News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Sortavalassa innostettiin äänestämään Suomeen liittymisestä

Started by mikkostadista, 02.02.2010, 09:23:48

Previous topic - Next topic

mikkostadista

Pietari. Sortavalassa on jaettu postilaatikoihin lehtisiä, joissa kehotetaan kaupungin asukkaita järjestämään kansanäänestys Suomeen liittymisestä.

Venäjä ei kirjoituksen mukaan pysty turvaamaan kansalaisilleen kunnon asuinoloja, joten vaihtoehto olisi Sortavalan liitos Suomeen.

Venäjän turvallisuuspalvelun FSB:n Karjalan-osasto on nostanut liuskojen levittämisestä oikeusjutun, kirjoitti sanomalehti Kommersant perjantaina. FSB:n lehdistöpalvelu Petroskoissa vahvisti tiedon Helsingin Sanomille.

FSB:n mukaan lehtisissä kannustetaan asukkaita laittomaan ääriliikehdintään. Paperiliuskoja on jaettu muutamia satoja, eikä niiden levittäjästä ole toistaiseksi tietoa.

Karjalan alueella on pitkään jatkuneiden pakkasten takia suuria ongelmia lämmönjakelussa. Esimerkiksi lahdenpohjalaiset ovat vedonneet presidentti Dmitri Medvedeviin, jotta taloihin saataisiin lämpöä.

Kiitos ei, rhat ei taida riittää...

Crommower

Taivas ja Maa ja Tuli ja Lumi. Ihminen taipui ees Pohjolan tuolin. Valan he vannoivat kylmässä kodin. Sanat nuo otti, tai Tuonen nyt koit.

L. Brander

Missä rajaseudun poikamiehet sitten kävisivät vetämässä kellonsa, jos Sortavalasta tulisi osa Suomea? No, ehkäpä Siverstal järjestäisi suorat lennot Petroskoihin...

LB
Dystooppinen salamasota

Kimmo Pirkkala

Quote from: mikkostadista on 02.02.2010, 09:23:48
Venäjä ei kirjoituksen mukaan pysty turvaamaan kansalaisilleen kunnon asuinoloja, joten vaihtoehto olisi Sortavalan liitos Suomeen.

Tässähän se koko vinkuvankuvonkun ydin taas on. Jonkun pitää "tarjota" ja "turvata" asunnot. Ei puhettakaan että kansalaiset joskus käärisivät hihat ja tekisivät itse jotain. Ei ihme että asiat on päin hattua kun kukaan ei tee mitään vaan valtion pitäisi tarjota sitä sun tätä.

Kansalaisista on aika monessa paikassa tullut yhteiskunnan "asiakkaita", joilla on vain saatavia yhteiskunnalta, eikä ollenkaan velvoitteita. Ei mikään yhteiskunta toimi pidemmän päälle niin. Eli eiköhän meillä ole riittävästi jo "asiakkaita" yhteiskunnassamme, joita maksuväestö saa palvella. Ei kiitos, sortavalalaiset pysykööt Venäjän "asiakkaina".

N

Quote from: wekkuli on 02.02.2010, 11:44:47
Tässähän se koko vinkuvankuvonkun ydin taas on. Jonkun pitää "tarjota" ja "turvata" asunnot. Ei puhettakaan että kansalaiset joskus käärisivät hihat ja tekisivät itse jotain. Ei ihme että asiat on päin hattua kun kukaan ei tee mitään vaan valtion pitäisi tarjota sitä sun tätä.

Kansalaisista on aika monessa paikassa tullut yhteiskunnan "asiakkaita", joilla on vain saatavia yhteiskunnalta, eikä ollenkaan velvoitteita. Ei mikään yhteiskunta toimi pidemmän päälle niin. Eli eiköhän meillä ole riittävästi jo "asiakkaita" yhteiskunnassamme, joita maksuväestö saa palvella. Ei kiitos, sortavalalaiset pysykööt Venäjän "asiakkaina".

Jossain määrin ihan aiheellista kritisoida tuota "Muiden pitää korjata!" ajattelua, mutta toisaalta ihan kaikkea ei myöskään pysty omin voimin tuosta vain korjaamaan. Ainakaan äkkiseltään en onnistuisi itse pykäisemään sähkölaitosta tai toimivaa viemäriverkostoa rakentamaan tuosta vain, vaan aika pitkälti nämä ovat suomalaisillekkin asioita joiden osalta odotetaan että jokin muu taho asian hoitaa kuntoon ja itse siitä sitten maksetaan. Tähän jos lisätään viranomaisten toiminta, joka määrittää rajoitteita sille mitä nyt voidaan tehdä ja tämä koskee myös Venäjää, tosin en tiedä aiheuttaako se tuossa tapauksessa jotain erikoisempia esteitä.

Kimmo Pirkkala

Quote from: N on 02.02.2010, 15:36:36

Jossain määrin ihan aiheellista kritisoida tuota "Muiden pitää korjata!" ajattelua, mutta toisaalta ihan kaikkea ei myöskään pysty omin voimin tuosta vain korjaamaan. Ainakaan äkkiseltään en onnistuisi itse pykäisemään sähkölaitosta tai toimivaa viemäriverkostoa rakentamaan tuosta vain, vaan aika pitkälti nämä ovat suomalaisillekkin asioita joiden osalta odotetaan että jokin muu taho asian hoitaa kuntoon ja itse siitä sitten maksetaan. Tähän jos lisätään viranomaisten toiminta, joka määrittää rajoitteita sille mitä nyt voidaan tehdä ja tämä koskee myös Venäjää, tosin en tiedä aiheuttaako se tuossa tapauksessa jotain erikoisempia esteitä.

Mutta jos katsotaan isoa kuvaa, niin kyllä se yhteiskuntakin toimii ihmisvoimin, samoin sähkölaitos ja viemäriverkosto on ihmisten rakentamia. Venäjällä enimmäkseen venäläisten ihmisten, Suomessa enimmäkseen suomalaisten ihmisten. Jos Venäjällä joku juttu ei toimi, niin syyllinen löytyy venäläisistä ihmisistä. Ja jos venäläiset ihmiset haluavat siirtyä Suomen kansalaisiksi, tarkoittaa se sitä että he haluavat että joku muu (=suomalaiset) hoitaisivat heidän asiansa kuntoon.

Yksittäinen ihminen ei tietenkään pysty kaikkea tekemään nykyaikaisessa yhteiskunnassa, mutta jos kollektiivinen suomalaisyhteisö toimii ja x-maalainen ei toimi, niin kyllä x-maalaisten halutessa suomalaistua juuri yhteiskuntansa toimimattomuuden vuoksi on kyse aina jonkinlaisesta halusta että "muut (=suomalaiset) tekisivät hommat".

N

Quote from: wekkuli on 04.02.2010, 13:05:12
Mutta jos katsotaan isoa kuvaa, niin kyllä se yhteiskuntakin toimii ihmisvoimin, samoin sähkölaitos ja viemäriverkosto on ihmisten rakentamia. Venäjällä enimmäkseen venäläisten ihmisten, Suomessa enimmäkseen suomalaisten ihmisten. Jos Venäjällä joku juttu ei toimi, niin syyllinen löytyy venäläisistä ihmisistä. Ja jos venäläiset ihmiset haluavat siirtyä Suomen kansalaisiksi, tarkoittaa se sitä että he haluavat että joku muu (=suomalaiset) hoitaisivat heidän asiansa kuntoon.

Yhteiskunta toimii ja koostuu ihmisistä sitä ei käy kieltäminen, kyse on vain siitä, paljonko esim. Sortavalaiset pystyvät Venäjän asioihin vaikuttamaan, kyse kun ei kuiten ole ihan pikkuisesta maasta, jossa eri alueiden mielipiteitä otetaan huomioon. Sortavalan kohdalla kyse ei välttämättä ole siis siitä, että he haluavat muiden korjaavan heidän ongelmansa, vaan että heillä olisi jotain mahdollisuuksia vaikuttaa siihen. Sekin voisi jo vaikuttaa, jos Sortavala olisi vaikkapa itsenäinen, silloin he voisivat syyttää ongelmistaan itseään ja korjauskin lähtisi heistä itsestään, mutta nyt he ovat vain pieni ja mitätön vähemmistö Venäjän osana.

QuoteYksittäinen ihminen ei tietenkään pysty kaikkea tekemään nykyaikaisessa yhteiskunnassa, mutta jos kollektiivinen suomalaisyhteisö toimii ja x-maalainen ei toimi, niin kyllä x-maalaisten halutessa suomalaistua juuri yhteiskuntansa toimimattomuuden vuoksi on kyse aina jonkinlaisesta halusta että "muut (=suomalaiset) tekisivät hommat".

Yhteiskunta voi joko kannustaa siihen, että jokin yhteisö toimii, tai sitten se voi vaikeuttaa sitä. Suomessa kyse on tuosta ensimmäisestä, Venäjällä jälkimmäisestä. Sortavalan yhteiskunnan toimivuudesta ei saa kovin puolueetonta kuvaa niin kauan, kuin se on osa Venäjää. Mikäli kyse olisi puolestaan itsenäisestä valtiosta, niin asia olisi eri.

Suomessa yhteiskunnan hyvänä puolena on ollut se, ettei se ole ollut yhtä haitallinen kuin Venäjällä (aika näyttää, mihin nykyinen kehitys toisaalta johtaa). Joten ei ole millään tapaa järkevää verrata Suomea ja Sortavalaa näiltä osin toisiinsa.

Kimmo Pirkkala

Quote from: N on 04.02.2010, 13:21:36
Sortavalan kohdalla kyse ei välttämättä ole siis siitä, että he haluavat muiden korjaavan heidän ongelmansa

Minun mielestäni kyse on juuri siitä. Kun he eivät kerran itse pysty asioitaan korjaamaan niin silloin jonkun muun on tehtävä se. Mielestäni monimutkaistat asiaa turhan paljon, sillä mitään muita vaihtoehtoja ei loogisesti ajatellen ole kuin:
a) korjaan itse
b) joku muu korjaa
Vaihtoehtoa c ei ole olemassakaan, vaan kyllä tässä autoritäärisesti hallitun keskusvaltaisen valtion tyyliin haetaan sitä b-vaihtoehtoa. Se b on sitten yleensä joku "superputin", "länsimaat" tai muu joulupukki joka pitää saada apuun.

Vaikka Venäjä olisi miten huono yhteiskunta, niin en näe että siellä konkreettisesti mikään estäisi sortavalalaisia tarttumaan itse toimeen ja panemaan kaupunkinsa asiat kuntoon. Mutta tällainen oma-aloitteinen hihojen kääriminen ei ehkä kuulu siihen konseptiin, miten itärajan takana on tapana asioita hoitaa.

Jouko

Perkele; Pakkasen takiako ne haluaa Suomeen liittyä?  Enpä usko. Vanha ryssävalta ei pysty pitämään huolta kansastaan.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Parasiittiö

Quote from: wekkuli on 04.02.2010, 13:46:10
Quote from: N on 04.02.2010, 13:21:36
Sortavalan kohdalla kyse ei välttämättä ole siis siitä, että he haluavat muiden korjaavan heidän ongelmansa

Minun mielestäni kyse on juuri siitä. Kun he eivät kerran itse pysty asioitaan korjaamaan niin silloin jonkun muun on tehtävä se. Mielestäni monimutkaistat asiaa turhan paljon, sillä mitään muita vaihtoehtoja ei loogisesti ajatellen ole kuin:
a) korjaan itse
b) joku muu korjaa
Vaihtoehtoa c ei ole olemassakaan, vaan kyllä tässä autoritäärisesti hallitun keskusvaltaisen valtion tyyliin haetaan sitä b-vaihtoehtoa. Se b on sitten yleensä joku "superputin", "länsimaat" tai muu joulupukki joka pitää saada apuun.

Vaikka Venäjä olisi miten huono yhteiskunta, niin en näe että siellä konkreettisesti mikään estäisi sortavalalaisia tarttumaan itse toimeen ja panemaan kaupunkinsa asiat kuntoon. Mutta tällainen oma-aloitteinen hihojen kääriminen ei ehkä kuulu siihen konseptiin, miten itärajan takana on tapana asioita hoitaa.

Mutta tavallaanhan tämä "järjestäkää kansanäänestys Suomeen liittymisestä" -vaatimus on poliittinen teko, jolla varmaan halutaan perimmiltään lähettää Venäjän hallitsijoille viestiä. Jos eivät ole parempaakaan keinoa keksineet asioihinsa vaikuttamiseksi? Kyllä minusta tämän voisi tavallaan katsoa asioihin itse tarttumiseksi, jota peräänkuulutat, vaikka onhan sinulla silti pointtiakin.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

Kimmo Pirkkala

^Totta, mutta tämä on mielestäni verrannollinen siihen tilanteeseen että vaimoni huutaa "Siivoa!" entistä kovemmalla äänellä, eikä suinkaan verrannollinen siihen tilanteeseen, että hän siivoaisi itse.
;D
(Tai ehkä pikemminkin niin, että hän uhkailee, että joku toinen äijä tulee siivoamaan, jos ei minusta siihen ole. Itsehän hän toki voi nähdä tämän asian niin, että "siivoaminen tuli hoidettua")

Parasiittiö

Quote from: wekkuli on 04.02.2010, 14:10:07
^Totta, mutta tämä on mielestäni verrannollinen siihen tilanteeseen että vaimoni huutaa "Siivoa!" entistä kovemmalla äänellä, eikä suinkaan verrannollinen siihen tilanteeseen, että hän siivoaisi itse.
;D

Ihan hyvä analogia minusta... lisäksi vaimosi pitäisi kai uhata avioerolla, jos et suostu siivoamaan.

Mitä sen jälkeen tapahtuu, riippunee siitä, miten paljon kukakin normaalisti on siivonnut, miten paljon menetettävää kelläkin on toisen puolesta siivoojaksi ryhtymistapauksessa, miten paljon menetettävää kelläkin on avioerossa... Jotenkin näin?
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

JR

Entisissä sosialistimaissa mikään ei saisi maksaa mitään, asukkaat yksinkertaisesti jättävät laskut maksamatta, jos sellaisen saavat ja jos sähköt katkaistaan, he käyvät liittämässä johdot itse takaisin.
Telkkarista tuli joskus dokumenttiohjelma, jossa joku länsimaalainen porukka oli ostanut sähkölaitoksen, olikohan Ukrainasta, eikä siitä hommasta tullut yhtään mitään, kukaan ei maksanut laskujaan. Muistaakseni vielä kaupunginisät olivat asukkaitten puolella, ettei sähköjä saa katkaista, vaikkei laskuja maksetakaan.

ikki

Quote from: mikkostadista on 02.02.2010, 09:23:48

Näin voisi ajatella kunnes muistaa miten paljon yhteiskunta on estämässä kaiken aktiviteetin. Jos ei mitään saa tehdä, niin sitten ei tehdäkkään. Muutama vuosi tuota niin ei edes muista miten asiat tehdään.. ei yksinkertaisesti osaa mitään.

Jouko

Quote from: JR on 04.02.2010, 14:55:14

Entisissä sosialistimaissa mikään ei saisi maksaa mitään, asukkaat yksinkertaisesti jättävät laskut maksamatta, jos sellaisen saavat ja jos sähköt katkaistaan, he käyvät liittämässä johdot itse takaisin.
Telkkarista tuli joskus dokumenttiohjelma, jossa joku länsimaalainen porukka oli ostanut sähkölaitoksen, olikohan Ukrainasta, eikä siitä hommasta tullut yhtään mitään, kukaan ei maksanut laskujaan. Muistaakseni vielä kaupunginisät olivat asukkaitten puolella, ettei sähköjä saa katkaista, vaikkei laskuja maksetakaan.

Ei se paljonpuhuttu yhteisvastuu toimi jos siihen ei kaikki sitoudu. Se on onkelma kaikenlaisille haihattioille.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

N

Quote from: wekkuli on 04.02.2010, 13:46:10
a) korjaan itse
b) joku muu korjaa

Ei, minä en monimutkaista liikaa asiaa, vaan sinä jätät oikeasti liialti asiaan vaikuttavia seikkoja huomiotta. Yksinkertaisesti pieni väestö ei tuota tilannetta pysty tuosta vain parantamaan, eri asia jos kyse olisi itsenäisestä valtiosta. Esim. sähkölaitoksia ei ihan jokainen maallikko tuosta vain pykää pystyyn, joten sellaisen hankkiminen alueelle voi tuottaa ongelmia, jos ei satu muuten olemaan vauras yhteiskunta (tai jollain riittävästi tietotaitoa tähän). Yleensäottaen asialla on monen monituista mutkaa edessä, joista Venäjän keskusvaltainen hallinto on vain yksi.

QuoteVaikka Venäjä olisi miten huono yhteiskunta, niin en näe että siellä konkreettisesti mikään estäisi sortavalalaisia tarttumaan itse toimeen ja panemaan kaupunkinsa asiat kuntoon. Mutta tällainen oma-aloitteinen hihojen kääriminen ei ehkä kuulu siihen konseptiin, miten itärajan takana on tapana asioita hoitaa.

Hyvähän se on hihoja kääriä, jos ei ole tietotaitoa lopulta sitten tehdä mitään. Ja tietotaitokaan ei tuosta vain ilmesty ihmisille, joten ulkopuolelta sitä on pakko saada että voivat itse alkaa hommiin. Ja jotta sitä tietotaitoa saadaan muualta, tarvitaan varallisuutta jos kukaan ei halua sitä ilmaiseksi tarjota (esim. valtio, ja tässä kohtaa Venäjä ei oikein kunnostaudu). Viranomaisten yhteistyökään ei Venäjänmaalla ole aina sitä kaikista luistavinta, joten sitä kautta saadaan äkkiseltään lupaavatkin ideat torpattua.

Yleensäottaen jos Sortavalaiset haluvat itse korjata asioitansa, niin se on paljon helpompaa toteuttaa Suomen kuin Venäjän alaisuudessa. Toki Venäjän alaisuudessakin tuo on mahdollista, mutta ei siitä millään muotoa helppoakaan tehdä, yhteiskunta kun asettaa monenlaisia rajoituksia ihmisille esim. maankäytön ja luonnonvarojen suhteen.

Asioiden liiallinen yksinkertaistaminen saa ne ehkä näyttämään helpolta, mutta paha kyllä se totuudenmukaisuus kärsii siinä liialti että sitä kannattaisi enää pitää mitenkään järkevänä vaihtoehtona. Halusi tai ei, niin jos haluaa realistisesti tarkastella yhteiskunnallisia asioita, on otettava monia asioita huomioon.

Jouko Piho

Jenni Suuntimo, KNFIJV kommentoi 1.2.2010 Uuden Suomen blogissa:

KNFIJV tunnustaa julkisesti että me ollaan annettu kymmenille asiamiehille tehtäväks levittää Lahdenpohjan ja Sortavalan alueella ja koko Suomen Viipurinläänissä näitä flaijereita ja jullareita http://rescordis.net/knfijv-carsfi.html#posters .

Kattokaas mun mielestä tän jutun eli Karjalanpalautuksen ja Itäkarjalan itsenäistymisen varsinainen se juttu on ettei brändit ja fiilistelyt ja pari rosisjuttuu riitä. Tarvitaan ihan siis aikuistenoikeesti jotain mediahypetystä kovempaa munankuorta uskottavuudenlisäks. Tutkihei toi KNFIJV:n Ehdotus2007, se vois olla ratkasu joka hyödyttää kaikkia osapuolia ja tekee venäjästäkin hyvän naapurin http://rescordis.net/knfijv-ca...hdotus2007 .

Jenni Suuntimo, KNFIJV
Kansalaiset neuvostofasistisen imperialismin jäänteitä vastaan
http://rescordis.net/knfijv-carsfi.html

Lentomestari

Jaahan "aikustenoikeesti" mainittu. Oikeesti venäjällä ei mikään onnistu, koska korruptio tasapäistää. Jos Sortavalassa joku päättää laittaa talonsa kuntoon, kunnon hartiapankkityöllä, hän ei mitä todennäköisemmin pääse nauttimaan kättensä töistä. Miliisipäälikkö/paikallispoliitikko/tms lahjooo oikeat tahot sopivalla summalla, koska talo kiinostaa, Tämän jälkeen tapahtuu seuraavaa, talon omistajalle tapahtuu kaikenlaista ikävää viranomaisten taholta, sähköjä katkeilee/ tulee turpaan/ työpaikka lähtee/ lavastetaan rikokseen/ epäillään vilpistä, rahat taloon saatu pimeästi/ tms... tämän jälkeen talo alkaa olla myyntikunnossa, hintaan josta et voi kieltäytyä.

Tämä mekanismi alkaa toimimaan jo niin aikaisessa vaiheessa ettei juurikaan kannata edes yrittää ja venäläiset ei taida edes itse enään muistaa, miksi ei kannata yrittää. Joitain vuosia sitten luin/oli tv-dokkari, en nyt muista kumpi, juttu asunnon omistajista Moskovassa, kiinostavalla alueella olevasta asunnosta ei kannata juuri huudella ja remontti tehtävä varoen, ettei naapurit tiedä, kunnostettu asunto saa äkkiä nahkatakkisia vieraita jotka tekevät taas sen klassisen tarjouksen "josta ei voi kieltäytyä".

N

Quote from: Piho on 04.02.2010, 15:37:03
Jenni Suuntimo, KNFIJV kommentoi 1.2.2010 Uuden Suomen blogissa:

KNFIJV tunnustaa julkisesti että me ollaan annettu kymmenille asiamiehille tehtäväks levittää Lahdenpohjan ja Sortavalan alueella ja koko Suomen Viipurinläänissä näitä flaijereita ja jullareita http://rescordis.net/knfijv-carsfi.html#posters .

Kattokaas mun mielestä tän jutun eli Karjalanpalautuksen ja Itäkarjalan itsenäistymisen varsinainen se juttu on ettei brändit ja fiilistelyt ja pari rosisjuttuu riitä. Tarvitaan ihan siis aikuistenoikeesti jotain mediahypetystä kovempaa munankuorta uskottavuudenlisäks. Tutkihei toi KNFIJV:n Ehdotus2007, se vois olla ratkasu joka hyödyttää kaikkia osapuolia ja tekee venäjästäkin hyvän naapurin http://rescordis.net/knfijv-ca...hdotus2007 .

Jenni Suuntimo, KNFIJV
Kansalaiset neuvostofasistisen imperialismin jäänteitä vastaan
http://rescordis.net/knfijv-carsfi.html

Täytyy myöntää, että tuo ei ainakaan houkuta kannattamaan tuota ideaa. Enkä tosin muutenkaan ole sen kannalla, vaikka sortavalaisia olenkin täällä puolustanut. Ellei sitten Äiti-Venäjä halua alueesta luopua, jolloin väliaikaisen itsenäisyyden kautta voisi parhaimmillaan tulla osaksi Suomea, mikäli siinä vaiheessa vielä asukkailla kiinnostaa.