News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-02-02 VL: Turvapaikanhakijat halutaan lumitöihin

Started by Iloveallpeople, 02.02.2010, 13:54:35

Previous topic - Next topic

Ano Nyymi

Quote from: Parasiittiö on 02.02.2010, 19:45:03
Vois ehkä jaksaa mennä pällistelemään joskus 14:n jälkeen, että miten ne lumityöt sujuu. Oma päiväohjelma loppuis 14:ltä.

Tässähän ihan sydän alkaa pamppailemaan jännityksen noustessa, onko paikalla vain yksi touhukas "puuhapete" lapionipun kanssa, vai kenties kadut mustanaan lapiota heiluttelevista mamuista.

Saas nähdä saanko edes nukuttua kun niin jännittää, ja mulla on tuona päivänä vielä synttäritkin!!  ;D

Lentomestari

Olen tehnyt aivan saatanasti lumitöitä ja kyllä olisi kiva saada kunnon äbäläwäbälä kaveriksi, näkis kuinka sujuisi, tuskin kuitenkaan saan? Nyt jo eläkkeellä oleva duunikaveri sanoi aikoinaan, kun lunta oli tullut ihan  "ilpona", että "nyt on helppo tehdä lumitöitä, saa kolan täyteen pienellä vaivalla".

Täällä tehtaalla oli aikoinaan Intialaisia purkamassa vanhoja osastoja ja heti joku koiranleuka teki vanha jäynän, opetti yhdelle jampalle suomen kieltä "tämä ei ole valkoihoisen hommaa", tätä se talvella lunta luodessaan hoki kun meni jututtamaan, tavaroitaan kaivoivat lumen alta aina talvisin. Kyllä niillä oli vaatetta päällä hitosti, duunia tekivät ja mukavaa sakkia kaikki tyynni.

JR

Vai että lapioita??? Ennen ne lapiotkin tehtiin itse. Neljännesneliö 6mm vaneria, laudanpätkästä tehtiin kuupan takareuna, joka veistettiin kaarevaksi ja kairattiin reikä varrelle. Jos minulta lapio puuttuisi, niin tunnissa sen tekisin.

MW

Kun ei laiska jaksa koko riipiraapia taas alusta, niin jokos kunniakansalaiset tietävät, että ovat valitut pelastamaan Hällsingin sen lumen kiroista? Tämä vaatisi kuvausryhmän paikalle...

Ernst

Olisipa asiaa Helsinkiin. Teräväpiirtovideota kuvaisin.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

nevahood

QuoteLiian negatiivinen vastaanotto tällä ajatukselle. Tämähän on ihanteellinen idea. Sen sijaan että totutetaan turvikset toimettomuuteen ja sohvalla loikoiluun vuosia kestävällä vastaanottokeskusvisiitillä, voidaan totuttaa heitä olemaan hyödyllinen osa yhteiskuntaa heti saapumisesta lähtien. Se jää nähtäväksi tuleeko tästä laajempi käytäntö vai yksittäinen julkisuustemppu, mutta hommalaisten tulisi ainakin ilmaista kannatuksensa ajatukselle, ei tyrmätä sitä.
Juuri näin. Ei se ole mikään mahdottomuus ettei lapioita tosiaan olisi tarpeeksi. Vaikka tuollaisten projektin päättyminen yleensä on ennustettavissa, niin silti touhusta voi joku innostua ja esim. tutustua paikallisiin (ilman yllätysmomenttia). Työtä se on lumen luontikin. Jos yhdenkin syrjäytyminen estyy ja integroituu paremmin yhteiskuntaan, niin on se muutaman kymmenen lapion arvoista. Kesäisi haravointia, roskien keruuta, puutarhan hoitoa tai mitä muuta tahansa normaalia työtä niin aina parempi. Vaikka oma epäilys asiasta onkin, niin toivon todella että tuollaiset tuottavat projektit lisääntyvät (enkä nyt tarkoita tp-hakijamäärää lisäämällä=). Kallista työvoimaa, mutta toivottavasti myös muumitalon asukit oppii sen ymmärtämään. Homma^ voisi kyllä ainakin minun puolestani tukea tuollaista. "Auttakaa somaliystävämme lapionvarteen..."  :roll:

Joutuuhan suomalaisetkin nakkitehtäviin intissä. Miksei siis (vapaaehtoisena) vastaanottokeskuksessa.

Edit. Ei taida kuvaus paljon motivoida siinä. Itse jättäisin kuvaamatta. Toisaalta olisipa mustaa valkoisella siitäkin.
Suurkiihottaja Runeberg

Malla

Idea on kiva, käytännöllinen ja sopivan pienimuotoinen. Miksi lytätä sitä etukäteen?
(Vähän tosin ihmettelen, minne lumet aiotaan luoda; ainakaan näillä kulmilla ei ole enää paikkaa, minhin sitä suttua tunkisi (paitsi naapurin tontille, kuten eräs neropatti-lumilinkoaja  >:(). Mutta varmasti sekin on suunniteltu.)

Jos (ja toivottavasti: kun) tempaus onnistuu, uusia vastaavia voi kehitellä: siivoustöitä riittää puistoissa ja kaduilla jne. jne. Talkooperinne kunniaan! Morkatut VHM:t (ja VHN:t) ovat kunnostautuneet siinä ennenkin ja voivat näyttää esimerkkiä. Mainio kotoutumiskonsti!

rähmis

Turvapaikanhakijat lumitöihin Helsingissä

Turvapaikanhakijat tarttuvat lumilapioiden varteen Helsingin Punavuoressa torstaina. Vapaaehtoisverkosto Refugee Hospitality Club järjestää vastaanottokeskuksen väelle ja paikallisille asukkaille lumenluontitalkoot.

Turvapaikanhakijoiden ja punavuorelaisten yhteistyötä edistävä verkosto perustettiin viime syksynä, kun kaupunki avasi Uudenmaankadun vastaanottokeskuksen. Verkoston Facebook-ryhmä kerää punavuorelaisia toivottamaan tulokkaat tervetulleeksi alueelle.

Verkosto huomauttaa, että turvapaikanhakijoilla ei ole kontakteja paikallisiin eikä juurikaan tekemistä.

Lumitalkoiden idea on alun perin lähtöisin vastaanottokeskuksen kamerunilaiselta turvapaikanhakijalta. Lumilapioita on pyydetty lainaksi Helsingin rakennusvirastoa ja Facebookia myöten.

Uudenmaankadun vastaanottokeskus noin 150 turvapaikanhakijalle avattiin marraskuussa.

YLE

KphS

Quote from: JR on 02.02.2010, 22:46:18

Vai että lapioita??? Ennen ne lapiotkin tehtiin itse. Neljännesneliö 6mm vaneria, laudanpätkästä tehtiin kuupan takareuna, joka veistettiin kaarevaksi ja kairattiin reikä varrelle. Jos minulta lapio puuttuisi, niin tunnissa sen tekisin.

Det var bättre förr.  ;D
Asun Tanskassa eli olen itsekin maahanmuuttaja. / En edusta kantaväestöä.

skrabb

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/84009-turvapaikanhakijat-lumitoihin-kaupunki-lupasi-jo-kolat

Turvapaikanhakijat lumitöihin? Kaupunki lupasi jo kolat

Helsingin Punavuoren vastaanottokeskuksen turvapaikanhakijoille tarjotaan lumitöitä, kertoo Kansan Uutiset. Helsingin kaupungin rakennusvirasto on luvannut jo kolat, lapiot ja turvaliivitkin käyttöön.

Idea lähti liikkeelle, kun eräs kamerunilainen alkoi kysellä, mitä turvapaikanhakijat voisivat tehdä turhauttavan odottelun sijaan. Punavuoriseurasta ehdotettiin lumitöitä. Tarjoukseen tarttui Refugee Hospitality Club Punavuori & Kallio -ryhmän perustaja Pauliina Seppälä, joka ryhtyi puuhaamaan turvapaikanhakijoille talvivarusteita ja lumikolia.

Kaupunki on luvannut jo kolat sekä lapiot käyttöön ja asukkaat ovat tuoneet talvivaatteita.

- Vasta torstaina kello 14 nähdään, miten tempaus onnistuu. Toivon, että paikalla on ainakin muutamia turvapaikanhakijoita. Yhteyshenkilömme mukaan halukkaita löytyy, Seppälä sanoo Kansan Uutisille.
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Julmuri

Quote–?Siellä ei voi vain mennä huutelemaan, että kuka lähtee lumitöihin. Siellä on ihmisiä, jotka tuntevat olonsa turvattomaksi tai joilla voi olla mielenterveysongelmia. Siellä puhutaan monia eri kieliä, Seppälä kuvaa.

No voi hellanlettas sentään. Miten niin siellä muka ei "voi vain mennä huutelemaan"? Miten se kieli nyt muka tuohon vaikuttaa, ei kai se nyt ole ylivoimainen tehtävä selittää kellekkään mistä on kyse? Kysyy reilusti kiinnostaako lapiohommat jos on tylsää. Sanoo, että suomalaiset arvostaisivat sitä kovasti, koska tilanne on aika paha. Ei kai siinä nyt mitään sen ihmeellisempää ole.

Aamulla tuli radiosta, että myös armeijaa yritetään saada Helsingin katuja raivaamaan. Tilanne on mitä on. Tänään töihin tullessa Pengerkadulla meinasi auto jäädä kiinni alamäkeen kun lunta oli niin helvetisti, joten pelkääjä joutui mennä kävellen edellä vähän polkemassa hetken matkaa. Kaistat on niin kapeat, että dösät meinaa koko ajan tulla kyljestä sisään. Kyllä jotain on alettava tekemään oikeasti tai seuraavan myräkän jälkeen ei hesassa kukaan liiku mihinkään.

Veli Karimies

Ken Sainio. Meillä täälä päin on sellainen sanonta kuin; Suu leveämpi kuin hartiat.

JR

Jos ei tätä määrää lunta saa mihinkään sopimaan, niin silloin eletään kyllä liian ahtaasti. Tämä on vasta normaali talvi muutaman huonon talven jälkeen.

stadilainen

Mikäs ihmeen iltavuoro-poppoo siellä on kun työt alkaa vasta 14;00.

Eikö kenellekkään voi lyödä rukkasia handuu klo 8 ja ilmoittaa et nyt duunii.
Turha siinä on vedota useaan eri kieleen, kyllä tulkkeja on löytynyt ainakin kun on pitänyt fattassa asioida. Onko siellä sitten paljonkin mielenterveyspotilaita jos ei uskalla mennä "huutelemaan töistä" .

Saattaahan siinä mieli järkkyä, ja tulla entistä hullummaksi kun ei se eläminen ollutkaan "ilmaista" .

Eikä ne mitää lunta luo. Jumala luo, muut vaa lapioi.

Eppäilempä kyllä tuota lapiolla huiskimistakin, joka aloitetaan juuri kun ruuhkat rupeavat alkamaan.

On siinä työstä palaavilla väistelemistä, kun melaa heiluu oikealta ja vasemmalta.
voiko vitutukseen kuolla ? testi käynnissä

JT

Quote from: KphS on 03.02.2010, 08:42:47
Quote from: JR on 02.02.2010, 22:46:18

Det var bättre förr.  ;D

Ehkä tuohon tarvittavia työkaluja ei kannata antaa turvapaikanhakijoiden käsiin. Vrt. kulmaliput.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Mika.H

Quote from: skrabb on 03.02.2010, 09:30:03

Kaupunki on luvannut jo kolat sekä lapiot käyttöön ja asukkaat ovat tuoneet talvivaatteita.

- Vasta torstaina kello 14 nähdään, miten tempaus onnistuu. Toivon, että paikalla on ainakin muutamia turvapaikanhakijoita. Yhteyshenkilömme mukaan halukkaita löytyy, Seppälä sanoo Kansan Uutisille.

ei saamari sentään. montakohan lehtijuttua, fb-ryhmää ja muuta hömppää tuosta on jo keksitty ja tuloksena odotetaan, että noin viikon puuhastelun jälkeen saadaan muutama veikkonen lapionvarteen?!

jos tuo ei olisi totta niin en uskoisi!

normitouhussahan tuo prosessi kestäisi n 5 minuuttia. no ok jos ei ole lapioita niin voisi mennä tuntikin.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

alyniekka

Joo, onhan tämä oikeasti aika naurettavaa. Lumitöistä tehdään kauhea sensaatio uutinen. MAAHANMUUTTAJA teki lumitöitä!!!

Kuten edellinen sanoikin, ehkä tunti menee kun vähän lapioa/kolaa heiluttaa, varsinkin jos on useampi kuin yksi ihminen. Miten tuo voi olla noin hurja asia lehdistönkin mielestä? Ihminen tekee LUMITÖITÄ, hirveää!!

Ernst

Quote from: alyniekka on 03.02.2010, 11:46:27
Joo, onhan tämä oikeasti aika naurettavaa. Lumitöistä tehdään kauhea sensaatio uutinen. MAAHANMUUTTAJA teki lumitöitä!!!

Kuten edellinen sanoikin, ehkä tunti menee kun vähän lapioa/kolaa heiluttaa, varsinkin jos on useampi kuin yksi ihminen. Miten tuo voi olla noin hurja asia lehdistönkin mielestä? Ihminen tekee LUMITÖITÄ, hirveää!!

Uutisoidessa agendana on tehdä mamut (vars.) ihan samanlaisiksi kuin me kantasuomalaisetkin. Mehän teemme lumityöt pois, koska se on hyödyllistä, jopa välttämätöntä. Jos mamu (vars.) tai kaksi saadaan tekemään edes nanosekunnin ajan välttämätöntä työtä jumalattoman kampanjan avulla, se on vastaansanomaton todistusaineisto siitä, että me ihmiset olemme kaikki samanlaisia, yhtä hyviä, kultamunia ja massiivisia potentiaaleja.

Tein eilen noin 3h lumitöitä itse maksamallani lapiolla ja kolalla, osin kiitos katuaurauksen  >:(  Olin jälkiflunssassa mutta perheeni toimintakykyisin. Ei ole uutisissa näkynyt?
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

N

Quote from: M on 03.02.2010, 12:12:16
Uutisoidessa agendana on tehdä mamut (vars.) ihan samanlaisiksi kuin me kantasuomalaisetkin. Mehän teemme lumityöt pois, koska se on hyödyllistä, jopa välttämätöntä. Jos mamu (vars.) tai kaksi saadaan tekemään edes nanosekunnin ajan välttämätöntä työtä jumalattoman kampanjan avulla, se on vastaansanomaton todistusaineisto siitä, että me ihmiset olemme kaikki samanlaisia, yhtä hyviä, kultamunia ja massiivisia potentiaaleja.

En tiedä teistä, mutta ainakaan itselläni ei ole ollut tapana tehdä lumitöitä muuten kuin niiltä osin, mitä niistä on itselleni ollut hyötyä. Ja ainakaan minulla ei tule äkkiseltään mieleen, että kyseisille maahanmuuttajille tuo toiminta olisi suoranaisesti mitenkään yhtälailla hyödyllistä (pääsee pihasta töihin tms). Jotta jos samalla linjalla oltaisiin, niin minun pitäisi lähteä talkootyönä luomaan lunta esim. kaupungin keskustaan tai naapurin pihalle, mikä taas ei ole ihan jokapäiväinen tapahtuma.

QuoteTein eilen noin 3h lumitöitä itse maksamallani lapiolla ja kolalla, osin kiitos katuaurauksen  >:(  Olin jälkiflunssassa mutta perheeni toimintakykyisin. Ei ole uutisissa näkynyt?

Melko lailla sama urakka, tosin tuntia lyhyempi oli myös minulla vuorossa, mutta kuten sanottua, se tuli tehtyä käytännön pakosta ja omaksi hyödyksi, ei huvikseen muiden hyödyksi.

ikuturso

En kommentoi koko hankkeen mielekkyyttä.

Pohdiskelen ainoastaan, kun lumen tulo on taas vähäisempää ja nuo Bobcatit jylläävät ympäri pitäjää, jotta ovatkohan miettineet:
a) mikä alue lapioidaan
b) minne lumi lapioidaan

Nythän ongelma on ollut, että lumi ei mahdu minnekään vaan sitä pitää roudata pois. Jos edellisen kohdan a ja b eivät ole kunnossa, tempaus on täysin mieletön. Lapiot ja kolat olalle ja minä työnnän lumen sinun eteesi ja sinä työnnät lumen takaisin minun eteeni. Toivottavasti paikalla on joku, joka osoittaa a) nämä lumet pitäisi saada siirrettyä ja b) tuonne ne voidaan läjittää.

-i-

EDIT: Lisäänpä samaan viestiin kommentit, jotta turha sinne on mennä töllistelemään. Valtakunnan uutisista sitä voi katsoa. Nyt jos paikalle menee katsomaan, niin uutisissa sanotaan kuinka ahkeria maahanmuuttajat olivat kantasuomalaisten katsellessa vierestä...
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Pliers

Älkääs nyt viitsikö. Kyllä se on uutinen, jos heidät saadaan tekemään jotain hyödyllistä edes hetkeksi. Ei sellaista kai ihan joka päivä tapahdu. On sitä lunta tullut meinaan aiemminkin. Ainakin minä olen kolannut sitä jo ihan kyllästymiseen asti.

Sitä paitsi, tämä olisi ihan oikeasti hyvä homma. Jos sellaiset ihmiset, jotka elävät verovaroilla, saataisiin tekemään jotain hyödyllistä, olisi se juuri sitä, mitä minä ainakin haluaisin. Sama pätee kantaväestöön kuin maahanmuuttajiinkin. Hommia riittää kyllä. Lumenluontia, katujen harjausta, sienien tai marjojen poimintaa, kukkien istutusta, kitkentää, citykanien metsästystä, korttelipoliisina toimimista, vanhuksille seuran pitämistä, lasten hoitoa, varusmiespalvelusta... hommia on vaikka kuinka hemmetisti, ja tekijöitä pyörii kädet taskussa. Tarvittaisiin vain selkärankainen johtaja, joka panisi massan liikkeelle.

Tässä kyseisessä projektissa on hankaluutene se, että minne lumi luodaan, mutta kaikkiaan hyvin organisoituna tämä olisi jatkon kannalta hyvä homma. Toivottavasti onnistuu.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

ikki

monessa paikassa jonkinlaisia puistoja ja viheralueita minne ne lumet voi kasata.. varastikin käytössä jo, mutta no problemo.. lisää lunta päälle vaan.

Pitäisikin varmaan hankkiutua eroon muutamasta korttelista keskustassa että ois enemmän näitä viheralueita.. ;)

Iloveallpeople

Quote from: Ken Sainio on 03.02.2010, 10:28:33
Quote from: Veli on 03.02.2010, 09:35:05
Meillä täälä päin on sellainen sanonta kuin; Suu leveämpi kuin hartiat.

Ymmärrän. Itseasiassa ihan hyvä sanonta. Mutta tässä yhteydessä sanonnan ymmärtää helposti niin että mielestäsi sanonta pätee kaikkiin turvapaikanhakijoihin.

En nyt kuitenkaan näe tässä nimenomaisessa hankkeessa mitään yritystä esimerkiksi talkoita ehdottaneen turvapaikanhakijan puolelta käyttää uhristatusta hyväkseen jotta saisi jotain etuja tai erityiskohtelua, enkä pysty moisen ehdotuksen motiiviksi keksimään mitään muuta kuin rehellisen halun tehdä jotain mielekästä. Joten tuntuu jotenkin kohtuuttomalta että kyseistä sananlaskua käytetään jo etukäteen, ennenkuin on nähty mistä mies on tehty.

En tiedä miten on siellä teillä päin, mutta täällä meillä päin on miehet mitattu tekojensa perusteella - ei etukäteen arvailemalla.

En ole odottamassa mitään läpimurtoa turvapaikanhakijoiden integroitumisessa tai Punavuoren lumiongelmassa tämän talkoohankkeen pohjalta, mutta siltikin olen sitä mieltä että jos jollekkin turvapaikanhakijalle on tullut mieleen tehdä pyyteettömästi jotain yleishyödyllistä, niin annetaan miehen ensin näyttää onko miehessä enemmän suuta vai hartiaa ennenkuin ruvetaan haukkumaan.

Olen, Ken Sainio, samaa mieltä kahden edellisen viestisi kanssa. Sen verran haluan kuitenkin tarkentaa, että ehdotus lumenluontitalkoista on tullut Punavuoriseuralta ei turvapaikanhakijalta. Punavuoriseuran ehdotukseen tarttui Pauliina Seppälä. Turvapaikanhakija on ainakin uutisen mukaan ainoastaan valitellut tekemisen puutetta. Sitä ei ole uutisissa eritelty, että käykö kaikenlainen tekeminen vai olisiko mielessä joku erityinen tekeminen esim. lumenluonti tai uusi snooker-pöytä ja flipperi. Lisäksi eilisen Kansan Uutisen mukaan turvapaikanhakijat eivät toistaiseksi ole edes tietoisia talkoista.

Toivotaan nyt kuitenkin, että he innostuvat talkoista ja nekin, jotka ajattelivat mennä vain pällistelemään turvapaikanhakijoiden työntekoa samalla paikalle menon vaivalla osallistuisivat myös itse talkoisiin.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Ari-Lee

QuoteSama pätee kantaväestöön kuin maahanmuuttajiinkin. Hommia riittää kyllä. Lumenluontia, katujen harjausta, sienien tai marjojen poimintaa, kukkien istutusta, kitkentää, citykanien metsästystä, korttelipoliisina toimimista, vanhuksille seuran pitämistä, lasten hoitoa, varusmiespalvelusta... hommia on vaikka kuinka hemmetisti, ja tekijöitä pyörii kädet taskussa. Tarvittaisiin vain selkärankainen johtaja, joka panisi massan liikkeelle.
Ei työmarkkinatuella saa tehdä mitään organisoidusti tai luetaan työlliseksi -> menee työmarkkinatuki. FYI.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Mika.H

Quote from: Iloveallpeople on 03.02.2010, 13:57:56
Toivotaan nyt kuitenkin, että he innostuvat talkoista ja nekin, jotka ajattelivat mennä vain pällistelemään turvapaikanhakijoiden työntekoa samalla paikalle menon vaivalla osallistuisivat myös itse talkoisiin.

on toi projekti jo niin pitkällä, että mä avaan viinipullon onnistuneen lapioinnin kunniaksi.

hieno projekti ja toteutuskin ensiluokkainen.

ai niin ja nyt kun on ensi talveksi jo lapiotkin hankittu valmiiksi joten ensi vuonna ei oo stadissakaan enää lumiongelmaa...;)

ps. kukas tekee ensimmäisen väitöskirjan turvapaikkahakijoiden lumitöistä?

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

JR

Eipäs nyt innostuta, eihän sitä ilman koulutusta, ja sitäpaitsi kuka maksaa, jos tulee venähdys?

antero

Joko jostain löytyy tilanneraportteja paikan päältä?
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Iloveallpeople

Hauskimmat uutisotsikot talkoisiin liittyen:

QuoteKansan Uutiset: Turvapaikanhakijat tarjoutuvat lumitöihin Helsingissä
-Kyseisen uutisen mukaan nämä turvapaikanhakijat eivät edes tiedä kyseisistä talkoista.

QuoteSatakunnan Kansa: Turvapaikanhakijat joutuvat lumihommiin Helsingissä
-Kyseessä on talkoot ja osallistuminen kaikille vapaaehtoista

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

JEE

Quote from: antero on 03.02.2010, 14:37:22
Joko jostain löytyy tilanneraportteja paikan päältä?
Tämä Helsingin tempaus on ymmärtääkseni vasta huomenna. Kävelin juuri pitkin Uudenmaankatua ja toistaiseksi lumityö sujuu vielä kotimaisin voimin. Lunta on todella paljon ja katoilta pudotetaan koko ajan lisää. Itse olen ikävä kyllä sitä mieltä, että lumenputsaus pitäisi jättää ammattilaisten hoidettavaksi, sillä kadut ja jalkakäytävät ovat nyt todella ahtaita ilman "tempauksiakin" ja pelkän "talkoovoimin" tehdyn lumen siirtelyn sijaan pitäisi huolehtia myös lumen poiskuljetuksesta. Katolta putoava/pudotettava lumimassa sekä jääpuikot ovat myös vaaraksi kaikille kadunkulkijoille ja loukkaantumisen riskejä on vähemmän, jos työt hoidetaan ammattitaitoisesti ja kokemuksella-ilman "työharjoittelijoita". Keskuksen asukkaat voisivat toki osallistua ns.hienompaan putsaamiseen kun suuret lumimassat on saatu pois tieltä. Uudenmaankadulta siirrettiin juuri äsken autoa jonka takalasi ja katto olivat rikkoutuneet joko kuormaajan kauhan osuessa tai katolta pudotetun lumen painosta.Vaikutti siltä, että auto oli yksinkertaisesti hautautunut lumen alle, eikä sitä näin osattu varoa. Onneksi peltiä saa lisää kaupasta!
Olen työskennellyt alalla ja tiedän, että koneiden ympärillä hääräävät "ei ammattilaiset" ovat suuri turvallisuusriski ja pahimmillaan vain häiritsevät työn sujuvuutta.

Ps.Tehtaankadun ja Perämiehenkadun kulmassa raiteiltaan suistunut raitiovaunukin saatiin juuri "back on track" -muutaman ammattitaitoisen toimesta. Mieleni olisi tehnyt mennä talkoovoimiksi työntämään, mutta oletan olleeni enemmän avuksi jatkamalla matkaani.

Pliers

Quote from: Ari-Lee on 03.02.2010, 14:17:28
QuoteSama pätee kantaväestöön kuin maahanmuuttajiinkin. Hommia riittää kyllä. Lumenluontia, katujen harjausta, sienien tai marjojen poimintaa, kukkien istutusta, kitkentää, citykanien metsästystä, korttelipoliisina toimimista, vanhuksille seuran pitämistä, lasten hoitoa, varusmiespalvelusta... hommia on vaikka kuinka hemmetisti, ja tekijöitä pyörii kädet taskussa. Tarvittaisiin vain selkärankainen johtaja, joka panisi massan liikkeelle.
Ei työmarkkinatuella saa tehdä mitään organisoidusti tai luetaan työlliseksi -> menee työmarkkinatuki. FYI.

Niinpä niin. Onko se toimeliaisuuteen kannustava käytäntö?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-