News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Maahanmuutto – uhka vai välttämättömyys? (Yhteiskuntaoppia verkossa)

Started by Roope, 26.12.2009, 16:15:59

Previous topic - Next topic

Roope

Jos maahanmuuttoa käsitellään lukio-opetuksessa oikeastikin näin monipuolisesti, niin ei ole mitään valittamista. Halla-ahoa käytettiin opetuksessa lähteenä jo melkein kaksi vuotta sitten, eikä missään lue sanaa "rasismi". Kunpa suomalaiset tiedotusvälineet pääsisivät joskus tälle tasolle.

QuoteMaahanmuutto – uhka vai välttämättömyys?

Tämä tehtävä on tarkoitettu lukion yhteiskuntatiedon 3. kurssille (syventävä EU-kurssi). Tehtävän tarkoituksena on herättää ajatuksia EU:n yhteisestä arvopohjasta ja sen jäsenmaissa näkyvistä mahdollisista käytännön sovelluksista. Keskitymme nimenomaan ihmisoikeuksiin ja sosiaalipolitiikkaan ja niiden käytännön sovelluksena EU:n sisäiseen muuttoon ja EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten muuttoon unionin alueelle. Haluamme rohkaista opiskelijoiden omien arvojen peilaamista Euroopan yhteiseen kulttuuriperintöön ja herätellä ajatuksia päätöksenteon poliittisuudesta ja arvosidonnaisuudesta. Opiskelijoille voi antaa tehtävän linkit etukäteen tutustumista varten. Edeltävänä kotitehtävänä voi myös olla tiedon etsiminen maahanmuutosta yleisesti.

MAAHANMUUTTO – UHKA VAI VÄLTTÄMÄTTÖMYYS?
Verkkotehtävä lukion yhteiskuntaopin 3. kurssille. 90 min

I Johdanto

Euroopan unionin neljä perusvapautta ovat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja pääoman vapaa liikkuvuus. Tämän verkkotehtävän ensimmäisessä osassa keskitymme ihmisten vapaan liikkuvuuden tuottamiin haasteisiin ja mahdollisiin ratkaisuehdotuksiin. Tehtävä sisältää tiedon etsimisen ja sen prosessoinnin lisäksi ryhmäkeskusteluja ja mielipiteiden muodostamista. Ne kaikki vaativat sinulta kriittistä otetta. Tehtävän toinen osio käsittelee Unioniin suuntautuvaa maahanmuuttoa, joka voidaan nähdä sekä välttämättömyytenä tulevaisuuden kannalta, kun eurooppalaiset vanhenevat ja syntyvyys säilyy alhaisena, mutta myös suurena haasteena. Verkkotehtävään sisältyy kotitehtävänä mielipidekirjoitus, jonka satoa voidaan kurssin seuraavalla tunnilla puida suullisena väittelynä.

II EU:n sisäinen muutto 50 min

1. Tarkastele alla olevia artikkeleita. Käytä tähän osioon n. 20 minuuttia. Tee muistiinpanoja lukemastasi ja mieti vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

    * Mikä kanta kerjäläisiin lähteen kirjoittajalla on?
    * Millaiselle kohderyhmälle teksti on suunnattu?
    * Mitä mahdollisia motiiveja kirjoittajalla saattaa olla esittämiinsä mielipiteisiin?
    * Mitkä ovat kirjoittajan keskeiset argumentit?
    * Miten hän perustelee kantaansa?
    * Millaisia muita kantoja asiaan voidaan ottaa?
    * Mitä muita perusteluja erilaisiin mielipiteisiin keksisit? 

Kari Lintulan käynnistämä adressi kerjäämisen kieltämiseksi Helsingissä, 66 allekirjoitusta 22.2.2008 klo 00:07. Kerjääminen julkisilla paikoilla laittomaksi.

Helsingin Sanomien blogi alkaen 14.1.2008 klo 13:17. Kerjäläiset ovat ennen muuta uhreja.

Romanikerjäläisen kotiinlähtö keskeytyi synnytykseen. Kimmo Oksasen artikkeli Helsingin Sanomien verkkosivuilla 9.2.2008 klo 00:01, päivitetty klo 13:40. Sama artikkeli oli myös saman päivän painetussa Helsingin Sanomien numerossa.

2. Joulukuussa allekirjoitettuun Lissabonin sopimukseen on kirjattu EU:n toiminnan pohjana olevat arvot ja jokaisen EU-kansalaisen perusoikeudet. EU:n komissiossa on myös suunnitteilla jäsenvaltioiden sosiaalipolitiikan yhtenäistäminen. Tutustu alla olevien artikkelien avulla EU:n perusarvoihin ja EU-kansalaisen oikeuksiin sekä komission sosiaalipolitiikkahankkeeseen. Käytä tähän osioon n. 10 minuuttia.

Oikeuksien ja arvojen Eurooppa. Perustietoja Lissabonin sopimuksesta Euroopan unionin kotisivuilta. Lähde tarkistettu 22.2.2008 klo 00:13.

Euroopan ihmisoikeussopimus. Euroopan unionin kotisivujen sanaston määrittelemänä. Lähde tarkistettu 22.2.2008 klo 00:16.

Euroopan unioni sosiaalipoliittisena toimijana. Artikkeli Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus STAKESin kotisivuilla, julkaistu 27.2.2006.

Sosiaalisen osallisuuden edistäminen ja köyhyyden torjunta. Tiivistelmä lainsäädännöstä Euroopan unionin kotisivuilla. Lähde tarkistettu 22.2.2008 klo 00:20.

3. Keskustelkaa 4-6 hengen ryhmissä ajatuksista, joita lukemanne lähteet ovat herättäneet. Muodostakaa yhteinen kanta siihen, miten Suomen tulisi suhtautua köyhien EU-kansalaisten, esimerkiksi Romanian romanien, tuloon Suomeen. Miksi asia nostattaa niin voimakkaita tunteita? Voisiko ja pitäisikö EU:n sisäistä maahanmuuttoa rajoittaa jotenkin? Mitä EU:n pitäisi tehdä syrjittyjen vähemmistöjen auttamiseksi, entä Suomen? Käyttäkää keskusteluun n. 20 minuuttia.   

III Maahanmuutto EU-maihin kolmansista maista  n. 40 min

4. Katso seuraavia pilakuvia. Käytä tähän osioon n. 10 min.

Europe 2015. Provosoiva pilakuva löytyy kansainvälistä politiikkaa kritisoivalta keskustelusivustolta, jonka olemassaolo on tarkistettu 22.2.2008 klo 00:26.

Welcome to Europe! Pilakuva löytyy sarjakuvia myyvältä ja levittävältä sivustolta. Sivuston olemassaolo on tarkistettu 22.2.2008 klo 00:28.

     * Millaisia viestejä löydät niistä?
     * Mitä johtopäätöksiä voit tehdä pilapiirtäjien motiiveista?
     * Mitä he ovat ajatelleet EU-alueelle sen ulkopuolelta kohdistuvasta maahanmuutosta?

5. Maahanmuuton tarve n.10 min

Käy seuraavilla sivuilla tutustumassa maahanmuuttoa puolustaviin ja vastustaviin mielipiteisiin. Etsi kolme argumenttia sekä puolesta että vastaan.

Monikulttuurisuus on voimavara suomalaisessa työelämässä. Artikkeli toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n kotisivuilla. Lähde tarkistettu 22.2.2008 klo 00:29.

Maahanmuuttajat keskellämme. Artikkeli Kirkon Ulkomaanavun kotisivuilla. Lähde tarkistettu 22.2.2008 klo 00:31.

Maahanmuutto ja hyvinvointivaltio. Artikkeli Filosofian tohtori, kielitieteilijä Jussi Halla-Ahon päätoimittamassa verkkolehti Scriptassa, Kirjoituksia uppoavasta Lännestä 20.11.2006.

Tutkimus: Maahanmuutto Suomeen pitää moninkertaistaa. Artikkeli verkkolehti Uutiskynnyksessä 31.1.2008 klo 14:58.

Miten Euroopan unioni määrittelee virallisesti
    a)       työperäisen maahanmuuton
    b)       pakolaisuuden?

Henkilöiden vapaa liikkuvuus, turvapaikka-asiat ja maahanmuutto. Tiivistelmä lainsäädännöstä, Euroopan unionin kotisivuilla. Lähde tarkistettu 22.2.2008 klo 00:37.

Siirtolaisuuskysymykset osaksi Euroopan unionin ulkosuhdepolitiikkaa. Tiivistelmä lainsäädännöstä Euroopan unionin kotisivuilla. Lähde tarkistettu 22.2.2008 klo 00:39.

EU:n maahanmuuttopolitiikka. Artikkeli Kuntatiedon keskuksen kotisivuilla, julkaistu 18.11.2005.

6. Keskustelkaa 4-6 hengen ryhmissä ajatuksista, joita lukemanne lähteet ovat herättäneet. Miksi maahanmuutto on EU:lle pitkällä tähtäimellä elinehto? Mitä uhkia siihen liittyy? Miten sitä voisi säännellä pitäen mielessä EU:n perusarvoihin kirjatut ajatukset ihmisoikeuksista? Keiden tulisi saada muuttaa EU:n alueelle ja ketkä pitäisi jättää ulkopuolelle? n. 20 min

IV Kotitehtävä

Katso tarkasti, missä osassa ATK-luokkaa istut juuri nyt! Mikäli istut edestä katsottuna luokan keskiviivan oikealla puolella, tehtävänäsi on kirjoittaa maahanmuuttoa puolustava mielipidekirjoitus ja valmistautua puolustamaan sitä seuraavalla oppitunnilla suullisessa väittelyssä. Jos istut keskiviivan vasemmalla puolella, mielipidekirjoituksesi ja väittelynaiheesi on maahanmuuttoa vastustava. Voit itse valita, haluatko keskittyä Euroopan Unionin sisällä tapahtuvaan muuttoon vai EU:n ulkopuolelta tapahtuvaan muuttoon vai kirjoittaa niistä molemmista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

uberteeni

Quote from: Roope on 26.12.2009, 16:15:59
Jos maahanmuuttoa käsitellään lukio-opetuksessa oikeastikin näin monipuolisesti, niin ei ole mitään valittamista. Halla-ahoa käytettiin opetuksessa lähteenä jo melkein kaksi vuotta sitten, eikä missään lue sanaa "rasismi". Kunpa suomalaiset tiedotusvälineet pääsisivät joskus tälle tasolle. ...
En huomannut tuossa lainkaan monipuolisuutta.
Itse ainakin tiedostin, että jos pyydetään kirjoittamaan maahanmuutosta uhkana, niin sen taustalla on oletuksena maahan muuton välttämättömyys.

Mielestäni ihmisten pitäisi sisäistää ryhmän käsite; ryhmän pienuudella ei ole väliä, miten hyvin tai huonosti se pärjää. Ei meitä ollut esihistoriassakaan suuriakaan määriä ryhminä, mutta kivasti vaan ollaan sieltä tultu tänne asti.

Ryhmän suuruuden haittapuolista voisi taasen ottaa esimerkiksi vaikkapa rajalliseen tilaan ahdetut rotat tai luonnossa lajien yksilöiden holtiton lisääntyminen, joka saa aikaan vääjämättömän massakuoleman.

Meitä suomalaisia ei uhkaa eläköityminen; eläköityminen on täysin poliittinen käsite; ihmisen ei ole mikään pakko jäädä eläkkeelle, vaan hän voi aivan hyvin toimia ja toteuttaa itseään hautaan asti, josta esimerkkinä vaikkapa umpisokea Johan Venninen, joka vielä lähes satavuotiaana räjäytteli dynamiitilla kalliota...

Ihmisten pitäisi enempi itse ajatella, mikä on poliittista propagandaa, ja mikä on kestävää kehitystä; maahanmuuttoa suosivat ovat sokeita puolueuskovaisia, jotka eivät tippaakaan eroa uskontojen uskovaisista; molemmat vievät ihmiskuntaa tuhoon.

Maastamuuttaja

Otsikko "Maahanmuutto - uhka tai välttämättömyys?" kertoo kaiken. Ideologinen sanoma on, että maahanmuutto on välttämättömyys, ja siksi sitä ei tule kokea uhkana.

JulianAlexander


Kaikki tänne tullut on vain hyvää ainesta!

sitä nopeammin päästään itse Suomen konkurssiin, joka todella on jo kiven heiton päässä..

Antti Tulonen

Quote from: Maastamuuttaja on 26.12.2009, 22:48:38
Otsikko "Maahanmuutto - uhka tai välttämättömyys?" kertoo kaiken. Ideologinen sanoma on, että maahanmuutto on välttämättömyys, ja siksi sitä ei tule kokea uhkana.

En ottaisi otsikkoa liian kirjaimellisesti, vaan tekstissä voidaan miettiä maahanmuuton olevan vaikka kaikkea uhan ja välttämättömyyden väliltä.

Maastamuuttaja

Quote from: Dogah on 27.12.2009, 01:27:54
Quote from: Maastamuuttaja on 26.12.2009, 22:48:38
Otsikko "Maahanmuutto - uhka tai välttämättömyys?" kertoo kaiken. Ideologinen sanoma on, että maahanmuutto on välttämättömyys, ja siksi sitä ei tule kokea uhkana.

En ottaisi otsikkoa liian kirjaimellisesti, vaan tekstissä voidaan miettiä maahanmuuton olevan vaikka kaikkea uhan ja välttämättömyyden väliltä.

Toki on mahdollista tehdä ero uhkamamujen ja välttämättömien mamujen välillä.

Blondihko Tihko

Välttämättömiä mamuja on 99 % ja se loppu yksi prosenttikin otetaan toki mukaan kun se on niin säälittävänoloinen & avun tarpeessa. Jos siitä prosentista (tai muistakin) joskus kuoriutuu uhkamamuja niin se johtuu vain rrrasismista ja suomalaisten geneettisistä ominaisuuksista.

Heille tarvitaan lisää taloudellisia resursseja, jotta voitaisiin kumota suomalaisten negatiivinen vaikutus. Eikä tietenkään yhtään haittaisi jos samanlaisia saataisiin maahamme lisää, sillä tottahan toki samanhenkinen seura parantaa uhkamamun!

Edit: Taitaisi hylsy paukkua jos olisin lukiossa.  ;D

Pliers

Quote from: uberteeni on 26.12.2009, 20:41:15
Meitä suomalaisia ei uhkaa eläköityminen; eläköityminen on täysin poliittinen käsite; ihmisen ei ole mikään pakko jäädä eläkkeelle, vaan hän voi aivan hyvin toimia ja toteuttaa itseään hautaan asti, josta esimerkkinä vaikkapa umpisokea Johan Venninen, joka vielä lähes satavuotiaana räjäytteli dynamiitilla kalliota...

Kanssasi samaa mieltä... Haluaisin tarkentaa, jottei kellekään jää väärää kuvaa.

Eläköityminen ei ole Suomelle uhka, kunhan suuret ikäluokat eivät jää eläkkeelle 62-vuotiaina, vaan jatkavat pommihommia huomattavasti pidempään. Eläköityminen on poliittinen termi, mutta AY-liikkeet pitävät tästä edusta tiukasti kiinni. On tietysti selvä, että jossain kohtaa on ihmisen syytä siirtyä huilaamaan, mutta mielessä täytyy pitää myös talouden kantokyky.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Roope

Kopioin tehtävän tänne esimerkiksi uudenlaisesta näkökulmasta kouluopetuksessa. Oppilaat joutuvat tarkastelemaan kysymyksiä eri näkökulmista, perustelemaan kantansa (tai jopa itselleen vastakkaisen kannan) ja väittelemään aiheesta. Tämä ei ole enää sellaista nippelitiedon pänttäämistä ja yhden ainoan oikean totuuden pakkosyöttöä, mitä peruskoulu on ollut. Koulun pitäisi totuttaa oppilaat kyseenalaistamiseen ja kunnolliseen argumentointiin. En sitten tiedä, kuinka hyvin tämä käytännössä toteutuu.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset