News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Amerikkalaisen autoteollisuuden alamäestä

Started by Punaniska, 09.01.2010, 11:32:45

Previous topic - Next topic

Hiidenlintu

On melko sama, mitä UAW:n olisi pitänyt tehdä. Se ei kuitenkaan ole sama mitä liittovaltion olisi pitänyt tehdä; sen olisi pitänyt antaa kyseisen teollisuuden kaatua vapaasti ja antaa markkinatalouden korjata tilanne sen sijaan, että valtio yritti pelastaa alan. Talouden vääristymät korjautuvat markkinoilla itsestään. Jos kannattamattomia aloja tai yrityksiä yritetään ylläpitää sääntelyllä tai tukiaisilla, tuloksena on vuosikymmenien kituuttaminen ja talouden sairaiden rakenteiden pahentuminen entisestään, mistä jenkkien autoteollisuus Britannian hiilikaivosten ohella on oivallinen esimerkki. Mikäli markkinoiden hakiessa tasapainoa joku jää työttömäksi, voi valtio tulla hätiin sosiaaliturvan muodossa. On kuitenkin täysin naurettavaa puuttua markkinavoimiin ja hintateoriaan, joka ohjaa ihmisiä tuottamaan eniten kaivattuja tavaroita ja palveluja.

Punaniska

Tuossa tunnelmia Detroitin autonäyttelystä:

http://areena.yle.fi/video/676124

Kun kotimaan wannabeet lukevat innoissaan jenkkien markkinaevankeliumia, ja suhtautuvat kovin armottomasti valtionyhtiöihin yms., esimerkkinä kotimaan sähköverkon myynti ranskalaisille, niin tuota se on sitten tosipaikan tullen Jenkeissäkin:

Oikeauskoinen markkinaliberaali olisi päästänyt autotehtaat nurin. Mutta markkinaliberalismin mekka Ameriikan USA pelastikin tehtaansa. Eivät toteuta omaa pajatustaan. Mutta suomipoika toteuttaa kunnon mallioppilaan lailla.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Punaniska

Quote from: Hiidenlintu on 12.01.2010, 22:13:25
On melko sama, mitä UAW:n olisi pitänyt tehdä. Se ei kuitenkaan ole sama mitä liittovaltion olisi pitänyt tehdä; sen olisi pitänyt antaa kyseisen teollisuuden kaatua vapaasti ja antaa markkinatalouden korjata tilanne sen sijaan, että valtio yritti pelastaa alan.

Olisi tullut turhan paljon taloudellisia ruumiita. Eivätkä japsit, korealaiset ym, itsekään rehellisesti pelaa. Miksi jenkkien pitäisi?
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Hiidenlintu

#33
Quote from: Punaniska on 12.01.2010, 22:19:29
Quote from: Hiidenlintu on 12.01.2010, 22:13:25
On melko sama, mitä UAW:n olisi pitänyt tehdä. Se ei kuitenkaan ole sama mitä liittovaltion olisi pitänyt tehdä; sen olisi pitänyt antaa kyseisen teollisuuden kaatua vapaasti ja antaa markkinatalouden korjata tilanne sen sijaan, että valtio yritti pelastaa alan.

Olisi tullut turhan paljon taloudellisia ruumiita. Eivätkä japsit, korealaiset ym, itsekään rehellisesti pelaa. Miksi jenkkien pitäisi?

Silloin niiden ruumiiden olisi pitänyt tulla, sillä valtion interventio tarkoittaa käytännössä sitä, että valtio siirtää rahaa tuottavilta aloilta tuottamattomaan. Tuottamattomien alojen keinotekoinen ylläpito aiheuttaa lopulta paljon pahempia seuraamuksia kuin se, että niiden annetaan kaatua. Talouden sääntely voi tuoda lyhyellä aikavälillä joitakin voittoja, mutta pidemmän päälle se aiheuttaa taloudellisen katastrofin.

Jopa keynesiläisyyttä kannattavat myöntävät sen, että uusklassinen malli toimii kyllä pidemmällä aikavälillä paremmin ja tuo suuremman kokonaiselintason, mutta "pidemmällä aikavälillä me olemme kaikki kuolleet". He olivat vain niin malttamattomia, että halusivat sysätä ongelmat tulevaisuuteen.

Ja ongelmien sysääminen tulevaisuuteen on juuri se, mitä poliitikot mieluiten tekevät.

Japsit ja korealaiset eivät ole menestyneet siksi, että valtio tukisi heitä vaan siksi, että japanilaiset ja korealaiset autotehtaat tekevät tuotteita joita ihmiset haluavat ostaa ja jolloin mitään valtion tukia ei edes tarvita - kuten ei tarvita koskaan silloin, kun työ on kansantaloudellisesti tuottavaa ja kannattavaa.

Tämä on ihan kansantaloustieteen perusopetuksia ja toteutuu käytännössä kaikkialla.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Te unohdatte että Suomessa autoissa on kovat verot ja jenkkilässä ei. UAW:n 1500 usd ylimääräiset edut pystyy piilottamaan loistoauton ja ison maasturin hintaan mutta pikkuauton hintaan ei. ilman veroja normaalin auton tehdashinta on alle 10 000 eurosta noin 20 000 euroa. Autoissa ei ole niin isoa katetta että tämän voisi näihin piilottaa.
Täytyy muistaa että UAW:n palkat ovat jättikokoa verrattuna USA:n normaaleihin palkkoihin vähän niin kuin meillä paperiliitto.
Jos pieneen autoon ei voi laittaa ylimääräisiä kuluja niin sitten on tehtävä isoja ja kalliita autoja joissa on isot katteet. Kun nämä eivät kalliin öljyn ja talouskriisin takia käy kaupaksi niin kaput.

Tämä touhu on verrattavissa meillä paperiliittoon. Paperiliitto vaatii kaikille paperitehtaissa isoja palkkoja. Tämän takia täällä on mahotonta nostaa jalostusastetta.
Ainoa ratkaisu on se että Suomesta paperitehtaat siirretään sinne missä jon järkevämpää työvoimaa ja työnteolle parempi toimintaympäristö.

Ps ostakaa halvempi auto että jää rahaa pörssiosakkeisiin. Itse myin tänään Bioshit osakkeeni hyvään hintaan.

Punaniska

#35
Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 12.01.2010, 22:43:23
Te unohdatte että Suomessa autoissa on kovat verot ja jenkkilässä ei. UAW:n 1500 usd ylimääräiset edut pystyy piilottamaan loistoauton ja ison maasturin hintaan mutta pikkuauton hintaan ei. ilman veroja normaalin auton tehdashinta on alle 10 000 eurosta noin 20 000 euroa. Autoissa ei ole niin isoa katetta että tämän voisi näihin piilottaa.
Täytyy muistaa että UAW:n palkat ovat jättikokoa verrattuna USA:n normaaleihin palkkoihin vähän niin kuin meillä paperiliitto.
Jos pieneen autoon ei voi laittaa ylimääräisiä kuluja niin sitten on tehtävä isoja ja kalliita autoja joissa on isot katteet. Kun nämä eivät kalliin öljyn ja talouskriisin takia käy kaupaksi niin kaput.

Quote from: Punaniska on 10.01.2010, 17:40:35

Jos uusi Dodge Caliber maksaa $15000, mistä 1500 menee eläkeläispapalle, kvartaalipelle puristaa, johto on päässyt hommiinsa kyynärpäillä ei ansioillaan, UAW ahdistaa, niin tulevaisuus ei mitenkään turhan ruusuiselta näytä


Keskimääräinen työvoimakustannus em. eläkepaketeista johtuen on  $75/h, vuosikustannus $130000. Siinä saa tehdä Caliberin kaltaista halpisrimpulaa ihan tosissaan, jos meinaa voitollekin päästä. Kalliimmissa autoissa tilanne helpottaa. Mutta kalliimmista Hummer myytiin kiinalaisille, Cadillac ei ole vuosikymmeniin ollut entisensä ja Lincoln on joku epämuodikas katumaasturi.


Miten pääsikin unohtumaan?  :roll:

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Punaniska

Quote from: Hiidenlintu on 12.01.2010, 22:34:20
Japsit ja korealaiset eivät ole menestyneet siksi, että valtio tukisi heitä vaan siksi, että japanilaiset ja korealaiset autotehtaat tekevät tuotteita joita ihmiset haluavat ostaa ja jolloin mitään valtion tukia ei edes tarvita - kuten ei tarvita koskaan silloin, kun työ on kansantaloudellisesti tuottavaa ja kannattavaa.


Aasian maat ovat länsimaille eri tavalla suljettuja talouksia länsimaihin verrattuna. Jos valtio ei ole jäänyt kiinni autotehtaiden tukemisesta, se ei tarkoita, ettei sitä olisi tapahtunut.

Kun kerran muualla epäillään vahvasti, esim. telakkateollisuuden tukemisesta Etelä-Koreaa.

Siteeraus;
"Korealaiset laivat ovat tällä hetkellä erittäin halpoja. Korealaisten mukaan hinnat selittyvät palkkojen alentamisella ja wonin devalvoitumisella. EU:n mukaan kyseessä on polkumyynti."

http://www.finpro.fi/NR/rdonlyres/4A6B5743-017E-4EFB-9930-FED2BA22DB82/12672/Etel%C3%A4Koreamaaraportti211220091.pdf


Ja sitten tämä Charlien aivopieru vielä perään:

Etelä-Korea ylpeilee Oasis of the Seasin rakentamisella

Etelä-Korea haluaa napata itselleen kunnian maailman loisteliaimman risteilijän valmistajana. Turussa tehty Oasis of the Seas koreilee Etelä-Korean brändityöryhmän listalla yhtenä maan ylpeydenaiheista.

The Korea Times -lehdessä julkaistiin viime viikolla listan Etelä-Korean ylpeydennaiheista. Kymmenen kärki on laadittu maan presidentin asettaman brändityöryhmän kanssa.

Listan mukaan Etelä-Korean laivanrakennuksen huippu on maailman suurin risteilyalus Oasis of the Seas. Lokakuussa valmistunut risteilijä rakennettiin kuitenkin Turun telakalla.


http://yle.fi/uutiset/teksti/talous_ja_politiikka/2009/12/etela-korea_ylpeilee_oasis_of_the_seasin_rakentamisella_1306555.html?wireframe=text&pageNumber=5


Taidan pysyä saksalaisissa autoissa vielä pitkään. Ainakaan en osta mitään muumin Hyndaita (tjsp)

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Hiidenlintu

Quote from: Punaniska on 13.01.2010, 18:14:14
"Korealaiset laivat ovat tällä hetkellä erittäin halpoja. Korealaisten mukaan hinnat selittyvät palkkojen alentamisella ja wonin devalvoitumisella. EU:n mukaan kyseessä on polkumyynti."


Miten tämä todistaa mitään aasialaisesta autoteollisuudesta yleisesti, että E-Korea devalvoi ja että maassa on matalat palkat suhteessa länsimaihin (ylläri)? Tai jos valtio suoraan tukee telakkateollisuutta, niin eihän kyseinen maa silloin hyödy mitään teollisuudestaan. Mistä talouden sektorilta Korea edes ottaisi varat tähän ja miksi? Tappiollisesta työstä ei ole mitään iloa kansantaloudelle.

Punaniska

Quote from: Hiidenlintu on 13.01.2010, 18:22:52
Miten tämä todistaa mitään aasialaisesta autoteollisuudesta yleisesti, että E-Korea devalvoi ja että maassa on matalat palkat suhteessa länsimaihin (ylläri)? Tai jos valtio suoraan tukee telakkateollisuutta, niin eihän kyseinen maa silloin hyödy mitään teollisuudestaan. Mistä talouden sektorilta Korea edes ottaisi varat tähän ja miksi? Tappiollisesta työstä ei ole mitään iloa kansantaloudelle.

Lyhyellä tähtäimellä hyötyy ei-materiaalisesti heti; on parempi pitää porukka touhussa, kuin kortistossa.Pitemmällä tähtäimellä Charlie tähtää laivanrakennuksen suurvallaksi; jos se saa muut niitattua nurin, niin sitten sitä hintalappuakin voi katsella vähän eri lailla. Se on sanottava aasialaisten kunniaksi, että siellä ei kvartaalipellet (=sijoitusrahastot)määrää.

Eikä kerran nurin mennyt telakka ole mikään ideapark; Suomesta ei löydy sellaista Sukaria, joka ponkaisee Helsingin telakan uudelleen pystyyn, jos se tässä höykytyksessä kaatuu. Se mennyttä iäksi.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

myötäjuoksija

Quote from: Punaniska on 13.01.2010, 18:14:14
Etelä-Korea ylpeilee Oasis of the Seasin rakentamisella

Etelä-Korea haluaa napata itselleen kunnian maailman loisteliaimman risteilijän valmistajana. Turussa tehty Oasis of the Seas koreilee Etelä-Korean brändityöryhmän listalla yhtenä maan ylpeydenaiheista.

The Korea Times -lehdessä julkaistiin viime viikolla listan Etelä-Korean ylpeydennaiheista. Kymmenen kärki on laadittu maan presidentin asettaman brändityöryhmän kanssa.

Listan mukaan Etelä-Korean laivanrakennuksen huippu on maailman suurin risteilyalus Oasis of the Seas. Lokakuussa valmistunut risteilijä rakennettiin kuitenkin Turun telakalla.


Tässäpä tämä suomalaisen luonteen suuri epäkohta taas nähtiin. Etelä-Korealaiset varastivat loistavan brändin, koska suomalaiset eivät kehdanneet/tajunneet siitä meteliä pitää. Noinhan siinä aina käy, kun alistuva kulttuuri kohtaa ylpeän...

Jos jollakin suomalaista kulttuuria pitäisi rikastaa, niin massiivisilla määrillä tervettä itsetuntoa. Itsekin olen mm. erittäin kiinnostunut mitä ulkomaalaiset Suomesta ajattelevat, vaikka tiedostan tämän olevan vain kollektiivisen heikon itsetunnon ilmentymää.
Homman nousu on ihanaa, luonnollista ja väistämätöntä!

http://sverigedemokraterna.se

requiem

Amerikkalaisten ja eurooppalaisten autonvalmistajien suurin virhe oli vähätellä aasialaisten autonvalmistajien potentiaalia, ja luottaa maidensa asukkaiden turvautuvan jatkossakin niihin kotimaisiin autoihin pelkän kotimaisuuden vuoksi. Tämä toimi tiettyyn rajaan asti. Eurooppalaiset autonvalmistajat ovat vastanneet haasteeseen onnistuneesti, mutta amerikkalainen autoteollisuus takertui jääräpäisesti tähän kotimaisuusajatteluun. Ja ei pelkällä tähtilippumerkinnälläkään myydä ylihinnoiteltua sekundaa maailman tappiin saakka.

Eurooppalaiset ja amerikkalaiset autonvalmistajat eivät myöskään katsoneet tarpeelliseksi lähteä haastamaan aasialaisia autonvalmistajia niiden kotikentälle, vaan käydä tämä kilpailu omilla kotimaisilla markkinoillaan. Hyvin kilpailuhenkisenä, mainetta etsivänä ja asiansa osaavana sakkina aasialaiset olivatkin perin kaukoviisaita, he halusivat turvata kotimarkkinansa viemällä kilpailun ulkomaille. Nyt aasialaisten autonvalmistajien päätökset kantavat niille hedelmää, kun kotimarkkinoidensa turvaamisen sijaan ne voivat keskittyä peittoamaan kilpailijoitansa ulkomailla ja pitää sen kilpailun poissa kotimarkkinoiltaan.

Ja tässä lisää esimerkkiä yleispohjoismaalaisesta vaatimattomuudesta ja nöyristelystä. Keskustelu on SAAB:in tilannetta seuraavalta sivustolta.

QuoteMrY | January 8, 2010 10:11 AM | Reply

To all of you non-Swedes, we have something called "Jante-lagen" (The Jante Law) which says that no one should believe that they are important or actually even worth 2 cents. This is of course not a real "Law!" but a mindset that is so wide spread that you could believe it was mandatory to become a citizen of Sweden.

Unforunately this is reflecting many Swedes view if what we produce and accomplish. Patriotism is a four letter word and, for gods sake do not express admiration for something Swedish, that is racism!

Luckily, this decease is losing its grip on some Swedes. Unfortunately part of our government officials and journalists still have some way to go before it is totally out of their system, they still believe they have to complain about all things Swedish because someone else is always a little bit better .........

Jante DOWN!!!
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Punaniska

Quote from: requiem on 13.01.2010, 18:52:43
Eurooppalaiset ja amerikkalaiset autonvalmistajat eivät myöskään katsoneet tarpeelliseksi lähteä haastamaan aasialaisia autonvalmistajia niiden kotikentälle, vaan käydä tämä kilpailu omilla kotimaisilla markkinoillaan. Hyvin kilpailuhenkisenä, mainetta etsivänä ja asiansa osaavana sakkina aasialaiset olivatkin perin kaukoviisaita, he halusivat turvata kotimarkkinansa viemällä kilpailun ulkomaille.

Luin aikoinani Lee Iacoccan (Ford, Chrysler) kirjan. Persoonana Iacocca on ihan oman topikin väärti, mutta hyvin jäi mieleen, kun hän kertoi jenkkien valtuuskunnan matkasta Japaniin( taisi olla vielä Fordilla). Eksotiikka viehättää aina, ja japseillekin olisi mielellään myyty mm. amerikkalaisia autoja, mutta kun ne suojatullit.

Tämä mielessään jenkit siis matkaan, että saataisiin markkinoita myös jenkkituotteilla Japanissa.

Hirveän käsienvääntelyn ja voivottelun jälkeen japsit viimein antoivat periksi. Tai ainakin melkein; he nimittäin lupasivat helpottaa tomaattipyreen pääsyä Japanin markkinoille!! Ei mikään varsinainen volyymituote...



Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Punaniska

Jos jotakuta kiinnostaa, niin tuosta aika suoraa keskustelua:


http://www.city-data.com/forum/detroit/


Googleen Detroit white fligth ja sieltä sitten lisää.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Mika.H

Quote from: myötäjuoksija on 13.01.2010, 18:38:35

Tässäpä tämä suomalaisen luonteen suuri epäkohta taas nähtiin. Etelä-Korealaiset varastivat loistavan brändin, koska suomalaiset eivät kehdanneet/tajunneet siitä meteliä pitää. Noinhan siinä aina käy, kun alistuva kulttuuri kohtaa ylpeän...


jos nyt tosissaan puhutaan niin etälä-korealaiset ostivat norjalaisen varustamon ja saivat sylillisen kökköä. tappiotahan tuo tuottaa ja pahin on vasta edessä.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

P

No nyt GM korjaa viime vuosikymmenen blunderin. 1996 GM lakkautti Chevy Capricen tuotannon. Ko perinteinen RWD-auto 9C1- RPO-koodilla oli dominoinut 70-luvulta läpi 80-luvun ja 90-luvun vuoteen 1996 poliisiauto- ja taksiautomarkkinoita. Linjat lyötiin seis, jotta saatiin tilaa sport and utility maastureiden (Tahoe, Suburban Hummer H2 tms.) tuotannolle. Samalla taksi- ja poliisiautomarkkina kaatui 80-90% Fordille ja sen Crown Victorialle.

Nyt GM iskee takaisin lanseeraamalla 118 tuuman (+ 3m) akselivälisen V8-koneisen Chevy Capricen. Kiitos UAW:n ko. auto kootaan Australiassa.. Kuten edesmennyt Pontiac G8.

http://www.chevroletcapriceppv.com/

http://www.autoguide.com/auto-news/2009/10/report-gm-resurrects-chevy-caprice-with-355-horsepower-police-cruiser.html
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

requiem

Quote from: Punaniska on 13.01.2010, 20:20:54Luin aikoinani Lee Iacoccan (Ford, Chrysler) kirjan. Persoonana Iacocca on ihan oman topikin väärti, mutta hyvin jäi mieleen, kun hän kertoi jenkkien valtuuskunnan matkasta Japaniin( taisi olla vielä Fordilla). Eksotiikka viehättää aina, ja japseillekin olisi mielellään myyty mm. amerikkalaisia autoja, mutta kun ne suojatullit.

Tämä mielessään jenkit siis matkaan, että saataisiin markkinoita myös jenkkituotteilla Japanissa.

Hirveän käsienvääntelyn ja voivottelun jälkeen japsit viimein antoivat periksi. Tai ainakin melkein; he nimittäin lupasivat helpottaa tomaattipyreen pääsyä Japanin markkinoille!! Ei mikään varsinainen volyymituote...

Toki japanilaiset ovat suojelleet kotimarkkinoitaan suojatullein ja säännöksin, samoin ovat toimineet myös yhdysvaltalaiset. Yhdysvaltalaisista toimista voitaneen laittaa esimerkiksi isompien etu- ja takatukirakenteiden vaatiminen yhteen aikaan (yllättäen, olivathan amerikkalaiset autot isompia möhkäleitä), katalysaattorien vaatiminen (yleistyvivät ensin Yhdysvalloissa) ja törmäystesteissä vaadittiin tiettyjen turvallisuusrajojen täyttymistä ilman turvavöitä (olihan amerikkalaisissa autoissa turvatyynyt yleistyneet muita aiemmin amerikkalaisten laiskan turvavöidenkäytön vuoksi).

Mutta edelleenkin amerikkalaisten autonvalmistajien suurin ongelma omilla sisämarkkinoillaan on ulkomaisten merkkien valmistus Yhdysvalloissa. Valmistamalla autot Yhdysvalloissa, saadaan kierrettyä tuontiautoihin liittyviä kuluja ja näin ulkomaisetkin merkit pystyvät kilpailemaan samalta lähtöviivalta. Samaan tapaan kuin SAAB valmisti Uudessakaupungissa kotimaisia autoja Suomen markkinoille, tosin täällä ei ollut kilpailevaa kotimaista henkilöautonvalmistusta.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Punaniska

Quote from: requiem on 18.01.2010, 10:43:52
Toki japanilaiset ovat suojelleet kotimarkkinoitaan suojatullein ja säännöksin, samoin ovat toimineet myös yhdysvaltalaiset. Yhdysvaltalaisista toimista voitaneen laittaa esimerkiksi isompien etu- ja takatukirakenteiden vaatiminen yhteen aikaan (yllättäen, olivathan amerikkalaiset autot isompia möhkäleitä), katalysaattorien vaatiminen (yleistyvivät ensin Yhdysvalloissa) ja törmäystesteissä vaadittiin tiettyjen turvallisuusrajojen täyttymistä ilman turvavöitä (olihan amerikkalaisissa autoissa turvatyynyt yleistyneet muita aiemmin amerikkalaisten laiskan turvavöidenkäytön vuoksi).

Jenkkeihin tuli -73 lähtien laki, jonka mukaan auton piti voida törmätä seinään 8 km/h nopeudella ilman, että kori kärsii. Se koski niin jenkkiautoja kuin kaikkia muitakin, eli reilu peli joka suuntaan. Koska USA oli viime vuoteen asti suurin markkina-alue, kyllä tekniset ongelmat sitten ratkaistiinkin.

Katin tulon aikaa en tiedä, mutta tutulla on Kaliforniaan uutena myyty auto, johon ei saanut tankata, kuin lyijytöntä! Eli lyijytön oli käytössä vuosikymmeniä ennen vaikkapa Suomea. Lyijytön siksi, että se likaa luontoa, ja ennenkaikkea kulkee keskushermostoon vaurioittaen vakavasti.

Turvatyynyt ovat Mersun keksintö alunperin.

Yhtä kaikki, on eri asia vaatia teknisiä juttuja, kuin tulleilla tehdä kiusaa. Teknisiin vaatimuksiin pystyy vastaamaan, suojatulleihin ei.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Punaniska

Quote from: P on 18.01.2010, 10:32:01
Nyt GM iskee takaisin lanseeraamalla 118 tuuman (+ 3m) akselivälisen V8-koneisen Chevy Capricen. Kiitos UAW:n ko. auto kootaan Australiassa.. Kuten edesmennyt Pontiac G8.
http://www.chevroletcapriceppv.com/

http://www.autoguide.com/auto-news/2009/10/report-gm-resurrects-chevy-caprice-with-355-horsepower-police-cruiser.html

Ei vaan taida ihan mennä UAW:n piikkiin; ainoa sopiva pohjalevy, mitä GM:llä on, on GM Australialla Holdenissa. Onhan se silloin fiksumpi tehdä auto Holdenien kanssa samalla linjalla, varmaankin 80% osista on samoja, kuin roudata palikat jenkkeihin ja kasata siellä.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

P

Quote from: Punaniska on 18.01.2010, 11:51:42

Jenkkeihin tuli -73 lähtien laki, jonka mukaan auton piti voida törmätä seinään 8 km/h nopeudella ilman, että kori kärsii. Se koski niin jenkkiautoja kuin kaikkia muitakin, eli reilu peli joka suuntaan. Koska USA oli viime vuoteen asti suurin markkina-alue, kyllä tekniset ongelmat sitten ratkaistiinkin.

Katin tulon aikaa en tiedä, mutta tutulla on Kaliforniaan uutena myyty auto, johon ei saanut tankata, kuin lyijytöntä! Eli lyijytön oli käytössä vuosikymmeniä ennen vaikkapa Suomea. Lyijytön siksi, että se likaa luontoa, ja ennenkaikkea kulkee keskushermostoon vaurioittaen vakavasti.

Turvatyynyt ovat Mersun keksintö alunperin.

Yhtä kaikki, on eri asia vaatia teknisiä juttuja, kuin tulleilla tehdä kiusaa. Teknisiin vaatimuksiin pystyy vastaamaan, suojatulleihin ei.



Törmäysvaatimuksessa olet oikeassa 1973 alkaen se tuli. Katypakko käytännössä, siis niin tiukat päästövaatimukset, että niiden ali ei päässyt silloisella tekniikalla, kuin katylla tuli 1976 voimaan kaikissa osavaltioissa. Kaliforniassa se saattoi alkaa vuotta aikaisemmin..

Lyijytön bensa tuli pakolliseksi uusiin 1972-73 alkaen. Silloin koneisiin tulivat karkaistut seetit. Jenkkikannet 1972< up kestävät lyijytöntä ilman muutoksia.

Ja kyllä se turvatyyny tuli ekana jenkkeihin optioiksi 1971-76. Mursu tuli peliin vasta myöhemmin. Caddyistä se poistettiin listalta oikeusjuttujen pelossa, kun yksi kuljettaja kuoli tyynyyn, kun ei käyttänyt turvavyötä ja suussa oli suoravartinen piippu..

Airbags Introduced
In 1971, the Ford car company built an experimental airbag fleet. General Motors tested airbags on the 1973 model Chevrolet automobile that were only sold for government use. The 1973, Oldsmobile Toronado was the first car with a passenger air bag intended for sale to the public. General Motors later offered an option to the general public of driver side airbags in full-sized Oldsmobile's and Buick's in 1975 and 1976 respectively. Cadillacs were available with driver and passenger airbags options during those same years. Early airbags system had design issues resulting in fatalities caused solely by the airbags.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Punaniska on 18.01.2010, 11:58:34
Quote from: P on 18.01.2010, 10:32:01
Nyt GM iskee takaisin lanseeraamalla 118 tuuman (+ 3m) akselivälisen V8-koneisen Chevy Capricen. Kiitos UAW:n ko. auto kootaan Australiassa.. Kuten edesmennyt Pontiac G8.
http://www.chevroletcapriceppv.com/

http://www.autoguide.com/auto-news/2009/10/report-gm-resurrects-chevy-caprice-with-355-horsepower-police-cruiser.html

Ei vaan taida ihan mennä UAW:n piikkiin; ainoa sopiva pohjalevy, mitä GM:llä on, on GM Australialla Holdenissa. Onhan se silloin fiksumpi tehdä auto Holdenien kanssa samalla linjalla, varmaankin 80% osista on samoja, kuin roudata palikat jenkkeihin ja kasata siellä.



No aikoinaan isoilla Holdeneilla ja Opeleilla oli sama pohjalevy - Opel Rekku/ Commo / Isot Holdenit. Systeemi jatkui aina Omppu (lue Omega aikaan). Uusi Zigma levy 2006 alkaen on ollut tuotannossa vain Australiassa. Esim. Viimeinen Pontiac GTO oli alustaltaan omaa sukua Opel Omppu.

No esim. LS-perheen moottorit kyllä kasataan Nafta-alueella taitaa suurin osa tulla Tonawandasta valut Defiance Fondrylta ja laivataan Australiaan, kuten Hydramatic-autolootatkin..Valut Bedfordissa ja kokoonpano Baltimoressa. Suuren mitan tuotanto olisi kyllä järkevämpää polkaista pystyyn USA:han ihan logistiikankin kannalta. Olisi jo kannattanut G8:n kohdalla, ellei työvoima GM:lle olisi niin kallista USA:ssa kiitos UAW:n. Nuo on vaan halvempi tehdä Asutraliassa, ei osien takia, vaan työvoiman oheiskustannusten. Ja laatukin voi pysyä paremmin hanskassa?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Punaniska

Quote from: P on 18.01.2010, 12:38:40
No esim. LS-perheen moottorit kyllä kasataan Nafta-alueella taitaa suurin osa tulla Tonawandasta valut Defiance Fondrylta ja laivataan Australiaan, kuten Hydramatic-autolootatkin..Valut Bedfordissa ja kokoonpano Baltimoressa. Suuren mitan tuotanto olisi kyllä järkevämpää polkaista pystyyn USA:han ihan logistiikankin kannalta. Olisi jo kannattanut G8:n kohdalla, ellei työvoima GM:lle olisi niin kallista USA:ssa kiitos UAW:n. Nuo on vaan halvempi tehdä Asutraliassa, ei osien takia, vaan työvoiman oheiskustannusten. Ja laatukin voi pysyä paremmin hanskassa?

Ihan tanakkaa asiaa pistät. No sittenhän päästään pihviin, eli miten tässä näin kävi.

Tajunnanvirran satunnaisotannassa tuli mieleen Moparin aivopieruja:

Charger 4D sedan? Siis mikä? Ei näytä tippaakaan Chargerilta, ja Gunther määräsi nelioviseksi. Ei siinä pahemmin R/T -lätkät ilhduta, päinvastoin.

Dodge Avenger Dodgella on Avenger(kostaja), Caliber, ja Magnum. Nimet on kun     jostain He-Man-sarjiksesta! Perheauto on perheauto, eikä Kostaja perheauton nimenä ole kovin fiksu. Lisäksi Kostajassa ei farmarimallia. Magnum hölmön niminen ja simppelisti vaan ruma. Lisäksi lähtömoottori Magnumissa oli joku kutonen.

Ei dieseleitä. Bensakutonen on turha pata: ei sysää, vie soppaa kuitenkin. Pikkudieselit olisi parempia, Vaikka diesel bensaa kalliimpaa, pienempi kulutus ja paremmat motin ominaisuudet, kuten vääntö tasaavat.

Tässä nyt joku nopea heitto.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me