News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-01-15 M&M : Suomi on paska brändi

Started by vkoski, 15.01.2010, 12:25:36

Previous topic - Next topic

vkoski

Äsh, eihän tästä taaskaan mitään tule.

Sinä aikana, kun Alexander Stubbin asettama brändityöryhmä on pohtinut Suomi-kuvan kirkastamista, Suomessa on tehty kaksi joukkosurmaa, Nokia on taantunut kehitysmaakännyköiden tekijäksi ja jalkapallomaajoukkue on tippunut jälleen yksistä arvokisoista.

Laura Kolbe ja kumppanit voivat esitellä ulkomaaneläville rajattoman määrän muumimukeja ja aaltovaaseja, mutta Suomen maabrändiä ne eivät muuta yhtään kiehtovammaksi.

Suomi on tylsä, totinen ja alkukantainen maa, jossa suurimmat kicksit saadaan edelleen siitä, että esi-isät selvisivät 70 vuotta sitten pistetappiolla naapurin diktatuurille.

Samaan aikaan länsinaapurissamme majailee unelmien kansakunta, jossa naiset ovat kauniimpia ja miehet komeampia, mainokset messevämpiä ja brändit parempia.

Ruotsissa on kaikkea sitä, mitä meillä ei ole: tyyliä, taitoa ja tunnettuutta.

Olisiko aika lopettaa hissuttelu ja tehdä rehti ratkaisu: palauttaa Suomi osaksi Ruotsia?

Brändinäkökulmasta ratkaisu toisi huikeita synergiaetuja. On järjetöntä ylläpitää kaukaisessa Pohjolassa kahta kilpailevaa maabrändiä, joista toinen on vieläpä itsetuntovammainen halpaversio toisesta.

Osana Ruotsia pääsisimme vihdoin jalkapallon MM-kisoihin, menestyisimme Cannesin mainosfestivaaleilla ja voisimme ylpeillä kolmellakymmenellä nobelistillamme.

Maailmalla Ruotsi-Suomi saisi valtavasti sympatiaa edelläkävijänä, joka uskalsi luopua tunkkaisen 1800-lukulaisesta "yksi kansa, yksi valtio"-ajattelusta.


Ruotsissa on kaikkea sitä, mitä meillä ei ole: tyyliä, taitoa ja tunnettuutta.
Myös sisäpolitiikkaan saataisiin väriä, kun Timo Soinin johtamat suomalaisseparatistit uhkailisivat kuningashuonetta attentaateilla.

Ei onnistu, sanovat suomalaisänkyrät. Suomalainen kansanluonne eroaa liian radikaalisti ruotsalaisesta ja sitä paitsi kaikki ruotsalaismiehet ovat homoja.

Kumpikaan väite ei pidä paikkaansa. Henrik Berggrenin ja Lars Trägårdhin hieno Är svensken människa -kirja kertoo, että ruotsalaisten itseymmärrys on itse asiassa hyvin lähellä suomalaista.

Ruotsalaisten juuret ovat syvällä metsässä. Ruotsalainen arvostaa yli kaiken itsenäisyyttä ja ulkoistaa solidaarisuuden mielellään valtiolle – ihan niin kuin suomalainenkin.

Kirja muistuttaa myös siitä, miten raskaasti ruotsalaiset ottivat itäisen valtakunnan menettämisen Venäjälle vuonna 1808.

Jälleenyhdistymisen riemu olisi rajaton.

Linkki http://www.marmai.fi/blogit/toimitukselta/article364448.ece?s=u&wtm=te-15012010
Sarkasmi on taitolaji...

FadeAway

Quote
"Ruotsissa on kaikkea sitä, mitä meillä ei ole: tyyliä, taitoa ja tunnettuutta. "

Ruotsissa on tyyliä: Mamumellakoita, "itsestään" palavia autoja  , juutalaisten vainoamista, mamulähiöitä, mamukouluja, palomiesten ja poliisien kivityksiä,   euroopan korkein ilmoitettu raiskauslukema, kunniamurhia ja pakkosijoituksia.

Quote"Olisiko aika lopettaa hissuttelu ja tehdä rehti ratkaisu: palauttaa Suomi osaksi Ruotsia?

Brändinäkökulmasta ratkaisu toisi huikeita synergiaetuja. On järjetöntä ylläpitää kaukaisessa Pohjolassa kahta kilpailevaa maabrändiä, joista toinen on vieläpä itsetuntovammainen halpaversio toisesta"

"Maailmalla Ruotsi-Suomi saisi valtavasti sympatiaa edelläkävijänä, joka uskalsi luopua tunkkaisen 1800-lukulaisesta "yksi kansa, yksi valtio"-ajattelusta."

On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Topelius

Hehheh, hauska artikkeli. Suomen brändistähän tässä on kyse, ja sitä ajatellen artikkeli osuu kohtalaisen oikeaan (vaikka tyyli onkin hazardimaisen mauton).

Itse tosin en ymmärrä, mihin Suomi edes tarvitsee sitä mystistä "hyvää brändiä". Jos tarvitseekin, niin sellaista voisi mielestäni lähteä luomaan esimerkiksi siltä pohjalta, että Suomi on maailman turvallisimpia ja vakaimpia maita. 2000-luvun maailmassa nämä ovat aika hemmetinmoisia etuja. Naisemmekin ovat järisyttävän kauniita: turha sieltä mainosmaailmasta on yrittää mitään päinvastaista huudella. Sitä myyttistä "itsetunto-ongelmaakin" pitää yllä ainoastaan se suomalainen "älymystö", joka ilmeisestikään ei itse tästä ongelmasta kärsi. Ja ne, jotka siitä kuulemma kärsivät, eivät usein tiedosta ongelmaa ollenkaan, joten ongelma taitaakin piillä vain kansaa aliarvioivan "älymystön" päässä.

Suomen brändi on hemmetin hyvä. Miksi meidän pitäisi rakentaa itsellemme jonkinlaista keinotekoista kuvaa, kun kaikki löytyy täältä jo valmiiksi? Luontokin Suomessa on maailman ylivoimaisesti upeinta. Mutta eihän se kulttuuri-intellektuelleille kelpaa. Harmaata, loskaista ja paskaistahan täällä vain on.

Meneekö Suomella oikeasti niin huonosti, että meillä on syytä johonkin poikkeuksellisen laajaan itsetutkiskeluoperaatioon? Jos Suomi on niin paska maa, niin miksi tänne muuttaa selvästi enemmän ihmisiä kuin täältä muuttaa pois?

Kenen etuja oikeastaan palvelee se, että tietyt tahot pyrkivät jatkuvasti ylläpitämään aivan järisyttävän negatiivista kuvaa Suomesta, suomalaisista ja suomalaisuudesta?

Alkuasukas

Quote from: Topelius on 15.01.2010, 17:31:10
vaikka tyyli onkin (b]hazardi[/b]maisen mauton)

Hazardi olisi sanakirjamateriaalia; kuvaa todella pieleen mennyttä sarkastista kirjoitusta, joka tuottaa lukijalleen pelkkää myötähäpeää kirjoittajaa kohtaan. Saa sisältää VHM/Suomalaisuusruoskintaa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Taavitsainen

Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

Veli Karimies

Käydäänpä vaihteeksi kysymässä ulkomailta mitä mieltä he ovat Suomesta.

Alkuasukas

Quote from: Veli on 15.01.2010, 20:31:36
Käydäänpä vaihteeksi kysymässä ulkomailta mitä mieltä he ovat Suomesta.

Se on osa Venäjää ja siellä on kylmä ja jääkarhuja. Toinen vakiovastaus on "Finland? What Finland?"

Ne jotka seuraavat maailman tilannetta tietävät pienen korruption (Masa & Co koittavat  tosin tehdä töitä tuon "ongelman" poistamiseksi"), ilmaisen* koulutuksen, ilmaisen* terveydenhuollon ja puhtaan luonnon.

*Ilmainen= kerätään veroilla noin 1,5 kertainen summa kuin mitä palvelun tuottaminen maksaa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Veli Karimies

Jaajaa. Oon kuullu vähä eri juttuu.

CaptainNuiva

Quote from: Alkuasukas on 15.01.2010, 20:59:46
Quote from: Veli on 15.01.2010, 20:31:36
Käydäänpä vaihteeksi kysymässä ulkomailta mitä mieltä he ovat Suomesta.

Se on osa Venäjää ja siellä on kylmä ja jääkarhuja. Toinen vakiovastaus on "Finland? What Finland?"

Ne jotka seuraavat maailman tilannetta tietävät pienen korruption (Masa & Co koittavat  tosin tehdä töitä tuon "ongelman" poistamiseksi"), ilmaisen* koulutuksen, ilmaisen* terveydenhuollon ja puhtaan luonnon.

*Ilmainen= kerätään veroilla noin 1,5 kertainen summa kuin mitä palvelun tuottaminen maksaa.

reilu 30 vuotta maailmalla(Lähes koko pallukalla) pyörimistä takana ja suomalaisiin joka puolella on suhtautuminen ollut lähes 100 % myönteistä.
Väitän että harvassa ovat ne kansakunnat joita maailmalla yhtä paljon arvostetaan että sikäli brändääminen on turhasta....kyse on siitä että onnistummeko pitämään tämän hyvän maineen ja pelkään pahoin että emme.
Suomen passi on kummasti aukonot mitä ihmeellisempiä ovia, tulevasuudessa Suomen passilla ei positiviista erityiskohtelua saada,valitettavasti tämä on trendi.

Kaikki jaksavat aina tuosta Nokiasta selvittää mutta maailmalla on muitakin huipputuotteita Suomesta, niitä tosin vain hankkivat sellaiset tahot jotka eivät niitä MacDonaldsissa esittele.

Koska tuo merenkulku on enempi juttuni kuin muut niin otetaanpa esimerkiksi vaikkapa laivanrakennus.
-Maailmalla tehdään Panamax luokan tuotetankkereita kyllä myös eri jääluokkiin mutta kun edes jonkin moista jäätä on niin jo meno hyytyy ja tarvitaan hinaajia ynnä murtajia.
-Suomessa sitten hiukka innovatioidaan ja pukataan markkinoille azipodein(Suomalainen patentti) varustettu Panamax-tankkeri joka peruuttaa ahtojäissä samaa vauhtia kuin muut etenevät vapaassa vedessä...
Ja kas kummaa, maailman merenkulku haluaa Azipodeja lähes siinä missä teini-ikäiset MP3 soittimia.

Siitä miten Suomi-brndi toimii kaikein henkilökohtaisimmalla tasolla, voin antaa mysö esimerkin:
Hurjassa nuoruudessani kerran maailmalla tuli hiukan tarvetta hakea...hmm...henkilökohtaista palvelua maksulliselta naisseuralta.
Ilta oli ollut kohtuulisen riehakas ja käteiskassa olikin sitten finaalissa(tämä tuli tarkastettua neuvottelujen yhteydessä).
Kansallisuuteni siinä sitten tuli ilmi ja yllättäen tämä mukava naiseläjä sanoi että voitaisiin katsella sitä maksdupuolta sitten seuraavalla kerralla, tämä ilta voitaisiin laittaa piikkiin.
Tietty pidän itseäni korrektina ja kohteliaana mutta en usko että mikään muu vaikutti tämän naisen päätökseen "Luototuksesta" kuin kansallisuuteni.
Tietty hoidin velvoitteeni myöhemmin kuten kunniani vaati, ajatuksena tietty myös se että kanssakansalaisten mainettakaan ei tärviölle saateta.

Joku saattaisi sanoa että yksittäistapaus.
Ei ollut, kerran muun palvelun päälle luototettiin vielä sapuskat ravintolassa...Mutta tästä ei kyllä kehtaa enempää kertoa.

Eli uudestaan vielä:
Suomen ja suomalaisten brändissä ei todellakaan ole mitään vikaa(Vielä), parempi se ei voisi olla.
Tätä faktaa ei miksikään muuta joidenkien mokuttajien ja "Tutkijoiden" henkilökohtaisiin visoihin perustuvat kirjalliset kakkaläjät.


 

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

M.K.Korpela

Nämä brändityöryhmät ovat yksi paskan lysti , sillä minun kokemukseni mukaan asennusvalvojana metalli/konealalla ulkomailla mitään brändiä ei yksinkertaisesti voi luoda millään työryhmällä vaan tekemällä. Hieman raadollistaen , on toivotonta laittaa Ladan peräkottiin Lada 1500 tekstin paikalle Lada Turbo 2000 , ellei brändillä ole mitään katetta. On tosin huomattava , että Englannissa valmistettu Ford Escort ei tule paremmaksi siitä että siihen laitetaan vauhtiraidat.

Minun kokemukseni mukaan brändi Suomi on asennustehon suhteen huippuluokkaa , sen sijaan laadun suhteen Suomen oikea viiterymä on : USA , Englanti , Suomi , Belgia. Yleisesti katsoen Suomi tuottaa varmatoimisia rumia koneita. Tässä mielessä mitään perustavaa laatua olevaa brändiongelmaa ei ole siinä mielessä , että asiakkaat eivät hauku suomalaista tuotantoa rakkineeksi joka ei  toimi. Sen sijaan viimeistelystä saa kuulla.

Ruotsi on todellakin hyvä brändi. Laadun viiterymä karkeasti : Saksa , Ruotsi , Japani. Sen sijaan asennusteho ei ruotsalaisilla ole mikään paras mahdollinen. Kun otetaan huomioon molemmat kategoriat , käsitykseni on että Suomella olisi ihan realistiset mahdollisuudet päästä brändien huippuluokkaan. Saksa on huippua molemmissa kategorioissa , Suomi yhdessä ja Ruotsi toisessa. Suomen ja Ruotsin ero on siinä , että se kategoria jossa Ruotsi on huippua näkyy ulospäin.

Jos Suomi-brändiä halutaan oikeasti parantaa niin siinä tapaukessa susityöstä ryhdyttäisiin perimään sakkoa , ja tämä saisi Suomen sijoituksen nousuun. Sellaisenaan Suomen asema ei suinkaan ole toivoton.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Simo Hankaniemi

Ruotsin brändihän on päivä päivältä huonompi. Maa on menossa kuralle, eivätkä ne siellä halua tehdä asialle mitään. Olisi aivan hullua panna panoksia uppoavaan laivaan.

CaptainNuiva

Quote from: M.K.Korpela on 15.01.2010, 23:11:07
Nämä brändityöryhmät ovat yksi paskan lysti , sillä minun kokemukseni mukaan asennusvalvojana metalli/konealalla ulkomailla mitään brändiä ei yksinkertaisesti voi luoda millään työryhmällä vaan tekemällä. Hieman raadollistaen , on toivotonta laittaa Ladan peräkottiin Lada 1500 tekstin paikalle Lada Turbo 2000 , ellei brändillä ole mitään katetta. On tosin huomattava , että Englannissa valmistettu Ford Escort ei tule paremmaksi siitä että siihen laitetaan vauhtiraidat.

Minun kokemukseni mukaan brändi Suomi on asennustehon suhteen huippuluokkaa , sen sijaan laadun suhteen Suomen oikea viiterymä on : USA , Englanti , Suomi , Belgia. Yleisesti katsoen Suomi tuottaa varmatoimisia rumia koneita. Tässä mielessä mitään perustavaa laatua olevaa brändiongelmaa ei ole siinä mielessä , että asiakkaat eivät hauku suomalaista tuotantoa rakkineeksi joka ei  toimi. Sen sijaan viimeistelystä saa kuulla.

Ruotsi on todellakin hyvä brändi. Laadun viiterymä karkeasti : Saksa , Ruotsi , Japani. Sen sijaan asennusteho ei ruotsalaisilla ole mikään paras mahdollinen. Kun otetaan huomioon molemmat kategoriat , käsitykseni on että Suomella olisi ihan realistiset mahdollisuudet päästä brändien huippuluokkaan. Saksa on huippua molemmissa kategorioissa , Suomi yhdessä ja Ruotsi toisessa. Suomen ja Ruotsin ero on siinä , että se kategoria jossa Ruotsi on huippua näkyy ulospäin.

Jos Suomi-brändiä halutaan oikeasti parantaa niin siinä tapaukessa susityöstä ryhdyttäisiin perimään sakkoa , ja tämä saisi Suomen sijoituksen nousuun. Sellaisenaan Suomen asema ei suinkaan ole toivoton.

Juuri näin, ei se maine ole tai vaadi muuta kuin tekemistä ja "brändäämällä" ei saada muuta aikaan kuin rahan polttamista.
Puutun tässä vielä noiden mainitsemiesi valtioiden niiden kansalaisten osalta "kuinka tullaan toimeen muiden kanssa".

-Amerikkalaiset maailmalla,keskivertona pärjäävä mutta saa vihollisia itsekeskeisyytensä vuoksi ja huonoa kohteluakin pelkästään kansallisuutensa vuoksi, saa myös pelätä sen vuoksi tietyissä paikoissa.
- Belgialaiset maailmalla, väritön/hajuton/mauton ja eittämättä pärjäilee, rasitteena kuitenkin joissain päin maailmaa Kuningas Leopold.
-Saksalaiset maailmalla. toiset vihaavat ja toisilla ei sen ihmeempää kantaa, tulevat kaiketi vielä ainekin toiset 70 vuotta kantamaan Hitlerin muistoa harteillaan.
-Japanilaiset maailmalla, bisnesporukkaa ja pärjäilevät hyvin, pois lukien Aasian suunta jossa karstetaan vielä historian vuoksi(Vrt.saksalaiset)
-Englanttilaiset maailmalla, brittituristit tekevät kaikkensa saavuttaakseen jalkapallohuligaanien maineen.
-Ruotsalaiset maailmalla,mielletään ylimielisiksi harminaiheuttajiksi ja kieltäydytään myymästä olutkolpakkoa.
-Suomalaiset maailmalla, mielletään rehellisiksi,työteliäiksi sekä vaatimattomiksi ja kun on ensin kieltäydytty myymästä olutkolpakkoa koska luullaan ruotsalaiseksi, myydään kalja vuolaiden anteeksipyyntöjen jälkeen valitettavan väärinkäsityksen selvittyä( Opetus oli että älä käytä ruotsin kieltä muaalla kuin Ruosissa...).

No niin, nyt ei tarvittaisi paikalle kuin trolli joka selvittäis miten suomalaisissakin on epärehellisiä ja työtävieroksuvia....
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Lentomestari

Quote from: CaptainNuiva on 15.01.2010, 22:52:08
Koska tuo merenkulku on enempi juttuni....

Nurjassa nuoruudessani yksi ystäväni (merimies) kertoi kuinka Puolassa hänet (kuten muutkin Suomalaiset) otettiin ystävällisesti vastaan, kerran joku polski kapakassa kuultuaan hänen olevan Suomesta sanoi, paremman kielitaidon puuttuessa  "Finski soldaat granaaten, ruski soldaat blääh".

Yleensäkin suomalaisena kuulemma pärjäsi hyvin maailmalla, tämä kaverini kertoi.

MW

Quote from: CaptainNuiva on 15.01.2010, 23:43:41
Quote from: M.K.Korpela on 15.01.2010, 23:11:07
Nämä brändityöryhmät ovat yksi paskan lysti , sillä minun kokemukseni mukaan asennusvalvojana metalli/konealalla ulkomailla mitään brändiä ei yksinkertaisesti voi luoda millään työryhmällä vaan tekemällä. Hieman raadollistaen , on toivotonta laittaa Ladan peräkottiin Lada 1500 tekstin paikalle Lada Turbo 2000 , ellei brändillä ole mitään katetta. On tosin huomattava , että Englannissa valmistettu Ford Escort ei tule paremmaksi siitä että siihen laitetaan vauhtiraidat.

Minun kokemukseni mukaan brändi Suomi on asennustehon suhteen huippuluokkaa , sen sijaan laadun suhteen Suomen oikea viiterymä on : USA , Englanti , Suomi , Belgia. Yleisesti katsoen Suomi tuottaa varmatoimisia rumia koneita. Tässä mielessä mitään perustavaa laatua olevaa brändiongelmaa ei ole siinä mielessä , että asiakkaat eivät hauku suomalaista tuotantoa rakkineeksi joka ei  toimi. Sen sijaan viimeistelystä saa kuulla.

Ruotsi on todellakin hyvä brändi. Laadun viiterymä karkeasti : Saksa , Ruotsi , Japani. Sen sijaan asennusteho ei ruotsalaisilla ole mikään paras mahdollinen. Kun otetaan huomioon molemmat kategoriat , käsitykseni on että Suomella olisi ihan realistiset mahdollisuudet päästä brändien huippuluokkaan. Saksa on huippua molemmissa kategorioissa , Suomi yhdessä ja Ruotsi toisessa. Suomen ja Ruotsin ero on siinä , että se kategoria jossa Ruotsi on huippua näkyy ulospäin.

Jos Suomi-brändiä halutaan oikeasti parantaa niin siinä tapaukessa susityöstä ryhdyttäisiin perimään sakkoa , ja tämä saisi Suomen sijoituksen nousuun. Sellaisenaan Suomen asema ei suinkaan ole toivoton.

Juuri näin, ei se maine ole tai vaadi muuta kuin tekemistä ja "brändäämällä" ei saada muuta aikaan kuin rahan polttamista.
Puutun tässä vielä noiden mainitsemiesi valtioiden niiden kansalaisten osalta "kuinka tullaan toimeen muiden kanssa".

-Amerikkalaiset maailmalla,keskivertona pärjäävä mutta saa vihollisia itsekeskeisyytensä vuoksi ja huonoa kohteluakin pelkästään kansallisuutensa vuoksi, saa myös pelätä sen vuoksi tietyissä paikoissa.
- Belgialaiset maailmalla, väritön/hajuton/mauton ja eittämättä pärjäilee, rasitteena kuitenkin joissain päin maailmaa Kuningas Leopold.
-Saksalaiset maailmalla. toiset vihaavat ja toisilla ei sen ihmeempää kantaa, tulevat kaiketi vielä ainekin toiset 70 vuotta kantamaan Hitlerin muistoa harteillaan.
-Japanilaiset maailmalla, bisnesporukkaa ja pärjäilevät hyvin, pois lukien Aasian suunta jossa karstetaan vielä historian vuoksi(Vrt.saksalaiset)
-Englanttilaiset maailmalla, brittituristit tekevät kaikkensa saavuttaakseen jalkapallohuligaanien maineen.
-Ruotsalaiset maailmalla,mielletään ylimielisiksi harminaiheuttajiksi ja kieltäydytään myymästä olutkolpakkoa.
-Suomalaiset maailmalla, mielletään rehellisiksi,työteliäiksi sekä vaatimattomiksi ja kun on ensin kieltäydytty myymästä olutkolpakkoa koska luullaan ruotsalaiseksi, myydään kalja vuolaiden anteeksipyyntöjen jälkeen valitettavan väärinkäsityksen selvittyä( Opetus oli että älä käytä ruotsin kieltä muaalla kuin Ruosissa...).

No niin, nyt ei tarvittaisi paikalle kuin trolli joka selvittäis miten suomalaisissakin on epärehellisiä ja työtävieroksuvia....

Onhan se nyt niin, että "brändiä" *oxennus* ei tehdä työryhmissä, vaan tekemällä. Kukin erikseen, ja yhdessä. Tämä konsulttipaska, yhdistettynä monikulttuuriin, tulee tekemään Suomestakin aidosti Eurooppalaisen maan, tarkoittaen: ei erityisen hyvää mainetta.

Jääpää

Quote from: Lentomestari on 16.01.2010, 00:07:32
Quote from: CaptainNuiva on 15.01.2010, 22:52:08
Koska tuo merenkulku on enempi juttuni....

Nurjassa nuoruudessani yksi ystäväni (merimies) kertoi kuinka Puolassa hänet (kuten muutkin Suomalaiset) otettiin ystävällisesti vastaan, kerran joku polski kapakassa kuultuaan hänen olevan Suomesta sanoi, paremman kielitaidon puuttuessa  "Finski soldaat granaaten, ruski soldaat blääh".

Yleensäkin suomalaisena kuulemma pärjäsi hyvin maailmalla, tämä kaverini kertoi.
Suppeita kokemuksia, mutta ammattipiireissä, ammatista huolimatta, (käsityöläinen..) työmaalla aina joutuu ottamaan kolminkertaisesti itseään niskasta kiinni, odotukset suomalaisen suhteen heti tapissa, kumpaankin suuntaan, ovat hyviä tekemään töitä ja vielä parempia juomaan..tai juomaan, mutta ei minun minun mielestäni ole ketään leimattu etukäteen,paitsi että määkin persjalkasena juoksen maratonin nopeemmin kuin Nurmi, oon sen verta riskissä kunnossa ja verän vehkeellä kuin vehkeellä Finlandiaa paremmat hymnit osaamatta nuottia, mutta ei se mitän, aina on vastattu, eikä yrittänyttä laitettu,
koska Soomikaeni,but Iam shure he can make that better when he is sober..tai sinne päin..en muista niin/osaa Lontoota , mit+ä sanottiin, mutta isoin apu ja asia ns. vanhojenmiesten kanssa on ollut pelkkä ja vaan joku Talvisota, sitä ei täällä kait kirjoiteta Isolla, Ne jotka muistavat, ovat varmaan hieroneet sen poikiensa kalloihin jo siittiö vaiheessa..
oli se jotain maailmalla.. kyllä siellä nyt varmmaan on Asteroidkin  tuttu, mutta tuskin sen nimellä ryypyä saa, aasin kusta saat juoda riittämiin..noo, maassa maan tavalla..
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

CaptainNuiva

Tämä Talvi ja miksei jatkosotakin on jännä juttu.
Mokuttajat paheksuvat että ei sitä pidä pitää esillä ja että sen esillä pitäminen liittyy suomalaisen väkivaltakulttuuriin ja sen ihannointiin.
Täyttä paskaa.

Oma faijani oli mukana ja aikoinaan yritin kysellä että millaista se oli...Ei tullut mitään muuta kuin vältteleviä vastauksia tyyliin että "Et halua tietää" ja "Ei siinä mitään muisteltavaa ole".
Ensimmäistäkään hurjaa kertomusta ei korvilleni tarjottu vaikka olinhan minä ottanut selville mitä hän sodassa teki.

Sen mitä olen kuullut niin äärimmäisen harva niistä mukana olleista asioista mitenkään ihannoiden kertoi, itse asiassa en tiedä ensinmäistäkään (Ja tähän ei pidä sotkea haastatteluja ynnä historian selvittämistä/tutkimista).

Väitän että mokuttajien väite "Isät siirtävät sotien kautta suomalaista väkivallanperinettä pojilleen" on täyttä skeidaa ja myytti jonka ensin on luonut yksi mokuttaja ja jota muut sitten apinoivat.

Nyt sitten kun näiden hiljaisesti velvollisuutensa hoitaneita muistetaan niin eikö mokuttajat jo väännä itkua, ymmärtämättä sitä että heitäkään ei mahdollisesti edes olisi tänä päivänä olemassa jos veteraanit olsivat toimineet mokuttajien itsensä periaatteita noudattaen...Tämäkin kertoo osaltaan miten itsetuhoisia nämä suvikset ovat ja sitä kautta jotkut jopa vaarallisia yhteiskunnalle.
Eivät ymmärrä että totuus voi hiukan joitain satuttaakin mutta ilman sitä ei mennä eteenpäin vaan taaksepäin, ihan joka asiassa.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

MW

Quote from: CaptainNuiva on 16.01.2010, 01:29:42
***
Oma faijani oli mukana ja aikoinaan yritin kysellä että millaista se oli...Ei tullut mitään muuta kuin vältteleviä vastauksia tyyliin että "Et halua tietää" ja "Ei siinä mitään muisteltavaa ole".
Ensimmäistäkään hurjaa kertomusta ei korvilleni tarjottu vaikka olinhan minä ottanut selville mitä hän sodassa teki.
***

Sama juttu, molemmat sodat käynyt isoisäni ei niistä turhia puhellut, ja minä en sitten kössipoikana turhia kysellyt. Paljon istuttiin kammarissa, molemmat tahollaan, piipun sauhun leijuessa tasaisena mattona auringon valossa. Aika tuppisuuna. Nyt, kun äijä on ollut liki 30 vuotta mullan alla, hiukan harmittaa.

En jäänyt kaipaamaan tarinoita sankaruudesta, verestä ja suolenpätkistä, vaan läheiseni arjesta silloin joskus, kun ei ollut niin hyvin.

PaulR

Tämä jäi mieleen. Rovaniemen kylttiin oli joku saksalainen irvileuka kuulemma tuhertanut kaupungin nimen eteen "Hier war".

kaivanto

Yhtä hyvin kuin Ruotsiin,  Suomi voitaisiin liittää Venäjän federaatioon, sillä siltäkin suunnalta on saatu paljon huonoja vaikutteita... Ruotsiin liittämisen hyväksyn vain, jos meille palautetaan myös St. Barts!

AIP

Mitäpä jos vain tuo kotimainen markkinointiväki liitettäisiin takaisin Ruotsiin? Brändäisivät siinä sitten minkä ehtivät. Alan olla korviani myöten täynnä sitä p#skaa, jota he suolestaan nähtäväksi laskevat markkinoinnin nimellä...

Wessel

Mistähän Mikko Metsämäki on saanut päähänsä, että Suomella on huono brändi maailmalla? Onkohan hänen ollut vaikea saada suomalaisia tuotteita kaupaksi maailmalla niiden alkuperän takia vai onko hän ulkomaalaisesta brändilehdestä lukenut, että Suomen brändi on huono? Koko artikkeli perustuu väitteeseen, joka on hyvin kyseenalainen. Lisäksi kuvitellun ongelman ratkaisu on luokiteltavissa lähinnä huumoriksi, joka ei tosin huvita yhtän.