News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Avioliitto galluppi

Started by erilainen, 18.01.2010, 23:25:38

Previous topic - Next topic

Uskotko avioliittoon?

Jep
87 (62.1%)
No ei
25 (17.9%)
En tiedä/ei kokemuksia/no comments
28 (20%)

Total Members Voted: 132

erilainen

Verraten suoraa avioerolukuihin. Puolet avioliitoista kaatuvat jo ensi vuosina, ja useamman vuoden yhteiselon jälkeen vielä huomattava osa. Itse olen niin nuori etten ole avioliiton auvoisuutta kokenut, mutta ympärillä on esimerkkejä pilvin pimein. Eli niitä eronneita. Tietty niitä kestäviä avioliittojakin.

Onko avioliitto ihmiselle ollenkaan? Joku femmari (=vasurifeministi) ehdotti avioliittoihin ns. aikamääräistä sopimusta. Että avioliitto purkautuu mikäli sopimusta ei jatketa tyyliin. Onko avioliitto nykyään väliaikainen sopimus? Jaksaako yhtä ihmistä katsella valtaosan elämästään?

Olettaisin että edelleen avioliittojen solmimisen suurin syy on yhteiset lapset. Lapset varmaan useimmiten avioliittoja pystyssä pitävät (etenkin piennet lapset). Useimmissa tapauksissa avioero on parempi lapsille kuin rikkinäinen koti. Tässä on tietty se kärsijä/häviäjä osapuoli joka ei saa lapsia. Kuitenkin suhteiden ollessa vielä siedettävät lasten yhteinen huoltajuuskin onnistuu paremmin. Eli kun ei ole venytetty toimimatonta avioliittoa, ja katkeruus ei ole lisääntynyt. Onko ihmisillä silti liian suuri kynnys avioeroon? Vai liian pieni?
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

M.E

Kutsukaa minua kylmäksi tai epäromattiseksi mutta minusta avioliitto on VAIN eräänlainen vero-oikeudellinen sopimuspaketti, jota ei oikein voi räätälöidä. Avioehto taitaa olla ainoa räätälöitävissä oleva asia.

Minusta pitäisi ensiksikin miettiä, mitä varten miellä on avioliittoinstituutio ja millaiseen käytäntöön me haluamme ihmisiä ohjata. Minusta avioliiton määräaikaisuus kuulostaa ihan hyvältä ja minusta myös muunlaisten sopimusten (esim. miten elatus hoidetaan, hankitaanko lapsiam mitä seuraa sopimusrikkomuksesta jne.) tekeminen pitäisi olla sallittua. Itseasiassa avioliitto voisi olla vain yksi finanssiunioinin erikoistapaus.

Jos kustomoitavaan avioliittoon mennään, niin on tärkeää miettiä, millainen sopimus vaaditaan, että valtion tarjoamat veroedut saa hyödyntää.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Kullervo Kalervonpoika

Olen keski-ikäinen, luterilainen traditionalisti, nationalisti, tapakonservatiivi ja 2 täysi-ikäisen lapsen + yhden melkein täysi-ikäisen lapsen isä, joka on asunut yhdessä (ja ollut näköjään naimisissakin) saman naisen kanssa yli kaksikymmentä vuotta.

Siitä jokainen päätelköön uskonko avioliittoon.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Spinnu

Avioliitto on erittäin järkevä ja kannattava teko verrattuna elinikäiseen avoliittoon. Ajatelkaapa sitä vaikka eräänlaisena "kanta-asiakasetuna". Oletteko muuten ikinä ajatelleet mitä tapahtuu niille pakollisille eläkemaksuille, jotka pidätetään jokaisesta palkastanne vuosikymmenien ajan, jos satutte kuolemaan ennen eläkkeellepääsyä? Vinkki: leskeneläke, joka perustuu aviopuolison kartuttaamaan eläkepottiin.

Hassua että monet pitävät avioliittoa pelkästään papin aamenena ja morsiamen prinsessapäivänä kermakakkuineen. Ei se sitä ole. Rakastaa voi ilman avioliittoakin, mutta se ei vain ole järkevää.
"Monien ihmisten mieli on kuin betonia. Hyvin sekaisin, ja pysyvästi!"
(Alfred E. Neuman)
http://www.kiva.org/team/homma

oinas

Quote from: Spinnu on 19.01.2010, 08:07:56
Avioliitto on erittäin järkevä ja kannattava teko verrattuna elinikäiseen avoliittoon. Ajatelkaapa sitä vaikka eräänlaisena "kanta-asiakasetuna". Oletteko muuten ikinä ajatelleet mitä tapahtuu niille pakollisille eläkemaksuille, jotka pidätetään jokaisesta palkastanne vuosikymmenien ajan, jos satutte kuolemaan ennen eläkkeellepääsyä? Vinkki: leskeneläke, joka perustuu aviopuolison kartuttaamaan eläkepottiin.

Hassua että monet pitävät avioliittoa pelkästään papin aamenena ja morsiamen prinsessapäivänä kermakakkuineen. Ei se sitä ole. Rakastaa voi ilman avioliittoakin, mutta se ei vain ole järkevää.

Täysin samaa mieltä. Avioliitto on turva perheelle, jos toinen puoliso kuolee. Tietenkin alaikäiset lapset saavat aina eläkkeen, mutta avopuoliso ei. Lisäksi avopuolison kuoltua voi tulla ongelmia omaisuudenjaossakin, jos testamenttia ei ole. Ihminen voi kuolla nuorenakin, vaikka sitä ei helposti tule ajatelleeksi.

Kannatan ehdottomasti avioliittoa 35-vuotisen kokemuksen perusteella.  :)

Simo Hankaniemi

Avioliitossa on omat hyvät ja huonot puolensa. Yhteiskunnan kannalta yksi huono puoli on se, etteivät avioliitot ja vastaavat enää tuota tarpeeksi lapsia. Väestön uusintaminen joudutaan ilmeisesti kohta hoitamaan yhtiöittämällä koko touhu. Eli lisääntyminen tullee paljolti tapahtumaan kaupallisissa tai valtiollisissa siittoloissa, tai keinohedelmöittämöissä ja kasvatus sitten laitoshoitona. Tällöin avioliiton tärkein funktio katoaa.

erilainen

Lähes 60% on avioliiton kannalla tällä hetkellä. Enpä olisi uskonut.

Olen kyllä huomioinut että avioliitto alkaa olemaan taas muodissa. Eikös avioliittoja ole solmittukin taas hyvää tahtia.

Ja syntyvyydestä sen verran, että eikös nyt viime vuonna syntynyt ennätysmäärä lapsia pitkään aikaan?
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

jupeli

Minusta avioliitto tekee liiton yhteisön ja omissa silmissä ikään kuin sitovammaksi.

Sormus on hyvä viesti muille, että ihminen on "varattu".
Verotusteknisiin syihinja perintöjuttuihin nyt en ota kantaa.

Avioliitto antaa kaiketi jonkilaista yhteenkuuluvuuden turvallisuudentunnetta, olkoon se sitten illuusio tai ei.

Appivanhemmatkin ehkä tuntevat olonsa turvalliseksi kun nuoret (omat lapset) ovat ikäänkuin avioliiton satamassa ja siten "turvassa".

Miten avioliitto sujuu ja onko liian aikaisin lähdetty papin tai tuomarin pakeille on taas toinen juttu.

Olen kerran ollut aviossa. Entisen eukon ja lasten kanssa hyvät ja lämpimät välit. 

Uuuden avioliiton solmiminen tuntuisi aika/tosi vaikealta, vaikkakin voisin sen ehkä (siis ehkä)tehdä,  jos nykyinen partnerini sitä jollain tavalla melkoisen vakaumuksellisesti haluaisi. Onneksi ei halua.

En usko, että avioliitto on sen kummempi muoti kuin ennenkään. Ihmiset vain haluavat mennä naimisiin.

sr

Quote from: M.E on 19.01.2010, 00:26:27
Kutsukaa minua kylmäksi tai epäromattiseksi mutta minusta avioliitto on VAIN eräänlainen vero-oikeudellinen sopimuspaketti, jota ei oikein voi räätälöidä. Avioehto taitaa olla ainoa räätälöitävissä oleva asia.
Minusta avioliitolla on merkittävä tehtävä yhteiskunnassa, vaikkei sille annettaisi mitään erityiskohtelua verotuksessa, sosiaalitukien jaossa tms.

Tästä kirjoitin (tai paremminkin referoin erästä kirjoitusta) pidemmin kerjussa homoliitoista.

Tärkeimmät avioliiton hyödyt yhteiskunnalle ovat se, että avioliittoon meno yleensä rauhoittaa selvästi nuoria miehiä, jotka ovat yhteiskkunnan ylivoimaisesti rikollisin ja muutenkin väkivaltaisin joukko, ja se, että se takaa turvaksi yhden ihmisen, jonka varaan voi aina laskea. Tällä jälkimmäisellä on etenkin merkitystä vanhemmiten.

Lasten kasvattamiseen ei avioliittoa tarvita. Tärkeintä lapsille on se, että heillä on kaksi ihmistä, jotka rakastavat heitä ehdoitta.

Oleellista on siis se, että avioliitto ei suinkaan pelkästään kahden ihmisen yksityinen liitto, vaan sillä on yhteiskunnallista merkitystä. Kaksi ihmistä voi sopia keskenään asioistaan muutenkin. Avioliitto tuo muun yhteiskunnan mukaan sopimukseen ja koska yhteiskunnalle on avioliitoista hyötyä, sen kannattaa myös niitä tukea.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Alkuasukas

Quote from: erilainen on 18.01.2010, 23:25:38
Olettaisin että edelleen avioliittojen solmimisen suurin syy on yhteiset lapset.

Kun hyväksyy sen tosiasian, että oman olemassaolon ainoa tarkoitus on lisääntyminen, niin asiat saa paremmin perspektiiviin.

Uskon vahvasti avioliittoon/pysyvään parisuhteeseen, mutta puolison valinnassa tulee olla äärimmäisen tarkka. Itseään tyhmempää ei kannata valita, ei vaikka sillä olisi miten hyvät tissit.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

erilainen

QuoteTärkeimmät avioliiton hyödyt yhteiskunnalle ovat se, että avioliittoon meno yleensä rauhoittaa selvästi nuoria miehiä, jotka ovat yhteiskkunnan ylivoimaisesti rikollisin ja muutenkin väkivaltaisin joukko, ja se, että se takaa turvaksi yhden ihmisen, jonka varaan voi aina laskea. Tällä jälkimmäisellä on etenkin merkitystä vanhemmiten.

Onhan todistettu että parisuhteessa elävät kuolevat vanhempina. Eli on siitä hyötyä. Tutkimus ei koskenut yksinään avioliittoa.

Perttu Ahonen

Olen ehdoton perinteisen avioliiton kannattaja. 

Sitä mukaa, kun parisuhteista on tullut suorituksia ja enemmän status tai hyötysuhteita on yhteiskunta ajautunut henkiseen kriisiin, niin rakenteidensa, kuin asenteidensa osalta ja se jälki valitettavasti näkyy ikävissä tilastoissa ja lasten/nuorten/monien aikuisten hedonistisessa ja nihilistisessä elämänasenteessa.

Oikeastaan perinteinen avioliitto on länsimaisen demokraattisen yhteiskunnan peruskivi.

JR

Näinhän sitä on sanottu, että perhe on pienin yhteiskunnallinen yksikkö. Perheiden hyvinvointi mittaa aika hyvin myös yhteiskunnan hyvinvointia. Yhteiskunnan pienin ja samalla myös tärkein osatekijä on lapsi. Perheiden pahoinvointi iskee lähes aina kovimmin lapseen ja sen välttäminen keinolla millä hyvänsä on aivan ensiarvoisen tärkeä asia.
Lapset kannattaa kasvattaa niin, että sitten, kun on itse vanha, niin joku käy katsomassa.
Puolustan voimakkaasti avioliittoa nimenomaan sen lapsia ja lapsuutta turvaavan vaikutuksen vuoksi.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: JR on 20.01.2010, 01:18:53

Näinhän sitä on sanottu, että perhe on pienin yhteiskunnallinen yksikkö. Perheiden hyvinvointi mittaa aika hyvin myös yhteiskunnan hyvinvointia. Yhteiskunnan pienin ja samalla myös tärkein osatekijä on lapsi. Perheiden pahoinvointi iskee lähes aina kovimmin lapseen ja sen välttäminen keinolla millä hyvänsä on aivan ensiarvoisen tärkeä asia.
Lapset kannattaa kasvattaa niin, että sitten, kun on itse vanha, niin joku käy katsomassa.
Puolustan voimakkaasti avioliittoa nimenomaan sen lapsia ja lapsuutta turvaavan vaikutuksen vuoksi.

Tässähän JR osuvasti kuvasi, miksi äpärät ovat muita huonompia ihmisiä, ja juuri siksihän avioliitto on suositeltava asiaintila. Itse uskon avioliittoon siinä missä omakotitaloihin ja farmari-Volvoihinkin, mutta valitettavasti äpäränä nämä kaikki hyödykkeet ovat maksukykyni kantamattomissa. Avioliittohan on bisnes, jossa kaksi ihmistä hakee synergiaetua toistensa sukujen omaisuudesta. Jos sitä suvun omaisuutta ei ole, ei ole myöskään avioliittoa.

Elisa

Uskon elinikäiseen sakramentaaliseen avioliittoon johon molemmat osapuolet ovat sitoutuneet ja jonka Jumala on siunannut.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Ari-Lee

Quote from: Elisa on 20.01.2010, 02:37:36
Uskon elinikäiseen sakramentaaliseen avioliittoon johon molemmat osapuolet ovat sitoutuneet ja jonka Jumala on siunannut.
Juuri näin. Ennenkuin menee naimisiin pitää olla 1001% varma että halutaan toisiaan henkisesti ja ruumiillisesti toisen kuoloon asti. Lähipiiristä eronnut 2 paria nyt lyhyen ajan sisällä. Jonkinlainen erobuumi menossa? Lyhyt pinna nykyihmisillä? Liian heppoisilla kriteereillä naimisiin?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

sr

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 20.01.2010, 01:39:02
Tässähän JR osuvasti kuvasi, miksi äpärät ovat muita huonompia ihmisiä, ja juuri siksihän avioliitto on suositeltava asiaintila. Itse uskon avioliittoon siinä missä omakotitaloihin ja farmari-Volvoihinkin, mutta valitettavasti äpäränä nämä kaikki hyödykkeet ovat maksukykyni kantamattomissa. Avioliittohan on bisnes, jossa kaksi ihmistä hakee synergiaetua toistensa sukujen omaisuudesta. Jos sitä suvun omaisuutta ei ole, ei ole myöskään avioliittoa.
Et ole sitten kuullut sellaisesta kuin työn tekeminen? Sillä voi myös hankkia talon ja auton. Ja tietenkään sen pesämunankaan suhteen ei ole juuri merkitystä äpäryydellä. Pesämunahan (ainakaan vähänkään merkittävä) tulee sieltä omia vanhempia vanhemmalta sukupolvelta perintönä. Niillä omilta keski-ikäisiltä, juuri asuntolainansa maksaneilta vanhemmilta saatavilla muruilla ei taloja rakennella.

Ja mihin ihmeen synergiaetuun nyt oikein viittaat? Kyllä ihmisten parinhaku on aivan muusta kiinni kuin jostain suvun omaisuudesta. Niitä ihmisiä, joilla on vähänkään merkittäviä suvun perintöjä, on niin vähän, että heitä ei missään tapauksessa riitä kaikilla halukkaille aivan riippumatta siitä, olivatko ne halukkaat kasvaneet avioliittoon perustuneessa perheessä vai äpärinä. Väitteesi (ei omaisuutta, ei avioliittoa) kaatuu jo siis siihen, että valtaosassa avioliittoja ei ole minkäänlaista merkittävää perintöä kummallakaan osapuolella.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

JR

En nyt ajanut takaa ihan sitä, mitä nimim. Leikkimielinen pihapeli kuvasi, mutta toki sekin sieltä kääntöpuolelta löytyy. Ehjän perheen ja suvun taloudellisia hyötyjä tärkeämpänä tekijänä näen henkisen tuen ja turvan merkityksen. Ihminen, joka kokee olevansa rakastettu ja hyväksytty, on paljon vahvempi maailman tuulissa. Itse en ole paljon rahaa saanut, mutta muutamissa suvun omakotitalkoissa, ym. on tullut aikaa kulutettua paljonlaisesti ja kuvittelisin sillä olleen suuren merkityksen.

Kimmo Pirkkala

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 20.01.2010, 01:39:02
Itse uskon avioliittoon siinä missä omakotitaloihin ja farmari-Volvoihinkin, mutta valitettavasti äpäränä nämä kaikki hyödykkeet ovat maksukykyni kantamattomissa.

Nyt en oikein ymmärrä miten äpäryytesi on johtanut omakotitalottomuuteen tai farmariautottomuuteen? Minulla on sekä talo että farmariauto, mutta en ymmärrä miten niiden hankintaan on vanhempieni keskinäinen suhde vaikuttanut? Perintöä en ole saanut mistään, vaan kaikki on omalla ja velkarahalla hankittua. Ensimmäiseen omaan henkilöautoon lainasin rahat isukilta, mutta se velka on takaisin maksettu jo ajat sitten.

Edit. Ainii... unohtu sanoa, että paras pääoma mitä ihminen voi vanhemmiltaan saada on _aina_ henkistä laatua. Sitä ei mikään mammona korvaa. Ilman sitä henkistä pääomaa voi olla, että minulla ei olisi omakotitaloa...

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: JR on 20.01.2010, 12:04:39Ehjän perheen ja suvun taloudellisia hyötyjä tärkeämpänä tekijänä näen henkisen tuen ja turvan merkityksen.

Tässä rahan merkityksen kieltämisessä näkyy se, että ihmiset eivät oikein ole halukkaita myöntämään, että kapitalistisessa yhteiskunnassa raha ratkaisee kaiken. Liekö tämä sitten Neuvostoliiton naapurissa vietetyn 1900-lukumme peruja?

Olennaista ei lapsen kannalta ole mielestäni niinkään se, pysyvätkö vanhemmat yhdessä, vaan näiden maksukyky. Joku muijansa nuorempaan vaihtava rahamies tyyliin Jari Kurri tai Matti Vanhanen tarjoaa isänä tunnustetuille lapsilleen varmasti paremmat lähtökohdat kuin keskituloinen isukki, joka lusii kiltisti saman muijan kanssa 50 vuotta, koska tietää etteivät rahat riitä vuosimallin päivittämiseen. Kurrilta tai Vanhaselta kun saa aivan varmasti enemmän viikkorahaa ja hienomman ensiauton kuin joltain keskivertojampalta.

Quote from: sr on 20.01.2010, 11:39:31Et ole sitten kuullut sellaisesta kuin työn tekeminen?

Toki olen. Tällä hetkellä nettona tulee ~2300 egeä kuussa, mutta homma menee valitettavasti niin, että normaalin perhetaustan omaava pystyy jo 1500 euron tuloilla pitämään minua korkeampaa elintasoa.

QuoteJa mihin ihmeen synergiaetuun nyt oikein viittaat? Kyllä ihmisten parinhaku on aivan muusta kiinni kuin jostain suvun omaisuudesta.

Jos asia on näin, niin kuinka monta pariskuntaa itse tunnet, joissa osapuolet ovat lähtöisin eri sosiaaliluokista?

Quote from: sr on 20.01.2010, 11:39:31Väitteesi (ei omaisuutta, ei avioliittoa) kaatuu jo siis siihen, että valtaosassa avioliittoja ei ole minkäänlaista merkittävää perintöä kummallakaan osapuolella.

No itse lasken merkittäväksi perinnöksi jo vanhempien järvenrantakesämökin ja kivan omistusasunnon, ja minun tietämissäni avioliitoissa tällainen kyllä yleensä löytyy.

JR

Minun kokemukseni mukaan enempi omaisuuden määrä aiheuttaa katkeria perintö- ym riitoja suvun kesken. En ole tippaakaan kateellinen niille "kartanonomistaja" tuttavilleni, jotka käyvät jatkuvasti käräjiä sukulaisten kesken.
Minun isäni sisarukset aikoinaan luopuivat kaikki perintöosuudestaan maatilaan, että tilalle jäävä sisarus saisi hyvän lähdön tilanpitoon. Minusta siinä on jotain äärettömän komeaa ja jotenkin tuntuu, että vuosikymmenten mittaan aika moni osuudestaan luopuneista sai ne "kesämökkitarpeet" sun muuta jelppiä kotitilalta.
Muutenkin sisarusten välit olivat loistavat, mikä heijastuu vielä minun lapsiinikin saakka, hekin ovat aina tervetulleita vieraita vaarivainaan kotitilalla.

EL SID

Quote from: erilainen on 18.01.2010, 23:25:38
Verraten suoraa avioerolukuihin. Puolet avioliitoista kaatuvat jo ensi vuosina, ja useamman vuoden yhteiselon jälkeen vielä huomattava osa. I

kannattaa muistaa tilastoharhan merkitys: jotkut eronneet ovat olleet avioliitossa jo muutamia kertoja, kun taas monet ensikertalaiset ovat loppuun asti yhdessä.
Eli avioliitoista puolet kariutuu, mutta se ei tarkoita sitä, että puolet suomalaisista eroaa.

nimimerkillä 18 vuotta yhteiselämää.....

JR

Puolet avioliitoista ei kariudu senkään vuoksi, että vanhat avioliitot karutuvat harvoin. Jos uusista avioliitoista kariutuu puolet, niin kaikista avioliitoista se on vain pieni osa.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: JR on 20.01.2010, 15:41:19

Puolet avioliitoista ei kariudu senkään vuoksi, että vanhat avioliitot karutuvat harvoin. Jos uusista avioliitoista kariutuu puolet, niin kaikista avioliitoista se on vain pieni osa.

Nyt en oikein ymmärrä. Miten nämä tilastot ylipäätään lasketaan? Eihän meillä voi olla tilastollista dataa esim. siitä, kuinka suuri osa 1990-luvulla solmituista avioliitoista kestää toisen osapuolen kuolemaan saakka. Lisäksi ne sukupolvet, joille avioliitto on moraalisesti ylipääsemätön, alkavat kai jo puskea koiranputkea.

Lisäksi voisi kysyä, että onko avioliiton mahdollista kariutua ilman avioeroakin? Itse tunnen esim. yhden naisen kanssa naimisissa olevan kahden lapsen isän, joka on homo. Tiedä sitten, onko tällainen asiaintila varsinaisesti mikään Jumalan tahto.

Tai mistäs minä tiedän. Ehkä sellaista asiaa kuin "kulissi" ei oikeasti ole olemassakaan.

sr

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 20.01.2010, 12:57:01
Tässä rahan merkityksen kieltämisessä näkyy se, että ihmiset eivät oikein ole halukkaita myöntämään, että kapitalistisessa yhteiskunnassa raha ratkaisee kaiken. Liekö tämä sitten Neuvostoliiton naapurissa vietetyn 1900-lukumme peruja?
Rahaa tarvitaan jonkun perustason saavuttamiseen. Sen jälkeen onnellisuus elämässä on paljon enemmän muista tekijöistä kuin rahasta kiinni. Perustason taas saavuttaa Suomen kaltaisessa rikkaassa maassa kuka tahansa, joka viitsii paiskia töitä.

Ajattele omaa elämääsi. Onko tosiaan omaisuutesi määrä tärkein onnellisuuteen vaikuttava tekijä, eikä parisuhteen laadulla, lapsilla, ystävillä, jne. ole merkitystä? Vai oliko väitteesi, että parisuhteen laatukin on rahasta kiinni?
Joku muijansa nuorempaan vaihtava rahamies tyyliin Jari Kurri tai Matti Vanhanen tarjoaa isänä tunnustetuille lapsilleen varmasti paremmat lähtökohdat kuin keskituloinen isukki, joka lusii kiltisti saman muijan kanssa 50 vuotta, koska tietää etteivät rahat riitä vuosimallin päivittämiseen. Kurrilta tai Vanhaselta kun saa aivan varmasti enemmän viikkorahaa ja hienomman ensiauton kuin joltain keskivertojampalta.
Vanhanen ja Kurri kuulunevat johonkin top 1%iin (ainakin Kurri), joten heidän tapauksillaan ei ole mitään tekemistä valtaosan avioliitoista kanssa. Sinällään asenteestasi avioliittoon kertoo sanavalintasi "lusii", mistä voi päätellä, että sinusta miehellä ei voi olla onnellista 50 vuotta kestävää avioliittoa, vaan hänen on mahdollista saavuttaa onnellisuutensa vain "päivittämällä vuosimallia".
Toki olen. Tällä hetkellä nettona tulee ~2300 egeä kuussa, mutta homma menee valitettavasti niin, että normaalin perhetaustan omaava pystyy jo 1500 euron tuloilla pitämään minua korkeampaa elintasoa.
Eh, miten? Suurimmalla osalla normaalin perhetaustan omaavista ei ole mitään merkittäviä omaisuuksia. Vaikka vanhemmilla olisi täysin maksettu omistusasunto, se ei yleensä heitä itseään lohduta lainkaan. Siitä rahat vapautuvat heille vasta joskus sitten, kun he itse ovat 50-60 vuotiaita (eli kun heillä jo muutenkin on oma talo maksettu). Lisäksi normaali perhetausta (eli siis kaksi vanhempaa) ei edes mitenkään takaa, että näillä on maksettu omistusasunto.
Jos asia on näin, niin kuinka monta pariskuntaa itse tunnet, joissa osapuolet ovat lähtöisin eri sosiaaliluokista?
Tunnen moniakin, joilla on heittää parisuhteeseen eri määrä rahaa pohjalle. Voi olla, että usein pariskunnan osapuolilla on samaa luokkaa oleva koulutus, mutta tällä ei Suomessa ole enää mitään tekemistä vanhempien kanssa, koska kuka tahansa voi hankkia yliopistokoulutuksen. Tulojen suhteen parit voivatkin siis olla samaa luokkaa, mutta tällä ei ole enää mitään tekemistä sen äpäryyden kanssa. Sinähän sanoit olevasi äpärä ja tulosi ovat selvästi suomalaista tulomediaania korkeammat.

Ja miten tähän kuvaan nyt sopivat ne juttusi Kurrista ja Vanhasesta? Ovatko heidän puolisot samasta sosiaaliluokasta ja ennen kaikkea, onko heillä sama omaisuus pohjalla? Jos ei, niin missä ne "synergiaedut" oikein ovat?
No itse lasken merkittäväksi perinnöksi jo vanhempien järvenrantakesämökin ja kivan omistusasunnon, ja minun tietämissäni avioliitoissa tällainen kyllä yleensä löytyy.
Ok, kesämökillä voi olla arvoa, koska siellä voi viettää kesiä, mutta etenkään tässä ei ole juuri synergiaetua, koska kahdella kesämökillä ei tee juuri mitään enempää kuin yhdellä. Omistusasuntoon (ja siihen mahdolliseen toiseen kesämökkiin) pätee sitten se, että niistä ei vapaudu rahaa ennen kuin joskus hamassa tulevaisuudessa, eikä sellaista kukaan ajattele siinä vaiheessa, kun on avioliittoa solmimassa. En ainakaan ole koskaan kenenkään kuullut menneen naimisiin jonkun kanssa siksi, että tämän vanhemmilla on kallis omistusasunto.

Johonkin ökysukuihin voikin olla tunkua, mutta nyt siis puhutaan siitä, että vanhemmilla ei ole juuri antaa mitään muuta kontribuutiota avioparin taloudelliseen hyvinvointiin kuin sitten joskus kuollessaan jättävät sen asunnon myytäväksi. Jos pari jää sinne asti odottamaan asunnon, auton ja lasten hankkimista, niin voi tulla pitkä odotus, kun suomalaisten eliniän ennuste on jossain siellä 80 vuoden tienoilla. Sanoisin siis, että valtaosa niistä, joilla se asunto, auto ja lapset ovat, on ne hankkineet ihan omalla työnteolla. Esimerkkinä vaikka tuolla ylempänä wekkuli.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: sr on 20.01.2010, 16:41:22Sinällään asenteestasi avioliittoon kertoo sanavalintasi "lusii", mistä voi päätellä, että sinusta miehellä ei voi olla onnellista 50 vuotta kestävää avioliittoa, vaan hänen on mahdollista saavuttaa onnellisuutensa vain "päivittämällä vuosimallia".

Kai sitä voi ihan "onnellinen" olla, mutta laitapa nyt miehenä ja ihmisenä käsi sydämelle ja vastaa rehellisesti: kumpaa seuraavista itse polkisit ~50-vuotiaana mieluummin:
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/viihde/555_px_leveat_kuvat/587269.jpg
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/viihde/555_px_x_325_px_kuvia/611873.jpg

QuoteJohonkin ökysukuihin voikin olla tunkua, mutta nyt siis puhutaan siitä, että vanhemmilla ei ole juuri antaa mitään muuta kontribuutiota avioparin taloudelliseen hyvinvointiin kuin sitten joskus kuollessaan jättävät sen asunnon myytäväksi.

Sun kannattaa muistaa, että tätä kontribuutiota taloudelliseen hyvinvointiin on myös se, että lapselle maksetaan muodin mukaiset vaatteet, harrastukset, ulkomaanmatkat, jne. Ja sitten kun lapsi tulee teini-ikään, hankitaan tälle suhteilla ne kesäduunit, joiden avulla lapsi pystyy itse maksamaan noista jotakin. Nämä ovat juuri sitä "henkistä pääomaa", jota tässäkin ketjussa on väitetty rahaa tärkeämmäksi. Käytännössä kuitenkin tuo "henkinen pääoma" on myös ominaisuus, jonka kartuttaminen vaatii pirusti rahaa. Kun on lapsena rahaa olla muotinmukainen, se vahvistaa itsetuntoa, ja silloin pärjää paremmin myös työelämässä.

Quote from: sr on 20.01.2010, 16:41:22Sanoisin siis, että valtaosa niistä, joilla se asunto, auto ja lapset ovat, on ne hankkineet ihan omalla työnteolla. Esimerkkinä vaikka tuolla ylempänä wekkuli.

No vaikkapa wekkulille voisin esittää yksinkertaisen kysymyksen: kuka takasi asuntolainasi? Itse ostin oman takaukseni. Jos wekkulin kohdalla on toisin, on kornia väittää, että asunto on hankittu vain "omalla työnteolla".

Omaa autoani en tosin ole minäkään hankkinut omalla työllä. Maksan tosin kaikki siitä koituvat laskut, mutta se on mutsin nimissä, koska tällä on täydet vakuutusbonukset, eikä tarvitse enää autoa.

Quote from: sr on 20.01.2010, 16:41:22Ok, kesämökillä voi olla arvoa, koska siellä voi viettää kesiä, mutta etenkään tässä ei ole juuri synergiaetua, koska kahdella kesämökillä ei tee juuri mitään enempää kuin yhdellä.

Tästä olen eri mieltä. Jos on useampia lapsia, niin kyllähän kahdesta kesämökista on selkeä etu. Voi päästää vaikka tyttären perheen toiselle ja pojan perheen toiselle.

QuoteEn ainakaan ole koskaan kenenkään kuullut menneen naimisiin jonkun kanssa siksi, että tämän vanhemmilla on kallis omistusasunto.

Et tietenkään, koska nämä ovat asioita, joista ei ääneen puhuta.

sr

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 20.01.2010, 16:59:40
Kai sitä voi ihan "onnellinen" olla, mutta laitapa nyt miehenä ja ihmisenä käsi sydämelle ja vastaa rehellisesti: kumpaa seuraavista itse polkisit ~50-vuotiaana mieluummin:
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/viihde/555_px_leveat_kuvat/587269.jpg
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/viihde/555_px_x_325_px_kuvia/611873.jpg
Mitähän tällä kysymykselläsi ajat takaa? Sitäkö, että 50-vuotiaalle "poljettavan" ulkonäkö on se asia, mikä ratkaisee, onko avioliitto onnellinen vai ei? Sinällään jälleen kerran sanavalinnoillasi (ensin käytit sanaa "lusii", nyt "poljetaan") osoitat sen, että näet onnellisessa avioliitossa jotain aivan muuta kuin valtaosa muista ihmisistä. Jos koko elämän sisältö on siinä, että saa "polkea" nuorta naista, niin ei sitten varmaan kannatakaan naimisiin mennä.

Ja toiseksi, miten tämä nyt muuttui siihen, että ulkonäkö onkin se vaikuttava tekijä? Mitä jos äpärä on hyvännäköinen? Eikö hänellä silloin ole samalla tavoin mahdollisuus päästä jonkun rikkaan kanssa naimisiin kuin pahannäköisellä ei-äpärällä?

Ja mitä "poljettavien" hyvännäköisyyteen tulee, niin miten ihmeessä iso osa Hollywoodin avioliitoista kaatuu, kun "poljettavat" ovat suunnileen parasta materiaalia, mitä maa päällään kantaa? Vai olisiko jotenkin niin, että avioliiton onnellisuuteen vaikuttaa aika lailla moni muukin asia kuin se, pääseekö "polkemaan" kaunista vai joutuuko "lusimaan" sen nuoruuden rakkauden kanssa?
Sun kannattaa muistaa, että tätä kontribuutiota taloudelliseen hyvinvointiin on myös se, että lapselle maksetaan muodin mukaiset vaatteet, harrastukset, ulkomaanmatkat, jne. Ja sitten kun lapsi tulee teini-ikään, hankitaan tälle suhteilla ne kesäduunit, joiden avulla lapsi pystyy itse maksamaan noista jotakin.
Miten teiniajan harrastukset, vaatteet ja ulkomaanmatkat auttavat millään muotoa siinä vaiheessa, kun lapsi on aikuistunut ja hänen pitää itse ryhtyä maksamaan asuntolainaansa? Mitä suhteisiin tulee, niin ei lähellekään kaikilla ole sellaisilla lapsilleen työpaikkaa hankkia. Tai aivan yhtä hyvin se äpärän äiti saattaa olla sellaisessa duunissa, jossa hän voi suositella lastaan sinne kesätyöhön.
Nämä ovat juuri sitä "henkistä pääomaa", jota tässäkin ketjussa on väitetty rahaa tärkeämmäksi. Käytännössä kuitenkin tuo "henkinen pääoma" on myös ominaisuus, jonka kartuttaminen vaatii pirusti rahaa. Kun on lapsena rahaa olla muotinmukainen, se vahvistaa itsetuntoa, ja silloin pärjää paremmin myös työelämässä.
Ne mainitsemasi asiat eivät todellakaan ole henkistä pääomaa. Henkistä pääomaa on ennen kaikkea se, että vanhemmat ovat lastensa kanssa. Tämä ei mitenkään ehdottomasti vaadi isoja rahasummia.
No vaikkapa wekkulille voisin esittää yksinkertaisen kysymyksen: kuka takasi asuntolainasi? Itse ostin oman takaukseni. Jos wekkulin kohdalla on toisin, on kornia väittää, että asunto on hankittu vain "omalla työnteolla".
Nykyaikana asuntolainoja on saanut suhteellisen pienellä omalla pääomalla suhteessa asunnon hintaan (etenkin ennen tätä lamaa). Ketään ulkopuolista takaajaa ei siis ole tarvittu. Lainan takauksena on se asunto. Mitä tarkoitat tuolla takauksesi ostamisella ? Yleensähän pankit vaativat sitä korkeampaa korkoa, mitä vähemmän omaa pääomaa on, mitä kai voi pitää ostamisena.
Omaa autoani en tosin ole minäkään hankkinut omalla työllä. Maksan tosin kaikki siitä koituvat laskut, mutta se on mutsin nimissä, koska tällä on täydet vakuutusbonukset, eikä tarvitse enää autoa.
No niin, sinulla on siis äpäränä mutsisi auto. Minulla ei ole vanhempieni autoa eikä vanhemmillani ole ollut mitään tekemistä autoni hankinnan kanssa. Mitä siis oikein valitat, että vain avioliitossa kasvaneilla lapsilla on mahdollisuus autoon, kun oma esimerkkisi verrattuna minuun osoittaa täsmälleen päinvastaista.
Tästä olen eri mieltä. Jos on useampia lapsia, niin kyllähän kahdesta kesämökista on selkeä etu. Voi päästää vaikka tyttären perheen toiselle ja pojan perheen toiselle.
Uh, no ei noin pitkälle kukaan kyllä avioliittoa solmiessa ajattele. Tuskinpa lasten lukumäärää tuossa vaiheessa on sen tarkemmin ajateltu.
Et tietenkään, koska nämä ovat asioita, joista ei ääneen puhuta.
No, mistä sinä sitten tiedät, että asia on niin?

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: sr on 20.01.2010, 18:02:50Henkistä pääomaa on ennen kaikkea se, että vanhemmat ovat lastensa kanssa.

Tällä mittarillahan kaikkein eniten henkistä pääomaa on pitkäaikaistyöttömien, sairaseläkeläisten ja muiden toimettomien lapsilla. Minä olen asiasta eri mieltä.

QuoteNykyaikana asuntolainoja on saanut suhteellisen pienellä omalla pääomalla suhteessa asunnon hintaan (etenkin ennen tätä lamaa). Ketään ulkopuolista takaajaa ei siis ole tarvittu. Lainan takauksena on se asunto. Mitä tarkoitat tuolla takauksesi ostamisella? Yleensähän pankit vaativat sitä korkeampaa korkoa, mitä vähemmän omaa pääomaa on, mitä kai voi pitää ostamisena.

Ainakin minulla asunnon arvosta kävi takaukseksi vain 70 prosenttia. Lopulle 30 prosentille piti ostaa takaus itse. Kerran vuodessa pitää maksaa 0,7 prosenttia summasta, joka muodostuu, kun vähennetään jäljellä olevasta velkasummasta 70 prosenttia asunnon hankintahinnasta. Kun velkaa on jäljellä alle 70 prosenttia asunnon ostohinnasta, ei takausmaksua enää peritä. Ja tokihan myös marginaalit ovat suuremmat, jos ei ole takaajaa.

QuoteNo niin, sinulla on siis äpäränä mutsisi auto.

Ei, vaan auto on minun. Olen maksanut siitä osamaksut, vakuutukset, verot ja rempat itse. Se on vain mutsin nimissä.

Juhani Sirkiä

Quote from: Elisa on 20.01.2010, 02:37:36

Uskon elinikäiseen avioliittoon, johon molemmat osapuolet ovat sitoutuneet ja jonka tuomari on vahvistanut.
Pansiolaine isäm maan puollustaja.

M.K.Korpela

Vietin jenkkiläisillä forumeilla aikani 90-luvulla. Patakonservatiivit hieman arastelivat pohjoismaalaista kirjoittajaa , mutta osoittautui että jenkit eivät sittenkään olleet sillä tavalla tekopyhiä kuin pohjoismaissa aina esitetään. Sen sijaan jenkit painottivat avioliiton taloudellisissa ulottuvuuksissa tavalla joka kyllä pohjolasta puuttuu.

Totuushan on , että avioero on sosiaalin luukun tilastollinen seuralainen ; taloudellisen sitoumuksen päättyminen tarkoittaa hyvin todennäköisesti toiselle osapuolelle reissua jonkin sortin tulonsiirtoautomaatin tiskille. Kahden ihmisen skaalatalous kutistuu yhden sinkun ja yhden yksinhuoltajan rupisiksi talouksiksi , jotka eivät erillisinä kykene ylläpitämään sellaista elintasoa kuin oli asianlaita ennen eroa. Vuokra tai lyhennys on nyt maksettava yksin ja sitä rataa.

Jenkit eivät toisaalta päässeet (hekään) irti siitä tosiasiasta , että jotkut liitot nyt kuitenkin menevät pieleen ja ne puretaan. Olen pohtinut , että tämän fiskaalisen ulottuvuuden keventämiseksi olisi ehkä verotettava avioeroa.

Mallissani avioero olisi ihan vapaa , mutta fattaluukun dimensiota pyrittäisiin kuromaan hieman umpeen. Avioeroverotus ei olisi suuruudeltaan sellainen että se miellettäisiin julkistalouden tulonlähteeksi ; ajattelemani verotus olisi suuruudeltaan sellainen että sitä voisi ajatella jonkinlaiseksi pehmeäksi laskuksi fattaluukun kuluihin. Esimerkiksi 6000 euron veron eropari voisi mieltää siten , että toisen osapuolen yhteiskunnalle aiheuttamalle sosiaalikustannukselle saadaan puolen vuoden lievennys.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !