilmoituksissa käytetään eufemismeja. Esim. "Puhtaat savolaiset tekevät puhdasta jälkeä".

Ammadeus

Quote from: Maastamuuttaja on 08.02.2010, 16:59:37
Mitenkähän menestyisi siivousfirma, jonka palveluksessa olisi pelkästään suomalaisia? Luultavasti hyvin, vaikka velottaisikin enemmän kuin "tavalliset" firmat. Markkinointi olisi tietysti ongelma. Ei voisi mainostaa, että mamuton työntekijäkaarti. Ehkä aikaa myöten ilmoituksissa käytetään eufemismeja. Esim. "Puhtaat savolaiset tekevät puhdasta jälkeä".

Jaaha,luulla ei saa bisnesmaailmassa mitään.
Pitää tietää.
Montaa "mää luulin"juttua ei mikään kioski kestä.
Kerro minulle miten menestyy "hyvin"siivousfirma joka veloittaa enemmän kuin muut?
Oman kokemukseni mukaan sellainen firma ei saa diilejä aikaan ja häviää tarjouskilpailut muille.
Varsinkin näinä aikoina veloitus ratkaisee,ei juurikaan muut seikat.
Tarjouksiin voi runoilla niitänäitä,niin tekevät kaikki.
Sellaista työvoimaa palkataan tietysti mikä on firmalle kannattavinta.
Ikäväksihän tämä on mennyt mutta on pelattava samaa peliä kuin muutkin
Näin pysyy pelissä mukana.

acc

Quote from: Maastamuuttaja on 08.02.2010, 16:59:37

Ehkä tuollainen firma löytäisi oman asiakasryhmänsä. Myydäänhän loistoautojakin, vaikka ne maksavat enemmän. Myös turvallisuusnäkökohta voi painaa. Eihän sitä tiedä, jos niiden edullisten, kultamunaistuneiden siivousfirmojen palkkalistoilla on terroristeja.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Professori

Itselläni on eri työpaikoilla ollut kokemusta niin muslimeista (esim. Marokko ja Bangladesh), länsimaalaisista (esim. Englanti, Etelä-Afrikka (buuri), Kanada, Italia ja Espanja) kuin monista muistakin (esim. Kiina ja Ruanda). Kaikkien kanssa tutkimustyö on sujunut hienosti. Syynä on varmaankin ollut se, että työtovereillani on ollut akateeminen tutkinto ja kova halu tehdä työtä. Erilaisia harjoittelijoita on myös ollut useammista maista (mukaan lukien Somalia), mutta hyvin on mennyt heidänkin kanssaan. Halu oppia on ollut kova, eikä siinä ole kansalaisuus tai syntymämaa paljon painanut.

Oikeastaan ainut huono kokemus työtovereista on liittynyt suomalaiseen käännynnäiseen, jonka uusi (rauhan) uskonto käyttäytymiskaavoineen aiheutti jonkin verran närää etenkin naissukupuolessa. Samoja ongelmia en kuitenkaan ole havainnut (rauhan) uskonnon valta-alueella syntyneissä. He ovat keskittyneet työntekoon jättäen mahdollisen uskomusjärjestelmänsä omaksi tiedokseen.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Kari Kinnunen

Quote from: Ammadeus on 08.02.2010, 17:28:13
Jaaha,luulla ei saa bisnesmaailmassa mitään.
Pitää tietää.
Montaa "mää luulin"juttua ei mikään kioski kestä.
Kerro minulle miten menestyy "hyvin"siivousfirma joka veloittaa enemmän kuin muut?
Oman kokemukseni mukaan sellainen firma ei saa diilejä aikaan ja häviää tarjouskilpailut muille.
Varsinkin näinä aikoina veloitus ratkaisee,ei juurikaan muut seikat.
Tarjouksiin voi runoilla niitänäitä,niin tekevät kaikki.
Sellaista työvoimaa palkataan tietysti mikä on firmalle kannattavinta.
Ikäväksihän tämä on mennyt mutta on pelattava samaa peliä kuin muutkin
Näin pysyy pelissä mukana.

No juurikin näin. Veli Ammadeus todistaa vahvasti. Tässä taannoin juuri kirjoitin että globaaleilla markkinoilla Suomalaisuus, Sakasalaisuus eikä mikään muukaan -laisuus ole mikään arvo.

Tavarat ja palvelut ostetaan sieltä missä on edes jonkinlainen hintalaatusuhde. Palvelun ostaja paskat nakkaa siitä onko tarjoavassa firmassa kiva olla duunissa vaiko ei. Ostajaa kkiinnostaa esimerkiksi on konttuuri kohtuullisen siisti kun hän tulee tontille.

Ihan sama juttu täällä meidän hommissa ei Ranskalaista lankunmyynti konttoria kiinnosta pätkääkään tuleeko se palikkakasa tontille Suomalaisella, Puolalaisella vaiko mahdollisesti Bulvanialaisella autolla ja kuskilla. Jos tavara on edes suht ehjää ja kokolailla aikataulussa ja hinta halpa niin homma hyvä.

Laatu on kovin vaikea käsite ja sillä on todella hankala markkinoida jos hinta ei ole kilpailukykyinen.