News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ajatuksia nuorisotyöttömyydestä

Started by Menestyjä, 26.01.2010, 20:49:30

Previous topic - Next topic

Menestyjä

Tämä on ensimmäinen kirjoitukseni joten anteeksi jos ilmaisuni on hiukan sekava.

QuoteSinnemäki: Nuorten työttömyys taltutettava
15-24-vuotiaiden työttömyysaste oli joulukuussa 20,2 prosenttia. Kasvua edellisvuoden joulukuusta on 7,8 prosenttiyksikköä.

Mistä tämä kertoo? Mitkä ovat ongelmakohdat? Mitä Työministeri aikoo tehdä asialle? Mitä tapahtuu jos kymmenet tuhannet nuoret syrjäytyvät jo ennenkuin työura edes alkaa?

Olen yrittäjäperheen vanhin lapsi ja nykyisin 26-vuotias yrittäjä itsekin. Työllistän tällä hetkellä itseni lisäksi 3 ihmistä. En ole koskaan ollut päivääkään työttömänä mutta olen käyttänyt työvoimatoimiston muita palveluita ja asia on kiinnostanut/ärsyttäny minua jo jonkin aikaa. En tiedä juuri mitään työttömien saamista tuista ja sen takia onkin ihanan vastuutonta kirjoittaa tästä aiheesta.

Käydessäni säännöllisin väliajoin viimevuonna työvoimatoimistossa olin järkyttynyt. Seuratessani paikalla olleita ihmisiä ja odotellessa kuunnellessa heidän juttujansa, tajusin että Suomen työvoimareservistä, pitkäaikaistyöttömistä, suurin osa on täysin menetettyjä sieluja. He eivät halua töitä. He ovat sopeutuneet tilanteeseen ja tulotasoon. Työpaikka ei toisi heidän elämäänsä mitään parempaa. Vähän rahaa ja paljon vapaa-aikaa -paketti voittaa vähän enemmän rahaa ja vähän vapaa-aikaa -paketin. He eivät halua työllistyä. Toisaalta ymmärrän heitä. He pääsivät irti ja sopeutuivat siihen.

Jos olen oikein käsittänyt, työttömän saama tuki riippuu edellisen työsuhteen tuloista ja tämä tulovirta on erittäin hauras eikä kestä ollenkaan satunnaisia, pieniä tuloja. Mikä tämän tarkoitus on? Kuka häviää jos pitkäaikaistyötön tekee 2 päivää töitä ja menettää tuet niiltä päiviltä? Kuka pienituloinen ja pieniin tuloihin sopeutunut haluaa vaarantaa ainoat tulonsa menemällä vähän töihin? Ei kukaan.
Olenko väärässä vai Miksi ihmisiä pidetään tällaisessa loukussa?

Nuorisotyöttömyys huolestuttaa minua kaikkein eniten. Merkittävä osa tulevista veronmaksajista valitsee oikopolun suoraan työelämän ohi. En voi moittia heitä vaikka ratkaisu onkin kansantaloudellisesti katastrofaalinen. Miksi tehdä töitä jos saa saman tekemättä mitään?
Onneksi on kuitenkin nuoria jotka haluavat töitä mutta ovat eri syistä johtuen ajautuneet hankalaan tilanteeseen. Mikseivät he saa kaikkea apua? Miksei heidän koulutustaan makseta? Mitä hyötyä heille on tekstinkäsittelykursseista, samalla kun on aloja jotka kärsivät jatkuvasta työvoimapulasta. Miksi työllistyminen on tehty niin vaikeaksi? Mitä aiemmin he pääsevät työpaikkaan kiinni, sitä nopeammin on palkka, perhe, pankkilaina, talo ja verotulot. Hyvin sijoitettua rahaa.
Saman lihamyllyn käyttäminen hiomattomien timanttien ja roskan käsittelyyn kuulostaa erittäin väärältä tavalta lähestyä vakavaa ongelmaa.

Muutaman vuoden sisällä tulen palkkaamaan ainakin 3 uutta työntekijää yritykseeni. Työ edellyttää 3 viikon koulutuksen lisäksi: mielentöntä asiakaspalveluhalua ja pilkettä silmäkulmaan. Asian tullessa ajankohtaiseksi aion olla yhteydessä paikalliseen työvoimatoimistoon asian tiimoilta. Pelkään että minut nauretaan ulos asiani kanssa.

JR

Eikös Sinnemäki ollut myös sitä mieltä, että Suomessa on liikaa yrityksiä? Miten niin hullu eukko voi päästä ministeriksi?
Itse olen lopettamassa yritystä terveyshaitan vuoksi. Mitää toivoa ei ole päästä eläkkeelle alle viisikymppisenä ja edessä onkin tuhoon tuomittu taistelu vakuutusyhtiön kanssa. "Jos ryhdyt yrittäjäksi, älä sairastu."

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: JR on 27.01.2010, 00:42:57

Eikös Sinnemäki ollut myös sitä mieltä, että Suomessa on liikaa yrityksiä? Miten niin hullu eukko voi päästä ministeriksi?
Itse olen lopettamassa yritystä terveyshaitan vuoksi. Mitää toivoa ei ole päästä eläkkeelle alle viisikymppisenä ja edessä onkin tuhoon tuomittu taistelu vakuutusyhtiön kanssa. "Jos ryhdyt yrittäjäksi, älä sairastu."

Jos on pitkään työttömänä niin sen jälkeen ei tahdo saada kuin paskahommia. Paskahommat ovat yleensä liksan lisäksi muutenkin perseestä, joten työttömän ei todellakaan kannata juosta paskahommien perässä. Hallituksen ja poliitikkojen tulisikin miettiä mitenkä hyväpalkkaisia korkean työntuottavuuden hommia saataisiin lisää.

Iloveallpeople

QuoteNuorten työttömyys hurjissa lukemissa

Työttömyys helpottui yllättäen hieman helmikuussa, mutta nuorten työttömyys ylitti jo 25 prosentin rajan.

Tilastokeskuksen mukaan työttömyysaste laski 9,2 prosenttiin tammikuun 9,5 prosentista. Vuoden takaiseen verrattuna luku on kuitenkin 1,6 prosenttiyksikköä synkempi.

Tammi-helmikuun muutos saattaakin mennä kausivaihtelun piikkiin, eikä välttämättä kerro suhdannemuutoksesta.

Työttömiä oli viime kuussa 242 000, mikä on 42 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.

Nuorten työttömyys kasvoi edelleen. 15–24-vuotiaiden työttömyysaste oli peräti 25,7 prosenttia. Tämä on lähes kuusi prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuoden helmikuussa.

Neljäsosa nuorista työttömänä. Äkkiä työperäistä maahanmuuttoa Suomeen, koska työvoimapula.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Atte Saarela

Sekin on hiukan outoa, että työtön ei saa esim. opiskella aikuislukiossa odottaessaan saavansa töitä.. Ei edes vaikka olisikin valmis jättämään opinnot kesken jos sattuu saamaan töitä..

Lukiota on nähtävästi käytännössä hyvin vaikea käydä jos sen on kerran sattunut jättämään käymättä eikä ole tuloja joilla sen voisi itse rahoittaa..

Tuntuu melko armottomalta, että lukion käymättä jättäneille ei anneta toista mahdollisuutta.

Kari Kinnunen

Quote from: Atte Saarela on 24.03.2010, 20:36:36
Sekin on hiukan outoa, että työtön ei saa esim. opiskella aikuislukiossa odottaessaan saavansa töitä.. Ei edes vaikka olisikin valmis jättämään opinnot kesken jos sattuu saamaan töitä..

Lukiota on nähtävästi käytännössä hyvin vaikea käydä jos sen on kerran sattunut jättämään käymättä eikä ole tuloja joilla sen voisi itse rahoittaa..

Tuntuu melko armottomalta, että lukion käymättä jättäneille ei anneta toista mahdollisuutta.

Itse asiassa juttuun on tehty tervetullutta viilausta.

http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp

Eli on mahdollista nyt vuoden alusta. Eli jotain järkeä on saatu.

Itse asiassa tuon pitäisi olla koko työttömyyskorvauksen saamisen ehtona. Opiskelu ehkäise tehokkaasti syrjäytymistä.

Atte Saarela

Quote from: Kari Kinnunen on 24.03.2010, 20:54:28
Quote from: Atte Saarela on 24.03.2010, 20:36:36

Itse asiassa juttuun on tehty tervetullutta viilausta.

http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp

Eli on mahdollista nyt vuoden alusta. Eli jotain järkeä on saatu.

Itse asiassa tuon pitäisi olla koko työttömyyskorvauksen saamisen ehtona. Opiskelu ehkäise tehokkaasti syrjäytymistä.
Ahaa, kiitos tiedosta..Kuulostaa hyvältä, paitsi miksiköhän siinä on 25 vuoden alaikäraja? Johtuukohan siitä, että ajatellaan, että tavallisille lukio-opiskelijoille syntyisi kiusaus opiskella samalla kun nostaa työttömyyskorvausta..

Kari Kinnunen

Kaippa siinä on takana se idea että alle 25v ihmisen pitäisi opiskella ihan normaalein avustuksin.

Eli ei ole haluttu luoda päällekkäistä järjestelmää normaalin opintotuen rinnalle.

Atte Saarela

Quote from: Kari Kinnunen on 24.03.2010, 21:10:37
Kaippa siinä on takana se idea että alle 25v ihmisen pitäisi opiskella ihan normaalein avustuksin.

Eli ei ole haluttu luoda päällekkäistä järjestelmää normaalin opintotuen rinnalle.
Voi olla. Toisaalta kuulin tapauksesta, jossa eräs työtön alle 25-vuotias oli vahingossa kertonut opiskelevansa aikuislukiossa, ja oli uhattu että ei saa toimeentulotukea ellei hae yhteishaussa ammattikouluun tai jonnekin muualle kuin lukioon..Eli tässä tapauksessa hän olisi kai joutunut sinnittelemään maaliskuusta syyskuuhun ilman mitään rahallista tukea jos olisi uhmannut sosiaalitoimiston virkailijaa ja päättänytkin hakea lukioon..Vasta sitten olisi kai voinut hakea opintorahaa..